Pieķerts apzinātā krāpniecībā ir tikai viens – jau pieminētais ražotājs –, bet es nupat lasīju neatkarīgu pētījumu par daudzām citām automašīnu markām, un ir konstatēts, ka veselai virknei citu ražotāju auto bijusi piecas līdz 10 un pat vairāk reizes liela atšķirība starp dokumentos uzrādītajiem parametriem un reālajā dzīvē – mašīnu lietojot – konstatētajiem. Līdz ar to Amerikā aizsācies Volkswagen skandāls ir tikai redzamākā aisberga daļa, intervijā laikrakstam Diena atzīst Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas prezidents Andris Kulbergs.

Fragments no intervijas

Pasaulē izvērsies skandāls par to, ka Volkswagen automašīnās tikuši īpaši pieregulēti vadības bloki, kas ļāvuši krāpties ar reālo izmešu daudzumu. Kā tas var ietekmēt automašīnu lietotājus Latvijā?

Volkswagen bija līdz 7. oktobrim jāsniedz skaidrojums valdībai par to, cik daudz šādu automašīnu ir un kāds ir plāns šī jautājuma risināšanā. Tajā skaitā arī par to, kāda būs atsaukumu kārtība, lai novērstu attiecīgo nepilnību.

Kad par to tiks informēta sabiedrība?

Kā mani informējuši importētāji, ir sagaidāms, ka tas varētu būt oktobrī. Zināms, ka tas attiecas uz 5000 automašīnām, kuras jaunas pirktas Latvijā, jautājums, protams, cik daudzas vēl ir ievestas kā mazlietotas. Tiek ziņots, ka Volkswagen veidos atsevišķu mājaslapu internetā, kur lietotāji varēs ievadīt sava auto šasijas numuru un noskaidrot, vai viņu automašīna ir pakļauta atsaukumam un, ja ir, tad kādas būtu tālākās darbības. Paredzams, ka caur CSDD katras šādas automašīnas īpašnieks saņems arī vēstuli ar uzaicinājumu vērsties pie ražotāja pārstāvjiem, lai novērstu konstatēto problēmu.

Tās automašīnas taču drīkst lietot?

Protams. Te gan jāpiebilst, ka, kopumā ņemot, mēs Latvijā ar savu ļoti novecojušu autoparku izmešu ziņā krietni atpaliekam no jebkura jaunā Volkswagen. Vairāk nekā 60% vecāku auto ir izgriezti katalizatori un DPF filtri.
Ja runājam par to, kā tas skars pārējos, es domāju, viss atkarīgs no tā, kā valdības un minētais uzņēmums risinās šo jautājumu. Pirmais, kurš izteicis juridisku, tiesisku pretenziju, ir ASV valdība.

Daudzi iedomājas, ka uz tā rēķina varbūt varēs iegūt kompensāciju.

Tas nav – kompensācijas ir diskusiju jautājums starp valstīm, to vides dienestiem un Volkswagen saistībā ar, iespējams, nesamaksātiem nodokļiem vai dabai nodarītiem kaitējumiem.

Lietotāji šo kaitējumu tā nejūt?

Lietotājs nav ieguvis preci, kāda tā bija izsludināta tirdzniecības brīdī. Viņam pārdota automašīna ar parametriem, kuri bijuši falsificēti. Līdz ar to attiecībā uz lietotājiem Volkswagen pienākums ir novērst šo neatbilstību. Kādā veidā tas tiks darīts, nestādos priekšā, un, domāju, tas ir viens no sarežģītajiem jautājumiem visā industrijā, jo šīs automašīnas jau sākotnēji tikušas radītas tādas, kas neiekļaujas attiecīgajos izmešu normatīvos.

Plašāk lasiet rakstā Volkswagen sāga otrdienas, 13.oktobra laikrakstā Diena (3.lpp)!

 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra