Neapdrošināto transportlīdzekļu skaits Latvijā nav liels (~2%), taču sastopami autovadītāji – «recidīvisti», kuri neiegādājas OCTA un tiek sodīti par braukšanu bez OCTA nereti pat desmit reizes viena gada laikā, kā arī rada draudus citiem satiksmes dalībniekiem. Apdrošinātāji norāda, ka izbeigt šo patvaļu iespējams transportlīdzekļus izņemot no satiksmes.

Ceļu policijas statistika liecina, ka aizvadītā gada laikā par braukšanu bez OCTA 10 reizes sodīts kāds Volvo S60 vadītājs, kurš pārvietojās ar līzingā iegūtu automašīnu, kurai nebija iegādāta apdrošināšana. Šim vadītājam konstatēti arī daudzi citi pārkāpumi. Savukārt kāds Volvo S40 īpašnieks par braukšanu bez OCTA sodīts deviņas reizes, bet TOP3 noslēdz arī Volvo (V70) īpašnieks, kurš gada laikā astoņas reizes notverts pārvietojoties ar spēkratu bez apdrošināšanas.

Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) norāda, ka iepriekšminētie fakti liecina – pat kopējais sods, kurš sakrāts par desmit pārkāpumu reizēm un sasniedz 600 – 800 latus nesamazina transportlīdzekļu īpašnieku vēlmi sēsties pie stūres bez OCTA.

«Bieži braukšanai bez OCTA līdzās iet citi pārkāpumi: transportlīdzeklim nav izieta tehniskā apskate, vadītājs brauc dzērumā, tiek piekopts agresīvs braukšanas stils. Tā rezultātā tiek izraisītas avārijas un skumjākais, ka vienai avārijai seko otra, un nereti šādi autovadītāji kļūst par sava veida «recidīvistiem» uz Latvijas ceļiem, kuriem nerūp nedz sava, nedz citu nākotne,» sacīja LTAB valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics.

Viņš arī norāda, ka birojs atkārtoti uzsver pēc nepieciešamības šādus transportlīdzekļus izņemt no ceļu satiksmes, lai tiktu pielikts punkts šādu autovadītāju patvaļai.

LTAB apkopotā informācija arī liecina, ka piemēru neapdrošinātu transportlīdzekļu atkārtotu avāriju izraisīšanai netrūkst. Ar kādai fiziskai personai piederošu neapdrošinātu vieglo automašīnu Mercedes Benz S430 divu gadu laikā ir izraisīti 3 CSNg, kopējā izmaksātā summa no Garantijas fonda sastāda 1452 lati.

Savukārt, kāds juridiskai firmai piederošas kravas automašīnas Scania vadītājs četras reizes nepilnu 3 gadu laikā izraisīja CSNg. Kopsummā par šo CSNg izraisītajām sekām no Garantijas fonda tika izmaksāti 1653 lati.

«Konkrēto autoparku īpašniekiem ir paveicies, ka šobrīd kompensējamās summas apmērs nav tik liels, pretēji tām summām, kuras ir nācies segt citu neapdrošinātu automašīnu īpašniekiem. Kā rāda prakse, nereti radītie zaudējumi ir mērāmi daudzu desmitu tūkstošu apmērā, un tā kā negadījumu izraisījis neapdrošināts transportlīdzeklis, tad par visiem šiem gadījumiem no Garantijas fonda izmaksātās atlīdzību summas īpašniekam jāsedz pašam», skaidro J. Stengrevics.

Tomēr, kā norāda LTAB, finansiālais slogs, kurš piemeklē daudzkārtēju avāriju izraisītājus ir tikai viena medaļas puse, jo nereti šādi pārgalvnieki CSNg rezultātā paši iet bojā. «Šādu transportlīdzekļu izņemšana no satiksmes negadījuma vietā, ļautu pasargāt ne tikai apkārtējos, bet arī pašu «recidīvistu» dzīvības», uzsver Juris Stengrevics.

Lielāko atlīdzību daļu no Garantijas fonda sastāda izmaksas par  ceļu satiksmes negadījumiem, kurus izraisījuši transportlīdzekļi bez OCTA apdrošināšanas. Aizvadītajā gadā atlīdzību izmaksām no Garantijas fonda par 827 apdrošināšanas gadījumiem tika pieņemti 1 032 lēmumi par kopējo summu 910 389 lati.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra