Lai atsietu valsts pārvaldes institūcijām rokas attiecībā uz vieglo dienesta automašīnu pirkšanu, kā arī «veicinātu videi draudzīgāku dzīvošanu un padarītu Latvijas transporta sektoru energoefektīvāku», Finanšu ministrija sacerējusi īpašu instrukciju. Tomēr dokumenta apstiprināšana Ministru kabinetā aizķērusies. No pēdējās sēdes darba kārtības tas svītrots, jo iebildes radušās premjeram Valdim Dombrovskim, raksta laikraksts Neatkarīgā.
Instrukcijas Dienesta vieglo automobiļu iegādes un nomas kārtība melnrakstā minētas konkrētas summas, ko būtu liegts pārsniegt. «Un ar ministru prezidentam atvēlētajiem Ls 18 000 (bez PVN) pie valsts pārvaldē iecienītākās markas nekādi netikt. Dīleru piedāvātajā cenu listē Audi A6 maksā savus 4000 vairāk pat vispieticīgākajā versijā, nemaz nerunājot par respektablo A8, kas ir gandrīz divreiz dārgāks,» skaidro laikraksts.
Vakar premjers izdevis rezolūciju finanšu ministram Andrim Vilkam – ievākt salīdzinošu informāciju par automašīnu nomas un pārdošanas cenām tirgū. «Ir nepieciešams gūt pārliecību, ka instrukcijas projektā minētie skaitļi atbilst reālajai situācijai,» premjera raizes skaidrojusi valdības preses sekretāre Zanda Šadre. Instrukcijas projektā mašīnu pirkšanas un nomas cenas ierobežotas arī ministriem, valsts sekretāriem, iestāžu vadītājiem. Ierindas amatpersonas nedrīkstētu vizināties mašīnā, kas dārgāka par Ls 12 000 (bez PVN).
Piemēram, 2020. gadā iegādātu vai nomātu mašīnu maksimāli pieļaujamais izmešu daudzums nedrīkstēs pārsniegt 95 gramus CO2 uz kilometru.
Galvenais instrukcijas tapšanas iemesls tomēr nav rūpes par vidi, atzīmē Neatkarīgā. Jau vairākus gadus valsts pārvaldes iestādēm ir aizliegts mašīnas pirkt, tās jānomā. Taču daudzos gadījumos izrādās, ka sava mašīna pat ar visām servisa izmaksām būtu lētāka.
«Tajā viss tiek virzīts uz kompaktu un videi draudzīgu automašīnu izmantošanu, lai taupītu valsts budžeta līdzekļus. Jautājums, cik gatavi mūsu varasvīri ir šādām pārmaiņām. Minētajā cenu amplitūdā iespējams atrast patiešām labus piedāvājumus, bet katrā ziņā tas nebūs Audi A8,» laikrakstam sacījis auto tirgus eksperts Uģis Vītols.