Rīgas iedzīvotāji koplietošanas auto sistēmas izveidi var sagaidīt pēc apmēram diviem gadiem un, visticamāk, auto nomās būs pieejamas elektroautomašīnas, šodien vēsta biznesa žurnāls Lietišķā Diena.

Kamēr citās Eiropas pilsētās koplietošanas auto noma jau kļuvusi par ikdienu, Rīgā šādas sistēmas izveidi optimisti prognozē pēc diviem gadiem, bet skeptiķi šādai idejai nākotni pagaidām neredz.

ASV un Eiropas lielākajās pilsētās jau vairākus gadus veiksmīgi darbojas koplietošanas auto noma. Šādu iespēju var izmantot arī Viļņas iedzīvotāji, jo tur par spīti vairākiem neveiksmīgiem mēģinājumiem arī izveidota šāda sistēma. Savukārt Tallinā tuvākā gada laikā ieviesīs koplietošanas elektroautomašīnas. Rīga iedzīvotāju skaita ziņā ir lielākā Baltijas valstu pilsēta, līdz ar to tai ir visi priekšnoteikumi, lai veiksmīgi ieviestu koplietošanas auto nomas sistēmu, bet šobrīd neviens uzņēmējs vēl to nav īstenojis. Šādas ieceres ieviešanai nepieciešamas gan finanšu investīcijas, jo auto parkā jānodrošina 50-100 spēkrati, gan jāizveido cieša sadarbība ar Rīgas domi, lai tā atbalstītu šādas auto nomas izveidi.

Koplietošanas auto nomas sistēmai ir jābūt tādai, lai klients ar vienu maksājumu var norēķināties par visu - auto nomu, degvielu un auto stāvvietām.

Iemesls, kādēļ Baltijā un Austrumeiropas valstīs koplietošanas auto sistēma līdz šim nav guvusi tik lielu atsaucību kā citur pasaulē, ir tas, ka cilvēki cenšas distancēties no idejas par koplietošanas lietām, kas joprojām asociējas ar padomju gadu pieredzi. Tā vietā iedzīvotāji izvēlas uzturēt savu privāto automašīnu, lai gan tas ne vienmēr ir ekonomiski izdevīgi.

«Rīgas iedzīvotāji koplietošanas auto sistēmas izveidi var sagaidīt apmēram pēc diviem gadiem, un, visticamāk, auto nomās būs pieejamas elektroautomašīnas, kas ir gan videi draudzīgs, gan ekonomiski izdevīgs risinājums klientiem,» prognozē Latvijas Auto nomas asociācijas valdes priekšsēdētājs un Sixt vadītājs Baltijas valstīs Arnis Jaudzems.

Piesardzīgākas prognozes izsaka Avis un Budget licenzētais pārstāvis Latvijā Andris Ribāks, kurš ir pārliecināts, ka potenciālā apjoma un šajā projektā ieguldāmo investīciju dēļ Latvijas tirgus tam vēl nav nobriedis, bet nākotnē šādu sistēmu Rīga varētu sagaidīt.

Koplietošanas auto sistēma nozīmē, ka auto iespējams iznomāt kādā no pilsētā pieejamiem punktiem un pēc tam novietot tajā vai kādā citā punktā, kur šo auto atkal īslaicīgi nomāt var nākamais klients, - līdzīgi kā BalticBike velonoma, kas jau ir pieejama Rīgā.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra