Krāpjas sev par apsmieklu

Auto
2015. gada 4. septembris 09:48

Lietotu auto tirgotāji zina - lai cik labs būtu ripojošās preces izskats, cenu būtiski ietekmē nobraukuma rādītāji. «Ir ļoti daudz veidu, kā tos izmainīt, viens no populārākajiem - pieslēdz auto pie datora un notin. Daudzi pērk lietotus auto, nepārbaudot to vēsturi,» Dienai saka Agris Dulevičs. Viņš izveidojis datu bāzi autoDNA.lv, kā arī vietni Autodetektivs.lv un tāda paša nosaukuma lapu sociālajā tīklā Facebook, kur atmasko negodīgus lietotu mašīnu tirgoņus. Ne tikai tos, kuri attin odometru rādījumus, bet arī tā dēvēto frankenšteinu jeb no dažādiem avarējušiem auto sakomplektētu braucamo izplatītājus.

Lapa bauda popularitāti, komentāros zem bildēm atsevišķi cilvēki atklāj, ka konkrētos auto jau bija paguvuši apskatīt iegādes nolūkā, līdz ieraudzījuši Agra izmeklēšanas rezultātus. Viņš pats norāda, ka auto detektīvs var būt ikviens - piepūles tik vien, kā ievadīt noskatītās mašīnas VIN jeb unikālo sērijas numuru interneta datu bāzē. Jāatzīmē, ka, pēc Agra novērojumiem, Latvijā sludinājumos VIN pieejami vien piektdaļai auto: «Ja pārdevējs izvairās to atklāt arī tiešā komunikācijā ar ieinteresēto pircēju, tad viss skaidrs! VIN numuru pārsist teorētiski var, taču tas ir ļoti sarežģīts darbs.»

«Viens saimnieks Vācijā, bet izbraucis cauri Lietuvai,» Agris kādā bildes parakstā ironizē par portālā ss.lv ievietotu sludinājumu, kurā redzams elektriski zils BMW. Agris datu bāzē atradis foto, kurā šīs pašas mašīnas sadragātā priekšpuse iemūžināta pēc nopietnas avārijas. Secināms, ka izdarīgie lietuviešu meistari auto augšāmcēluši, atdevuši tam kādreizējo spozmi un nosūtījuši tirgot uz Latviju. Speciālisti gan atzīmē, ka mašīnām - «frankenšteiniem» esot būtiski drošības riski un nevarot zināt, vai nenosakāmu mehāniķu radošā konstrukcija izturēs līdz pirmajai vizītei apskates stacijā. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāve Agnese Korbe atklāj, ka apskašu laikā tiek konstatētas virsbūves vai to detaļu metināšanas pēdas - pārsvarā gadījumos, kas saistīti ar virsbūves remontu vai kādas atsevišķas lielākas vai mazākas virsbūves sastāvdaļas nomaiņu pēc satiksmes negadījuma. Tomēr reizēm šāda informācija automobiļa īpašniekam ir negaidīta - ka no virspuses perfektajam auto daļa virsbūves izrādās nomainīta un īstenībā tas bijis «sists».

Gada sākumā Saeima konceptuāli pirmajā lasījumā atbalstīja grozījumus Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredz administratīvo atbildību un naudas sodus par transportlīdzekļu nobraukuma rādītāju mainīšanu. Fiziskajām personām sods būtu līdz simtam eiro, savukārt juridiskajām - līdz tūkstotim eiro. Divkārt lielāki sodi plānoti par odometra rādījumu izmainīšanas pakalpojumu piedāvāšanu vai reklamēšanu. Priekšlikumus izstrādājis deputāts Kārlis Seržants (ZZS). Jāsaka, ka situācijā, kad datu bāzes ļauj ātri atmaskot krāpniekus, tā būtu iespēja likumsargiem bez lielas piepūles papildināt valsts budžetu.

Plašāk lasiet rakstā Krāpjas sev par apsmieklu piektdienas, 4. septembra, laikrakstā Diena  (5. lpp.)!

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra