Jaunākais izdevums

Pasaules autobūves enciklopēdijās kā viens no pionieriem ir minēts KRASTIN auto, kura radītājs bija latvietis, 19.gs. beigās no Latvijas uz Ameriku izceļojušais Augusts Krastiņš. Līdz šā gada sākumam Latvijas un ASV seno spēkratu entuziasti bija samierinājušies, ka KRASTIN auto ir pazudis Amerikas plašumos. Tomēr, pateicoties Latvijas Antīko automobiļu kluba biedru un viņu ASV kolēģu neatlaidībai, noklīdušais auto atrasts Nebraskas štatā.

Iesākumā tā īpašnieks no unikālā spēkrata nav vēlējies šķirties. Tikai ilgu sarunu, pārliecināšanas un sarežģītas maiņas rezultātā KRASTIN auto ir atceļojis uz Latviju, liecina Rīgas Motormuzeja sniegtā informācija.

KRASTIN auto pirms rekonstrukcijas no šā gada 19.oktobra varēs aplūkot Rīgas Motormuzejā.

Krastin Automobile Company Klīvlendā, kuru dibināja un vadīja latvietis Augusts Krastiņš, pastāvēja tikai nepilnus četrus gadus un tajā paspēja uzbūvēt mazāk nekā desmit auto. Kā informē muzejs, A.Krastiņa paša izstrādātā automobiļu konstrukcija bija vienreizēja ar tās neparastajiem tehniskajiem risinājumiem. Latvijas mehāniķis ASV reģistrēja 12 jaunus patentus.

Lai arī KRASTIN auto visi tehniskie dati vēl nav pilnībā apkopoti, taču tā galvenie parametri ir zināmi:

• klasiskās kompozīcijas šasija (dzinējs priekšgalā, ar kardānvārpstu piedzīti aizmugurējie riteņi, stūres rats);

• automobiļa garenbāze – 1810 mm;

• iekšdedzes dzinējs – 4 taktu;

• jauda 15 ZS;

• 3 pakāpju pārnesumu kārba;

• baterijas aizdedze.

KRASTIN auto reklāmas sauklis skanēja šādi: «Vienkāršs, izturīgs drošs un ātrs.»

Vairāk par A.Krastiņu no E.Liepiņa grāmatas Rīgas auto:

Augusts Krastiņš ir dzimis 1859.gadā Liepājā, kalēja ģimenē, kurā bija pieci bērni. Jaunībā viņš apguva atslēdznieka un mašīnista arodu Vidzemes barona Maksa fon Volfa (Max von Wolf) Inčukalna (Hinzenberg) muižā. Sākotnēji jaunietim bija doma par zināšanu papildināšanu Vācijā. Barons A.Krastiņa centienus atbalstīja un ceļamaizei deva slavinošu rekomendācijas vēstuli. 1892.gadā Krastiņš aizbrauca uz Vāciju, tomēr viņu vairāk vilināja lielo iespēju zeme Amerika.

A.Krastiņš devās uz ASV. Ņujorkā viņš ilgi neuzkavējās un ieradās Klīvlendā, kur darbu atrada Braša (Brush) elektroierīču fabrikā. Ap 1894.gadu A.Krastiņa dzīve jaunajā vietā bija materiāli nodrošināta, lai uz Ameriku atbrauktu arī sieva Ieva - Eva ar diviem mazgadīgiem dēliem – Pauli un Arnoldu.

Braša fabrikā A.Krastiņš iepazina tā laika jaunāko tehniku un izzināja tehnoloģijas, bet viņu arvien vairāk interesēja automobiļi. Līdz 1896.gadā no darba brīvajā laikā viņš sameistaroja auto, par paraugu ņemot kādu no Daimlera spēkratiem. A.Krastiņa izgudrotāja gaitu sākums bija visai līdzīgs Henrija Forda centieniem. Arī H.Fords sākotnēji strādāja Edisona elektroierīču fabrikā Detroitā, bet 1893.gadā viņš iedarbināja pirmo pašizgatavoto automobili.

Uzņēmīgais latvietis, vēl nebūdams ASV pilsonis, pulcēja akcionārus, kuru priekšgalā bija viens no Klīvlendas gāzes kompānijas vadītājiem. 1901.gadā akcionāri Krastiņa dibinātajā uzņēmumā KRASTIN AUTOMOBILE MFG. COMPANY ieguldīja 200 000 dolāru. Tas bija par 50 000 dolāriem vairāk nekā divus gadus vēlāk, kad topošais automobiļu karalis H.Fords dibināja FORD MOTOR COMPANY.

Pirmo KRASTIN markas automobili publika ieraudzīja 1902.gadā. Sākotnēji A.Krastiņš avīžniekiem paziņoja, ka viņa fabrika dienā spēs ražot četrus automobiļus. Vēlāk gan prognozes tika būtiski koriģētas.

A.Krastiņš bija iecerējis būvēt jaunu, lielāku fabriku. Diemžēl 1904.gadā 1000 kv.m. plašā ražotne, kura atradās neapdrošinātā ēkā, nodega. Ugunsgrēkā gāja bojā arī vairākas jauno, neuzbūvēto automobiļu virsbūves. Ja līdz ugunsgrēkam A.Krastiņam bija izdevies noturēties Klīvlendas vadošo auto ražotāju vidū, tad pēc postošās nelaimes viņš zaudēja akcionāru uzticību un finansiālo atbalstu. 1904.gadā uzņēmums KRASTIN AUTOMOBILE MFG. COMPANY tika slēgts. Augusts Krastiņš mira 1942.gadā Klīvlendā, ASV.

Tā vai citādi, bet nākamajos gados neveiksminieku pulku papildināja vēl 15 Klīvlendas autobūvētāji. Firmai RUSSELL bija pavisam bēdīgs stāsts – tā ražotnē ieguldīja gandrīz 1 milj. dolāru, bet izgatavoja tikai vienu automobili. Vairumā gadījumu bija viens kopīgs neveiksmes iemesls – vēlēšanās potenciālo pircēju pārsteigt ar asprātīgu, bet bieži vien nepraktisku konstrukciju vai modes jaunumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

[FOTOREPORTĀŽA] Motormuzejs atgūst spozmi un modernizējas

Zanda Zablovska, 14.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Motormuzeja ēkas rekonstrukcija tuvojas noslēgumam; savulaik progresīvajai celtnei spozmi piešķirs modernas tehnoloģijas

Rīgas Motormuzejs atrodas Mežciemā, 1,6 hektārus plašā zemesgabalā, no kura dažādu ierobežojumu dēļ faktiski ir izmantojams mazāk par hektāru. Līdz ar rekonstrukciju zemesgabalu izmants pilnībā – muzeja platība tiks palielināta līdz 7700 kvadrātmetriem, bet blakus 3000 kvadrātmetru plašā piebūvē top jauns Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) klientu apkalpošanas centrs. Agrāk Rīgas Motormuzejs tika uzskatīts par lielāko motormuzeju Baltijā, tagad tas būs arī modernākais Austrumeiropā un tajā būs interesanti gan speciālistiem, gan ģimenēm ar bērniem, ir pārliecināti CSDD.

Entuziastu klubiņš

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Zīmola stāsts: Rīgas Motormuzejs atzīmē 30 gadu jubileju

Laura Mazbērziņa, 16.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aprīlis Rīgas Motormuzejam (RMM) ir īpašs mēnesis, jo pirms 30 gadiem, 1989.gada 22. aprīlī īstenojās seno spēkratu kolekcionāru un entuziastu sapnis par savu mājvietu – svinīgā ceremonijā, klātesot simtiem cilvēku, tika atklāts motormuzejs.

Ideja par seno spēkratu muzeju Latvijā dzima jau 20. gadsimta septiņdesmitajos gados, kad neliela entuziastu grupa – Latvijas Antīko automobiļu klubs - iedibināja tam laikam vēl nebijušu kustību – seno spēkratu salidojumus un rallijus. Šie pasākumi pulcēja ne tikai seno spēkratu īpašniekus, bet arī skatītāju tūkstošus.

Muzeja ēka ir modernās arhitektūras piemineklis, tās fasādes daļa uzrunā kā stilizēta Rolls Royce markas automobiļa radiatora maska.

2016. gadā pēc trīs gadus ilgas rekonstrukcijas muzejs tika atvērts jaunā veidolā. Muzeja trijos stāvos izvietoti vairāk nekā simts automobiļi un motocikli, vairāki desmiti interaktīvo stendu, rotaļu zona bērniem, kafejnīca un konferenču zāle 200 personām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Informē par satiksmi Rīgas MTB velomaratona laikā

Lelde Petrāne, 21.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

23.jūlijā no plkst.8.00 līdz plkst.16.00 notiks Rīgas MTB velomaratons, informē Rīgas dome.

Tā maršruts ir: Rīgas motormuzejs–Šmerļa iela–Malienas iela–Celmu iela–Mežciema iela–Juglas iela–Mazā Juglas iela–Juglas iela–Biķernieku iela–Hipokrāta iela–Sergeja Eizenšteina iela–Rīgas motormuzejs.

Jāņem vērā, ka norādītajā laikā šajā maršrutā tiks ierobežota vai nepieciešamības gadījumā slēgta transportlīdzekļu satiksme.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Rekonstruēto Rīgas Motormuzeju gada laikā apmeklējuši teju 200 tūkstoši interesentu

Dienas Bizness, 27.06.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sestdien, 1.jūlijā apritēs gads kopš durvis vēra rekonstruētais CSDD Rīgas Motormuzejs. Šajā laikā to ir apmeklējuši jau gandrīz 200 tūkstoši apmeklētāju, kas ir pat trīs reizes vairāk nekā pirms rekonstrukcijas 2012.gadā, informē Motormuzeja pārstāvji.

CSDD Rīgas Motormuzejs ir lielākais un tehnoloģiski modernākais seno spēkratu muzejs Baltijā.

Svinot gada jubileju, muzejā tiks organizētas bezmaksas ekskursijas. Apmeklētājiem tā būs vienreizēja iespēja apskatīt muzeju, uzzināt aizraujošus seno spēkratu stāstus un vēsturi profesionāla gida pavadībā.

Sestdien īpaši tiks gaidīti bērni, jo viņi kopā ar ģimeni varēs piedalīties speciāli izveidotā orientēšanās spēlē. Savukārt muzeja bērnu atpūtas zonā papildus jau esošajām atrakcijām mazākie apmeklētāji varēs izgatavot paši savu RAF mikroautobusiņu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Noskaidrots būvuzņēmums, kas ticis pie teju 7 miljonus vērtā CSDD projekta

Gunta Kursiša, 04.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts a/s Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) noslēgusi atklātu konkursu par Rīgas Motormuzeja ēkas rekonstrukciju, par uzvarētāju pasludinot SIA Skonto būve, liecina informācija Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) mājas lapā.

Tāpat līgums paredz arī CSDD piebūves celtniecības darbu pirmās un otrās kārtas veikšanu.

SIA Skonto būve par darbu veicēju izvēlēta no desmit komersantiem, kas iesniedza savus piedāvājumus konkursā. Par uzvarētāja galveno izvēles kritēriju konkursā tika noteikts saimnieciskais izdevīgums.

SIA Skonto būve, dalot uzvaru ar SIA Būvmeta šogad uzvarējusi arī vairāk nekā 10,7 tūkst. Ls vērtajā Latvijas Bankas izsludinātājā konkursā par iekārtu tehnisko apkopju veikšanu. Tāpat šā gada sākumā SIA Skonto būve, sadarbojoties ar uzņēmumu Re & Re, uzvarējusi arī 39 milj. Ls vērtā konkursā par Paula Stradiņa Klīniskās universitātes slimnīcas projektēšanu, autoruzraudzību un būvdarbu veikšanu, bet, izveidojot personu apvienību ar uzņēmumu Boskalis International B.V., Skonto būve guvusi tiesības veikt teju desmit milj. Ls vērtos Liepājas Karostas kanāla projektēšanas un sanācijas darbus. Tāpat uzņēmums guvis tiesības veikt 1,7 milj. Ls apjomīgos būvniecības darbus pēc Rīgas Psihiatrijas un narkoloģijas centra pasūtījuma Tvaika ielā 2.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

FOTO: Iedarbina pasaulē vecākās automašīnas Benz Patent Motorwagen repliku

Žanete Hāka, 25.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdien, 25.maijā, Doma laukumā svinīgi tika iedarbināta 1886.gadā patentētās pasaulē vecākās automašīnas Benz Patent Motorwagen replika, ko savā kolekcijā ieguvis Rīgas Motormuzejs (RMM), informē VAS Ceļu satiksmes drošības direkcija pārstāvji.

Līdz ar šo vēsturisko notikumu simboliski uzsākta laika atskaite līdz 2.jūlijam, kad restaurētā muzeja durvis tiks vērtas apmeklētājiem.

«Varam lepoties, ka pasaulē pirmās automašīnas darba kārtībā esoša replika būs aplūkojama tepat Latvijā. Zīmīgi, ka pirms 130 gadiem 3.jūlijā leģendārais auto pirmo reizi tika demonstrēts sabiedrībai, un tiek uzskatīts par pasaules autobūves aizsākumu. Tāpēc tas izvēlēts par Baltijā lielākā un modernākā motormuzeja – Rīgas Motormuzeja – atklāšanas vēstnesi,» uzsver RMM Restaurācijas nodaļas vadītājs Gunārs Dortāns.

Restaurētais muzejs apmeklētajiem durvis vērs jau pēc nepilniem diviem mēnešiem 2.jūlijā. Pēc vērienīgās rekonstrukcijas ēka ir pilnībā pārbūvēta atbilstoši mūsdienu prasībām, iegūstot plašākas, kvalitatīvākas ekspozīcijas telpas, labiekārtotu un patīkamu vidi, kā arī ērtu pieejamību ikvienam apmeklētājam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Rīgas Motormuzejā būs apskatāms kalnu sacīkšu auto Auto Union CD V16

Zane Atlāce - Bistere, 17.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rekonstruētajā Rīgas Motormuzejā (RMM) piektdien, 17. jūnijā, uz īpaši veidota paaugstinājuma goda vietu ieņēma leģendārais kalnu sacīkšu auto Auto Union CD V16, informē muzejā. Spēkratam ir unikāla vieta gan autosporta vēsturē, gan RMM kolekcijā.

«1938. gada Auto Union CD V16 ir leģendārs un iekārojams sacīkšu auto, kas simbolizē Sudraba bultas laikmetu. Tie savulaik būvēti sacīkstēm bīstamajos Alpu kalnu serpentīnos. Automobiļa sešu litru V16 motors spēja attīstīt 520 zirgspēku jaudu, sasniedzot ātrumu 340 km/h. Auto ir vairākkārtējs prestižo sacīkšu uzvarētājs,» stāsta RMM direktors Aivars Aksenoks.

Auto Union CD V16 vadīšanai bija nepieciešamas īpašas prasmes – pilota sēdvieta ir ļoti šaura un neērta, nav nekādu pastiprinātāju, kas palīdzētu stūrēt un bremzēt. Šo automašīnu piloti bija tā laika tautas varoņi, Rīgas Motormuzejs apmeklētajiem durvis vērs pēc divām nedēļām – 2.jūlijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

FOTO: Atklāts atjaunotais Rīgas motormuzejs, kura rekonstrukcijā ieguldīti 8,1 miljons eiro

LETA, 01.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Motormuzeja rekonstrukcijā investēti 8,1 miljons eiro, aģentūrai LETA atklāja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) valdes priekšsēdētājs Andris Lukstiņš.

Muzeja ēka ir uzbūvēta no jauna. Būvniecība un telpu iekārtojums izmaksāja 5,6 miljonus eiro, savukārt muzejā apskatāmā ekspozīcija izmaksāja 2,5 miljonus eiro.

Lukstiņš norādīja, ka finansējuma piesaistīšanai CSDD ir ņēmis kredītu. Patlaban nav skaidrs ieguldīto līdzekļu atpelnīšanas plāns, taču CSDD cer tos atpelnīt ar biļetēm.

Ekspozīcija izvietota trīs stāvos, vairāk nekā 4000 kvadrātmetru platībā, un tajā patlaban aplūkojami vairāk nekā 100 automobiļi, motocikli un velosipēdi. Muzeja ekspozīcija veidota kā interaktīvs stāsts par dažādiem spēkratiem, personībām un nozīmīgākajiem notikumiem auto vēsturē.

Rekonstrukcijas laikā muzeja krājumi ir papildināti ar vairākiem jaunieguvumiem un restaurētiem spēkratiem, no kuriem lielākā daļa būs redzami arī atjaunotajā muzeja ekspozīcijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jauna svinību vieta karstākajā slavas saulītē gozējas pirmo gadu pēc atklāšanas, tad pieprasījums var pārsniegt šo telpu iespējas, ceturtdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Iecienītāko pasākumu rīkošanas vietu tops mēdz mainīties atkarībā no tā, kādas telpas konkrētajā gadā ir no jauna izveidotas, atjaunotas vai restaurētas. Šādu vietu nebūt nav daudz, tādēļ jaunpienācēji tiek sagaidīti ar interesi, kas vainagojas ar pieprasījumu.

«Veiksmīgi darbojoties un rūpējoties par savu reputāciju, jebkurai jaunai pasākuma norises vietai nevajadzētu satraukties par pieprasījumu vismaz trīs līdz piecus gadus pēc darbības sākuma. Spilgts piemērs ir restorāns Klīversala un Latvijas Nacionālā bibliotēka kopumā, kura jau kopš atvēršanas ir bijusi populāra pasākumu vieta. Tā kā karstajos datumos vairums no interesentiem telpas saviem pasākumiem neieguva, tad tās tika rezervētas jau gadu un pat divus uz priekšu,» raksturo 3K Management radošais direktors un mārketinga vadītājs Edgars Kuzmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Seno spēkratu salidojumā būs apskatāms restaurēts Ikaruss 55 Lux

Zane Atlāce - Bistere, 18.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sestdien, 19. augustā jau 12. gadu pēc kārtas norisināsies gada vērienīgākais Latvijas seno spēkratu salidojums Rīga Retro 2017, kurā pirmo reizi plašākai publikai pēc restaurācijas tiks izrādīts pagājušā gadsimta lepnākais Austrumeiropas autobuss – Ikarus 55 Lux, informē Ceļu satiksmes drošības direkcijas pārstāvis Rolands Rumba.

Autobuss ražots 1966. gadā Ungārijā un tika lietots visā plašajā Padomju Savienībā un citās sociālisma valstīs. Arī Rīgas autobusu parka rīcībā bija šī modeļa autobusi un pārsvarā tie tika lietoti starppilsētu maršrutos, kā arī tika braukts tālākos reisos uz Ļeņingradu, Tallinu un Viļņu. Ikarus luksus modeļa autobusiem standarta komplektācijā ietilpa 32 ērtas pasažieru sēdvietas, no kurām astoņas varēja būt aprīkotas ar galdiņiem. Salona aizmugurē atradās pat neliels bāriņš. Dodoties tālākos reisos, oficiante pasažieriem pasniedza atvēsinošus dzērienus. Jāpiezīmē gan, ka PSRS no šīm ekstrām atteicās, nelielo bāru aizvietojot ar papildus sēdvietām. Toties padomju valstī izmantotajiem autobusiem bija sava atšķirības zīme, proti, efektīgs prožektors autobusa priekšpusē uz jumta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Rīgas Motormuzejs atzīts par vienu no labākajiem 2017.gada Eiropas muzejiem

Zane Atlāce - Bistere, 04.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

CSDD Rīgas Motormuzejs 34 Eiropas muzeju konkurencē iekļuvis Eiropas muzeju akadēmijas (European Museum Academy) konkursa finālā, apsteidzot britu nacionālā auto muzeja British Motor Museum, Mercedes - Benz muzeja Štutgartē un daudzu citu pasaulē slavenu muzeju ekspozīcijas.

Eiropas muzeju akadēmijas (European Museum Academy) 2017.gada izcilākie muzeji tika apbalvoti aizvadītās nedēļas nogalē, Maķedonijas galvaspilsētā Skopjē.

Konkursa žūrija, kuras sastāvā ir Eiropas muzeju vadītāji, nozares speciālisti, kā arī Luksemburgas princese Sibilla de Luxembourg, atzinīgi novērtēja Motormuzeja ekspozīcijas kvalitāti un stāstu pasniegšanas veidu, kas izglītojošos aspektus savieno ar izklaidi. Micheletti Award vadītājs un žūrijas loceklis Rene Capovin atzina, ka Motormuzejam pietrūka pavisam nedaudz, lai kļūtu par konkursa uzvarētāju, jo fināla atlases kārtā muzejs bija iekļuvis starp 5 labākajiem.

Par uzvarētājiem konkursā tika nosaukti dāņu dizaina muzejs Designmuseum Danmark Kopenhāgenā, saņemot DASA Award, un Īrijas neatkarības cīņu muzejs Dublinā – GPO Witness History Visitor Centre, saņemot Micheletti Award.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

FOTO: Jelgavas autobūves leģendas «RAF» spēkrati

Laura Mazbērziņa, 24.05.2018

«Autoveikala eksperiments»

«RAF 2924» (1994)

Deviņdesmito gadu sākumā uzsāktās komerctransporta ražošanas programmas ietvaros tika izgatavots speciālā furgona – autoveikala eksperimentālais paraugs, taču sērijveida ražošanā tas netika ieviests.

Foto: Zane Bitere/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

CSDD Rīgas Motormuzejā 24. maijā tiek atklāta izstāde «Daudzveidīgais RAF», kurā apmeklētājiem ir iespēja iepazīt autobūves leģendas «RAF» spēkratu kolekciju. Izstāde veidota par godu Latvijas valsts simtgadei.

Izstādē «Daudzveidīgais RAF» aplūkojami seši mazpazīstami «RAF» spēkrati, no kuriem trīs šobrīd ir braucoši.

«RAF» spēkratu atjaunošanas darbu izmaksas mērāmas dažu simtu eiro apmērā, katram spēkratam tās atšķiras. Automobiļu tehniskie uzlabojumi un krāsošana notikusi CSDD Rīgas Motormuzeja restaurācijas darbnīcās. Trīs spēkrati bija tikai jānotīra - tie nav CSDD Rīgas Motormuzeja īpašums. Pārējie trīs spēkrati ir Rīgas Motormuzeja īpašumā un iegūti dažādos veidos. Piemēram, Rīgas Motormuzejs pirms kāda laika pārņēmis automobiļu kolekciju, kura ir piederējusi pazīstamajam auto inženierim un auto būves ekspertam Andrim Dambim.

Rīgas autobusu fabrika «RAF» Jelgavā ražoja mikroautobusus no 1954. līdz 1998. gadam. 1969. gada 25. jūlijā Jelgavā lika pamatakmeni «RAF» jaunajai mikroautobusu rūpnīcai. «RAF» ražotnes platība bija 25 400 kvadrātmetri, kur tika uzstādītas modernākās tā laika iekārtas: jaudīgas preses virsbūvju paneļu štancēšanai, automatizētas virsbūvju metināšanas līnijas, augstražīgas iekārtas automobiļu gruntēšanai un krāsošanai. Rūpnīca gadā saražoja ap 14 000 mikroautobusu, maksimumu sasniedzot 1988. gadā – 18 000. Jelgavā «RAF» strādāja vairāk nekā 3000 darbinieku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kultūras ministrijas (KM) ieskatā uz valsts sektoru un privāto sektoru publiskā izpildījuma jautājumā ir attiecināmi vienoti kritēriji, DB norāda KM Juridiskās nodaļas juriskonsults autortiesību jautājumos Rihards Gulbis.

Tādējādi attiecībā uz atsevišķām valsts iestādēm, arī Valsts ieņēmumu dienestu (VID), kura darbinieki klausās mūziku, pēc R. Gulbja domām, nav pamatoti paredzēt izņēmumus minēto kritēriju piemērošanā. VID Sabiedrisko attiecību daļa DB šobrīd skaidru atbildi par to, vai ir paredzēts iegādāties minētās licences, nevarēja sniegt, jo VID juristi vēlas precizēt un iegūt papildu skaidrojumu par attiecīgo normu piemērošanu no KM juristiem.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) jau apzinājusi esošo situāciju, un Rīgas Motormuzejs, kurš ir CSDD struktūrvienība un kur mūzika tiek atskaņota apmeklētāju zālē, šādu licenci jau ir iegādājies, DB informēja CSDD Sabiedrisko attiecību daļas vadītājs Jānis Aizpors. Savukārt citās CSDD klientu apkalpošanas telpās mūzika netiek atskaņota.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

FOTO: TOP 10 pēc apjoma lielākie automobiļu ražošanas nozares uzņēmumi Latvijā

Db.lv, 11.10.2018

SIA Bucher Municipal

Neto apgrozījums, milj.eiro (2017): 47.9

Neto apgrozījuma pārmaiņas, milj.eiro (2017/2013): 30.4

Neto apgrozījuma pārmaiņas, % (2017/2013): 174

Produkcijas apraksts: Komunālo mašīnu ražošana.

Citas piezīmes: 2015.-2016.g. atklāja trīs jaunas montāžas līnijas, kuras tika pārceltas no Lielbritānijas un Šveices rūpnīcām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apstrādes rūpniecība pēdējos gados demonstrējusi labu izaugsmi, un viena no nozarēm, kas to sekmējusi, ir automobiļu, piekabju un puspiekabju ražošana. Vēl vairāk - autobūves nozare šogad augusi visstraujāk, un līdzšinējie investīciju plāni liek cerēt uz strauju izaugsmi arī nākotnē, prognozē Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Rutkovska.

Šī ziņa daudzos skeptiķos izraisa vismaz smīnu, ja ne skaļus smieklus, – kopš kura laika Latvija ražo automobiļus? Šķiet, vidējam latvietim pašmāju automobiļu ražošana asociējas tikai ar padomju laikā ražotajiem mikroautobusiem «Latvija» un pastāv uzskats, ka nedz pirms tam, nedz pēc nozare nav eksistējusi un vairs neeksistē. Tomēr tā nebūt nav, viņa uzsver.

Latvijai un latviešiem (dažu interesantu faktu dēļ paplašināšu stāstu arī izcelsmes virzienā) ir saistība ar automobiļu ražošanu teju kopš autobūves pirmsākumiem, tādēļ, pirms aplūkojam nozares sniegumu pēdējās desmitgadēs, nedaudz ielūkosimies vēsturē. To palīdzēs atklāt Rīgas Motormuzeja informācija, Edvīna Liepiņa un Andra Biedriņa grāmata «Rīgas auto» un citi avoti, saka eksperte.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Leģendām apvītiem auto piešķir otru dzīvi

Linda Zalāne, 01.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Auto restaurācija ir gana dārgs un laikietilpīgs process. Latvijā netrūkst šīs jomas entuziastu, kuri savās darbnīcās izlolo krāšņus mākslas darbus – vēlams, tādus auto, kas apvīti ar leģendām un pasaulē ir reti sastopami. Starptautiski izskanējuši gan atsevišķu meistaru veikumi, gan kāda uzņēmuma sasniegumi, restaurējot unikālus auto, kuru vērtība mērāma pat pusmiljona eiro apmērā.

Latvijā ir vairākas labas darbnīcas, kuras strādā privātā līmenī un restaurē klientu automašīnas, taču tikai viens uzņēmums, kas sevi starptautiski piesaka auto restaurācijas pakalpojumu tirgū. «Līdz ar to Latvijā konkurenci neizjūtam,» paskaidro 2005. gadā darbību sākušās Riga Master Workshop īpašnieks Māris Bebris.

Sākotnēji uzņēmums restaurēja automašīnas un tās tirgoja, bet pēc tam pievērsās tikai restaurācijai – «produktam», ko ir krietni grūtāk pārdot, jo tas ir netverams. Uzņēmums pārsvarā restaurē 50.–60. gadu ielu mašīnas, kurām var nopirkt rezerves daļas un kuras var atjaunot samērā prognozējami. Tas ir iemesls, kādēļ ar šo jomu nodarbojas daudzi restaurācijas uzņēmumi pasaulē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

FOTO: Aizvadīta apmeklētākā tehniskās apskates nakts Rīgā

Zane Atlāce - Bistere, 26.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas tehniskās apskates stacijā pasākumā Tehniskās apskates nakts svētdien, 25.augustā 16 stundās bezmaksas auto diagnostika tika veikta 2070 transportlīdzekļiem, informē Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD).

Rīgā šāds pasākums notika jau astoto gadu pēc kārtas. Pērn šādā pasākumā tika pārbaudīti 1923 spēkrati.

Pārbaudēs secināts, ka aptuveni ceturtā daļa jeb 26,5% no Tehniskās apskates naktī pārbaudītajiem spēkratiem bija labā vai teicamā tehniskā stāvoklī. Tomēr lielākajai daļai jeb 73,5% auto tika konstatēti defekti; pamatā tie bija neatbilstošas gaismas ierīces, kā arī bojājumi balstiekārtās un bremžu sistēmās.

Rīgā pārbaudīto automobiļu vidējais vecums bija 16 gadi. Vecākais auto, kas svētdienas naktī ieripoja tehniskās apskates stacijā, bija 1962. gada Alfa Romeo. Populārākās pasākuma auto markas bija VW, BMW, AUDI un VOLVO.

Pasākumu apmeklēja vairāki tūkstoši interesentu; pamatā ģimenes ar bērniem, kuras varēja piedalīties dažādās informatīvi izglītojošas aktivitātēs: Rīgas Motormuzejs piedāvāja sacensties automodelismā miniatūrajā Biķernieku rallijkrosa trasē; stendos Opā Kāp Ārā un Slidkalniņš vairāk nekā 900 apmeklētāji drošos apstākļos uz «savas ādas» pārliecinājās par drošības jostu lietošanas nepieciešamību. Reibuma brilles uzskatāmi pierādīja, cik radikāli var mainīties cilvēka reakcija un koordinācijas spējas, bet Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests aicināja interesentus uzvilkt savu 10 kg smago formu un izmēģināt glābēju darba specifiku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Ikkatram ir tiesības uz labu dizainu

Lāsma Vaivare, 23.05.2016

Multimediālā izstāde Lsx20 pēc Latvijas bankas pasūtījuma tapa kā veltījums Latvijas nacionālās valūtas divdesmit gadiem.

Foto: Publicitātes

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Mums ir tiesības visu laiku neskatīties uz vizuālo piesārņojumu publiskajā vidē.»

Tā saka dizaina biroja H2E mākslinieciskā direktore Ingūna Elere. Birojam šis ir notikumiem bagāts gads. Šovasar durvis pēc trīs gadu rekonstrukcijas vērs Rīgas Motormuzejs, kura ekspozīcijas dizains ir biroja darbs. Vēl turpinās ekspozīcijas iekārtošana trīs Raiņa un Aspazijas muzejos – Tadenavā, Baznīcas ielā Rīgā un Pliekšāna ielā Jūrmalā. Valsts a/s Valsts nekustamie īpašumi ziņo, ka ēkas pēc rekonstrukcijas nodotas ekspluatācijā, apmeklētājiem tās pakāpeniski tiks atvērtas no jūlija līdz septembrim. Savukārt gada beigās paredzēta nodošana Kara muzeja jaunajai ekspozīcijai par Pirmo pasaules karu jeb, kā saka dizaina birojā, «emocionāls stāsts par absolūtu dekonstrukciju».

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

CSDD Rīgas Motormuzeju pirmajās trīs dienās apmeklējuši vairāk nekā trīs tūkstoši cilvēku

Lelde Petrāne, 05.07.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmajās trīs dienās, no 2. līdz 4. jūlijam, rekonstruēto CSDD Rīgas Motormuzeju (RMM) pēc tā atvēršanas apmeklējuši vairāk nekā trīs tūkstoši interesentu.

Apmeklētāji muzejā vidēji pavadīja vairāk nekā divas stundas. Īpaši lielu apmeklētāju interesi izraisīja vērtīgie muzeja jaunieguvumi un iespēja līdzdarboties dažādās interaktīvajās nodarbēs.

Populārākie pieturas punkti ekspozīcijā šajās dienās bija: «Nofotografējies ZiS automobilī» – iespēja virtuāli iejusties un iemūžināt sevi armijas parādē, «Impresija par braucienu uz kāzām kolhozā Bormaņos 1975.gadā» jeb virtuāls brauciens PAZ autobusā un «Izkrāso Elektro RAF» jeb mikroautobusa virtuālā krāsošana, mainot multimediālo 3D projekciju.

Par ievērojamākajiem eksponātiem muzeja apmeklētāji atzinuši pasaulē pirmās automašīnas Benz Patent Motorwagen repliku, 1930. gada Cadillac V8 jeb prezidenta Kārļa Ulmaņa auto «dvīņubrāli», kā arī ZiS bruņoto automobili.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Antīko automobiļu klubs (LAAK) ir ciešām saitēm savīts ar Rīgas Motormuzeju, jo tieši kluba biedri ar tā dibinātāju un ilggadēju kluba prezidentu Viktoru Kulbergu priekšgalā savulaik, sēžot nelielā pagrabiņā Ropažu ielā, izloloja ideju par muzeja nepieciešamību.

Juridiski Rīgas Motormuzejs, kas kopš 2010. gada atrodas Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) paspārnē, un klubs ir nodalīti, bet teorētiski tie strādā roku rokā. Klubs palīdzējis kolekcijas izveidē, turklāt apmēram 20% no muzejā aplūkojamiem spēkratiem pieder LAAK biedriem, un daudzus citus automobiļus savulaik līdz Latvijai palīdzējuši atgādāt tieši kluba entuziasti. «Mūsu klubs ir viens no senākajiem Austrumeiropā, un tas ir nepārtraukti darbojies 43 gadus. Seno spēkratu kolekcija tiek veidota kopš 1972. gada, kad tika nodibināts klubs, kas bija un ir vieta, kur satiekas domubiedri, piedalās kopējos pasākumos, meklē un atjauno vēsturiskos spēkratus,» stāsta LAAK valdes priekšsēdētājs un Rīgas Motormuzeja direktora vietnieks Agris Šmits, kurš kluba vadītāja pienākumus pilda vairāk nekā desmit gadu.

Komentāri

Pievienot komentāru