Auto vērtības pētījums atklāj, ka Latvijā vislabāk vērtību saglabā apvidus auto klase, kuras automašīnu vērtība pret jaunu automašīnu 5. lietošanas gadā ir vidēji 49 %, kam seko lielā klase ar 43 % vērtību pret jaunu automašīnu, bet vissliktāk vērtību saglabā vidējās klases auto ar 33 % no vērtības pret jaunu automašīnu un daudzfunkciju klase ar 34 % no vērtības pret jaunu ekvivalentu automašīnu.
Auto vērtības pētījums apskata gan auto vērtības izmaiņas pa auto klasēm (kopumā 6 - skat. raksta galerijā), gan salīdzinot populārākos modeļus, gan arī sniedz ieskatu par papildaprīkojuma nozīmi auto vērtības dinamikā
Pētījumā salīdzināti vairāk par 900 portālā ss.lv publicētie sludinājumi.
Jautāts, kādu automašīnu izvēlētos pats pētījuma veicējs Andris Valdemārs, viņš biznesa portālam db.lv atzina, ka skatītos uz tirgus līderiem - BMW un Audi, jo tie saglabā vērtību vislabāk. «Man kā loģiski domājošam cilvēkam ir saprotams, ka pēc pāris gadiem es to mašīnu gribēšu pārdot,» viņš norādīja. Taču, vaicāts - pēc cik gadiem būtu jāsāk domāt par automašīnas pārdošanu, A. Valdemārs sacīja, ka tas ir individuāli, to nevar rekomendēt, jo atkarīgs gan no automašīnas nobraukuma, gan no apstākļiem, kuros tiek braukts. Pēc viņa domām, vislabākais variants lietoto automašīnu pircējiem ir iegādāties trīs līdz piecus gadus vecas automašīnas, dažus gadus pabraukt un mēģināt pārdot, jo tad vēl atlikusī vērtība ir diezgan augsta un zaudējums ir salīdzinoši neliels.
Pētījuma veicēji arī atzīst, ka auto izvēle lielākoties ir gan racionāla, gan emocionāla.
Mērķis bijis Latvijas auto pircējiem un lietotājiem piedāvāt noderīgu, ticamu ieskatu par to, kā mainās auto vērtība laika gaitā, lai auto pircēji un pārdevēji varētu izdarīt gudrākus lēmumus.
Plašāk - raksta galerijā.
Pētījumu veikusi BIGBANK sadarbībā ar Banku augstskolas pētniekiem.
#1/18
Dīzeļdegvielas dzinēju automašīnas vētību saglabā nedaudz labāk
Vērtējot kopumā, automašīnas ar dīzeļdegvielas dzinējiem 3. – 5. gadā saglabā vidēji par 9 % augstāku vērtību salīdzinājumā ar jaunu automašīnu nekā benzīna dzinēju automašīnas. Piektajā gadā dīzeļdegvielas dzinēju auto saglabā vidēji 41 % no vērtības salīdzinājumā ar jaunu automašīnu, bet benzīna dzinēja automašīnas – 37 %.
#3/18
Analīze atklāj, ka apvidus auto klasē, kas saskaņā ar BIGBANK pētījumu vērtību saglabā vislabāk, vērtības saglabāšanas līderis ir BMW X5 ar 42 % no vērtības 5. gadā salīdzinājumā ar jaunu tā paša modeļa automašīnu. Salīdzinājumam, Volvo XC 90 vidēji saglabā 30 % no vērtības, bet Nissan X-Trail parāda 54% no vērtības, taču ceturtajā gadā, jo šim modelim nav pietiekami daudz datu par vecākām automašīnām.
#5/18
Būtiskākās vērtības atšķirības vienas klases ietvaros ir automašīnām lielajā klasē, kur BMW 5. sērijas automašīnas saglabā 51 % no vērtības 5. gadā, savukārt Mercedes E-klases automašīnas seko ar 40 % no vērtības un Audi A6 ar 32 % no vērtības salīdzinājumā ar jaunu automašīnu.
#7/18
Samērā lielas vērtības atšķirības modeļu starpā ir arī kompaktajā klasē, kur vērtības saglabāšanas līderis ir VW Golf ar 39 % no vērtības 5. gadā, kam seko Opel Astra ar 37 % un Ford Focus ar 28 %.
#9/18
Mazajā auto klasē ir nebūtiskas vērtības atšķirības modeļu starpā, proti, VW Polo saglabā vidēji 40 % no vērtības 5. gadā, bet Opel Corsa un Škoda Fabia saglabā 38 % no vērtības.
#11/18
Atšķirības ir samērā nelielas arī daudzfunkciju auto klasē, kur vērtības saglabāšanas līderis ir VW Sharan modelis ar 35 % no vērtības 5. gadā, kam seko Opel Zafira ar 33 % no vērtības un VW Touran ar 30 % no vērtības.
#13/18
Vidējā auto klasē, kas saskaņā ar BIGBANK pētījumu vērtību caurmērā saglabā zemākā līmenī, līdera pozīcijā ir BMW 3. sērijas automašīnas, kas saglabā 39 % no vērtības 5. gadā, kam seko Audi A4 ar 33 % un VW Passat ar 32 % no jaunas automašīnas vērtības.
#15/18
Papildaprīkojums, it sevišķi ādas salons, ļauj vērtību saglabāt labāk
Pētījums atsevišķi parāda arī automašīnas papildaprīkojuma ietekmi uz lietotas automašīnas pārdošanas cenu, atklājot, ka tāda papildaprīkojuma kā ādas salons, automātiskā ātrumkārba un klimata kontrole, iekļaušana automašīnā ļauj 3. – 5. lietošanas gadā vērtību saglabāt vidēji par 10 % labāk un vērtības kritums ir lēnāks.