Eksperti

Vai automobiļiem iespējama standartizēta uzlādes sistēma kā visām mobilajām ierīcēm?

Juhans Harms (Juhan Härm), “VOOL” līdzdibinātājs un izpilddirektors, 21.06.2023

Jaunākais izdevums

Saskaņā ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas datiem 2023. gada 1. aprīlī Latvijā uzskaitē bija 4495 elektromobiļi. Elektromobiļu skaita pieaugums no 2023. gada sākuma ir 14%.

Lauvas tiesa no uzskaitē esošajiem elektromobiļiem reģistrēti Rīgā (2260) un Pierīgas pilsētās un novados – 292 Jūrmalā, 92 – Ādažu novadā, 151 – Ķekavas novadā, 18 – Ogres novadā, kamēr Latvijas otrajā lielākajā pilsētā – Daugavpilī – reģistrēti vien 36 elektroauto1, kas mudina domāt par infrastruktūras un uzlādes tīkla gatavību.

Šobrīd Latvijā ir 167 ātrās uzlādes stacijas. Cilvēku vēlme iegādāties elektromobili varētu būt augstāka nekā šobrīd, ja būtu atbilstošas uzlādes iespējas. Lai klimatam un budžetam draudzīgi elektromobiļi kļūtu par ikdienu, jāattīstās gan valsts investīcijām, gan cilvēku gatavībai izvēlēties šādu transporta līdzekli.

Entuziastu mājas un nesaskaņoti publiskie lādētāji

Saskaņā ar starptautisko statistiku 80% elektromobiļu uzlādes notiek mājās un birojos. Privātmājās dzīvojošie elektromobiļu īpašnieki nereti uzstāda elektromobiļa lādētāju savās mājās. Savukārt daudzdzīvokļu māju un biroju pagalmos vai stāvlaukumos atrast strādājošu lādētāju ir grūtāk. Pastāv uzskats, ka to uzstādīšana ir dārga, turklāt, šādos gadījumos ne vienmēr ir skaidrs, kurš ir atbildīgs par infrastruktūras attīstību? Rezultātā elektromobiļa īpašniekam nereti ir jāizvēlas no dažādu lādētāju un lietotņu jūkļa, kas ne vienmēr savienojas savā starpā, prasa jaunu lietotņu lejupielādi, profilu izveidi utt. Papildus tam ātra uzlāde ir diezgan dārga. Fakts, ka tas nav ērti vai pieejams pieņemamu cenu nereti kalpo par iemeslu, lai kavētu izvēli par labu elektroauto iegādei. Šī problēma ir kopīga daudzām Eiropas valstīm, tostarp Igaunijai. Automašīnu ražotāji bijuši veiklāki, un cilvēku vēlme augusi straujāk, nekā infrastruktūra spējusi attīstīties.

Uzlādes tīkla nākotne

Daudzām biedrībām, kurās iesaistīti vairāku dzīvokļu īpašnieki, jautājums par auto uzlādi ir liels izaicinājums - kā atrisināt automašīnu uzlādi tā, lai tas atspoguļotos tikai faktisko lietotāju elektrības rēķinos? Taču šādi risinājumi pastāv – tos piedāvājam gan mēs, gan citi lādētāju ražotāji. Svarīgi piezīmēt, ka elektromobiļu uzlādes sistēmas var būtiski paaugstināt īpašuma vērtību. Vēl viens aspekts, kas neļauj lādētājiem nokļūt līdz daudzdzīvokļu namiem, ir investīciju apjoms – daudzi daudzdzīvokļu māju iedzīvotāji nav gatavi veikt tik apjomīgu ieguldījumu. Un tas ir saprotams – kāpēc maksāt par kaimiņa elektroauto lādētāju, ja pats brauc ar benzīna auto? Šeit izšķirošs ir valsts atbalsts. Ja vēlamies, lai uz mūsu ceļiem parādās aizvien vairāk videi draudzīgu elektromobiļu, tam jābūt prioritātei arī valsts līmenī.

Lai elektromobiļu uzlādes infrastruktūra kļūtu par realitāti jaunajos daudzdzīvokļu ēku projektos, būtiska ir arī sadarbība ar pašvaldībām. Piemēram, pašvaldības varētu atbalstīt lādētāju pievienošanu esošajām stāvvietām, ja arī daudzdzīvokļu mājas iedzīvotāji ir gatavi sniegt savu ieguldījumu. Vairākās valstīs jau ierasts, ka lādētāji ir pieejami pie daudzdzīvokļu mājām, izvietoti uz valsts un pašvaldību zemes.

Vienlaikus jādomā par elektrisko automašīnu lādētāju skaita palielināšanu biroju ēkās – tas ir viens no aspektiem, ko darbinieks var sagaidīt no darba devēja un motivēt to ieviest. Savukārt, no darba devēja viedokļa tas var būt neliels, bet svarīgs bonuss darbiniekiem.

Publiskās infrastruktūras nozīme

Mūsdienās joprojām ir vairākas valstis, kurās tikai entuziasti iegādājas elektromobili, paļaujoties tikai uz publisko uzlādes infrastruktūru, it īpaši ziemā. Kāpēc gan elektromobiļu lādētāju nākotne nevarētu būt līdzīga kā ar visām mobilajām ierīcēm, kuras no 2024. gada Eiropas Savienībā no varēs uzlādēt ar vienu lādētāju. Tikai atšķirībā no telefoniem nozare pati varētu nonākt līdz šādam secinājumam, nevis gaidīt standartizāciju. Līdz tam ieguvēji būs risinājumu nodrošinātāji, kuru lietotnes un lādētāji pieslēdzas arī citu uzņēmumu lietotnēm.

Kopumā mums vajadzētu sasniegt realitāti, kurā elektromobiļa lādētājs ir ērti lietojams produkts, kura uzstādīšana mājās, neatkarīgi no tā, vai tā ir daudzdzīvokļu māja vai privātmāja, nemaksātu dārgi. Tam arī jābūt viegli lietojamam un jāspēj savienoties ar dažādu ražotāju risinājumiem. Ja papildus vienkāršiem un saprātīgiem risinājumiem dzīvesvietās, būs arī funkcionējoša infrastruktūra darba vietās un publiski pieejamās vietās, elektromobiļu skaits pieaugs daudz straujāk nekā šobrīd.

1 Ceļu satiksmes drošības direkcijas dati, skatīts: http://www.e-transports.org/index.php/statistika/33-elektro-transportlidzekli/403-par-2023-gada-1-ceturksni-registretajiem-elektrotransportlidzekliem

Komentāri

Pievienot komentāru
Start-up

Rada elektroauto uzlādes ierīci, kuras ražošanā investē arī Igaunijas eksprezidente

Db.lv, 02.02.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igauņu jaunuzņēmums “VOOL” piesaistījis 1,7 miljonus eiro elektroauto uzlādes ierīces masveida ražošanai.

Investīciju vākšanu vadīja riska kapitāla fonds “Specialist VC”, piesaistot vairākus nozīmīgus investorus, to skaitā bijušo Igaunijas prezidenti Kersti Kaljulaidu (Kersti Kaljulaid).

Kā liecina uzņēmuma “McKinsey” veiktais pētījums, līdz 2030. gadam Eiropā būs nepieciešami 29 miljoni privāto elektroauto uzlādes staciju. Tas ir 77 reizes vairāk nekā 2021. gadā pieejamie 375 tūkstoši uzlādes staciju. Līdz ar to būs nepieciešamas arī nopietnas izmaiņas esošajā elektrotīklā, lai sadalītu elektroenerģiju jaunajiem uzlādes punktiem.

“VOOL” radītais elektroauto uzlādes risinājums izmanto esošo elektrotīklu trīs reizes efektīvāk, neradot tajā pārslodzi un nodrošinot uzticamu un izmaksu ziņā draudzīgu uzlādes alternatīvu gan biznesa, gan privātajiem klientiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas jaunuzņēmums “VOOL” noslēdzis papildus sēklas investīciju kārtu, iegūstot 1,3 miljonus eiro. Turklāt iegūta arī dotācija 1,62 miljonu eiro apjomā, palielinot kopējo uzņēmuma finansējumu līdz 7,62 miljoniem eiro.

Iegūto finansējumu plānots izmantot, lai palielinātu elektroauto uzlādes ierīču ražošanas kapacitāti. Pirmās saražotās ierīces jau nonākušas pie to īpašniekiem.

Uzņēmums plāno palielināt savus pārdošanas apjomus Baltijā un Ziemeļvalstīs, pievēršot lielāku uzmanību šai tirgus daļai. Papildus tiek turpināta jaunu produktu izstrāde, lai ieviestu trīsfāžu tehnoloģiju izmantošanu mājsaimniecībās.

“Lai gan visā Eiropā pieejams trīsfāžu pieslēgums, lielākoties sadzīves tehnikas ierīcēm vēl joprojām pieejama tikai neliela daļa no tīkla jaudas,” skaidro “VOOL” līdzdibinātājs un izpilddirektors Juhans Harms (Juhan Härm). “Mūsu risinājums izmanto visas trīs fāzes un automātiski pārslēdzas starp tām, kad nepieciešams. Tādējādi varam piedāvāt uzticamu, ilgtspējīgu un automātisku elektroauto uzlādi. Pavisam nesen esam uzsākuši sērijveida ražošanu un pirmās uzlādes ierīces jau nonākušas pie to īpašniekiem, ” stāsta Harms.

Komentāri

Pievienot komentāru