Sieviešu biznesi ir mazāk riskanti, uzskata Elena Donetsa, Telavivas universitātes uzņēmējdarbības centra StarTau vadītāja

Viņa ir dzimusi Kirgizstānā, 16 gadu vecumā pārcēlās uz Izraēlu, kur pabeidza augstskolu un sāka dienēt armijā. Izraēlā dienests bruņotajos spēkos ir obligāts abiem dzimumiem. Pēc obligātā termiņa viņa izvēlējās turpināt karjeru armijā. Vēlāk studiju laikā izveidoja Telavivas universitātes uzņēmējdarbības centru StarTau, ko vada joprojām. Elena ir iesaistījusies arī biznesa portāla StartIsrael, sieviešu biznesa programmas We Dream darbībā, ceļo pa pasauli, daloties savā pieredzē un redzējumā par biznesa veidošanu. Rīgā viņa bija ieradusies, lai piedalītos TechHub Riga organizētajā pasākumā Sievietes un tehnoloģijas (Women and Tech), bet jau pēc dažām dienām tikās ar Vācijas kancleri Angelu Merkeli G7 forumā par sieviešu iesaistīšanos biznesā.

Vai varētu teikt, ka bizness joprojām ir vīriešu pasaule?
Es tā nedomāju. Ticu, ka ikviens, kuram ir nepieciešamās zināšanas un prasmes, var vadīt biznesu, un šīs spējas nav atkarīgas no dzimuma. Piemēram, zinātnieku un mārketinga speciālistu vidū ir gan sievietes, gan vīrieši, viņu panākumi ir atkarīgi no viņu prasmēm.
Ir dažādi vadītāju tipi, un nav svarīgi, vai esi vīrietis, vai sieviete –  jāatrod savs ceļš un veids, kā strādāt un sadarboties. Turklāt sievietei nav jāuzvedas kā vīrietim. Viņa nogurs, spēlējot svešu lomu – nav jābūt aktrisei. Protams, dažās valstīs ir grūti būt sievietei - uzņēmējai, piemēram, Krievijā, jo darījumi bieži vien tiek noslēgti pirtī. Sieviete šādā pasākumā, visdrīzāk, nepiedalīsies.

Cik daudz sieviešu Izraēlā iesaistās biznesā, cik daudz uzņēmēju redzat augstskolas uzņēmējdarbības centrā?
10% līdz 20% ir sievietes. Izraēlā ir vairākas iniciatīvas, kas vērstas uz sieviešu īpatsvara palielināšanu biznesā. Viena no programmām ir Google for Moms – programma, kas rosina jaunās māmiņas sākt savu biznesu. Viņas tiek aicinātas uz Google biroja telpām Telavivā uz iedvesmas un motivācijas lekcijām. Tai ir redzami rezultāti.

Vēl mums Girls in Tech kopiena. Sievietes satiekas, kopīgi risina problēmas; viņām ir vieta, kur diskutēt un motivēt citai citu sākt savu biznesu.

Izveidot savu uzņēmumu ir pirmais, grūtākais un svarīgākais solis. Ir jāuzņemas risks, atbildība par savu ģimeni un ienākumiem, jo, lai sāktu biznesu, vajadzīgs laiks, kas jāatņem ģimenei.

Lēmums sākt biznesu nav viegls, tāpēc lielākā daļa tam tuvojas tikai pēc tam, kad ir gūti panākumi karjerā – sievietei ir uzkrājumi un viņa var atļauties īstenot savu sapni, vismaz mēģināt.

Kad karjerā veiksmīga sieviete nāk pie investora, viņa skaidri zina, ko vēlas, viņai ir nopietni nolūki. Statistika liecina, ka uzņēmumi, kuru dibinātāji ir gan vīrietis, gan sieviete, būs veiksmīgāki par uzņēmumu, ko dibinājuši viena dzimuma pārstāvji. Abu dzimumu redzējums ir atšķirīgs, tas palīdz izveidot pareizu stratēģiju un biznesa plānu.

Sabiedrībai vajadzētu palīdzēt sievietēm-uzņēmējām spert pirmo soli. Pēc tam viņas visu var pašas. Kopumā sievietēm-uzņēmējām ir vairāk izaicinājumu, nekā vīriešiem – sabalansēt ģimenes dzīvi, uzņemties lielu atbildību, pienākumus. Sieviete biznesu veido saskaņā ar dzīves un ģimenes mērķiem un biznesu.

Mēs taču dzīvojam XXI gadsimtā, ģimenē pienākumus uzņemas gan vīrietis, gan sieviete.
Jā, tomēr joprojām sievietes vairāk rūpējas par bērniem un ģimeni. Protams, tas mainās, un vīrieši vairāk iesaistās. Paredzams, ka nākamajos piecos gados sievietes uzņemsies lielāku atbildību, nekā iepriekš, sāks biznesu. Tāpēc ir svarīgi, lai viņām būtu atbalsts.
Rīgas pasākums Women and Tech bija lielisks, to apmeklēja daudz cilvēku un bija daudz sieviešu, bet viņas nebija pietiekami drosmīgas pacelt roku un pateikt, ka viņām ir ideja vai radies kāds jautājums. Lielā pasākumā nav viegli saņemties to izdarīt, un ne tikai sievietei, – jebkuram. Paralēli ieteiktu organizēt dažādus mazāka mēroga pasākumus, kur varētu brīvāk dalīties savā pieredzē, domās, izaicinājumos un redzēt, ka līdzīgas problēmas ir ikvienam šajā industrijā. Tad veidosies savstarpēji atbalstošāka sabiedrība.

Kā jums šķiet – kāda ir atšķirība starp sieviešu un vīriešu biznesiem?

Domāju, ka sieviešu biznesi ir mazāk riskanti. Viņām būs precīzāk un labāk izstrādāts biznesa plāns, savukārt vīriešiem patīk uzņemties vairāk riska. Katra nozare ir atšķirīga, piemēram, medicīnas vai zinātnes startup var redzēt daudz sieviešu, jo kopumā medicīnā un zinātnē ir daudz sieviešu. Tehnoloģiju startup uzņēmumos redzams, ka sievietes bieži vien uzņemas mārketinga, administratīvas funkcijas. Ieņemt galveno lomu uzņēmumā prasa atbildību, ir jāpiedalās pasākumos, sapulcēs, tīklošanas aktivitātēs, jālido pie sadarbības partneriem. Turklāt lielākā daļa startup pasākumu notiek vakaros un sievietēm jāizvēlas – veltīt šo laiku ģimenei vai biznesam. Vīrieši par to tik daudz nedomās – viņi izvēlēsies biznesu. Tas ir viens no iemesliem, kāpēc sieviete biežāk ieņems otro lomu uzņēmumā.

Visu interviju Pirmais, grūtākais un svarīgākais solis - biznesu sākt lasiet 16. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra