Atpūta

Piektdienas intervija ar AS Nomo.lv vadītājiem: Reini Vaivaru un Māri Strodu

Lelde Petrāne, 24.04.2015

Jaunākais izdevums

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild AS Nomo.lv vadītāji un īpašnieki Reinis Vaivars un Māris Strods. «Nomo.lv šogad februārī nosvinēja 1 gada dzimšanas dienu un gada laikā daudz kas ir paveikts: mums ir 25 000 klientu, 40 darbinieki un nesen esam atvēruši arī savu pirmo fizisko veikalu Liepājā, kas ļauj arī klātienē apskatīt preces un uzzināt par nomas nosacījumiem,» stāsta abi vadītāji un piebilst. «Galvenais par mūsu uzņēmumu ir tas, ka darbojamies pilnīgi jaunā nozarē (preču noma ar izpirkuma iespēju) – attiecīgi Latvijā šāda veida pakalpojums līdz šim nav bijis.»

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Galvenokārt izaicinājuma dēļ. Ir tiešām interesanti veidot jaunu nozari, kur katru dienu jāstrādā, lai izglītotu klientus par pakalpojuma ieguvumiem un pašiem arī jādomā, kā pareizi veidot biznesa procesus, jo nav citu piemēru Latvijā, no kā varētu mācīties. Mūsu biznesa modelis ir salīdzinoši sarežģīts, jo paši visu darām – paši veicam preču iepirkumus, paši nodrošinām loģistiku. Preču nomu piedāvājam gan e-vidē (nomo.lv), gan arī veikalā Liepājā. Attiecīgi ikdienā jānodrošina daudz dažādu procesu, lai viss strādātu efektīvi. Daudz jāiegulda arī reklāmā, lai skaidrotu pakalpojuma būtību. Tāpēc ir, ko pašiem pacīnīties.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?

Apbēdina valsts neizpratne un nesakārtotā likumdošana – mēs darbojamies jaunā industrijā, bet valsts mēģina mūsu nozari pakļaut esošiem likumiem un noteikumiem, kas acīmredzami ir rakstīti, neņemot vērā šīs industrijas specifiku. Attiecīgi no valsts puses būtu jābūt izpratnei par to, ka likumi ir jāpielāgo jaunai nozarei, nevis otrādāk.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?

Iepriecina lielais klientu skaits un pozitīvās atsauksmes, kuras saņemam katru dienu. Tas liek censties būt vēl pozitīvākiem, draudzīgākiem un pretimnākošākiem. Katru dienu cenšamies uzlabot savu darbību un piedāvāt arvien plašāku nomas preču klāstu.

- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos? Kāpēc – jā vai nē?

Protams, mēs tomēr galvenokārt esam e-bizness. Mēs ļoti labi saprotam, ka sociālie tīkli ir lielisks komunikācijas rīks ar saviem esošajiem un potenciālajiem klientiem. Izmantojam viņus, lai uzzinātu klientu viedokli un iesaistītu klientus paša biznesa veidošanā un uzlabošanā.

- Vai uzņēmumā izjūtat problēmas, kas saistītas ar darbaspēku?

Jā – darbiniekus nav viegli atrast. Te ir tas Latvijas paradokss, ka daudzi brauc prom, jo nav, kur strādāt, bet uzņēmumiem trūkst darbinieku. Problēma ir tā, ka grūti atrast darbiniekus, kas ir motivēti un kvalificēti. Diemžēl ļoti daudz jauniešu grib vienkārši strādāt un saņemt par to kaut kādu algu, bet mēs esam start-up uzņēmums, kur katra darbinieka ieguldījums var fundamentāli ietekmēt uzņēmuma attīstību. Tāpēc meklējam darbiniekus, kas vēlas kaut ko vairāk sasniegt un kas ir spējīgi uzņēmumam dot papildu vērtību.

- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?

Galvenais, lai potenciālais darbinieks atbilstu mūsu uzņēmuma vērtībām, kuras esam iekšēji nodefinējuši. Primāri tā ir izpratne par to, ka klients ir svarīgāks par jebkuru citu lietu. Attiecīgi mērķis ir, nevis tikai nodrošināt labu pakalpojumu, bet vēl arī pozitīvi pārsteigt klientu. Noteikti arī meklējam motivētus darbiniekus, kas spēj paveikt vairāk nekā mēs prasām un kas arī spēj atrast idejas, kā varam uzlabot ikdienā savu darbību, jo mēs vēl esam tikai veidošanās procesā un zinām, ka mums vēl ir, kur augt.

- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?

Noteikti turpināsim strādāt pie tā, lai Latvijā iepazīstinātu potenciālos klientus ar mūsu pakalpojumu un izskaidrotu, kāpēc nomas pakalpojums ir labāka alternatīva nekā preču līzings. Gribam arī izvērtēt, kā veiksies mūsu veikalam Liepājā un, ja būs labi rezultāti, tad plānojam, iespējams, vēl kāda veikala atvēršanu.

Ilgtermiņa plānos ietilpst arī mērķis attīstīt biznesu citās valstīs, bet pagaidām vēl par to ir pāragri runāt, jo vēl joprojām esam biznesa izpētes posmā, kur ir vēl daudz jāstrādā, lai sakārtotu un noslīpētu visus darbības procesus.

- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?

Pirms uzņēmējdarbības piecus gadus mēs abi nostrādājām kopā auditorfirmā Ernst & Young, kas deva tiešām lielisku pieredzi gan projektu vadībā, gan radās iespēja iepazīt daudz dažādu nozaru uzņēmumus un redzēt, kā tie veido savu biznesu. 2010. gadā radās ideja, ka jāmēģina tomēr izveidot pašiem savu biznesu un nolēmām veidot kolektīvās iepirkšanās portālu CityLife.lv (sākumā atlaizuklubs.lv). Šī industrija principā ielika pamatus visās uzņēmējdarībās jomās, jo tik agresīvas konkurences apstākļi ir reti kurā industrijā, bet tas ļāva izprasti e-komerciju, mārketingu, pārdošanu, loģistiku un citus vitāli svarīgus uzņēmuma biznesa procesus.

CityLife.lv vēlāk tika pārdots Cherry Media grupai un tāpēc 2014. gadā nolēmām iegūtās zināšanas likt lietā Nomo.lv uzņēmumā, kur mēģinām visu darīt pēc labākās pieredzes – gan klientu servisa ziņā, gan biznesa procesu ziņā. Ceram, ka izdosies.

- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?

Domājām ļoti daudz variantus – bija vairāki dažādi nosaukumi, bet beigu beigās sapratām, ka tomēr pakalpojums figurē ap vārdu ‘noma’, tāpēc izvēlējāmies ‘Nomo’ – nosaukums ir pietiekami vienkāršs, ērti uzrakstāms un saprotams. Logo ielikām vienu no mūsu galvenajām vērtībām – draudzīgumu, lai uzsvērtu ērtu servisu un draudzīgu attieksmi pret mūsu labajiem klientiem.

- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.

Interesanti ir tas, ka pārsvarā klienti domā, ka mēs esam tāds ātrās īstermiņa nomas pakalpojums, kur paņemt planšetdatoru uz vienu mēnesi vai velosipēdu, bet īstenībā mūsu pakalpojuma būtība nav tikai īstermiņa noma. Galvenā būtība ir šī finanšu drošība, kas ļauj ņemt preces uz ilgtermiņa nomu, neuztraucoties par nākotnes riskiem (dzīvesvietas maiņām, finanšu situācijas izmaiņām vai citiem personīgās dzīves notikumiem), jo jebkurā brīdī ir iespēja pārtraukt nomu un atgriezt preci. Tāpēc lielākās kategorijas, ko klienti izvēlas, īstenībā ir lielā sadzīves tehnika, mēbeles un elektronika. Klienti arī izvēlas tādas preces kā iebūvētā virtuves tehnika, auto riepas un diski, ko grūti iedomāties kā nomu uz vienu nedēļu vai mēnesi. Piemēram, ASV septītais lielākais riepu pārdošanas uzņēmums darbojas tikai ar šādu nomas koncepciju. Tāpēc Latvijā vēl mums daudz jāstrādā pie pakalpojuma ieguvumu skaidrošanas un finanšu drošības izpratnes. Ja kāds jautātu – vai ir vērts maksāt 2EUR vairāk mēnesī par to, ka esi finansiālā drošībā, tad vairums atbildētu «Jā». Tomēr, iegādājoties preces, klienti bieži vēl pagaidām šo izvērtējumu neveic.

- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?

Mēs vēlētos, lai likumdošana tiktu pielāgota mūsu jaunās industrijas specifikai.

- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?

Patīkamus pārsteigumus parasti rada cilvēki, kas ir apkārt – tāpēc prieks strādāt ar motivētiem kolēģiem un darboties ar interesantiem mērķiem.

- Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?

Te laikam svarīgākais nav tas, ko un kur ēst, bet gan, ar ko to darīt. Noteikti gribētos papusdienot ar kādu no e-komercijas vai IT industrijas dūžiem, piemēram, Amazon vadītāju Jeff Bezos, lai smeltos iedvesmu no viņa stāsta.

- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?

Visvairāk mācamies no personībām. Viens no favorītiem, piemēram, ir Latvijā maz zināms vīna un sociālo mediju eksperts Gary Vaynerchuk. Visiem potenciālajiem uzņēmējiem iesaku paklausīties viņa prezentācijas, ja vēlaties iegūt milzīgu enerģijas un pārliecības lādiņu, kas ir fundamentāli nepieciešams it sevišķi, lai uzsāktu biznesu.

- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?

Tas noteikti ir sports un ģimene. Sports ļauj atbrīvot galvu no visām nevajadzīgām domām, bet ģimene dod milzīgu prieka, smieklu un pozitīvās enerģijas lādiņu.

- Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?

Loģiska atbilde uz šo būtu - investēt tos, lai tie varētu atnest vēl 10 tūkstošus eiro. Protams, realitātē tas nav tik vienkārši, jo vienmēr ir dažādas cilvēka emocionālās vēlmes, bet noteikti jāmēģina būtu vismaz daļu no naudas nenotērēt, bet mēģināt ieguldīt.

- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.

Anekdotes nezinām, bet darbā, protams, gadās daudz interesantu notikumu. Kādu īpašu vienu grūti izvēlēties.

- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.

Galvenais iesakām visiem nebaidīties un mēģināt sākt veidot savu biznesu. Daudzi parasti gaida to vienu vienīgo superīgo ideju, bet realitātē tāda nekad neatnāk – svarīgi ir kaut ko sākt darīt un viena lieta vienmēr novedīs pie nākamās. Labākie uzņēmēji parasti ir tādi, kam jau pirms tam ir bijuši vairāki neizdevušies projekti, jo no tiem ir gūtas daudzas labas mācības. Tāpēc ir vērts spert soli uz priekšu, atrast labus partnerus un mēģināt veidot biznesu. Šobrīd arī Latvijā arvien aktīvāki paliek dažādi biznesa inkubatori un arī finansējumu atrast nav sarežģīti. Galvenais - ideja, komanda, mērķtiecība, un tad viss var izdoties. Jo vairāk būs uzņēmēju, jo labāk arī Latvijai nākotnā klāsies.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Ieguldot 50 tūkstošus eiro, Nomo.lv sper nākamo soli uzņēmuma attīstībā

Lelde Petrāne, 07.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājā durvis vēris uzņēmuma Nomo.lv pirmais nomas veikals Latvijā. Uzņēmums piedāvā preču nomu ar izpirkuma iespēju. Tagad pakalpojums pieejams arī fiziskajā vidē.

Interese par pakalpojumu ir strauji augusi un gada laikā to ir izmēģinājuši aptuveni 25 000 klientu, pastāstīja uzņēmuma pārstāve Jeļena Rižakova.

Liepājas veikala izveidē ieguldīti 50 tūkstoši eiro.

Jautāta, kādēļ kā vieta izvēlēta tieši Liepāja, J. Rižakova biznesa portālam db.lv skaidroja, ka tas skaistīts ar klientu plūsmu - aktīvākā klientu daļa ir tieši no Liepājas. «Par citām pilsētām un veikaliem – iespējams, vēl kaut kur atvērsim, bet to laiks rādīs. Skatīsimies, kā mums veiksies Liepājā,» viņa piebilda. Tiek apsvērta doma atvērt arī ārzemju filiāli.

Veikala atvēršana esot loģisks uzņēmuma nākamais attīstības solis, lai uzrunātu plašāku auditoriju. Ideja par fizisku veikalu radusies jau pagājušajā gadā, jo kļuvis skaidrs, ka liela daļa klientu labprāt preces apskatītu klātienē un pārliecinātos par to darbību, saņemot profesionālas konsultācijas.

Komentāri

Pievienot komentāru