Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Gemius Latvia vadītāja Linda Egle. SIA Gemius Latvia ir starptautiskā interneta pētījumu un konsultāciju uzņēmuma Gemius meitas uzņēmums. Gemius darbojas no 1999. gada un šobrīd aptver vairāk nekā 40 valstis. Viens no pazīstamākajiem un senākajiem Gemius produktiem - auditorijas pētījums gemiusAudience - ir interneta auditorijas datu valūta, ko ikdienā lieto interneta mediji un mediju un reklāmas aģentūras, plānojot reklāmas kampaņas.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Ar reklāmas nozari biju saistīta jau kopš bakalaura studijām, kad paralēli sabiedrisko attiecību studijām Turībā strādāju reklāmas un komunikācijas aģentūrā Airport. Pēc tam, kad pabeidzu sabiedrisko attiecību maģistrantūru, sāku strādāt Gemius Latvia par sabiedrisko attiecību speciālisti. Tas bija 2011. gadā, un tajā brīdī sapratu, ka Gemius būs īstā vieta, jo interneta lietošanas apjomi un ar to saistītu tehnoloģiju iespējas strauji aug, līdz ar ko uzņēmuma darbības sfēra ir augoša un ar potenciālu. Dinamiskā interneta tehnoloģiju vide, kā arī dažādi izaicinājumi neļauj iestāties rutīnai, tādēļ arī joprojām ar lielāko prieku esmu šeit.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?

Priecē tas, ka nozare nestāv uz vietas. Mediju reklāmas tirgus, kaut tāpat kā valsts, veiksmīgi atgūstas no krīzes. Tāpat interesanti vērot, kā jaunās tehnoloģijas ielavās arvien neiedomājamākajās dzīves situācijās. Protams, salīdzinot ar rietumiem, mums vēl ir kur augt, bet tas jau labi, ka ir kāds, kas laicīgi pasaka priekšā, kam būt gatavam rīt. 

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu? 

Mūs kā interneta pētījumu uzņēmumu ļoti skar visas izmaiņas, kas saistītas ar jaunākajām tehnoloģijām, līdz ar to nepārtraukti nākas pielāgoties un uzlabot risinājumus atbilstoši tirgus pieprasījumam. Tas neļauj snaust uz iegūtajiem lauriem, visu laiku jābūt modram. Protams, gadās arī kādreiz atdurties pret skarbo patiesību, ka risinājums, kas nupat kā ieviests un pie kā ilgi strādāts, tūlīņ jau būs novecojios. Taču ir arī lietas, ar kurām esam priekšā citiem, piemēram, nupat kā ieguvām IAB Europe balvu par labāko metodoloģiju auditorijas pārklāšanās starp platformām aprēķinam.

- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos? Kāpēc – jā vai nē?

Esam Facebook un Twitter. Twitter pat no 2009. gada. Ir jābūt tur, kur ir tavs klients. Reklāmas, mediju aģentūru pārstāvji, mārketinga, e-komercijas profesionāļi, digitālās vides pārzinātāji – tie ir cilvēki, kam sociālie tīkli ir kā otrās mājas. Sociālajos tīklos cilvēki meklē ne tikai izklaides un saziņas iespējas, bet arī vērtīgu profesionālu informāciju. Šādu informāciju savos sociālo mediju kontos mēs arī sniedzam, tādā veidā izglītojot mūsu sekotājus, kas ar «Follow» mūsu kontam ir izrādījuši interesi nevis par pašreklāmu un «Like, share & win» konkursiem, bet datiem, informāciju un papildu zināšanām.

- Vai uzņēmumā izjūtat problēmas, kas saistītas ar darbaspēku? 

Tā kā lielu daļu ikdienas pienākumu specifikas saviem darbiniekiem iemācām paši gan uz vietas, gan starptautiskajās apmācībās, nereti priekšroku dodam jauniešiem, kas jau ir beiguši vai ir tuvu studiju beigšanai attiecīgajā profesijā. Kamēr daudzi uzņēmumi pieprasa noteiktu pieredzi konkrētā sfērā, mēs labprāt dodam iespēju jaunajiem, ar iespēju augt un attīstīties gan vietējā līmenī, gan  ārpus Latvijas. Problēmas ar darbaspēku neredzu.

-  Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā? 

Ļoti augstu novērtējam iniciatīvu. Ja cilvēkam tas, ko mēs darām, šķiet interesanti, tad priecāsimies par to uzzināt arī ārpus perioda, kad esam kandidāta meklējumos. Šādi cilvēki ir retums, kas paši uzraksta un izrāda interesi. Parasti darbinieku atlases process ir tomēr vairāk kā darba devēja izvēle no kandidātu loka, kas, iespējams, neko iepriekš par uzņēmumu nav zinājuši. Tomēr mans uzskats ir, ja Tu noteikti zini, ka kāds uzņēmums tevi simpatizē kā potenciālā darba vieta, nekautrējies un uzraksti, tas nekas, ka tajā uzņēmumā varbūt ir tikai dažas darba vietas un konkrētajā brīdī visas ir aizņemtas. Tu būsi pirmais, kas uzzinās par vakanci, jo pirmo bonusu būsi jau nopelnījis par iniciatīvas izrādīšanu.

- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?

Uzņēmuma tuvākajos mērķos ietilpst auditorijas pētījuma pilnveidošana, ietverot sociāli demogrāfiskos datus par interneta lietotājiem no dažādām platformām- datoriem, telefoniem un planšetdatoriem, kā arī spēt pateikt kopējo auditoriju katram medijam, ņemot vērā pārklāšanos starp platformām. Rīcības plāns un metodoloģija jau ir gatava, šobrīd krājam panelistus platformās, kurās tie ir nepietiekoši daudz.

Raugoties uz priekšu, plānojam arī Latvijā ieviest tādu metodoloģiju, kuru jau labu laiku izmanto lielie tirgi, kas paredz atainot ne tikai tās lapas, kuras ievietojušas mērījumu kodu, bet arī visas citas lapas, ko Latvijas iedzīvotāji apmekē - Facebook, Google, interneta veikalus, bankas utt. Lai spertu šo soli, nepieciešams saņemt tirgus spēlētāju piekrišanu.

- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?

Mans pirmais darbs bija konditorejas veikalā - kafejnīcā Vecrīga – divas vasaras tur nostrādāju uz pilnu slodzi. Pēc tam, paralēli studijām Turībā, strādāju viesnīcā Rīga par operatoru, pēc tam par administratoru un visbeidzot par finanšu auditu viesu uzņemšanas nodaļā. Esot otrajā studiju kursā, sāku strādāt reklāmas un komunikācijas aģentūrā Airport. Pēc bakalaura darba aizstāvēšanas man piedzima meita, un darbā atgriešanās laiks tieši sakrita ar krīzi 2009. gadā. Tad sapratu, ka meita vēl maza un krīzes plosītā reklāmas nozare mani negaidīja atplestām rokām. Izvēlējos turpināt studijas maģistrantūrā un audzināt meitu, kamēr vēl maziņa. Kad maģistra diploms bija rokā un meita jau bija apradusi ar bērnudārza gaitām, sāku meklēt darbu savā profesijā- sabiedriskajās attiecībās, un tā nokļuvu līdz Gemius Latvia. Trīs gadu laikā biju paspējusi pierādīt, ka nākamais vadītājs ir meklējams uzņēmuma iekšienē, un tā brīdī, kad manam vadītājam radās jauni izaicinājumi, saņēmu piedāvājumu. Sākumā, protams, trīcēja ceļi, un nebija tā, ka tas bija paredzams solis. Vēl šobrīd atceros, ka mans iepriekšējais vadītājs teica - izaicinājums nav izaicinājums, ja no tā neļogās ceļi. Taču man nebija ne mazākās domas, ka es to nevarēšu.

- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?

Pirmos 3 gadus mātes uzņēmuma nosaukums bija Global eMarketing, un GeMius bija interneta plūsmas uzskaites sistēma, kas, laikam ejot, pārtapa par pirmo interneta auditorijas mērījumu, to, ko šodien pazīst kā gemiusAudience. 2003. gadā Global eMarketing tika pārsaukts par Gemius, un tad tapa arī  uzņēmuma otrais logo. Logo, ko lietojam šobrīd, ir no 2014. gada rudens, un tas veidots atbilstoši mūsdienu prasībām, bet pēc būtības ir ļoti līdzīgs otrajam logo.

- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.

Dibinot uzņēmumu (tolaik Global e-Marketing), Kriss Modzelevskis (Chris Modzelewski|), tā dibinātājs, bija 17 gadus vecs. Nepietiekamā vecuma dēļ par uzņēmuma prezidentu tika iecelts Adams Fijalkovskis (Adam Fijalkowski), ko Kriss bija iepazinis ICQ čatā.

- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?

Drīzāk ir izmaiņas, kuras mēs labprātāk nevēlētos redzēt, un tās ir izmaiņas, kas skar sīkdatņu jeb cookies izmantošanas politiku. Eiropas Savienības dienaskārtībā ir vērienīga datu aizsardzības reforma. Īpaši tā attiecas uz darbībām internetā, jo esošie normatīvie akti ir spēkā no pirms interneta ēras.  Nav tā, ka nevēlamies redzēt nekādas izmaiņas, drīzāk ceram uz saprātīgiem lēmumiem, kas neparalizēs interneta mārketinga nozari. 

- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?

Nepatīkamos pārsteigumus ātri aizmirstu. Patīkamie pārsteigumi šobrīd krājas uz mana darba galda - tie ir sveicieni no klientiem dzimšanas dienā. Ir patīkams pārsteigums katru no tiem saņemt, jo īpaši, ja svētki jau vairākas dienas kā aiz muguras.

- Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?

Tādas, par kuru eksistenci līdz pēdējai minūtei man nebūtu ne mazākās nojausmas. Un, ja vēl kaut kur pie jūras, tad vispār perfekti.

Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?

Redzētais un izlasītais parasti ietekmē mani vairāk īstermiņā. Ir cilvēki, kurus es cienu un augsti vērtēju, un no viņiem arī cenšos mācīties labās lietas, no kāda profesionālās, no kāda personiskās un cilvēciskās vērtības. Cilvēks ir patiesāks par grāmatu vai filmu, jo īstermiņā spīdēt ir viegli, taču iekarot uzmanību un cieņu ilgtermiņā jau ne katrs var. Profesionāli notekti mani ir pozitīvi ietekmējuši visi mani līdzšinējie vadītāji, no kuriem esmu daudz mācījusies. Nevar nepieminēt arī augstskolu Turība,  kur esmu jau ceļā uz trešo diplomu un tās pasniedzēji, kāds vairāk, kāds mazāk, taču visi ir bijuši kā virzītājspēks manā dzīves ceļā, katrs ar savu domu graudu.

- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?

Noteikti Vidzemes piekrastē Tūjā, kur pavadu lielāko daļu sava brīvā laika, sākot no maija un tad līdz pirmajām salnām. Ja kaut kādu iemeslu dēļ nedēļas nogali nav sanācis pabūt tur, tad jau nākamās nedēļas sākumā jūtu vajadzību aizbraukt līdz jūrai, kaut vai tepat uz Jūrmalu, kaut vai uz pusstundu saņemt to enerģiju un mieru. Vasarā pie jūras uzlādēju visas pozitīvisma un enerģijas baterijas, tā lai visai ziemai pietiek.  Tāpat arī pirtī iešana un peldes jūrā, kamēr vien nav ledus kārta virsū. Rudenī jūrai pievienojas arī mežs- sēņošana lietainās vasaras dienās ir labāka par zvilnēšanu pie TV. Pārziemoju ar SPA iestāžu palīdzību.

- Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?

Kopā ar draugiem aizbraukt trakā, atmiņā paliekošā ceļojumā.

- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba. 

Sikta ziņa: Suns krīt no debesīm
Laba ziņa: Uz zemes ir siena gubas
Slikta ziņa: Siena gubās ir siena dakšas
Laba ziņa: Suns aizkrita garām siena dakšām
Slikta ziņa: Suns aizkrita garām arī siena gubai (no Mickey Mouse komisksiem, kādā 1996. gadā )

Darbā regulāri uzturam jautru atmosfēru. Ir arī smieklīgi atgadījumi, kas ir vēl pārāk neseni, lai par tiem stāstītu skaļi.

- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.

Lai jūsu diena vienmēr sākas un beidzas ar labām ziņām!

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra