Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild Sofijas laivu dibinātājs Turaids Šēfers. «Sofijas laivas ir Šēferu ģimenes uzņēmums, dibināts 2004.gadā Liepājā un kopš tā laika piedāvā cilvēkiem pavadīt saturīgu atpūtu Kurzemes ūdeņos,» norāda Turaids.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Man vienmēr paticis komunicēt ar cilvēkiem, un tūrisma nozare ir tā vieta, kur šo untumu var samērā viegli realizēt. Satiekot cilvēkus, ik reiz gūsti sev jaunas un interesantas atziņas. Tā kā izklaidēt cilvēkus nemaz nav tik vienkāršs arods, ir liels gandarījums, kad iepriecināt citus izdodas. Tam ir atgriezeniskā saite, un tas padara paša dzīvi saistošāku un daudzveidīgāku.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
 
Patīk, ka latvieši arī 21. gadsimtā joprojām ir īsti dabas bērni. Patiesībā, reti kur pasaulē var novērot, ka cilvēki tik masveidīgi ir gatavi iemainīt komfortablo pilsētvidi pret dzīvošanu teltīs, mājas pusdienas pret uz ugunskura gatavotu ēdienu un nekaitīgo mušu klapēšanu istabā pret reālu cīņu ar uzmācīgajiem odiem un dunduriem.

Apbēdina, ka dažreiz aizmirstam aiz sevis dabā savākt. Tiesa, ar katru gadu lietas iet uz labo pusi. Mēs pilnīgi noteikti kļūstam atbildīgāki pret savu zemi.

- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?

Iepriecina, ka spējam cilvēkiem būt aktuāli ne tikai jūlijā un augustā, bet gan visus 12 mēnešus gadā.

- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast interneta sociālajos tīklos un sociālajos portālos? Kāpēc – jā vai nē?

Jā, Sofijas laivas ir atrodamas gan facebook, gan twitter, gan mazliet arī draugiem.lv. Mūsdienās sociālie mediji dod iespēju nodrošināt nepārtrauktu komunikāciju ar cilvēkiem. Mums gan nav tūkstošos skaitāmi sekotāji, bet katrs no viņiem ir ļoti svarīgs, cerams, tāpat kā mēs viņiem, jo savus sekotājus neesam centušies vilināt ar tradicionālajām «follow, share un like» akcijām.

- Vai uzņēmumā izjūtat problēmas, kas saistītas ar darbaspēku? 

Esam klasisks ģimenes uzņēmums, tādēļ darbaspēku meklējam un arī atrodam sev tiešā tuvumā. Vasarā labprāt palīgos piesaistām skolēnus vai studentus. Bieži vien jauniešiem ir ne pārāk kritiska attieksme pret darba ētiku un atbildību, bet gribas ticēt, ka pie mums viņi iemācās lietas, kas būs viņiem noderīgas arī turpmāk dzīvē.

-  Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?

Lai strādātu tūrisma nozarē dažas īpašības cilvēkiem ir ļoti svarīgas. Manuprāt, tās ir cilvēku mīlestība, iecietība un atbildība.

- Kādi ir uzņēmuma tuvākie un tālākie mērķi?

Mūsu mērķis paša uzņēmuma dibināšanas sākumā bija pavisam vienkāršs. Kļūt par labāko laivu nomu Latvijā. Šogad saņemot Q Latvia kvalitātes sertifikātu tūrisma nozarē sapratām, ka ejam pareizajā virzienā. Šobrīd ir vēlme turpināt attīstīt savus tūrisma produktus, kurus piedāvāt cilvēkiem rudenī, ziemā un pavasarī.

- Pastāstāt par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?

Vācu, angļu un krievu valodas zināšanas, kā arī liepājnieka platais «e» latviešu valodā, iespējams, bija galvenie faktori, kādēļ kā tīnis 1995.gadā nokļuvu vienreizēji jaukā vietā, ko šodien pazīstam kā Radisson BLU Daugava Hotel. Lieliski darba kolēģi, dinamiska vide un tur valdošā pasaules elpa bija tā, kas palīdzēja no čemodānu nesēja 20 gadu vēlāk kļūt par laivu nesēju! Pa vidu bija arī viens otrs ne tik nesīgs amats.

- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?

Nosaukuma ideja dzima ģimenē. Tā kā kuģiem parasti piešķir sieviešu vārdus un laivas jau tādi mazi kuģi vien ir, izvēle bija skaidra. Kādēļ tieši Sofiju? Mēs ar sievu savā dzīvē gan Latvijā, gan ārpus bijām satikuši vairākas jaukas Sofijas, un mums tas asociējas ar ko ļoti pozitīvu. Šajā vārdā sauc arī vienu no mūsu meitām. Tā kā pēdējos gados šis vārds kļuvis par populārāko valstī, šķiet līdzīgās domās ir vēl daudzi Latvijas iedzīvotāji.

Savukārt, logo autors ir talantīgais dizainers, grafiķis un uguns skulptors Agris Dzilna, kurš vienlaicīgi arī ir mums ļoti tuvs radinieks. Tiesa, šobrīd kopā ar mākslinieku esam nobrieduši savā vizuālajā noformējumā ko pamainīt, bet tas viss pēc šīs vasaras.

- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.

Mūsu nomas kanoe ir 100% roku darbs. Tās modeli 80-jos gados veidojis liepājnieks Zigurds Blūms, pašas kanoe būvē vairākkārtējais Latvijas un Baltijas čempions staujūdens airēšanā – Aigars Auznieks, savukārt laivu apmalītes, krēslus un krāsu darbus veicam mēs paši.

- Kādas izmaiņas likumdošanā Jūs vēlētos redzēt?

Vēlētos, lai likumdošana aizliegtu novietot atkritumu tvertnes laivošanas maršrutu atpūtas vietās, aizstājot tās ar vienkāršu uzrakstu: «Ko atvedi, to aizved. Paldies!» Diemžēl dzīvē notiek tā, ka ātrāki par atbildīgo gružu savācēju ir turpat netālu esošā lapsa, vārna un visur skrienošais vējš. Manuprāt, šie faktori ir tie, kas atpūtas vietas un to apkārtni nereti pārvērš izgāztuvēs.

- Vai ir kas tāds, kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?

Patīkami pārsteidz Latvijas iedzīvotāji. Kļūstam inteliģentāki tūristi - cilvēkiem arvien vairāk interesē, uz kurieni viņi dodas, ir vēlme izzināt ko vairāk par upi un pašiem sev atklāt ko jaunu. Baudīt skaisto Latvijas dabu bieži cilvēki dodas ne tikai tradicionālajās laivošanas upēs, bet arī mazajās Kurzemes upītēs gan vasarā, gan rudenī un pat ziemā.

- Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?

Tā būtu koka plakandibena laiva ar jumtiņu un galdu zem tā. Mēs slīdētu pa meža ieskautu upi, ceptu plānās pankūkas, bet ievārījuma vietā izmantotu turpat krastā salasītās saldās mellenes!

- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?

Kā jebkuram, lielāko ietekmi arī uz mani ir atstājusi ģimene un dzīves laikā sastaptie cilvēki. Droši vien arī izlasītās grāmatas. Ja par grāmatām, tad aizdomāties lika pēdējā - Kurta Kobeina biogrāfija «Smagāks par debesīm» (aut.Č.Kross). Distancējoties no moralizēšanas par to, cik veselīgs bija mūziķa dzīvesveids, grāmata iedvesmo darīt to, kas apkārtējiem šķiet neierasts, dīvains un varbūt pat traks. Ja to dara mērķtiecīgi un kvalitatīvi, var sanākt lielas lietas! Tas attiecas uz jebkuru no dzīves jomām. Nevajag baidīties būt citādam.

- Kur un kā vislabāk atpūsties pēc darba un smelties enerģiju?

Ģimenē. Bet, ja gadās, ka jāatpūšas arī no ģimenes, tad aizbrauc uz jūru, paņem airi (kajaka), uzvelc hidrotērpu (5-8mm biezu), iebrien ūdenī mazliet virs vidukļa un noej gar krastu ~3km. Un vislabāk to darīt ziemā. Izklausās jocīgi, vai ne? Ja gadījumā sanāks kādreiz pamēģināt, iespējams, savas domas mainīsi.

- Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?

Nevajag visu iztērēt.

- Izstāstiet, lūdzu, savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.

Ir stereotips, ka visbīstamāk laivot ir ar bērniem vai sievietēm (īpaši ar tām, kuras neprot peldēt). Patiesība viss ir citādi. «Brīnumus» parasti sastrādā vīriešu kompānijas spēka gados. Tādēļ sievas, draudzenes, māsas un meitas, dodieties laivot kopā ar saviem vīriešiem. Jūs esat tās, kas piedod saturu jebkuram laivu braucienam, un tieši jūs ļaujat viņiem palikt par īstiem džentelmeņiem atšķirībā no reizēm, kad viņi laivo vieni!

- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.

Esiet lepni par skaisto Latviju, esiet aktīvi tās apceļotāji, jūs ikreiz uzzināsiet ko jaunu un aizraujošu. Un nekautrējieties pasmaidīt, jo īpaši paši par sevi!

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra