Jaunākais izdevums

Jau piekto gadu biedrība Ascendum Rīgas Doma dārzā vasaras sezonā organizē brīvdabas filmu seansus ar kinospeciālistu ievadvārdiem. Līdzīgi kā iepriekšējā gadā, arī šogad filmu programma tiek veidota sadarbībā ar Nacionālo Kino centru (NKC).

Skatītāji Doma dārzā tiek gaidīti 7., 15., 21. un 28. jūlijā pulksten 22:30, visos vakaros ieeja pasākumā ir bez maksas.

Šogad, atzīmējot 120 gadus kopš pirmās kinofilmas demonstrācijas Rīgā, par Doma dārza brīvdabas filmu programmas tēmu izvēlēts sauklis Kino par kino. Atbilstoši tematikai, programmā iekļautas Latvijas spēlfilmas un dokumentālās filmas, kurās pats kino ir izpētes objekts, centrālais varonis un galvenais stāstītājs; kino uzņemšana un demonstrēšana ir būtisks komponents izvēlēto filmu sižetā, stilistikā, noskaņā un vēstījumā. Programmu sakārtojusi kinovēsturniece, NKC informācijas speciāliste Kristīne Matīsa.

Programma:

7. jūlijā plkst. 22:30, iekļaujoties Jāņa Streiča kino gada priecīgajā virpulī, tiks demonstrēts ievērojamā latviešu filmu režisora pirmais patstāvīgais kinorežijas darbs – spēlfilma Šauj manā vietā (1970). Filma stāsta par latviešu puisi Jezupu (Bērtulis Pizičs), kurš 1917. gadā piesakās strādāt revolūcijas labā un tiek nosūtīts uz Krievijas vidieni. Tas ir laiks, kad kinematogrāfs tikko dzimis, tāpēc jaunajam «produktam» piedēvē maģiskas spējas un to nodarbina visādām vajadzībām – Jezups ar filmu palīdzību aģitē tautu stāties Sarkanajā armijā, filmu producents Panovs (Oļgerts Dunkers) ar melodrāmām pelna naudu, un galu galā arī filmas vērienīgajā finālā kinodemonstrēšanai ir būtiska nozīme. Filmā redzams arī pats Jānis Streičs garīdznieka-viltvārža Arsēnija lomā. Ievadvārdus seansam teiks kinokritiķe Daira Āboliņa, kura šogad raksta grāmatu par visām 22 Streiča spēlfilmām.

15. jūlijā plkst. 22:30 skatītājiem tiks piedāvāta režisora un operatora Romualda Pipara dokumentālā filma Monētas dubultportrets (2008), kurā apkopoti uz 8mm kinofilmas dokumentēti amatierfilmējumi, kas atklāj vēl līdz šim neredzētu Latvijas kultūrvēstures dārgumu krātuvi. Filmā nav neviena kadra, kas būtu uzņemts vēlāk par 20. gadsimta 80. gadiem, tas ir līdz vissīkākajai detaļai autentisks stāsts par to, kā cilvēki Latvijā dzīvoja pirms gadiem 40-50, un iemūžina dziļi personiskus, bet arī vispārcilvēciskus notikumus – kāzas, bēres, bērnu pirmos solīšus. Filmā ir daudz arī tieši padomju laikiem raksturīgu sižetu – rindas veikalos, svētku gājieni, pionieru zvēresti, lepnums par mašīnu, kurai nauda krāta gadiem.... Pirms filmas par darbu pie tās stāstīs pats režisors Romualds Pipars, kurš savā studijā caurskatījis desmitiem kilometru 8mm filmlentes.

21. jūlijā plkst. 22:30 Rīgas Doma dārzā tiks demonstrētas divas dokumentālās filmas – Roberta Rubīna Kā tev klājas, Rūdolf Ming? (2010) un Ivara Zviedra un Ineses Kļavas Dokumentālists (2012). Roberta Rubīna filma stāsta par padsmitnieku no Talsiem, kurš uz papīra strēmelēm zīmē šausmu filmas un trillerus, turklāt pats šīs filmas demonstrējot apskaņo, emocionāli runādams varoņu tekstus dažādās balsīs. Reiz Rūdolfs piekrita mācītāja ierosinājumam jaunās baznīcas atklāšanai uzzīmēt filmu par Bībeles sižetiem… Filma padarīja populāru tās galveno varoni Rūdolfu Miķelsonu, liekot sabiedrībai un dažādiem medijiem vēl vairākus gadus pēc pirmizrādes ik pa laikam interesēties – kā tev klājas, Rūdolf?

Savukārt Ivara Zviedra un Ineses Kļavas īpaši populārā dokumentālā filma portretē kādu citu kolorītu personību - Ķemeru tīrelī dzīvojošo Intu, kura ir izcila filmas varone ar spēcīgu raksturu, tomēr drīzāk gatava filmētājam uzlikt lāstu, nekā ļauties kinokamerai. Ar apstulbinoši vienkāršiem jautājumiem Inta liek domāt par kinodokumentālista profesiju, par kuru viņas viedoklis nebūt nav glaimojošs. Turklāt kadrā jēgpilni apspēlēta kinokameras fiziskā klātbūtne – atšķirībā no ierastās dokumentālistu izlikšanās, ka kinokameras vispār nav. Ievadvārdus lekcijai teiks filmas Dokumentālists režisors Ivars Zviedris.

28. jūlijā plkst. 22:30 kinovakarus noslēgs Dāvja Sīmaņa dokumentālais inscenējums Escaping Riga (2014), dokumentālos notikumos balstīts stāsts par divām izcilām 20. gadsimta personībām – Sergeju Eizenšteinu un Jesaju Berlinu –, kas abi dzimuši un bērnību pavadījuši Rīgā, bet drīz vien šo pilsētu pametuši. Izsekojot abu varoņu dzīves gaitām uz 20. gadsimta pirmās puses dramatisko notikumu fona, filma stāsta, kā viens no viņiem kļūst par «izcilāko savas paaudzes kinorežisoru» totalitārajā Padomju Savienībā, bet otrs – par «izcilāko savas paaudzes domātāju» liberālajā Lielbritānijā. Filmas žanriskais apzīmējums ir dokudrāma, taču tā neizmanto nevienu autentisku vizuālu dokumentu (fotogrāfijas, rokrakstus, kino arhīvu – neko no tā, ko esam pieraduši redzēt vēsturiskā dokumentālā filmā); viss «arhīva materiāls» uzfilmēts mūsdienās ar 8mm kinokameru, liecinot, ka filmas autori virtuozi pārvalda kino izteiksmes līdzekļu arsenālu.

Pēdējā kinovakarā ievadvārdus teiks filmas Escaping Riga režisors Dāvis Sīmanis, arī pazīstams kinoteorētiķis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Filmu studijas Mistrus Media producents Gints Grūbe iekļauts 20 profesionālo kinoproducentu izlasē platformai Producers on the Move, kas jau 18. reizi strādās Kannu starptautiskā kinofestivāla ietvaros.

Eiropas kino popularizēšanas organizācija European Film Promotion (EFP) katru gadu atlasa 20 profesionālus un perspektīvus kinoproducentus no visas Eiropas prestižajai kinoproducentu platformai Producers on the Move, un šogad tai izvēlēts arī Latvijas filmu studijas Mistrus Media producents Gints Grūbe – vienīgais no Baltijas valstīm šogad.

Kannu kinofestivāla ietvaros Producers on the Move notiks 18. reizi, un tā ir iespēja producentiem, kuru iepriekš producētās filmas uzrādījušas labus vietējos un starptautiska mēroga izplatīšanas rezultātus, popularizēt savus nākamos projektus, piesaistīt sadarbības partnerus, konsultēties ar starptautiski atzītiem audiovizuālās nozares speciālistiem. EFP organizē producentiem seminārus darbam grupās un lietderīgas tikšanās ar citiem producentiem, turklāt nodrošina publicitāti filmu nozares regulārajos izdevumos Screen International un Variety. Dalība platformā Producers on the Move nodrošinās Gintam Grūbem arī iespēju prezentēt topošās režisora Dāvja Sīmaņa spēlfilmas Puika ar suni projektu, kas atbalstīts Nacionālā Kino centra programmā Latvijas filmas Latvijas simtgadei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Filmu studija Mistrus Media dod iespēju ikvienam interneta lietotājam kā Latvijā, tā ārzemēs bez maksas noskatīties trīs studijā veidotas filmas: dokumentālo filmu par Alvi Hermani «Vairāk nekā dzīve», dokumentālu stāstu «Pasaules skaņa» par mūzikas rašanās noslēpumu Māra Sirmā un kora «Kamēr..» izpildījumā, kā arī izklaidējošu spēles īsfilmu visai ģimenei «Gūtenmorgens un trešā acs», kurā lomas atveido Jaunā Rīgas teātra aktieri Kaspars Znotiņš, Ģirts Krūmiņš, Andris Keišs un Elita Kļaviņa. Filmas skatāmas studijas Vimeo kontā līdz 2018. gada 8. janvārim.

Režisoru Dāvja Sīmaņa un Ginta Grūbes dokumentālā filma «Pasaules skaņa» (2010) vēsta par mūzikas rašanās noslēpumu, ko iedvesmojis viens no pasaules labākajiem koriem «Kamēr..» un diriģents Māris Sirmais. Filmā poētiski dokumentēta unikālā sadarbības projekta «Pasaules Saules dziesmas» veidošana, Mārim Sirmajam uz kopīgu radošu darbu Latvijā aicinot 17 komponistus – Giju Kančeli no Gruzijas, Džonu Taveneru no Lielbritānijas, Džonu Luteru Adamsu no ASV, Ko Matsušitu no Japānas, Leonīdu Desjatņikovu no Krievijas, Dobrinku Tabakovu no Bulgārijas un citus.

Savukārt Ginta Grūbes filma «Vairāk nekā dzīve» (2014) ir dokumentāla liecība par teātra režisora Alvja Hermaņa darba metodi, izsekojot izrādes «Vectēvs» tapšanai Jaunajā Rīgas teātrī, «Senču asiņu balss» Minhenes Kamerteātrī un «Ķelnes afēra» Ķelnes teātrī. Filma ļauj ielūkoties Hermaņa darba stilā, kura pamatā ir režisora un viņa aktieru kolektīvais uzdevums meklēt atbildi uz jautājumu, vai īstā dzīve ir interesantāka par tās transformāciju teātrī, un uzzināt, kāpēc režisors nolemj atteikties no paša radītās teātra metodes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Cer, ka Melānijas hronika nokļūs citu valstu kinoteātru repertuārā

Linda Zalāne, 02.11.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Melānijas hronika nav klasisks biznesa projekts, taču tiek lolota cerība, ka tā nonāks kādā no Eiropas valstu televīzijām vai kinoteātru repertuārā

Tā atzīst filmu studijas SIA Mistrus Media valdes locekle, producente Inese Boka-Grūbe. Režisora Viestura Kairiša vēsturiskā spēlfilma Melānijas hronika Latvijas pirmizrādi piedzīvoja 1. novembrī. Tajā tiek atklāti Melānijas Vanagas un citu 1941. gadā izsūtīto latviešu skarbie dzīves apstākļi Sibīrijā. Filmas galvenā varone ir Šveices pagājušā gada labākā aktrise Sabīne Timoteo.

Latvijas svētku mēnesī sākas šīs filmas skrējiens Latvijā – tā tiks izrādīta vairāk nekā 120 vietās – kinoteātros, reģionālās koncertzālēs un kultūras namos, bet 21. novembrī filmai būs starptautiskā pirmizrāde Tallinā, pēc tam decembrī tā tiks izrādīta Somijā un nākamā gada sākumā Čehijā. «Mūsu vēlēšanās un uzdevums bija panākt, lai šī filma top, un palīdzēt režisoram un radošajai komandai izstāstīt šo stāstu,» stāsta I. Boka-Grūbe. Mistrus Media ir daudz strādājuši ar filmu pārdošanu televīzijām, bet tās lielākoties ir bijušas dokumentālās filmas, piemēram, Escaping Riga, Ģenerālplāns. Līdz šim Latvijā veidotās filmas plašā klāstā ir nonākušas festivālos, kas ir vērā ņemams sasniegums, taču teju nevienai nav izdevies nokļūt citu valstu kinoteātru repertuārā. «Latvijā nav spēcīgu filmu aģentu, līdz ar to producentiem ir jābūt gan filmas pārdevējiem, gan PR speciālistiem, gan juristiem,» stāsta SIA Mistrus Media producents Gints Grūbe.

Komentāri

Pievienot komentāru