Izdevumu griešana jeb, «gudrā» valodā runājot, konsolidācija ir skārusi teju visas uzņēmējdarbības jomas. Nav šaubu, ka katrā nozarē var un vajag atrast iespēju saimniekot ekonomiskāk, tomēr šo procesu nedrīkst novest līdz totālam absurdam, draudot izraisīt visai pamatīgu haosu.
Proti… Jau minētās konsolidācijas ietvaros pasažieru pārvadājumu subsīdijām ir nolemts nogriezt trīs milj. Ls. Skaidrs, ka pārvadātāju izdevumu daļa līdz ar to nebūt nekļūst mazāka, un šiem uzņēmumiem jākonsolidē savi budžeti. Un pārvadātāji ir izdomājuši - tā kā autoostu pakalpojumi ir pietiekami dārgi, tos turpmāk varētu arī neizmantot.
Varbūt šādu pieeju varētu akceptēt vienā otrā salīdzinoši nelielā rajona centrā, kur starppilsētu autobusu plūsma nav īpaši liela, bet ne jau tādās vietējā mēroga lielajās pilsētās kā Rīga, Liepāja, Daugavpils, kur ikdienā iebrauc uz izbrauc neskaitāms daudzums autobusu. Mēģināsim iedomāties situāciju, kad autobusi vairs neizmantotu Rīgas autoostu… Tas nozīmē, ka autobusi no Ogres, Jelgavas, Cēsīm, Rēzeknes, kā arī daudzām citām Latvijas un, starp citu, arī Eiropas pilsētām sāktu izlaist atvestos pasažierus kaut kur galvaspilsētas centrā - pie centrālās stacijas, Zinātņu akadēmijas, Rātsnama u.c. Haoss uz līdzenas vietas! Pirmkārt, tiktu sarežģīta satiksme pilsētas centrā, ko radītu haotiskā autobusu apstāšanās, kur pagadās un gaidīšana, kamēr izkāpj cilvēki, izkravā savu bagāžu un nesteidzoties dodas prom. Otrkārt, pieļaujot šādu situāciju, tiktu riskēts palielināt ceļu satiksmes negadījumu skaitu, kad cieš gājēji. Tātad ir skaidrs, ka vismaz likumdošanas ceļā šādu haotisku pasažieru izlaišanu un uzņemšanu pieļaut nedrīkst.
Tomēr nevajag aizmirst arī pārvadātāju problēmas šīs konsolidācijas dēļ, jo viņiem tās dēļ, visticamāk, nāksies ciest zaudējumus. Šajā sakarā vajadzētu realizēt metodi, kādu reiz jau ir izmantojis Valsts prezidents Valdis Zatlers, faktiski piespiežot valdību un sociālos partnerus vienoties par realizējamajiem taupības pasākumiem. Respektīvi, visām iesaistītajām pusēm - Satiksmes ministrijai, pārvadātājiem, autoostu vadītājiem - jāapsēžas pie viena galda, no attiecīgās telpas neizejot tik ilgi, kamēr nebūs rasts visiem pienemams un galvenais - saprātīgs risinājums.
Savukārt koalīcijai ir pēdējais laiks sākt saprast, ka nu jau teju katrs tās izdomātais konsolidācijas pasākums izraisa pretreakciju, kas var dot nevis ieguvumu valsts budžetam, bet gluži pretēji - zaudējumus. Jau tagad, reaģējot uz pārāk augstām degvielas cenām un gaidāmo nodokļu sloga palielinājumu šajā jomā, ir sarosījušies šā produkta nelegālie tirgotāji. Protestējot pret finansējuma samazināšanu pasažieru pārvadājumiem, to veicēji ir gatavi radīt sastrēgumus pilsētu ielās, ignorējot autoostas (nenolieliedzami liela loma šeit ir arī apstāklim, ka Rīgas autoosta plēš lielāku maksu nekā šāda pati struktūra, piemēram, Berlīnē). Diez vai būtu prātīgi sagaidīt, kad līdzīgus māņu gājienus sāks izdomāt arī citu profesiju pārstāvji.