Jaunākais izdevums

2009. gadā nekustamā īpašuma tirgus Latvijā bijis vārgs; atsevišķos rādītājos tas izvirzās līderpozīcijās.

Piepildījās teju visas pirms gada izteiktās tirgus dalībnieku prognozes, tiesa, cenu kritums bija krasāks nekā pieļauts, arī biroju telpu tirgus cieta vairāk nekā cerēts.

2009. gada sākumā Db ziņo: 2009. gadā būs aktuāli tie paši procesi un tendences, kas jau bija vērojami 2008. gadā. Eksperti paredz, ka projektu attīstīšanas tirgū valdīs stagnācija, tirgus likviditāte būs tuvu nullei. Toreiz tiek paredzēta arī nemaksāšana un bankroti gan attiecībā uz attīstītājiem, gan mājsaimniecībām. Palielināšoties to iedzīvotāju skaits, kas nespēs norēķināties par kredītiem, kas paņemti mājokļu iegādei. Arī jaunus kredītus paņemt un kaut ko jaunu pirkt būs apgrūtinoši.

Tika pieļauts, ka 2009. gadā tirgus varētu sasniegt dziļāko punktu un uz gada beigām varbūt parādītos stabilitātes pazīmes.

Pirms gada prognozēts, ka bankām būs daudz problemātisku kredītu. Ar kredītiem būs jāstrādā — būs kredītu restrukturizācija, varbūt īpašumu atsavināšana. Būs zaudējumi, kas būs jāsedz no iepriekšējo gadu peļņas, īpašnieku kapitāla. Tas turpināšoties vēl kādu laiku.

Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Preču zīmju aizsardzība

Linda Reneslāce - ZAB Sorainen zvērināta advokāta palīgs, 31.08.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jaunuzņēmumi, kas darbojas, lai radītu inovatīvu produktu vai biznesa modeli, bieži vien atliek juridisku jautājumu risināšanu uz vēlāku laiku, jo uzskata, ka tie vēl nav aktuāli, to risināšana ir pārāk dārga vai nebūtiska. Tomēr ir atsevišķi jautājumi, kuru laicīga atrisināšana novērš juridiskus riskus, kas citādi negatīvi ietekmē biznesa turpmāko attīstību. Viens no tādiem ir preču zīmju reģistrācija.

Preču zīme, kas biznesa vidē saukta par zīmolu, ļauj atšķirt viena uzņēmuma preces un pakalpojumus no cita uzņēmuma precēm un pakalpojumiem. Lai arī sākotnēji jaunuzņēmuma lielākā vērtība ir tā radītais produkts vai biznesa modelis, arī preču zīmes izvēlei un aizsardzībai jāpievērš tikpat liela uzmanība.

Ja jaunuzņēmums ir reģistrējis preču zīmi, tas var liegt šo preču zīmi izmantot citām personām. Pretējā gadījumā var gadīties, ka jaunuzņēmums izmanto preču zīmi, kas līdzīga citas personas reģistrētai preču zīmei, un attiecīgi šī persona varēs tiesas ceļā liegt to izmantot. Otrkārt, cita persona var pati sākt izmantot jaunuzņēmuma preču zīmi, taču jaunuzņēmums nevarēs tam iebilst, jo savu preču zīmi nav reģistrējis. Izņēmums, kad preču zīmi tās aizsardzībai var apsvērt nereģistrēt, ir, ja tā ir «plaši pazīstama», t.i., preču zīme ir tik populāra, ka patērētāji varētu uzskatīt cita uzņēmuma preces vai pakalpojumus par jaunuzņēmuma precēm un pakalpojumiem. Lai novērstu minētos riskus, jaunuzņēmumam ir jāveic vairākas darbības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien tika sumināti Patentu valdes (PV) un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) rīkotā tradicionālā konkursa Gada preču zīme laureāti, informē LTRK.

Konkursā šogad piedalījās 83 pērn reģistrētās preču zīmes divās nominācijās – Gada preču zīme – Latvijai un Gada preču zīme – pasaulei. Sīvajā konkurencē labāko preču zīmju titulus ieguva Latvijā radītu dizaina papīra lietu ražotājs SIA Manilla un starptautiska jūras servisa pakalpojumu sniedzējs SIA Marine Insurance Services.

«Preču zīmes ir uzņēmuma zīmolvedības un reklamēšanas stratēģiju būtisks elements, tādēļ preču zīmes, nenoliedzami, ir viens no uzņēmuma mārketinga politikas stūrakmeņiem,» konkursa laureātu godināšanas ceremonijā sacīja Latvijas tieslietu ministrs Dzintars Rasnačs, uzsverot, ka gan šogad, gan arī iepriekšējos gadus laureātu godā ir uzņēmēji un uzņēmumi, kuri novērtē rūpnieciskā īpašuma aizsardzības sistēmas radītās priekšrocības un tās jau īstenojuši, reģistrējot savu preču zīmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

DB viedoklis: Būvnieku īlens tautsaimniecības maisā

Raivis Bahšteins, DB viedokļu redaktors, 05.05.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Būvuzņēmēji kā izmēģinājuma trusīši, kas parāda, ar ko jārēķinās, paliekot bez Eiropas pienīgās krūts

DB šonedēļ publicētais Būvnieku TOP 30 iezīmē aprises visai skaudrai nozares nākotnei. Pērn aizvadīts gads ar treknu mīnusa zīmi – nozare sarāvusies mazāka gan naudas (teju simt miljonu mazāks apgrozījums), gan uzņēmumu un to darbinieku skaita ziņā. Savukārt šis gads vairs netiek dēvēts par sliktu vai vienu no sliktajiem, bet gan par nozares izdzīvošanas gadu. Līdzīgi kā cūkkopjus skar cūku mēris, būvniekiem jāsadzīvo ar citu slimību, kas plaši izplatījusies mūsu valstī. Sērgu varētu ārstēt ES struktūrfondu nauda, bet līdz ar tās kavēšanos, būv- uzņēmēju bizness nīkst žēlabās. Diemžēl uz šīs atkarības adatas celtnieki ir jau ilgāku laiku, bet paģiras ir visai smagas un šogad draud ar kārtējo apgrozījuma daudzmiljonu sarukumu. Skurbuma alku neprātā par salīdzinoši sīkiem projektiem ir gatavi cīnīties citkārt solīdi uzņēmumi, kuri tagad rāda zobus kā hiēnas pēc saules rieta. Pie kumosa paģiru lāpīšanai tiek izveicīgākie. Un tie arī izdzīvo.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Gada preču zīmes 2018 apbalvojumus saņem Printful un Pupuchi

Zane Atlāce - Bistere, 26.04.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasaules intelektuālā īpašuma dienā tika apbalvoti konkursa «Gada preču zīme 2018» laureāti. Kategorijā «Gada preču zīme – Latvijai» balvu ieguva SIA «Zekants» par preču zīmi «Pupuchi», bet kategorijā «Gada preču zīme – pasaulei» par uzvarētāju tika atzīta AS «Printful Latvia» preču zīme «Printful».

Laureātu diplomus nominācijā «Gada preču zīme – pasaulei» saņēma Ilonas Gibertes preču zīme «Coo Culte» un SIA «Hortimed» preču zīme, bet nominācijā «Gada preču zīme – Latvijai» diplomi piešķirti SIA Wearedots par preču zīmi «dots.» un Arta Daugina preču zīme «Blueshockrace».

«Septiņu gadu laikā konkurss »Gada preču zīme« ir kļuvis par nozīmīgu un gaidītu ikgadēju nozares notikumu.Pozitīvi vērtējam, ka uzņēmēji arvien vairāk apzinās reģistrētas preču zīmes vērtību un tās aizsardzības nepieciešamību, kā arī arvien vairāk saprot, cik svarīgi ir uzņēmējdarbības attīstībai radīt pievilcīgu un viegli atpazīstamu preču zīmi. Konkursā uzvarējušās preču zīmes turpmāk kalpos par uzņēmumu radīto produktu un pakalpojumu galvenajiem mārketinga instrumentiem, veicinot to atpazīstamību ne tikai Latvijā, bet arī pasaulē,» teic Sandris Laganovskis, Patentu valdes direktors.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centrālās vēlēšanu komisijas statistika liecina, ka starp Rīgas domes deputātu kandidātiem atrodams arī liels skaits dažādu uzņēmumu pārstāvju.

Tā vēlēšanās startē gan valdes priekšsēdētāji, gan valdes locekļi, gan direktori, gan citi augstākā līmeņa uzņēmumu darbinieki.

Lūdzām daļai no viņiem sniegt atbildes uz diviem jautājumiem:

1. Vai šis ir Jūsu pirmais starts politikā?

2. Kādēļ izlēmāt iet politikā? Kāda ir Jūsu motivācija un kādi ir plāni?

(Partijas sakārtotas secībā, kādā tās atrodamas cvk.lv)

Atbildes:

- Politisko partiju apvienība Saskaņas Centrs, Partija Gods kalpot Rīgai

Deņiss Jeļizarovs, dzimšanas gads: 1981, dzīves vieta: Rīga, tautība: nav norādīta

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sumināti konkursa «Gada preču zīme 2017» uzvarētāji, informē Patentu valde. Labāko preču zīmju titulus ieguva Mārtiņa Barkāna ģimenes vīna darītavas uzņēmums SIA «Abavas dārzi» un videi draudzīgs uzņēmums SIA «Labie koki».

Suminot pērnā gada reģistrēto preču zīmju īpašniekus, apbalvojumi tika piešķirti divās nominācijās: «Gada preču zīme – Latvijai» un «Gada preču zīme – pasaulei».

Laureātu diplomus saņēma SIA «Baltic Dairy Farm» un Latvijas Organiskās sintēzes institūts.

Laureāti saņēma simpātiju un speciālbalvas. Patentu valdes Simpātiju balvu nominācijā «Gada preču zīme – Latvijai» saņēma Latvijas Republikas Kultūras ministrija par reģistrēto preču zīmi «LATVIJA 100. ES ESMU LATVIJA», kas kļūs par šī vēsturiskā laika liecību, apvienojot Latvijas valsts simtgadei radītos un veltītos darbus.

Savukārt lielākā uzņēmēju biedrība Latvijā – LTRK – savu Simpātiju balvu piešķīra AS «Latvijas Maiznieks» par reģistrēto preču zīmi «ĪSTENĀ» – preču zīmi, kas ir cieši saistīta ar mūsu tautas vērtībām, nacionālo lepnumu un tradīcijām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Domājot par nākamo gadu, iedzīvotāji vairs nav tik optimistiski kā iepriekš

Žanete Hāka, 30.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

43% iedzīvotāju paredz, ka viņiem personīgi, bet 26% - ka Latvijai nākamais gads būs labāks par šo gadu, liecina 2016.gada decembrī pētījumu centra SKDS veiktās aptaujas dati.

Gada nogalē 17% iedzīvotāju šo gadu Latvijai novērtē kā labāku, 24% uzskata, ka tas ir bijis sliktāks, bet 55% domā, ka tas ir bijis tāds pats kā iepriekšējais.

Šie vērtējumi kopumā ir sliktāki nekā pagājušā gada nogalē iegūtie. Pirms gada pozitīvas atbildes sniedza par 5 procentu punktiem vairāk iedzīvotāju - t.i. 22% iedzīvotāju 2015.gadu Latvijai vērtēja kā labāku par iepriekšējo, bet 15% to vērtēja kā sliktāku, kas ir krietni retāk nekā šī gada nogalē iegūtie 24%.

Vēsturiski vissliktākos aizvadītā gada novērtējumus Latvijas iedzīvotāji pauda 2009.gada nogalē, kad kopumā tikai 4% iedzīvotāju 2009.gadu Latvijai vērtēja kā labāku nekā iepriekšējo, bet 79% - kā sliktāku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima ceturtdien, 6. februārī, galīgajā lasījumā atbalstīja Tieslietu ministrijas izstrādāto jauno "Preču zīmju likumu", kura mērķis ir nodrošināt tiesisko aizsardzību tiesībām uz preču zīmi, sertifikācijas zīmi un ģeogrāfiskās izcelsmes norādi.

Jaunais likums regulē tiesiskās attiecības preču zīmju reģistrācijas, kā arī preču zīmju un ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu lietošanas un aizsardzības jomā.

Likums izstrādāts, lai ieviestu nacionālajā regulējumā Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvu 2015/2436, ar ko tuvina dalībvalstu tiesību aktus attiecībā uz preču zīmēm. Ir svarīgi, lai Eiropas Savienības iekšējā tirgū darbotos vienota un efektīva tiesiskā aizsardzība, mazinot negodīgu konkurenci, izmantojot vai atdarinot tam nepiederošu preču zīmi, kā arī palielinot patērētāja garantijas, ka viņa iegādātā prece nav viltojums, jo preču zīmes mērķis ir garantēt patērētājam vai lietotājam ar preču zīmi apzīmētās preces vai pakalpojuma izcelsmes identitāti, ļaujot atšķirt šo preci vai pakalpojumu no citām precēm un pakalpojumiem, skaidro ministrija.

Komentāri

Pievienot komentāru
Vide

Lielākie tirgotāji dzērienu iepakojumus bez depozīta zīmes vairs nepieņem

Db.lv, 03.05.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumi SIA “Rimi Latvia”, SIA “Maxima Latvija” un SIA “Latvian Retail Management” (veikalu tīkls CITRO) ir lēmuši no 1. maija dzērienu produkciju bez depozīta zīmes no piegādātājiem vairs nepieņemt.

Šāds lēmums saistīts ar tuvojošos depozīta sistēmas pārejas perioda noslēgumu, kas paredz, ka no 1. augusta veikalu plauktos var atrasties tikai ar Latvijas depozīta zīmi marķēti dzērienu iepakojumi, līdz ar to veikaliem laicīgi jādomā par nemarķēto produktu krājumu izpārdošanu. Atgādinām, ka no 1. februāra līdz 31. jūlijam tirdzniecības vietās atļauts tirgot gan ar depozīta zīmi marķētus, gan nemarķētus dzērienu iepakojumus.

“Līdz pārejas perioda beigām palikuši trīs mēneši, tādēļ šis ir īstais brīdis, lai pārtrauktu iepirkt jaunus dzērienu apjomus, kas vēl nav marķēti ar depozīta zīmi. Ņemot vērā, ka no 1. augusta šādu produktu tirdzniecība vairs nav atļauta, tas palīdzēs izvairīties no situācijas, kad veikali nemarķētos produktus nav paspējuši iztirgot,” komentē SIA “Depozīta Iepakojuma Operators” valdes priekšsēdētājs Miks Stūrītis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sumināti pērnā gada labāko preču zīmju īpašnieki, apbalvošanai notiekot divās nominācijās Gada preču zīme Latvijai un Gada preču zīme pasaulei.

Konkursa organizatoru komandai šogad ir pievienojusies Latvijas Dizaineru savienība (LDS), sniedzot atbalstu šī krāšņā pasākuma tapšanā. LDS priekšsēdētājs Andrejs Broks norāda, ka «Preču zīme ir īpaša saziņas valoda, kas uzrunā mērķa adresātu ar rakstu un simbolu zīmēm, kurām piemīt sava etniskā un vispārcilvēciskā tēlu estētikas gramatika, tāpēc arī konkurss ir iedalīts Latvijas un pasaules kategorijās. Svarīga ir Latvijas uzņēmēju preču zīmju etniskās valodas kvalitatīvs lietojums un intensitāte, lai tā paceltos arī pasaules kategorijas līmenī, kā to pierāda eksportspējīgo uzņēmumu sasniegumi. Tas parāda preču zīmju, kā intelektuālā īpašuma formas īpašo lomu uzņēmējdarbības veiksmei un Latvijas uzņēmēju identitātes atpazīstamībai.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Latvijā uzstādīts Ginesa rekords - pasaulē ilgākā telefonsaruna

Dienas Bizness, 12.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jelgavniece Tatjana Fjodorova un rīdzinieks Leonīds Romanovs, kā arī rīdzinieki Patriks Zvaigzne un Kristaps Štāls uzstādījuši jaunu pasaules telefonsarunu rekordu, sarunājoties 54 stundas un 5 minūtes.

Tādējādi līdzšinējais oficiāli reģistrētais Ginesa rekords pārspēts par gandrīz 11 stundām.

Lai arī atlikušie divi dalībnieku pāri bija apņēmības pilni sarunas turpināt, saudzējot viņu veselību, tika pieņemts lēmums pārtraukt «Tele2 Pasaules sarunu rekorda» sacensības. Abi pāri ieguva 1. vietu un naudas balvu 3 000 latu apmērā.

Saskaņā ar Ginesa rekordu organizācijas noteikumiem, lai pārspētu līdzšinējo rekordu, kas bija 43 stundas 8 minūtes 55 sekundes, dalībniekiem vajadzēja sarunāties par 10 minūtēm ilgāk.

11.martā pēcpusdienā ar uzņēmuma Tele2 atbalstu līdzšinējo telefonsarunas rekordu pieveica visi pieci dalībnieku pāri. Neskatoties uz to, neviens no dalībniekiem uzreiz pēc rekorda pārsniegšanas neizstājās, bet turpināja cīņu. Pakāpeniski 46. sarunas stundā pēc pašu izvēles, veselības apsvērumu vai kļūdas (sarunas pauze ilgāka par 10 sekundēm) dēļ izstājās trīs dalībnieku pāri – rīdzinieki Toms Bļodnieks (22 gadi) un Renārs Astra (21), rīdzinieces Zanda Seņkova (20) un Anete Šica (20), kā arī lietuvieši Jevgenijus Tiurinas (46) un Robert Jacek Nadtočij (48).

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Kas neriskē, tas nedzer šampanieti

Rūta Kesnere, DB komentāru nodaļas redaktore, 07.01.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai veikt iemaksas 3. pensiju līmenī vai uzkrājošajā dzīvības apdrošināšanā, ko vērts ir 2. pensiju līmenis? Šādas pārdomas droši vien nomoka daudzus, īpaši izlasot ziņu, ka visu valsts fondēto pensiju shēmu ienesīgums pērn ir bijis negatīvs. Arī uzkrājumu veicējiem privātajos pensiju fondos un uzkrājošajā apdrošināšanā pēdējos piecus gadus nav veicies labāk. Vai tiešām tas ir pasākums, kas lemts neveiksmei, un finanšu ekspertu ieteikumi veidot uzkrājumus ir domāti lētticīgajiem?

Atbilde nav vienkārša. Jebkurā gadījumā šādi uzkrājumi, kas faktiski ir ieguldījumi akciju tirgos, ir riskanti, īpaši, ja tie ir īstermiņa. Tiesa, Citadeles bankas valdes loceklis Kārlis Purgailis uzsver, ka 10 gadu ieguldījumi, viņaprāt, noteikti nebūs negatīvi, sliktākā gadījumā tie var būt nulle.

Veicot ieguldījumus, jāņem vērā – jo ilgāks termiņš, jo mazāks risks.

Jo garāks ieguldījumu termiņš, jo mazāks risks, ka pasākums beigsies ar mīnusa zīmi. Protams, cilvēkiem, kas ļoti baidās no riska, piemērotāki ir depozīta noguldījumi bankās, kur atdeve gan ir zemāka, taču noteikti saglabājas uzkrājuma summa. Klāt var nenākt procenti, taču noguldītais nesamazinās. Ja runā par finanšu instrumentiem, tad jautājums ir – ja ieguldījuma termiņš ir desmit gadi un pēdējie divi gadi ir ar mīnusa zīmi, kas tad iznāk galā? K. Purgailis teic, – ja iemaksas ir bijušas vienmērīgas, tad iznākums arī šādā scenārijā būs pozitīvs, sliktākajā gadījumā – nulle, bet ne mīnuss. Lai gan viņš saviem klientiem tādos gadījumos iesaka termiņu pagarināt, jo ņemt ārā uzkrājumu lejupslīdes brīdī nav labākais risinājums. Riskus iespējams mazināt, arī mainot iemaksu summu. Proti, brīdī, kad tirgos ir augšupeja, iemaksas palielināt, bet lejupslīdes laikā tās samazināt vai pat pārtraukt. Jānorāda, ka uzkrājumu pārvaldnieki katru ceturksni savā mājaslapā publicē aktuālās situācijas izvērtējumu. Tādējādi katrs klients var sekot līdzi tam, kas notiek finanšu tirgos, un pieņemt lēmumu, cik lielas iemaksas veikt konkrētajā brīdī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāju emigrēšana labākas dzīves meklējumos arvien spēcīgāk sāk atsaukties uz valsts ekonomiskajiem procesiem

Lai gan atsevišķi pozitīvi uzplaiksnījumi iepriekšējos mēnešos vedināja domāt par Latvijas patērētāju aktivitātes palielināšanos, diemžēl to pašu nevar teikt par pēdējiem publicētajiem mazumtirdzniecības datiem. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes apkopoto informāciju mazumtirdzniecības apjoms šā gada augustā salīdzinājumā ar iepriekšējā gada pēdējo vasaras mēnesi ir palielinājies vien par 1,1%. Būtībā var teikt, ka mazumtirdzniecības nozares izaugsmes tendence ir lejupejoša, jo visu gada astoņu mēnešu izaugsmes temps ir aplēsts 2% vērtībā. Viens no būtiskākajiem faktoriem, kas norāda uz problēmām tautsaimniecībā, ir sarūkošais pārtikas preču tirdzniecības apgrozījums, turklāt kritumu varētu vērtēt kā visai lielu – tas sasniedzis 2,3%. Šajā gadījumā runa nav par to, ka minētais kritums varētu rasties saistībā ar to, ka samazinājušās pārtikas produktu cenas, jo nozares darbības izmaiņas tiek rēķinātas salīdzināmajās cenās. Visticamāk, šeit vairāk jārunā par demogrāfiju, kā arī par to, ka iedzīvotāju emigrēšana labākas dzīves meklējumos arvien spēcīgāk sāk atsaukties uz valsts ekonomiskajiem procesiem. Visai drīz varam piedzīvot to, ka arī nepārtikas preču tirdzniecības izaugsmes temps drīz būs ar mīnusa zīmi. Turklāt pašreiz fiksētais pieaugums 2,8% apmērā salīdzinājumā ar atbilstošu laika periodu pērn nav dižs. Tāpēc ekonomikai nāktu par labi patēriņa palielināšanās, kas diemžēl nenotiek saistībā ar lielāku piesardzību naudas izdošanā un to, ka. ņemot vērā pašreizējo ienākumu līmeni, iedzīvotāji savas vajadzības necenšas būtiski palielināt. Ja sadzīves tehnika vai mēbele vēl kalpo un izskatās labi, tad ar jaunas iegādi steidzas vien retais.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā laikā viena no galvenajām tēmām finanšu tirgos bijusi slīgšana dziļāk negatīvu likmju okeānā. Šāds ienesīgums valstu parādam nozīmē, ka, investoriem savā starpā tirgū aktīvi mijot parāda vērtspapīrus, to cena pakāpeniski pieaugusi, līdz pārsniegusi apjomu, ko tie, ņemot vērā obligāciju kupona likmi, var nopelnīt, līdz dzēšanai turot šos vērtspapīrus.

Citiem vārdiem sakot, beigās dabūsi mazāk, nekā šo obligāciju esi pircis. Noticis ne tikai tā – Eiropas valdībām arī pirmreizējās sava parāda izsolēs to izdevies nopārdot ar negatīvu likmi. Pietiekami daudzi labāk izvēlas dārgi pirkt drošas obligācijas, pat neskatoties uz to, ka, tās turot, tiks garantēti zaudēta nauda. Tas ir ļoti izdevīgi valdībām, kurām ir lieliska iespēja ļoti lēti vai pat ar mīnusa zīmi (!) pārfinansēt savas saistības. Arī Latvija spējusi aizņemties ar negatīvām likmēm.

Zināmas pārdomas gan varētu rasties, cik tad patiesi šādas likmes ataino valstu riskus. Pagājušajā nedēļā, piemēram, bija ziņas, ka pirmo reizi ar nelielu negatīvu likmi savu īstermiņa parādu izdevās emitēt Grieķijai. Jā, ir runas, ka sliktākais Grieķijai jau ir aiz muguras. Tiesa gan, šī valsts vēl nosacīti nesen bija eirozonas parādu krīzes epicentrs un bija spekulācijas gan par totālu tās ekonomikas krahu un parādu norakstīšanu, gan izstāšanos no eiro monetārā reģiona. Tāpat milzīgs – virs 180% no IKP – joprojām ir šīs valsts parāds, kur par tā atdošanu pilnā apmērā arī var mēģināt strīdēties. No otras puses – pamata pieņēmums ir, ka pārējās eirozonas valdības tomēr neļaus Grieķijai iekrist vēl vienā parādu krīzē, kam attiecīgi šobrīd visi, šķiet, arī mēģina ticēt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pasaules lielākais dzērienu ražotājs The Coca-Cola Company atzīmē tā ikoniskās stikla pudeles dizaina simtgadi, informē Coca-Cola HBC Latvia pārstāve Dace Dricka.

Tālajā 1915.gadā Coca-Cola regulāri cīnījās ar konkurentiem, kas par katru cenu mēģinājuši to atdarināt. Šī iemesla dēļ kompānija izvirzīja radošu izaicinājumu ASV stikla ražotājiem – radīt tādu pudeli, kas tik ļoti atšķirtos no pārējām, ka to varētu atpazīt tumsā pēc taustes vai pat saplīsušu lauskās. Šajā izaicinošajā konkursā uzvarēja Root Glass Company, radot pudeles dizainu, kas ar tās iegareno formu un retajām iedobēm atgādināja kafijas pupiņu. Pudele tika patentēta 1915.gada 16.novembrī, un kopš tā laika veselu gadsimtu ir iezīmējusi ikoniskus un neaizmirstamus brīžus filmās, sociālajā vēsturē, dizainā un tēlotājmākslā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Brazīlijā Apple nepieder iPhone preču zīme

Jānis Rancāns, 14.02.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Brazīlijas regulatori noraidījuši Apple prasību valstī reģistrēt iPhone preču zīmi, tādējādi radot kompānijai dārgu un negaidītu šķērsli vienā no pasaules ātrāk augošajiem viedtālruņu tirgiem.

Apple prasību Brazīlijas regulatori noraidījuši tāpēc, ka tiesības uz iPhone preču zīmi šajā valstī jau pieder vietējam elektropreču ražotājam IGB Eletrônica SA – kompānijai, kas plašāk pazīstama ar savu iepriekšējo vārdu Gradiente, vēsta Wall Street Journal.

Brazīlijas Nacionālais rūpniecības īpašuma institūts norāda, ka Apple šo lēmumu plāno apstrīdēt, uzsverot, ka IGB Eletrônica iPhone preču zīmi piecu gadu laikā pēc reģistrācijas, kā to pieprasa valsts likumi, neesot izmantojusi. Pati kompānija Apple atteikusies no komentāriem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patentu valde sadarbībā ar Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameru un Latvijas Dizaineru savienību, paziņojusi konkursa "Gada preču zīme 2020" uzvarētājus, informē Patentu valde.

Nominācijā "Gada preču zīme Latvijai" uzvarēja AS "Rīgas piena kombināta" biezpiena sieriņa "Kārums" logotips "vārniņa", bet nominācijā "Gada preču zīme pasaulei" – AS "SAF Tehnika" preču zīme "Aranet".

Konkursa "Gada preču zīme 2020" nominācijā "Gada preču zīme pasaulei" 3.vietu ieguva AS "Air Baltic Corporation" preču zīme "Think green, fly green", savukārt 2.vietu ieguva AS "Rīgas piena kombināts" preču zīme "Pols". Nominācijā "Gada preču zīme Latvijai" 3.vietu ieguva SIA "Smalkais muslis" ar preču zīmi "Smalkais muslis", bet 2.vietu – Baibas Ritovas preču zīme "Fika".

"Pasaule ar katru gadu kļūst arvien piepildītāka ar produktiem un dažādiem pakalpojumiem. Veids, kā sevi izcelt un tapt uzklausītam, ir stāsts, kas ieguļas atmiņā un runā tieši tajā valodā, kura tiek sagaidīta. Preču zīme ir šis stāsts, kas ietērpts vizuālā veidolā un ar savu estētiku un saturu var būt saprotams gan lokāli, gan arī pacelties pāri valodu barjerām un uzrunāt savu īsto auditoriju. Lūkojoties Latvijas un pasaules uzņēmējdarbības jomās mēs nemainīgi atpazīstam kompānijas ar stiprām un ilggadīgām preču zīmēm kā labas kvalitātes un atbilstoša satura nesējus. Preču zīme ir bijis tiešs un netiešs veids, kā nostiprināt savu pozīciju lietotāju pieredzē un ikdienā, tādā veidā pierādot to, ka dizains ir patiesi iedarbīgs rīks izaugsmes sasniegšanai," komentē konkursa žūrijas komisijas priekšsēdētāja, Latvijas Dizaineru savienības valdes priekšsēdētāja Barbara Freiberga. Viņa arī piebilst, ka žūrijas darbs nebija viegls, bet pie kopsaucēja izdevās nonākt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Saldo

Joprojām vienīgais veids, kā pasargāt preču zīmi, ir to reģistrēt

Elīna Pankovska, 03.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Intelektuālais īpašums ir tieši tas, kas uzņēmējdarbībā rada pievienoto vērtību. Tas atšķir vienu uzņēmumu no citiem uzņēmumiem, tāpēc konkurences apstākļos izvēršas strīdi.

Strīdu saistībā ar preču zīmēm Latvijā nav pārāk daudz. Tomēr no intelektuālā īpašuma strīdiem tie ir visizplatītākie. Latvijas tiesu statistika liecina, ka 2011.gadā pirmās instances tiesās saņemtas 19 lietas, kas saistītas ar preču zīmēm, pagājušajā gadā to skaits bija jau 28, bet šā gada pirmajā ceturksnī – 12. Krietni mazāk strīdu tiesās ir par patentiem. Proti, 2011. gadā tādi bija trīs, bet pērn tiesā nav saņemta neviena šāda lieta. Tas pierāda, ka patentu tiesvedība Latvijā nav īpaši izplatīta. Līdzīgi ir arī ar strīdiem par dizainparaugiem – 2011. gadā šādas lietas pirmās instances tiesās netika saņemtas, bet pērn tādas bija divas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kāpēc privātā preču zīme nozīmē daudz vairāk nekā tikai "lēti"

Andris Aire, "Rimi Baltic" privātās preču zīmes direktors, 10.12.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Preces ar tirgotāja, nevis ražotāja zīmolu – šādu piedāvājumu ir pamanījuši lielākā daļa tirdzniecības tīklu klientu.

Lielākoties sortimentu ar privāto preču zīmi raksturo augsta kvalitāte par pieejamu cenu un pašmāju ražotāju produkciju. Tomēr Baltijā privāto preču zīmju popularitāte aug salīdzinoši lēnām: Eiropas lielveikalu tīklos privātās preču zīmes veido ap 30–40% no kopējā preču apgrozījuma, bet Baltijā šis rādītājs ir apmēram trīsreiz zemāks, nepārsniedzot 10% robežu.

Pircēji arvien vairāk novērtē privātās preču zīmes priekšrocības – pēdējā gada laikā privāto preču zīmju produktus Baltijā iegādājušies vidēji 76% pircēju, turklāt 5% to darījuši pat biežāk nekā pērn, liecina Nielsen pētījums*. Saskaņā ar aptaujas datiem vairāk nekā trīs ceturtdaļas Latvijas iedzīvotāju uzskata privātās preču zīmes produktus par tikpat labiem vai pat labākiem nekā zīmolu produkti. Tiesa, netrūkst arī aizspriedumu – piemēram, daļai pircēju joprojām ir šaubas par produktu izcelsmi, tas ir galvenais iemesls, kāpēc viņi neizvēlas privātās preču zīmes produktus. Tomēr šādām bažām nav pamata. Pirmkārt, privātā preču zīme ir zīmola prestižs un iespēja izcelties konkurentu vidū, radīt jaunus un inovatīvus produktus, kas pieejami tikai šī zīmola veikalos. Otrkārt, ieviešot privāto preču zīmi, uzņēmums kļūst par tādu kā “labo policistu”, sadarbībā ar produktu ražotājiem izstrādājot un uzlabojot receptūru, lai radītu vēl veselīgākus produktus un atbrīvotos no neveselīgām vielām to sastāvā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pērn pelnošākās bankas bijušas Swedbank, Rietumu banka un ABLV Bank, liecina jaunākie Latvijas Komercbanku asociācijas dati.

Pagājušajā gadā Swedbank nopelnījusi 112,8 miljonus eiro, kas ir par 5,5% vairāk nekā iepriekšējā gadā. Rietumu bankas peļņa sasniegusi 55,1 miljonu eiro, pieaugot par 95,8%. Savukārt ABLV Bank peļņa augusi par 61,7% līdz 44,4 miljoniem eiro.

No pelnošāko banku trijnieka pērn izkritusi SEB banka, kuras peļņa sarukusi par 26,5% līdz 23,7 miljoniem eiro. Piektajā vietā ierindojas AS Citadele banka ar 15,3 miljonu eiro peļņu, kura gada laikā gandrīz dubultojusies.

Pagājušajā gadā sestā pelnošākā banka bijusi AS Baltikums Bank – tās peļņa sasniedza 12,4 miljonus eiro. DNB bankas peļņa sarukusi par 21% līdz 8,5 miljoniem eiro, bet Nordea Bank Finland Latvijas filiāles peļņa samazinājusies pae 71,4% līdz 8,1 miljonam eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitalizācija auto izvēlē, elektroauto pārdošanas pieaugums, lietotu auto reputācijas maiņa, jaunas prasības autoservisiem un klientu paradumu transformācija – tā ir autopārdošanas industrija šodien, kur Moller Auto dīleri, tirgojot gan jaunas, gan lietotas automašīnas, navigē vienas pieturas dīleru koncepta virzienā.

Par šodienu, rītdienu un izaicinājumiem Dienas Bizness uzdeva jautājumus Moller Auto uzņēmumu grupas izpilddirektorei Baltijā Izīdai Gerkenai.

2023. gads ir aizvadīts. Audi un Volkswagen ir vienas no iecienītākajām automašīnām pircēju izvēlē – kā veicies ar šo marku pārdošanu?

Kopumā gads aizvadīts veiksmīgāk, nekā plānots. Mūsu biznesa rezultāti par 2023. gadu rāda, ka Baltijā kopumā lietotu auto segmentā tika pārdots par 26% vairāk auto nekā 2022. gadā. Savukārt vislielākā izaugsme piedzīvota elektroauto segmentā, kas Baltijā pērn pieauga par 63%, salīdzinot ar 2022. gadu. Tikmēr jaunu auto segmentā pārdošanas rādītāji bija stabili, saglabājoties 2022. gada līmenī, par spīti satricinājumiem ekonomikā, ko nesuši aizvadītie gadi. Pērnā gada sākumā novērojām jaunu auto tirgus atveseļošanos, un to pamatā ietekmēja iedzīvotāju finansiālās konfidences uzlabošanās, kas, jāatzīst, bija netipiski inflācijas rādītājiem, kā arī vajadzība pēc personīgās mobilitātes, kas aizvien ir daudzu cilvēku prioritāšu augšgalā. Ietekmi jūtam arī šogad. Proti, inflācijas drudzis ir pārvarēts, un cilvēki nākotni sāk vērtēt, balstoties uz prognozējamākiem apstākļiem, kas arī dod iespēju skaidrāk paredzēt personīgās investīciju iespējas. Aizvadītajā gadā būtiski auga pieprasījums pēc lietotiem auto ar nepieredzētu uzrāvienu oktobrī, kad apgrozījums lietoto auto segmentā auga par 87%, salīdzinot ar attiecīgo periodu 2022. gadā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

2023. gada pirmais pusgads mazinājis pērno stresu finanšu tirgos

Jānis Rozenfelds, SEB Investment Management valdes priekšsēdētājs, 13.07.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2022. gads bija straujš un izaicinājumiem bagāts – tā laikā akciju un obligāciju likmes savu vērtību zaudēja pat tādos apjomos, kas rakstāmi ar divciparu skaitļiem.

Savukārt 2023. gads finanšu tirgos sākās ar cerību par situācijas stabilizēšanos, un pirmais pusgads tik tiešām ir aizvadīts pozitīvi – vērtējot no gada sākuma, ASV un Eiropas akciju indeksi uzrāda izaugsmi, un no pērnā gada krituma atgūstas arī pensiju plāni Latvijā. Pagājušā gada radītais stress finanšu tirgos ir mazinājies. Kādi tam ir cēloņi?

Atbildi uz šo jautājumu varētu noformulēt pavisam īsi – kad finanšu tirgu rezultāti iet uz augšu, stress – uz leju. Šo hipotēzi apstiprina VIX indekss, kas atspoguļo sagaidāmo svārstīgumu ASV akciju tirgū un parāda akciju investoru stresa līmeni. Jūnija otrajā pusē, jūlija sākumā VIX nokritās līdz līmenim, kādu neesam redzējuši kopš 2020. gada sākuma un svārstījās robežās no 12 līdz 14,5. Zemais indekss liecina, ka daudzi investori par iespējamiem satricinājumiem finanšu tirgū šobrīd īpaši nesatraucas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tirgus dalībniekiem slēdzot pozīcijas, nepatikšanas var skart ne tikai Ķīnas, bet arī citu valstu finanšu sistēmas. Investoru aktivitāte var sabremzēties arī eirozonā un tostarp Latvijā

Kā jau to varēja paredzēt iepriekš, akciju tirgus burbuļa plīšana Ķīnā liek runāt par naudas atplūdiem ne tikai no šīs valsts, bet arī citu valstu fondu tirgiem. Lai arī pats Ķīnas akciju tirgus pēc kapitalizācijas nav pārāk liels, un šajā ziņā ir apmēram trīs reizes mazāks nekā Lielbritānijas, vairāk nekā trīs reizes atpaliek no Japānas un ir aptuveni 20 reizes mazāks par ASV fondu tirgu, ietekme uz pasaules finanšu procesiem ir daudz lielāka, nekā to varētu iedomāties.

Būtiski ir tas, ka Ķīnu līdz šim varēja uzskatīt par globālās ekonomikas izaugsmes motoru, pateicoties kuram lielā mērā tika pārvarēta arī iepriekšējā finanšu krīze. Ja situācija attīstīsies pēc sliktākā scenārija, tagad Ķīna, kurai kopējās parādsaistības pret ekonomikas apjomu ir līdzīgas kā ASV vai Vācijai, taču uz daudz nestabilākiem tautsaimniecības pamatiem, pati var kļūt par jaunas ekonomiskās krīzes aizmetni. Austrumāzijas ekonomikas apjoms gan aizvien ir mazāks nekā ASV, taču izaugsmes tempi vēl iepriekšējos ceturkšņos bija apmēram trīs reizes straujāki nekā pasaules lielākajai tautsaimniecībai otrpus Klusajam okeānam. Ja dzinējā ir iekļuvušas smiltis, un par tādām salīdzinošā kategorijā varētu uzskatīt iepriekšējās pārmērības Ķīnas fondu un nekustamo īpašumu tirgos, arī kopējā mehānisma veiksmīga darbība, visticamāk, piedzīvos lielākus vai mazākus traucējumus, vai arī apstāsies pavisam.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Jau atkal nākotnē raugāmies ar bažām, nevis cerībām

Arnis Kaktiņš, tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS direktors, 26.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nesen publiskotā «DNB Latvijas barometra» pētījuma rezultāti liecina, ka septembris ir jau trešais mēnesis pēc kārtas, kad sabiedrības kopējā noskaņojuma indekss atkal «slīd» negatīvā virzienā.

Īpaši izteikti tas ir nākotnes vērtējuma apakšindeksam, kurš arī jau trešo mēnesi ir ar mīnusa zīmi. Turklāt septembra rezultāts (-4 punkti) liecina par strauju tendenci vērtējumam pasliktināties. Pirms tam „mīnusa zīme” nākotnes vērtējuma apakšindeksam bija vērojama tikai laika posmā līdz 2012.gada pavasarim. Tas nozīmē, ka tagad tāpat kā laika posmā no 2008. līdz 2011.gadam sabiedrība jau atkal biežāk nākotnē raugās ar bažām, nevis cerībām.

Šajā kontekstā interesanti ir tas, ka viens liels un būtisks ar ekonomiku saistīts tuvākās nākotnes notikums ir zināms un labi iezīmēts: Latvijas pievienošanās euro zonai, līdz kurai skaitāmas vairs nedēļas, ne mēneši. Tas ir notikums, kuru vadošā elite reklamē kā tādu, kurš veicinās investīciju pieplūdumu, vairos stabilitāti un līdz ar to sekmēs arī Latvijas ekonomisko izaugsmi. Ieguvēji būšot visi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Likmes ar mīnusa zīmi kļuvušas par ierastu parādību, pirmdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pasaules finanšu pasaulē laiki, kad dažādām likmēm priekšā liekama mīnusa zīme, kļūst arvien izplatītāki. Jau kādu brīdi var runāt par negatīvām obligāciju likmēm, kas būtībā nozīmē, ka šī vērtspapīra pircējs, iegādājoties konkrēto obligāciju un to turot, ir gatavs piemaksāt par šādu privilēģiju. Tāpat negatīvo procentu likmju ziņā var runāt par centrālo banku aktivitātēm. Vairākas ietekmīgas pasaules centrālās bankas noteikušas negatīvu savu depozītu likmi ar domu, ka bankām būtu jāmeklē jauns peļņas avots un aktīvāk jāiesaistās kredītu izsniegšanā. Tas būtībā nozīmē, ka komercbankām par to noguldījumiem atpakaļ centrālajā bankā ir jāpiemaksā. Turklāt pagājušonedēļ nedaudz smadzenes pamežģīt lika arī Zviedrijas centrālās bankas lēmums – iestāde noteica negatīvu savu galveno kronas refinansēšanas likmi (repo likme) – tas nozīmē, ka valsts finanšu kompānijas, aizlienējot līdzekļus no centrālās bankas, galu galā tai atdos mazāku summu, nekā tās ir paņēmušas. Zviedrijas kronas refinansēšanas likme pašlaik noteikta pie -0,1% atzīmes, un daudzi ekonomisti pauž viedokli, ka nākotnē šī likme tiks samazināta vēl vairāk (līdz -0,25%). Jāpiebilst, ka negatīvā teritorijā pēdējo mēnešu laikā atrodas arī vairākas pasaulē populārāko īsāka termiņa starpbanku likmju vērtības. Tas nozīmē, ka arī finanšu iestādes savā starpā ir gatavas aizdot, lai pēc tam atpakaļ saņemtu mazāku summu... It kā absurda situācija, bet tā ir šo jauno laiku realitāte. Kopumā šādai situācijai vajadzētu novest pie mazākām aizdevumu likmēm, bet, iespējams, sagaidīsim arī brīdi, kad visai ierasta situācija būs redzēt arī negatīvas ierindas termiņdepozīta likmes.

Komentāri

Pievienot komentāru