Advokātu tēls sabiedrībā vairāk tiek vērtēts kā negatīvs. Tikai 16% respondentu norāda, ka tas ir pozitīvs, savukārt 36%, ka negatīvs, liecina OMD snapshot veiktā aptauja.

Vispopulārākais viedoklis par advokātiem, ka tie ir dārgi. Tā uzskata 73% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju. Vienlaikus 33% sabiedrības advokātus uzskata par savtīgiem, vienlaicīgi gan atzīstot, ka šādi speciālisti ir vajadzīgi. Tikai 5% advokātus vērtē kā uzticamus, bet 4% kā godīgus.

Būtiski, ka gandrīz vienādi negatīvs viedoklis par advokātiem ir tiem, kam ir sadarbības pieredze, gan tiem, kam nav. Tiem, kas nav saskārušies ar advokātiem personīgi, biežāk ir viedoklis, ka advokātu pakalpojumi ir dārgi. Tā domā 76% respondentu, kas nav izmantojuši pakalpojumus pretstatā 68 aptaujāto ar pieredzi.

Lielākā daļa jeb 64% respondentu norādījuši, ka nav izmantojuši advokātu pakalpojumus, biežāk tie bijuši lauku iedzīvotāji, kā arī respondentiem ar mazākiem ienākumiem.

Savukārt visbūtiskākais kritērijs advokāta izvēlē ir specializēšanās klientiem nepieciešamajā jomā. Šo kritēriju atzīmējuši 40% aptaujāto, kuriem ir sadarbības pieredze. Nākamie advokāta izvēles kritēriji ir draugu un paziņu ietikumi (38%), laba reputācija (37%) un pakalpojuma cena (34%).

Pēc aptaujas datiem visbiežāk izmantotās advokātu palīdzības formas ir juridiskās konsultācijas un dokumentu sagatavošana

ZAB Everheds Bitāns zvērināta advokāta Agris Bitāns norāda: «Iespējams, mēs par maz runājam ar sabiedrību. Par advokātiem sabiedrība pārsvarā uzzina divos veidos: vai nu ir kāds kriminālprocess ar skandālu vai arī ir kāds tiesvedības process. Protams, tie nav tie labākie gadījumi. Līdz ar to arī veidojas nepareizs priekšstats par advokātiem. Advokāti nav sliktie un ļaunie viņi vienkārši dara savu darbu.»

Viņš arī piebilst, ka cilvēki uzskata, ka advokātu pakalpojumi ir dārgi, bet dzīvē viss ir nosacīti, protams, ir arī dārgi pakalpojumi. Bet vienmēr var atrast līdzsvaru.

«Krīze ir mainījusi advokātu attiecības ar klientiem. Visbiežāk ar klientiem vienošanās biznesa vidē notiek par fiksētu atlīdzību. Krīzes apstākļos par mazākiem jautājumiem arī atlīdzība ir samazināta,» atzīmē ZAB Sorainen zvērināts advokāts Ģirts Rūda. Arī ZAB Liepa Skopiņa un Borenius partneris Lauris Liepa norāda, ka sākotnēji advokāts apskata lietu un tad pasaka, cik tas varētu maksāt, bet klients izvēlas, vai var to atļauties. Šādā pozīcijā abas puses esot uzvarētājas.

 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra