Citas ziņas

Apzagt darba devēju būtu gatavs katrs trešais

Jānis Rancāns, 22.01.2013

Jaunākais izdevums

Nonākot finansiālās grūtībās, no darba devēja būtu gatavs zagt katrs trešais, noskaidrots SKDS un drošības kompānijas Grifs AG pētījumā. Grūtos ekonomiskos apstākļos uzņēmuma resursus piesavinātos vairāk nekā puse aptaujāto ar pamatizglītību, teju 34 % iedzīvotāju ar vidējo vai vidējo speciālo izglītību un 27,3 % ar augstāko izglītību.

Biežāk ekonomiskās situācijas pasliktināšanās negodīgai rīcībai pamudinātu vīriešus nekā sievietes – darba devēja mantu piesavinātos 36,6% vīriešu un 26,4% sieviešu.

Salīdzinot rādītājus starp iedzīvotājiem pēc nodarbošanās veida, nonākot ekonomiski sarežģītā situācijā, visnelojālākie pret darba devēju būtu iedzīvotāji, kas veic fizisku darbu (44,2 %) un bezdarbnieki (gandrīz 40 %). Savukārt salīdzinoši godīgākās grupas ir pensionāri un jaunās māmiņas bērna kopšanas atvaļinājumā, no šīs grupas tikai katrs piektais izšķirtos par darba devēja mantas piesavināšanos.

«Šī tendence parāda, ka iedzīvotāji nav gatavi jauniem ekonomiskiem triecieniem, un valdības virsuzdevumam ir jābūt tautas labklājība,» pārliecināts drošības kompānijas Grifs AG valdes loceklis Ainars Bundulis.

Viņš arī norāda, ka neatkarīgi no organizācijas izmēra, sistemātiska resursu piesavināšanās, piemēram, pildspalvu, papīra nešana uz mājām, studiju darbu un citu materiālu printēšana darba vietā, uzņēmumam var radīt ļoti lielus zaudējumus. Vēl lielākus zaudējumus darba devējam nes darba kavēšana, nelietderīga darba laika pavadīšana, paviršība un neiedziļināšanās. Prakse liecinot, ka tieši darbinieki rada uzņēmumam 70 % no visiem zaudējumiem, stāsta A. Bundulis.

SKDS un Grifs AG aptaujā piedalījās 1005 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18-74 gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada augustā atbalsts Latvijas pārejai no lata uz eiro sasniedzis rekordzemu līmeni – kopumā to atbalstījuši tikai 13% iedzīvotāju, liecina pētījumu centra SKDS veiktās aptaujas dati.

Atbalsts eiro ieviešanai ir zemākais kopš 2004. gada, kad pētījumu centrs SKDS uzsācis mērīt iedzīvotāju attieksmi šajā jautājumā.

Saskaņā ar aptaujas datiem pilnībā pāreju uz eiro augustā atbalstīja tikai trīs procenti iedzīvotāju. Savukārt 10% to vērtējuši kā drīzāk atbalstāmu.

Pāreju no lata uz eiro augustā neatbalstīja 59% iedzīvotāju. No tiem 36% to nemaz neatbalsta, bet 24% - drīzāk neatbalsta. Neitrālu attieksmi pret šo jautājumu izvēlējušies paust 20% iedzīvotāju.

Tas liecinot, ka viņiem, iespējams, ir pieņemams jebkurš no šiem iespējamiem iznākumiem, norāda SKDS.

Biežāk nekā caurmērā pārēju no latiem uz eiro atbalstījuši gados jaunākie Latvijas iedzīvotāji (vecuma grupa no 18 līdz 24 gadiem – 18%), iedzīvotāji ar augstiem ienākumiem (18%), kā arī Latgalē dzīvojošie (19%).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbalsts vēja enerģijas ražotņu celšanai Latvijā pērn pieaudzis līdz 81,9% pretēji 77,2% gadu iepriekš, bet jaunu enerģijas ražotņu vidū kopumā visaugstāko atbalstu Latvijas iedzīvotāji pauž saules enerģijas attīstībai – to atbalstītu 84,8% iedzīvotāju, kas ir gandrīz tikpat, cik 2018. gadā (85,2%), liecina socioloģisko pētījumu centra SKDS aptauja.

Vēja enerģijas asociācijas uzdevumā veiktais SKDS pētījums kopumā parāda, ka Latvijā pieaug atbalsts pakāpeniskai pārejai uz arvien lielāku atjaunojamās enerģijas izmantošanu – 2019. gada nogalē šādu parēju atbalstīja 77,1% pretēji 74,3% gadu iepriekš.

"SKDS pētījums skaidri iezīmē, ka arvien lielāku pāreju uz atjaunojamo enerģijas resursu izmantošanu visvairāk atbalsta jauni cilvēki. Piemēram, vecumā līdz 24 gadiem to atbalsta 85% iedzīvotāju, bet vecuma grupā līdz 34 gadiem šādu atbalstu pauž pat vēl vairāk cilvēku – 87%. Interesanti, ka iedzīvotāju atbalstam nav būtisku atšķirību pilsētu vai reģionu griezumā – tas ir gandrīz līdzīgi augsts neatkarīgi no dzīvesvietas. Mūsuprāt, šie dati pārliecinoši parāda, ka Latvijā ir un būs pieprasījums pēc Latvijas elektroenerģijas nozares transformācijas arvien ilgtspējīgākas ražošanas virzienā," saka Andris Vanags, Vēja enerģijas asociācijas valdes loceklis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

VID veiks klientu apkalpošanas kvalitātes pētījumu

Žanete Hāka, 12.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai noteiktu Valsts ieņēmumu dienesta (VID) klientu apmierinātību ar iestādes sniegtajiem pakalpojumiem, aptaujas veikšanai pieaicināts pētnieciskais uzņēmums - sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS, informē VID.

SKDS šī gada novembrī un decembrī aptaujās vismaz 1700 nodokļu maksātājus. Aptauja tiks veikta gan klātienē atsevišķos klientu apkalpošanas centros un personu dzīves vietās visā Latvijā, gan elektroniski.

Tādējādi šī gada novembrī un decembrī nejauši izvēlētas juridiskās personas saņems savā e-pastā pētījumu centra SKDS izsūtītu uzaicinājumu piedalīties VID klientu apkalpošanas kvalitātes pētījumā un saiti uz aptaujas anketu.

2014.gada novembrī un decembrī SKDS veiks arī VID muitas iestāžu klientu apkalpošanas kvalitātes pētījumu, aptaujājot klientus atsevišķos muitas kontroles punktos un elektroniski, nosūtot uzaicinājumus piedalīties aptaujā nejauši izvēlētiem juridisko personu

Komentāri

Pievienot komentāru
Programmatūra

Latvijas uzņēmumi lēni mākoņa tehnoloģiju ieviešanā

Dienas Bizness, 20.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kamēr Eiropā 40 % mazo un vidējo uzņēmumu (MVU) jau pašlaik izmanto mākoņskaitļošanas pakalpojumus, Latvijā tos lieto tikai 13 %, liecina izpētes kompānijas Ipsos Mori šā gada sākumā veiktā aptauja un SKDS apkopotās atbildes. Liela daļa Eiropas MVU aktīvi lieto attālās darba virsmas (44 %), datu apmaiņu mākonī (21 %) un citus pakalpojumus.

Starptautiskās izpētes kompānijas Ipsos Mori veiktajā Eiropas mēroga MVU aptaujā par IT risinājumu ietekmi uz biznesa problēmu risināšanu un darba vidi uzņēmumu iekšienē atklājās, ka 91 % darbinieku ir pieeja darba informācijai arī privātajā e-pastā vai ar datu apmaiņas risinājumu starpniecību. Biznesa informācijas pieejamība ārpus darbavietas kopā ar mobilo ierīču lielo popularitāti izskaidro to, ka 23 % darbinieku regulāri izmanto iespēju strādāt ārpus ierastajām darba stundām un vēl 31 % to dara neregulāri. Kopā 83 % darbinieku norādīja, ka ir sasniedzami ārpus darba stundām.

Tomēr Ipsos Mori aptaujā vairums darbinieku atzina, ka viņi ir labi sabalansējuši darbu un privāto dzīvi (65 %), nedaudz vairāk nekā pusei norādot, ka viņiem ir gana daudz laika, ko veltīt ģimenei un ārpus darba aktivitātēm.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Teju 30% jeb 760 miljoni ir kontrabandas cigaretes

Dienas Bizness, 06.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā liecina 2014. gada pētījums par kontrabandas cigarešu tirgu Eiropas Savienībā (ES), Latvijā no kopumā pērn izsmēķētajām cigaretēm 760 miljoni bijušas kontrabandas cigaretes. Tie ir 29,3% no kopējā patērēto cigarešu apjoma, informē Valsts ieņēmumu dienests (VID).

Savukārt tikko kā SKDS veiktā iedzīvotāju aptauja liecina, ka 73% smēķētāju pēdējā gada laikā paši ir pirkuši, vai zina kādu, kurš ir pircis kontrabandas cigaretes. Lai cīņa pret šo rūpalu kļūtu vēl efektīvāka, šodien, 2015. gada 6. oktobrī, VID un Latvijas Tabakas izstrādājumu ražotāju nacionālā asociācija (TIRNA) ir parakstījusi vienošanos ar mērķi mazināt tabakas nozarē strādājošo komersantu izvairīšanos no nodokļu nomaksas un negodīgas konkurences iespējas, kā arī, lai veicinātu sadarbību īpaši tabakas nelegālā tirgus samazināšanā.

Paplašinot līdzšinējo sadarbību, VID un TIRNA noslēgtā vienošanās paredz sadarbību normatīvo aktu izstrādē un ieviešanā, informācijas apmaiņu nodokļu administrēšanas, tabakas aprites uzraudzības un nelegālā tirgus apkarošanas jomā, kā arī nelegālā tabakas izstrādājumu tirgus izpētē un samazināšanā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Jautājums nav par pareizu komunikāciju, bet par apšaubāmiem lēmumiem

Jānis Goldbergs, 09.02.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzticības kritums valdībai, nākotnes cerību līmeņa samazinājums, gatavība agresijai, lai kaut ko mainītu, – tie ir 2020. gada rādītāji, ko pēdējā laikā pētījis Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centrs (SKDS), un, lai arī tie ir labāki nekā iepriekšējā krīzē, tie ir sliktāki nekā 2019. gadā, kas savukārt bija sliktāks nekā gads iepriekš.

Skaidrot pēdējo mēnešu pētījumu rezultātus un izdarīt secinājumus Dienas Bizness aicināja SKDS direktoru Arni Kaktiņu.

Fragments no intervijas

Starptautiskā pētījumu kompānija Edelman Trust Barometer secina, ka pandēmija izgaismojusi vēl vienu krīzi. Pasaules sabiedrības ticība valdību līderiem sarukusi līdz 41%, žurnālistiem – līdz 45% un biznesa līderiem – līdz 48%. Vēl aizvien ir augsta uzticība zinātniekiem. Arī SKDS Latvijas Barometra par valdības darbību vērtējuma rādītājs krītas. Jūsu aptaujās tikai 19% sabiedrības uzskata, ka vara respektē viņu viedokli. Cik kritiski jāvērtē šis skaitlis, ja starptautiski pat 41% tiek vērtēts kā zems rādītājs?

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Covid-19 laikā Latvijas uzņēmumi zaudē klientus, jo trešdaļa iedzīvotāju nespēj ar tiem sazināties

Db.lv, 14.05.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operatora "Tele2" un pētījuma centra "SKDS" veiktā Latvijas iedzīvotāju aptauja atklāj, ka 36% iedzīvotāju pēdējā gada laikā no kāda uzņēmuma nav iegādājušies preces vai pakalpojumus, jo nav varējuši ar to sazināties vai nav saņēmuši savlaicīgu atbildi uz uzdoto jautājumu.

Piektā daļa Latvijas iedzīvotāju šādu situāciju ir pieredzējuši vairākas reizes.

Aptaujātie atzīst, ka ļoti novērtētu, ja nesazvanītā uzņēmuma pārstāvis vēlāk sazinātos ar klientu, lai noskaidrotu viņa vēlmes un vajadzības. Pozitīvi šādu uzņēmuma rīcību vērtētu gandrīz 82% Latvijas iedzīvotāju.

"Aptaujas dati spilgti parāda, cik būtiska loma ir labai klientu apkalpošanai, jo tas tiešā veidā var ietekmēt uzņēmuma ienākumus. Proti, katrs trešais Latvijas iedzīvotājs meklēs citu konkrētās preces pārdevēju vai kāda pakalpojuma sniedzēju, ja nevarēs ātri un ērti sazināties ar sākotnēji nolūkoto uzņēmumu," stāsta "Tele2" komercdirektors Raivo Rosts. "Ikvienam uzņēmumam arī ir jāapzinās, ka viens neatbildēts potenciālā klienta zvans vai uzdotais jautājumus e-pastā tam izmaksās aptuveni 120 eiro, kā liecina "SKDS" veiktā uzņēmēju aptauja. Diemžēl daudzi uzņēmumi šos jautājumus palaiž garām, jo tikai 18% Latvijas uzņēmumu pastāv ienākošo klientu jautājumu uzskaite."

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Gatavojoties eiro, iedzīvotāji vēlas pārrēķināt ienākumus un izdevumus un nomainīt maku

Žanete Hāka, 06.11.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji eiro ieviešanai gatavojas samērā pasīvi un pagaidām ir veikuši vien nelielus priekšdarbus, gandrīz piektdaļa jeb 19% iedzīvotāju vēl tikai plāno apzināt savus dažādās vietās atliktos skaidras naudas uzkrājumus, liecina Nordea bankas un pētījumu centra SKDS veiktā aptauja.

Tajā pašā laikā gandrīz puse jeb 49% Latvijas iedzīvotāju jau atlikuši piemiņai latu monētas un banknotes.

Gatavojoties pārejai uz eiro, vairāk nekā trešdaļa jeb 36% respondentu pievērš pastiprinātu uzmanību produktu cenām eiro valūtā un to izmaiņām. Gandrīz tikpat liela uzmanība tiek veltīta arī līdzcilvēku informēšanai par eiro ieviešanas procesu. Vecāka gada gājuma ģimenes locekļiem nacionālās valūtas maiņu ir izskaidrojuši 34%, savukārt ar bērniem šo tēmu pārrunājuši 31% respondentu.

«Līdz eiro ieviešanai iedzīvotāji vairāk koncentrējas uz dažādu praktisku lietu sakārtošanu, nevis finanšu jautājumu risināšanu. Iedzīvotājiem daudz svarīgāka šķiet savu ienākumu un izdevumu aprēķināšana eiro valūtā (33%) un vecā naudas maka nomaiņa pret jaunu (22%). Vien neliela daļa ir paspējuši apkopot savus matračos vai zeķēs noslēptos skaidras naudas līdzekļus. Savukārt savu uzkrājumu un ieguldījumu pārskatīšanu plāno veikt tikai 14% iedzīvotāju. Šī tendence liecina, ka sabiedrība eiro ieviešanas procesu uztver kā samērā vienkāršu norisi, kurā nav nepieciešama aktīva iesaiste,» norāda pētījumu centra SKDS direktors Arnis Kaktiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

78% iedzīvotāju uzskata, ka vēja enerģijas izmantošana elektroenerģijas ražošanā ir videi draudzīga, vairāk nekā 70% piekrīt arī apgalvojumiem, ka tas ir ilgtspējīgs ražošanas veids, kas mazina klimata pārmaiņu draudus.

Tas noskaidrots pēc Vēja enerģijas asociācijas (VEA) pieprasījuma veiktajā SKDS aptaujā par iedzīvotāju uzskatiem par dažādiem atjaunojamās enerģijas veidiem, to piemērotību Latvijai, kā arī ietekmi uz apkārtējo vidi un cilvēkiem. Pētījums parāda, ka iedzīvotāji par dabai draudzīgākajiem enerģijas iegūšanas veidiem Latvijā uzskata saules un vēja enerģijas izmantošanu, kā arī ar šķeldu darbinātu koģenerācijas staciju darbību. Tāpat aptaujā noskaidrots, ka 74,3% Latvijas iedzīvotāju atbalsta pakāpenisku pāreju uz arvien lielāku atjaunojamās enerģijas izmantošanu Latvijā. VEA pāstāvji atzīst, ka tik liels iedzīvotāju atbalsts atjaunojamajiem energoresursiem (AER) ir bijis pārsteigums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Sabiedrība

Iedzīvotāji: deputāti un ministri, kā arī ministru un valsts prezidents saņem pārāk lielu algu

Gunta Kursiša, 11.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Medmāsas, fiziskā darba strādnieki, lauksaimniecībā nodarbinātie, skolotāji, ārsti un policisti par savu darbu būtu pelnījuši saņemt lielāku atalgojumu nekā tas ir patlaban, savukārt Saeimas deputāti, ministri, Valsts un Ministru prezidents patlaban saņem pārāk lielu algu, liecina tirgus un sabiedriskās domas petījumu centra SKDS veiktais pētījums.

Aptaujas dati uzrāda nepārprotamu sabiedrības empātiju pret medmāsām, fiziskā darba strādniekiem, lauksaimniecībā nodarbinātajiem, skolotājiem, ārstiem un policistiem - to, ka medmāsas būtu pelnījušas lielāku atalgojumu, norādīja 85% aptaujas dalībnieku, fiziskā darba strādnieki privātuzņēmumos – 81% respondentu, lauksaimniecībā nodarbinātie – 79%, skolotāji – 78%, ārsti - 66% un policisti – 68% iedzīvotāju. Dati liecina, ka Latvijā ir ļoti maz tādu, kas uzskata, ka šo grupu pārstāvju atalgojumu varētu arī samazināt (1% līdz 4% iedzīvotāju).

Tajā pašā laikā vietokli, ka mazāks atalgojums būtu jāmaksā Saeimas deputātiem, pauda 75% iedzīvotāju, bet par algu samazinājumu ministriem, Ministru prezidentam un Valsts prezidentam balso attiecīgi 66%, 63% un 56% iedzīvotāju. To, ka šo grupu pārstāvji būtu pelnījuši atalgojuma pieaugumu, domā attiecīgi tikai 1%, 2%, 4% un 2% iedzīvotāju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mobilo sakaru operatora “Tele2” un “SKDS” veiktā Latvijas uzņēmēju aptauja liecina, ka viens neatbildēts klienta jautājums izmaksā aptuveni 123 eiro.

Pirms diviem gadiem uzņēmēji atzina, ka neatbildēts klienta jautājums tiem izmaksā aptuveni 60 eiro.

Pandēmijas laikā klientu apkalpošanas loma ir būtiski pieaugusi, it īpaši ņemot vērā, ka daudzas preces un pakalpojumus klienti var iegādāties tikai attālināti. “Tele2” un “SKDS” veiktās uzņēmēju aptaujas dati rāda, ka visbiežāk uzņēmumi klientu jautājumus saņem telefoniski (76,6%), e-pastā (60,6%) un sociālajos tīklos (23,6%).

“Līdzīgu uzņēmēju aptauju mēs veicām pirms diviem gadiem. Tas, ko varam šo gadu laikā novērot – klienti ir kļuvuši uzņēmumiem daudz vērtīgāki. Protams, ka lielu iespaidu ir atstājusi pandēmija un tās radītie ierobežojumi, kas likuši vairāk apzināt katra klienta iespējamo pienesumu vai tieši pretēji – zaudējumu,” saka “Tele2” komercdirektors Raivo Rosts. “Kā redzams no pētījuma, tad attīstījušies arī uzņēmumi, jo šobrīd jau 18% uzņēmumu ieviesta ienākošo klientu jautājumu uzskaite un attiecīgi ir pieejami dati par to, vai konkrēto klientu ir izdevies apkalpot. Pirms diviem gadiem šādu uzņēmumu bija tikai 13%.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Aptauja: 8% iedzīvotāju pēdējā gada laikā kļuvuši par noziegumu upuriem

Gunta Kursiša, 18.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazāk nekā desmitā daļa jeb 8% Latvijas iedzīvotāju pēdējā gada laikā ir cietuši no noziedzības, savukārt trešā daļa no cietušajiem nav informējuši par to policiju, liecina pētījumu centra SKDS šā gada novembrī veiktais pētījums.

Atbildot uz jautājumu, «Vai pēdējā gada laikā Jūs vai kāds cits Jūsu ģimenes loceklis ir kļuvis par kāda nozieguma upuri?» 91% aptaujāto atbildējis noraidoši, bet 1% norādījis atbildes variantu «grūti pateikt».

Vienlaikus divas trešdaļas no tiem, kuri apgalvoja, ka pēdējā gada laikā ir saskārušies ar noziedzību, atzina, ka par to ir tikusi informēta policija (68%). Savukārt gandrīz katrs trešais (31%) apgalvoja, ka policija par to nav tikusi informēta. Var pieņemt, ka šis rādītājs atklāj aptuvenu nereģistrētās noziedzības līmeni Latvijā, norāda SKDS pārstāvji.

Vērtējot dažādu sociālo un demogrāfisko grupu pārstāvju saskarsmi ar noziedzību, pētījumā atklājies, ka pēdējā gada laikā biežāk kā vidēji ar noziedzību ir saskārušies iedzīvotāji vecumā no 18 līdz 34 gadiem (10%), privātajā sektorā strādājošie (10%) un Rīgas iedzīvotāji (10%). Savukārt mazliet retāk nekā vidēji ar noziedzību ir saskārušies gados vecākie Latvijas iedzīvotāji (vecuma grupā 55 līdz 74 gadi: 6%), publiskajā sektorā strādājošie (4%), kā arī ārpus Rīgas dzīvojošie (7%).

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Uzņēmēju noskaņojumā nav vērojami uzlabojumi

Žanete Hāka, 15.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz valsts ekonomikas attīstību un pieejamo banku finansējumu, uzņēmēju noskaņojumā nav vērojami uzlabojumi, liecina jaunākais bankas Citadele sadarbībā ar tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS veiktais Citadele Index pētījums.

Uzņēmēju noskaņojums sasniedzis 50,65 punktu robežu, kas ir tikai nedaudz virs optimisma un pesimisma robežšķirtnes.

Lai arī uzņēmēju optimisms turpina kristies jau ceturto ceturksni, sasniedzot zemāko rādītāju pēdējo divu gadu laikā, tomēr tas vēl aizvien saglabājas piesardzīga optimisma līmenī. 2014. gada pirmajā ceturksnī Citadele Index vērtība samazinājās par 0,61 punktu. Indeksa vērtība, kas pārsniedz 50 punktus, liecina par uzņēmēju optimismu, savukārt par uzņēmēju pesimismu var runāt, ja indekss nesasniedz 50 punktu robežu.

Lai arī šī gada pirmajā ceturksnī tagadnes indeksa vērtība ir piedzīvojusi vidēji lielu vērtības samazinājumu, noslīdot zem 50 punktu robežas, un šobrīd sasniedz 48,82 punktus, nākamā pusgada prognozes liecina par uzņēmēju piesardzīgu optimismu. Nākotnes indeksa vērtība ir pieaugusi par 0,84 punktiem un šobrīd ir 52,48 punkti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pētījumi liecina, ka Latvijas iedzīvotāju iecietība pret kontrabandas preču iegādi pēdējā gada laikā nedaudz mazinājusies – pērn 28% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju neuzskatīja kontrabandas preču iegādi par nosodāmu, savukārt 60% norādīja, ka kontrabandas preču pirkšana nav atbalstāma.

Salīdzinot ar situāciju pirms desmit gadiem – 2013. gadā gandrīz puse, jeb 46% uzskatīja, ka kontrabandas preču pirkšana nav nekas slikts un nosodāms, pretēji 42%, kas nosodīja kontrabandas preču pirkšanu. Vispirktākā kontrabandas prece Latvijā jau izsenis ir cigaretes un citi tabakas un nikotīna izstrādājumi – 12% respondentu šā gada pētījumā norāda, ka paši ir pirkuši šos produktus, vēl 10% atzīst, ka viņu draugi vai paziņas to ir darījuši. Savukārt kontrabandas degvielu ir pirkuši 4% respondentu (5% norāda, ka to ir darījuši viņu draugi vai paziņas), bet kontrabandas alkoholiskos dzērienus ir iegādājušies 3% aptaujāto (4% norāda, ka to ir darījuši viņu draugi vai paziņas).

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Mazajam biznesam piemērotākos nodokļa modeļus vaicās 71 tūkstotim uzņēmēju

Zane Atlāce - Bistere, 16.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākot ar šo nedēļu visi Latvijas mazie un mikro uzņēmumi, kuri Uzņēmumu reģistram ir norādījuši savas e-pasta adreses, saņems uzaicinājumu piedalīties aptaujā un paust savu viedokli par vairākiem mikrouzņēmumu nodokļa alternatīvu variantiem un uzņēmuma darbību apgrūtinošajiem faktoriem, informē Ekonomikas ministrijā.

Uzņēmēju viedoklis būs viens no kritērijiem, nosakot piemērotākos nodokļa modeļus mazajam biznesam (ar mazu apgrozījumu) un uzņēmējdarbības uzsācējiem. Aptauju veic Ekonomikas ministrija (EM) un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (LTRK) sadarbībā ar sabiedriskās domas pētījumu centru SKDS.

«Šī ir jauna pieredze Latvijā, jo normatīvā regulējuma modeļa izvēle tiek balstīta plašā, tostarp uzņēmēju vajadzību izpētē. Šī ir iecerēta kā ļoti apjomīga aptauja. Tajā iespēja paust savu viedokli par piemērotāko nodokļu modeli būs 71 tūkstotim Latvijas mazo uzņēmēju, kuri nodarbina ne vairāk kā piecus darbiniekus un kuru apgrozījums nepārsniedz 100 tūkstošus eiro,» saka SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrdien, 17. jūnijā, Latvijas Nacionālajā operā notika svinīga desmitā Uzņēmumu Reputācijas Topa apbalvošanas ceremonija, kurā tika paziņoti 2014. gada uzņēmumi ar augstāko reputāciju un desmitgades reputācijas līderi.

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA), Nords Porter Novelli, sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS un laikraksta Dienas Bizness veidotais Uzņēmumu Reputācijas Tops ir apjomīgākais uzņēmumu reputācijas pētījums Baltijā, kura apbalvošanas ceremonija šogad pulcināja Latvijas vadošo uzņēmumu vadītājus un uzņēmējus. Pasākumā viesus uzrunāja Ministru prezidente Laimdota Straujuma un LIAA direktors Andris Ozols.

«Jau desmit gadus nemainīgi topa augšgalā ir eksportējoši uzņēmumi, puse no labākajiem 2014. gada TOP20 uzņēmumiem veiksmīgi darbojas gan pašmāju, gan ārvalstu tirgos. Laba reputācija un līderība mājas tirgū ir bijusi priekšrocība, iekarojot eksporta tirgus, jo klienti visur novērtē kvalitatīvus produktus un pakalpojumus, labu servisu, atklātu komunikāciju un rūpes par darbiniekiem, sabiedrību un vidi,» uzsvēra LIAA direktors Andris Ozols.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

44% vasarnīcu un dārza māju īpašnieku drošības pasākumus pret zagļiem neveic

Gunta Kursiša, 13.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Teju puse (44%) no iedzīvotājiem, kuru īpašumā ir vasarnīcas un dārza mājas, neveic nekādus drošības pasākumus, lai pasargātu īpašumu no zagļiem. Vispopulārākais aizsardzības pasākums ir vienošanās ar kaimiņiem par vasarnīcas vai dārza mājas pieskatīšanu, liecina drošības kompānijas Grifs AG un SKDS pētījumā.

Kaimiņu palīdzību dārza mājas vai vasarnīcas uzraudzīšanā ziemas sezonā lūdz katrs trešais īpašnieks, savukārt 11% ierīko zagļiem grūti atveramas durvis vai signalizāciju.

«Nereti vasarnīcu un dārza māju īpašnieki uzskata, ka viņiem nav, ko zagt,» norāda Grifs AG Korporatīvo klientu apsardzes vadītājs Uģis Začs.

Pieredze liecina – jo vairāk šķēršļu garnadžiem būs, lai iekļūtu vasarnīcā vai dārza mājā, jo drīzāk viņš meklēs kādu citu, vieglāk aplaupāmu objektu, norāda apsardzes firmas vadītājs.

Kopumā 47%no tūkstoša SKDS un Grifs AG aptujāto iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 74 gadiem ir vasarnīca vai dārza māja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Vēlētāju aptauja: Ušakova un Amerika bloks var būt zaudējis vairākumu Rīgas domē

LETA, 03.06.2017

Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs ar dēlu Tomu un Iveta Strautiņa-Ušakova

Foto: Ieva Čīka/LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Partiju Saskaņa un Gods kalpot Rīgai apvienotais saraksts varētu būt zaudējis vairākumu Rīgas domē - pie iecirkņiem veiktās vēlētāju aptaujas rezultāti liecina, ka par Nila Ušakova un Andra Amerika vadīto partiju apvienību nobalsojuši 42,9% aptaujāto vēlētāju, kas ļautu viņiem Rīgas domē iegūt 29 mandātus no 60.

Vēlētāju aptauju pie iecirkņiem veica Latvijas Televīzija (LTV), nacionālā informācijas aģentūra LETA un Rīgas Stradiņa universitāte (RSU). Metodoloģisko atbalstu aptaujas veikšanā sniedz tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centrs SKDS.

Iepriekšējās pašvaldību vēlēšanās Rīgā 2013.gadā Saskaņas un Gods kalpot Rīgai apvienotais saraksts ieguva 58,54% vēlētāju balsu. Togad veiktā aptauja pie iecirkņiem liecināja, ka attiecīgais politiskais spēks bija guvis 52,6% balsu.

Vēlētāju aptauja liecina, ka otrs populārākais šogad bija Latvijas Reģionu apvienības un partijas Latvijas attīstībai kopīgais saraksts, kura līderis ir Saeimas deputāts Mārtiņš Bondars (LRA) un kas ieguvis 17,01% balsu, savukārt trešajā vietā ierindojas Jaunā konservatīvā partija (JKP) ar 13,57% balsu. JKP saraksta «lokomotīve» ir bijusī Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja vadītāja Juta Strīķe. Abi šie politiskie spēki pašvaldību vēlēšanās Rīgā 2013.gadā nekandidēja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Pētījums: Tikai 24% iedzīvotāju regulāri veic uzkrājumus

Žanete Hāka, 14.01.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopumā Latvijas iedzīvotāju iesaiste pamata finanšu pakalpojumu izmantošanā ir augsta – savs konts bankā ir 91% iedzīvotāju, norēķinu kartes izmanto – 89%, internetbanku klienti ir 65% iedzīvotāju, liecina jaunākais Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) un pētījumu centra SKDS pētījums.

Pakalpojumus, kuri prasa papildu izmaksas šodien, bet to ieguvumi ir vērsti vairāk uz tuvāku vai tālāku nākotni, Latvijas iedzīvotāji izvēlas retāk – risku apdrošināšanu izmanto 41%, privātajos pensiju fondos ir iesaistīti 14%, dzīvības apdrošināšanu ar uzkrājumu veic vien 4% iedzīvotāju.

Saskaņā ar pētījuma rezultātiem, maza sabiedrības daļa veido finansiālo nodrošinājumu nākotnei – tikai 24% iedzīvotāju regulāri veic uzkrājumus. Atbildot uz jautājumu, cik ilgu laiku privātu finansiālu sarežģījumu gadījumā (piemēram, paliekot bez ienākumiem) mājsaimniecība spētu segt pamatizdevumus un iztikt bez aizņemšanās, 43% Latvijas iedzīvotāju atklāja, ka viņu uzkrājums jeb drošības spilvens izturētu nedēļu vai dažas dienas. Tomēr tendence apzināti veidot uzkrājumus pieaug, piemēram, kopumā aptuveni 18% iedzīvotāju uzkrājuma veidošanai izmanto krājkontu un pēdējo divu gadu laikā krājkontu ir atvēruši 6%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mazumtirdzniecība

Gandrīz puse iedzīvotāju nezina, kā izmantot e-recepti, lai iegādātos zāles kādam citam

Db.lv, 14.05.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Mēness aptieka" un pētījumu centra SKDS veiktajā iedzīvotāju aptaujā noskaidrojies, ka aptuveni 46% Latvijas iedzīvotāju kopš ārkārtas stāvokļa ieviešanas nav izmantojuši deleģēto e-recepti zāļu iegādei un arī nezinātu, kā to izdarīt.

Pētījumā atklājies, ka 14% iedzīvotāju kopš ārkārtas stāvokļa un saistīto ierobežojumu ieviešanas ir iegādājušies recepšu zāles citas personas vārdā, izmantojot e-receptes deleģēšanu, turpretī 40% to nav darījuši, bet zinātu, kā to izdarīt. Savukārt 46% aptaujāto deleģēto e-recepti nav izmantojuši un norāda, ka nemaz nezinātu, kā to izmantot.

"Ir skaidrs, ka COVID-19 Latvijā un pasaulē būs ilgtermiņā risināma problēma. Latvija uz citu valstu fona ar situāciju pagaidām ir tikusi galā ļoti labi, tomēr eksperti jau šobrīd prognozē, ka šis bijis tikai pirmais grūtību cēliens. Lai pasargātu sabiedrības riska grupas, īpaši gados vecākos ģimenes locekļus un paziņas, pieaug nepieciešamība mūsu ikdienas dzīvē ieviest jaunus pasākumus, kas samazina gados vecākiem cilvēkiem un cilvēkiem ar hroniskām saslimšanām nepieciešamību apmeklēt sabiedriskās vietas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

34% ātros kredītus ņem ikdienas tēriņiem

Žanete Hāka, 17.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Trešdaļa jeb 34% nebanku kredīti tiek izmantoti ikdienas tēriņiem, secināts tirgus un sabiedriskās domas pētījuma centra SKDS aptaujā, kas veikta šā gada martā.

Katrs piektais jeb 21% respondentu norādīja, ka kredītu aizņēmies dažādu lielāku pirkumu veikšanai, tikpat daudzi tos izmanto komunālajiem maksājumiem vai neplānotiem izdevumiem, kas saistīti ar personīgo transportu, bet 17% aizdevums nepieciešams neparedzētu ārstniecības izdevumu apmaksai. Tikai 18 % respondentu pakalpojumu izmantojuši citu kredītu un parādsaistību segšanai, bet ievērojami mazāk - 6% respondentu izdevumiem, kas saistīti ar izklaidi, ceļojumiem, svētkiem vai hobijiem.

79% kredītņēmēju īstermiņa aizdevumus gada laikā izmantojuši ne vairāk kā trīs reizes (43% reizi gadā).

Ienākumu analīze rāda, ka cilvēki Latvijā dzīvo no algas līdz algai un nevar atļauties veikt uzkrājumus neparedzētiem gadījumiem. Lielākā daļa jeb 75% Latvijas iedzīvotāju neveic uzkrājumus, jo nevar to atļauties. Zaudējot regulāros ienākumus, 35% mājsaimniecību spētu iztikt tikai vienu mēnesi, norāda Latvijas Nebanku kredītdevēju asociācijas vadītāja Baiba Fromane.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piemērošanās jaunajiem darba apstākļiem, kad daudzi strādā attālināti, no mājām, kad notiek arī attālinātas mācības skolās, jūtama ne tikai biroju segmentā, bet arī mājokļu tirgū, kur novērojama interese par lielākām platībām ar vietu darbistabai. Taču vajadzība pēc lielāka vai mazāka biroja arī pēc pandēmijas daļai uzņēmumu noteikti nemazināsies.

Nekustamo īpašumu kompānijas Latio pētījumā gandrīz puse jeb 49% aptaujāto Latvijas uzņēmēju atzinuši, ka beidzoties otrajam ārkārtas stāvoklim, lielākā daļa darbinieku kuri šobrīd strādā attālināti, atgriezīsies uz patstāvīgu darbu birojos. Kamēr 17% uzņēmumu uzskata, ka tikai neliela daļa atgriezīsies. Tomēr 18%, gandrīz piektā daļa, uzņēmumu ir pārliecināti, ka birojos no tiem darbiniekiem, kuri šobrīd strādā attālināti, iespējams, neatgriezīsies neviens. Nozīmīgai daļai - 16% šobrīd nav skaidras atbildes.

"Pētījuma dati un mūsu novērojumu liecina, ka biroji joprojām būs svarīgi uzņēmējiem, tomēr mainīsies to nozīme un izskats. Krietnai daļai darbinieku reprezentatīvā un socializēšanās funkcija birojā būs svarīgāka kā darba galda atrašanās vieta. Lielākā vai mazākā mērā distancētās darba attiecības ir uz palikšanu - mums visiem būs tām jāadaptējas," pētījuma rezultātus skaidro "Latio" valdes priekšsēdētājs Edgars Šīns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankām ir jāpievērš lielāka uzmanība individuālai pieejai klientu apkalpošanas servisā - tā, analizējot tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra SKDS veiktās aptaujas rezultātus, secinājusi Baltic International Bank.

Aptaujā piedalījās 750 respondenti, tostarp Latvijas uzņēmēji un uzņēmumu vadītāji. Dati liecina, ka 8% Latvijas kompāniju dibinātāju ir gatavi maksāt bankām vairāk par augstāku apkalpošanas līmeni. Turklāt, pētījuma autori no konsultāciju kompānijas The Boston Consulting Group (BCG) ir pārliecināti, ka personalizācija kļūst par nozīmīgāko mehānismu attiecībā uz banku un tās klientiem.

"Individuāla pieeja klientu apkalpošanā nav zaudējusi savu nozīmi, gan privātpersonu, gan uzņēmumu segmentā. Nenoliedzami, individuāla pieeja, kas ietver arī augstāku apkalpošanas līmeni, nozīmē, ka šis pakalpojums maksā vairāk, bet vienlaikus sniedz klientam piemērotu risinājumu gan investīciju jomā, gan finanšu pārvaldībā. Līdzīgi, kā neejam katru reizi pie cita ģimenes ārsta, arī savu finanšu līdzekļu pārvaldībā klients strādā ar konkrētu baņķieri. Individuāla pieeja klientu apkalpošanā nozīmē, ka, piemēram, kreditēšanā, izskatot kredīta pieteikumu, banka ir gatava iedziļināties un, ja nepieciešams, palīdzēt klientam strukturēt projektu un atbalstīt visos aspektos, lai projekts būtu dzīvotspējīgs un rentabls," komentē Baltic International Bank Stratēģiskās un biznesa attīstības pārvaldes vadītāja Dace Dūklava - Kokina.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Latvijas realitāte: Vismazāko nosodījumu izpelnās nodokļu nemaksātāji

Laura Mazbērziņa, 05.07.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji visnegatīvāk vērtē parādniekus, kas labprātīgi nemaksā uzturlīdzekļus saviem bērniem un nesamaksā kompensāciju cietušajiem krimināllietā. Savukārt, vismazāko nosodījumu izpelnās nodokļu un nodevu nemaksātāji, liecina pētījuma centra SKDS un Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes veiktā iedzīvotāju aptauja.

«Aptaujas dati liek secināt, ka sabiedrība daudz asāk uztver situācijas un ir nosodošāka pret parādniekiem, kuri labprātīgi nepilda savas saistības pret mazāk aizsargātām iedzīvotāju grupām, kurām atbalsts nepieciešams visvairāk. Savukārt, gadījumos, kad piedzinējs ir valsts, novērojama salīdzinoši mazāk nosodoša attieksme pret parādniekiem. Tostarp interesantas atšķirības ir vērojamas arī dažādās vecuma grupās, piemēram, nodokļu parādu atgūšanas jomā salīdzinoši neitrālāku attieksmi pauž jaunieši, bet vecāka gadagājuma iedzīvotāji pret nodokļu parādniekiem ir noskaņoti daudz negatīvāk,» skaidro Latvijas Zvērinātu tiesu izpildītāju padomes priekšsēdētājs Andris Spore.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Katrs piektais iedzīvotājs pēdējo gadu laikā nozaudējis maksājumu karti

Žanete Hāka, 30.12.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Svētkos – arī Ziemassvētku un jaunā gada sagaidīšanas laikā - bankas biežāk saņem zvanus no klientiem par pazaudētām un atrastām maksājumu kartēm.

Kā liecina bankas Citadele pētījums, vairākums Latvijas iedzīvotāju ir labi informēti par pareizu rīcību gadījumā, ja ir atraduši citas personas nozaudētu maksājumu karti, un iedzīvotājiem ir skaidrs rīcības plāns gadījumiem, kad nozaudēta sava maksājumu karte, informē bankas pārstāvji.

Kā rāda SKDS veiktā aptauja, tad lielākā daļa jeb 90% respondentu atrasto maksājumu karti nekavējoties aiznestu uz tuvāko bankas, kas to izdevusi, filiāli vai zvanītu uz bankas informatīvo tālruni. 15% respondentu atrastās kartes īpašnieku vispirms censtos sameklēt sociālajos tīklos.

«Priecē fakts, ka mūsu sabiedrība ir kļuvusi patiesi apzinīga un izglītota ar karšu nozaudēšanu un atrašanu saistītos jautājumos. Arī mūsu pieredze liecina, ka arvien mazāk ir tādu gadījumu, kad cilvēki apjukumā nezina, kā rīkoties,» saka bankas Citadele valdes loceklis Kaspars Cikmačs.

Komentāri

Pievienot komentāru