Jaunākais izdevums

Teju ikviens nozarē cīnās par izdzīvošanu, arī Domenikss, bet šis ir arī ideāls laiks, lai sakārtotu saimniecību. Tā uzskata SIA Domenikss (Mercedes) īpašniece Benita Sadauska.

«Autotirdzniecības uzplaukuma laikā ne man, ne maniem kolēģiem objektīvu iemeslu dēļ nebija iespēju racionāli izvērtēt uzņēmuma darba efektivitāti. Tam neatlika laika! Toreiz mūsu prātus vairāk nodarbināja, kā apmierināt milzīgo pieprasījumu,» skaidro B. Sadauska.

Līdzīgi kā citi SIA Domenikss samazinājusi darbinieku skaitu. Savulaik ziedu laikos uzņēmumā strādāja vairāk nekā 300 darbinieku, bet pusotra gada laikā strādājošo skaits ir sarucis par trešdaļu jeb līdz 210 strādājošajiem. Samazinājums ir skāris ikvienu departamentu, skaidro kompānijas vadītāja. «Paralēli tam jau kopš 2008. gada vasaras plānveidīgi esam izvērtējuši mūsu darba efektivitāti, piemēram, par 2/3 esam samazinājuši savas saistības pret bankām, samazinājuši savu autoparku, veikuši uzņēmuma iekšējo auditu, optimizējot katra darba pienākumus. Protams, cilvēku atlaišana vienmēr ir emocionāli smags pārbaudījums gan uzņēmuma vadītājam, gan arī darbiniekam, taču, ja uz spēles ir likta uzņēmuma izdzīvošana, tad šādi lēmumi ir neizbēgami,» norāda B. Sadauska.

Neesi abonents? Piesakies uz 2 nedēļu testa abonementu šeit!

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

A. Rubulis: Latvijas autotirgotāju maksātspēja karājas mata galā

, 12.01.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pilnvaroto autotirgotāju asociācijas (LPAA) prezidents Aksels Rubulis uzskata, ka vietējā autotirgus sasalums un pēcpārdošanas pakalpojumu apjomu straujais kritums draud ar to, ka jau šogad Partner Motors un Viking Motors piemēram, varētu sekot arī citi autotirgotāji.

«Manuprāt, tas nebūtu ētiski skaitīt, cik Latvijas autotirgotāji un kurā brīdī ar līdzīgu tiesiskās aizsardzības lūgumu varētu vērsties, lai pasargātu sevi no kreditoriem, taču viens ir skaidrs, ka Latvijas autotirgotāju maksātspēja karājas mata galā,» tā A. Rubulis. Viņš norāda, ka visvairāk ir apdraudēti vietēji autotirgotāji aiz kuru mugurām nestāv lielās ārvalstu mazumtirdzniecības mātes kompānijas. «Protams, ka šie uzņēmumi var justies salīdzinoši komfortablāk, taču arī lielie mazumtirdzniecības uzņēmumi nevarēs mūžīgi subsidēt vietējos pārstāvjus.»

«Janvāris un februāris vēsturiski ir bijuši autotirdzniecības klusākie mēneši, taču, ja situācija līdz pavasarim autotirdzniecībā neuzlabosies, prognozēju, ka Partner Motors un Viking Motors piemēram, varētu sekot arī citi Latvijas autotirgotāji, » tā A. Rubulis. Viņš norāda, ka autotirgotāju nepaskaužamo situāciju pastiprina pēcpārdošanas pakalpojumu apjomu straujais kritums, kurš 2009. gadā vēl ļāva autotirgotājiem nodrošināt naudas plūsmu, lai tie spētu nokārtot saistības pret bankām, samaksāt komunālos maksājumu un izmaksāt darbiniekiem algas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Ķemeru pārdošana: Investoru medības degradētā apkārtnē

Elīna Pankovska, 13.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iespējams, viens no lielajiem Ķemeru sanatorijas investora piesaistes klupšanas akmeņiem ir neattīstītā teritorija un infrastruktūra sanatorijas apkārtnē .

Vairāki investori, kas interesējušies par iespējamo Ķemeru sanatorijas iegādi, norādījuši, ka teritorija ap to nav attīstīta, un tieši tas, iespējams, kalpojis par vienu no iemesliem, kāpēc atteikties no sanatorijas iegādes, uzskata administrators Raivo Stumbergs. Viņš arī bilda – potenciālajiem investoriem neesot pārliecības, ka pašvaldība šo teritoriju attīstīs, jo, pēc uzņēmēju domām, viņiem nebūtu jānodarbojas ar visas apkārtnes infrastruktūras sakārtošanu, jo arī pašā sanatorijā ir jāiegulda samērā lieli līdzekļi. Savukārt Jūrmalas domē DB norādīja, ka neatkarīgi no tā, vai kāds investors iegādāsies Ķemeru sanatorijas kompleksu vai ne, atbilstoši pašvaldības iespējām tiks veikta infrastruktūras sakārtošana. Jūrmalas mērs Gatis Truksnis atzīmējis, ka atbalsta privātā investora piesaistīšanu Ķemeru kompleksa attīstīšanai un tādā gadījumā pašvaldība palīdzēs investoram ar infrastruktūru un apkārtnes iekārtošanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Palielinās finansējumu autoceļu sakārtošanai

Lelde Petrāne, 23.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien, 22.martā Valsts sekretāru sanāksmē (VSS) izsludināti Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotie grozījumi likumā Par autoceļiem, paredzot valsts finansējuma palielināšanu autoceļu sakārtošanai.

Atbilstoši pašreizējam likumam Par autoceļiem Valsts autoceļu fondu veido prognozētie valsts budžeta ieņēmumi no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa, autoceļu lietošanas nodevas un 80% no prognozētajiem valsts budžeta ieņēmumiem no akcīzes nodokļa par naftas produktiem, ja gadskārtējā valsts budžeta likumā nav noteikts citādi. Minētās normas netiek izpildītas, jo ik gadu valsts budžeta likumā līdzekļu sadalījums tiek noteikts citādi, informē Satiksmes ministrija.

Ņemot vērā nepietiekamo finansējumu, valsts autoceļu tehniskais stāvoklis šobrīd ir kritiskā stāvoklī. Par sliktiem un ļoti sliktiem uzskatāmi 44% autoceļu ar asfalta segumu un 43% ar grants segumu. Šāda situācija katru gadu tautsaimniecībai nodara zaudējumus 880 milj. euro apmērā, proti, braucot pa sliktā stāvoklī esošu ceļu, pieaug autotransporta ekspluatācijas izmaksas, brauciena ilgums un degvielas patēriņš. Problēmas cēlonis ir savlaicīgi un pietiekamā apjomā neveiktie autoceļu atjaunošanas darbi, kuriem ir jākompensē satiksmes slodžu radītais autoceļu konstrukciju nolietojums un klimatisko apstākļu radītā materiālu novecošanās. Šobrīd valsts autoceļu tīkla pilnīgai sakārtošanai nepieciešami 4,5 miljardi euro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Divi lieli autotirgotāji ir vērsušies tiesā, lai pasargātu sevi no kreditoriem. Nozares speciālisti prognozē, ka šogad maksātnespēja gaidāma daudziem pašmāju dīleriem, ziņo laikraksts Bizness un Baltija.

8.janvārī Rīgas Centra rajona tiesa ierosināja Partner Motors tiesiskās aizsardzības procesu, apstiprināja pasākumu plānu un iecēla administratoru. Partner Motors no 1994.gada pārdod Subaru automašīnas. «Strādājam iepriekšējā režīmā. Nekādas izmaiņas nav notikušas,» laikrakstam pastāstīja salonā.

Savukārt 14.janvārī Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa skatīs jautājumu par analoga procesa ierosināšanu attiecībā uz Viking Motors, kas no 1993.gada pārdod automašīnas SAAB, Hummer, Cadillac un KIA. Viking Motors pārstāvis Austris Krūmiņš laikrakstam teicis: «Ja es atbildu uz jūsu jautājumiem, tātad firma ir dzīva un turpina darbu.» Taču ne par iemesliem kāpēc sperts šāds soli, kā arī par parādu apmēriem A.Krūmiņš nestāstot.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Latvijas Ceļu būvētājs prasa atdot nozarei solītos 42 miljonus eiro

Andris Bērziņš, Latvijas Ceļu būvētājs, 22.11.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biedrība Latvijas Ceļu būvētājs (LCB) ir spiesta konstatēt, ka tikko pieņemtajā Laimdotas Straujumas valdības deklarācijā, kur melns uz balta ir rakstīts: «Īstenosim Autoceļu sakārtošanas programmu, nodrošinot valsts galveno, reģionālo, vietējo un lauku autoceļu, kā arī tiltu atjaunošanu, piesaistot Eiropas Savienības fondu, valsts budžeta un publiskās un privātās partnerības resursus, pakāpeniski palielināsim valsts budžeta finansējumu valsts un pašvaldību autoceļu sakārtošanai un uzturēšanai», teiktais, kā izrādās, ir apzināti meli.

Tāpat jāatgādina, ka pavisam nesen, 10.jūnijā Ministru prezidente, atklājot jaunizveidoto Autoceļu padomi, uzsvēra, ka ceļu sakārtošanas jautājums ir viens no primārajiem pašvaldības un reģionu iedzīvotājus uztraucošajiem jautājumiem, un izteica gandarījumu par autoceļu sakārtošanas programmu.

LCB nav pamata neticēt tam, ka šādi solījumi ir teikti, lai pēc tam tos pildītu, nevis apzināti par tiem aizmirstu.

Biedrība LCB vairākkārt ir kritiski izteikusies par valdības deklarācijā minēto Autoceļu sakārtošanas programmu 2014.-2020.gadam, norādot, ka tā garantē tikai to, ka 2018. gadā ceļi nebruks ātrāk, nekā tiks lāpīti, - ne vairāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Privatizācijas aģentūra (PA) ir noslēgusi līgumu ar SIA Trigone Būve par nekustamā īpašuma Kuģu ielā 13, Rīgā, sakārtošanu, informē PA.

Sakārtošanas darbi tiks veikti atbilstoši Rīgas domes lēmumam un paredz jumta elementu un fasādes remontu.

Nekustamais īpašums Kuģu ielā 13, Rīgā nodots privatizācijai ar Ministru kabineta (MK) 2002. gada 4. septembra rīkojumu. VAS Privatizācijas aģentūra (PA) ēku pārņēma valdījumā 2003. gada 28. februārī. Ēka ir neapmierinošā tehniskā stāvoklī un tās privatizāciju kavē tiesvedības process par ēkas īpašuma tiesībām.

PA kā nekustamā īpašuma valdītājs ir atbildīgs par īpašuma uzturēšanu. Atbilstoši Rīgas domes lēmumam par nekustamā īpašuma sakārtošanu PA izsludināja iepirkumu par sakārtošanas darbu veikšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ja gribi iet ātri, ej viens; ja gribi iet tālu – jāiet kopā

Andrejs Pumpurs, eksporta konsultāciju uzņēmuma SIA Orient Instruments valdes priekšsēdētājs un CleanTech Latvia eksperts NVS un Centrālāzijas tirgos, 09.07.2013

Andrejs Pumpurs, eksporta konsultāciju uzņēmuma SIA Orient Instruments valdes priekšsēdētājs un CleanTech Latvia eksperts NVS un Centrālāzijas tirgos.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iestājoties NATO un Eiropas Savienībā (ES), Latvija ieguva sabiedrotos, tomēr palika bez turpmākai attīstībai svarīgiem stratēģiskiem mērķiem. Pašlaik, kad pamazām esam atguvušies no ekonomiskās krīzes radītajiem satricinājumiem, laiks domāt par tautsaimniecības izaugsmi un principiālu valsts virzību. Līdz ar to kā nākamais solis valsts attīstības kontekstā būtu ekonomiski izdevīgu un politiski draudzīgu eksporta tirgu (ārpus ES) noteikšana un atbilstošajiem tirgiem piemērotu, inovatīvu preču un pakalpojumu identificēšana.

Arvien biežāk organizētās Latvijas augstāko amatpersonu un uzņēmēju vizītes uz Centrālāzijas valstīm, no kurām visspilgtākajā atmiņā palikusi pēdējā Valsts prezidenta un uzņēmēju delegācijas viesošanās Kazahstānā, liek domāt, ka beidzot valsts vadības līmenī ir identificēti svarīgākie eksporta tirgi – bijušās Padomju Savienības republikas Kaukāza un Centrālāzijas reģionā. Šāda valsts augstāko amatpersonu politiskā izšķiršanās par ekonomiskās sadarbības virzienu ir ļoti apsveicama un nozīmīga, lai pavērtu jaunas iespējas Latvijas uzņēmumiem un Latvijas speciālistu pakalpojumiem.

Protams, kā alternatīvs variants ekonomiskās sadarbība kursam ir Krievija, Baltkrievija un Ukraina, kas ir atjaunotās Latvijas tradicionālie eksporta tirgi. Tomēr, salīdzinot ar Centrālāzijas un Kaukāza reģiona valstīm, eksporta īpatsvaru šajās valstīs būtu grūti strauji audzēt. Krievija arvien mērķtiecīgāk cenšas nosargāt savu tirgu vietējiem ražotājiem, turklāt gan Ukrainas, gan Krievijas tirgus virzienā mērķtiecīgi iet citi mūsu politiskie draugi un vienlaikus ekonomiskie konkurenti no ES un ASV.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nekustamais īpašums

Ķeras klāt graustiem Katrīnas ielā un Mūkusalas ielā

Lelde Petrāne, 14.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes Pilsētas īpašuma komiteja pirmdien atbalstīja lēmumprojektus, ar kuriem tiek uzdots īpašniekiem sakārtot graustus Katrīnas ielā 1 un Mūkusalas ielā 44.

Būves Katrīnas ielā 1 un 1a ir sliktā tehniskā un vizuālā stāvoklī, ēkas un teritorija nav norobežotas ir brīvi pieejamas, tādējādi tiek radīti riski drošībai. Īpašumam ir piemērota paaugstināta nekustamā īpašuma nodokļa likme, tomēr tas sakārtošanas darbus nav veicinājis.

Lēmumprojekts paredz uzdot ēku īpašniecei ne vēlāk kā vienas nedēļas laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas veikt būvju norobežošanu, četru mēnešu laikā izstrādāt nepieciešamo dokumentāciju būvju sakārtošanai, saskaņot ar būvvaldi un sākt sakārtošanas darbus, kas pabeidzami ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas. Ja noteiktajā termiņā darbi netiks veikti, Rīgas domes Īpašuma departaments ēkas nojauks un izlietotos līdzekļus piedzīs no īpašnieces.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Rosina par graustiem iekasēt nekustamā īpašuma nodokli un ievērojami palielināt soda naudas to īpašniekiem

LETA, 15.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai mudinātu novārtā pamestu ēku īpašniekus rīkoties un risināt situāciju, Rīgas domes īpašuma departaments ierosina piemērot graustiem nekustamā īpašuma nodokli vismaz 3% apmērā, kā arī vairākas reizes palielināt maksimālo administratīvo atbildību.

Kā ziņots, Rīgas domes Īpašuma departaments Rīgā ir saskaitījis 452 būves, kas pilnīgi vai daļēji atzīstamas par graustiem, no tām 109 atrodas uz sabrukšanas robežas, apdraudot sabiedrisko drošību un kārtību. Iepazīstinot Rīgas domes Īpašuma komitejas deputātus ar Rīgas graustu apzināšanas rezultātiem, departamenta speciālisti norādīja, ka steidzami nepieciešams panākt, lai bīstamo ēku īpašnieki nekavējoties nodrošinātu bīstamo konstrukciju nostiprināšanu vai demontāžu, bet nepieciešamības gadījumā nodrošinātu piespiedu izpildes procedūru atbilstoši Rīgas domes lēmumam. Vēl 138 graustiem Rīgā nepieciešama konservēšana, sakārtošana vai nojaukšana, tomēr pašvaldība plāno iejaukties tad, kad to stāvoklis radīs draudus sabiedriskajai drošībai un kārtībai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielāko daļu no papildus laukiem paredzētās naudas plānots tērēt ceļiem.

Kā liecina informatīvais ziņojums par nepieciešamo papildu finansējumu lauku ceļu sakārtošanai 2014. – 2020. gadam, ko šodien, mēnesi pirms pašvaldību vēlēšanām, paredzēts skatīt valdībā, lielāko daļu – 89,2 miljonus Ls – no nākamajā plānošanas periodā zemnieku konkurētspējas uzlabošanai paredzētajiem 129 miljoniem Ls paredzēts atvēlēt tieši ceļu sakārtošanai. Pārējo finansējumu – 39,8 miljonus Ls – paredzēts novirzīt papildu valsts tiešajiem maksājumiem 2014. gadā, ņemot vērā panākto vienošanos EP un ES Lauksaimniecības un zivsaimniecības ministru padomē par iespēju turpināt šādus maksājumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mednieku terminoloģijā 2013. gadā autotirgotājiem Latvijā medību bija pat ļoti daudz, taču medījumu ir ievērojami mazāk, nekā cerēts.

2013. gads jaunu auto tirgotājiem nav bijis viegls. Ikvienam autosalonam burtiski ar zobiem un nagiem bija jācīnās par saviem klientiem, jo to skaits joprojām bija ļoti ierobežots, bet konkurence milzīga. Autotirgotāji daudzkārt sūrojās, ka tirdzniecības apjomi 2013. gadā nav lielāki, kādi tie bija 2011. gadā, bet saimnieciskie izdevumi, ieskaitot autosalonu uzturēšanu, ir palielinājušies teju divkārtīgi.

Nespējam konkurēt ar kaimiņiem

Kā vienu no sāpīgākajām un ielaistajām kaitēm autotirgotāji min nodokļu atšķirības starp Baltijas valstīm, kas tiešā veidā atbalsta starptautisku uzņēmumu un lielo auto parku reģistrāciju Igaunijā un Lietuvā. Pēc Auto asociācijas datiem, salīdzinot ar tuvējām kaimiņvalstīm, transportlīdzekļu ekspluatācijas ziņā nodokļu vide Latvijā ir nelabvēlīgākā – nodokļu slogs Latvijā 15 reizes pārsniedz kaimiņvalstīs esošo. Līdz ar to puse automašīnu, kas pārsniedz 30 tūkstošu latu vērtību, tikušas reģistrētas Igaunijā. Tas nozīmē, ka lielākā daļa dārgo auto, kas vizinās Latvijā, nav tik ļoti gaidītie kaimiņvalsts tūristi, bet gan pašmāju apsviedīgākie autoīpašnieki, kuri steigšus ir izmantojuši nodokļu atšķirības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Ar fermu robotizāciju risina darbaspēka trūkumu laukos

Sandra Dieziņa, 19.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos piecos gados govju fermu modernizācija Latvijā sit augstu vilni.

Laikā no 2007. līdz 2013.gadam lauksaimnieki ir bijuši aktīvi un īstenojuši projektus pasākumos «Lauku saimniecību modernizācija» un «Atbalsts jaunajiem lauksaimniekiem», informē Lauku atbalsta dienests (LAD).

Šie arī ir divi vispopulārākie Lauku attīstības programmas pasākumi – lauksaimnieki vēlas strādāt efektīvi mūsdienīgā vidē ar atbilstošu tehniku.

Piena fermu modernizācijai šajā periodā kopumā izmaksāti 76,5 miljoni eiro. Lauksaimnieki ir gan modernizējuši esošās fermas, gan arī cēluši jaunas un jebkurš ieguldītais eiro fermu modernizācijā ir nozīmīgs, uzsver LAD pārstāve Kristīne Ilgaža.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes Īpašuma komitejas sēdē deputāti apstiprinājuši lēmumu par grausta Torņakalna ielā 2 piespiedu sakārtošanu.

Grausts ir pēdējā ēka, kas Torņakalna ielā 2 palikusi no agrākās tekstilizstrādājumu manufaktūras Tekstiliāna, kuras demontāža tika sākta pēc Padomju Savienības sabrukuma.

Minētās ēkas saskaņā ar ierakstiem Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā saistītas ar zemesgabalu Vienības gatvē 21, kura tiesiskais valdītājs kopš 2012. gada oktobra ir reģistrēta SIA Realm. Uzņēmums tā paša gada septembrī informēja Rīgas domes Īpašuma departamentu, ka pēc īpašuma tiesību nostiprināšanas zemesgrāmatā uz Realm vārda ēka tiks nojaukta, taču nojaukšanas darbi tā arī netika sākti.

2015. gadā būve tika klasificēta kā A kategorijas grausts, tādējādi atzīstot to par vidi degradējošu, sagruvušu vai cilvēku drošību apdraudošu, un tai tika piemērota paaugstinātā nekustamā īpašuma nodokļa likme 3 % apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes Vidi degradējošu būvju komisija šodien izbraukuma sēdē nolēma piešķirt B kategorijas vērtējumu, kā arī piemērot paaugstinātu nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) likmi graustam Marijas ielā 6, kuras dēļ nodokļa maksājums pieaugšot teju desmit reizes.

Tāpat objekta īpašniekiem tika uzdots nekavējoties veikt nepieciešamos ēkas konservācijas darbus. Vienlaikus īpašniekiem uzdots saglabāt visas vēsturiski svarīgās ēkas detaļas, lai varētu atjaunot fasādi vēsturiskajā izskatā saistībā ar to, ka būve ir vietējās nozīmes arhitektūras piemineklis.

Īpašumu veido zemes vienība 1432 kvadrātmetru platībā, uz kuras atrodas piecstāvu dzīvojamā ēka un pagrabs zem pagalma. Īpašums vienādās daļās - 50 % - pieder Igaunijas pilsonim Tomasam Tolam un SIA Ģertrūdes biznesa centrs. Uz Tomasa Tola vārda tas reģistrēts kopš 1997.gada augusta, bet uz SIA Ģertrūdes biznesa centrs - kopš 2013.gada decembra.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau septīto gadu noslēdzies par tradīciju kļuvušais «Skaistākās lauku saimniecības» konkurss, kurā galveno nomināciju – «Skaistākā lauku saimniecība 2017» – saņēma Grasbergu ģimene no Zilūžu saimniecības Kocēnu novadā.

Atzinības šogad saņēmušas kopumā 10 saimniecības no Jelgavas, Kocēnu, Kuldīgas, Ķekavas, Naukšēnu, Rucavas, Skrīveru, Smiltenes un Vecpiebalgas novadiem.

«Cik prasmīgi mēs spēsim izmantot Latvijas lauku dotās iespējas, tik veiksmīgi attīstīsies Latvija. Prieks par saimniekiem, kuri sakārto ne tikai savas lauku sētas, bet ar savu pienesumu rūpējas arī par visu valsti. Īpaši gribu pateikties tām saimniecībām, kurās redzam dzīvojam un strādājam dažādas paaudzes. Tā mēs ieaudzinām savos bērnos mīlestību uz darbu, mīlestību uz Latviju,» stāsta konkursa «Skaistākā lauku saimniecība» patrons Latvijas Valsts prezidents Raimonds Vējonis.

Kocēnu novadā pie Zilūža ezera saimnieko Grasbergu ģimene, kuri nodarbojas ar piensaimniecību. Zilūžu saimniecībā darbojas divas paaudzes. Grasbergu dēli Jānis, Valts un Andris juniors nav aizbēguši nedz uz pilsētu, nedz ārzemēm, bet strādā Zilūžos. Jānis ir stratēģis un vadītājs. Valts ir atbildīgs par tirdzniecību, bet Andris ir vetārsts. Grasbergi dod darbu 32 cilvēkiem, fermā, gatavo dabiskus piena produktus: biezpienu, krējumu, kefīru, jogurtu, sviestu un saldējumu. Grasbergu ģimene balvā saņēma goda plāksni, kas apliecina «Skaistākās lauku saimniecības 2017» statusu un apmaksātu braucienu divām personām uz Berlīnes Zaļo nedēļu – pasaules lielāko starptautisko pārtikas, lauksaimniecības un dārzkopības izstādi 2018.gada 19.–28. janvārī.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Viedoklis: Ārvalstu kapitāla uzņēmumi iznīcina vietējo ražotāju

Kaspars Liepiņš, zemnieku saimniecības <i>Zemzari</i> īpašnieks, 15.09.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mores pagasta zemnieku saimniecībai Zemzari ir aizdomas, ka divi ārvalstu kapitāla uzņēmumi - Dobeles dzirnavnieks un Rīgas dzirnavnieks - ar sagrozītu informāciju mēģina iznīcināt vietējo uzņēmumu Zemzari, kas nodarbojas ar graudu, miltu izstrādājumu un lopbarības ražošanu, ar mērķi iegūt laiku kreditoru saistību nokārtošanai sastādīja un iesniedza tiesā ārpus tiesiskās tiesiskās aizsardzības plānu (ĀTAP), kas ar tiesas lēmumu arī tika apstiprināts.

Dobeles dzirnavnieks un Rīgas dzirnavnieks savtīgu apsvērumu dēļ, ignorējot ĀTAP plānā noteikto kreditoru prasījumu pakāpenisku dzēšanas kārtību, Cēsu rajona tiesā ir iesnieguši un prettiesiski panākuši zemnieku saimniecības Zemzari un ar tās īpašnieku saistīto uzņēmumu aktīvu arestu, kas pilnībā izslēdz iespēju minētā ĀTAP plāna izpildi, jo bez saimniecības aktīvas saimnieciskās darbības un papildus līdzfinansējuma piesaistes tas nav iespējams.

Šobrīd Cēsu rajona tiesas lēmumi ir pārsūdzēti, taču to izskatīšana prasa zināmu laiku.

Dēļ minēto aktīvu aresta ĀTAP pildīšana vairs nav iespējama un piespiedu kārtā ir panākta saimniecības pasludināšana par maksātnespējīgu, kas var novest pie uzņēmuma likvidācijas, kas varbūt arī ir divu Latvijas graudu biznesa lielāko monopolistu interesēs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Pētnieki: Mazo saimniecību skaits saruks, lielsaimniecības augs

Sandra Dieziņa, 02.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Desmit gadu laikā visvairāk slaucamo govju skaits sarucis mazajās piena lopkopības saimniecībās.

Kā secina Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) zinātniskā pētījuma Lauksaimniecības attīstības prognozēšana un politikas scenāriju izstrāde līdz 2050. gadam pētnieki, slaucamo govju skaits Latvijā 2015. gadā bija 162,4 tūkstoši, kas ir par 12% mazāk nekā 2005. gadā. Īpaši straujš slaucamo govju skaita samazinājums vērojams laika posmos no 2008. līdz 2009. gadam un 2014. gadā. Abos gadījumos galvenais samazinājuma iemesls bija tirgus situācijas izmaiņas un piena cenas samazināšanās.

Visstraujāk – par 75 % - slaucamo govju skaits samazinājies saimniecību lieluma grupā ar 1-2 slaucamajām govīm - no 60,3 tūkst. 2005. gadā uz 15,2 tūkst. 2015. gadā. Līdzīga situācija ir vērojama arī nākamajās saimniecību lieluma grupās (3-5 un 6-19 govis) - arī šajās grupās slaucamo govju skaits samazinās, tikai samazinājums ir mazāk izteikts. Abās pēc dzīvnieku skaita mazākajās saimniecību grupās nav novērojama sasaiste ar piena cenas izmaiņām, tāpēc var secināt, ka govju skaita samazināšanos vairāk ietekmējuši citi ekonomiskie un sociālie faktori. Savukārt visās saimniecībās ar govju skaitu 20 un vairāk dzīvnieki, govju skaits ir palielinājies. Visstraujāk slaucamo govju skaits ir pieaudzis saimniecībās ar 100-199 govīm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lauksaimnieku organizāciju sadarbības padome (LOSP) izplatījusi aicinājumu Pērc vietējo un cīnies pret klimata pārmaiņām pasaulē! Aicinājums pretnostata mazās piena saimniecības lielajām.

«Klimata pārmaiņu rezultātā aizvien biežāk tiek uzsvērts klimata jautājums piena lopkopības nozarē, kā vienu no lielākajiem piesārņotājiem minot lopkopjus, piena lopkopību, jo CO2 ir galvenais dzinējs pasaules klimata pārmaiņām globālajā sasilšanā,» teikts paziņojumā presei, bet, kā izrādās, tas vismaz daļēji ir nezinošu pilsētnieku radīts mīts.

«Pēc IFCN Piena nozares ziņojuma 2018 (IFCN Dairy Report 2018) datiem, kur informāciju par Latvijas situāciju sniedz Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs (LLKC), redzam, ka, salīdzinot ģimenes saimniecības, kurās ir 28 un 209 slaucamo govju ganāmpulks, ir būtiska CO2 radīto emisiju starpība. 209 govju ferma rada gandrīz uz pusi mazāku CO2 piesārņojumu vidē nekā 28 govju ferma,» teikts LOSP paziņojumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Lauksaimniecība

Ar jaunu analīzes rīku palīdz uzlabot graudkopju saimniecību ienesīgumu

Lelde Petrāne, 10.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saimniecības pārvaldības programmas "eAgronom" izveidotāji izstrādājuši analīzes funkciju, kas palīdz lauksaimniekiem pārvaldīt savu finansiālo stāvokli un izvairīties no zaudējumiem sezonas beigās.

Lietotājam nav jāveido savi papildu risinājumi – analizējamie dati tiek apkopoti no tām programmas sadaļām, kuras jau tiek izmantotas ikdienā. Tas sniedz iespēju lauksaimniekiem sekot līdzi faktiskajām izmaksām visas sezonas garumā, redzēt plānoto ieņēmumu un faktisko izmaksu attiecību, kā arī pieņemt labākus lēmumus, pamatojoties uz saimniecības datiem.

Jāatgādina, ka 2018. gada beigās "eAgronom" piesaistīja 1 miljonu eiro lielu finansējumu no Eiropas riska kapitāla fondiem "Black Pearls VC", "Trind Ventures", "TMT Investments", "United Angels VC".

Kā norāda "eAgronom", šobrīd vēl svarīgāk nekā jebkad ir izprast savas saimniecības finansiālo situāciju un ienesīgumu daļēji ar ES subsīdijām saistīto neskaidrību dēļ 2021.–2027. gada plānošanas periodā. "eAgronom" piesaistīto agrobiznesa ekspertu pieredze rāda, ka daudzas saimniecības nav pelnošas bez subsīdiju atbalsta, kas apvienojumā ar produktu cenu pieauguma tendenci un dārgākiem aizdevumiem neiezīmē optimistisku ainu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

KP: Rīgas piena kombināta un Valmieras piena apvienošanās nav radījusi negatīvas sekas

Gunta Kursiša, 28.12.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

A/s Rīgas piena kombināts (RPK) un a/s Valmieras piens (VP) apvienošanās nav izraisījusi negatīvas sekas svaigpiena iepirkuma un piena produktu realizācijas tirgos, secinājusi Konkurences padome (KP).

Šā gada nogalē Konkurences padome (KP) noslēdza tirgus uzraudzību, kuras ietvaros pārbaudīja, vai pēc apvienošanās RPK un VP ievēro tiem piemērotos saistošos noteikumus, kā arī vērtēja apvienošanās ietekmi uz piena nozari. Pārbaudot piena kombinātu noslēgtos līgumus ar zemnieku saimniecībām, KP secināja, ka RPK un VP kopumā izpilda tiem noteiktos saistošos noteikumus par piegādātāju savlaicīgu brīdināšanu par līguma laušanu.

Līgumos iekļautie principi attiecībā uz svaigpiena iepirkšanas kritērijiem un bāzes cenām zemniekiem pamatā ir vienādi un RPK un VP svaigpiena iepirkuma cenas 2013. gadā, salīdzinot ar 2012. gadu, pieaugušas, secinājusi KP.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finansējums

Premjers: Otrā pensiju līmeņa naudas novirzīšana ceļu sakārtošanai nav risinājums; jābūt ilgtermiņa programmai

LETA, 15.03.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Otrā pensiju līmeņa naudas novirzīšana ceļu sakārtošanai nav risinājums. Tam nepieciešama ilgtermiņa programmai, šorīt intervijā LNT raidījumā 900 sekundes sacīja Ministru prezidents Māris Kučinskis (ZZS).

Ir naivi domāt, ka problēmas ar ceļiem mēs Latvijā varētu pilnībā atrisināt, teica Kučinskis, norādot, ka, piemēram, Beļģijā līdzīgā teritorijā kā Latvijā dzīvo sešas reizes vairāk iedzīvotāju, kuri visi maksā nodokļus.

Tādēļ galvenais uzsvars ceļu sakārtošanas finansējumā ir Eiropas Savienības (ES) fondi. Premjers norādīja, ka nedrīkst pieļaut fondu pārrāvumu.

Tāpat, iespējams, nepieciešams aizņemties ceļu sakārtošanas finansēšanai.

Taču otrā pensiju fonda līdzekļi nav risinājums, šo šai naudai ir jāpelna. Iespējams, no fonda varētu aizņemties, taču par adekvātām likmēm, teica Kučinskis.

Viņš arī piebilda, ka ilgtermiņa sistēma ceļu finansēšanai ir jāizstrādā jau šogad un tādēļ satiksmes ministrs Uldis Augulis solījis aprīļa beigās, maija sākumā nākt klajā ar priekšlikumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

FOTO: Bijušās izgāztuves vietā par 8,38 miljoniem eiro taps Latvijā lielākā pikniku zona

Dienas Bizness, 21.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bijušās izgāztuves teritorijā Rīgā, Augusta Deglava ielā tiks izveidots viens no lielākajiem galvaspilsētas parkiem, kurā jau nākamgad ierīkos bērnu rotaļu laukumu un valstī lielāko pikniku zonu. Par to trešdien, iepazīstoties ar paveikto izgāztuves sakārtošanā, informēja Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs.

Bijušās izgāztuves vietā starp Pļavnieku un Purvciemu apkaimēm vairāk nekā 20 hektāru platībā kopš pagājušā gada tiek veikta teritorijas sakārtošana, kuras gaitā jau izveidots teju 36 metrus augsts mākslīgs kalns, kas ir viens no augstākajiem punktiem galvaspilsētā, informē Rīgas dome.

«Projekts ir līdzfinansēts ar Eiropas Savienības naudu, tā galvenais mērķis ir vides sakārtošana un nosacījumi paredz, ka vairākus gadus nedrīkst veikt kapitālu būvniecību. Tāpēc kalnu pagaidām izmantot nevarēs un pacēlāju slēpotājiem vēl nebūs. Tomēr rīdzinieki jau ziemā tiks pie distanču slēpošanas trases, vasarā izgāztuvei blakus esošajā teritorijā izveidos jaunu bērnu rotaļu laukumu, kā arī tiks izveidota Latvijā lielākā piknika zona – ar 40 galdiem un griliem. Tiks uzstādīta Ziemassvētku egle un vasarā varēs notikt līgošanas pasākumi,» norādīja N. Ušakovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Piesaistot ES naudu, plāno atjaunot un sakārtot Aldara parku Sarkandaugavā

Lelde Petrāne, 24.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iesaistoties vairākiem sadarbības partneriem – Rīgas pašvaldībai, AS Aldaris, Dauderu muzejam un Sarkandaugavas attīstības biedrībai, ir sākti priekšdarbi, lai atjaunotu un sakārtotu Aldara parku, padarot to pievilcīgāku un pieejamāku apmeklētājiem. Šis jautājums jau ir skatīts Rīgas pilsētas arhitekta kolēģijā, kas devusi šai iniciatīvai zaļo gaismu.

Šā gada 17. aprīlī Rīgas pilsētas arhitekta birojā prezentēts pētījums un idejas Aldara parka atjaunošanai Sarkandaugavā. Rīgas pilsētas arhitekta kolēģija, kas apvieno arhitektūras un saistīto nozaru ekspertus un profesionāļus, iepazinās ar A/S Aldaris piedāvāto parka sakārtošanas ideju. Uzsvērta nepieciešamība turpināt darbu pie Aldara parka sakārtošanas, lai padarītu to par atkal pievilcīgu atpūtas vietu rīdziniekiem un pilsētas viesiem.

«Ideja sakārtot Aldara parku, kas vēsturiski piekļaujas alus darītavas teritorijai, radās līdz ar lēmumu par vēsturiskā alusbrūža atjaunošanu un alus muzeja izveidi Aldara vēsturiskajā teritorijā,» norāda Aldara komunikāciju direktore Laura Krastiņa. Vaicāta, kas būs parka sakārtošanas darbu finansētājs, viņa biznesa portālam db.lv stāstīja, ka Aldaris ir gatavs iesaistīties, bet galvenais finansējuma avots esot pašvaldība. Tā plānojot piesaistīt Eiropas Savienības līdzekļus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bezpilota lidaparātiem veltītā konference nostādīs Latviju līderpozīcijās un veicinās uzņēmumu pazīstamību

To sarunā ar Dienas Biznesu saka Civilās aviācijas aģentūras direktors Māris Gorodcovs, komentējot iespējas, ko Latvijai paver nākamnedēļ notiekošā augsta līmeņa konference par tālvadības gaisa kuģu sistēmām (RPAS).

Vai šāda konference pie mums notiktu, ja Latvija nebūtu prezidējošā valsts Eiropas Savienības (ES) Padomē?

Nē. Pirmkārt, mēs nedabūtu tādu Eiropas Komisijas (EK) atbalstu un līdzfinansējumu, jo šāds pasākums notiktu prezidējošajā valstī. Otrkārt, mēs par to nebūtu domājuši, jo gada sākumā jau sarīkojām savu vietējo konferenci Rēzeknē, lai saprastu, cik liels ir bezpilota lidaparātu tirgus, cik daudz ir spēlētāju, ar kādām problēmām viņi saskaras. Taču kā prezidējošā valsts raudzījāmies, kas ES mērogā aviācijā ir aktuāls. Secinājām, ka šī ir joma, kas brēc pēc sakārtošanas, turklāt tas ir jādara vismaz ES līmenī, lai būtu vienāda pieeja un regulējums. Pēc EK sastāva nomaiņas ES ierēdņi ļoti aktīvi pieslēdzās konferences organizēšanai. Sākotnēji gribējām to rīkot kā ekspertu līmeņa pasākumu, bet EK konstatēja, ka bez (bijušā transporta komisāra) Sīma Kallasa paziņojuma par EK vēlmi arī šo jomu sakārtot vairāk nekā nav, un tādējādi izpaliktu politiskā ziņa visai sabiedrībai. Viņi uzstāja, ka tas ir augsta līmeņa pasākums, kur piedalās komisāri, parlamentārieši, uzņēmumu rīkotājdirektori, nevis mārketinga menedžeri. Ar to ES grib paziņot visai pasaulei, ka ir ķērusies klāt šīs jomas sakārtošanai. Savukārt 25. un 26. martā paredzēts simpozijs Monreālā Starptautiskās civiliās aviācijas organizācijas (ICAO) ietvaros, kas veltīts RPAS, un viens no EK mērķiem ir uz turieni braukt jau ar iestrādnēm. Otrs konferences mērķis ir radīt visos tādu kā panikas sajūtu, ka tirgus turpina strauji attīstīties, un regulators (EK) tam netiek līdzi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izglītības un zinātnes ministrija (IZM) ir izstrādājusi Daugavas stadiona teritorijas attīstības stratēģiju, kas paredz līdz 2022.gadam stadiona teritorijas uzlabošanai atvēlēt 47 miljonus eiro. Sadarbībā ar iesaistītajām institūcijām sagatavotā stratēģija un informatīvais ziņojums par iespējamiem risinājumiem šā gada jūlijā tiks iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā, informē IZM.

IZM ieteiktais risinājums paredz rietumu tribīnes pārbūvi, izveidojot papildu pagarinājumus ar 2150 skatītāju sēdvietām katrā pusē, kā rezultātā pēc rekonstrukcijas tribīnēs kopā tiks paredzētas sēdvietas 10 000 skatītājiem. Tāpat paredzēta vieglatlētikas manēžas, multifunkcionālās halles, ledus halles un bobsleja starta estakādes būvniecība, vieglatlētikas treniņlaukuma rekonstrukcija, kā arī esošās teritorijas labiekārtošana un inženierkomunikāciju sakārtošana.

Stadiona teritorijas uzlabošana plānota ar Eiropas Savienības fondu finansējumu, kas paredzēts Rīgas pilsētvides sakārtošanai Grīziņkalna apkaimē. Eiropas Komisijas programmas paredz atbalstu maza mēroga sabiedrisku, kultūras, un sporta objektu izveidei un rekonstrukcijai, nodrošinot kvalitatīvu un daudzveidīgu pakalpojumu piedāvājumu. Grīziņkalna apkaimes uzlabošana paredz attīstīt mūsdienīgu un sabiedrībai pieejamu multifunkcionālu kultūras un sporta kvartālu esošajā Daugavas stadiona teritorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru