Jaunākais izdevums

Otrdien Ministru kabineta (MK) sēdē tika apstiprināta jauna būvkomersantu reģistrācijas kārtība, kas ir komersantiem ātrāka, ērtāka un ar mazākām reģistrācijas izmaksām, informē MK.

MK noteikumi «Būvkomersantu reģistrācijas noteikumi» nosaka kārtību un nosacījumus komersantu reģistrācijai un atkārtotai reģistrācijai būvkomersantu reģistrā, izslēgšanai no reģistra, kā arī reģistra datu saturu un izmantošanas kārtību, par reģistrācijas darbībām maksājamās valsts nodevas apmēru un maksāšanas kārtību.

2014. gada sākumā darbu sāka Būvniecības informācijas sistēma, kas nodrošinās elektronisku būvniecības dokumentācijas apkopošanu un apriti starp būvniecības pārvaldes un kontroles institūcijām un būvniecības dalībniekiem, kā arī informēs sabiedrību par būvniecības procesiem. Šobrīd Būvniecības informācijas sistēmas portālā publiski ir pieejami pirmie trīs reģistri - Būvkomersantu reģistrs, Būvprakses un arhitekta prakses sertifikātu reģistru un Būvinspektoru reģistrs.

Jaunajos būvkomersantu reģitrācijas noteikumos paredzēta kārtība, kādā komersanti Ekonomikas ministrijai iesniedz iesniegumus elektroniski būvniecības informācijas sistēmā, autentificējoties un aizpildot speciālas tiešsaistes formas, kā arī izmantojot maksājuma moduli valsts nodevas nomaksai.

Tāpat noteikts vienots datums – 30. aprīlis, līdz kuram, būvkomersantiem katru gadu būs jāiesniedz ikgadējā informācija reģistra iestādei par būvkomersanta darbību iepriekšējā gadā un vidējo iepriekšējā gadā būvniecībā nodarbināto skaitu.

Nolūkā Būvkomersantu reģistrā iekļaut pēc iespējas plašāku informāciju par būvkomersantu līdzšinējo darbību, tādējādi sniedzot pasūtītājam iespēju vienuviet iegūt svarīgu informāciju par potenciālo projektētāju, būvuzraudzības vai būvdarbu veicēju, Būvkomersantu reģistrā tiks publicēta arī informācija par būvkomersanta izslēgšanu no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra par VID konstatētajiem normatīvo aktu pārkāpumiem un tā atjaunošanu šajā reģistrā.

Tāpat Būvkomersantu reģistrā tiks publicēta arī informācija par gadījumiem, kad Valsts ieņēmumu dienests pieņēmis lēmumu apturēt būvkomersanta saimniecisko darbību, pamatojoties uz kuru, būvkomersanta reģistrācija Būvkomersantu reģistrā tiks apturēta līdz brīdim, kamēr Uzņēmumu reģistrs veiks ierakstu par saimnieciskās darbības atjaunošanu.

Vienlaikus paredzēts, ka būvkomersantam būs tiesības uz reģistrācijas apturēšanu ne biežāk kā vienu reizi 12 mēnešu laika periodā.

MK noteikumos samazinātas (noapaļojot summas eiro) valsts nodevas summas no 71,14 eiro uz 70 eiro un no 355,72 eiro uz 355 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Sāk veidot elektronisko Būvniecības informācijas sistēmu

Gunta Kursiša, 13.01.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiek veidota elektroniskā Būvniecības informācijas sistēma (BIS), kurai būs jānodrošona elektroniska būvniecības dokumentācijas apkopošana un aprite starp būvniecības pārvaldes un kontroles institūcijām un būvniecības dalībniekiem. Tāpat sistēmas mērķis ir informēt sabiedrību par būvniecības procesiem.

No pirmdienas, 13. janvāra, ir publiski pieejami bis.gov.lv pirmie trīs reģistri - Būvkomersantu reģistrs, Būvprakses un arhitekta prakses sertifikātu reģistru un Būvinspektoru reģistrs.

Portālā publiski nav pieejami dati, kuru pieejamība ir ierobežota saskaņā ar normatīvajiem aktiem par komercnoslēpumu un datu aizsardzību. Piemēram, publiski nebūs pieejama būvkomersanta, sertificētā speciālista vai būvinspektora kontaktinformācija, ja vien minētās personas nebūs piekritušas informācijas publiskošanai.

Nākotnē sistēma automātiski izsūtīs atgādinājuma paziņojumus būvkomersantiem par nodarbinātā sertificētā speciālista būvprakses un arhitekta prakses sertifikāta derīguma termiņa tuvošanos, kā arī par ikgadējās informācijas iesniegšanas nepieciešamību, ja būvkomersantu reģistrā būs pieejama būvkomersanta elektroniskā pasta adrese.

Komentāri

Pievienot komentāru
Viedokļi

Budžeta ieņēmumu potenciāls jāmeklē ēnu ekonomikā

Arnis Marcinkēvičs, Drošības nozares kompāniju asociācijas valdes priekšsēdētājs, 10.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sabiedrības un uzņēmēju neapmierinātība ar valdības atbalstītajiem pasākumiem valsts budžeta ieņēmumu palielināšanai ar katru brīdi pieaug, un ne bez pamata. Pašreizējā pieeja budžeta plānošanai draud ar apšaubāmu ieņēmumu paaugstinājumu un neatgriezeniski sabojātu biznesa vidi. Arvien lielāka sabiedrības daļa izprot, ka budžetu vajadzētu veidot pēc pavisam citiem principiem, nekā tas tiek darīts šobrīd. Nav nepieciešamības celt jau tā nopietno nodokļu slogu, ja valstī ēnu ekonomikas īpatsvars veido 24,7% no IKP (Frīdriha Šneidera Eiropas Savienības (ES) ēnu ekonomikas pētījums). Savukārt apsardzes jomā pēc mūsu aprēķiniem katru gadu garām valsts kasei paslīd vairāk nekā 10 milj. EUR. Tas ir nopietns potenciāls budžeta ieņēmumu celšanai. Taču, lai atgūtu pelēkajā zonā neiekasētos nodokļus, ir nepieciešamas nopietnas reformas un politiskā griba tās ieviest. Valdība nevēlas pieņemt nepopulārus lēmumus, kā rezultātā tie, kas nemaksā nodokļus turpina «dzīvot zaļi», bet tie, kas līdz šim ir godprātīgi maksājuši nodokļus, turpmāk maksās vēl vairāk.

Drošības nozares kompāniju asociācija (DNKA) jau vairākkārt ir uzsvērusi, ka apsardzes nozarē ēnu ekonomikas īpatsvars varētu būt pat lielāks nekā citās uzņēmējdarbības jomās. Arī Valsts ieņēmumu dienests (VID) to ir atzinis par augsta riska jomu, kurā gan aplokšņu algas, gan dažādas nodokļu «optimizācijas» shēmas nav nekāds retums. Situāciju uzskatāmi parāda ikgadējās VID atskaites par iepriekšējos gados veiktajiem nodokļu maksājumiem. Piemēram, 2014.gadā četri lielākie nozares uzņēmumi valsts kopbudžetā iemaksāja 14 milj.EUR, kamēr pārējie vairāki simti nozares uzņēmumu visi kopā tikai 18 milj. EUR. Līdzīga situācija ir arī apsardzes darba tirgū. Vienu trešdaļu no visiem nozarē nodarbinātajiem algo jau pieminētie četri lielākie apsardzes uzņēmumi. Nodokļos nomaksātās summas pirmajam nozares četriniekam un pārējiem uzņēmumiem ir līdzīgas, bet nodarbināto skaits būtiski atšķiras. Tātad problēmas pastāv, taču tās ir risināmas, pieņemot politiski gudrus lēmums, kas ilgtermiņā uzlabotu uzņēmējdarbības vidi un attiecīgi paaugstinātu nomaksāto nodokļu apjomu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Uz ēku jāraugās kā kopumu, un svarīgs ir viss "organisma" stāvoklis

Svetlana Mjakuškina, Būvniecības valsts kontroles biroja direktore, konkursa “Energoefektīvākā ēkā Latvijā 2022” žūrijas locekle, 07.10.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jebkurš īpašums ir atbildība, kas prasa rūpes un uzmanību. Pieaugot energoresursu cenām, aizvien vairāk mūsu uzmanība tiek vērsa tieši uz energoefektivitātes pasākumu īstenošanu, domājot par ēku siltināšanu, efektīvāku siltumapgādes sistēmu izbūvi, autonomu elektroenerģijas ieguves sistēmu ieviešanu un citiem pasākumiem.

Proti, aktīvi tiek meklēti veidi, kā saimniekot gudrāk, ietaupīt un efektīvāk izmantot resursus. Tomēr Būvniecības valsts kontroles birojs aicina uz ēku raudzīties kompleksi un pirms plānotu pārbūvju uzsākšanas energoefektivitātes pasākumu īstenošanai pārliecināties par ēku tehnisko stāvokli.

Ēku īpašnieka pienākumi ēkas ekspluatācijas laikā ir uzskaitīti Būvniecības likumā, kas noteic, ka īpašniekam ir pienākums nodrošināt ēkas un tās elementu uzturēšanu, lai tā atbilstu būvei izvirzītajām būtiskajām prasībām. Lai kļūtu par ēkas īpašnieku, nav nepieciešamas specifiskas tehniskās zināšanas, un to trūkumam nevajadzētu radīt situācijas, kad ēka nonāk bīstamā stāvoklī.

Komentāri

Pievienot komentāru