Jaunākais izdevums

Viens no veidiem, kā Latvijā uzlabot valsts uzņēmumu pārvaldību un palielināt to kapitāla atdeves rādītājus, ir atgriešanās pie padomju izveides. Vismaz tā uzskata Ekonomikas ministrija, kas šādu ieceri ir iekļāvusi kā vienu no priekšlikumiem ziņojumā par minēto par vadības uzlabošanu.

Protams, jāteic, ka uzņēmumu padomes kā tādas nav nekas slikts, tās ir paredzētas Komerclikumā, un šāds modelis darbojas privātajā sektorā. Proti, kompānijas īpašnieki uzstāda veicamos uzdevumus, valde tos realizē, bet padome uzrauga īstenošanas procesu. Savukārt Latvijas valsts gadījumā, neatkarīgi no tā, kādas partijas un cilvēki ir pie varas, ir pierādīts, ka uzņēmumu padomes tiek izmantotas tikai kā politiskās barotnes.

Pārsvarā gadījumu tās tikušas izmantotas vienam no diviem mērķiem. Viens - cilvēki, kas tiek iecelti padomēs, mēnesī saņēma tieši tik lielu algu, cik pārskaitīja kādas partijas kontā. Otrs - padomēs tika iecelti tie cilvēki, kuru partija gan bija tikusi pie varas, bet pašiem kaut kā bija sanācis caurkrist. Bieži gan bija dzirdami solījumi, ka, atbrīvojot no darba iepriekšējās padomēs, jaunajās tiks sacelti profesionāļi. Tomēr allaž ir izrādījies, ka lielākie speciālisti ir tieši caurkritušie partiju biedri vai viņiem vismaz ļoti pietuvinātas personas. Tādējādi jāsecina, ka uzņēmumu padomēm nav ne vainas, tikai Latvijas valsts poltiķi šo veidojumu vismaz līdz šim tās ir izmantojuši savtīgiem mērķiem, un nav nekāda pamata uzticībai, ka turpmāk šajā jomā kaut kas varētu mainīties uz labo pusi. Runājot alegorijās, var teikt, ka pēc definīcijas sociālistiskā iekārta, iespējams, nav nekas slikts, taču PSRS izdevās pierādīt, ka noteiktas valsts izpildījumā tā nav nekas vairāk par murgu. Ar valsts uzņēmumu padomēm Latvijas gadījumā situācija ir stipri vien līdzīga.

Nevarētu jau arī teikt, ka Latvijā nav iespējams atrast nevienu, kas kontrolētu valsts uzņēmumu darbu. Piemēram, a/s Latvenergo ir valsts uzņēmums, kuru pārrauga jau pieminētā Ekonomikas ministrija. Lūk, tās svētākais uzdevums arī būtu kontrolēt, cik efektīva ir šīs kompānijas pārvaldība, cik optimāla ir kapitāla atdeve un tamlīdzīgas lietas. Šādus piemērus, mainot tikai uzņēmumu un ministriju nosaukumus, varētu vēl minēt ne vienu vien. Tāpat pieminēšanas vērts ir bēdīgi slavenais gadījums, kad tika pārdots aviokompānijas airBaltic zīmols, valstij, kā izrādījās, to pat nenojaušot, lai gan… Tieši valsts ir šīs kompānijas lielākais īpašnieks, un tai IR padome, kuru attiecīgajā brīdī vadīja Satiksmes ministrijas pakļautībā strādājošais Vigo Legzdiņš.

Jebkurā gadījumā jācer, ka minētais priekšlikums jau tuvākajā laikā tiks nodēvēts vienkārši par kļūdu, pārpratumu vai kaut ko tamlīdzīgu un valsts amatpersonas pie tā vairs neatgriezīsies. Starp citu, cerību šajā sakarā vieš valdības vadītāja Valda Dombrovska (Vienotība) paziņojums, ka diez vai «padomju atjaunošana kaut kādā veidā varētu uzlabot kapitāla atdeves rādītājus».

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

Kā kreditēšanas tendences vērtē uzņēmumi un kā - bankas?

Žanete Hāka, 05.01.2018

1. attēls. MVU pieprasījums pēc kredītiem banku un uzņēmumu vērtējumā

(par pieprasījuma pieaugumu ziņojošo banku neto skaits un par finansējuma vajadzību pieaugumu ziņojošo uzņēmumu neto skaits, %)

Piezīmes:

1 – vidēji 1. un 2. gada ceturksnī;

2 – līdz 2014. gadam ir pieejami dati par banku vērtējumu par uzņēmumu pieprasījumu kopumā, neizdalot MVU sektoru;

3 – vidēji banku kredītiem un banku kredītlīnijām, overdraftiem, kredītkartēm 1. pusgadā;

4 – aptaujas dati par uzņēmumu finansējuma pieejamību publicēti par 2009., 2011. un 2013. - 2017. gadu Eiropas Komisijas mājas lapā.

Datu avots: Latvijas Bankas dati, Eiropas Komisijas mājas lapa, autora aprēķini

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsdienās spēcīga tautsaimniecības attīstība nav iedomājama bez finanšu sektora līdzdalības. Lai tautsaimniecība varētu sekmīgi attīstīties, uzņēmumiem, jo īpaši maziem un vidējiem (MVU), nepieciešamas ārējais finansējums. Lai gan pieejami dažādi alternatīvi finansējuma avoti, Latvijā ierastākā uzņēmumu finansējuma forma ir banku kredīti, norāda Latvijas Bankas ekonomiste Vija Mičūne.

Latvijā uzņēmumu kreditēšana pēdējo gadu laikā pakāpeniski atkopjas, taču vienmēr var vēlēties ko labāku. Tajā pašā laikā vairākās eiro zonas valstīs uzņēmumu kredītu procentu likmes ir zemākas un kredītu atlikuma pieaugums straujāks. Kas nosaka Latvijas uzņēmumu kreditēšana attīstības tendences?

Vairāki avoti sniedz atbildi uz jautājumiem par uzņēmumu kredītu pieprasījumu un piedāvājumu, kā arī tos iespaidojošiem faktoriem. Viens no šādiem avotiem ir eiro zonas banku kreditēšanas aptauja, kurā sniegts banku viedoklis par dažādiem kredītu veidiem, tostarp aizdevumiem uzņēmumiem. Eiro zonas bankas jau kopš 2003. gada katru ceturksni novērtē uzņēmumu kredītu piedāvājuma un pieprasījuma pārmaiņu virzienu un relatīvo lielumu, kā arī šīs pārmaiņas ietekmējošus faktorus [1]. Raksturojot kredītu standartus, kā arī piedāvājumu, bankas sniedz viedokli arī par kredītiem MVU.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Signet Bank jau četrus gadus intensīvi nodarbojas ar alternatīva finansējuma piesaistīšanas risinājumu attīstīšanu, izmantojot obligāciju un akciju emisijas, ko piedāvā kapitāla tirgus.

Visa 2023. gada garumā Dienas Bizness sadarbībā ar Signet Bank stāstīs Latvijas uzņēmēju veiksmes stāstus, attīstot ilgtspējīgu uzņēmējdarbību un veicinot Latvijas ekonomikas attīstību.

“Mēs gribam veicināt Latvijas uzņēmumu straujāku izaugsmi un pieeju plašākām finansējuma iespējām. Kapitāla tirgus nodrošina iespējas gan uzņēmējiem straujāk audzēt savu biznesa vērtību, gan investoriem gūt lielāku atdevi no sava kapitāla,” uzsākot sarunu ar Dienas Biznesu, saka Signet Bank valdes priekšsēdētājs Roberts Idelsons.

Signet Bank nav ļoti pazīstama tirgū. Vai varat pastāstīt, ar ko banka atšķiras no citām Latvijā strādājošām bankām?

Droši vien galvenā atšķirība ir mūsu fokuss nevis uz tradicionālajiem bankas produktiem, bet uz individuālu risinājumu meklēšanu katram klientam. Mūsu fokuss ir uzņēmējs. Daudziem no tiem ir nepieciešams finansējums savu plānu attīstībai – un mēs spējam piedāvāt ne tikai klasiskus bankas kredītus, bet arī alternatīvus finansējuma veidus – akciju un obligāciju emisijas, privāto akcionāru piesaistīšanu, mezanīna finansējumu vai riska kapitāla piesaistīšanu. Citiem uzņēmējiem ir brīvs kapitāls, ko tie vēlas investēt, lai gūtu ienākumus, – šeit mēs piedāvājam gan investīcijas starptautiskajos kapitāla tirgos, gan arī dalību vietējo uzņēmumu finansēšanas produktos – pamatā obligāciju un akciju emisijās. Mēs savedam kopā uzņēmējus, kam ir nepieciešams finansējums, ar uzņēmējiem, kuriem ir brīvs investējamais kapitāls. Un darām to efektīvi, rūpīgi strukturējot darījumus un pārvaldot riskus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru prezidenta amata kandidāta Krišjāņa Kariņa (JV) topošās valdības partneri šorīt parakstīja koalīcijas sadarbības līgumu, valdības deklarāciju un fiskālās disciplīnas līgumu.

Dokumentus parakstīja partiju un frakciju vadītāji, klātesot arī topošās valdības ministriem, kuri parakstīja valdības deklarāciju.

Parakstīšana notika Saeimas nama Sarkanajā zālē. Saeima šodien plkst.12 lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru vadītu Kariņš.

Savukārt pusstundu pēc Saeimas ārkārtas sēdes beigām Viesu zālē plānota Kariņa preses konference. Pēc valdības apstiprināšanas tā plānojusi arī pulcēties uz pirmo svinīgo sēdi valdības mājā.

Topošo valdību varētu atbalstīt 61 deputāts - tātad stabils labēji centrisks vairākums, iepriekš lēsa Kariņš.

Valdību veidos piecu politisko spēku pārstāvji - «Jaunā Vienotība» (JV), Jaunā konservatīvā partija (JKP), «KPV LV», «Attīstībai/Par» (AP) un «Visu Latvijai!»-«Tēvzemei un brīvībai»/LNNK (VL-TB/LNNK). Valdību vadīs politiķis no JV, lai arī šī partija vēlēšanās ieguva vismazāko mandātu skaitu Saeimā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satiksmes ministrijai (SM) ir jāpilnveido kapitālsabiedrību pārvaldība, kā arī jāveicina to efektīva darbība, secināts Valsts kontroles (VK) publiskotajā revīzijā "Vai SM pārvalda kapitālsabiedrības atbilstoši normatīviem aktiem un labai praksei?".

Revīzijā VK analizēja kapitālsabiedrību pārvaldību no dažādiem aspektiem, padziļināti vērtējot atsevišķus jautājumus par Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārvaldību, ieguldījumiem SIA "Rīgas vagonbūves uzņēmums "Baltija" un pārvaldes institūcijas iecelšanu AS "Ventas osta".

Revīzijā secināts, ka SM kapitālsabiedrību pārvaldībā izmantojusi normatīvos noteiktos instrumentus, tomēr nav pietiekami veicināta to efektīva darbība. Ir arī gadījumi, kad nav ievērotas normatīvu prasības. Kopumā SM kapitālsabiedrību pārvaldība daļēji atbilst labas prakses principam.

VK padomes locekle Inese Kalvāne norāda, lai īstenotu valsts pārvaldes uzdevumus un nozaru politiku, SM kā atbilstošāko risinājumu efektīvai mērķu sasniegšanai ir izvēlējusies veidot kapitālsabiedrības. Ministrijas padotībā ir vien četras valsts pārvaldes iestādes, kurās padotība tiek īstenota pārraudzības formā, un ministrijas pakļautībā nav valsts pārvaldes iestāžu, kurām tā var dot tiešus rīkojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kontrole (VK) pēc revīzijas "Kā tiek pārvaldītas Latvijas mazās ostas?" aicina uz lielāku ieinteresētību mazo ostu attīstībā no valsts un pašvaldību puses, informē VK pārstāvji.

Revīzijas autori secinājuši, ka par mazo ostu darbību valsts mērogā ilgstoši nav bijis intereses, un arī pašvaldības kā ostu pārvalžu izveidotājas nav bijušas "uzdevumu augstumos".

Tāpat arī konstatēta virkne pārkāpumu mazo ostu pārvaldīšanā, to skaitā nepilnības iekšējās kontroles sistēmas darbā, normatīvajam regulējumam neatbilstoša rīcība.

VK skaidro, ka, lai arī mazo ostu kravu apgrozījums uz kopējā fona ir neliels, tās ir nozīmīgi loģistikas ķēdes elementi un sekmē ne tikai ostas teritorijas, bet visa reģiona attīstību, jo mazo ostu darbībā un uzņēmumos, kas saistīti ar ostas pakalpojumiem, tiek nodarbināti vietējie iedzīvotāji. Mazās ostas būtu jāpārvalda tā, lai pašvaldība, tās iedzīvotāji un komersanti gūtu maksimālu labumu no publiskajiem aktīviem - ostas akvatorijas, teritorijas un infrastruktūras.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar cēlu mērķi no SIA Rīgas satiksme valdes locekļa amata jūlija sākumā tika atsaukts Jānis Meirāns. Telefonsarunā Rīgas vicemērs Vadims Baraņņiks Dienas Biznesam izskaidroja, ka šis ir viens no soļiem labas pārvaldības virzienā Rīgas pašvaldības uzņēmumos.

Patiesie iemesli ir ne tikai Rīgas domes vēlme izskatīties labi, bet tīri praktiska vēlme izskatīties labi banku acīs, jo SIA Rīgas satiksme kredītportfelis ir apjomīgs. Tieši bankas pēdējos gados stingrāk pievērsušās labas pārvaldības jautājumiem, kas tā vai citādi nodrošina labāku uzņēmumu darbību un kredītu atmaksu.

«Ir situācija, kad Rīgas satiksme ir pasūtītājs, bet Rīgas karte – izpildītājs, tādēļ šāda situācija neizskatās labi. Mūsu vēlme ir parādīt labu pārvaldību pašvaldības uzņēmumos, un tas ir saistīts ar banku redzējumu,» tā Baraņņiks.

Par labu pārvaldību pašvaldības uzņēmumos iztaujāju arī Baltijas Korporatīvās pārvaldības institūta viceprezidentu un vadītāju Latvijā Andri Grafu. Viņa publikācijas par šo tēmu atrodamas banku interneta vietnēs. Runājot par Meirāna situāciju vai līdzīgām, kādas Rīgas satiksmē un Rīgas kartē veidojušās arī iepriekš, no A. Grafa izvilināju labas pārvaldības esenci. «Primāri ir jāraugās uz interešu konflikta iespējamību,» sacīja A. Grafs, tā norādot, ka situācija, kad viens un tas pats cilvēks ir abu uzņēmumu valdēs, ir tikai viens no sliktas pārvaldības piemēriem. Tikpat labi šāda situācija veidojas, ja Rīgas satiksmes augsta ranga amatpersona kļūst par Rīgas kartes valdes locekli. Cik zemu skatīties? Banāli būtu satraukties, ja Rīgas satiksmes apkopēja ir Rīgas kartes valdē. Atbilde ir A. Grafa norādē uz interešu konfliktu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Dombrovskis: ar valsts kapitālsabiedrību centralizēto pārvaldības modeli «neforsēsim»

Dienas Bizness, 04.04.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pirmās kapitālsabiedrības, kas nonāks jaunās pārvaldības paspārnē, varētu būt Valsts nekustamie īpašumi, kā arī kādas citas kapitālsabiedrības, kas nodarbojas ar nekustamā īpašuma pārvaldību, un tās kapitālsabiedrības, kurās valstij ir mazākuma daļas, norāda premjers Valdis Dombrovskis.

Pastāv iespēja, ka arī uzņēmumi Lattelecom un LMT tiks nodoti minētajai kapitālsabiedrību centralizētajai pārvaldei, jo arī Lattelecom ir kapitālsabiedrība, kurā valstij ir mazākuma daļas, LNT raidījumā 900 sekundes norāda premjers.

«Provizoriskais modelis, pie kā mēs strādājam, paredz, ka pakāpeniski notiek valsts kapitālsabiedrību pārvaldību centralizācija ar mērķi uzlabot kapitālatdeves rādītājus. Bet mēs neejam uz tādu ļoti strauju modeli, par ko bija iebildumi arī no valdības sociālajiem sadarbības partneriem, bet ejam pakāpeniski – veidojam institūciju Ministru kabineta pārraudzībā, kas sākotnēji pārņem nekustamo īpašumu pārvaldību, kas pārņem tās kapitālsabiedrības, kurās valstij ir mazākuma daļas, un kas nodrošina metodisko vadību arī pārējām ministrijām attiecībā uz kapitālsabiedrību pārvaldību, kā arī uzrauga šo vadlīniju īstenošanu,» tā Dombrovskis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vakcinācijas pret Covid-19 procesa pārvaldībai tiks veidota jauna informācijas tehnoloģiju (IT) sistēma, un šim nolūkam netiks izmantota e-veselība, rosina Veselības ministrija (VM).

Otrdien valdības un Krīzes vadības padomes kopsēdē tiks uzklausīts VM ziņojums par vakcinācijas procesa pārvaldības vajadzībām atbilstoša IT risinājuma izveidi.

Ministrijā atzina, ka jautājums par IT sistēmas izveidi aktualizējies līdz ar vakcinācijas biroja izveidi 15.janvārī, lai risinātu kritiski pieaugošo Covid-19 izplatību. 21.janvārī pēc esošā risinājuma izvērtējuma e-veselības ietvaros secināts, ka tā veiktspēja ir nepietiekama un kā vienīgā alternatīva atliek jauna risinājuma izveide.

Ziņojumā VM norāda, ka tika vērtēta iespēja vakcinācijas procesa pārvaldību īstenot e-veselības ietvaros, tomēr secināts, ka šīs sistēmas veiktspēja nav pietiekama un kā vienīgā alternatīva atliek jauna IT risinājuma izveide.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

EM: PA jātop par centralizētu pilna cikla valsts aktīvu pārvaldīšanas un realizācijas pakalpojumu sniedzēju

Žanete Hāka, 15.12.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izvērtējot VAS Privatizācijas aģentūra (PA) līdzšinējo darbību un pašreiz veicamos uzdevumus, Ekonomikas ministrija sagatavojusi un saskaņošanai nodevusi Informatīvo ziņojumu Par valsts līdzdalību valsts akciju sabiedrībā Privatizācijas aģentūra un tās vispārējo stratēģisko mērķi, informē PA.

Ekonomikas ministrija uzskata, ka turpmākā PA darbība jāfokusē divu galveno mērķu sasniegšanai – maksimāli īsos termiņos jāpabeidz privatizācijas process un PA jātop par centralizētu pilna cikla valsts aktīvu pārvaldīšanas un realizācijas pakalpojumu sniedzēju.

Līdz ar to ministrija definējusi sekojošu PA turpmākās darbības stratēģisko mērķi – nodrošināt profesionālu valsts kapitāla daļu un problemātisko aktīvu pārvaldību, kā arī aktīvu, kas nav nepieciešami valsts funkciju īstenošanai, atsavināšanu un privatizāciju.

Ministrija uzskata, ka nepieciešams nodrošināt valstij nevajadzīgo aktīvu pārvaldību un realizāciju vienas kapitālsabiedrības ietvaros, kas nodrošinās efektīvāku valsts aktīvu pārvaldību un realizāciju. PA ir visas nepieciešamās kompetences un materiāli tehniskā bāze, lai nodrošinātu pilna cikla valsts aktīvu pārvaldīšanas un realizācijas pakalpojumus. Līdz ar to EM atbalsta valsts līdzdalības saglabāšanu PA un rosina noteikt, ka papildus jau noteiktajiem valsts pārvaldes uzdevumiem, PA tiek deleģēta valsts nekustamā īpašuma pārdošanas funkcija un tā valstī tiek veikta centralizēti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien Ministru kabineta komitejā, izskatot likumprojektu par kapitālsabiedrību un kapitāla daļu pārvaldību, izcēlās spraiga diskusija starp premjerministru Valdi Dombrovski (V) un ekonomikas ministru Danielu Pavļutu par iespējamo privatizācijas procesa atvēršanu, kurā netika taupīti dažādi spilgti apzīmējumi.

Dombrovskis, komentējot Ekonomikas ministrijas izstrādāto likumprojektu, netaupīja spilgtus epitetus, atgādinot, ka vairākkārt ir vērsis uzmanību, ka tas, kas ir saprotams ar turpmāku kapitālsabiedrību pārvaldības kārtību, ir «prihvatizācija».

«Fantastiski, ko esat šeit sarakstījuši - reizi trīs gados pārvērtēt valsts līdzdalību, kur lēmums būs vispārējais administratīvais akts. Fantastika, visi prihvatizatori būs klāt un pārsūdzēs administratīvos aktus,» teica premjers, piebilstot, ka ir jāatceras, cik ilgi tiesās norit lietu izskatīšana, proti, tas nozīmēs, ka līdz nākamajam izvērtēšanas periodam tiesas vēl skatīs iepriekš iesniegtās pārsūdzības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iecere apvienot Latvijas valstij daļēji piederošos telekomunikācijas uzņēmumus Latvijas Mobilais telefons (LMT) un Lattelecom ieinteresējusi Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju, šodien ziņo Latvijas Radio (LR).

Laikā, kad Privatizācijas aģentūrā tapa informatīvais ziņojums par abu uzņēmumu kapitāldaļu pārvaldību, ko sākotnēji iniciēja Lattelecom valde, KNAB ar vairākām iesaistītajām ministrijām pārrunājis iespējamos šāda scenārija riskus.

Saskaņā ar LR rīcībā esošo informatīvā ziņojuma projektu, piedāvājumu ciešākai Lattelecom un LMT integrācijai premjeram un ekonomikas ministram iesniedza Lattelecom. Uz šī uzņēmuma sniegto prezentāciju lielā mērā arī atsaucas ziņojuma sagatavotāji Privatizācijas aģentūrā. Skatīšanai valdībā ierobežotās pieejamības dokuments bija jāvirza Ekonomikas ministrijai, kas to nosūtīja saskaņošanai dažām citām ministrijām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Saeima lems par valsts un pašvaldību uzņēmumu pārvaldības reformas īstenošanu

Dienas Bizness, 15.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien, 16. oktobrī, Saeima galīgajā lasījumā skatīs Publisko personu kapitālsabiedrību un kapitāla daļu pārvaldības likumprojektu, kā arī grozījumus vēl vairākos saistītajos likumos, kas izstrādāti ar mērķi nodrošināt profesionālu un caurskatāmu valsts un pašvaldību uzņēmumu pārvaldību, kā arī uzlabot šo uzņēmumu darbības rādītājus, informē Ekonomikas ministrijas (EM) Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Evita Urpena.

Darbs pie valsts un pašvaldību uzņēmumu pārvaldības reformas tika sākts jau 2010. gadā, lai nodrošinātu labāku un atbildīgāku valsts un pašvaldību uzņēmumu pārvaldību, lielākus ienākumus no šo uzņēmumu dividendēm, visiem pieejamu informāciju par to sasniegtajiem darba rezultātiem, kā arī profesionālāku uzņēmumu vadītāju iecelšanu. Vienlaikus reformas īstenošana uzlabos Latvijas uzņēmējdarbības vidi, valsts un pašvaldību uzņēmumu pārvaldībā ieviešot tādus darbības kritērijus, kādi jau pastāv privātajā sektorā, jo īpaši biržas kotētajos uzņēmumos.

EM uzsver, ka valsts un pašvaldību uzņēmumu pārvaldības reformas īstenošana Latvijā ir vitāli svarīga uzņemšanai Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijā (Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)). Valsts un pašvaldību uzņēmumu efektīva pārvaldība ir viens no kritērijiem, kuru izpildi regulāri uzrauga OECD.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

EK: Eiropas monetārā savienība ir labākā stāvoklī nekā pirms krīzes, tomēr daudz vēl darāms

Žanete Hāka, 21.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas ekonomiskā un monetārā savienība (EMS) šodien ir daudz labākā stāvoklī nekā pirms finanšu krīzes, norāda Eiropas Komisija.

Tomēr, neraugoties uz progresu, jo īpaši attiecībā uz ekonomikas pārvaldības pastiprināšanu un banku savienības uzsākšanu, EMS izveide joprojām nav pabeigta.

Eirozonas valstu ekonomikas snieguma atšķirības ir būtiskas, norāda EK. Ņemot vērā gandrīz 18 miljonus bezdarbnieku un daudzus mūsu sabiedrībā, kam draud sociālā atstumtība, vēl ir daudz darāmā, lai eirozonu izveidotu par pilnībā robustu struktūru. Eiropas Komisija tagad īsteno konkrētus pasākumus, lai pārietu no nepieciešamās krīzes pārvaldības pēdējo gadu laikā uz spēcīgāku savienību, kuras izveide ir pabeigta; uz savienību, kuras pamatā ir ilgstošs, taisnīgs un demokrātiski leģitīms pamats nākotnei un kura palīdz radīt vairāk darba vietu, veicina izaugsmi un labklājību visiem iedzīvotājiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ārvalstu investori atkārtoti rosina Latvijas ostās ieviest labas pārvaldības principus

Egons Mudulis, 29.03.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārvalstu Investoru padome Latvijā (ĀIPL) nosūtījusi vēstuli Saeimas priekšsēdētājai Solvitai Āboltiņai un visu Saeimā pārstāvēto frakciju priekšsēdētājiem, aicinot pilnveidot ostu darbības pārraudzību un efektivitāti, samazinot politisko partiju ietekmi un veicinot pārvaldes neatkarību un profesionalitāti.

Jau iepriekš ĀIPL un Amerikas Tirdzniecības kamera Latvijā iesniedza konkrētus priekšlikumus valdībai un Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai, aicinot veikt grozījumus likumdošanā, lai uzlabotu publiskā īpašuma – ostu – pārvaldību un nodrošinātu caurspīdīgumu, tādējādi piesaistot jaunas investīcijas, palielinot nozares konkurētspēju un papildinot valsts budžetu.

Vēstulē ārvalstu investoru pārstāvošās organizācijas atkārtoti vērš uzmanību uz atsevišķiem ārvalstu investoriem būtiskiem jautājumiem un aicina iestrādāt likumos labas pārvaldības principus publiskā īpašuma apsaimniekošanā: nosakot skaidru ostu misiju un mērķi saskaņā ar labas pārvaldības principiem, nodrošinot caurspīdīgu ostu pārvaldību, nodrošinot vienlīdzīgas tiesības visiem komersantiem un novēršot nevienlīdzīgu konkurenci.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Cilvēkam ir vairāk nekā 80 darba vietas. Vai tas ir iespējams? Latvijā - jā

Dienas Bizness, 10.07.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lursoft veiktais pētījums rāda, ka mūsu valstī ir daudz cilvēku, kuri darbojas ļoti daudzu uzņēmumu valdēs. Izveidotajā sarakstā var atrast gan uzņēmēju sabiedrībā pazīstamus un veiksmīgus cilvēkus, gan tādus, par kuriem nekas nav dzirdēts, vēsta laikraksts Latvijas Avīze.

Saraksta līderis esot SIA Domuss vadītājs Ralfs Jansons, kas ieņem amatu valdē vairāk nekā astoņdesmit uzņēmumos. Visi amati esot saistīti ar nekustamo īpašumu.

Daudzās uzņēmumu valdēs patīkot gozēties arī būvniecības SIA Skonto būve un citu uzņēmumu īpašniekam Guntim Rāvim - ap pussimts uzņēmumos.

SIA Skonto būve pārstāve Kristīne Zeltiņa skaidrojusi: «Lai sistematizētu Guntim Rāvim piederošo vairāku desmitu uzņēmumu pārvaldību un lai līdztekus darbībai būvniecības sektorā attīstītu jaunas nozares un paplašinātu investīciju iespējas jaunos projektos gan Latvijā, gan ārvalstīs, 2010. gadā tika dibināta holdinga kompānija GRF. Nodrošinot juridiski korektu pārvaldību, G. Rāvis uzņēmumos ir arī amatpersona.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

LeverX: Veiksmīga 20 gadu pieredze SAP risinājumu ieviešanā un pielāgošanā

Sadarbības materiāls, 14.08.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

LeverX ir globāls uzņēmums SAP risinājumu ieviešanā un pielāgošanā, kas veiksmīgi darbojas jau 20 gadus Kopš dibināšanas uzņēmums ir specializējies tehnoloģiju konsultācijās, SAP sistēmas ieviešanā, pielāgošanā un arī uzturēšanā. Viens no mūsdienās aktuālākajiem pakalpojumiem ir SAP SuccessFactors risinājums, kas ļauj efektīvi pārvaldīt uzņēmuma cilvēkresursus.

LeverX tika dibināts 2003. gadā kā neliels konsultāciju uzņēmums. Šobrīd uzņēmums ir kļuvis par vadošo SAP risinājumu ieviešanas un pielāgošanas pakalpojumu sniedzēju uzņēmumiem visā pasaulē, sākot no jaunuzņēmumiem Silīcija ielejā līdz pat lieliem uzņēmumiem automobiļu, ražošanas, mazumtirdzniecības, banku un kalnrūpniecības nozarēs. Pateicoties saviem inovatīvajiem risinājumiem un izciliem rezultātiem, uzņēmums ir ieguvis statusu kā vadošais līderis savā jomā un ir veiksmīgi sadarbojies ar vadošajiem tehnoloģiju uzņēmumiem, tostarp Microsoft Azure, Google Cloud un Amazon Web Services.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Jumta likums ar cēliem mērķiem un nesaimnieciskuma draudiem

Dienas Bizness, 29.05.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jumta likums – tā droši vien varētu dēvēt Ministru kabineta akceptēto Publisko personu kapitālsabiedrību un kapitāla daļu pārvaldības likumprojektu, kas cita starpā paredz jau nākamgad realizēt daļēji centralizētu valsts kapitālsabiedrību pārvaldības modeli, turklāt izveidojot Valsts kapitāla daļu pārvaldības biroju. Vienkārši sakot, ir plānots veidot biroju, kas tad arī koordinētu valsts un pašvaldību uzņēmumu darbību.

Oficiālais mērķis nenoliedzami ir cēls – nodrošināt profesionālu un caurskatāmu valsts un pašvaldību uzņēmumu pārvaldību, kā arī uzlabot šo uzņēmumu darbības rādītājus. Tomēr šeit būtu jāņem vērā viens otrs būtisks aspekts.

Pirmkārt, kā jau minēts, tiek plānots, ka atiecīgais birojs būs tikai daļēji centralizēts. Vienkāršāk gan laikam būtu pateikt, ka gadījumos, ja kādas ministrijas vai pašvaldības vadība būs pietiekami ietekmīga, tās pakļautībā esošie uzņēmumi jau nu necentralizēsies gan. Jau pašreiz šāda iespēja tiek pieļauta, piemēram, attiecībā uz Satiksmes ministrijas pakļautībā esošajām kompānijām – airBaltic, lidosta Rīga utt. Tāpat, protams, nevar izslēgt arī scenāriju, ka biroja pakļautībā ministrija un pašvaldības labprātīgi nodos vien tos uzņēmumus, kuri ir atzīstami nevis par perspektīviem, bet gan stipri vien nīkuļojošiem – sak, lai jau tas birojs cīnās par caurspīdību valstī un attīsta mūsu problēmbērnus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijā lielākā vides apsaimniekošanas un atkritumu pārstrādes uzņēmumu grupa AS "Eco Baltia" pērn pārspējusi līdzšinējos finanšu rezultātus un 2021. gadu noslēgusi ar vēsturiski lielāko konsolidēto apgrozījumu ‒ 120,02 miljonu eiro, kas ir par 60% vairāk nekā 2020. gadā (74,95 milj. eiro).

Savukārt peļņa 2021. gadā bija 9,3 miljoni eiro. Apgrozījuma pieaugumu veicināja grupas vides apsaimniekošanas segmenta paplašināšanās Latvijā, kā arī atkritumu apsaimniekošanas uzņēmuma iegāde Lietuvā. Tādējādi 2021. gadā "Eco Baltia" grupas kopējais formālais pārdošanas apgrozījums sasniedza 150 miljonus eiro, EBITDA ‒ 26 miljonus eiro un 2021. gada decembra beigās uzņēmums nodarbināja vairāk nekā 2 000 darbinieku.

2021. gadā grupas uzņēmumi turpināja izaugsmi atbilstoši ilgtermiņa stratēģijai, kuras mērķis ir attīstīt vadošo atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumu grupu Baltijas valstīs. Grupas stratēģiskais virziens – vides pakalpojumu darbības paplašināšana un darbs pie atkritumu šķirošanas infrastruktūras pieejamības palielināšanas grupas klientiem un kompetences paaugstināšanas atkritumu šķirošanā un pārstrādē. 2021. gada otrajā pusē grupas uzņēmums SIA "Eco Baltia vide" kļuva par 100% akcionāru Lietuvas uzņēmumā UAB "Ecoservice". "Ecoservice" grupā ietilpst vairāki Lietuvas uzņēmumi, kas darbojas sadzīves atkritumu apsaimniekošanā, būvniecības atkritumu pārstrādē un savākšanā, kā arī citos ar vides apsaimniekošanu saistītos pakalpojumos.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Obligācijas - perspektīvs finansējuma avots gan privātiem uzņēmumiem, gan institūcijām

Linda Purenkova, BDO Latvija juridiskās nodaļas vadītāja, 06.10.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijas uzņēmumi jau vēsturiski finansējuma nepieciešamības gadījumā ierasti vērsušies pie bankām, taču ne vienmēr šī ir vienīgā iespēja.

Vērtspapīru emitēšana ir apsvēršanas vērta un efektīva alternatīva papildu finansējuma piesaistei. Uzņēmumiem var emitēt gan kapitāla, gan parāda vērtspapīrus. Un obligāciju emisiju var veikt gan dažādas iestādes un institūcijas, gan privāti uzņēmumi. Pretēji akciju emisijai, obligāciju emisija neietekmē uzņēmuma īpašnieku sastāvu.

Obligācijas ir parāda vērtspapīru veids, kas tiek izmantots, lai piesaistītu līdzekļus finanšu tirgū. Vienkāršoti darījuma būtību var raksturot kā obligāciju emitenta aizņemšanos tirgū no daudziem aizdevējiem (obligāciju pircējiem) atbilstoši vienādiem emitenta sagatavotajos obligāciju emisijas noteikumos vai prospektā ietvertajiem nosacījumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tiekoties ar Rīgas reģiona uzņēmējiem, Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK) jau sesto reizi apbalvojusi labākos darba devējus. Labākais Rīgā - uzņēmums Aldaris.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Akropolis Group pārņem GVP Invest LV akcijas

Zane Atlāce - Bistere, 30.08.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumu grupa Akropolis Group no lietuviešu uzņēmuma SIA GVP Invest pārņēmusi projektu vadības uzņēmuma SIA GVP Invest LV akcijas 100% apmērā, teikts paziņojumā medijiem.

SIA GVP Invest ir atbildīga par multifunkcionālā tirdzniecības centra Akropole būvniecības un dizaina procesa pārvaldību Rīgā.

«Uzņēmuma jaunā struktūra, kurā par būvniecības un dizaina pārvaldību atbildīgie kļūs par daļu no Akropolis Group komandas, ļaus īstenot efektīvāku projekta pārvaldību. Tāpat jaunā struktūra ļaus izmantot Akropolis Group komandas pieredzi un kompetences, veiksmīgi attīstot jaunus projektus un operatīvi pieņemot nepieciešamos lēmumus,» atzīst Akropolis Group valdes locekle Saule Zabuļonīte.

Akropolis Group ir uzņēmumu grupa, kas pārvalda nekustamā īpašuma attīstību, tirdzniecības centru nomas un apsaimniekošanas uzņēmumus Lietuvā, Latvijā, Igaunijā un Bulgārijā. Uzņēmumam tāpat pieder arī SIA Delano, kas pārvalda CanCan Pizza restorānu ķēdi, Caif Café kafejnīcas un Apollo boulingu ķēdi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Augustovskas iecelšana lidostas Rīga valdē nav pilnībā uzlabojusi tās pārvaldību

Dienas Bizness, 20.10.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc panākumiem vēlēšanās līdzšinējais satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība) intervijā laikrakstam Diena atzīst, ka arī turpmāk labprāt strādātu valdībā, atbildot par kādu saimniecisko jomu - ekonomiku vai satiksmi.

Jūs noteikti sajutāt, ka jūsu reputācija pasliktinās brīdī, kad centāties ielikt Valda Dombrovska biroja vadītāju Olitu Augustovsku lidostas Rīga valdē. Kaut gan mediju un sabiedrības sašutums bija liels, jūs to neņēmāt vērā.

Es nekad neesmu pakļāvies dažādām politiskām spekulācijām. Godīgi varu teikt, ka Olitas Augustovskas iecelšana amatā bija 100% mana iniciatīva. Man lidostā bija vajadzīgs savs cilvēks, kuru es pazīstu un kuram uzticos, lai es spētu koordinēt tos jautājumus, kas ir saistīti ar lidostas attīstību un modernizāciju. Sabiedrība to uztvēra citādi. Bet es vēlreiz saku - Vienotībai uz šo lēmumu nebija nekādas ietekmes.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Papildināts - Latvijas Pasta valdes priekšsēdētājs Salnājs un valdes locekļi iesnieguši atlūgumus

LETA, 22.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas Pasta (LP) valdes priekšsēdētājs Arnis Salnājs, kā arī pārējie valdes locekļi - Ilze Bagatska, Arnis Gulbis un Egons Strazdiņš - iesnieguši atlūgumus, aģentūrai LETA apstiprināja LP ārējo komunikāciju daļas vadītāja Gita Valtenberga.

Satiksmes ministrijā (SM) aģentūrai LETA apstiprināja, ka Salnāja atlūgums ir saņemts. Atlūguma iesniegšanas iemeslus pagaidām SM atturējās komentēt, taču norādīja, ka pēcpusdienā gaidāma akcionāru sanāksme, kurā tad arī tiks lemts, vai atlūgumu pieņemt.

Medijos izskanējušas ziņas, ka LP atklāti pārkāpumi, kas Salnājam var likt zaudēt amatu.

Salnājs aģentūrai LETA norādīja, ka atlūgumu nav iesniedzis politiskā spiediena dēļ. Tas viennozīmīgi esot noticis pēc paša vēlēšanās. Plašākus komentārus viņš patlaban nesniedz.

Satiksmes ministrijas valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands aģentūrai LETA norādīja, ka atkāpšanās iemesli ir saistīti ar LP pārbaudes ziņojumu, kas atklāja veselu virkni pārkāpumu, arī nesaimnieciskumu un sliktu pārvaldību. Viņš skaidroja, ka vienu konkrētu iemelsu nevar minēt, tas esot viss atklāto pārkāpumu kopums, par kuriem atbildīga ir tieši valde. Arī Valsts kontroles revīzijas ziņojumā esot atzīti pārkāpumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kapitāla tirgus Latvijā – trešajā desmitgadē, bet joprojām vājš. Vai ir alternatīvas?

Latvijas Bankas ekonomists Egils Kaužēns, 29.10.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no svarīgām finanšu tirgus sastāvdaļām ir likvīds un efektīvs kapitāla tirgus. Ieguldījumi akcijās un obligācijās ir ilgtermiņa ieguldījumi.

Attīstīts kapitāla tirgus veicina vietējās un ārvalstu investīcijas, uzkrājumu efektīvāku izmantošanu, dodot iespēju krājējiem vairāk nopelnīt, kas īpaši aktuāli zemo procentu likmju apstākļos. Savukārt uzņēmējiem tas dažādo aizņemšanās iespējas uzņēmuma attīstības finansēšanai.

Turklāt lēmumi par investīcijām vai, tieši pretēji, lēmumi par neinvestēšanu ietekmē ne vien pašreizējo tautsaimniecības stāvokli, bet arī summējas tautsaimniecības turpmākās attīstības perspektīvā.

Kāpēc kapitāla tirgus ir tik nozīmīgs:

  1. Uzņēmumi, emitējot vērtspapīrus kapitāla tirgū, piesaista ilgtermiņa finansējumu – gan vietējo, gan ārvalstu, kas dod iespēju uzņēmumiem attīstīties un pilnveidot ražošanu vai pakalpojumu sniegšanu, diversificējot investoru loku;
  2. Mājsaimniecības un uzņēmumi var novirzīt savus uzkrājumus kapitāla tirgus vērtspapīros, kas parasti piedāvā augstāku ienesīgumu nekā noguldījumi bankās;
  3. Kapitāla tirgus dod iespēju sekot dažādu vērtspapīru procentu likmēm, kas ļauj spriest par piedāvājuma un pieprasījuma attiecību finanšu tirgū, par tirgus dalībnieku gaidām par riskiem un ekonomikas attīstību, finansēšanas nosacījumiem;
  4. Ekonomikas izaugsmes modeļos izaugsme ilgtermiņā ir atkarīga no kapitāla lieluma, un kapitāla tirgum ir būtiska loma šī kapitāla piesaistē un izvietojumā tautsaimniecībā;
  5. Labi funkcionējošs kapitāla tirgus palīdz sadalīt kapitālu pa dažādām nozarēm, uzņēmumiem tā, lai tiktu iegūts maksimāls labums tautsaimniecībā, – tiek meklēts optimums no paredzamā vērtspapīru ienākuma un riska.

Komentāri

Pievienot komentāru