Jaunākais izdevums

Ģimene ir tautas pamatu pamats. Katras atsevišķas ģimenes turība summāri veido visas tautas turību un valsts kopējo labklājību, tāpēc būtiski saprast, kā nauda kustas un kā tas atspoguļojas katrā ģimenē.

Iepriekš rubrikā Kuram tas rūp? atradām atbildi uz jautājumu «Kur rodas nauda?», bet tagad lūkosim, kā tā kustas, izdalot ģimeni dažādos tautsaimniecības sektoros. Pirmajā šīs tēmas rakstā Kur rodas nauda? (Diena, 05.04.2024.) noskaidrojām, ka pamatu pamats, lai nauda ienāktu Latvijā un sāktu sekmēt «tautsaimniecības spararata» griešanos, ir mūsu pakalpojumu un produktu eksports, bet lai tā tiktu efektīvi izmantota – sabalansēts darbinieku skaits privātajā un publiskajā tautsaimniecības sektorā.

Nauda rada naudu

Ja eksports ienes vismaz tik, cik apēd imports, tad arī iekšzemes vajadzībām radītās preces un pakalpojumi netraucēti turpina darbināt eksporta iedarbināto «tautsaimniecības spararatu», nodrošina daudzu procesu un servisu funkcionēšanu, nodokļu nomaksu valsts budžetā, no kura jau tiek finansēti sabiedrībai nepieciešamie pakalpojumi, arī publiskā servisa jeb valsts pārvaldes darbība. Pavisam vienkārši – visa šī procesa virsmērķis un uzdevums ir nodrošināt mūsu valsts un iedzīvotāju labklājību.

Tomēr ir kāda nianse, ko nereti mēdz aizmirst tieši publiskā servisa pārstāvji, – visas sistēmas jeb tautsaimniecības darbības degvielas (finanšu) pamatā primāri ir komercsektorā nodarbināto (darba ņēmēju un uzņēmēju) nomaksātie nodokļi. Tieši privātais sektors ir valsts labklājības uzturētājs, jo ir vajadzīgs pirmais maksājums. Proti, kamēr nav naudas no privātā sektora nodokļiem, par publiskā servisa pakalpojumiem nav, ar ko maksāt. Saprotams, ka arī Valsts prezidents, Ministru prezidents un visi pārējie publiskā sektora darba ņēmēji un darba devēji maksā nodokļus. Taču – publiskā servisa atalgojums tiek maksāts no privātā sektora nomaksātajiem nodokļiem, un ir tikai viens brīdis, kad par to jāsāk debates. Tas brīdis ir tad, kad nodokļu naudas valsts pakalpojumiem nepietiek.

Tikpat vienkārši ir arī tas, ka, ja publiskā servisa augstākais menedžments – Saeima, valdība – un visu līmeņu ierēdņi un darbinieki pietiekami nerūpēsies un dažkārt pat pavirši izturēsies pret patieso naudas radītāju, «tautsaimniecības spararats» turpinās bremzēties aizvien vairāk un naudas daudzums ekonomikā turpinās samazināties pilnīgi visiem – gan naudas radītājiem, gan tiem, kurus naudas radītāji finansē. Rezultātā aplamas izpratnes un nejēdzīgas darbinieku proporcijas dēļ šajos sektoros varam nonākt situācijā, kad vienas tautas ģimenes tiek mākslīgi pretnostatītas sava ienākumu avota dēļ.

Kā viss darbojas?

Mūsuprāt, jebkuras valsts tautsaimniecību var sadalīt divās daļās (kā tas redzams arī shēmā) – komercdarbības sektorā un publiskā servisa sektorā. Tie abi rada valstij nepieciešamos produktus un pakalpojumus, abi rada naudas apriti, kas savukārt nodrošina finansējumu visām vajadzībām.

Mūsu skatījumā gan privātajā, gan publiskajā sektorā visa centrā ir ģimene – bērns (kas ir skolēns vai students), vecāki (kas ir darbinieki vai darba devēji – tātad pelnītāji un nodokļu maksātāji) un vecvecāki (seniori). Abi vecāki var būt tikai privātajā vai tikai publiskajā sektorā, bet var būt arī jaukts modelis – viens publiskajā, bet otrs – privātajā sektorā strādājošs. Taču būtiski – jebkurā lomu izkārtojumā visām ģimenēm ir nepieciešami publiskā servisa nodrošinātie pakalpojumi: kvalitatīva un ērti pieejama izglītība, cilvēka cieņai atbilstoša pensija (nevis izdzīvošanas pabalsts, kā ir lielai daļai senioru), kvalitatīva un savlaicīgi pieejama veselības aprūpe un visu veidu drošība. Ar drošību mēs, protams, domājam labi atalgotus un ekipētus policistus, ugunsdzēsējus glābējus, kvalitatīvus autoceļus un drošu satiksmi, respektīvi, cilvēkiem, jo īpaši bērniem un senioriem, drošu un draudzīgu vidi ikvienā vietā – gan pilsētā, gan ārpus pilsētas, gan uz ceļa, gan parkā – jebkur!

It kā jau tas viss ir tik vienkārši un loģiski, tomēr tā aizvien nav – pietrūkst pilnīgi visam no tā, kas iepriekš uzskaitīts. Uz jautājumu «kāpēc?» atbildējām jau iepriekšējā publikācijā Kur rodas nauda?. Atbilstoši OECD datiem vidēji Eiropā publiskajā sektorā strādā ap 15% darbspējīgo, bet Latvijā šis skaitlis ir divreiz lielāks. Tas pirmkārt nozīmē, ka aptuveni 100 tūkstošiem publiskā sektora darbinieku ir jāsarūpē algas, kā arī to, ka privātajā sektorā ap 100 tūkstošiem darbinieku trūkst.

Prioritātes un pseidoprioritātes

Daudzās valdības, kas mums līdz šim bijušas, teju visas par galveno prioritāti ir definējušas cilvēku – bērnus, vecākus, vecvecākus. Tikpat bieži vārdos valdības (būtībā publiskā servisa pārstāvji) ir uzsvērušas, ka valstij ir ļoti svarīgs katrs uzņēmējs – tātad, mūsu vārdiem runājot, bagātības primārais radītājs. Ja būtu tā, kā politiķi solījuši, Latvijai vajadzētu būt pietiekami bagātai un veiksmīgai, biznesam vajadzētu būt plaukstošam, bet ārvalstu investoriem vajadzētu stāvēt rindā pie Latvijas robežas, sacenšoties ar saviem piedāvājumiem. Diemžēl tā nav – lielākā daļa uzņēmēju ik dienu izcīna smagu cīņu, lai saglabātu biznesu, turpinātu nodrošināt darba vietas un vēl samaksātu nodokļus, ārvalstu investoru vērtējums par Latvijas investīciju vidi ir nokrities līdz vēsturiski zemākajam līmenim.

Potenciālajiem kritiķiem uzreiz gribas uzsvērt – nē, šī nav vaimanoloģija vai «viss-ir-slikti» propaganda. Jo patiešām – par spīti publiskā servisa augstāko menedžeru (politiķu) darbu lielā mērā neatbilstībai solījumiem, uzņēmēji (arī ārvalstu investori) turpina Latvijā strādāt, pelnīt un maksāt nodokļus – turpina radīt bagātību. Taču galvenā problēma ir tajā apstāklī, ka mums šo bagātību radītāju nepietiek, un tāpēc viņi pat gribot nespēj radīt tādu bagātības jeb naudas daudzumu Latvijā, lai pietiktu visiem un visam. Lai situāciju mainītu, publiskā servisa menedžmentam jāmaina domāšana un attieksme pret bagātību radītājiem.

Patiesībā – pat ne tik daudz attieksme pret bagātību radītājiem, cik tieši izpratne par to, kur rodas nauda vai kas ir naudas radītājs, un kas notiks brīdī, kad naudas radītāju skaits nokritīsies zem tās kritiskās robežas, kad viņi vairs nespēs finansēt publiskā servisa sektoru. Un te nav runa par publiskā servisa menedžmentu, bet par reālajiem pakalpojumu sniedzējiem – skolotājiem, mediķiem, policistiem, ugunsdzēsējiem, publiskās infrastruktūras uzturētājiem, sociālajiem darbiniekiem, bruņotajiem spēkiem un daudziem citiem –, kuru darbu naudas radītāji labprātīgi finansē, maksājot nodokļus, labticīgi rēķinoties, ka pakalpojumi tiks saņemti laikus un kvalitatīvi.

Būtībā ikviena valsts tiek būvēta un funkcionē uz savstarpējās uzticēšanās un nerakstītas vienošanās pamata – cilvēks (bagātības radītājs) noteiktu daļu sava darba augļu jeb peļņas (nodokļu veidā) iemaksā kopējā kasē (valsts budžetā), bet publiskā pakalpojuma sniedzējs godprātīgi šo naudu izlieto gan visu kopējo vajadzību finansēšanai, gan arī tam, lai bagātības radītāju un līdz ar to viņu budžetā iemaksātās naudas kļūtu vairāk. Ja šī vienošanās kādā brīdī netiek pildīta vai tiek pildīta pavirši, sistēma sāk buksēt. Tik vienkārši.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības pakalpojumu teju nepieejamība rada palielinātas izmaksas.

Slimniekam, viņa darba devējam un valstij – visiem būtu izdevīgāk, ja sasirgušais maksimāli ātri saņemtu viņam nepieciešamo medicīnisko palīdzību, nevis nīktu mēnešiem garās valsts apmaksāto veselības pakalpojumu rindās. Cilvēks ir valsts pamats, bet no ekonomikas viedokļa tas ir cilvēks darbspējas vecumā. Šis cilvēks ir vērtība, jo viņš strādā un rada pievienoto vērtību, par viņu darba devēji maksā attiecīgus nodokļus valstij un viņš pats savu algu tērē preču un pakalpojumu apmaksai, tādējādi radot pieprasījumu pēc tiem.

Diemžēl ļoti bieži nopietnākas saslimšanas gadījumā darbinieki savlaicīgi nesaņem valsts apmaksāto veselības aprūpi. Reizēm pat uz valsts apmaksātu diagnostiku vai konsultāciju pie speciālista ir jāgaida rindā vairākus mēnešus, kas ir zaudējums gan pašam darbiniekam, gan valstij, gan darba devējam, kuram ne tikai jāmaksā pabalsts 75% līdz 80% no atalgojuma par astoņām dienām (no otrās līdz devītajai dienai), bet arī jāmeklē, kas slimotāju aizvietos tā prombūtnē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vai bērni mums rūp? Vai latvieši lēnām izzudīs? Viens deputāts 100 jaundzimušo pabalstu vērts.

Stāsts ir par tautas dzīvību un nāvi, par vērtībām, par izvēli. Mūsu priekšstāvji deputāti sev vienmēr pielemj labas algas un paši sevi labi vērtē. Par bērna piedzimšanu vienreizējais pabalsts dilst – tā viņi vērtē tautas rītdienu. Var teikt, ka bērni dzimst mīlestības dēļ, bet deputātus vēlē cerības dēļ, un Saeimā saikni var izvēlēties neredzēt, taču mēs to redzam. Tīri matemātiski – deputāta gada alga aptuveni 100 reizes pārsniedz bērna vienreizējo pabalstu.

Deputātu algu izaugsme

Deputātu algas ir pieejamas Saeimas internetvietnē, kurā publiskoti dati par deputātu atalgojumu. Jau no 2013. gada Saeimas deputātu atalgojums ievērojami apsteidz vidējo patēriņu cenu pieaugumu. Saeimas deputāta vidējās algas aprēķinā tiek ņemti vērā Saeimas deputātu norādītie atalgojuma skaitļi no pieejamajiem algu sarakstiem katra gada novembrī un decembrī. Aprēķinā neņemam vērā piemaksas un kompensācijas. 2013. gada algas latos tiek pārrēķinātas eiro. Gadījumos, ja Saeimas deputāti strādāja novembrī nepilnu mēnesi, piemēram, vēlēšanu dēļ, tad vidējo algu aprēķinam tika izmantots tikai decembris. Aprēķinos netika iekļauti deputāti ar ļoti zemām algām (daži desmiti eiro), kuras parādās, deputātiem uz laiku atsakoties no pilnvarām. Saņemto mēnešalgu kopsumma tika izdalīta ar algu sarakstā iekļauto deputātu skaitu. Vidējā gada alga, lai to varētu attiecināt pret bērna pabalstu, tiek aprēķināta, reizinot iegūto vidējo mēnešalgu ar 12. Kādi ir rezultāti? 2013. gadā vidējais Saeimas deputāta atalgojums mēnesī bija 1643 eiro, bet 2023. gadā sasniedza 3638 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bruto darba algu saņēmēju, kuri valsts sektorā saņem 6000 eiro un vairāk mēnesī un kas ir maksimālā algu grupa Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) datos, skaits 2012. gadā bija 324 cilvēki, bet 2023. gada novembrī – jau 3004 cilvēki. Privātajā sektorā 2012. gadā algu virs 6000 eiro saņēma 1202 cilvēki, bet 2023. gada novembrī tādu bija 6773. Acīmredzami, ka lielo algu saņēmēji valsts sektorā aug daudz straujāk nekā privātajā sektorā.

Pētījumu par dažādu algu izaugsmes tendencēm veicām, neņemot vērā 2023. gadu, jo līdz 2022. gada beigām algu inflācija nebija sākusies. Līdz ar to atklājas, ka lielo algu pieauguma tendence valsts sektorā ir ilgstoša un augoša. 2023. gada beigās algu inflācija jau sākusies, kas arī ļauj sociālā tīkla X lietotājam Jānim Vinteram pamanīt tendenci, tomēr pagājušā gada algu datos jau ir nepieciešamība izdalīt algas, kas ir diapazonā no 6000 līdz 8000 eiro, līdz 10 tūkstošiem eiro un virs 10 tūkstošiem eiro, bet šāda dalījuma CSP vēl nav. Laikā no 2012. līdz 2022. gadam lielāko algu grupā virs 6000 eiro darbinieku skaita pieaugums valsts sektorā bijis 5,66 reizes, bet privātajā sektorā – tikai 4,72 reizes. Labi redzams, ka straujais uzrāviens pērn ir vien ilgstošas politikas sekas, kas mērenas inflācijas apstākļos bija vāji pamanāmas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurētspējīga, ilgtspējīga attīstība bez inovācijām būs problemātiska.

Globālā Inovāciju indeksa 2022. gada dati rāda, ka Igaunija ieņem 17. vietu pasaulē, Lietuva – 39. vietu, savukārt Latvija – 41. vietu. Kopumā Latvijas pozīcija nav peļama, jo aiz mūsu valsts šajā reitingā ir vēl 87 valstis, taču pirms mums ir gan Malaizija, gan Indija, turklāt tikai pavisam nedaudz apsteidzam Mauritāniju. Kārtējo reizi nākas meklēt atbildi uz jautājumu, kāpēc Latvijas ziemeļu kaimiņvalsts Igaunija ir tik augstu – tālu priekšā Latvijai, ko šī valsts ir darījusi un kas tajā ir tāds, kas ļauj būt 7.–8. vietā 27 Eiropas Savienības dalībvalstu vidū, savukārt Latvija ir tikai 23. vietā. Lai arī jau daudzus gadus ieguldījumi pētniecībā un attīstībā (P&A), kas tiek uzskatīts par inovāciju stūrakmeni, notiek un tiek izvirzīti kā viena no Latvijas ekonomiskās attīstības prioritātēm, tomēr būtiska izrāviena nav.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iniciatīvas grupa Kuram tas rūp? ir nolēmusi ķerties pie pamatiem – uzdot pavisam vienkāršus jautājumus un mēģināt rast uz tiem atbildes, jo, aizmirstot šīs vienkāršās lietas, vērtības kļūst ačgārnas un svarīgais paliek aiz nesvarīgā. Pirmais mūsu jautājums ir: «Kur rodas nauda?» Tā nauda, kas visu kustina, kur rodas Latvijas bagātība? Atbilde ir nepieciešama, lai nesajauktu vērtību kārtību

Bagātības radītājs

Mūsu uzskats ir, ka bagātību rada cilvēks, kurš strādā. Tas, kurš rada preci vai pakalpojumu, kas ir nepieciešama, un to pārdod tirgū – iekšējā tirgū vai arī eksporta tirgos. Radītājs ir darbinieks vai uzņēmējs, par kura radīto preci vai pakalpojumu citi cilvēki brīvprātīgi, bez īpašiem likumiem vai pavēlēm maksā. Ar to būtu aprakstīts Latvijas bagātības radītājs vai tas, kur rodas nauda. Pavisam vienkārši, un tomēr, kādēļ sākas atrunas. Piemēram, tādas, kuras pat grafiskajā attēlojumā neesam norādījuši. Proti, pirmais, ko daži ļautiņi gribēs pieminēt, un ne bez pamata, būs Eiropas Savienības struktūrfondi. Tā taču ir nauda! Turklāt daļu no tās mēs paši fondos iemaksājam. Ir tikai viena atbilde – šī ir nodokļu maksātāju nauda. Nav svarīgi – Eiropas vai Latvijas. Tā ir nauda, kas jau radīta un tiek dota kā publiskā servisa pakalpojums.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zūdot darbvietām, iznīkst arī apdzīvotu vietu ekosistēmas. Latvija ir vienīgā valsts Baltijā, kurā nodarbināto skaits 2022. gadā ir par 91 200 mazāks, nekā tas bija 2005. gadā, savukārt Igaunijā nodarbināto skaits ir teju par 56 000, bet Lietuvā par 31 300 lielāks nekā pirms 17 gadiem.

Šādu pārsteidzošu un šokējošu ainu Saeimas Ilgtspējas attīstības komisijas sēdē, balstoties uz Eurostat datiem, rādīja Latvijas Darba devēju konfederācija. Nodarbināto skaita izmaiņu dinamika rāda, ka visās Baltijas valstīs ekonomiskā recesija, kas izpaudās 2009.–2010. gadā, būtiski samazināja strādājošo skaitu – Latvijā pat par 220 600, Lietuvā par 198 200, bet Igaunijā par 95 300, tomēr jau 2011. gadā atsākās darbinieku skaita pieaugums. Igaunija tā dēvēto pirmskrīzes līmeni sasniedza jau teju 2017. gadā, Lietuva to pārsniedza tikai 2022. gadā, bet Latvija vēl pat nav pietuvojusies 2008. gada strādājošo skaitam (1,055 miljoni cilvēku). Nereti, bet pamatoti darba ņēmēju skaita samazinājumi tiek skaidroti ar inovācijām, tehnoloģisko progresu, zinātniski tehnisko revolūciju. Labi, bet vai tad Igaunija un Lietuva ir stāvējusi ārpus tehnoloģiju progresa? Nē, nav! Spriežot pēc IKP uz vienu strādājošo, var secināt pretējo – tās mūs ir apsteigušas. Iespējams, atbildes jāmeklē Baltijas valstu politiku atšķirībās, valdošo politiķu pieņemtajos un arī nepieņemtajos lēmumos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopš 2004. gada 1. maija būs pagājuši 20 gadi, kopš esam Eiropas Savienības (ES) dalībvalsts. Šajā laika posmā Latvijā investēti aptuveni 18 miljardi eiro ES fondu naudas, no kuriem 10,5 ir Kohēzijas fonda līdzekļi. Iznāk, ka Latvija šo naudu izmantojusi ar precīzi divas reizes mazāku rezultativitāti nekā Lietuva un Igaunija.

Tāds blakussecinājums ir no Latvijas Universitātes docenta, ģeogrāfijas zinātņu doktora Jura Paidera pētījuma Latvija reģionālā nevienlīdzībā pārspēj Lietuvu un Igauniju, kas publicēts Dienas Biznesa šāgada 2. aprīļa numurā.

Plaisa – divtik liela

J. Paiders par sava pētījuma pamatu ņem valstu iekšzemes kopproduktu (IKP) uz vienu iedzīvotāju, datus par iedzīvotāju skaita izmaiņām valstīs, kā arī šo lielumu dalījumu pa valstu administratīvajām vienībām. Tiek konstatēts fakts, ka Latvija reģionālās nevienlīdzības ziņā patlaban pārspēj kaimiņvalstis gandrīz divas reizes. Proti, 2022. gadā IKP uz vienu iedzīvotāju Igaunijas attīstītākajā daļā – Tallinā – un vismazāk attīstītākajā apriņķī – Pelvā – atšķiras 2,7 reizes. Lietuvā ir līdzīga situācija – 2022. gadā atšķirība starp Viļņas un Tauraģes apriņķa vidējo IKP uz vienu iedzīvotāju arī bija 2,7 reizes. Savukārt Latvijā atšķirība starp Mārupes novada un Augšdaugavas novada IKP uz vienu iedzīvotāju bija 5,4 reizes liela. Kohēzijas fonda investīcijas ir paredzētas reģionālās nevienlīdzības mazināšanai gan Eiropas, gan arī nacionālā līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru