VAS Starptautiskā lidosta Rīga pārkāpusi dominējošā stāvokļa ļaunprātīgas izmantošanas aizliegumu, lidsabiedrībai Ryanair piemērojot ievērojami zemāku maksu par lidostas pakalpojumiem nekā lidsabiedrībai airBaltic, atklājusi Konkurences padome.
Padome lidostai piemērojusi sodu 50 tūkst. Ls apmērā, kā arī uzlikusi par pienākumu par saviem pakalpojumiem piemērot pamatotus un nediskriminējošus maksājumus, lidsabiedrībām nodrošinot skaidri saprotamu informāciju par to, cik maksā katrs lidostas pakalpojums.
Salīdzinot abām lidsabiedrībām piemērotos maksājumus, KP atklāja, ka par līdzvērtīgiem pakalpojumiem – bagāžas apstrādi, pasažieru kāpņu nodrošināšanu, gaisa kuģu izstumšanu pirms izlidošanas u.c. – airBaltic lidostai maksājusi par 82% vairāk nekā Ryanair. Turklāt airBaltic vēl papildus bijis jāapmaksā lidostas administratīvās izmaksas, kas Ryanair nebija jāmaksā, tā minēto procentuālo atšķirību vēl palielinot, atzīmē padome.
Rezultātā par konkrētajiem pakalpojumiem no airBaltic prasīta maksa, kas sedz lidostas izmaksas un nodrošina peļņu, savukārt Ryanair maksātais pat nesedza lidostas izmaksas. Tādējādi, piemērojot diskriminējošus maksājumus, lidostas rīcība negatīvi ietekmējusi airBaltic konkurētspēju attiecībā pret Ryanair.
Diskriminējošie maksājumi piemēroti no 2009.gada 1.novembra līdz 2010.gada 31.decembrim, kad saskaņā ar ES direktīvu lidostā konkrētos pakalpojumus uzsāka sniegt neatkarīgs uzņēmums SIA North Hub Services, kas turpmāk apkalpoja airBaltic. Lēmumā KP arī norāda, ka kopumā airBaltic Rīgas lidostai nodrošina lielākus ienākumus nekā Ryanair.
Maksājumu lielumu lidsabiedrībām lidosta noteikusi pēc atšķirīgām metodikām – airBaltic par katra gaisa kuģa apkalpošanu, bet Ryanair nemainīgi par katru pārvadāto pasažieri. Lēmumā KP atzīmē, ka, lai arī lidostai ir tiesības noteikt atšķirīgas metodikas maksājumu aprēķināšanai dažādām lidsabiedrībām, tomēr to rezultātā piemērotie maksājumi nedrīkst būt diskriminējoši.
Lieta tika ierosināta pēc airBaltic iesnieguma.