Citas ziņas

Takšiem būs jauni noteikumi brauciena cenas aprēķināšanā

Elīna Pankovska, 07.10.2010

Jaunākais izdevums

Lai nodrošinātu pārskatāmu informāciju kases čeku izdrukās par taksometru pakalpojumiem, braukšanas maksas aprēķinā turpmāk iecerēts vienlaikus izmantot gan attāluma, gan laika tarifu.

To paredz Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotie grozījumi noteikumos par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem.

Šobrīd braukšanas maksas aprēķinā par taksometru pakalpojumiem tiek izmantots vienkāršais tarifs. Proti, taksometru skaitītājos ir ieprogrammēts minimālais ātrums, kuru pārsniedzot, tiek aprēķināts tikai nobrauktais attālums, savukārt, braucot lēnāk, rēķināts tiek ceļā pavadītais laiks. Līdz ar to čekā atspoguļotā informācija neesot objektīva, jo neuzrādot reālo kilometru nobraukumu.

Tāpēc turpmāk iecerēts brauciena maksu aprēķināt, summējot kopā gan nobrauktos kilometrus, gan braucienā pavadīto laiku neatkarīgi no tā, ar kādu ātrumu taksometrs ir braucis.

Summējoties abiem parametriem, braukšanas maksai taksometros teorētiski vajadzētu palielināties, taču SM prognozē, ka taksometru pārvadājumu tirgus nepieļaus cenu celšanos. Gan laika, gan attāluma maksimālo tarifu noteikšana ir katras pašvaldības kompetencē.

Jāatgādina, ka no nākamā gada 1.janvāra visos taksometros būs jāizsniedz kases čeks. Lai stātos spēkā, izstrādātie noteikumu grozījumi vēl jāpieņem valdībā.

Šogad augustā Latvijā bija reģistrēti vairāk nekā divi tūkstoši taksometru skaitītāju, liecina SM informācija. Tā kā ir spēkā prasība visus taksometrus aprīkot ar skaitītājiem, SM secinājusi, ka tik daudz valstī būtu jābūt arī taksometriem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Stacijas laukuma stāvvietā izveidojies konflikts starp taksometru firmām

NOZARE.LV, 26.04.2013

SIA "Limuzīnu centrs" taksometri un AS "Rīgas taksometru parks" jeb "Red Cab" taksometri pilsētvides un tirdzniecības centru attīstītājam "Linstow Center Management" piederošajā stāvvietā Stacijas laukumā.

Foto: LETA

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šorīt Stacijas laukuma taksometru stāvvietā izveidojies konflikts starp taksometru pārvadātāju uzņēmumiem.

Taksometru stāvvietas zeme pieder pilsētvides un tirdzniecības centru attīstītājam Linstow Center Management, un uz nomas līguma pamata šo stāvvietu izmanto AS Rīgas taksometru parks jeb Red Cab taksometri. Šonakt stāvvietā iekļuvuši citu uzņēmumu taksometri, kuri izvietojušies pie ietves, līdz ar to Red Cab taksometriem nākas veidot paralēlu otro rindu.

Rīgas taksometru parka komercdirektore Anita Pakalniece apstiprināja, ka šāda nelikumīga iekļūšana stāvvietā naktī ir notikusi, un piebilda, ka par situācijas risinājumu patlaban domājot stāvvietas īpašnieki Linstow Center Management.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pārstāvju tikšanās ar taksistiem, kuri otrdienas rītā pie dienesta galvenās ēkas Talejas ielā 1, rīkoja piketu, protestējot pret neskaidrajām prasībām taksometru skaitītājiem, notika sakāpinātā gaisotnē, no taksistu puses vairākkārt izskanot pārmetumiem dienesta pārstāvjiem, novēroja aģentūra LETA.

Tostarp tikšanās laikā taksisti VID pārmeta neilgo termiņu taksometru skaitītāju nomaiņai, neieklausīšanos un situācijas nozarē neizpratni, «gestapo metožu» pielietošanu u.c..

Savukārt dienesta pārstāji solīja sākotnēji nepiemērot sodus par laikus nenomainītiem taksometru skaitītājiem, izprotot, ka laika tam nav daudz, bet pieprasījums liels. Tajā pašā laikā no taksistiem VID sagaida informāciju par to, kādā termiņā skaitītājus būs iespējams nomainīt.

Latvijas Taksometru pārvadātāju darba devēju biedrības valdes loceklis Ilmārs Lancers sanāksmes sākumā paziņoja, ka galvenais iemesls piketam ir termiņš taksometru skaitītāju nomaiņai. Tam atvēlēts mēnesis, taču vienīgais uzņēmums, kas nodrošina tehniskajām prasībām atbilstošus skaitītājus, norādījis, ka kapacitāte ir nomainīt 20-25 skaitītājus dienā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pasaulē

Par labākajiem atzīst taksometrus Londonā

Lelde Petrāne, 05.08.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometri Londonā ir atzīti par labākajiem pasaulē trešo gadu pēc kārtas, atsaucoties uz jaunu aptauju, vēsta thelocal.se.

Ceļojumu vietne Hotels.com veic ikgadēju apsekojumu par tūristu attieksmi pret taksometriem un aicina respondentus novērtēt sniegumu dažādās kategorijās, ieskaitot draudzīgumu, izmaksas, braukšanas pieredzi un vietējās zināšanas.

Šā gada aptaujā respondenti atzinuši, ka taksometri Londonā ir labākie pasaulē. Otrajā un trešajā vietā ierindoti attiecīgi Ņujorkas un Tokijas taksometri. Taču vienlaikus respondenti arī uzskata, ka Londonas taksometri ir dārgākie pasaulē.

Stokholma, kas pērn bija 6. vietā, tagad ierindota 23. vietā.

Hotels.com aptaujājusi 1,900 cilvēkus visā pasaulē šā gada maijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Maršruta taksometros atsevišķu kategoriju pasažierus plāno pārvadāt bez maksas

NOZARE.LV, 19.01.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Maršruta taksometriem no nākamā gada 1.janvāra neizdosies izvairīties no atsevišķu kategoriju pasažieru pārvadāšanas bez maksas, un šeit būs jāatrod iespēja tos precīzi uzskaitīt un saņemt par to kompensāciju, sacījis AS Rīgas Taksometru parks (RTP) valdes priekšsēdis Leopolds Muižnieks.

Viņš skaidro, ka tādejādi maršruta taksometri iekļausies kompensējamu pārvadājumu terminoloģijā, vienlaikus «nepieļaujot nekontrolējamu un apšaubāmu naudas plūsmas novirzīšanu maršruta taksometriem, kā tas ir pašlaik ar Rīgas satiksmi».

Šādas pārmaiņas esot nepieciešamas, jo jaunā ES regula neatbalsta vienlaicīgu kompensējamo un komercpārvadājumu veikšanu vienā maršrutā vai maršrutu tīklā.

«Ja kāds vai kādi izlems, ka maršruta taksometri nedrīkst kursēt paralēli pamatmaršrutiem, tas būs viens no šīs maršruta taksometru darbības izbeigšanās iemesliem,» sacīja Muižnieks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Taksometriem rosina ieviest patentmaksu, bet baltajiem numuriem nodokli no apgrozījuma

Zane Atlāce - Bistere, 13.02.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ēnu ekonomikas apjoms taksometru nozarē sasniedz vismaz 80%. Vidēji nozare nodokļu deklarācijās uzrāda tikai 225 eiro (bruto) algu un 66 nostrādātās stundas vienam autovadītājam mēnesī.

Taksometru pakalpojumos tiek izmantotas dažādas metodes, lai ietekmētu skaitītāju rādījumus, piemēram, tiek piemērotas neadekvātas atlaides, līdz pat 90% un neuzrādītu patiesos ieņēmumus. Gandrīz puse Autopārvadājumu direkcijā reģistrēto vadītāju vispār nav reģistrēti kā nodokļu maksātāji. Šie ir tikai daži no galvenajiem rādītājiem, kas apkopoti 2018. gada nogalē veiktajā pētījumā par taksometru nozari Latvijā.

Pētījumu īstenoja biedrība BASE (Business against shadow economy), tā izstrādē piedalījās Ināra Pētersone, Dr. Arnis Sauka un Juris Stinka.

Kā uzsver pētījuma autori, obligāto valsts sociālās apdrošināšanas iemaksu - avansa maksājumu 130 eiro apmērā par taksometru mēnesī, ieviešana situāciju Latvijas taksometru nozarē būtiski nav ietekmējusi. Proti, atbilstoši Valsts Ieņēmumu dienesta apkopotajai statistikai, neraugoties uz pavisam nelielu nodokļu ieņēmumu pieauguma tendenci, nodokļu apjoms no taksometru nozares ir nesamērojami mazs. Prognozējams, ka 2018.gadā tas varētu veidot aptuveni 3 milj. eiro, t.sk. «algas nodokļi» (valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, iedzīvotāju ienākuma nodoklis, mikronodoklis) 2,3 milj. eiro. «Diemžēl, neraugoties uz likumdevēju un uzraugošo iestāžu centieniem, salīdzinoši nesen pieņemtie likuma grozījumi nav atrisinājuši iepriekš minētās problēmas- mazus nodokļu ienākumus, nesamērīgi zemas uzrādītās algas kā arī dažādas manipulācijas lai neuzrādītu nobraukto kilometru daudzumu. Arī pārvadātāji ar »baltajiem numuriem« nereti turpina sniedz nepilnīgu informāciju vai vispār nesniedz informāciju Valsts ieņēmumu dienestam.», secina BASE pārstāvji.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Lidosta Rīga ziņojusi policijai par nelicencētu taksometru darbību tās teritorijā

LETA, 17.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Starptautiskā lidosta «Rīga» ziņojusi Valsts policijai par taksometriem, kuri bez speciālās licences kartītes tomēr mēģina sniegt pasažieru pārvadājumu pakalpojumus lidostas teritorijā, sacīja AS «Starptautiskā lidosta «Rīga»» pārstāve Laura Karnīte.

Viņa teica, ka autostāvvietā pie lidostas drīkst iebraukt jebkurš, bet veidot rindu pie atlidošanas termināla atļauts tikai tiem taksometriem, kuri ir saņēmuši speciālās licences. Taču pašreiz otru rindu starptautisko autobusu pieturā sākuši veidot arī taksometri, kuriem nav izsniegtas speciālās atļaujas.

Lidosta ir vērsusies policijā, informējot, ka taksometri, kuriem nav izsniegtas speciālās licences, veido rindu lidostas teritorijā, mēģinot piesaistīt klientus, sacīja Karnīte, piebilstot, ka policijai ir jāizvērtē, vai šie taksometri lidostas stāvvietā drīkst atrasties un, vai tie drīkst sniegt pakalpojumus.

Jau ziņots, ka no svētdienas, 15.septembra, lidostas «Rīga» teritorijā pasažieru komercpārvadājumus ar taksometru var veikt tikai tie pārvadātāji vai uz līguma pamata izveidotas pārvadātāju apvienības, kas nodrošinās Autopārvadājumu likumā noteiktās prasības un kuriem būs izsniegtas licences kartītes ar speciālu atzīmi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

62,7% iedzīvotāju rēķinus apmaksā uzreiz pēc algas saņemšanas

Žanete Hāka, 09.03.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ne vienam vien Latvijas iedzīvotājam ikmēneša rēķinu summas nomaksa prasa būtisku daļu no ikmēneša ienākumiem. Lai rēķinu nomaksai atvēlētos līdzekļus nejauši neiztērētu un visu mēnesi nebūtu jādomā par rēķiniem, pēc DNB bankas pasūtījuma īstenotajā aptaujā atklāts, ka lielākā daļa jeb 62,7% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju rēķinus apmaksā uzreiz pēc algas saņemšanas mēneša pirmajā pusē.

Aptuveni katrs piektais (26,4%) respondents rēķinu apmaksu veic pakāpeniski visa mēneša garumā, bet 7% aptaujāto rēķinu apmaksu novilcina līdz mēneša beigām. Visapzinīgākie rēķinu apmaksā ir 18 līdz 24 gadus veci jaunieši – 75,5% šīs grupas aptaujāto norādījuši, ka rēķinu apmaksu veic līdz ar algas saņemšanu. Savukārt 46 līdz 55 gadus veci respondenti biežāk nekā citas vecuma grupas norādījuši, ka rēķinu apmaksu veic pakāpeniski visa mēneša garumā (katrs trešais) vai novilcina to līdz mēneša beigām (9,4%). Arī sievietes (65,9%) steidz rēķinus nomaksāt ātrāk nekā vīrieši (59,2%).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru izsaukšanas mobilā platforma Taxify ar pieciem taksometriem no 15. maija būs pieejama arī Daugavpilī.

Lēmums ir saistīts ar uzņēmuma plāniem turpināt straujo attīstību, un piedāvāt mobilās platformas pakalpojumus ne tikai galvaspilsētā, bet arī reģionos.

Sākumā aplikācijā būs pieejami pieci licencēti taksometri, kas darbosies Daugavpils teritorijā: trīs Renault Scenic un divi Renault Megane markas auto. Visi pieci taksometri ir aprīkoti ar bērnu sēdeklīšiem. «Šobrīd gribam pārliecināties par pieprasījumu un potenciālo klientu interesi par Taxify tehnoloģiju un risinājumu. Vadoties no pasažieru un pilsētas iedzīvotāju aktivitātes, ja reakcija būs pozitīva - un mēs ceram, ka tā arī būs - tad jau tuvākā mēneša laikā palielināsim aplikācijā pieejamo taksometru skaitu,» uzsver Taxify reģionālais vadītājs Latvijā Juris Krūmiņš. Taxify pakalpojuma izcenojums par iekāpšanu būs 1.19 eiro, cena par kilometru 0.49 eiro/km, gaidīšana 0.07 eiro minūtē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Latvijas apdrošinātājiem ievērojami augstāks OCTA izdevumu rādītājs nekā Eiropā

Žanete Hāka, 18.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurence apdrošināšanas tirgū un salīdzinoši zemais patērētāju zināšanu līmenis par apdrošināšanas produktiem ir tikai daļa no argumentiem, kādēļ Latvijā strādājošo apdrošinātāju obligātās civiltiesiskās transportlīdzekļu apdrošināšanas izmaksu rādītājs ir augstāks, salīdzinot ar citām Eiropas valstīm.

Kā liecina Eiropas apdrošinātāju asociācijas dati, vidējais OCTA izdevumu rādītājs nedaudz pārsniedz 20%, savukārt Latvijā strādājošo kompāniju izdevumu rādītājs svārstās ap 40%. Apdrošinātāji skaidro, ka izdevumu rādītājs ir tik augsts, jo Latvijā tirgus pagaidām nav tik attīstīts, lai tirgotu pakalpojumus tikai elektroniski, tādēļ nepieciešams investēt pārdošanas kanālos - gan filiāļu izveidē, gan aģentu algošanā.

Runājot par OCTA administratīvo izdevumu ietekmes faktoriem Latvijā un Eiropā, ir jāatzīmē vairāki faktori - apdrošināšanas tirgus lielums, izmantotais pārdošanas modelis, jo, piemēram, tādi pārdošanas kanāli kā internets vai telefons, kas ir iecienīti vairākās Eiropas valstīs, paredz mazākas izmaksas nekā filiāļu un aģentu kanāls, norāda AAS Balta tehniskais direktors Juris Kipļuks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Rīgas Taksometru parks jauniegādātos taksometrus aprīkojis ar gāzes iekārtām

Elīna Pankovsk, 10.07.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vecākais taksometru uzņēmums galvaspilsētā a/s Rīgas Taksometru parks (RTP) iegādājies 30 jaunas automašīnas, kas aprīkotas ar gāzes iekārtām. RTP Tehniskais direktors Kaspars Muižnieks norāda, ka vienas Ford S-MAX automašīnas cena, kas pielāgota uzņēmuma prasībām, cena ir 19 tūkst. Ls.

Jāmin, ka pērn, paplašinot autoparku, uzņēmums iegādājās 50 jaunas automašīnas. K. Muižnieks arī norādīja, ka vecās automašīnas iecerēts pārdot. Viena no senākajām ir 2007. gadā iegādāta Ford automašīna, kuras nobraukums ir vairāk nekā 600 tūkst. kilometru. Runājot par gāzes izmantošanu, viņš arī piebilst, kamēr nemainīsies akcīzes nodokļa cena gāzei, ekonomija būs jūtama. Ietaupījums varētu būt aptuveni 10%.

Arī citi taksometru uzņēmumi izmanto automašīnas, kuras ir aprīkotas ar gāzes iekārtām. Piemēram, BalticTAXI autoparkā šobrīd ir 168 taksometri, un līdz gada beigām autoparka mašīnu skaitu plānots palielināt līdz 190 taksometriem. Visas automašīnas, neskaitot mikroautobusus un taksometru Ford Mustang, ir aprīkotas un brauc ar gāzi, norāda Baltic Taxi valdes loceklis Jānis Naglis.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Galvaspilsētā izstrādāti jauni noteikumi vieglo taksometru pārvadājumiem; nozarē šaubas par to efektu, trešdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Par iebraukšanu Vecrīgā taksometru uzņēmumiem būs jāšķiras no simboliskas summas speciālās atļaujas saņemšanai. To paredz Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu departamenta izstrādātie saistošie noteikumi par vieglo taksometru pārvadājumu licencēšanu un pašvaldības nodevu par vieglo taksometru iebraukšanu īpaša režīma zonā. Noteikumu projektu bez iebildumiem, virzīšanai tālāk izskatīšanai Rīgas domes sēdē, apstiprināja Satiksmes un transporta lietu komitejas locekļi. Viņi visi atbalstīja to, ka ir nepieciešams noteikt samaksu taksometriem par iebraukšanu Vecrīgas teritorijā. Noteikumu projekts paredz arī citas izmaiņas un plānots, ka jaunie noteikumi varētu stāties spēkā jau ar šī gada 1. decembri.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

80% taksometru firmu pašlaik darbojas pelēkajā zonā, sarunā ar DB uzsver Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājs Kārlis Šadurskis

Fragments no intervijas

Vai 2016. gada valsts budžets ir ēnu ekonomiku veicinošs vai apkarojošs?

Budžets ir ēnu ekonomiku apkarojošs. Pats budžets gan atspoguļo tikai ieņēmumu un izdevumu sarakstu. Jautājums ir par budžetu pavadošo likumprojektu paketi, kurā, nenoliedzami, ir ēnu ekonomikas apkarošanas elementi. Finanšu ministrija ir nospraudusi sev mērķi vismaz par 1% gadā samazināt ēnu ekonomiku. Tas ir gan reālistiski, gan ambiciozi. Mēs ēnu ekonomikas apjoma ziņā par 6% atpaliekam no tām valstīm, ar kurām gribētu līdzināties.

Kuras iniciatīvas nākamā gada budžetā ietekmēs ēnu ekonomikas apkarošanu?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja taksometri arī atpakaļceļā vēlēsies vest pasažieri no kāda novada vai pilsētas, tiem jārēķinās ar izmaksu pieaugumu par licencēšanu.

To paredz Autopārvadājumu likuma grozījumi, kas stājas spēkā šodien. Cīņā ar citu pilsētu vai novadu taksometru kompānijām, kas «atņem klientus» Rīgā licencētām taksometru kompānijām, likumā iestrādāta norma, kas paredz, ka speciālā atļauja (licence) dod tiesības veikt vieglo taksometru pārvadājumus tikai attiecīgajā administratīvajā teritorijā, kā arī nogādāt pasažieri uz jebkuru citu vietu ārpus šīs teritorijas.

Tas nozīmē, ka, ja taksometru kompānijai ir licence tikai Rīgā, tad pasažierus no Jūrmalas šis pats taksometrs nedrīkstēs vest. To varēs darīt, ja būs saņemta licence arī Jūrmalā. Galvenā licence, kas dod tiesības sniegt taksometru pakalpojumus, firmai izmaksā 30 latus gadā, bet licences kartiņa vienam auto vienā mēnesī, piemēram, Rīgā un Jūrmalā maksā pa 10 Ls (kopā 240 Ls gadā). Tātad, ja taksometru kompānija vēlēsies reģistrēties vairākās administratīvajās teritorijās, tad katrā teritorijā par katru auto tām būs jāmaksā ikmēneša licences maksa, tādējādi sadārdzinot taksometru kompāniju izmaksas. Rīgā strādājošām taksometru kompānijām vidēji ir 40 – 60 izņemtas licences kartiņas (aptuveni tik pat daudz taksometri), kas nozīmē licences kartiņas izmaksas 4800 Ls līdz 7200 Ls gadā, bet lielākām kompānijām, piem., BalticTAXI, Rīgas taksometru parkam – vairāk nekā 120 licences kartiņas (tātad virs 14,4 tūkst. Ls gadā vienā administratīvajā teritorijā).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagājušajā naktī sadedzināta vēl viena BalticTaxi automašīna, informēja uzņēmumā.

Naktī no 29. uz 30.martu uzņēmuma stāvvietā Krustabaznīcas ielā Rīgā notikuša uzbrukuma rezultātā sadegusi BalticTaxi automašīna, turklāt nodedzinātas vēl divas privātās automašīnas.

Uzņēmums šo rīcību saista ar plānoto taksometru pakalpojumu patentmaksas regulējumu. BalticTaxi uzsver, ka taksometru nozare un valsts institūcijas aktīvi strādā, lai taksometru pakalpojumu patentmaksas regulējums stātos spēkā šī gada 1.jūlijā.

Pēc vairākkārtējām sanāksmēm kopējā nozares regulējuma virzība ir skaidri iezīmēta, atlicis darbs tikai pie detaļām. Līdz nākamās nedēļas otrdienai, 5.aprīlim, nozares uzņēmumi sagatavos gala vīziju par turpmāko nozares regulējumu, lai pēc tam to iesniegtu valdībā, skaidro uzņēmumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rakstu sērijas noslēgumā laikraksts Diena pēta, kuri ir ieguvēji un kuri – zaudētāji, Baltkrievijai organizējot nelegālās imigrācijas plūsmu uz kaimiņvalstīm.

Vismaz 5000 nelegālajiem migrantiem 2021. gadā saskaņā ar oficiālajiem datiem tranzītā caur Baltkrieviju izdevies nokļūt Vācijā. Tomēr reālie skaitļi, visticamāk, ir ievērojami lielāki nekā oficiālie un plašsaziņas līdzekļos minētie.

"Turcijas teritorijā ir ļoti daudz sīriešu, kuri uzskata – viņi varētu dzīvot arī labāk, taču nevis Turcijā, bet gan Eiropā," laikrakstam Novaja Gazeta pauž tūrisma firmas darbiniece. "Zinu, ka kopš maija Baltkrievijas konsulāts Ankarā pieņēma no viņiem pa 800 iesniegumiem dienā vīzu saņemšanai. Atteikumu vispār nebija. Un kad saka, ka bēgļu nometnē pie robežas ir divi tūkstoši cilvēku, man smieklīgi to klausīties. Kādi divi tūkstoši?! Ļoti daudz cilvēku līdz šim brīdim dzīvo hoteļos un nogaida. Milzīgs daudzums jau pārgājis robežu bez jebkādiem pavadoņiem, caur purviem. Un cik daudzi palikuši šajos purvos – baidos, ka nekad nesaskaitīsim. Tikai vienam manam partnerim, ar kuru strādāja firma, nomira septiņi cilvēki pēdējos divos mēnešos, neņemot vērā tos, kuri vienkārši vairs neizgāja uz sakariem – vai nu nomira, vai arī tomēr pārgāja robežu. Un kad piezvanīju šim cilvēkam, kurš pie mums sūtīja klientus, un teicu: "Klausieties, varbūt tomēr viņus sūtīt legāli, bet nevis caur purviem – droši vien varianti pastāv?" viņš atbildēja: "Man nospļauties, vai viņi nomirst vai ne, naudu viņi jau samaksājuši."

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Valdībai jāsper solis pretī uzņēmējiem un jānodrošina darbnespējas lapu apmaksa pilnā apmērā

Andris Ramoliņš, STIGA RM SIA valdes loceklis, Latvijas Kokrūpniecības federācijas padomes loceklis, 05.11.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd, kad Covid-19 pandēmija Latvijā strauji izplatās un arī darba kolektīvos pieaug saslimšanas risks, aktuāls ir kļuvis jautājums par valsts atbalsta mehānismiem uzņēmējiem.

Lai palīdzētu darba devējiem, kuri jau tā izjūt Covid-19 radītās sekas, valdībai ir nekavējoties jārīkojas un jāveic grozījumi likumā "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu", paredzot, ka valsts šajā krīzes periodā apmaksā darbnespējas lapas pilnā apmērā.

Lai arī šobrīd Covid-19 krīze rada neērtības daudziem uzņēmējiem, tostarp daudzās nozarēs darbiniekiem ir ieteikts pāriet uz darbu attālinātā režīmā, slimības pabalstus joprojām lielā mērā kompensē darba devēji. Proti, pašlaik valsts apmaksā darba nespējas lapu tikai no 11. dienas, bet pirmās 10 dienas apmaksā darba devējs.

Ņemot vērā faktu, ka šobrīd pat pie viegliem elpošanas ceļu infekcijas slimības simptomiem, piemēram, klepus, sāpes kaklā, iesnas, darba devējs liek darbiniekam doties mājās, tādējādi ievērojot epidemiologu prasības un mudinot darbiniekus, kuriem ir šaubas par savu veselības stāvokli, vērsties pie ārsta, ir izveidojusies situācija, ka darba devējiem ir ne tikai jārisina darbinieku trūkuma jautājums, bet arī jārēķinās ar ārkārtas papildu izmaksām saistībā ar slimības nespējas lapām. Jāņem vērā arī fakts, ka darba devējiem Latvijā šobrīd izmaksas ir ievērojami augstākas nekā Lietuvā un Igaunijā – gan pabalsta apmēra, gan tā maksājamo dienu skaita ziņā, līdz ar to šāda situācija neveicina konkurētspēju ar Baltijas valstīm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darba devējiem Latvijā salīdzinājumā ar uzņēmējiem Lietuvā un Igaunijā ir visgarākais darbinieku slimības lapu apmaksas termiņš un arī vislielākās summas, kam vēl jāpieskaita izmaksas sasirgušā aizvietošanai.

Tādu ainu Saeimas Ilgtspējas attīstības komisijas sēdē demonstrēja Latvijas Darba devēju konfederācija. Kopumā Latvijā darba devēji 2022. gadā slimības naudās izmaksāja 350 milj. eiro (darba devējs apmaksā astoņas dienas), Igaunijā — 260 milj. eiro (darba devējs apmaksā četras dienas) un Lietuvā — 70 milj. eiro (darba devējs apmaksā divas dienas). Tas nozīmē, ka arī slimības lapu apmaksas reforma ir viens no būtiskiem Latvijā strādājošo uzņēmumu konkurētspējas nodrošināšanas faktoriem.

1,5 miljoni slimības lapu

“Diemžēl Latvijas veselības aprūpes sistēmas mazspēja būtiski ietekmē uzņēmumu spēju pildīt uzņemtās saistības un finansiālo situāciju. Katras nopietnākas saslimšanas gadījumā darbinieki savlaicīgi nesaņem valsts apmaksāto veselības aprūpi. Reizēm pat uz diagnostiku jāgaida rindā vairākus mēnešus, kas ir zaudējums gan pašam darbiniekam, gan valstij, gan darba devējam, kuram ne tikai jāmaksā pabalsts 75% līdz 80% no atalgojuma par astoņām dienām (no otrās līdz devītajai dienai), bet arī jāmeklē, kas slimotāju aizvietos tā prombūtnē,” situāciju skaidroja LDDK sociālās drošības un veselības aprūpes eksperts Pēteris Leiškalns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) konstatējusi, ka AS Latvijas Gāze ļaunprātīgi izmantojusi savu monopolstāvokli, atsakot dabasgāzes piegādes līguma noslēgšanu jauniem lietotājiem, pirms tie nav nomaksājuši iepriekšējo lietotāju parādus.

Tādējādi AS Latvijas Gāze piemērots tiesiskais pienākums pārtraukt pārkāpumu, kā arī naudas sods 1,57 miljonu latu apmērā.

Lai arī AS Latvijas Gāze KP lēmumu var pārsūdzēt tiesā, tomēr konstatētais pārkāpums tai jebkurā gadījumā jāpārtrauc uzreiz pēc KP lēmuma saņemšanas.

KP skaidro, ka dabasgāzes lietotāji – gan mājsaimniecības, gan uzņēmumi –, kas cietuši no AS Latvijas Gāze rīcības, var vērsties pie AS Latvijas Gāze, lūdzot atmaksāt nepamatoti veikto svešo parādu apmaksu. Ja AS Latvijas Gāze atsaka atlīdzināt zaudējumus, cietušie lietotāji var vērsties ar prasību tiesā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Latvijas uzņēmēji darbaspēka izmaksu dēļ nav konkurētspējīgi Baltijā

Zane Atlāce - Bistere, 27.01.2020

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) un "Swedbank" rīkotais Zemgales biznesa klubs, kas notika Pļaviņu novadā.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Darbaspēka izmaksas Latvijā ir augstākas nekā citās Baltijas valstīs, tādējādi radot papildu slogu biznesam.

Tā, diskutējot par nodokļu sistēmas ietekmi uz konkurenci uzņēmējdarbībā, secināja uzņēmēji šā gadā pirmajā Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) un "Swedbank" rīkotajā Zemgales biznesa klubā, kas notika Pļaviņu novadā.

Tikšanās laikā, kur piedalījās Zemgales uzņēmēji un Pļaviņu un Aizkraukles novada pašvaldības pārstāvji, kārtējo reizi uzņēmēji uzsvēra tās problēmas, kas jau daudzus gadus traucē sekmīgai uzņēmējdarbības attīstībai. Starp tām tika minēts gan darbinieku trūkums, gan dažādu valsts institūciju subjektīvā normatīvo aktu tulkošana, gan darbaspēka izmaksas, kas šobrīd Latvijas uzņēmējus padara nekonkurētspējīgus citu valstu vidū.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Atpūta par vairākiem miljoniem gadā

Rūta Kesnere - DB Komentāru nodaļas vadītāja, 04.06.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kam gan nepatīk brīvdienas? Man patīk ļoti. Ar vienu piebildi – ja tās ir apmaksātas. Tieši šā iemesla dēļ ļoti reti izvēlos ņemt bezalgas brīvdienu. Tajā pašā laikā ir kāds, kas šīs mūsu brīvdienas apmaksā.

Publiskajā sektorā tas ir valsts budžets jeb mēs visi, bet privātajā – tie ir uzņēmēji. Līdz ar to ir saprotama uzņēmēju piesardzība par brīvdienu skaita palielināšanu. Nule kā LTRK, LDDK un Zemnieku saeima ir nākušas klajā ar atklātu vēstuli, lūdzot Saeimu nenoteikt 11.novembri, Lāčplēša dienu, par svētku dienu, bet saglabāt atceres dienas statusu. Noteikti vairums iedzīvotāju, kas ir darba ņēmēji, sašutuma pilni bļaus par uzņēmējiem, kas to tik vien zina, kā paverdzināt darba ļaudis.

Tajā pašā laikā vērts ieklausīties arī viņu, to, kas šīs brīvdienas apmaksā, argumentos. Jo nešaubos, ja 11. novembra kā svētku dienas atbalstītājiem jautātu, vai viņi būtu par brīvdienu, bet uz sava rēķina, lielākā daļa atbildētu noliedzoši. Tātad gribam, lai mums to apmaksā, par apmaksātājiem neaizdomājoties. Lūk, ko par to saka uzņēmēji: «Pēc Finanšu ministrijas aprēķiniem, vienas papildu svētku dienas (11. novembra) noteikšanai 2018. gadā nebūtu ietekmes uz kopējiem nodokļu ieņēmumiem, ņemot vērā, ka šī diena iekrīt svētdienā, bet 2019. gadā tai būtu negatīva ietekme 8,6 miljonu eiro un 2020. gadā - 9,2 miljonu eiro apjomā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības pakalpojumu teju nepieejamība rada palielinātas izmaksas.

Slimniekam, viņa darba devējam un valstij – visiem būtu izdevīgāk, ja sasirgušais maksimāli ātri saņemtu viņam nepieciešamo medicīnisko palīdzību, nevis nīktu mēnešiem garās valsts apmaksāto veselības pakalpojumu rindās. Cilvēks ir valsts pamats, bet no ekonomikas viedokļa tas ir cilvēks darbspējas vecumā. Šis cilvēks ir vērtība, jo viņš strādā un rada pievienoto vērtību, par viņu darba devēji maksā attiecīgus nodokļus valstij un viņš pats savu algu tērē preču un pakalpojumu apmaksai, tādējādi radot pieprasījumu pēc tiem.

Diemžēl ļoti bieži nopietnākas saslimšanas gadījumā darbinieki savlaicīgi nesaņem valsts apmaksāto veselības aprūpi. Reizēm pat uz valsts apmaksātu diagnostiku vai konsultāciju pie speciālista ir jāgaida rindā vairākus mēnešus, kas ir zaudējums gan pašam darbiniekam, gan valstij, gan darba devējam, kuram ne tikai jāmaksā pabalsts 75% līdz 80% no atalgojuma par astoņām dienām (no otrās līdz devītajai dienai), bet arī jāmeklē, kas slimotāju aizvietos tā prombūtnē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Žurnāla Dienas Bizness izdevums #19

DB, 12.05.2020

Dalies ar šo rakstu

Pārsteigumu nav – tā var teikt par statistikas datiem, kuri rāda uzņēmējdarbības vidi aprīlī.

Bezdarbnieku skaits pieaudzis, pievienotās vērtības nodokļa maksātāju skaits sarucis. Vēl šā gada martā PVN maksātāju skaits bija 79 032, bet maija sākumā – 72 947. Seši tūkstoši PVN maksātāju mēneša laikā izgaisuši.

Līdz 30. aprīlim bankas no uzņēmumiem bija saņēmušas vairāk nekā 2,6 tūkstošus pieteikumu piešķirt kredītbrīvdienas. Būtiski arī sarucis kredītu pieteikumu apjoms.

Lasi žurnāla "Dienas Bizness" 12. maija numurā:

  • viedokļi - Covid-19 ierobežojumu mīkstināšana
  • aktuāli - restarts prasa palielināt valsts lomu
  • aktuāli - jauni uzņēmumi rodas uz pusi mazāk
  • tēma - kreditēšanas standarti kļūst striktāki
  • ekonomika - pandēmija maina valdību lomu sabiedrības dzīvē
  • enerģētika - līderi nemainās; elektroenerģijas cenas; zaļā enerģija
  • tehnoloģijas - ieguvēji tie, kas prot pielāgoties
  • transports/loģistika - taksometri cieš zaudējumus kopā ar tūrismu
  • transports/loģistika - "Bolt Latvija" ātri pielāgojās situācijai
  • veselības aprūpe - zālēm jākļūst vēl pieejamākām
  • biznesa psiholoģija - strauji notikumi prasa ātru reakciju
  • bizness reģionos - uzlabotais restorāns "Kest" Cēsīs
  • iepakojums - "Madara Cosmetics" izmanto OWP (Ocean Waste Plastic) materiālus
  • brīvdienu ceļvedis - Artūrs Gailītis, SIA "Rezidence" un organizācijas #viedi izveidotājs

Komentāri

Pievienot komentāru
Likumi

Spiedīs pārvadātājus slēgt darba līgumus ar taksometru vadītājiem

Egons Mudulis, 30.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai cīnītos ar ēnu ekonomiku un nodokļu nemaksāšanu, turpmāk pārvadātājiem būs jāslēdz darba līgumi ar taksometru vadītājiem, ja pārvadājumos tiek izmantoti citu īpašumā esoši transportlīdzekļi, lēmis Ministru kabinets.

Līdz šim nereti veidojusies situācijas, kad starp pārvadātāju, kuram ir licence taksometru pārvadājumiem un taksometru vadītājiem, kuru īpašumā ir taksometri, netiek noslēgti darba līgumi. Pārvadātājs ar taksometru īpašniekiem savstarpēji vienojas par summu, kas taksometra vadītājam ir jāmaksā pārvadātājam, atlikušo daļu paturot sev, līdz ar to netiek maksāti nodokļi, noteikumu projekta anotācijā norāda Satiksmes ministrija.

Jaunie noteikumi arī paredz lielāku atbildību pārvadātājiem par transportlīdzekļu tehnisko stāvokli. Noteikumi stāsies spēkā šā gada 1. septembrī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šis gads solās viest dažādus jaunumus taksometru nozarē, to DB atzīst nozares pārstāvji un atbildīgās valsts un pašvaldību institūcijas. Visi kā viens joprojām piekrīt, ka kaut kas ir jāmaina, lai arī šajā nozarē ieviestu kārtību un vienādus spēles noteikumus visiem tirgus spēlētājiem. Tomēr ne visos jautājumos domas par labākajiem iespējamiem risinājumiem sakrīt.

Satiksmes ministrija šobrīd ar ministrijām un sociālajiem partneriem saskaņo informatīvo ziņojumu par tiesisko regulējumu pasažieru pārvadājumiem ar taksometriem un priekšlikumiem nozares pilnveidošanai. Maijā tas tiks iesniegts izskatīšanai Ministru kabinetā.

Rīgas domes Drošības, kārtības un korupcijas novēršanas jautājumu komiteja apkopojusi un sagatavojusi priekšlikumus Satiksmes ministrijai. Pašvaldība aicina sagatavot grozījumus Autopārvadājumu likumā, paredzot, ka speciālās atļaujas (licences) izsniegšana vieglo taksometru pārvadājumu veikšanai ir deviņu republikas pilsētu un plānošanas reģionu kompetencē. Papildus noteikts, ka plānošanas reģionā izsniegtā speciālā atļauja (licence) nedod tiesības veikt vieglo taksometru pārvadājumus republikas pilsētā un otrādi. Tāpat pēc domes paustā likumā būtu jānosaka, ka automašīnām, kas tiek izmantotas kā vieglie taksometri, ir jābūt pakalpojumu sniedzēja īpašumā vai līzingā un visi pasažieru pārvadājumiem izmantotie transportlīdzekļi nedrīkst būt vecāki par trim gadiem vai par ražotāja noteikto garantijas termiņu no pirmās reģistrācijas datuma. Tieši pēdējā prasība ir izraisījusi neizpratni taksometru pakalpojumu sniedzējiem. AS Rīgas Taksometru parks valdes priekšsēdētājs Kaspars Muižnieks DB saka: «Kāda ir jēga tam, ka nosaka vecuma ierobežojumu? Būtiskākais ir Ceļu satiksmes drošības direkcijas tehniskā apskate un transportlīdzekļa uzturēšana atbilstošā tehniskā kārtībā. Jebkuru jaunu transportlīdzekli pusgada laikā var pārvērst par «miskasti».»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes Pilsētas īpašumu komiteja ir akceptējusi SIA «Kalnciema iela» sagatavoto Āgenskalna tirgus teritorijas atjaunošanas projektu, kas paredz tirgū ierīkot arī lasītavu un konferenču zāli.

SIA «Kalnciema iela» pārstāvis Kārlis Dambergs sēdes sākumā pateicās pašvaldībai un visām iesaistītajām institūcijām par darbu, kas jau līdz šim ieguldīts tirgus sakārtošanā. «Kalnciema kvartāla teritorijas sakārtošana mums prasīja 18 gadus un pieļauju, ka ar Āgenskalnu varētu būt līdzīgi, jo līdzās ir spēļu zāles, lombardi, tādēļ palīdzība mums noderēs. Taču man ir pārliecība, ka ar savu uzdevumu mēs tiksim galā un Āgenskalna tirgus būs ne tikai lieliska vieta rīdziniekiem, bet ar to mēs spēsim nest Rīgas vārdu arī ārpus pilsētas robežām,» sacīja Dambergs.

Tirgus atjaunošanas projekta vadītājs Roberts Valdmanis klātesošajiem pastāstīja, ka izstrādātais plāns paredz novērst esošās Āgenskalna tirgus ēkas administratīvās daļas avārijas stāvokli, izstrādāt risinājumus šīs zonas visu stāvu un pagraba pārsegumu rekonstrukcijai, un, ja nepieciešams - nomaiņai, kā arī projekta dokumentāciju sagatavot tā, lai šos darbus varētu veikt un nodot ekspluatācijā neatkarīgi no kopējā apjoma.

Komentāri

Pievienot komentāru