Latvijas holdinga Amber Beverage Group (ABG) jaunais tekilas zīmols grezno prestižu autosacīkšu spēkratus, kamēr pats produkts vēl ir ceļā pie patērētājiem.

Holdinga vadītājs Sīmurs Pols Fereira (Seymour Paul Ferreira) laikrakstam Dienas Bizness komentē, ka biznesa pārvaldības konsolidācija, modernizācija, liels uzsvars uz kvalitatīvu pasaules līmeņa darbavietu radīšanu un galu galā jaunie produkti, kas devuši uzrāvienu apgrozījumam, ir holdinga stratēģija, lai savā industrijā izsistos respektējamas globālas kompānijas statusā, reizē paliekot Latvijas un Baltijas kompānijai.

Fragments no intervijas, kas publicēta 2. oktobra laikrakstā Dienas Bizness:

Jūs ar savu jauno tekilas zīmolu Rooster Rojo esat pamanījušies nokļūt uz sacīkšu auto motoru pārsegiem vēl pirms dzēriens pats parādījās plauktos. Kā jums tas izdevās?

Sponsorēšana nav pareizais vārds, bet mēs, teiksim tā, sadarbojamies ar J2-Racing komandu Nirburgas autosacīkstēs F-1 Nürburgring trasē. Šogad viņi ir laipni piekrituši lietot mūsu Rooster Rojo uz savām formām un Porche sacīkšu mašīnām. Sacīkstes ir redzamas tiešsaistē, un mūsu sarkanais Rooster Rojo ir labi uzskatāms. Komanda nesen nedēļas nogales braucienā ieguva trešo vietu un bija arī uz pjedestāla. Tāpat sacīkstēs bija vairākas vizuāli iespaidīgas avārijas, kurās komanda bija iesaistīta, bet necieta, un tie video kadri tika daudz translēti.

 

Ziņkārīgāki skatītāji varētu būt ieintriģēti – kas tas par zīmolu uz pārsega un pjedestāla, kura nemaz nav plauktos?

Tiesa, Rooster Rojo vēl nav tirgū, un šī ir sava veida pirmstirgus aktivitāte. J2 piedāvāja šādu iespēju, un bija neiespējami pateikt «nē». Galvenais attiecīgi ir nākamajā sezonā. Šai sezonā mēs tikai apkopojām vispārīgos datus, piemēram, cik daudz cilvēku skatās Nürburgring sacīkstes. Mums tā ir jauna sfēra, un ir jāsaprot, kas ir tās pareizie atskaites punkti.

Pagaidām iespaids ir ļoti pozitīvs, bet mūsu mārketinga speciālistiem izvērtējuma darbs par potenciāla izvērtējumu ir vēl priekšā. Ņemot vērā, ka Vācija pēc ASV un Meksikas ir lielākais tekilas tirgus, arī jau vispārīgos vilcienos ir jēga tam, ka Vācijā mēs darām kaut ko īpašu. Ar pašreizējiem rezultātiem šai sadarbībā esam ļoti apmierināti.

Vēl viens tekilas zīmols sponsorēja citu Nürburgring komandu, un alkohola ražotāju klātbūtne sacīkšu braukšanas publicitātē vispār ir ļoti izplatīta. Tā Johny Walker sponsorē F-1. Bet mēs gribam savā stratēģijā būt atšķirīgi. Mēs negribam taisīt tekilai raksturīgās reklāmas kampaņas un sponsorēšanas izvēles. Tāpēc arī Rooster Rojo pieteikums ir – atrodi savu Rojo! Tas tēls ir ar asākām kontūrām, un reklāmas mērķis ir tieši neparastie cilvēki – tie, kas ir radījuši un attīstījuši kaut ko savu.

Tādi ir arī J2 komandas braucēji. Viņi ir amerikāņi, kas vispār ir ļoti daudzsološi mums, jo mēs iestrādes ar viņiem varēsim kādudien izmantot arī ASV. Un – abi braucēji ir virs 50 gadiem. Tas nozīmē, ka viņi savas autobraucēju karjeras ir sākuši vēlu – viņi ir atraduši savu Rojo. Un viņi, amerikāņi, to piepilda, piedaloties sacīkstēs Vācijā. Tas ir labs stāsts, un tādi būs vēl.

Drīzumā atklātībā laidīsim vēl vienu – par Meksiku, kur pilsētas mērs sponsorēja saviem iedzīvotājiem krāsu iegādi, lai viņi savas mājas nokrāsotu dīvainās, uzkrītošās krāsās. Iznākums ir kaut kas ārkārtējs – visa tā lielā kalna nogāze, uz kuras tā pilsēta ir, izskatās pēc neticami sirreālas gleznas. Lūk, Rooster Rojo ir par šādiem cilvēkiem un šādai auditorijai.

 

Jūsu ambīcijas ir divpusējas – būt Latvijas kompānijai, bet būt globālai kompānijai. Vai Latvijā ir tam piemērota vide?

Mūsu plāni nav mainījušies, un, ejot uz priekšu, tie tikai kļūst skaidrāki. Tie ietver arī klātbūtnes audzēšanu Baltijā. Nesen pārpirkām izplatītāju Interbaltija AG, un šādas iespējas mēs meklēsim arī Lietuvā, Igaunijā un Ziemeļvalstīs, kur vien saskatīsim sinerģiju.

Protams, lielās ambīcijas ir ģeogrāfiska izaugsme un investīciju iespējas pasaulē, kur mēs varam audzēt un attīstīt zīmolus citiem tirgiem. Mūsu sevišķa interese ir par ASV, kā arī Vāciju un Poliju. Lai arī tie ir izaicinoši tirgi, iespējas tajos ir lielas. Kopumā ambīcijas ir izaugt pasaulē ar Latvijas saknēm, un mūsu investīciju apetīte nav mazinājusies.

Secīgs jautājums ir par Latviju kā investīciju vidi. Mūsu interese noteikti ir turpināt šeit ieguldīt ražošanā un efektivitātē. Tomēr Latvijā ir arī savas fundamentālas grūtības. Viena ir piemērotas kvalifikācijas darbaspēka pieejamība. Grūtības ir plašā spektrā – gan atrast darbiniekus ražošanas līnijām ar tehniskajām prasmēm, gan pētniekus mūsu laboratorijām, gan mārketinga speciālistus, gan finanšu un IT speciālistus. Tas ir ļoti apgrūtināti, un kļūst tikai sliktāk.

Izrietošs ir valdības izaicinājums – kāpēc kāds varētu gribēt šeit ieguldīt? Kā mudināt cilvēkus pirmām kārtām jau neaizbraukt un varbūt pat atgriezties? Kā Latvijā dzīvojošs ārzemnieks es zinu, ka šeit ir daudzas fantastiski lieliskas lietas, ko piedāvāt – vide, daba, kultūra, virtuve, neticami skaista arhitektūra, māksla, mūzika un pludmales, kad nu tās ir lietojamas. Šeit ir daudz kas ģimenēm un cilvēkiem saistošs.

Tāpēc lielākais izaicinājums būtisku investīciju piesaistei ir kvalificēta darbaspēka pieejamība. Varbūt daļa no atbildes ir nodokļu politikā – kā IIN, tā UIN pusē, varbūt vēl daļa – izglītības sistēmā, varbūt – valdības un pārvaldības modernizācijā, datu un informācijas pieejamībā, ērtumā un caurskatāmībā. Daudz kas var tikt uzlabots, un patlaban diemžēl ir zināms sastrēgums. Valdība ir iestrēgusi dilemmā, kā budžeta dēļ iekasēt vairāk nodokļus, un viņu acīmredzamais domu gājiens ir – tos celt. Tā var būt īstermiņa taktika, bet – kāda ir ilgtermiņa stratēģija investīciju iedrošināšanai? Nedomāju, ka atbilde uz to patlaban būtu skaidra.

 

Visu interviju Ar Latvijas saknēm pasaulē  lasiet 2. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Karikatūra