Saeima trešdien, 23.novembrī, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Muitas likumā, kas paredz stingrāk kontrolēt degvielas apjomu komerciāla rakstura transportlīdzekļos uz autoceļiem robežšķērsošanas vietās.

Likuma grozījumi rosināti, lai novērstu iespēju valsts teritorijā noliet, uzglabāt un tirgot degvielu, par kuru Latvijā nav samaksāti nodokļi.

Noteikts, ka kārtību, kādā muitas amatpersonas vai Valsts robežsardzes amatpersonas kontrolē degvielas apjomu komerciālo transportlīdzekļu degvielas tvertnēs, kas šķērso robežu, noteiks Ministru kabinets.

Lai ierobežotu nelegālas degvielas ievešanu, no trešajām valstīm iebraucošo komerciālo transportlīdzekļu vadītājiem būs pienākums akcīzes preču pārvietošanas paziņojumā uz robežas juridiskās personas vārdā norādīt degvielas apjomu, kas nepieciešams transportlīdzekļa darbības nodrošināšanai, kā arī norādīt odometra stāvokli robežas šķērsošanas brīdī. Patlaban degvielas daudzumu automašīnas tvertnē vadītājs var norādīt, ievērojot labprātības principu.

Patlaban Eiropas Savienībā, tostarp Latvijā reģistrēto transportlīdzekļu vadītājiem, ir atļauts iegādāties degvielu arī ārpus Latvijas, uzpildot degvielu gan Krievijas Federācijā, gan Baltkrievijā, ko pierobežas iedzīvotāji un pārrobežu pārvadājumu komersanti izmanto izdevīgās cenu starpības dēļ, norādīts likumprojekta anotācijā. Fiziskajām personām akcīzes nodokli nepiemēro, ja degvielas ievešana no trešajām valstīm nenotiek regulāri – ne biežāk kā vienu reizi septiņās dienās.

Savukārt lielu daudzumu naftas produktu, nemaksājot akcīzes nodokli, tajā pašā laikā legāli Latvijā ieved kravas transportlīdzekļu degvielas tvertnēs. Valsts ieņēmumu dienesta muitas amatpersonas konstatējušas, ka lielākā daļa komerciālā transporta Latvijā no Krievijas un Baltkrievijas iebrauc ar pilnām degvielas tvertnēm, kas uzpildītas pirms robežas tuvākajās degvielas uzpildes stacijās.

Ieviešot pienākumu deklarēt ne tikai odometra rādījumus, bet arī degvielas daudzumu automašīnas degvielas tvertnē, būs iespēja veikt nodokļu kontroles pasākumus iekšzemē un muitas kontroli, transportlīdzeklim izbraucot uz Krieviju vai Baltkrieviju, norādīts likumprojekta anotācijā. Degvielas apjoma kontrole notiks, pamatojoties uz riska informācijas un izlases kārtībā veiktajām muitas kontrolēm, nekavējot tranzītu.
 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra