Latvijā jāpalielina riska faktoru daudzums KASKO prēmiju noteikšanai, lai autoīpašniekiem nebūtu, iespējams, nepamatoti jāpārmaksā. Sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanā (KASKO) prēmiju nosaka procentuāli no auto apdrošinājuma summas, kas pārsvarā ir arī auto vērtība. Latvijā patlaban procentus nosaka atbilstoši riskiem, kur ņemts vērā ļoti maz kritēriju, salīdzinot ar attīstītām Eiropas valstīm, Db atzina BTA viceprezidente Jeļena Alfejeva. Viņa atzīmēja, ka ES apdrošinātāji cenšas veikt reālu riska novērtēšanu, rūpīgi pētot da?ādu faktoru ietekmi uz risku - to skaits sniedzas vairākos desmitos, par to raksta pat zinātniskos darbus.
Pagaidām neanalizē
Latvijā KASKO, kas ir izplatītākais riska apdrošināšanas veids, pagaidām neanalizē auto markas un modeļa ietekmi uz apdrošināmo ceļu satiksmes negadījuma risku. "Paaugstināta riska grupas izdala tikai sakarā ar auto zādzību apdrošināšanu, vadoties pēc statistikas par zagļu iecienītākajiem auto modeļiem, kuriem par to nosaka piemaksu," tā J. Alfejeva. Tarifus apdrošinātāji Latvijā aprēķina,vadoties pēc empīriskiem novērojumiem, neizdalot atsevišķus sīkos riska kritērijus. "Latvijā nav standarta apdrošināšanas segumam un vienotība noteikumos veidojas tikai konkurences spiediena rezultātā, kad lielāki tirgus spēlētāji nosaka apdrošināšanas noteikumus, bet pārējie apdrošinātāji tiem pielāgojas. Turklāt tad vienalga klientam ir iespēja maldīties, pērkot lētāku apdrošināšanu, jo problēma var slēpties nepilnīgā segumā, un zaudējumu atlīdzību, uz kuru cer autoīpašnieks, tas var nesaņemt, pat nebūdams vainīgs notikušajā negadījumā," secina J. Alfejeva. Patlaban nav izslēgta situācija, kad par Huyndai jāmaksā tāda pati prēmija kā S klases mersedesam. "Aprēķinātai gada prēmijai par auto jānosedz statistiski aprēķinātās apdrošināšanas atlīdzību izmaksas, komisijas pārdošanas kanāliem, administratīvās izmaksas u.c. Šīs statistiski aprēķinātās apdrošināšanas atlīdzību izmaksas lielā mērā arī nosaka cenu atšķirību atsevišķām auto markām un modeļiem, jo to pamatā ir ilglaicīgi uzkrātā informācija par attiecīgās auto grupas zaudējumu biežumu un smagumu," tā Baltas Riska parakstīšanas pārvaldes Transporta risku parakstīšanas daļas vadītājs Valdis Krols. Seesam Latvia Riska parakstītājs Zigurds Kruglaužs atzīst, ka galvenais princips, kas nosaka KASKO prēmijas apjomu - lai tiktu segtas negadījumā radušās izmaksas.