Finanses

Apdrošinātāju grupa BALTA pērn nopelnījusi 1,496 milj. Ls

Inguna Šķepaste [email protected], 10.03.2003

Jaunākais izdevums

Apdrošinātāju grupa (AG) BALTA 2002. gadā riska apdrošināšanā ir parakstījusi bruto apdrošināšanas prēmijas 25,54 milj. Ls apmērā, kas, salīdzinājumā ar 2001. gadu, ir par 27.6 % vairāk. Atlīdzībās AG BALTA pērn ir izmaksājusi 11,11 milj. Ls, kas ir par 16 % vairāk nekā gadu iepriekš un veido 28 % no pērn nozarē izmaksātajām apdrošināšanas atlīdzībām. Dzīvības apdrošināšanā AG BALTA pērn apdrošināšanas prēmijās ir parakstījusi 1,01 milj. Ls, tādējādi aptverot gandrīz 18 % dzīvības apdrošināšanas tirgus Latvijā. Apdrošināšanas atlīdzības ir izmaksātas 290160 Ls apjomā, bet peļņa pēc nodokļu nomaksas no dzīvības apdrošināšanas ir 535 tūkst. Ls. AG BALTA auditētā, 2002. gada konsolidētā peļņa pēc nodokļu nomaksas ir 1,496 milj. Ls. Peļņa uz akciju pārskata periodā sasniedz 0.32 Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā

, 24.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Izdarīt Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā (Latvijas Vēstnesis, 2004, nr.65.) šādus grozījumus:

1. Aizstāt visā tekstā vārdu "inspekcija" (attiecīgā locījumā) ar vārdu "aģentūra" (attiecīgā locījumā).

2. Aizstāt visā tekstā vārdus "ceļu satiksmes negadījumu izraisīt (izraisītājs, izraisījušais)" (attiecīgajā locījumā) ar vārdiem "ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarīt (nodarījušais)" (attiecīgā locījumā).

3. 1.pantā:

izslēgt 3. punktā vārdu "rakstveida";

izteikt 8. punktu šādā redakcijā:

"8) cietusī persona -- fiziskā persona, kurai ceļu satiksmes negadījumā nodarīts veselības kaitējums, izņemot ceļu satiksmes negadījumā zaudējumu nodarījušā transportlīdzekļa vadītāju;"

izslēgt 9. punktu;

izteikt 11. punkta a) apakšpunktu šādā redakcijā:

"a) tās valsts teritorija, kur transportlīdzeklim piešķirts valsts reģistrācijas numurs un izsniegta atbilstoša valsts reģistrācijas numura zīme (turpmāk - numura zīme), neatkarīgi no tā, vai šī numura zīme ir pastāvīga vai pagaidu,";

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Apdrošināšanas tirgū - zini vai mini

Ieva Mārtiņa, [email protected], 7084426, 30.01.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Bankas, vēloties klientam piedāvāt vairāku apdrošinātāju polises, rada priekšnosacījumus apdrošināšanas brokeru izstumšanai no tirgus.

Brokeri lēš, ka no tā varētu ciest klienti. Virzību varas gaiteņos sākušas banku ierosinātās izmaiņas apdrošināšanas starpniecības jumta likumā, kas paredz bankām iespēju kā aģentiem piedāvāt vairāku apdrošinātāju polises, neapdrošinot savu civiltiesisko atbildību.

Eiropas ekonomiskās zonas vairākās valstīs bankām ir tiesības darboties kā aģentiem, tomēr tās atzīst, ka vairumā gadījumu banka kā aģents pārstāv tikai to apdrošinātāju, kurš ir banku meitas uzņēmums (Francija, Somija, Vācija), bet situācija, kad bankas izplata vairāku apdrošinātāju produktus, nav bieži sastopama, liecina Finanšu un kapitāla tirgus komisijas (FKTK) apkopotā informācija. Dažās valstīs ir nosacījums, ka jāsaņem piekrišana no visiem iesaistītajiem apdrošinātājiem par to, ka banka izplatīs arī citu apdrošinātāju produktus (Luksemburga). Polijā noteikts, ka pretējā gadījumā bankai ir pienākums apdrošināt savu civiltiesisko atbildību. Ungārijā noteikts, ka bankas ir tiesīgas izplatīt tikai savstarpēji nekonkurējošus apdrošināšanas produktus, ja tie kalpo kā papildinājums banku pamatdarbībai (īpašuma apdrošināšana nav uzskatāma par tādu).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada maijā apdrošinātāja BALTA un apdrošināšanas brokeru sabiedrības „Aon Baltic” Latvijas filiāles klientam, celtnieku vainas dēļ, remontējot jumtu, aizdegās dzīvojamā māja Pierīgā. Kopējā atlīdzības summa saskaņā ar BALTA speciālistu aplēsēm šajā negadījumā sasniegs pusmiljonu eiro. Tā ir uzņēmuma vēsturē lielākā atlīdzību summa privātpersonu segmentā.

BALTA klientam operatīvi nodrošināja profesionāla celtnieka konsultāciju un palīdzību, kas rekordīsā laikā ne tikai nodrošināja sarežģītas konstrukcijas pagaidu jumta uzstādīšanai, bet arī šobrīd veic visus darbus, kas nepieciešami ēkas atjaunošanai pēc ugunsgrēka, lai jau šogad atjaunoto ēku pagūtu nodod klientam. Pašlaik ir daļēji izmaksāta atlīdzība par pilnībā nodegušo mantu, daļa mantu vēl tiek restaurētas un turpinās atlīdzību izmaksa par ēkas atjaunošanu, jaunā mitekļa īri un cietušās mājas fizisko apsardzi, kas nepieciešama, kamēr ēkai nav ielikti logi un durvis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Akcīzes ieņēmumi pārsniedz plānoto, PVN ieņēmumi nedaudz atpaliek

Zane Atlāce-Bistere, 31.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan konsolidētajā kopbudžetā šā gada jūnija mēnesī bija 19,3 milj. eiro deficīts, šā gada pirmais pusgads kopbudžetā kopumā noslēgts ar 230,7 milj. eiro pārpalikumu, informē Finanšu ministrijā (FM).

Šā gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar 2016.gada attiecīgo periodu, pārpalikums konsolidētajā kopbudžetā palielinājās par 44,6 milj. eiro, ko sekmēja straujāks nodokļu ieņēmumu pieaugums. Nodokļu ieņēmumu plāns kopbudžetā pirmajā pusgadā izpildīts 101,5% apmērā un virsplāna ieņēmumi veidoja 55,0 milj. eiro. Vienlaikus FM uzsver, ka ik gadu vēsturiski gada sākumā kopbudžetā veidojas pārpalikums, kas gada nogalē, izdevumiem pieaugot straujāk gan valsts budžetā, gan pašvaldību budžetos, veido finansiālo deficītu. Vispārējās valdības budžeta deficīts 2017.gadam, kas iekļauts Stabilitātes programmā 2017.-2020.gadam, tiek prognozēts 0,8% no IKP apmērā jeb 209,6 milj. eiro (pēc EKS 2010 metodoloģijas).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kompānija DuPont apkopojusi jaunākās tendences automašīnu krāsu izvēlē visā pasaulē. Kā liecina pētījums, atšķirībā no kopējām pasaules tendencēm Eiropā populārākā ir melnā krāsa.

Sudraba krāsa vairs nav neapstrīdama krāsu līdere automašīnu tirgū pasaulē, atsaucoties uz savu pētījumu (DuPont 2007 Global Automotive Color Popularity Report), norāda DuPont.

Pēc septiņus gadus ilgas atrašanās pirmajā vietā sudraba krāsu izkonkurējusi baltā krāsa (arī perlamutra baltā), kura kļūst arvien populārāka. Populārāka kļūst arī metāliski melnā un sarkanā krāsa. Tas, ka baltā automašīnu krāsa kļūst arvien pieprasītāka, neesot pārsteigums. Tas esot saistāms ar globālajām modes tendencēm. Līdzīga krāsu izvēle ir arī mēbeļu, apģērbu un citu preču tirgos. Baltā krāsa simbolizējot nevainīgumu un minimālismu. Savukārt sarkanu krāsu izvēloties cilvēki, kuri vēlas izpaust savu individualitāti ar automašīnas palīdzību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Apdrošināšanas a/s BALTA pusgadā 797 tūkst. Ls zaudējumi

Ieva Mārtiņa [email protected], 11.08.2005

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas sabiedrība BALTA šā gada 1.pusgadā strādājusi ar 797 tūkstošu latu lieliem zaudējumiem pēc nodokļu nomaksas. BALTAs prezidents Jānis Abāšins atzina, ka līdz šim 2005.gads kompānijai nav bijis vienkāršs. Jau janvāra sākumā Latvija piedzīvoja vētru, par kuras radītajiem zaudējumiem BALTA ir izmaksājusi vairāk nekā 1,6 miljonus latu. Vēlāk četrus BALTAS klientus piemeklēja uguns nelaime, kas radīja ļoti apjomīgus zaudējumus. "Taču tāda ir apdrošināšanas biznesa specifika, kur lielu izmaksu un zaudējumu periodi mijas ar labiem ieņēmumiem un peļņu. Kopumā skats uz gada rezultātiem ir optimistisks – jāstrādā un jāaug. Priecē, ka BALTA joprojām ir līderis finanšu stabilitātes ziņā, jo kompānijas kapitāla apjoms ne vien vairākkārt pārsniedz minimālās likuma prasības, bet ir turpat trīs reizes lielāks nekā otra lielākā nozares pašu kapitāla turētājam." Šā gada sešos mēnešos BALTA bruto apdrošināšanas atlīdzībās ir izmaksājusi 8 989 218 latus, kas ir par 62% vairāk nekā klientiem izmaksāts pērnā gada 1.pusgadā. BALTA pusgadā parakstījusi bruto apdrošināšanas prēmijas 15 609 267 latu apmērā, un, salīdzinot ar tādu pat laika periodu pērn, ir panākusi 10,7% lielu biznesa apjoma pieaugumu. Savukārt kompānijas nopelnītās apdrošināšanas prēmijas šajā periodā sasniedza 13 722 350 latus. BALTA investīciju portfeļa apjoms bez ieguldījumiem zemē, ēkās un meitas uzņēmumos pirmajos sešos mēnešos sasniedza 16,2 milj. latu, kas nodrošināja 665 436 latu lielus ienākumus un vidējo ienesību 8,02%. BALTA akcionāri ir Dānijas apdrošinātāju grupa Codan, Eiropas rekonstrukcijas un attīstības banka, kā arī Dānijas valdības investīciju fonds Austrumeiropai. Vienlaicīgi Codan un BALTA ietilpst apdrošinātāju grupā Royal&Sun Alliance, kas ir starp lielākajiem apdrošinātājiem pasaulē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Grūtnieču diskriminācija eksistē

Ieva Mārtiņa, Elīna Circene., 16.11.2006

«Kā var būt atšķirīga attieksme no apdrošinātāju puses — nebiju gaidījusi, biju šokā,» atceroties nule kā piedzīvoto, saka First Data International pārstāve Līga Krapāne.

DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošinot kompāniju darbinieku veselību, dažu apdrošinātāju noteikumi diskriminē grūtnieces. Viņām nav paredzēta automātiska pakalpojumu apmaksa ārstniecības iestādēs, bet gan pašām jāmaksā rēķini un nauda jāatgūst pēc tam.

Db kļuva zināmi vairāki piemēri, kur uzņēmums darbiniekam ir nopircis veselības apdrošināšanas polisi, kur iekļauta grūtniecības aprūpes maksas apmaksa līdz noteiktam limitam. Attiecīgās programmas apmaksas kārtība paredz, ka līgumiestādēs, uzrādot apdrošināšanas karti, pakalpojumus iespējams saņemt bez maksas. Tomēr no polisē iekļautajiem dokumentiem nekādi nebija iespējams "izkost", ka uzrādītā līgumorganizācija un tajā paredzētā pakalpojumu saņemšana vēl nenozīmē to automātisku apmaksu. Tikai pēc kārtējā līgumorganizācijas, konkrēti, Gulbja laboratorijas apmeklējuma apdrošinātā grūtniece noskaidroja, ka tieši grūtniecēm ir sākumā pašām jānorēķinās par pakalpojumu, piem., analīzēm, un tad ar čekiem jātipina pie apdrošinātāja pēc atlīdzības. šādas polises izsniedz If Latvija, kuras pārstāve Ilze Lapaine Db atzina, ka ikvieni ārstniecības pakalpojumi, kas saistīti ar darbinieces grūtniecību, sākumā jāap maksā pašai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Piektdienas intervija ar apdrošināšanas sabiedrības BALTA valdes priekšsēdētāju Bogdanu Benčaku

Lelde Petrāne, 27.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.

Uz jautājumiem šonedēļ atbild apdrošināšanas sabiedrības BALTA (PZU grupa) valdes priekšsēdētājs Bogdans Benčaks (Bogdan Benczak). «Esmu lepns par savu komandu, jo kā vadītājs ar pārliecību varu teikt – mūsu komandā ir labākie Latvijas speciālisti nozarē,» pauž B. Benčaks.

- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?

Šī ir ļoti specifiska un interesanta nozare, un tā mani aizrauj ar visu savu būtību. Apdrošināšana ir vairāk nekā tikai pakalpojums – tā ir drošības sajūta. Pārdodot šo drošības sajūtu klientam, Tu sagaidi, ka risks, kuru apdrošini, nerealizēsies vai realizēsies ar noteiktu, iepriekš plānotu biežuma tendenci. Ja nespēj uzņemties risku, noteikti neesi piemērots apdrošināšanas uzņēmuma vadīšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējā gada laikā pasaulē pelnošākā modele bija brazīliete Žizele Bundčena (Gisele Bundchen), kas nopelnījusi 35 miljonus USD, ziņo China Daily.

Otra pelnošākā modele bijusi vāciete Heidija Kluma, kas nopelnījusi 14 miljonus USD. Viņai seko skandalozā britu modele Keita Mosa, kas pēdējos 12 mēnešos nopelnījusi 7.5 miljonus USD.

Ceturtajā vietā ierindojusies brazīļu modele Andriāna Lima ar 7 miljoniem USD, piektajā holandiete Dozena Krosa (Doutzen Kroes) ar 6 miljoniem USD.

Šīm modelēm seko čehiete Karolina Kurkova, kas nopelnījusi 5 miljonus USD, krievu modele Natālija Vodianova ar 4.8 miljoniem USD un amerikāniete Karolina Mērfija, kas nopelnījusi 4.5 miljonus USD.

Devītajā vietā ierindojusies kanādiešu modele Darija Verbovija, kas pagājušajā gadā nopelnījusi 3.8 miljonus USD, bet desmitajā vietā ir brazīliešu modele Isabella Fontana, kas nopelnījusi 3 miljonus USD.

Komentāri

Pievienot komentāru
Auto

Balta un Autonams izveidojuši virtuālu auto zādzību riska kalkulatoru

LETA, 04.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas sabiedrība Balta sadarbībā ar uzņēmumu SIA Autonams izveidojusi virtuālu automašīnu zādzību riska kalkulatoru, informēja Autonama un Baltas pārstāvji.

Kalkulators izveidots, lai brīdinātu un pievērstu automašīnu īpašnieku uzmanību aktuālajām tendencēm. Tas izstrādāts, balstoties uz aktuālajiem automašīnu zādzību un apzagšanas datiem.

Šis virtuālais rīks būs pieejams automašīnu īpašniekiem apdrošinātāja Balta un uzņēmuma Autonams mājaslapās. Kalkulatorā pieejamā informācija tiks atjaunota vismaz reizi vienā ceturksnī.

Kā norādīja Autonama valdes loceklis Edvīns Panders, pēdējā gada laikā nav būtiski mainījies kopējais auto zādzību skaits, taču mainījušās ir zādzību tendences. Proti, zagtāko spēkratu sarakstam pievienojušies tādu zīmolu modeļi, kas vēl pirms dažiem gadiem to īpašniekiem šķituši gana droši - Nissan, Kia, Hyundai, Subaru, Volvo un citi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Drošība komercīpašumā: kam pievērst uzmanību, to apsaimniekojot?

BALTA īpašuma apdrošināšana, 02.12.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Īpašuma apdrošināšana ir uzņēmumu saimniecības neatņemama sastāvdaļa, kuras galvenais mērķis ir nodrošināt pārliecību – ja bizness cietīs zaudējumus nelaimes gadījumā, apdrošinātājs būs līdzās no nelaimes atklāšanas brīža līdz veiksmīgai darbības atjaunošanai, aktīvi iesaistoties nelaimes seku likvidēšanā. AAS BALTA Juridiskā īpašuma un garantiju risku parakstīšanas pārvaldes vadītājs Uģis Uškāns norāda – svarīgi jau pirmajā sarunā ar klientu izzināt viņa vajadzības, saprast, kas tieši šim uzņēmumam ir nepieciešams, noteikt prioritātes. Nav divu vienādu uzņēmumu – viss atkarīgs gan no nozares un darba specifikas, gan uzņēmuma izmēra un citiem individuāliem rādītājiem. Tomēr atcerēties dažus padomus par elementāru drošību būs vienlīdz noderīgi ikvienam uzņēmuma īpašniekam, saimniecības vadītājam vai tehniskajam direktoram neatkarīgi no uzņēmuma lieluma un darba specifikas.

Katra trešā ugunsgrēka iemesls ir neatbilstoša elektroinstalācija vai tās nepareiza ekspluatācija. Visos uzņēmumos ir elektroinstalācija – bez tās neiztikt. Tā ir kā zirnekļa tīkls, kas ar laiku apaug ar jauniem pavedieniem. Nepaļaujies uz minimālajām likuma prasībām – regulāri uzaicini elektriķi veikt elektroinstalācijas pārbaudes, īpaši tad, ja uzņēmums aug un attīstās. Pat jauna datora pieslēgšana tīklam var izrādīties pēdējais piliens, izraisot elektroinstalāciju pārslodzi un ugunsgrēku. Pievērs uzmanību pēkšņam elektropatēriņa pieaugumam – tā var būt pirmā pazīme, ka no elektrības vadiem vai elektroiekārtām ir kāda strāvas noplūde vai vadu izolācijas bojājums.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

TOP 5 apdrošināšanas veidi Latvijā pēc parakstīto prēmiju apjoma

Zane Atlāce - Bistere, 08.05.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2018.gada pirmajā ceturksnī, salīdzinot ar to pašu periodu pērn, apdrošināšanas tirgus Latvijā audzis par 21%, liecina Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) apkopotā informācija.

«Šobrīd augošais prēmiju apjoms sekmē ne vien apdrošināšanas produktu attīstību, bet arī to, ka ilgtermiņā klientiem atlīdzībās tiks izmaksāts vairāk. To jau šobrīd skaidri atspoguļo izmaksātais OCTA atlīdzību apjoms ar vislielāko jeb gandrīz 20% pieaugumu. Jāsaprot, ka apdrošināšanas nozare apgroza tā saukto garo naudu – parakstītās prēmijas tiks iekasētas gada vai dzīvības apdrošināšanas gadījumā – pat 10 gadu laikā, un vēlāk atlīdzību veidā atgriezīsies pie klientiem,» skaidro LAA prezidents Jānis Abāšins.

Lielāko apdrošināšanas tirgus daļu jeb 25% šobrīd veido veselības apdrošināšana. Parakstīto prēmiju apjoms gada pirmajā ceturksnī sasniedzis 33,5 milj. eiro (+9%), bet atlīdzībās izmaksāti 15,2 milj. eiro (+1,7%). Gada sākumā beidzas liela daļa veselības apdrošināšanas līgumu, un darba devējs izvēlas apdrošinātāju uz nākamo apdrošināšanas periodu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Balta ierosina kompensācijām pierēķināt inflāciju

, 01.11.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 1.novembrī, Konsultatīvajai padomei, ko vada Finanšu ministrijas valsts sekretāra vietniece Inta Vasaraudze, AAS "Balta" pārstāvji ierosināja vairākas likumdošanas izmaiņas "Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā".

1) "Balta" ierosina no "Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma" svītrot normu, kas nosaka apdrošinātāja tiesības iesniegt regresa prasību pret personu, kas nodarījusi zaudējumus aiz rupjas neuzmanības.

"Pašreiz apdrošināšanas sabiedrības atšķirīgi piemēro likuma normu, kas piešķir apdrošinātājam tiesības vērsties ar prasību pret personu, kas nodarījusi zaudējumus aiz rupjas neuzmanības. Šī jēdziena neviennozīmīgs traktējums grauj apdrošināšanas nozares reputāciju, jo klientam līguma slēgšanas brīdī nav skaidrs, kāda īsti rīcība tiks traktēta kā rupja neuzmanība un, kāda ne," teica AAS "Balta" valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins. "Pie tam negodīgam apdrošinātājam paveras plašas iespējas piemērot regresa prasību pret apdrošināto personu, pamatojot, ka zaudējumi radušies rupjas neuzmanības dēļ. Mēs ierosinām svītrot šo normu un piemērot tikai tās, kas likumā ir precīzi noteiktas un nevar izraisīt atšķirīgu piemērošanu (piemēram, vadītāja atrašanās alkohola dzērienu iespaidā u.c.). Rupjas neuzmanības izraisītos pārkāpumus attiecībā pret apdrošināšanas ņēmēju pašreiz jau regulē OCTA Bonus-Malus sistēma. Klienti, kas izraisījuši ceļu satiksmes negadījumu, tiek pārcelti zemākā klasē un par polisi maksā krietni dārgāk."

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Nekompetents klients ir izdevīgāks

Ieva Mārtiņa, [email protected], 7084426, 10.11.2006

«Brokerus valsts pasūtījumiem nelaiž klāt. Tas ir pretēji valsts interesēm,» brīdina Aon valdes locekle Ņina Kukuškina.

DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daļa valsts un pašvaldību uzņēmumu, izvēloties apdrošinātāju, maz vērtē riskus, radot bažas par nodokļu maksātāju naudas šķērdēšanu. No risku noteikšanas, izvērtēšanas, no iespējām to samazināt ir atkarīga apdrošināšanas cena un kvalitāte, norāda apdrošināšans brokeri.

Lai to veiktu, valsts un pašvaldību uzņēmumos un iestādēs nepieciešams zinošs cilvēks vai jāpraktizē risku novērtēšanas pakalpojumu piesaistīšana no malas. Pretējā gadījumā konkursos var uzķerties uz apdrošinātāju piedāvātajām lētām cenām, bet vienlaikus nenosegt vajadzīgos riskus, tā neefektīvi šķērdējot valsts naudu. Turklāt var rasties lieki zaudējumi, ja kaut kas notiks, bet apdrošinātājs zaudējumus nesegs.

Latvijā nav prakses sludināt valsts un pašvaldību konkursus apdrošināšanas brokeriem, bet tikai apdrošinātājiem, atzina Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) vadītājs Andrejs Tiknuss. "Brokeri par katru cenu grib piedalīties konkursos, jo tas ir bizness. Tomēr, cik es varu secināt no sarunām, daudzas apdrošināšanas kompānijas nav sajūsmā par brokeriem," viņš atzina. "Pērkot veselības apdrošināšanu, mums pat prātā nav ienācis izmantot apdrošināšanas brokerus, jo par to papildus jāmaksā, tādējādi tērējam valsts budžeta līdzekļus" teica IUB vadītājs. Jautāts, vai brokerim nemaksā apdrošinātājs, viņš atzina: "Tas atkarīgs no līgumiem - brokeri var saņemt gan no vieniem, gan otriem. Tāpēc arī diskusija ar apdrošināšanas kompānijām bija izvērsusies." Viņš uzskata, ka konkurss tieši apdrošināšanas kompānijām ir racionālāk nekā konkurss apdrošināšanas brokerim, kurš sameklētu apdrošinātāju. "Tad iespējams salīdzināt vairāk piedāvājumus, bet brokeris varētu piedāvāt ko vienu. Tāpat nav izslēgts, ka apdrošināšanas brokeris lobē kādu no apdrošināšanas kompānijām," tā IUB vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas sabiedrības Balta (PZU grupa) rīcībā esošie dati liecina, ka pēdējo trīs gadu laikā Vidzemes, Zemgales, Kurzemes un Latgales reģionos saņemti kopumā 1244 atlīdzību pieteikumi par ēku bojājumiem un par tiem BALTA atlīdzībās kopumā izmaksājusi 2,569 miljonus eiro.

Lielākā daļa no šiem negadījumiem reģionos radušies šķidruma vai tvaika noplūžu (50%), dabas stihiju iedarbību (19%) vai ugunsgrēku (14%) rezultātā. Salīdzinoši mazākais atlīdzību pieteikumu skaits tiek saņemts par īpašumu apzagšanu un tās laikā radītiem ēku bojājumiem (7%) vai īpašumam ļaunprātīgi nodarītiem bojājumiem (4%).

Apdrošinātāja rīcībā esošie dati liecina, ka, lai gan ugunsgrēki nekustamajos īpašumos notiek daudz retāk nekā, piemēram, šķidruma vai tvaika noplūde un dabas stihijas radītie postījumi, tomēr par šī tipa negadījumiem Balta cietušajiem izmaksā aptuveni desmit reizes lielākas atlīdzību summas. Pēdējo trīs gadu laikā par uguns nelaimēm īpašumos Balta atlīdzībās izmaksā vidēji 10 664 eiro par gadījumu, kamēr vidējais zaudējumu apmērs par šķidruma vai tvaika noplūdi ir 1107 eiro, bet vidējā atlīdzību izmaksa par dabas stihiju postījumu radītajiem zaudējumiem - 540 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

LAA: Nav pamata domāt, ka OCTA cenu pieaugums ir nejaušība un var apstāties

Žanete Hāka, 04.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pagaidām Latvijas Apdrošinātāju asociācijai (LAA) nav pamata domāt, ka OCTA polišu cenu pieaugums ir nejaušība un tas var apstāties, norāda LAA vadītājs Jānis Abāšins.

Šobrīd vēl grūti spriest, cik liels pieaugums procentuāli būs gada griezumā. Visticamāk, straujais cenu kāpums tiks piebremzēts vien gadījumā, ja, klientam OCTA polises izvēlē aizvien vairāk vadoties no cenas faktora, vēl sīvāk pastiprināsies konkurence apdrošinātāju vidū, vai arī tirgū ienāks kāds jauns spēlētājs un, vēloties iekarot savu tirgus daļu, piedāvās zemākas cenas.

Tiesa gan, cenu aptauju veikšana ir praktiski neiespējama, jo apdrošināšanas produktiem cenošana ir izteikti individuāla, pamatojoties uz konkrētā klienta riska profilu.

Lai gan izvērtēt vispārēju cenu pieaugumu tirgū ir gana komplicēts uzdevums, tomēr pēc Latvijas Apdrošinātāju asociācijas un atsevišķu klientu novērojumiem secināms, ka indikācijas gaidāmajam OCTA polišu cenu pieaugumam tirgū bija vērojamas jau sen. Sadārdzinājumu kavējusi ārkārtīgi sīvā konkurence apdrošinātāju vidū. OCTA apdrošināšana ilgtermiņā bijusi nerentabla – izmaksāto atlīdzību apmērs ilgākā laika periodā ir audzis straujāk nekā parakstīto prēmiju apjoms. Tas likumsakarīgi noveda pie tā, ka pērn OCTA tirgus piedzīvoja rekordlielus zaudējumus – gandrīz 12 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nedzīvības apdrošināšanas a/s Balta, kas pēc parakstīto bruto prēmiju apjoma ir otra lielākā kompānija Latvijas apdrošināšanas tirgū, vēlas būt tirgus līderis. To atzina jaunieceltā Baltas valdes priekšsēdētāja Tāra Nīvseja (Tara Kneafsey).

Jautāta, ko servisa ziņā Latvijā Balta uzskata par lielāko konkurentu, T. Nīvseja atzina, ka pēc pirmajām asociācijā tāda esot If Latvia, tomēr viņai vēl vajadzīgs vairāk laika, lai uz šo jautājumu atbildētu precīzāk. Baltas jaunā vadītāja guvusi pieredzei starptautiskajā apdrošināšanas tirgū, strādājot vienā no vadošajām Lielbritānijas apdrošināšanas kompānijām RSA grupā, kurā ietilpst arī Balta. Viņas galveno uzdevumu lokā ir Baltas darbības uzlabošana, procesu organizēšana, optimizācija, izdevumu samazināšana. Pēc viņas teiktā, ir svarīgi, lai uzņēmums būtu pelnošs un pagaidām viņai nav bažu par Baltas peļņu, lai gan apdrošināšanas tirgus nepieaug tik strauji kā iepriekš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

FM: Pirmo reizi kopš 1998. gada vispārējās valdības budžetā pērn pārpalikums

Finanšu ministrija, 02.02.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vispārējās valdības budžetā atbilstoši Eiropas kontu sistēmas (EKS) metodoloģijai 2016. gadā bija pārpalikums. Pēc pašreiz veiktā novērtējuma[1] pārpalikums budžetā būs 0,0 – 0,2% apmērā no IKP.

Lai gan ekonomiskā izaugsme pagājušajā gadā bija ievērojami zemāka, nekā iepriekš prognozēts, ieņēmumu kāpums bija straujāks kā ekonomiskās izaugsmes tempi. 2016. gadā konsolidētā kopbudžeta ieņēmumi bija 9 069,9 milj. eiro, gada laikā pieaugot par 247,3 miljoniem eiro jeb 2,8%. Nodokļu ieņēmumi pērn bija 7 419,6 milj. eiro, un to kāpums uzskatāms par galveno faktoru kopējam ieņēmumu pieaugumam. Salīdzinot ar 2015. gadu, tie pieauga par 416,9 miljoniem eiro jeb 6,0%. 2016. gada nodokļu ieņēmumu plāns tika izpildīts 100,8% apmērā, to pārsniedzot par 56,5 milj. eiro.

Pozitīvu efektu nodokļu ieņēmumu pieaugumā devuši ēnu ekonomikas apkarošanas un nodokļu administrēšanas uzlabošanas pasākumi. Galvenos virsplāna ieņēmumus nodrošināja augstāki ieņēmumi no akcīzes nodokļa un uzņēmumu ienākumu nodokļa (UIN). Savukārt akcīzes nodokļa ieņēmumi pārsniedza plānu pamatā dīzeļdegvielas un tabakas izstrādājumu patēriņa pieauguma dēļ, kā arī nodokļa likmju paaugstināšanas šajās preču grupās rezultātā. Turpretī UIN plāna pārpildi sekmēja gan iemaksu palielināšanās, gan atmaksu samazināšanās. Šāds nodokļu ieņēmumu līmenis veido 29,6% no prognozētā IKP, kas ir augstākais nodokļu ieņēmumu līmenis pēdējo gadu laikā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pētījums: izpēta iemeslus, kāpēc autoīpašnieki riskē un neiegādājas KASKO

, 13.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tikai piektajai daļai Latvijas autoīpašnieku ir KASKO jeb brīvprātīgā automašīnas apdrošināšana, liecina statistika. Salīdzinājumam, piemēram, Skandināvijā KASKO apdrošināšana ir 95% autoīpašnieku, līdzīgi augsti rādītāji ir arī citās Eiropas valstīs.

Pētījums pilnībā atspēko mītu, ka noteicošais, kāpēc Latvijas automašīnu īpašnieki neiegādājas brīvprātīgo transportlīdzekļa apdrošināšanu, ir ģimenes budžetam neatbilstoša KASKO polises cena. Pētījums pierāda - galvenais KASKO zemas izplatības iemesls Latvijā ir autovadītāju nepietiekamā atbildība un intereses trūkums par saviem finanšu riskiem, ko varētu radīt negadījumi ar automašīnu.

AAS "Balta" detalizēti izpētījusi Latvijas KASKO nelietotājus - tika veikta daudzpakāpju telefonaptauja sadarbībā ar "GfK Custom Research Baltic", kurā aptaujāti 392 respondenti -cilvēki, kuru mājsaimniecībā ir automašīna, bet tai nav KASKO apdrošināšanas.

Trūkst atbildības par finanšu riskiem

Komentāri

Pievienot komentāru
Apdrošināšana

Apdrošināšanas tirgus Latvijā pērn audzis par 9,5%

Db.lv, 31.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas tirgus Latvijā 2023.gada laikā ir audzis par 9,5%, kas ir stabila izaugsme, salīdzinot ar iepriekšējā gada augstās inflācijas forsēto tirgus pieaugumu.

Parakstīto prēmiju kopējais apmērs pērn sasniedzis 738,8 miljonus eiro, bet izmaksātās atlīdzības augušas par 9,3%, sasniedzot 469,5 miljonus eiro.

Straujākais prēmiju pieaugums bijis veselības apdrošināšanā – par 20%, savukārt atlīdzības īpaši strauji pieaugušas īpašuma apdrošināšanā – par 42%, ko ietekmēja pērnā gada vētras un citu dabas negadījumu seku novēršana.

“2023. gads nozarei noteikti paliks prātā ar ekstrēmiem dabas apstākļiem – plūdiem, salnām, sausumu un vētrām. Tā rezultātā summas, ko pērn klientiem apdrošinātāji izmaksāja īpašuma atlīdzībās, tai skaitā par sējumiem, palielinājās par 42%, salīdzinot ar 2022. gadu. Gada pirmajā pusē turpinājām izjust sekas, kas saistītas ar inflācijas radīto cenu pieaugumu vairākās nozarēs, kas tieši ietekmē apdrošināšanu, kā veselība, īpašums, KASKO un OCTA. 2023. gada sākumā notika arī līderu maiņa apdrošināšanas tirgū Latvijā – dzīvības apdrošināšanu, kas jau gadiem bija ieņēmusi lielākā veida vietu, nomainīja veselības apdrošināšana,” komentē Latvijas Apdrošinātāju asociācijas (LAA) prezidents Jānis Abāšins.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas a/s Balta padomē notikušas izmaiņas, to pametot līdzšinējam padomes loceklim lietuvietim Ķestutim Šerpitim (Kestutis Serpytis). Tādējādi pašlaik Balta padome darbojas trīs amatpersonu sastāvā, liecina Lursoft dati.

Apdrošināšanas a/s padomē pašlaik darbojas padomes priekšsēdētājs Lielbritānijas pilsonis Deivids Hils (David Hill) un padomes locekļi igaunis Kaido Keps (Kaido Kepp) un brits Lorencs Maikls Lohnans (Laurence Michael Loughnane).

Jau rakstīts, ka šā gada janvārī gandrīz pēc divu gadu darba Latvijā apdrošinātāja Balta izpilddirektors un valdes priekšsēdētājs Tonijs Čodrijs beigs pildīt savus līdzšinējos pienākumus. Kamēr tiks meklēts uzņēmuma Balta jaunais prezidents, kompānijas Lietuvas māsas kompānijas Lietuvos Draudimas prezidents Ķ. Šerpitis uzņemsies pagaidu uzņēmuma izpilddirektora lomu. Ķ. Šerpitis uzņēmuma padomē darbojās kopš 2005. gada.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

«BALTA Dzīvība» akciju atpirkšana noritējusi veiksmīgi

Valters Paiders [email protected], 27.11.2003

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas akciju sabiedrības (AAS) BALTA izteiktajā publiskajā obligātajā piedāvājumā atpirkt AAS BALTA Dzīvība akcijas kopējais atpērkamo akciju skaits bija 114 365 akcijas (no tām publiskā apgrozībā bija 111 865 akcijas un 2 500 slēgti emitētās akcijas). Pēc piedāvājuma izpildes AAS BALTA rīcībā nonāks papildu 59 817 AAS BALTA Dzīvība akcijas (papildu 2,14% BALTA Dzīvība akciju kapitāla). Kopējais AAS BALTA Dzīvība akciju skaits, kas būs AAS BALTA rīcībā - 2 745 452 akcijas.

BALTA Dzīvība mazajiem akcionāriem ir palikuši 5,47% sabiedrības akciju.

AAS BALTA Dzīvība kopējais akciju kapitāls ir 2 800 000 akcijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apdrošināšanas AS Balta vēlas piesaistīt sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku obligātās civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas jeb OCTA apdrošināšanas veida klientus, kas izmantoja Balvas pakalpojumus.

Aprīļa vidū uz laiku tika apturēta visu apdrošināšanas sabiedrības Balva izsniegto licenču darbība līdz trūkumu novēršanai. Tas nozīmē, ka Balva turpina pildīt noslēgtos līgumus ar esošajiem klientiem, taču tai ir aizliegts noslēgt jaunus apdrošināšanas līgumus. Saskaņā ar aplēsēm Balva aizņēma aptuveni 5% no kopējā apdrošināšanas tirgus Latvijā, taču nozīmīgs apdrošināšanas veids šai sabiedrībai bija OCTA, kuras tirgū Balva ieņēma mazāk nekā piekto daļu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Budžets

Kopbudžeta nodokļu ieņēmumiem straujāks kāpums nekā izdevumiem

Rūta Cinīte, 29.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kopbudžeta nodokļu ieņēmumiem astoņos mēnešos straujāks kāpums nekā kopbudžeta izdevumiem, informē Finanšu ministrijas (FM) Komunikāciju departamentā.

Konsolidētajā kopbudžetā šā gada astoņos mēnešos bijis 367,8 milj. eiro pārpalikums, augusta mēnesī vien, līdz ar straujāku ieņēmumu palielinājumu, palielinoties par 74,2 milj. eiro. Janvārī-augustā konsolidētajā kopbudžetā vērojams nozīmīgs nodokļu ieņēmumu kāpums. Kopbudžetā nodokļi šogad līdz augusta beigām iekasēti 5 235,1 milj. eiro apmērā. Salīdzinot ar 2016.gada astoņu mēnešu periodu, kopbudžetā nodokļu ieņēmumi palielinājušies par 364,8 milj. eiro jeb 7,5%.

«Ņemot vērā darba samaksas līmeņa pieaugumu, kas nodrošināja labākus darba spēka nodokļu ieņēmumus, nodokļu ieņēmumu plāns izpildīts 101,2% apmērā, tādējādi nodokļu ieņēmumi bija 63,4 milj. eiro virs plānotā. Pārējās ieņēmumu pozīcijas kopbudžetā astoņos mēnešos kopumā veidoja ieņēmumu palielinājumu vien par 27,3 milj. eiro jeb 2,3%,» norāda FM.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Plāno grozījumus noteikumos par OCTA garantiju fondu

, 14.02.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

14.februārī Finanšu ministrijā notika Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja konsultatīvās padomes sēde, kurā tika nolemts veikt grozījumus Ministru kabineta noteikumos Nr.195 "Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas garantijas fonda izveidošanas, uzkrāšanas un administrēšanas kārtība", lai nodrošinātu visiem sistēmas dalībniekiem vienlīdzīgus konkurences apstākļus.

Ar grozījumiem plānots noteikt, ka apdrošinātājam, kurš veicis vienreizējo iemaksu fondā atbilstoši noteikumu 9.punkta redakcijai, kas bija spēkā līdz 2006.gada 21.jūnijam (iemaksas apmērs Ls 200 000), Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs no fonda līdzekļiem atmaksā fondā veiktās iemaksas daļu, kas ir starpība starp apdrošinātāja veikto iemaksas apmēru un pašlaik noteikto iemaksas apmēru (iemaksas apmērs Ls 5000).

Padome izskatīja arī Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja valdes pārskatu par situāciju valstī OCTA jomā. Biroja dati liecina, ka 2006.gadā apdrošinātāju, OCTA sistēmas dalībnieku kopējie zaudējumi no šī apdrošināšanas veida bijuši 4,27 miljoni latu. (Detalizētāku informāciju par šo jautājumu ceturtdien sniegs Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs.)

Komentāri

Pievienot komentāru