Lai pārliecinātos, ka pilsoņi - elektroenerģijas patērētāji - tiek pilnvērtīgi informēti par savām tiesībām, Eiropas Komisija ar enerģijas un patērētāju tiesību aizsardzības departamentu palīdzību uzsākusi ES mēroga informācijas kampaņu ar saukli Tā ir Jūsu izvēle!, Db.lv informēja Eiropas Komisijas pārstāve.
Viens no galvenajiem kampaņas līdzekļiem ir informatīvā zināšanu veicināšanas tīmekļa vietne www.agathepower.eu (versija latviski: http://www.agathepower.eu/site.html?lang_iso=lv), kurā var atrast īpašu informāciju par katru valsti gan enerģijas tirgus atvēršanas, gan enerģijas piegādātāju izvēles jautājumos. Šī vietne, kas ir pieejama 22 valodās, nodrošina arī informāciju par patērētāju tiesību jautājumiem, piemēram, par tiesībām bez maksas mainīt piegādātājus, pirms līguma noslēgšanas tikt informētiem par visiem līguma nosacījumiem un tikt aizsargātiem pret negodīgām vai maldinošām pārdošanas metodēm. Papildus tam informatīvs video iepazīstina ar elektrības un gāzes ražošanas un piegādes ķēdi, tirgus liberalizāciju, patērētāju un vides gūtajiem labumiem un norāda uz to patērētāju pieredzi, kuri dzīvo valstīs, kas ir atvērušas savus tirgus konkurencei. Kampaņas sadarbības partneru vidū ir Eiropas mēroga un valstu elektroenerģijas regulatori, Eiropas Patērētāju tiesību aizsardzības centri (EPTAC tīkls), ražošanas un patērētāju asociācijas, kā arī sociālie tīkli, kas kopīgiem spēkiem gādās par kampaņas pamanāmību, izstādot plakātus, izplatot informāciju un regulāri papildinot savas tīmekļa vietnes ar jaunumiem kampaņas sakarā.
Latvijā elektrības tirgus industriālajiem patērētājiem tika atvērts 2004.gada jūlijā, bet mājsaimniecību lietotājiem ir iespēja izvēlēties savu elektrības piegādātāju kopš 2007.gada 1.jūlija. Attiecībā uz dabasgāzi Latvijai ir atļauts atkāpties no Eiropas direktīvas prasības un atvērt tirgu, kā arī sadalīt to jaunos, konkurētspējīgos tirgos līdz 2010.gadam. Cenas par elektrību un gāzi saglabājas salīdzinoši zemas, tikai daži patērētāji izmanto iespēju mainīt piegādātāju, bet cenas stabili pieaug ik gadu.
Ar tikai Latvijai specifisku patērētāju tiesību aizstāvību nodarbojas divas neatkarīgas organizācijas, kas apgādā elektroenerģijas patērētājus ar informāciju un padomiem, kā arī izskata visas patērētāju sūdzības un pieprasījumus viņu vārdā, ieskaitot jomas, ko pārzina Sabiedriskā pakalpojumu regulēšanas komisija - www.sprk.gov.lv. Šo organizāciju vidū ir patērētāju aizstāvības asociācijas un Eiropas Patērētāju informēšanas centrs (www.ecclatvia.lv).
Lai garantētu elektroenerģijas patērētāju tiesības, Eiropas Komisija ir izteikusi ierosinājumu Eiropas Enerģijas patērētāju tiesību hartai, kas šobrīd tiek izstrādāta ar ES mēroga sabiedrisku konsultāciju palīdzību. Par hartas gala versiju paredzēts vienoties nākamā gada sākumā. Hartas mērķis ir skaidri noteikt patērētāju pamattiesības, kas attiecas uz elektrības un gāzes piegādi, līgumiem, informāciju, cenām, konfliktsituācijām un aizsardzību pret netaisnīgu komercdarb��bu, kā arī garantēt patērētājiem šo tiesību aizsardzību. Līdztekus hartai darbosies arī iniciatīva "Jūs izvēlaties!", kas turpinās mudināt ES patērētājus izmantot savas brīvās tiesības izvēlēties elektroenerģijas piegādātājus.