Jaunākais izdevums

Tas jau ir principa jautājums, un iešu kaut vai līdz Eiropas tiesai, kareivīgi laikrakstam Diena sacījusi kāda sieviete vārdā Velta par četrus gadus ar a/s Latvijas krājbanka (LK) ieilgušo strīdu.

Domstarpības esot par Veltas it kā parakstītu iesniegumu pārejai uz LK piedāvāto pensiju plānu. Velta uzskata, ka iesniegums ir viltots, jo viņa to nav parakstījusi, ko vēlāk apliecinājušas arī divas ekspertīzes. Strīds nonācis tiesā.

LK neatzīstot Veltas tiesā iesniegto prasību, kurā sieviete lūdz no bankas piedzīt ne tikai viņai radušos materiālos zaudējumus par ekspertīzi, bet arī 50 000 latu par morālo kaitējumu - sabojātajiem nerviem un pārdzīvoto četru gadu garumā.

Viss sācies 2006.gada vasaras sākumā, kad Velta no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras saņēmusi paziņojumu, ka, pamatojoties uz viņas iesniegumu, sieviete ir reģistrēta par valsts fondēto jeb uzkrājošās pensiju shēmas 2. līmeņa dalībnieci un ka iemaksas šajā līmenī tiks ieskaitītas LK pensiju plānā Ekstra Plus. Bankas Daugavpils filiālē Veltai pateikts, ka iesniegumu viņa parakstījusi brīdī, kad parakstīts līgums par patēriņa kredītu. «Es parasti ļoti uzmanīgi skatos, ko parakstu. Turklāt tas iesniegums nav balta lapa, ko varbūt varētu sajaukt ar citiem, bet violeti rozā krāsā,» sacījusi sieviete. Uzskatot, ka iesniegums ir Veltas parakstīts, banka tobrīd atteikusi sievietes lūgumam noskaidrot patiesību lietā, anulēt iesniegumu un veikt paraksta ekspertīzi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk dokumentu pārceļas e-vidē, bet e-paraksta lietotāju skaits valsts vadošajās iestādēs par to neliecina

Lai gan e-paraksts Latvijā pieejams kopš 2005. gada, DB veiktā valsts vadošo resoru aptauja liecina, ka parakstīties elektroniski vēlas ne visur. Tā, piemēram, Valsts prezidenta kancelejā (VPK) ir tikai viens darbinieks eID kartes turētājs. Šīs iestādes izejošie dokumenti to saņēmējiem tiek nogādāti drukātā veidā, lai gan e-dokumentu apritei ir tendence pieaugt, ko apliecina saņemto dokumentu ar e-parakstu skaita pieaugums gadu no gada. E-parakstu nodrošina Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs.

Ar katru gadu elektroniski parakstīto dokumentu skaits pieaug, norāda FM pārstāve Maija Straupmane. 2013. gadā vidēji mēnesī izmantoti 111 laika zīmogi, pērn – 312 laika zīmogi; bet šogad – 352. 37 FM darbiniekiem ir nodrošinātas e-paraksta viedkartes. Ar šo rādītāju FM ir līdere starp vadošajiem valsts resoriem. Savukārt VM e-paraksta lietošana dokumentiem uzsākta 2007. gadā, pakāpeniski palielinot elektroniski parakstāmo dokumentu skaitu. Pēdējos trīs gados elektroniski parakstīto dokumentu skaits svārstās 65% – 75% robežās no visu VM nosūtāmo dokumentu kopskaita. E-paraksts šajā ministrijā piešķirts deviņām amatpersonām un darbiniekiem. 773 reizes e-paraksts pērn ticis izmantots ĀM, un pašlaik e-parakstu izmanto 11 ĀM darbinieki. Salīdzinot ar gadu iepriekš, 2014. gadā e-paraksta izmantošana ĀM pieaugusi aptuveni par trešdaļu jeb 250 izmantošanas reizēm. VARAM e-paraksts pērn kopumā tika izmantots 7,9 tūkst. reižu, savukārt šogad tas izmantots jau aptuveni 4,3 tūkst. reižu. Šajā ministrijā ir 23 e-parakstu lietotāji. Mēnesī vidēji tiek parakstīts 610 dokumentu. Pašlaik e-paraksts ir visiem VARAM ierēdņiem un amatpersonām, kuriem iekšējie normatīvie akti nosaka nepieciešamību parakstīt izejošos VARAM dokumentus, paskaidro ministrijas pārstāve Kristīne Kļaveniece. Šogad ZM e-paraksts izmantots aptuveni 3 tūkst. reižu – vidēji 255 reižu mēnesī. ZM e-paraksts ir piešķirts 21 amatpersonai, bet faktiski e-paraksta lietotāju ir vairāk, norāda ministrijas pārstāve Dagnija Muceniece. Jūtami pieaugusi elektroniski parakstītu dokumentu sarakste arī ar privātpersonām un sabiedriskajām organizācijām, piebilst D. Muceniece. IZM nosūtāmie dokumenti maksimāli tiek gatavoti ar elektronisko parakstu. Ministrijā iekšējā sarakste notiek tikai elektroniskā veidā, izmantojot dokumentu vadības sistēmā iebūvēto parakstu. IZM ar e-parakstu apstiprina korespondences dokumentus, kā arī tas tiek izmantots iepirkumu procedūru dokumentu parakstīšanai. Šādi parakstītu dokumentu īpatsvars IZM pēdējos gados ir palielinājies. Pērn e-dokumenti veidoja 63% no kopējo parakstīto korespondences dokumentu apjoma, savukārt šogad provizoriski – 65%, norāda ministrijā. Šogad no 3,4 tūkst. dokumentu elektroniski parakstīti 2,2 tūkst. Pirms četriem gadiem proporcija bija vairāk par labu dokumentiem papīra formātā – no 6,9 tūkst. korespondences dokumentu tikai 2,6 tūkst. bija elektroniski. Tāpat TM pārstāve Līva Rancāne norāda, ka ne tikai pieaug elektroniski parakstītu dokumentu apjoms, bet arī elektroniski saņemtu un nosūtītu dokumentu īpatsvars.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ceturtajai fiziskās distancēšanās nedēļai lielākajai daļai uzņēmumu jau bija izdevies pāriet uz tiešsaistes procesiem un pielāgoties darbam attālināti. Daži atklāj jaunus rīkus, citi paplašina jau atklāto rīku pielietojuma klāstu. Tomēr, runājot par elektroniskiem dokumentu procesiem, joprojām ir gadījumi, kad tiek uzskatīts, ka distancēšanās dēļ dokumentus nevar parakstīt ne fiziski, ne arī attālināti, jo ne visiem ir kvalificēts e-paraksts. Mums ir labas ziņas – iespējas ir plašākas, nekā varētu šķist!

Cilvēku skaits, kuri pirmo reizi sāka lietot e-parakstu, ir pieaudzis trīs reizes

Patlaban e-parakstīšanās iespēja ir kļuvusi vēl aktuālāka uzņēmumiem, kuriem jāparaksta līgumi vai citi dokumenti ar partneriem, kolēģiem vai klientiem, kā arī iestādēm, kas sniedz dažādus pakalpojumus Latvijas pilsoņiem.

“Mēs esam aprēķinājuši, ka kopš fiziskās distancēšanās noteikumu stāšanās spēkā elektroniski parakstītu dokumentu skaits ir pieaudzis par 150 procentiem. Pieaugošo pieprasījumu veido gan tie uzņēmumi, kuri jau izmanto iespējas parakstīt dokumentus elektroniski, gan tie, kas tikko ir atklājuši attālinātās parakstīšanās rīkus,” informē Ilmārs Arsenovičs, uzņēmuma Dokobit vadītājs Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Kāpēc uzņēmumi Baltijas valstīs strauji pāriet uz elektronisko parakstīšanos?

Sadarbības materiāls, 04.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Elektronisko procesu un pakalpojumu kvalitāte strauji uzlabojas. Tāpēc organizēt biznesa procesus Baltijas valstīs tieši biznesa administēšanas kontekstā vēl nekad nav bijis tik vienkārši. Elektroniskie paraksti jeb e-paraksti drošās digitalizācijas procesā ir kļuvuši par tādiem kā elites vienību karavīriem. Kāpēc? Jo e-parakstus ir gandrīz neiespējami viltot vai izmantot ar atpakaļejošu datumu.

Digitālajiem rīkiem ir milzīga ietekme uz uzņēmuma nākotni. Pēdējo gadu laikā piedzīvojām un realizējām strauju digitālo transformāciju. Kombinējot dažādus digitālos rīkus, uzņēmumi savā rīcībā ieguva jaudīgus instrumentus, kas ļauj atteikties no dokumentu drukāšanas, skenēšanas un sūtīšanas pa pastu. Tādējādi arī klientiem uzņēmumi var nodrošinot augstākās klases pieredzi. Un tā ir tikai aisberga redzamā daļa, ja patiešām ir vēlme radīt nevainojamus elektroniskos procesus. Neatkarīgi no tā, vai uzņēmums strādā visās trijās Baltijas valstīs vai tikai vienā.

Daudzas aptaujas apliecina, ka dažādu administratīvu procedūru veikšana ļoti bieži darbiniekiem atņem laiku, ko citkārt varētu ieguldīt efektīvāk un tiešām savu darba pienākumu veikšanai. Nu jau ir pilnīgi skaidrs, ka rūpes par dokumentu apriti tādā pat veidā, kā tas notika pirms desmit gadiem, aizņem pārāk daudz laika. Piemērām, dokumentu drukāšana un parakstīšana ar roku, skenēšana un nosūtīšana pa pastu vai, izmantojot kurjera pakalpojumus, ir sarežģīta un lieka. Tomēr dažādu aptauju dati rāda, ka vairāk nekā 50% uzņēmumu joprojām izdrukā dokumentus tikai tāpēc, lai tos parakstītu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

eParaksts, eAdrese, eVeselība, elektroniskās deklarēšanas sistēma un daudzi citi “e” kļuvuši par privātās un korporatīvās dzīves elementiem, kā arī digitālās transformācijas vitamīniem. Uzņēmēju vidē arvien pieprasītāks kļūst vēl viens, mazāk zināms, “e”- eZīmogs.

Papīra dokumentu apritē zīmogs vai spiedogs bija zināms jau krietni pirms Kristus dzimšanas. Digitālā vidē tāds pieejams jau 10 gadus, tomēr īstu popularitāti tas ieguvis tieši līdz ar plašu automatizētu risinājumu ieviešanu uzņēmumu un iestāžu biznesu procesos. Kas ir eZīmogs un kādos biznesa procesos tas ir noderīgs, DB iztaujā VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centra ePakalpojumu daļas klientu vadītāju Vitu Apsi

Kā eZīmogs atšķiras no eParaksta?

eParaksts, neatkarīgi no tā ar kādu rīku – eID karti vai eParaksts mobile, to izmanto, ir piesaistīts konkrētai fiziskai personai. Ja šī persona paraksta dokumentus kādas organizācijas vārdā, tās piederība organizācijai vai paraksta tiesības tiek noteiktas ar pilnvaru vai kādu citu tiesisko pamatojumu un faktiski paraksts neataino neko citu, kā tikai konkrētās personas datus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Bankas

airBaltic izglāba uz noguldītāju kauliem

Sandris Točs, speciāli DB, 07.09.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Parādoties stratēģiskajam investoram, var no jauna rasties vecās prasības pret nacionālo aviokompāniju airBaltic To intervijā DB atzīst bijušais AS Latvijas Krājbanka (LKB) valdes priekšsēdētājs Ivars Priedītis un zvērināts advokāts Jānis Davidovičs.

Fragments no intervijas, kas publicēta 7. septembra laikrakstā Dienas Bizness:

Vai, raugoties no šodienas skatupunkta, bija pamats aizvērt Latvijas Krājbanku?

I. Priedītis: Nebija. Daļēji tas tika izdarīts uz nepārbaudītu dokumentu pamata - mans paraksts ir uz papīriem, kas ir parakstīti pusgadu pirms tam, kad es kļuvu par Latvijas Krājbankas valdes priekšsēdētāju, un turklāt ar nepareizu bankas adresi. Redziet, kad aiztaisīja ciet Krājbanku, FKTK izdeva rīkojumu visu naudu pārskaitīt uz norādīto kontu Deutsche Bank, kur lika akumulēt visu naudu. Varat iedomāties, ko tas nozīmēja Krievijas Investbankai, kurā stāvēja gandrīz 100 miljoni dolāru? Izpildīt šo FKTK rīkojumu Krievijas bankai faktiski nozīmēja tūlītēju maksātnespēju un bankrotu. Tāpēc šī banka atrada veidu, kā nemaksāt šo naudu, viltojot dokumentus, ko arī konstatēja Maskavas pilsētas arbitrāžas tiesa. Taču būtiskākais, kas apliecina, ka Krājbankas aizvēršana bija nepamatota, ir tas, ka bankā bija reāla nauda. Slēgšanas brīdī bankā bija vismaz vairāki simti miljonu latu. Tikai pirmajās nedēļās pēc bankas slēgšanas tika izmaksāti ap sešdesmit miljonu cilvēkiem, kurus akceptēja FKTK pilnvarotā persona. Es tolaik jau sēdēju Olaines cietumā, bet, kā man stāstīja bijušie kolēģi, darba diena Krājbankā sākās ar rindu no rīta pie FKTK pilnvarotās personas, lai vīzētu pārskaitījumus. Šos dokumentus iesniedzu izmeklētājam Ekonomikas policijā, bet tas netika ņemts vērā, un šīs epizodes lietā neeksistē. Taču ir vēl viena svarīga lieta, kas izskaidro Krājbankas aizvēršanu. Kad LKB mātes banka Snoras tika nacionalizēta, Latvijas Krājbanka faktiski kļuva par Lietuvas valsts banku. Ar visu lielo problēmu, ņemot vērā esošās 72 miljonu dolāru lielās saistības, par Latvijas nacionālās aviokompānijas airBaltic kreditoru faktiski kļūst Lietuvas valsts – caur banku Snoras un Latvijas Krājbanku. Šie 72 miljoni bija airBaltic kredītsaistības – vai nu pa taisno, vai caur Baltijas Aviācijas Sistēmām un Taurus (bijušie airBaltic līdzīpašnieki – red.).

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Db viedoklis: Pārāk sarežģīts, lai lietotu; pārāk nepopulārs, lai vienkāršotu

Dienas Bizness, 04.01.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kā ieguldīt pietiekami lielu darbu, iztērēt noteiktu naudas summu un rezultātā panākt minimālu rezultātu – par to veselu lekciju ciklu droši vien varētu nolasīt daudzās valsts sektora iestādēs strādājošie, tostarp tie, kam bija gods izstrādāt e-paraksta ieviešanu Latvijā. Principā e-paraksts mūsu valstī ir, turklāt ne vienu vien mēnesi. Bet teikt, ka tas arī optimāli darbojas, gan būtu pamatīgi pārspīlēti.

Vēl precīzāk būtu teikt, ka tā lietošanu pārsvarā ir apguvuši uzņēmēji, kuriem allaž ir bijis tuvs viss, kas saistās ar nepārtrauktu jauno tehnoloģiju apgūšanu. Respektīvi, elektroniskais paraksts Latvijā ir uzmeistarots tik sarežģīts, ka liela daļa uzņēmumu un iedzīvotāju, vienreiz izmēģinot to lietot, ir nolēmuši, no laba prāta nekad dzīvē to vairs nedarīs. Ja nu tomēr šāda nepieciešamība gadās, tā var izvērsties par veselu piedzīvojumu. Redz, piemēram, uz klientu servisu vērsti privātuzņēmumi ir parūpējušies, lai gadījumā, ja patērētājam, rokoties pa internetu, rodas kādas neskaidrības, viņam būtu iespēja paņemt telefona aparātu, nospiest noteiktu ciparu kombināciju un noklausīties, kā viņam laipnā balsī tiek izklāstīts, kā soli pa solim rīkoties tālāk. Kā šis serviss darbojas e-paraksta gadījumā? Visai draņķīgi...

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

LVRTC uzstāj, lai visiem ID karšu saņēmējiem tiktu aktivizēts e-paraksts, bet karšu izsniedzējs PMLP ceļ iebildumus.

Šobrīd izveidojusies nedaudz amizanta situācija par e-paraksta aktivizēšanu elektroniskās identifikācijas kartēs (eID). Proti, Satiksmes ministrija (SM) pirms divām nedēļām preses paziņojumā masu medijiem informēja, ka turpmāk visiem cilvēkiem, kuri būs pieteikušies saņemt eID karti, izsniegšanas procesā tiks aktivizēts arī e-paraksts.

To paredz 10. janvārī Valsts sekretāru sanāksmē (VSS) izsludinātais Ministru kabineta (MK) noteikumu projekts. Tas tiek darīts, lai mainītu esošo kārtību, kad personai tiek uzdots jautājums, vai vienlaikus, saņemot eID karti, aktivizēt e-parakstu.

Pirms pāris dienām DB saņēma zvanu no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP), ka neesot korekti atspoguļot, ka e-paraksts tiks aktivizēts visiem eID karšu saņēmējiem un šobrīd cilvēks vēl aizvien var izvēlēties, vai, saņemot karti, tiek aktivizēta e-paraksta iespēja.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Aktīvākie digitalizācijas veicinātāji uzņēmumā - darbinieki

Ilmārs Arsenovičs, Dokobit pārstāvis Latvijā, 05.03.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, ka pandēmijas ietekmē daudzi uzņēmumi ieviesa un arī bija spiesti ieviest elektronisko dokumentu apriti - tas vairs nav ne jaunums, ne pārsteigums.

Taču šajā procesā ir kāds interesants novērojums - aktīvākie digitalizācijas un arī elektroniskās dokumentu aprites ierosinātāji un vēstneši uzņēmumā visbiežāk ir nevis vadītāji vai par procesu uzlabošanu atbildīgie darbinieki, bet gan tie darbinieki, kas ikdienā tieši saskaras ar dokumentiem.

No vienas puses, tas nav pārsteigums. Ja pārdevējam ir jāsasniedz noteikti pārdošanas rādītāji, bet to liedz izdarīt iespēja laicīgi un operatīvi saņemt parakstītus dokumentus, tad pārdevēji aizdomājas par procesiem un arī to, kā tos uzlabot. Tas pats attiecas uz darbiniekiem, kas strādā personāla, iepirkumu vai citās nodaļās, kur ir svarīga operatīva dokumentu aprite.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz 15. oktobrim pārtraukta elektroniskā paraksta viedkaršu izgatavošana, vēsta laikraksts Dienas bizness.

E-paraksta attīstītājs Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) šobrīd veic sistēmas optimizāciju un procedūras maiņu e-paraksta viedkaršu ražošanā, tādējādi līdz 15. oktobrim karšu ražošana ir pārtraukta. «Viedkaršu personalizācija ir pietiekami sarežģīts un komplicēts process, kur jāievēro virkne drošības procedūru,» DB skaidro LVRTC valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta, atgādinot, ka tradicionāli citās valstīs e-paraksts viedkartēs tika ieviests reizē ar identifikācijas (ID) kartēm. Latvijā e-parakstu neieviesa reizē ar ID kartēm, kas, pēc viņa teiktā, ir bijis viens no iemesliem, kādēļ sākotnējais Latvijas pasta e-paraksta projekts un lielās pieprasījuma prognozes par izsniegto viedkaršu skaitu nepiepildījās, ar ko rēķinājās Latvijā esošie viedkaršu personalizētāji. Tādējādi viedkaršu izgatavošanas izmaksas uz vienību kļuva neadekvāti augstas un karšu personalizētājiem attiecīgais bizness kļuva neinteresants, turpina J. Bokta. Ietekmi uz pieprasījumu atstāja arī tas, ka paralēli viedkartēm tika ieviests virtuālais jeb e-paraksts «mākonī», kā arī e-paraksts, pieejams ID kartēs. Pēdējie dati liecina, ka aptuveni puse no ID karšu saņēmējiem tajā aktivizējuši arī e-parak- stu. ID karšu izsniegšana deva stimulu kopējā e-paraksta lietošanas intensitātē, tomēr samazināja pieprasījumu pēc e-paraksta viedkartēm. Tādējādi esošais viedkaršu personalizētājs First Data pārtrauca sniegt šādu pakalpojumu. Vienlaikus J. Bokta atzīst, ka e-paraksta viedkaršu lietotāji ir tie, kas e-parakstu izmanto bieži un regulāri.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nākamajos 3-4 gados e-paraksta uzturēšanai no Latvijas Valsts radio un televīzijas centra budžeta katru gadu plānots tērēt apmēram vienu miljonu latu, intervijā laikraksta Diena Sabiedrības ziņu redaktoram Osvaldam Zebrim atklāja Latvijas Valsts radio un televīzijas centra valdes priekšsēdētājs Jānis Bokts un Latvijas Valsts radio un televīzijas centra valdes loceklis Gints Kiršteins.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Gerhards: man ir ļoti maz nepieciešamības lietot e-parakstu

Sanita Igaune, 08.06.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Es domāju, ka nav izdarīts pietiekami daudz, lai e-paraksta funkcionalitāte būtu pēc iespējas vienkāršāka, tāpat dažās sfērās ir ieviesti alternatīvi risinājumi, kas pazemina e-parasta pievilcību.»

Tā komentējot iemeslus, kas kavē e-paraksta plašāku izmantošanu DB sacīja satiksmes ministrs Kaspars Gerhards, atzīstot, ka šobrīd viņam personīgi ir ļoti maz nepieciešamības lietot e-parakstu.

Tiesa, K. Gerhards norādīja, ka šobrīd plānos ietilpst e-parakstu padarīt lietotājam draudzīgāku, tāpat tiek izvērtēta citu valstu pieredze un LVRTC izskata iespējas koncentrēties ne tikai uz valsts pārvaldes sektoru, bet arī citām sfērām, kur šādi risinājumi darbojas efektīvi.

Db.lv jau rakstīja, ka e-paraksts, kurā ieguldīti vairāk nekā 4 milj. Ls, ir izpelnījies kritiku un līdz šim plašu popularitāti nav guvis. Sākotnēji e-paraksts tika uzticēts Latvijas Pastam, bet tas zaudējumu dēļ no tā atteicās, un šobrīd e-paraksts ir uzticēts LVRTC.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Neizvēlētais administrators Lūsis pārdos prasījuma tiesības pret Krājbanku par 920 000 latu

LETA, 26.01.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iepriekš maksātnespējīgās AS Latvijas Krājbanka (Krājbanka) administratora amatam ieteiktā Aigara Lūša administrētā maksātnespējīgā SIA Skonto AL februāra beigās izsolē pārdos prasījuma tiesības pret Krājbanku par 920 000 latiem, liecina Lūša paziņojums laikrakstā Latvijas Vēstnesis.

Izsole notiks 29.februārī plkst.11 Antonijas ielā 7-2, Rīgā. Iepriekš Skonto AL 920 000 latu zaudējumus saistībā ar kādreiz pazīstamās viesnīcas Rolands pārdošanu no Krājbankas vēlējās piedzīt tiesas ceļā.

LETA jau ziņoja, ka viesnīca Rolands savulaik piederēja Skonto AL un tā bija ieķīlāta Krājbankā par 2,7 miljoniem latu, kas no bankas bija ņemti būvniecībai. Īpašumu 2004.gada sākumā iegādājās tā paša gada 30.ganvārī dibinātā SIA Calculus, samaksājot par to divus miljonus latu. Firmai tika pārdots arī Krājbankā ieķīlātais viesnīcas inventārs.

Izvērtējot nekustamā īpašuma pārdošanas apstākļus, Lūsis secinājis, ka darījuma rezultātā pilnvarnieka Krājbanka vainas dēļ Skonto AL un tās kreditoru kopumam nodarīti zaudējumi, kurus bankai ir pienākums atlīdzināt. Līdz ar to 2010.gada martā Rīgas apgabaltiesā tika iesniegta prasība pret Krājbanku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Krājbankas kraha dēļ LVRTC zaudējumi pērn – 19,47 milj. Ls

Sanita Igaune, 18.07.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS Latvijas Valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) finansiālos rādītājus 2011. gadā ietekmēja AS Latvijas Krājbanka darbības apturēšana un bankrota procedūras uzsākšana. Tā rezultātā uzņēmuma 2011. gada zaudējumi sasniedza 19,47 milj. Ls, jo nācās veidot uzkrājumus 25,7 milj. Ls apmērā noguldījumiem un aprēķinātajiem procentiem AS Latvijas Krājbanka.

«LVRTC ir iesniedzis kreditora prasījumu AS Latvijas Krājbanka bankrota procedūras ietvaros. Kritiski izvērtējot pieejamo informāciju par AS Latvijas Krājbanka finanšu stāvokli un uzsākto bankrota procedūru, kā arī ievērojot piesardzības principus, vienīgais risinājums bija veidot uzkrājumus noguldījumu summai un aprēķinātajiem procentiem 100% apmērā. Kā jebkuram citam uzņēmumam vai iestādei līdzīgā situācijā, arī LVRTC šī gadījuma dēļ ir nācies pārskatīt ilgtermiņa projektu finansēšanas avotus. Vienlaicīgi droši varam apgalvot, ka LVRTC finanšu situācija ir stabila, LVRTC pašu kapitāls ir 40,1 milj. Ls, un uzņēmuma ikdienas darbība un pakalpojumu sniegšana netika un netiks ietekmēta,» skaidro LVRTC valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pilna servisa nekustamo īpašumu uzņēmums "Latio", kam ir ekskluzīvas tiesības rīkot mutisku izsoli Igaunijas republikas īpašumā esošiem diviem īpašumiem Rīgā. Izsolē tiek piedāvāts nekustamais īpašums un ēka Skolas ielā 13, un zemes gabals komerciālai apbūvei Klusajā centrā Vidus ielā 2. Pieteikšanās izsolei notiek līdz 10.novembrim, mutiska izsole – 16.novembrī.

Oficiāls paziņojums par Skolas ielu 13, LV-1010, Latvijas Republika

Igaunijas Republikas Ārlietu ministrija publicē šādu paziņojumu saskaņā ar Igaunijas valsts īpašumu likuma 58.panta 1.punktu.

Igaunijas Republikas Ārlietu ministrija (turpmāk – Pārdevējs) izsludina šāda nekustamā īpašuma publisku mutisko izsoli:

Nekustamais īpašums un ēka, kas atrodas Latvijas Republikā, Rīgā, Skolas ielā 13, LV-1010 (kadastra numurs 01000200115, kopējā platība 5’832,3 kv.m., zemes gabala platība 1261 kv.m, Valsts nekustamā īpašuma kadastra vienības apzīmējums KV33891 (turpmāk – Nekustamais īpašums). Pārdevēja īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir reģistrētas Rīgas pilsētas zemesgrāmatu nodalījumā Nr.5812. Izsolāmā Nekustamā īpašuma sākumcena ir 4 500 000 EUR. Izsoles drošības nauda ir 5% no izsoles sākumcenas. Izsoles solis ir 10’000 EUR.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Ēku energosertifikāti jāreģistrē Būvniecības informācijas sistēmā

Žanete Hāka, 25.02.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šā gada 21. marta visi ēku energosertifikāti jāreģistrē Būvniecības informācijas sistēmā un tikai šādi reģistrētiem energosertifikātiem būs juridisks spēks, informē Ekonomikas ministrija.

Ministrijas izveidotajā Būvniecības informācijas sistēmā ir izveidota īpaša funkcionalitāte Ēku energosertifikātu reģistra nodrošināšanai. Lai neatkarīgs eksperts varētu pilnvērtīgi strādāt ēku energosertifikātu reģistrā, t.i. sagatavot un izdot energoefektivitātes dokumentus, viņam ir nepieciešams drošs elektroniskais paraksts ar laika zīmogu (e-paraksts) un viedkaršu lasītājs. Lai uzsāktu darbu BIS vidē, neatkarīgajam ekspertam ir jāautorizējas tīmekļa vietnē, izmantojot Latvija.lv autorizācijas rīku - Latvijā populārākās internetbankas vai eID karti.

BIS var reģistrēt arī ēku energosertifikātus, kas izsniegti līdz 2016. gada 21. martam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

E-paraksta jomā pārmet klientu atbalsta sniegšanas un informācijas pieejamības trūkumu. Uzņēmēju viedokļi par e-parakstu kardināli atšķiras. Daļa norāda uz pozitīvo pieredzi, bet citiem e-paraksta saņemšanas process licies sarežģīts, kas devis stimulu e-paraksta izmantošanu pārlikt uz vēlāku laiku – tikai galējas nepieciešamības gadījumā.

Latvijā šobrīd ir aptuveni 7 – 10 tūkstoši aktīvo e-paraksta lietotāju, DB norāda e-paraksta izsniedzēja Latvijas valsts radio un televīzijas centra (LVRTC) valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta. Latvijā ir trīs e-paraksta risinājumi: e-paraksta viedkarte, virtuālais e-paraksts vai e-paraksts ID kartē.

Negatīva pieredze ar e-parakstu bijusi servisa audita kompānijas Dorus biznesa attīstības direktoram Gatim Ulinskim. Pēc viņa domām nav pietiekami daudz un saprotami izklāstīta visa nepieciešamā informācija. G. Ulinskis secinājis, ka e-parakstu var izmantot tikai galīgā nepieciešamības gadījumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IKT nozarē jau vairākus gadus plaši tiek attīstīta resursu koplietošana, kas ļauj izmantot augstākas kvalitātes un pieejamības infrastruktūru un pakalpojumus, neieguldot to izveidē savus līdzekļus. Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) ir šādas koplietojamas infrastruktūras uzturētājs, uzņēmējiem piedāvā optiskā tīkla koplietošanu, eParaskta un e-Identitātes platformas, datu pārraides risinājumus, bet valsts iestādēm ir virkne efektīvu pakalpojumu ieskaitot, kiberdrošības risinājumus.

Par resursu koplietošanu, ikdienas darbu, kiberdrošību un iedzīvotāju izglītošanu Dienas Bizness saruna ar LVRTC valdes priekšsēdētāju Ģirtu Ozolu.

LVRTC ir viens no valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pakalpojumu kompetenču centriem, kā arī sniedz Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra (VESPC) pakalpojumus publiskā sektora spēlētājiem. Ko tas praktiski nozīmē, ko darāt un ko no tā iegūst uzņēmumi, sabiedrība?

Valsts elektronisko sakaru pakalpojumu centra uzdevums ir nodrošināt valsts pārvaldes iestādēm tehnisko līdzekļu kopumu - nepieciešamo skaitļošanas, datu glabāšanas un elektronisko sakaru tīkla informācijas un komunikācijas tehnoloģiju infrastruktūru, lai nodrošinātu informācijas sistēmu darbību augstā konfidencialitātes, integritātes un pieejamības līmenī. Mēs nesniedzam pakalpojumu gala lietotājam. Starp mums un sabiedrību ir valsts pārvalde un tas, ko gala lietotājs, proti, sabiedrība pēc mūs paveiktā izjūt vai neizjūt, ir dažādu informācijas sistēmu darbības pieejamība vai nepieejamība. Proti, sistēmas vai nu darbojas stabili vai arī kaut kas nav īsti labi. Mūsu uzdevums ir panākt, lai tās sistēmas, kas ir mūsu pārziņā, ir pieejamas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

LVRTC «noraksta» eparaksta viedkarti zaudējumu mazināšanas vārdā

Sanita Igaune, 02.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 1.decembra privātpersonas vairs nevarēs pieteikties e-paraksta viedkartēm, jo turpmāk Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) piedāvās tikai divus e-paraksta nesējus: virtuālo e-parakstu un e-parakstu eID kartē. Jāatzīmē, ka kopumā valsts e-paraksta projektā līdz šim ir ieguldījusi ap 8 milj. Ls.

Līdz šim viena no pakalpojumu barjerām ir tā sarežģītība un šķietamā daudzveidība, DB skaidro LVRTC valdes priekšsēdētājs Jānis Bokta. Tāpat pie esošā Latvijas iedzīvotāju skaita, pēc viņa domām, nav prātīgi uzturēt tik daudz produktu kanālu, jo tas sadārdzina pašu produktu. «Attiecībā uz izmaksām – produktu būs viennozīmīgi vieglāk pārvaldīt, kas rezultātā dos īstermiņa un ilgtermiņa ietaupījumu. Sākotnējie ietaupījumi nav milzīgi, taču ilgtermiņā tie noteikti būs,» turpināja J. Bokta.

LVRTC informē, ka privātpersonas, kuras lieto e-parakstu viedkartē, to varēs lietot arī turpmāk viedkaršu derīguma termiņa ietvaros. Pēdējās izsniegtās viedkartes darbosies 24 mēnešus no to saņemšanas brīža.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Kuģniecības padome vēl nemainās

Ieva Mārtiņa, 20.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmumu reģistrs (UR) dažādu konstatēto nepilnību dēļ nolēmis atlikt Latvijas kuģniecības iesniegto dokumentu reģistrāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Makroekonomika

Revolūcijas situācija pārtikušajā Igaunijā

Didzis Meļķis, 09.04.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunija sasniegusi tādu labklājības līmeni, ka tauta prasa zināmas izmaiņas arī valsts pārvaldē, uzrunā kaimiņvalsts parlamentam šodien sacījis prezidents Tomass Hendriks Ilvess, ziņo raidsabiedrība ERR. Viņa paša pērnruden sāktā pilsoniskā iniciatīva Tautas Asambleja (TA) apkopojusi Igaunijas iedzīvotāju attieksmi pret dažādiem sabiedriskās dzīves jautājumiem un nāk klajā ar 16 likumprojektiem.

Prezidents T. Ilvess atsaucās uz savas tautietes, Eiropas Komisijas augsti stāvošas darbinieces Maives Rutes sacīto, ka, sasniedzot zināmu labklājības līmeni, veiksmīgās valstīs sākas krīzes situācija. Prezidenta vērtējumā pērnā rudens politiskā «rūgšana» Igaunijā ir tam par zīmi. «Mainās tas, ko cilvēki sagaida,» raidsabiedrība citē T. Ilvesa sacīto. «Ļaužu pamatvajadzības ir apmierinātas, tāpēc cilvēki vairs nevar būt mierā ar esošo situāciju. Dažās valstīs, kā Dienvidkoreja vai Taivāna, tas noveda pie revolūcijas. Čīlē un Spānijā tas noveda pie vērtību maiņas. Šo robežu – 15 tūkstošus ASV dolāru IKP uz iedzīvotāju – Igaunija sasniedza 2012. gadā.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Ar virtuālo parakstu sola lētāk

Elīna Pankovska, Māris Ķirsons, 18.03.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tieslietu ministrijas iecerētie grozījumi Komercķīlas likumā paredz, ka turpmāk pieteikumus komercķīlu reģistram varēs iesniegt elektroniski tiešsaistes formā. Plānots, ka, izmantojot e-parakstu, krasi samazināsies izmaksas saistībā ar komercķīlas pieteikumu sagatavošanu. Tomēr tiek norādīts, ka atsevišķas raizes dara šī pakalpojuma drošība.

Grozījumi paredzētas divas iespējas pieteikuma iesniegšanai. Proti, pašas puses, izmantojot portāla latvija.lv piedāvāto e-pakalpojumu, varēs iesniegt pieteikumu ar elektronisko parakstu, pašas veicot visas nepieciešamās darbības – datu ievadi, dokumentu pievienošanu, maksājumu veikšanu, iesniegšanu Uzņēmumu reģistra lietvedības sistēmā. Tāpat varēs izmantot arī maksas pakalpojumu un ar pieteikumu vērsties Uzņēmumu reģistrā, kur pušu vārdā komercķīlu reģistrā to iesniegs Uzņēmumu reģistra amatpersona.

Likumprojekta anotācijā norādīts, ka atbilstoši MK noteikumiem par pieteikumu ko iesniedz komercķīlas ņēmējs un devējs kopumā jāmaksā 44,06 Ls. Savukārt ieviešot iespēju to izdarīt e-parakstu izdevumi visticamāk samazināsies, tad pušu administratīvās izmaksas veido tikai elektroniskā paraksta izmaksas. Atbilstoši LVRTC sniegtajiem datiem, viena virtuālā e-paraksta parakstīšanas reize maksā 0,29 Ls. Līdz ar to komercķīlas līgums un dokuments, no kura izriet nodrošinātais prasījums pusēm izmaksā 1,74 Ls (6 eParakstīšanas reizes).

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Augulis: Latvija Azerbaidžānai piedāvā e-paraksta pakalpojumus

Sanita Igaune, 12.05.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Azerbaidžāna e-paraksta ieviešanā varētu smelties Latvijas pieredzi un piesaistīt Latvijas ekspertus. Tāpat Latvija šai valstij piedāvā palīdzību e-pārvaldes attīstīšanā, uzsvēra satiksmes ministrs Uldis Augulis, tiekoties ar Azerbaidžānas transporta ministru Ziju Mammadovu.

Latvijā e-paraksta kopējais lietotāju skaits ir ap 30 tūkst. Kopš februāra bez viedkartes e-paraksta Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs (LVRTC) ir ieviesis arī virtuālo e-parakstu, kura izveidē tika investēti 190 tūkst. Ls. Kopumā e-paraksta projektā ir ieguldīti vairāk nekā 7 milj. Ls.

Lai gan ieviešot tā saukto e-parakstu «mākonī» lietotāju interese par e-parakstu ir pieaugusi, tomēr šobrīd plašus apgriezienus e-paraksts Latvijā nav uzņēmis.

Bankas Latvijā e-paraksta risinājumā redz perspektīvas, bet uzskata, ka valstij vairāk būtu jādomā pie e-paraksta lietotāju skaita pieauguma, lai komercsektoram būtu lielāka interese par šo rīku.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Microsoft Latvia šefs: Latvijā elektronisko parakstu vienkārši neizmanto

Dienas Bizness, 03.04.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Igaunijā cilvēki iemācījušies prasmīgāk skaitīt savu laiku un naudu. Mēs Latvijā joprojām to nemākam. Mūsu valstī daudziem joprojām piemīt ieradums iet uz valsts iestādēm un risināt jautājumus klātienē, lai gan jau kopš 2006. gada ir pieejams elektroniskais paraksts un jebkurai valsts iestādei ir pienākums pieņemt dokumentus elektroniski,» tā intervijā laikrakstam Diena saka Microsoft Latvia šefs Ēriks Eglītis.

«Cilvēki šo iespēju vienkārši neizmanto. Savulaik izskanēja daudz apgalvojumu par to, cik elektroniskais paraksts maksā, bet neviens nerēķina, cik izmaksā iekāpt automašīnā un aizbraukt, turklāt vēl pavadīt vairākas stundas iestādēs.

Ir pētījumi, ka mazie un vidējie uzņēmumi, kas iemācās pareizi lietot mākoņtehnoloģijas, kļūst vairākkārt efektīvāki, turklāt uzņēmumu izaugsmes temps arī palielinās,» norādījis Microsoft Latvia vadītājs.

Uz Dienas norādi, ka risks ir datu drošība, viņš atbildējis: «Ja izmanto mākoņdatošanas pakalpojumus, jānotiek patiešām globālai katastrofai, lai šiem datiem draudētu nopietnas briesmas. Latvijā iespēju glabāt datus «mākonī» novērtējuši daudzi uzņēmēji, kuri atzīst - ērti ir tas, ka dati pieejami gan no mobilajām, gan stacionārajām ierīcēm.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā e-paraksts, kas ir pieejams kopš 2006.gada nogales, plašu popularitāti lietotāju vidū pagaidām nav izpelnījies, tāpēc sadarbībā ar topošo uzņēmēju, DB ekspermentā pasūtīja e-parakstu, lai vēlāk elektroniski piereģistrētu uzņēmumu.

E-paraksta saņemšanas secība:

1. 28. augusts 4:39 elektroniski tiek aizpildīts un nosūtīts sertifikāta pieteikums uz e-pastu: [email protected].

2. 28. augusts 5:28 saņemta atbilde e-pastā, ka nosūtītais pieteikums ir saņemts un ka divu darba dienu laikā kurjerpasts dos ziņu, lai atvestu iesniegumu parakstīt.

3. 30. augusts ap 10 zvans no kurjerpasta, lai vienotos par tikšanās laiku.

4. 31. augusts 11:30 ierodas kurjers, salīdzina pases datus ar iesniegumā minētajiem un pieņem parakstu.

5. 8. septembris zvana kurjerpasts, lai vienotos par laiku un vietu, kad var saņemt viedkarti.

6. 9. septembris ap 11 kurjers atved viedkarti.

7. 10. septembris no pasta atnāk paziņojums par ierakstīto vēstuli ar PIN kodu.

Komentāri

Pievienot komentāru