Citas ziņas

Betona nozarē bankroti ir neizbēgami

Katrīna Iļjinska, 670884437, 26.08.2008

Vairāki betona ražošanas nozares uzņēmumi, kā arī Latvijas Būvmateriālu ražotāju asociācija ir griezušies ar iesniegumu Konkurences padomē (KP), kurā norāda, ka Latvijas lielākais cementa ražotājs Cemex, kurš vēlas apgūt arī transportbetona tirgu, dempingo. Uzturot betonam cenas, kas zemākas par pašizmaksu, no tirgus tiek izspiesti mazie un vidējie vietējie ražotāji, lai pārņemtu nozari, uzskata Latvijas būvmateriālu ražotāju asociācijas izpilddirektors Andris Trifanovs.

Foto: Ritvars Skuja, DB

Jaunākais izdevums

Betona ražotāji uzskata, ka, tirgum nonākot viena spēlētāja rokās, nākotnē gaidāms betona deficīts un nesamērīgi augstas cenas.

Pašreizējās vispārējas ekonomiskas krīzes apstākļos, būvniecības nozarē visgrūtākie laiki ir tieši būvmateriālu ražotājiem. Nesen augustā Db rakstīja par dempinga aizdomām ceļu būvē, bet nu šāda problēma, iespējams, skārusi arī betona ražotājus. Nozares dalībnieki sūdzas par bankrota tuvošanos.

Apsūdz Cemex

Vairāki betona ražošanas nozares uzņēmumi, kā arī Latvijas Būvmateriālu ražotāju asociācija ir griezušies ar iesniegumu Konkurences padomē (KP), kurā norāda, ka Latvijā lielākais cementa ražotājs Cemex, kurš vēlas apgūt arī transportbetona ražošanas tirgu, pašreizējās krīzes apstākļos dempingo, piedāvājot iegādāties betonu par cenu, kas esot zemāka par pašizmaksu. Kompānijas, kuru rīcībā ir tāda informācija un kuras parakstījušas KP iesniegto sūdzību, ir betona ražotāji SIA Eksimtrans, SIA Betons 97, kā arī SIA Baltijas Betonmix. Uzņēmumi sūdzībā norāda, ka Cemex pārdodot transportbetonu par aptuveni 15 % lētāk, nekā ir betona pašizmaksa. Savukārt Cemex valdes priekšsēdētājs Hosē Luiss Seiho Gonzaless Db pavēstīja, ka uzņēmums pagaidām nav saņēmis no KP oficiālu paziņojumu par iesnieguma esamību, tomēr var teikt, ka Cemex ir pieteicis sevi Latvijā ne tikai kā cementa, bet arī gatavā betona un inerto materiālu ražotāju. Viņš arī apgalvo, ka uzņēmums nedempingo, bet piedāvā labas cenas: «Pašlaik betona tirgus piedzīvo lejupslīdi. Tirgus atdzišana ir radījusi betona pārprodukciju Latvijā, līdz ar to saasinājusies konkurence. Cemex stratēģija ir piedāvāt klientam izdevīgākos risinājumus gan cenu, gan servisa ziņā uzņēmējdarbības labās prakses ietvaros,» uzskata H.L.Gonzaless.

Baidās sūdzēties

Latvijas būvmateriālu ražotāju asociācijas izpilddirektors Andris Trifanovs Db norādīja, ka, uzturot betonam mākslīgi zemas cenas, kas ir zemākas par pašizmaksu, no tirgus tiek izspiesti mazie un vidējie vietējie ražotāji, lai pārņemtu nozari. Jau pašlaik Cemex pieder aptuveni 20 % tirgus daļa. Asociācija arī norāda, ka Cemex pašlaik ir dominējošais stāvoklis cementa nozarē, taču, ja uzņēmums turpinās pārdot produkciju par zemākām cenām, pēc pāris gadiem situācija mainīsies un Cemex pārņems arī betona nozari. Nozares pārstāvji uzskata, ka betona nozarē starp maziem un vidējiem uzņēmumiem valda bailes izteikt viedokli par radušos situāciju, jo uzņēmēji nevēlas sanaidoties ar kompāniju Cemex, no kuras tiek pirkts cements. Naids starp kompānijām varētu novest pie piegāžu pārtraukšanas un mazo uzņēmumu bankrota.

Tirugs monopolizējas

Arī SIA Baltijas Betonmix valdes priekšsēdētājs Ēriks Fricsons par situāciju saka, ka būvniecībā iestājusies krīze un visi ražotāji pazemina cenas. «Cemex ir stratēģisks mērķis iegūt identisku tirgus daļu betonā, kā jau ir cementā, t.i., 65 % tirgus daļu. To var izdarīt tikai uz kvalitātes rēķina vai iznīdējot no tirgus mazos konkurentus,» norāda Ē. Fricsons, piebilstot, ka ekonomikai nevajadzētu zaudēt konkurētspējīgu betona tirgu, taču betona tirgus lēnām tiek monopolizēts viena spēlētāja rokās. Ē. Fricsons iepriekš arī izteicies, ka SIA Baltijas Betonmix vēlas iegūt 25 % tirgus daļu, tāpēc ir modernizējis ražotnes. Baltijas Betonmix iepērk cementu ne tikai no Cemex, bet arī no Igaunijas un Vācijas uzņēmumiem, tāpēc Ē. Fricsons nesaskata iespēju Cemexizēst uzņēmumu no tirgus, bet norāda, ka Cemex var iegūt iecerēto tirgus daļu uz citu - mazo betona ražotāju bankrota rēķina. H.L.Gonzaless gan komentēja, ka betona tirgū Cemex nav dominējošs un ir tikai viens no tirgus dalībniekiem.

Grūti pierādīt

Betona un dzelzsbetona konstrukciju ražotāja SIA Rīgas firmaLugaži valdes priekšsēdētājs Juris Lībeks Db pastāstīja, ka ļoti iespējams, ka uzņēmuma Cemex zemajām betona cenu dēļ, Cemex ar laiku var iegūt dominējošu stāvokli. «Ja Cemex uzbūvēs vēl kādus desmit betona ražošanas mezglus, tad tā arī būs - iegūs dominējošu stāvokli,» uzskata J. Lībeks un piebilst, ka diemžēl ne Konkurences padome, ne kāda cita institūcija šajā situācijā neko nevarēs darīt. «Protams, ka mēs gribētu, lai Cemex nepārdod betonu par lētāku cenu, taču Cemex betona ražotnes pērk cementu no savām cementa ražotnēm, līdz ar to vismaz vienu izejvielu betona ražošanai viņi iegūst par lētāku cenu, kas arī padara betona cenu zemāku. Taču mūsu valstī šādā situācijā neko nevar darīt, jo cements un betons ir divas pilnīgi dažādas nozares. Neviens nevar Cemex betona ražotājiem norādīt, par kādu cenu jāpārdod betons. Mēs, betona ražotāji, visi pērkam cementu no Cemex un negribam strīdēties ar šo uzņēmumu,» stāsta J. Lībeks. Savukārt betona ražotāja SIA MB Betons grupas valdes priekšsēdētājs Normunds Horsts Db pastāstīja, ka reāli attiecīgās institūcijas varētu kaut kā pārbaudīt situāciju, jo ir likumi, kas aizliedz pārdot preci zem pašizmaksas, taču būs lielas grūtības pierādīt dempingu. Viņš arī atzina, ka pašlaik daudzi betona ražotāji pazemina cenas, lai tikai noturētu savas pozīcijas tirgū, taču diez vai betons tiek pārdots zem pašizmaksas. Uzņēmumi, kuri iesnieguši sūdzību KP, lūdz ierobežot starptautisko kompāniju agresīvo ekspansijas politiku. Uzņēmēji uzskata, ka zaudējumus, ko Cemex cieš no dempinga betona cenām, nākotnē varēs atgūt - iegūstot dominējošu stāvokli betona tirgū, Cemex varēs noteikt nesamērīgi augstas cenas betonam līdzīgi, kā tas bija cementa tirgū, sākot ar 2005. gadu. LBRA savukārt norāda, ka Cemex zemo cenu politika ir pretrunā ar Eiropas Kopienas dibināšanas līguma regulu 81.un 82.pantu par negodīgu konkurenci, jo produkcija tiekot pārdota zem pašizmaksas. Db rakstīja (17.10.2005), ka Cemex ir vienīgais cementa ražotājs Latvijā, un, izmantojot situāciju laikā, kad valstī bija cementa deficīts, uzņēmums sāka paaugstināt cementa cenas. Toreiz pēc mazāko betona ražotāju teiktā, cementa cena sākotnēji kāpa vidēji par 15 % divu nedēļu laikā. Līdz ar to Cemex varēja noteikt cementam tādu cenu, kādu vēlas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgā, Brīvības ielā svinīgi atklāts jaunais “Primekss Betona izpētes centrs”. Centra eksperti turpinās sadarboties ar starptautiski vadošajām akadēmiskajām iestādēm, lai piedāvātu ilgnoturīgus, klimata nospiedumu mazinošus risinājumus būvobjektiem visā pasaulē.

“Primekss Betona izpētes centrs” (PBIC) ir Austrumeiropā lielākais betona zinātniskās izpētes centrs. Tā 400 m2 platībā izvietotas modernas betona svaigo un sacietējušo īpašību testēšanas laboratorijas, kā arī betona izejvielu fizikāli-ķīmisko īpašību testēšanas laboratorija betona piedevu izstrādei un kvalitātes kontrolei. Centra augsti kvalificētais personāls projektē jaunākajām robotizācijas iekārtām piemērotu un videi draudzīgu betona tehnoloģiju.

“Betona nozare atbildīga par 8% cilvēku darbības rezultātā radīto CO2 izmešu apjomu. Ar Primekss izstrādāto kompozītbetona tehnoloģiju panākam izmešu samazinājumu līdz pat 70%,” centra apmeklētājus informēja Primekss ģenerāldirektors Jānis Ošlejs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kompozītbetona tehnoloģija samazina CO2 izmešus līdz pat 70%

Jānis Ošlejs, "Primekss" ģenerāldirektors, 16.06.2023

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ietekme uz globālajām klimata pārmaiņām ir ikvienam cilvēkam, ikvienam uzņēmumam un ikvienai nozarei. Betona nozare, kurā darbojas arī uzņēmums “Primekss”, kopumā ir atbildīga par 8% cilvēka darbības radīto globālo CO2 izmešu apjomu. Riskēt un turpināt masveidā radīt izmešus ir bezatbildīgi – mums nav planētas B.

Kā to var risināt?

Pirmā atbilde ir - arvien ciešāk tuvināt zinātni ar praktisko būvniecību, veicināt sadarbību. Kāds varētu jautāt – kas tur ko pētīt, betons ir betons! Tomēr tā šķiet tikai virspusēji skatoties.

Betona sastāvs var būt ļoti komplekss, tāpēc radīt paredzamu un teicamu betona kvalitāti jebkurā pasaules vietā ir liels izaicinājums. Mēs redzam ne tikai zinātniskās izpētes jēgu, bet arī praktisko pielietojumu – izpēti un zinātni liekam līdzās mūsu pirms dažām nedēļām atklātajā, būtiski paplašinātajā Primekss Betona izpētes centrā, kas, starp citu, ir lielākais šāda veida centrs Austrumeiropā.

Esmu arī novērojis, ka mūsu uzņēmuma pievienotā vērtība ir tieši spējā pārnest inovatīvas zinātnē balstītas tehnoloģijas praksē, spēja pārvērst idejas pielietojamos produktos, sasaistot zinātni un praksi no jaunākajiem ķīmijas un fizikas pētījumiem, līdz mākslīgā intelekta pielietojumam būvniecībā. Mūsu gadiem ilgais zinātnes un prakses sadarbības piemērs parāda, ka tas ļoti labi strādā un dod abpusēju pievienoto vērtību – gan mums kā biznesam, jo varam tirgū piedāvāt inovatīvus betona produktus, gan zinātniekiem, jo rosinām jaunas izpētes jomas, no kā iegūs visa būvniecības nozare.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

FOTO: Cemex uzbūvējis pirmo betona ceļu Latvijā un vēlas sadarboties ar ceļu būvniekiem

LETA, 16.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Cementa ražotāja SIA Cemex realizējusi pilotprojektu, kaļķakmens karjerā Kūmas uzbūvējot 500 metrus garu ceļa posmu no valčbetona, un ir gatava sadarboties ar ceļu būves uzņēmumiem un VAS Latvijas Valsts ceļi šādu ceļu būvniecībā Latvijā.

Cemex valdes loceklis Ēriks Maikls Trusevics stāstīja, ka betona ceļu izmaksas ir par aptuveni 20% lētākas nekā asfalta ceļu izmaksas, piemēram, šī eksperimentālā ceļa izmaksas bija 45 eiro par kvadrātmetru.

«Betona ceļiem ir arī daudz mazākas uzturēšanas izmaksas. Piemēram, ja asfalta ceļam remonts ir jāveic septiņus līdz desmit gadus pēc uzbūvēšanas, betona ceļš bez remonta var nokalpot līdz pat 20 gadiem. Tāpat betona ceļam var izmantot vietējās Latvijas izejvielas, un nav jāimportē bitumens un granīts. Betona ceļa būvniecībai nav nepieciešama speciāla tehnika, to var veikt ar esošo ceļu būves tehniku,» sacīja Trusevics.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

RTU sadarbībā ar Sakret izstrādā betona maisījumu 3D drukāšanai

Db.lv, 13.01.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) industriālais doktorants Krists Ziemelis sadarbībā ar Baltijas reģionā lielāko sauso un lietošanai gatavo būvmaisījumu ražotāju SIA «Sakret» izstrādā un testē 3D betona maisījumu, lai ieviestu to būvniecības tirgū Eiropā.

3D betona drukāšana strauji attīstās visā pasaulē, taču pagaidām nav standartizēta betona maisījuma, ko varētu izmantot nesošo konstrukciju būvniecībā. RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes 3D betona drukāšanas zinātniskajā laboratorijā tiek pilnveidots betona maisījums, noteiktas un pārbaudītas tā īpašības, kas ir vitāli svarīgi, lai materiālu varētu standartizēt un izmantot būvniecībā. Maisījumu pēc RTU zinātnieku definētām prasībām izstrādā SIA «Sakret».

«Mūsu galvenais mērķis ir iegūt 3D drukājumu betona materiālu. Tā kā tehnoloģija būvniecības nozarē ir jauna, pētām tehnoloģijas un materiāla mijiedarbību, pilnveidojam pašu materiālu, kā arī radām optimālus apstākļus materiāla testēšanai. Mēs drukājam dažāda izmēra un formu izstrādājumus un testējam tos. Testēšana ir nepieciešama, lai nodrošinātu materiāla ieviešanu tirgū – ir jāizpēta un jānosaka materiāla īpašības, jo tas atšķiras no tradicionāli lietotā betona. Vieni no būtiskākajiem testiem, kas jāveic, izstrādājot jaunu materiālu Latvijā, saistīti ar ilgmūžību. Ņemot vērā Latvijas mainīgos laika apstākļus, materiālam jābūt noturīgam pret negatīviem laika apstākļiem un ārējās vides iedarbību,» skaidro RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes doktorantūras students K. Ziemelis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

UPB Liepājā ražos vēl sarežģītākas dzelzsbetona konstrukcijas

Jānis Goldbergs, 29.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Blakus UPB grupas uzņēmuma Dzelzsbetons MB esošajai dzelzsbetona konstrukciju ražotnei Liepājā, Cukura ielā, jau pavisam drīz darbu sāks jauna, mūsdienu prasībām atbilstoša ražotne ar visu tai nepieciešamo infrastruktūru.

Par 12 miljonus vērtajām investīcijām pēdējā gada laikā un to, kas tapis, kā arī – kāpēc, Dienas Bizness iztaujāja uzņēmuma Dzelzsbetons MB vadītājus: valdes priekšsēdētāju Ojāru Jakstu un valdes locekli Artūru Lukašenoku.

Uzņēmums Dzelzsbetons MB strādā un eksportē. Kas šobrīd top no jauna? Ko, braucot pa Cukura ielu Liepājā, Karostas virzienā, labajā pusē var ievērot?

A.L.: Esošā ražotne un betona maisīšanas torņi ir ielas sākumā, bet tālāk seko nupat piebūvētās ēkas: jaunā produkcijas noliktava, ražotnes telpu papildinājums un jaunais betona mezgls, četri pelēki torņi, kas ļaus mums ražot īpaši izturīgu betonu daudz vieglāku un plānāku konstrukciju veidošanai. Jau oktobra beigās ēkas un būves tiks nodotas ekspluatācijā, bet līdz gada beigām taps gatavā produkcija jaunajās telpās.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Primostar: būvniecības nozares izaicinājums ir strādāt ātrāk, ilgtspējīgāk un zaļāk

Primostar, 10.04.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Primostar, kas specializējas pazemes dzelzsbetona konstrukciju hidroizolācijā, ir lielākais spēlētājs Igaunijā savā jomā. Uzņēmums galvenokārt fokusējas uz to, kā hidroizolācijas materiālus izmantot gudri, lai tādējādi sasniegtu optimālu rezultātu, samazinātu materiālu patēriņu un vienlaikus būtu videi draudzīgi. Ar prieku dalāmies pieredzē ar citiem būvniecības tirgus dalībniekiem, organizējot konsultācijas un seminārus.

“Būvniecības nozarē pastāvīgs izaicinājums ir tas, kā īsākā laikā un ar zemākām izmaksām paveikt vairāk. Arī hidroizolācijas darbu gadījumā ir jāatrod veids, kā samazināt darba laiku un tā laikā panāktu maksimālu rezultātu, turklāt jāskatās uz vides ilgtspējību un darbaspēka izmaksu ietaupījumu,” mūsdienu būvniecības tirgus galvenās bažas min Primostar vadītājs Indreks Ūsalu (Indrek Uusalu).

Viņš norāda, ka virszemes vietas trūkuma dēļ arvien vairāk tiek celtas jaunas ēkas ar pazemes autostāvvietām. Ņemot to vērā, ir svarīgi izvēlēties optimālo hidroizolācijas risinājumu, kur būvniekam jārēķinās ar konstrukciju un ekspluatācijas mērķi un jāspēj apturēt materiālu pārtēriņu. Pēdējo desmit gadu laikā Eiropas būvniecības nozare no bitumena bāzes produktiem ir pārgājusi uz hidroizolācijas izmantošanu konstrukcijas iekšpusē, kas sastāv no īpašiem profiliem un kristāliskā betona piemaisījuma. Šāds risinājums ļauj ietaupīt gan laiku, gan naudu, kā arī ir videi draudzīgs, pateicoties betona piemaisījumam, kura pamatā ir dabīgas sastāvdaļas atšķirībā no mākslīgā materiāla uz naftas bāzes, piemēram, bitumena, kas vidē izdala daudzus toksiskus savienojumus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Noskaidroti betona olimpiādes uzvarētāji

, 29.05.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IX Betona olimpiādē, kuras mērķis bija noteikt augstākās stiprības betona ražotāju, 1. vietu ieguvusi RTU Būvniecības fakultātes Betona mehānikas laboratorija.

2. vieta piešķirta RTU Būvniecības fakultātes studentu grupai, bet 3. vieta - SIA Baltijas Betons.

Pirmās trīs vietas ir aprēķinātas, mērot katra dalībnieka iesniegtos trīs betona paraugus un pēc tam aprēķinot visu triju mērījumu laikā iegūto vidējo betona stiprību.

Latvijas Betona savienības valdes priekšsēdētājs Videvuds Lapsa uzsver, ka Betona olimpiādi ir iespējams pielīdzināt tehniskajiem sporta veidiem, un norāda, ka nākotnē ir iecerēts veidot tādus betona paraugus, kuru stiprība pārsniedz 200 megapaskālus. Uzvarētāju vidējā triju betona paraudziņu siprība bijusi 187.4 megapaskāli.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Betona grīdu ražotāja SIA Primekss izstrādātais sīkstais un neplaisājošais Prime Composite betons ir uzvarējis pasaules lielākās betona tehnoloģiju izstādes World of Concrete Lasvegasā, ASV, inovatīvāko produktu grupā, biznesa portālu Nozare.lv informēja Primeksa valdes priekšsēdētājs Jānis Ošlejs.

Prime Composite betons inovatīvāko produktu kategorijā ir ieguvis Winner of Editors Choice balvu. Ošlejs skaidroja, ka šo balvu piešķir starptautisko būvniecības žurnālu redaktori. Vēl inovatīvāko produktu kategorijā balvas piešķir izstādes apmeklētāji un betona eksperti.

«Mums tas ir ļoti nozīmīgs panākums, jo World of Concrete ir vienīgā nozīmīgā betona izstāde pasaulē, līdz ar to par piedāvāto produktu ir ļoti liela interese no visām pasaules malām. Iegūtā balva dos mūsu produktam Prime Composite pārliecinoši lielāku atpazīstamību pasaulē, un tas ļaus uzņēmumam augt vēl straujāk,» uzsvēra Ošlejs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Noslēdzies viens no apjomīgākajiem un sarežģītākajiem betona piegādes projektiem, kāds īstenots Latvijā

Lelde Petrāne, 14.08.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Celtniecības materiālu ražotājs Cemex šonedēļ noslēdza betona piegādi starptautiskās lidostas Rīga infrastruktūras attīstītības projektam, finansētam no Eiropas Savienības Kohēzijas fonda. Kopējais piegādātā transportbetona apjoms sasniedz vairāk nekā 75 000 kubikmetru, un tas ir viens no lielākajiem infrastruktūras projektiem Latvijā pēdējo gadu laikā, kurā izmantots īpašām prasībām atbilstošs transportbetons, informē uzņēmums.

Būvdarbi infrastruktūras atjaunošanai Rīgas lidostā sākti 2013. gada maijā, un to ietvaros tika veikti plaša apjoma infrastruktūras uzlabošanas darbi, tostarp tika demontēts esošais betona segums un tā vietā izbūvēts jauns. Cemex veica transportbetona piegādes lidostas 2. un 3. perona rekonstrukcijai, kas iekļāva arī lidmašīnu pretapledošanas apstrādes laukumu būvniecību.

Kopējais uzņēmuma piegādātā transportbetona apjoms pārsniedz 75 000 kubikmetru, kura ražošanai izmantots Cemex Brocēnu rūpnīcā ražotais cements. Izmantojot Cemex piegādāto transportbetonu, betonēšanas darbi paveikti 200 000 kvadrātmetru lielā platībā – kas atbilst 28 futbola laukumu teritorijai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Sākam biznesu: Remember Brothers piedāvā būvēt mājas no kaņepju betona paneļiem

Signe Knipše, 20.03.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kaņepes izglābs pasauli – šādu pārliecību pauž Roberts Jevsejevs, kaņepju betona ražošanas uzņēmuma dibinātājs. Pašlaik pasaules glābšanai «caur kaņepēm» viņš un zīmola Remember Brothers līdzveidotājs Aleksandrs Bondars sācis ar centieniem ražot kaņepju spaļu betona paneļus un no tiem – mājas.

Pirmā māja demonstrējumiem un biroja vajadzībām uzbūvēta Ikšķilē. Ražotne atrodas 100 km uz ziemeļaustrumiem, Latvijas augstākajā daļā netālu no Gaiziņa – Bērzaunes pagastā.

Biznesa ideju uzņēmēji auklējuši 2,5 gadus. Pirms tam strādājuši nekustamā īpašuma jomā, krīzes laikā nolēmuši pievērsties būvniecībai. R. Jevsejevs vēlējies būvēt ģimenes māju un sācis lūkot pēc tādas, kas būtu laba viņa bērniem. Ar būvniecību un ekonomiku ir saistīta abu uzņēmēju izglītība – R. Jevsejevs pēc izglītības ir būvniecības ekonomists, bet A. Bondars – inženieris ekonomists. Abi likuši prātus kopā ar vēlmi radīt kaut ko labu videi, sabiedrībai, un tādu, ar ko var pelnīt. Aptuveni tajā laikā R. Jevsejeva īpašumā nonākusi arī 1888. gadā celtā Staldēnu pienotava, kas būvēta no līdzīga materiāla – linu spaļiem, kurus kopā satur kaļķis. Mājas no spaļu betona agrāk būvētas bieži. Remember Brothers mēģina šīs prasmes atgūt, ielikt mūsdienīgas ražošanas rāmjos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ilgmūžības virziena piekritējas, mākslinieces Kristīne Kārkliņa un Žanete Eglīte arī biznesā palikušas uzticīgas šiem principiem, izveidojot uzņēmumu, kas no betona veido mājlietas - svečturus, puķu podus un kastes, traukus un flīzes.

"Vecais, labais betons no arhitektūras materiāla kļuva par interjera priekšmetu materiālu – krāsainu, ar dažādām virsmas apdarēm un faktūrām. Sākumā kā dāvanas draugiem, bet pirms gada izlemts darboties plašāk," stāsta uzņēmuma "SENSUOUS nature" dibinātājas.

K.Kārkliņa studējusi tēlniecību un funkcionālo dizainu. Vēlāk daudzus gadus strādājusi kā grafiskais dizaineris, bet nerimstoša bijusi vēlme atgriezties pie "taustāma" dizaina darbiem. Un tā vecais, labais betons no arhitektūras materiāla kļuva par interjera priekšmetu materiālu – krāsainu, ar dažādām virsmas apdarēm un faktūrām.

Kopumā uzņēmējdarbības uzsākšanā tika investēti aptuveni 15 000 eiro, taču investīcijas turpinās, jo kā norāda uzņēmuma dibinātājas betona produktu un zīmola izveide ir darba un resursu ietilpīgs process. "Mēs daudz laika un enerģijas ieguldām mūsu idejas nodošanā. Jo tie nav tikai svečturi vai puķupodi. Tās ir ar rokām, tepat Latvijā, no Latvijā ražotām izejvielām radītas mājlietas," komentē K.Kārkliņa un Ž.Eglīte.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Pirmajā 3D betona drukas konkursā triumfē ideja par multifunkcionālu soliņu

Db.lv, 08.04.2022

«4 AM» vides dizaina objekta ideja – ar koka dēlīšiem segtu multifunkcionālu 3D betona soliņš atpūtai Torņakalnā, Latvijas Universitātes (LU) Akadēmiskajā centrā.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baltijā pirmajā 3D betona drukas konkursā žūrija par uzvarētāju atzīst Rīgas Tehniskās universitātes (RTU) un Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) studentu komandas «4 AM» piedāvātu vides dizaina objekta ideju – ar koka dēlīšiem segtu multifunkcionālu 3D betona soliņu atpūtai Torņakalnā, Latvijas Universitātes (LU) Akadēmiskajā centrā.

Žūrija izvēlējās trīs labākos darbus. Otro vietu iegūst RTU un LMA studentu komandas «onlyonly» iecere par lapeni – atpūtas paviljonu, kur atpūtu no citu acīm slēpj dažāda augstuma liektas formas betona sienas. Par trešo labāko atzīta RTU un biznesa, mākslas un tehnoloģiju augstskolas RISEBA studentu komandas «FRA» ideja – atpūtas un rekreācijas vieta ar soliņu, velosipēdu novietni un nojumi, kuru caurvij 3D betona konstrukcijas.

Labāko vides objektu ideju iecerēts īstenot, izvērtējot iespējas to integrēt LU Rakstu mājas projektā.

LU Rakstu mājas projektu plānots pabeigt līdz 2023. gada beigām.

Labāko darbu autori saņem arī naudas balvas 3000, 2000 un 1000 eiro vērtībā. Finālā piedalījās astoņas studentu un jauno profesionāļu komandas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Izveido Baltijā pirmo 3D betona drukāšanas laboratoriju

Db.lv, 08.04.2021

Zinātniskās laboratorijas vadītājs, RTU Būvniecības inženierzinātņu fakultātes vadošais pētnieks Māris Šinka.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas Tehniskā universitāte (RTU) partnerībā ar lielāko sauso un lietošanai gatavo būvmaisījumu ražotāju Baltijas reģionā SIA Sakret izveidojusi 3D betona drukāšanas zinātnisko laboratoriju, liekot pamatus novatorisku tehnoloģiju izmantošanai būvniecībā Baltijā.

Laboratorijā varēs drukāt betona masu, izstrādāt prototipus objektu vai konstrukciju detaļu 3D printēšanai, pētīt un pārbaudīt inovatīvus materiālus, testēt izdrukātus objektus. Laboratorijā veikti pētījumi varētu kļūt par pamatu standartu izstrādāšanai, lai 3D tehnoloģijas varētu izmantot dažādu ēku būvniecībai ne tikai Latvijā, bet arī Eiropā.

Plānots, ka tā kļūs par brīvās pieejas zinātnes platformu 3D betona un citu būvmateriālu printēšanas jomā. Tā būs pieejama gan studentiem un pētniekiem, gan dažādām kompānijām un jaunuzņēmumiem zināšanu komercializācijai.

3D betona printēšana ir inovatīvs zinātnes un tehnoloģiju attīstības virziens, kas strauji attīstās visā pasaulē. Tehnoloģija ir ilgtspējīga, nodrošina cilvēkresursu un materiālu efektīvu izmantošanu, kā arī arhitektūras un būvniecības nozarēm piedāvā gandrīz bezgalīgas iespējas, kas saistītas ar formas, izmēra un struktūras brīvību. 3D betona printeri izgatavoja RTU zinātnieki ar RTU Dizaina fabrikas inženieru atbalstu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

CEMEX atsāk ražot Daugavpilī

Daiga Ozola, Db, 05.02.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Cemex atsāk darbu Daugavpilī, šodien atverot betona ražotni, kuras renovēšanā investēti 200 tūkstoši eiro.

Ražotnes kapacitāte sasniedz 40 kubikmetru stundā un nodrošina Cemex plašāku ģeogrāfisku segumu Latgalē ar potenciālu apkalpot Lietuvas ziemeļaustrumu rajona betona tirgu. Kopējās investīcijas Daugavpils betona ražotnes renovēšanā sasniedz 200 tūkstošus eiro (140 tūkstošus latu). Tās ietver ražotnes uzlabošanu, apkures sistēmas izveidi, lai nodrošinātu ražošanu ziemas periodā, pārstrādes sistēmas iegādi un iekārtu uzstādīšanu, vadoties pēc Cemex iekšējās politikas vadlīnijām, kā arī prasībām, ko izvirzījusi būvvalde. Ražotne nodrošinās septiņas darba vietas. Sezonas laikā, paaugstinoties pieprasījumam, darba vietu skaits varētu tikt palielināts līdz 14 strādājošajiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

UPB grupas konsolidētais apgrozījums sasniedzis 212 miljonus eiro

Zane Atlāce - Bistere, 04.02.2020

Šogad turpinās darbs arī pie augstceltnes Garda Vesta Zviedrijā, kur jānodrošina augstas ugunsdrošības un sprādzienizturības prasības.

Avots: UPB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

UPB grupas konsolidētais apgrozījums 2019. gadā sasniedza 212 miljonus eiro. Kopš 2015. gada apgrozījums ir pieaudzis gandrīz par 100 miljoniem eiro, informē uzņēmumā.

UPB grupas uzņēmumi pērn turpināja attīstīt jaunus un inovatīvus produktus, investēja ražotņu, biroja telpu paplašināšanā un tehnoloģiju modernizācijā.

UPB īstenojis vairākus nozīmīgus "Design&Build" objektus, lielākais no tiem ir Boeing 747-8 angārs Baku lidostā, Azerbaidžānā, ar kopējo platību 8046 m2. Projektēšanā bija jāņem vērā seismiskā aktivitāte, lielā vēja slodze (41 m/s) un specifiskās ugunsdrošības prasības.

Savukārt tepat Latvijā ekspluatācijā tika nodota Liepājas Olimpiskā centra Tenisa halle. Pērn UPB noslēdza līgumu un uzsāka tirdzniecības centra SĀGA projektēšanu un būvniecību, un šobrīd tas ir UPB vēsturē lielākais objekts Latvijā ar kopējo platību 59 000 m2.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā piektdienā portāls db.lv ciemojas Mārupē, uzņēmumā SIA Laba sēta, kur tiek izgatavoti betona žogi.

Kompānija ražo precīzu formu betona produkciju, ievērojot sausā betona tehnoloģiju, piemēram, betona sētas stabus, pasētas, soliņus, betona puķu podus un citus betona dizaina elementus.

Tehnoloģija, kuru izmanto uzņēmums produkcijas ražošanai, radīta Latvijā, jau Ulmaņlaikos, stāsta SIA Laba sēta īpašnieks Otis Vanags.

Kompānija dibināta 2011.gadā, taču tās īpašnieks tirgū strādā krietni ilgāk. Pašreiz uzņēmums lielākoties savu produkciju tirgo Latvijā, taču sācis eksportu arī uz citām valstīm, piemēram, Lietuvu, Baltkrieviju un Vāciju, kur nākotnē plānots atvērt atsevišķu ražotni,

Ražotnē pašlaik sāk palikt par maz vietas, tādēļ nākotnē plānots ražošanu paplašināt.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

FOTO: No Ventas upes kuģošanas kanāla izceļ 50 tonnu smagu betona gabalu

Žanete Hāka, 05.04.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ventas upes kuģošanas kanāla padziļināšanas darbu laikā Ventas kreisā krasta pusē apmēram 50 metru no Noord Natie Ventspils Terminals tika atrasts liels betona gabals, informē Ventspils brīvostas pārvalde.

Iepriekš par šāda lieluma betona gabalu ziņu nebija, jo dziļums kuģošanas kanālā nebija tik liels, lai to konstatētu.

Šobrīd kuģošanas kanāls padziļināts līdz 15 metriem. Betona gabala augšējās daļa bija 12,9 metru dziļumā, bet apakšējā – 15,1 m. Šāda betona masīva (tā izmēri – 4 metrus plats, 3 metrus garš un 2,2 metrus augsts) palikšana kuģošanas kanālā varētu apdraudēt kuģošanas drošību, tāpēc Ventspils brīvostas pārvaldes speciālisti organizēja apmēram 50 tonnu smagā betona gabala izcelšanu.

Darbs nebija ne viegls, ne vienkāršs, jo sākotnēji arī nebija zināms, cik liela masīva daļa varētu būt ieskalota gruntī, kas rada tā saucamo piesūkšanās efektu. Ūdenslīdējiem darbs bija jāveic 15 metru dziļumā vietā, kur ir stipras straumes, ierobežota redzamība, turklāt vēl salīdzinoši zema ūdens temperatūra. Tomēr, dienestiem saskaņoti darbojoties, darbs tika paveikts labi. Izcelšanu veica peldošais celtnis sadarbībā ar ūdenslīdējiem, kā arī hidrogrāfijas kuģi Kapteinis Orle, Ostas kapteiņa dienestu un citiem brīvostas speciālistiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Reklāmraksti

Nosēdusies betona grīda vai plaisas sienās, iespējams, liecina par problēmām ēkas pamatos.

Reklāmraksts, 12.04.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sprauga starp grīdu un sienu, kā arī plaisas sienās nepārprotami liecina, ka ir pēdējais laiks pārbaudīt smilšu pabēruma slāņa stāvokli un nepieciešamības gadījumā to stabilizēt. Latvijā URETEK Baltic stabilizē grimstošas ēkas vai to konstruktīvās daļas, uzlabojot grunts stāvokli ar videi draudzīgu ģeo-polimēru maisījumu. Darbus veic ātri un bez putekļiem, netraucējot ēkā strādājošos cilvēkus.

«Grīdas un pamatu nosēšanās lielākoties ir saistīta ar nestabilu grunts slāni zem ēkas, nepietiekami sablīvētu grunti būvdarbu laikā, drenāžas defektu vai arī zem grīdas vai ēkas izbūvētu cauruļvadu bojājumu, kā rezultātā tiek radīti izskalojumi. Plaisas sienās vai sprauga gar grīdu un sienu liecina par to, ka notiek kādu ēkas daļu kustība un, lai novērstu lielāku defektu rašanos nākotnē, ir prātīgi piezvanīt speciālistam, kurš izvērtēs situāciju un sniegs tālākus ieteikumus.”: stāsta Mihkel Vaidlo, URETEK Baltic Pārdošanas un projektu vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien RTU Būvniecības notiks Latvijas Betona savienības zinātniski tehniskā konference, kuras noslēgumā norisināsies IX Betona olimpiāde, lai noteiktu augstākās stiprības betona ražotāju.

Olimpiādes laikā tiks noteikts augstākās stiprības betona paraugs. Olimpiādē piedalīties aicināti visi betona ražotāji un būvnieki, kuriem vērtēšanai jāiesniedz trīs betona paraugi. Tie tiks pārbaudīti ar LU Polimēru mehānikas institūta 5000 kN jaudīgo presi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

90% darbu uz Salu tilta ir pabeigti un, sākot ar novembri, satiksmei tiks atvērtas visas joslas, aģentūra LETA uzzināja Rīgas domes Satiksmes departamentā.

Pašreiz jau ir pilnībā pabeigti brauktuves asfaltēšanas darbi. Salu tilta remontdarbu veikšanas termiņš ir 1.decembris. Līdz šim laikam tiks pabeigti atlikušie darbi - tiks saskrūvētas uz brauktuves izvietotās barjeras, tiks pielabotas tilta laiduma daļas un kosmētiski sakārtoti tuneļi.

Pašreiz gan vēl nav sākti papilddarbi, jo pārsūdzību dēļ Satiksmes departaments vēl nav noslēdzis līgumu ar būvdarbu veicējiem.

LETA ziņoja, ka Rīgas domes Satiksmes un transporta lietu komiteja maija beigās akceptēja papildu līdzekļu 1,6 miljonu eiro apmērā piešķiršanu iepriekš neparedzētiem darbiem Salu tilta rekonstrukcijā. No tiem 655 000 eiro nepieciešami ietvju norobežojošo bloku nomaiņai tiltā pār Daugavu un tiltā pār Mazo Daugavu. Tilta būvdarbu laikā, pieaicinot neatkarīgu ekspertu, ticis konstatēts, ka esošo ietvi norobežojošo betona bloku stāvoklis ir neapmierinošs. Saglabājot esošos betona blokus un veicot projektā paredzēto lokālo bloku remontu, to kalpošanas ilgums būšot līdz desmit gadiem, savukārt veikt betona bloku kapitālo remontu būšot dārgāk vismaz par 30%, nekā izgatavot un uzstādīt jaunus blokus, darbu nepieciešamību pamatoja Satiksmes departamentā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iestājoties siltākam laikam, mājsaimniecību un publisko vietu labiekārtošana ir darāmo darbu sarakstā. Rezultātā bruģēšanas nozarei šobrīd ir karstākā sezona, piedāvājot patērētājiem visdažādākās iespējas un risinājums.

Kā stāsta nozares eksperti, šobrīd uzmanība tiek pievērsta gan seguma izmēram, gan krāsām un funkcionalitātei. Kā vienmēr to ietekmē vairāki faktori, tai skaitā vēlme mainīt vidi, to padarot nedaudz neparastāku, futūristiskāku.

Tumšo krāsu vai krāsu kombināciju ienākšana nozarē

Kā stāsta SIA "Betono Mozaika" pārdošanas nodaļas vadītājs Olafs Sima, bruģēšanas nozarē cilvēki meklē jaunus risinājums, vienlaikus domājot par praktiskumu un kvalitāti.

“Novērojam, ka pēdējā laikā cilvēki iegādājas tumšās seguma krāsas, elastīgāka ir palikusi arī izvēle formās – drosmīgie pērk ne tikai klasiskās, bet pavisam jaunas, inovatīvākas plāksnes. Krāsu ziņā sarkanais vairs nav tik populārs kā agrāk, taču nereti kā labāko risinājumu konkrētajai zonai iesakām, piemēram, daudzkrāsu jeb ColorMix risinājumus, kas apvieno vairākus krāsu pigmentus, radot piemērotu un estētisku vidi. Šādi risinājumi padara bruģa klājumu interesantāku, ļaujot apvienot tumšos un gaišos toņus,” stāsta O. Sima.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

UPB grupas uzņēmumā Transportbetons MB šogad investēti kopumā ap 450 000 eiro, kur lielākos ieguldījumus veido Valmieras ražotnes modernizācija, kā arī uzņēmuma specializētā autoparka atjaunošana.

Valmieras transportbetona ražotnē veikta pilnīga betona mezgla rekonstrukcija un vadības sistēmas modernizācija.

“Mūsu gadījumā rekonstrukciju var pielīdzināt praktiski jaunas ražotnes uzstādīšanai. To veicām ar mērķi ikdienas darbu padarīt efektīvāku un produktīvāku, kā arī uzlabot ražošanas procesu. Iegūsim plašākas iespējas strādāt ar, piemēram, krāsaino betonu, kas kļūst arvien pieprasītāks,” skaidro Transportbetons MB vadītājs Jānis Mētra.

Valmieras ražotnes modernizācija uzlabos arī darba apstākļus un darba drošību, tāpat nākotnē paredzēts arī labiekārtot tai pieguļošo teritoriju.

“Esam lielākais transportbetona tīkls Latvijā un labi jūtam tirgus tendences – ar katru gadu palielinās pieprasījums pēc speciālajiem betona veidiem, kas paredzēti, piemēram, tiltu būvniecībai vai agresīvām vidēm. Tāpat arī būvnieki arvien biežāk novērtē to, ka spējam piesaistīt vairākas ražotnes vienlaicīgi uz atbildīgiem lējumiem, kas samazina betona iestrādes laiku un sniedz papildu drošību precīzākās piegādēs. Tāpēc arī mērķtiecīgi ieguldām gan ražošanas tehnoloģiju, gan autoparka atjaunošanā, lai spētu stabili strādāt ar sarežģītiem un intensīviem projektiem,” papildina J. Mētra.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto & Video

Kā top?: Betona un saliekamās dzelzsbetona konstrukcijas uzņēmumā BMGS

Žanete Hāka, 10.06.2016

Tērauda armatūra būvvietai Muzeju krātuvju jaunbūve Rīgā, Pulka ielā 8 paredzēto prizmatisko pāļu izgatavošanai.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā piektdienā portāls db.lv ciemojas Rīgā, Tvaika ielā 27, kur AS BMGS betona un dzelzsbetona konstrukciju ražotnē tiek izgatavota ļoti specifiska produkcija – betona un saliekamās dzelzsbetona konstrukcijas.

AS BMGS tika izveidota 1993.gadā uz tresta Baltmorgidrostroj (dibināts 1952.gadā ar mērķi atjaunot sagrautās un izpostītās jūras un tirdzniecības ostas, kā arī kuģu remonta uzņēmumus Baltijas reģionā) bāzes. Reorganizācijas laikā BMGS izdevās saglabāt pamatjaudas, personālu, uzkrāto pieredzi un turpināt savu darbību brīvā tirgus apstākļos.

Uzņēmumam ir filiāles un pārstāvniecības Krievijā (Sanktpēterburgā), Igaunijā (Tallinā), Lietuvā (Klaipēdā), Turkmenistānā (Ašhabadā) un Zviedrijā.

Galvenie BMGS darbības virzieni ir ostu būvju celtniecība, jebkura veida pāļu pamatu, tiltu, dzelzceļa būvju būvniecība, ūdensapgādes un kanalizācijas sistēmu būvniecība, kā arī tiek piedāvāti pakalpojumi projektēšanas un ģeotehniskās izpētes jomā. Vienlaikus uzņēmums nodarbojas arī ar betona un dzelzsbetona izstrādājumu ražošanu specifiskām industriālu projektu vajadzībām, kā arī dzelzceļa un ostu projektiem. BMGS ražo produkciju tādiem pasūtītājiem kā ostām un infrastruktūras organizācijām, bet arī nodrošina saražotās produkcijas montāžu un projektu vadību, nodrošinot klientus ar pilnu apkalpošanas ciklu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Rudus pārtrauc ražot betonu

Jānis Lasmanis, Db, 17.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Viena no lielākajām transportbetona ražotājām SIA Rudus ekonomiskās situācijas dēļ nolēmusi uz laiku pārtraukt betona ražošanu. Tā vietā uzņēmums savu uzmanību koncentrēšot uz smilts, oļu un šķembu ražošanu un piegādi, Db apliecināja uzņēmuma valdes pārstāvis Gatis Pikšus.

«Rudus pārtrauc betona ražošanu līdz brīdim, kad uzlabosies situācija celtniecībā,» stāstīja G. Pikšus. Abas betona ražotnes, kas izvietotas Rīgā - Mūkusalas ielā 72a un Ganību dambī 24a - tiks iekonservētas un brīdī, kad uzņēmuma vadība vai īpašnieki Somijā atzīs, ka situācija betona tirgū ir uzlabojusies, tās varēs iedarbināt ar vienas pogas spiedienu.

Šādas izmaiņas uzņēmuma darbībā, protams, ietekmējušas darbiniekus. G. Pikšus nenosauca, cik darbinieki tiks atlaisti, slēdzot ražotnes, vien atklāja, ka, salīdzinot pagājušā gada aprīļa sākumu ar šo brīdi, uzņēmuma darbinieku skaits samazināts par trīs ceturtdaļām.

«Mēs atstājam karjeru darbiniekus un profesionāļus, kuru zināšanas mums būs nepieciešamas nākotnē, atjaunojot betona ražošanu,» skaidroja uzņēmējs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto & Video

Kā top?: Betons uzņēmumā Vidzemes betons

Žanete Hāka, 03.07.2015

Uzņēmumam pieder trīs automašīnas - divas pārvadā betonu, bet trešajai ir pumpis, kas var aizpumpēt 24 metru attālumā.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šajā piektdienā portāls db.lv saviem lasītājiem piedāvā apskatīties, kā top betons uzņēmumā SIA Vidzemes betons.

SIA Vidzemes betons dibināta 2005. gadā ar mērķi izveidot betona ražotni Cēsu rajonā, jo šajā apkaimē tāds pakalpojums iepriekš netika piedāvāts. 2006. gada sākumā uzņēmums Vācijā iegādājās mazlietotu betona iekārtu LIEBHER B75 ar jaudu 75 m3 stundā.

2007.gadā betona ražotne tika modernizēta, uzstādot pilnībā automatizētu Con-Fas vadības sistēmu. Pašreiz SIA Vidzemes Betons saviem klientiem piedāvā betonu, javas un pamatu blokus, kā arī nodrošina betona transportēšanu un sūknēšanu, stāsta uzņēmuma vadītājs Guntars Zicāns.

Betona ražošanas apjomi ir ļoti atkarīgi no ekonomiskās situācijas valstī. «Maizi un pienu cilvēki vienmēr pirks, savukārt mājas būvniecību var atlikt,» viņš piebilst.

Komentāri

Pievienot komentāru