Latvijā jāpalielina riska faktoru daudzums KASKO prēmiju noteikšanai, lai autoīpašniekiem nebūtu, iespējams, nepamatoti jāpārmaksā. Sauszemes transportlīdzekļu apdrošināšanā (KASKO) prēmiju nosaka procentuāli no auto apdrošinājuma summas, kas pārsvarā ir arī auto vērtība. Latvijā patlaban procentus nosaka atbilstoši riskiem, kur ņemts vērā ļoti maz kritēriju, salīdzinot ar attīstītām Eiropas valstīm, Db atzina BTA viceprezidente Jeļena Alfejeva. Viņa atzīmēja, ka ES apdrošinātāji cenšas veikt reālu riska novērtēšanu, rūpīgi pētot da?ādu faktoru ietekmi uz risku - to skaits sniedzas vairākos desmitos, par to raksta pat zinātniskos darbus.
Pagaidām neanalizē
Latvijā KASKO, kas ir izplatītākais riska apdrošināšanas veids, pagaidām neanalizē auto markas un modeļa ietekmi uz apdrošināmo ceļu satiksmes negadījuma risku. "Paaugstināta riska grupas izdala tikai sakarā ar auto zādzību apdrošināšanu, vadoties pēc statistikas par zagļu iecienītākajiem auto modeļiem, kuriem par to nosaka piemaksu," tā J. Alfejeva. Tarifus apdrošinātāji Latvijā aprēķina,vadoties pēc empīriskiem novērojumiem, neizdalot atsevišķus sīkos riska kritērijus. "Latvijā nav standarta apdrošināšanas segumam un vienotība noteikumos veidojas tikai konkurences spiediena rezultātā, kad lielāki tirgus spēlētāji nosaka apdrošināšanas noteikumus, bet pārējie apdrošinātāji tiem pielāgojas. Turklāt tad vienalga klientam ir iespēja maldīties, pērkot lētāku apdrošināšanu, jo problēma var slēpties nepilnīgā segumā, un zaudējumu atlīdzību, uz kuru cer autoīpašnieks, tas var nesaņemt, pat nebūdams vainīgs notikušajā negadījumā," secina J. Alfejeva. Patlaban nav izslēgta situācija, kad par Huyndai jāmaksā tāda pati prēmija kā S klases mersedesam. "Aprēķinātai gada prēmijai par auto jānosedz statistiski aprēķinātās apdrošināšanas atlīdzību izmaksas, komisijas pārdošanas kanāliem, administratīvās izmaksas u.c. Šīs statistiski aprēķinātās apdrošināšanas atlīdzību izmaksas lielā mērā arī nosaka cenu atšķirību atsevišķām auto markām un modeļiem, jo to pamatā ir ilglaicīgi uzkrātā informācija par attiecīgās auto grupas zaudējumu biežumu un smagumu," tā Baltas Riska parakstīšanas pārvaldes Transporta risku parakstīšanas daļas vadītājs Valdis Krols. Seesam Latvia Riska parakstītājs Zigurds Kruglaužs atzīst, ka galvenais princips, kas nosaka KASKO prēmijas apjomu - lai tiktu segtas negadījumā radušās izmaksas.
Neskaidras atšķirības
Parex AK KASKO polises cenas noteikšanai jau izmanto 25 kritērijus, ko rēķina automātiski, vadoties pēc datiem par auto un tā vadītāju. Parex AK vadītāja Dace Brumziede atzina: piem., faktoru kopuma statistika liecina, ka Hyundai vajadzētu noteikt augstāku riska prēmiju nekā Mercedes. Tipogrāfijas kompānijas Veiters Korporācija direktors Andrejs Pohomovs atzina, ka no saņemtajiem KASKO apdrošināšanas prēmiju piedāvājumiem viņam netapa skaidrs iemesls, kāpēc tik ļoti atšķiras prēmijas dažādām markām. Piem., 2000. gada BMW X5 ar apdrošinājuma summu 28 tūkst. Ls sešu apdrošinātāju piedāvāto prēmiju apjoms svrstījās 4.6 - 6.85 % no apdrošinājuma summas. 2005. gada Nissan Primastar 18 tūkst. eiro novērtētajam auto prēmijas svārstījās 2.43 % līdz 4.14 % no summas gadā.
Nākamgad izmaiņas
Jau tuvākajā laikā apdrošinātāji mainīšot KASKO prēmiju aprēķināšanas kārtību, un var gaidīt situāciju, kad klientam pirms apdrošināšanas tiks pavaicāts ne tikai par visiem auto parametriem, bet arī vai viņam ir bērni. "ERGO Latvija ir uzsākusi jaunas aprēķinu sistēmas izveidi, kuru varētu sākt izmantot nākamā gada sākumā. Tiks palielināts kritēriju skaits, pēc kuriem tiek noteikts prēmijas apmērs," atzina Ergo Latvija valdes loceklis Ivars Priedītis. Ja šobrīd aprēķinos tiek izmantoti 4 - 5 kritēriji, tad jaunajos aprēķinos tiks ņemti vērā vismaz 11 kritēriji, viņš norādīja, piebilstot, ka arī klientiem jaunā sistēma būs draudzīgāka, jo būs lielāks skaits iespējamo nosacījumu kombināciju, kas ļaus klientam pašam veidot savus KASKO noteikumus, tātad arī KASKO prēmijas apmēru. Balta izstrādā jaunu apdrošināšanas prēmiju noteikšanas modeli, kurā tiks izmantoti pat virs 30 riska faktoriem, tā V. Krols.