Latvijā reģistrētās interneta mājaslapās zeļ un plaukst dažādas kvalitātes viltojumu tirdzniecība. Db, aplūkojot tikai dažas no interneta mājaslapām, kas tiek atklāti reklamētas, piemēram, populārajā sludinājumu lapā www.ss.lv, pārliecinājās, ka šo mājaslapu uzturētāji pat neslēpj, ka tirgo luksuspreču pakaļdarinājumus.
Plaša cenu amplitūda
Interneta mājaslapā www.luxury.lv tiek tirgotas gan viltotas Luis Vuitton, Gucci un Chanel somas, kā arī viltoti pazīstamu ·veices firmu, piemēram, Rolex pulksteņi. Šajā mājaslapā tiek atklāti pavēstīts, ka tirgotās somas esot augstas kvalitātes viltojumi, kas tiekot ražoti Francijā un Itālijā, un no Turcijā izgatavotiem viltojumiem atšķiroties ar to, ka atbilstot 7 zvaigžņu standartam. Arī šajā mājaslapā piedāvāto preču cenas nav īpaši zemas - viltotās somiņas vai pulksteņa pircējiem, lai iegūtu ar zīmolu rotāto preci, jāšķiras no naudas summas, kas lielākoties pārsniedz 100 Ls. Ar www.luxury.lv pārstāvjiem nav iespējams sazināties pat telefoniski - visi pasūtījumi jāizdara, rakstot uz mājaslapā norādīto e - pastu.
Db painteresējās arī par iespējām tikt pie "stilīgas, ietilpīgas Gucci somiņas ar firmas ornamentu GG par smieklīgiem 25 Ls, ko piedāvā kāds interneta portāls nikatro.times.lv.
Telefona sarunā somiņu tirgotājs godīgi atzīst, ka preces ir viltojumi un ražotas Turcijā. Ja vēlētos somiņu iegādāties, tiek piedāvāts sarunāt tikšonos kaut kur Rīgas centrā, kur arī, atdodot naudu, saņemtu kāroto viltota luksusbrenda rokassomiņu.
Citur nav apskatāmi
Luksuspreces, piemēram, Dolce & Gabbana virsdrēbes un Dior kleitas tiek piedāvātas arī mājaslapā www.rimini.lv, taču to cenas mērāmas simtos un tūkstošos Ls, kas varētu atbilst šādu preču orģinālu cenām. Tiesa, šajā lapā apskatāmos Dolce & Gabbana mēteļu modeļus Db žurnālistiem neizdevās atrast nedz šī populārā itāļu zīmola mājaslapā, nedz pazīstamā ASV luksuspreču tirgotāja Neiman Marcus piedāvātajā Dolce & Gabbana izstrādājumu katalogā.
Vīrietis, kurš atbildēja zvanot uz www.rimini.lv norādīto kontakttālruni, gan apgalvoja, ka piedāvātie apģērbi esot oriģināli. Uz jautājumu, kādēļ attiecīgie modeļi nav apskatāmi Dolce & Gabbana oficiālajā mājaslapā, skaidroja, ka tajā redzami tikai tie apģērbu modeļi, kurus ražotājs vēlas īpaši popularizēt.
Viltojumu sērga tiesībsargiem grūti apkarojama un plaši sazēlusi
Cīņā pret pazīstamu zīmolu viltotājiem tiesīb-aizsargājošās institūcijas ir bezspēcīgas.
Db aptaujātie patentu pilnvarotie norāda, ka šāda bezspēcība attiecināma ne tikai uz Latvijas, bet arī pasaules tiesībsargiem.
Ir bijuši gadījumi, kad lietotājs vēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā par dārgām it kā brenda precēm, kas nav atbilstošas kvalitātes, bet mēs šajos gadījumos neizvērtējam brenda autentiskumu, bet gan preces kvalitāti, par ko sniedz atzinumu patērētājam, atzīst Sanita Biksiniece, Patērētāju tiesību aizsardzības centra preses sekretāre. ·ādu sūdzību esot maz.
Bezkaunīgi
Patentu pilnvarotais Armīns Pētersons, kurš pārstāv zīmola Chanel parfimēriju, iepazinies ar www.luxury.lv piedāvjumu, konstatē: "Viņi pat pilnīgi bezkaunīgi atzīst, ka tirgo viltojumus!" Viņš par šīs mājaslapas eksistenci jau informējis Ekonomikas policiju, kuras pārstāvji viņu aicinājuši rakstīt oficiālu iesniegumu. Patentu pilnvarotā Ineta Krodere - Imša gan Db teica, ka, uzzinot par šādu mājaslapu eksistenci, Ekonomikas policijai ir tiesības ierosināt kriminālprocesu pat tādā gadījumā, ja nav saņemts cietušo iesniegums.
Valsts policijas Preses nodaļas galvenā speciāliste Sintija Kājiņa skaidro, ka gadījumā, ja Ekonomikas policijas rīcībā nonākot informācija par portāliem, kur tiek tirgotas viltotu brendu preces, pārbaudi var uzsākt arī, ja nav saņemts iesniegums. Cīņu apgrūtina arī tas, ka viltojuma atklāšanas procedūra ir ilgstoša. S. Kājiņa skaidro, ka, rodoties aizdomām par preču zīmes viltošanu, prece tiek nosūtīta uz ekspertīzi, kuras veicējs savukārt pieprasa ražotājam oficiālo preci un veic to salīdzināšanu. Autentiskuma pārbaude varot ilgt pat mēnešiem.
Grūti pierādīt
I. Krodere - Imša norāda, ka viltotu luksuspreču tirdzniecība zeļ ne tikai internetā un apšaubāmas slavas veikalos. "Ir dažas diezgan slavenas personas, kas ieved Latvijā viltojumus un tirgo tos dzīvokļos. Viltojumi mēdz būt augstas kvalitātes, turklāt ne jau viss, ko tur tirgo, ir pakaļdarinājumi, ir arī preces, kas iepirktas tā dēvētajos outlet veikalos," stāsta I. Krodere - Imša. Zvērinātu advokātu biroja Kļaviņš & Slaidiņš pārstāve, patentu pilnvarotā Ilga Gudrenika - Krebs, kuras pārstāvētās ·veices pulksteņu markas Tag Heuer atdarinājumi www.luxury.lv tiek tirgoti par 110 Ls, uzskata, ka Latvijas tiesībsargājošās iestādes ir diezgan bezspēcīgas pret personām, kas luksuspreču viltojumus tirgo internetā. "Šodien šī mājaslapa eksistē, varbūt jau rīt tās vairs nebūs. Arī noskaidrot, kura reāla fiziska vai juridiska persona "stāv" aiz šīs mājaslapas, ir sarežģīti.Līdz ar to policijai varētu būt grūti savākt pierādījumus," viņa teica.
Vairāk jācīnās pašiem
I. Krodere - Imša atgādina, ka luksuspreču viltojumu tirdzniecība ir plaši izplatīta un to pilnībā izskaust nav iespējams. Speciālisti ir vienisprātis, ka bez slaveno zīmolu īpašnieku aktīvākas sadarbības ar tiesībsargājošajām iestādēm viltojumu sērgu ir grūti apkarot. "Uz viltojumu apkarošanu vairāk koncentrējas tie, kas ražo potenciāli bīstamas preces, piemēram, mobilos telefonus. Zīmolu īpašnieki saprot, ka gadījumā, ja kādam kabatā uzsprāgs pazīstamas markas viltots mobilais telefons, brends var tikt "sašmucēts" pat tad, ja ekspertīze pēc tam pierādīs, ka konkrētais aparāts bijis viltojums," norāda I. Krodere - Imša.