Finanses

Latvijā netic cenu stabilizācijai

, 05.03.2007

Jaunākais izdevums

Joprojām visnegatīvākais ar iestāšanos ES saistītais faktors Latvijas sabiedrībai ir cenu celšanās, un iedzīvotāju prognozes attiecībā uz cenu paaugstināšanos nākotnē ir vienas no pesimistiskākajām.

Latvijas iedzīvotāji arvien pozitīvāk raugās savas valsts kā Eiropas Savienības dalībvalsts nākotnē - gada laikā divreiz ir pieaudzis to cilvēku skaits, kuri uzskata, ka viņu dzīves līmenis uzlabosies arī turpmāk. Turklāt Latvija krasi izceļas ar savu optimismu visu jauno ES dalībvalstu vidū tādā jautājumā kā iedzīvotāju iespējas atrast darbu gan ES, gan pašu valstī.

Šādi secinājumus ir ieguvusi starptautiskā pētījumu kompānija GfK Custom Research, aptaujājot kopā 7320 respondentus deviņās valstīs, kuras pievienojās ES 2004.gada 1.maijā. Jau trešo gadu rīkotās aptaujas mērķis ir noskaidrot, kā jauno dalībvalstu iedzīvotāji vērtē situāciju valstī pēc pievienošanās ES un kā prognozē savas valsts attīstību turpmākajos piecos gados.

"Pētījuma rezultāti nav pārsteigums un apstiprina dažas būtiskas Latvijas ekonomikas tendences," komentē kompānijas GfK CR Baltic direktore Iluta Skrūzkalne. "Viena no tām - pietiekami lielas iedzīvotāju daļas dzīves labklājības pieauguma novērtējums gan šodienas, gan nākotnes aspektā liecina par iedzīvotāju ekonomisko optimismu, ko lielā mērā vairo arī darba ņēmēja iespēju uzlabošanās darba tirgū. Optimismu un paļāvību uz nākotni vislabāk atspoguļo iedzīvotāju vēlme iegādāties preces un pakalpojumus. Otra - Latvijas iedzīvotājiem ir augstas inflācijas gaidas arī attiecībā uz turpmākajiem gadiem. Abas šīs tendences iet roku rokā, pieprasījums un inflācijas gaidas turpinās uzturēt augstu inflāciju. Pie tam inflācijas gaidas jau pašas par sevi var uzturēt pietiekami augstu inflāciju."

Dzīves līmeņa pieaugums pēc pievienošanās ES bija viena no nozīmīgākajām jauno dalībvalstu iedzīvotāju cerībām. Latvijas iedzīvotāji dzīves līmeņa izmaiņas kopš 2004.gada 1.maija vērtē līdzīgi kā lielākā daļa pārējo valstu iedzīvotāju, viedoklim sadaloties vienmērīgi - trešdaļa domā, ka dzīves līmenis ir uzlabojies, trešdaļa - pazeminājies, vēl trešdaļa - saglabājies iepriekšējā līmenī. Taču, salīdzinot ar pagājušā gada aptaujas rādītājiem, Latvijas iedzīvotāju optimisms ir ievērojami pieaudzis. To Latvijas iedzīvotāju skaits, kuri uzskata, ka dzīve pēc iestāšanās ES ir uzlabojusies, ir pieaudzis vairāk kā divreiz (gada laikā no 12% uz 34%). Šāda tendence saglabājas, arī domājot par nākotni - dzīves līmeņa turpmāko pieaugumu sagaida 50% mūsu valsts iedzīvotāju. Šajā ziņā pesimistiski ir tikai 11% aptaujāto.

9 no 10 Latvijas iedzīvotājiem uzskata, ka kopš iestāšanās ES cenas ir augstākas nekā pirms tam - daudz augstākas (atbildēja 76%) vai nedaudz augstākas (22%).

44% Latvijas iedzīvotāju domā, ka cenas turpmākajos piecos gados turpinās pieaugt, taču to iedzīvotāju skaits, kuri tic, ka cenas turpinās palielināties ievērojami, tomēr samazinās, turklāt visās vecuma grupās. Tikmēr tikai 3% iedzīvotāju domā, ka cenām vajadzētu samazināties un 16% domā, ka cenas paliks tagadējā līmenī.

Daudzi jauno ES dalībvalstu iedzīvotāji ir norādījuši, ka ir apstiprinājies viņu satraukums par cenu pieaugumu pēc pievienošanās ES - katrs septītais no desmit jauno Eiropas Savienības iedzīvotājiem uzskata, ka cenas šajā periodā ir augušas.

Latvija izceļas pārējo jauno ES dalībvalstu iedzīvotāju vidū ar optimistisku vērtējumu attiecībā uz darba iespējām savā valstī. Ja jaunajā Eiropā tikai vidēji 21% iedzīvotāju šajā ziņā jūtas droši, tad Latvijā tādu ir 35%. Igaunijā gan šis rādītājs ir vēl augstāks - 57%. Domājot par darba atrašanas iespējām nākamajos piecos gados, optimistiski noskaņoto cilvēku skaits pieaug. Šajā jautājumā Latvijā pesimistiskāk noskaņotas ir sievietes, iedzīvotāji vecumā virs 50 gadiem un iedzīvotāji ar vidējo izglītību.

Visu jauno valstu, tostarp arī Latvijas iedzīvotāji augstāk vērtē darba nodrošinājumu vecajās Eiropas Savienības valstīs. Turklāt Latvijā palielinās to cilvēku skaits, kuri veco Eiropu uzskata par labāku darba tirgu (87% Latvijas iedzīvotāju), turklāt 60% latviešu tic, ka arī pēc pieciem gadiem vecajā Eiropā tomēr joprojām būs labāk, nekā jaunajās dalībvalstīs.

Vērtējot izglītības kvalitāti pēc iestāšanās ES, Latvija viskritiskāk no visām aptaujātajām valstīm vērtē izglītības kvalitāti mūsu pašu valstī - 82% Latvijas iedzīvotāju ir pārliecināti, ka citās ES valstīs izglītība ir labāka (salīdzinot - vidējais rādītājs aptaujāto valstu vidū ir 71%). Pārsvarā tā domā 18-29 gadus jauni cilvēki (3/4 respondentu).

Domājot par nākamajiem pieciem gadiem, pieaug to Latvijas iedzīvotāju skaits (no 7% uz 24%), kuri tic, ka izglītības kvalitāte nemainīsies. Taču pesimisms rūk - samazinās to cilvēku skaits, kuri domā, ka arī pēc pieciem gadiem citās valstīs joprojām būs labākas izglītības iespējas.

Vērtējot veselības aprūpes situāciju Latvijā, 35% aptaujāto uzskata, ka tā kļuvusi sliktāka, vēl trešdaļa uzskata, ka nekas nav mainījies, un tikai 20% apgalvo, ka sistēma ir kaut nedaudz, bet uzlabojusies. Kopumā līdzīgi šajā jautājumā domā arī pārējā jaunā Eiropa. Domājot par nākotni, ievērojami pieaug to Latvijas iedzīvotāju skaits - 46%, kuri sagaida, ka veselības aprūpe uzlabosies.

Korupcijas novērtējumā aptaujāto jauno ES dalībvalstu iedzīvotāji ir diezgan pesimistiski. Uz jautājumu, vai situācija korupcijas mazināšanās ziņā ir uzlabojusies pēc valsts pievienošanās ES, puse Latvijas iedzīvotāju (51%) atbildējuši, ka korupcija šajā laikā ir pieaugusi (aptaujāto Eiropas valstu vidējais rādītājs - 49%). Domājot par nākamajiem pieciem gadiem, nedaudz pieaug to Latvijas iedzīvotāju skaits (tādu ir 16%), kuri uzskata, ka korupcijai vajadzētu mazināties. Latvijā optimisti attiecībā uz korupcijas mazināšanos biežāk ir vīrieši, cilvēki vecumā līdz 49 gadiem ar universitātes izglītību un augstākiem ģimenes ienākumiem.

Pievienošanās ES nav atstājusi ietekmi uz nacionālo kultūru un identitāti - uzskata vairums Latvijas iedzīvotāju (57%). Latvijas iedzīvotāji ir diezgan optimistiski un nesaskata apdraudējumu savai nacionālajai identitātei un vērtībām. Arī nākotnē Latvijas respondenti skatās pozitīvi un nesaskata draudus. Savukārt vidēji 18% jauno eiropiešu ES ir pat vairojusi nacionālās piederības apziņu. Kopējā ainā pozitīvi izceļas Igaunija, kuras iedzīvotāji ir devuši daudz augstāku nacionālās identitātes un tradīciju saglabāšanas iespēju novērtējumu 2006.gadā, salīdzinot ar 2005.gadu (24% 2006./14% 2005.).

Kopumā visu jauno ES dalībvalstu atbildēs tendences piecu gadu periodā visos aspektos ir novērtētas daudz pozitīvāk. Vairums jauno ES valstu iedzīvotāju uzskata, ka darba nodrošinājuma, veselības aprūpes, dzīves līmeņa un korupcijas līmeņa izmaiņas varētu būt pozitīvākas vidējā termiņā, salīdzinot ar šodienu. Daudzi norāda uz veselības aprūpes uzlabojuma trūkumu. 19% respondentu uzskata, ka situācija viņu valstī ir uzlabojusies, un 38% sagaida, ka tas varētu notikt nākamajos piecos gados. Pesimistiskāks visā jaunajā Eiropā ir viedoklis par cenu pieaugumu - ¾ respondentu uzskata, ka cenas nākamajos piecos gados pieaugs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nepieciešamības gadījumā Parex Bankas stabilizācijai varētu tikt izmantoti līdzekļi, kurus valsts iegūtu, izsolot iekšējā aizņēmuma vērtspapīrus.

Par to šodien raksta laikraksts Dienas bizness, atsaucoties uz Finanšu ministrijas Komunikācijas departamenta direktores Diānas Bērziņas teikto. Viņa norāda, ka tieši ceturtdien Valsts kase pirmo reizi valsts vērtspapīru sākotnējā izvietošanā piemērojusi tiešās pārdošanas metodi.

Db jau vēstījis, ka pēc pagājušās nedēļas nogalē pieņemtā valdības lēmuma, saskaņā ar kuru valstij piederošā Latvijas Hipotēku un zemes banka (LHZB) kļuva par a/s Parex Banka kontrolpaketes īpašnieku, Valsts kase depozītnoguldījumā Parex Bankā noguldījusi 200 milj. Ls, taču Parex Bankas jaunais valdes priekšsēdētājs Inesis Feiferis pieļauj, ka Parex Bankas stabilizācijai varētu vajadzēt vēl 200 milj. Ls.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas valsts augstāko amatpersonu teiktajam, kad tās runā par stāvokli valstī, valsts finanšu sistēmas stabilitāti un tamlīdzīgām tēmām pilnībā tic tikai 1% Latvijas iedzīvotāju.

Par to liecina pētījumu centra SKDS 2008.gada novembrī veiktās aptaujas dati. Kopumā amatpersonu sacītajam tic 16% Latvijas iedzīvotāju, bet 15% no tiem nav pilnībā pārliecināti, ka valsts vadītāji runā patiesību. Savukārt 72% apgalvo, ka augstāko amatpersonu runām kopumā netic, turklāt tam pilnībā netic 26%, bet drīzāk netic 46% iedzīvotāju.

Šāda situācija ievērojami sarežģī valsts amatpersonu komunikāciju ar sabiedrību, runājot par ekonomisko krīzi valstī un dažādiem finanšu stabilizācijas plāniem, jo, lai cik atklāti amatpersonas par šiem jautājumiem nerunātu, lielākā daļa sabiedrības viņu teiktajam vienalga neticēs un apšaubīs visu, kas ir publiski izskanējis, uzsver SKDS.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Saskaņošanai nodod Tautsaimniecības stabilizācijas plānu

, 17.01.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien, 17. janvārī, Ekonomikas ministrija starpinstitūciju saskaņošanai nodevusi informatīvo ziņojumu par pasākumiem makroekonomiskās situācijas stabilizācijai 2008.-2009.gadam, liecina sniegtā informācija medijiem.

Ekonomikas ministrs Kaspars Gerhards kā neatliekamu uzdevumu definējis t.s. Tautsaimniecības stabilizācijas plāna apstiprināšanu Ministru kabinetā jau februāra sākumā un pasākumu īstenošana jāuzsāk jau tuvāko mēnešu laikā.

Ekonomikas ministrijas un Finanšu ministrijas darba grupās valsts pārvaldes speciālisti kopīgi ar darba devēju, asociāciju un arodbiedrību pārstāvjiem un analītiķiem ir sagatavojuši priekšlikumus saistībā ar eksporta veicināšanu, ražošanas attīstību, tekošā konta deficīta mazināšanu.

Priekšlikumi apkopoti informatīvajā ziņojumā, kurš sastāv no makroekonomiskās attīstības tendenču raksturojuma un noteiktām produktīvās kapacitātes paaugstināšanas politikas prioritātēm. Informatīvā ziņojuma pielikumā ir dots pasākumu saraksts makroekonomiskās situācijas stabilizācijai 2008.-2009.gadam.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sērijveidu dzīvokļu vidējā cena Rīgas mikrorajonos mēneša laikā samazinājās par 2.1% līdz 1 390 EUR/m2 (martā 1 424 EUR/m2), liecina Ober-Haus nekustamā īpašuma tirgus apskats.

Rīgas pilsētas zemesgrāmatu nodaļā 2008. gada aprīlī būtiski pieauga reģistrēto pirkuma līgumu skaits, kas ir lielāks nekā tas bijis gada pirmajos trijos mēnešos. Savukārt ir jāatzīmē situācija, ka pagājušā gadā pirmajos 4 mēnešos lielākais darījumu skaits bija janvārī, bet šogad tas ir aprīlī.

Šobrīd pilnīgi noteikt var runāt par cenas samazināšanās tendenci jaunajos projektos. Jaunajos projektos, kuru realizācija jau notiek projektu attīstītāji gatavi dot atlaidi pat līdz 10%. Arvien vairāk projektu attīstītāji ir gatavi apstiprināt oficiāli šo pozīciju.

Pēc Ober-Haus datiem nozīmīga cenu samazināšanās notika 25-30% jaunajos projektos, kuri atrodas Rīgā. Vidējā cenu korekcija notika robežās no 5 -15%. Pirmo reizi jauno projektu vēsturē Latvijā, vidējā projekta attīstītāju piedāvātā cena jaunceltnēm Rīgas mikrorajonos samazinājās par 6.5% līdz 2 098 EUR/m2, atgriežot cenas iepriekšējā gada aprīļa līmenī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdība savā mājaslapā ir publicējusi nodomu protokolu – vēstuli Starptautiskajam Valūtu fondam (SVF), kas tika nosūtīta pirms naudas saņemšanas, kurā norāda, kādi pasākumi tiks veikti ekonomikas stabilizēšanai.

Vēstulē valdība lūgusi SVF atbalstu 1.7 miljardu eiro apmērā laika posmā no 2008. gada decembra līdz 2011. gada martam. Valdības pārstāvji vēstulē norādījuši savus mērķus - aizkavēt tūlītējus likviditātes spiedienus, atjaunot ilgtermiņa stabilitāti, stiprinot banku sektoru, labojot fiskālo nelīdzsvarotību un pieņemot iekšzemes politiku konkurētspējas uzlabošanai, bet saglabājot fiksētu valūtas kursu, kā arī nostiprināt ekonomikas ilgtermiņa strukturālos darbības rezultātus. Ja šie pasākumi būs veiksmīgi, tie veidos pamatu mūsu ekonomikas politikas mērķa — pēc iespējas ātrāka pievienošanās eiro zonai — sasniegšanai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Informējot par dramatisko situāciju Latvijas tūrisma nozarē un aicinot rast risinājumu, nozares pārstāvji atklātā vēstulē Valsts prezidentam, premjeram un Latvijas Bankas prezidentam nosūtījuši savu redzējumu par valsts atbalstu tūrisma un viesmīlības nozares uzņēmumu stabilizācijai sasaistītu ar nomaksātiem darba spēka nodokļiem 2019.gadā.

"Tūrisma nozare šobrīd piedzīvo vēsturiski smagāko krīzi, kurā noteicošu lomu spēlē arī tas, ka pamatojoties uz Ministru kabineta rīkojumu Nr.103 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu", ar mērķi ierobežot COVID-19 izplatību un izsludināt papildus piesardzības un drošības pasākumus, atceļot starptautiskos pasažieru pārvadājumus caur lidostām, ostām, ar autobusiem un dzelzceļa transportu, laika periodā 17. marts - 15. maijs, tika apturēts visas nozares uzņēmumu darbs. Starptautiskais tūrisms rada gandrīz 5% no Latvijas iekšzemes kopprodukta (IKP) un līdz šim ir bijis nozīmīgs pienesums Latvijas eksporta bilancē, devis vienu no lielākajiem ieguldījumiem pakalpojumu eksporta kopējā vērtībā, sasniedzot vēsturiski augstāko apjomu 2019.gadā," teikts vēstulē.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Ziņojums: Elektroenerģijas sektorā būtiskākās cenu pieauguma sastāvdaļas ir tīkla izmaksas un nodokļi

Nozare.lv, 25.02.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvija piekrīt Eiropas Komisijas (EK) veiktajam cenu un izmaksu izvērtējumam un tam, ka elektroenerģijas sektorā būtiskākās cenu pieauguma sastāvdaļas ir tīkla izmaksas un nodokļi, teikts šodien valdībā skatītajā Ekonomikas ministrijas informatīvajā ziņojumā par Latvijas nostāju Eiropas Savienības (ES) Transporta, telekomunikāciju un enerģētikas ministru padomes izskatāmajos jautājumos.

Martā Briselē norisināsies ES Transporta, telekomunikāciju un enerģētikas ministru padomes sanāksme, kurā tiks skatīts EK paziņojums «Enerģijas cenas un izmaksas Eiropā».

Atbildot uz Eiropadomes pieprasījumu, EK ir veikusi padziļinātu analīzi par enerģijas cenām un izmaksām Eiropā, lai palīdzētu politikas veidotājiem izprast problēmas kontekstu, nesenā cenu kāpuma ietekmi uz patērētājiem un politiskās sekas. Paziņojumā sniegti dati par elektroenerģijas un dabasgāzes cenu un izmaksu tendencēm, tostarp dalībvalstu līmenī. Paziņojumā uzmanība pievērsta arī cenu ietekmei uz patērētājiem un piekļuvei pieejamām cenām, kā arī Eiropas rūpniecības sektora konkurētspējai.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Patēriņa cenu līmeni 2023.gadā visbūtiskāk ietekmēja cenu kāpums pakalpojumiem un cenu tendences pasaulē

Db.lv, 12.01.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem 2023.gada decembrī, salīdzinot ar 2023.gada novembri, patēriņa cenu līmenis samazinājās par 0,8%, kas bija straujākais cenu kritums decembra mēnesī kopš 1991.gada jeb datu publicēšanas uzsākšanas.

Precēm vidējais cenu līmenis samazinājās par 1,2%, bet pakalpojumiem pieauga par 0,4%. Lielākā ietekme uz cenu pārmaiņām bija cenu kritumam degvielai, elektroenerģijai, apģērbiem un apaviem, kā arī cenu kāpumam pasažieru aviopārvadājumiem un alkoholiskajiem dzērieniem.

2023.gadā kopumā patēriņa cenas stabilizējās, katru mēnesi sarūkot, salīdzinot ar iepriekšējā gada atbilstošo mēnesi - no 21,5% šā gada sākumā līdz 0,6% decembrī. To turpināja ietekmēt pasaules cenas un nestabilā ģeopolitiskā situācija. Ņemot vērā inflācijas dinamikas bāzes efektu, 2023.gadā vidējā gada inflācija saglabājās augsta - 8,9%.

Lielākā palielinošā ietekme uz vidējo patēriņa cenu līmeni gada laikā bija pakalpojumu cenu kāpumam. Pakalpojumu cenas kopumā pieauga par 5,3%, kas kopējo patēriņa cenu līmeni palielināja par 1,3 procentpunktiem. Lielākā palielinošā ietekme bija ambulatorajiem pakalpojumiem, galvenokārt sadārdzinoties ārstu speciālistu un zobārstniecības pakalpojumiem, cenas ievērojami palielinājās arī ēdināšanas pakalpojumiem, pasažieru aviopārvadājumiem un pārvadājumiem pa autoceļiem, atpūtas un kultūras pakalpojumiem (ieskaitot televīzijas abonēšanas maksu, atpūtas un sporta pasākumus, muzeju, kinoteātru, teātru, koncertu apmeklējumu), mājokļa īres maksai, atkritumu savākšanai un citiem ar mājokli saistītiem pakalpojumiem, kā arī personisko transportlīdzekļu apkopei un remontam. Savukārt cenas būtiski samazinājās kanalizācijas pakalpojumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Jebkuram aktīvam ir sava cena,» tā uz laikraksta Dienas bizness jautājumu, vai Parex bankas stratēģiskais investors varētu būt no Krievijas, intervijā atbild bijušais Parex bankas viceprezidents Jevgēnijs Zolotarevs, kas savulaik bija atbildīgs par investora piesaisti bankai.

Ieva Mārtiņa, DB

DB uz sarunu gan par pēdējiem notikumiem saistībā ar Parex bankas nonākšanu Hipotēku bankas rokās, gan par pasaules finanšu tirgus norisēm aicināja nu jau divus mēnešus darbojošās aktīvu pārvaldes kompānijas Maximus Capital dibinātāju un valdes priekšsēdētāju Jevgēniju Zolotarevu, kurš pirms tam kopš 1998. gada strādāja Parex bankā un bija atbildīgs ne vien par sindicēto kredītu piesaisti, bet arī bankas pārdošanu. J. Zolotarevs Parex banku atstāja šogad februārī pēc savstarpējās vienošanās un izveidoja jaunu kompāniju, savā komandā apvienojot pieredzējušus aktīvu pārvaldītājus, brokerus, un arī Latvijā pazīstamus cilvēkus, piem., bijušo Rīgas Fondu biržas vadītāju, patlaban Francijas Dalkia pārstāvi Latvijā Guntaru Kokoreviču, kā arī bijušo Latvijas premjeru Valdi Birkavu u.c. Maximum Capital galvenais ofiss ar 24 darbiniekiem atrodas Rīgā, pa diviem darbiniekiem strādā birojos Maskavā, Kijevā, Londonā un Baku. J. Zolotarevs skaidro, ka pēc aiziešanas no bankas viņš solīja sešus mēnešus nedarboties, nekonkurēt ar banku. Viņš atzina, ka gribējis sākt savu biznesu pirms dažiem gadiem un, strādājot bankā, viņam bija vēlme būt daļējam īpašniekam tajos biznesos, ko palīdzēja attīstīt, bet tāda vienošanās netika panākta. Savukārt jaundibinātā kompānija ļauj J. Zolotarevam specializēties un koncentrēties noteiktos virzienos. Tas nozīmē citu kvalitāti, paredz strādāt ar nedaudziem klientiem, bet darīt to kvalitatīvi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada sākumā inflācija turpinās augt un gada vidējā inflācija šogad varētu sasniegt 6-7% pretstatā 3,3% pērn, prognozē banku analītiķi.

"SEB bankas" ekonomists Dainis Gašpuitis skaidro, ka iemesli straujajam inflācijas kāpumam jau vairākus mēnešus nemainīgi balstās maksas par mājokli, transporta un pārtikas sadārdzinājumā. Šo trīs grupu kopējais devums ir 6,34 procentpunkti. Arī pārējās grupās ir vērojams cenu pieaugums, kaut mazāk izteiksmīgs. Arī eirozonā inflācija decembrī pieauga par 0,1% līdz 5%, kas ir augstākais līmenis kopš eiro ieviešanas. Inflācija, neskaitot enerģijas cenas izmaiņas, decembrī pieauga par 0,3% līdz 2,8%, bet inflācija arī bez svaigas pārtikas, alkohola un cigaretēm nemainījās - 2,6%.

Situācija dažādās dalībvalstīs atšķiras. Beļģijā, Austrijā, Vācijā un Somijā inflācija decembrī bija zemāka nekā novembrī. Francijas centrālās bankas vadītājs izteicies, ka inflācija Francijā un eirozonā ir tuvu maksimumam un turpmāk tai vajadzētu palēnināties. ECB galvenais ekonomists Filips Leins izteicies, ka neskatoties uz rekordaugsto cenu pieaugumu 5% apmērā decembrī eirozonas inflācija šogad samazināsies. Vērtējot pašreizējās enerģijas cenas un nākotnes līgumus, var pieņemt, ka inflācija ES ir sasniegusi vai ļoti tuvu augstākajam punktam, uzskata D.Gašpuitis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pasaules galam 21. decembrī tic 3% iedzīvotāju

Jānis Rancāns, 21.12.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Absolūtais vairākums (93%) Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju vecumā no 18 līdz 55 gadiem netic tam, ka šogad 21. decembrī būs pasaules gals.

To atklāj pētījumu aģentūras TNS sadarbībā ar telekompāniju LNT, raidījumu 900 sekundes decembrī veiktais pētījums.

Lielākā daļa iedzīvotāju (78%) noteikti netic tam, ka 21. decembrī pienāks pasaules gals, savukārt 15% - tam drīzāk netic.

Pretējās domās ir tikai 3% Latvijas ekonomiski aktīvo iedzīvotāju, kas apgalvo, ka tic pasaules galam 21. decembrī (2% - noteikti jā; 1% - drīzāk jā). Savukārt 4% aptaujāto šajā jautājumā nav konkrēta viedokļa.

Aptauju pētījumu aģentūra TNS veica sadarbībā ar telekompāniju LNT, raidījumu 900 sekundes laikā no 2012. gada 11. līdz 13. decembrim, ar interneta starpniecību visā Latvijā aptaujājot 800 ekonomiski aktīvos Latvijas iedzīvotājus vecumā no 18 līdz 55 gadiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Iedzīvotāji netic, ka 2. un 3. pensiju līmenis nodrošinās finansiāli stabilas vecumdienas

Žanete Hāka, 26.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Iedzīvotāji visai skeptiski skatās uz to, ka nākotnē pensiju 2. un 3. līmenis spēs nodrošināt pietiekamu finansiālu atbalstu, liecina pētījumu centra SKDS veiktā aptauja.

40,6% nemaz netic, savukārt 37,5% drīzāk netic šādai iespējai, liecina iedzīvotāju atbildes.

Savukārt tikai 13% no aptaujātajiem tic, ka 2. un 3. pensiju līmenis nodrošinās vecumdienās pietiekamu finansiālu atbalstu.

46,5% no aptaujātajiem netic, ka valsts nākotnē spēs izmaksāt 2. pensiju līmenī individuāli uzkrātos līdzekļus.

Tāpat vairāk nekā puse aptaujāto uzskata, ka uz pašreizējo valsts nodrošināto pensiju nevar paļauties un iztikšana vecumdienās jānodrošina saviem spēkiem.

Mērķa grupa bija no 18-61 gadam, kas strādājuši un par kuriem veiktas iemaksas. Nav aptverti pensijas vecuma iedzīvotāji, skaidroja SKDS vadītājs Arnis Kaktiņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas iedzīvotāji Melnajai piektdienai vairs netic, bet tomēr joprojām ir piesardzīgi, piemēram, savas kāzas šajā dienā izvairītos rīkot gandrīz katrs ceturtais Latvijas iedzīvotājs, liecina apdrošināšanas sabiedrības If Latvia veiktā aptauja sadarbībā ar GFK, gatavojoties šī gada vienīgajai melnajai piektdienai, 13. jūnijam.

Aptaujas rezultāti rāda, ka tikai 2% no iedzīvotājiem tic, ka piektdiena, 13. datums ir Melnā piektdiena, kuras laikā var notikt kāda nelaime. Tikai 1% iedzīvotāju šajā dienā patiešām ir saskārušies ar kādu negadījumu. 66% aptaujāto tam pilnībā netic, un no tiem 13% uzskata, ka Melnā piektdiena ir māņticība, Db.lv informē Līga Lētiņa, If Latvia Komunikāciju vadītāja.

Uz jautājumu, kādas lietas cilvēki šajā dienā nedarītu, arī pilnībā pārliecinātie kļūst nedaudz piesardzīgāki. To vidū arī uzņēmēji.

Kopumā 22% aptaujāto norāda, ka šajā dienā neprecētos, turklāt starp viņiem 12% ir to, kas sākotnēji atbildējuši, ka netic šai dienai kā Melnajai piektdienai, 19% šajā dienā neplānotu operāciju, 17% nedotos ceļojumā ar kuģi, bet 15% nelidotu ar lidmašīnu, 15% neveiktu lielas operācijas ar naudu, 10% neparakstītu līgumus, un vēl 10% neveiktu lielus pirkumus, 7% nerīkotu biznesa aktivitātes, 5% neplānotu nekādas biznesa aktivitātes un tikai 0.4% aptaujāto šī diena ir laimīgāka nekā citas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav gluži tā, ka sabiedrība vispār netic politiķiem un augstām valsts amatpersonām. Taču tā netic skaistiem solījumiem un gaišas nākotnes prognozēm. Vēl vairāk – Latvijas sabiedrība netic pat gluži loģiskiem mūsu politiķu izteikumiem un secinājumiem, kuri tuvākā vai tālākā nākotnē, jādomā, diezgan droši piepildīsies.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Zatlers: jādomā, lai nepilngadīgie netiek pie alkohola visa gada laikā

Valdis Vikmanis, 01.03.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts prezidenta Valda Zatlera izteikumi liecina, ka viņš varētu neizsludināt Saeimā pagājušajā nedēļā atbalstītos grozījumus, kas paredz aizliegt tirgot alkoholu 1.septembrī. Neapmierinātību un neizpratni izraisījis tas, ka šāds aizliegums attiektos ne vien uz veikaliem, bet arī bāriem un restorāniem, ziņo Diena.lv.

V. Zatlers intervijā Latvijas Radio konkrēti neatbildēja uz jautājumu, vai šos grozījumus izsludinās, tomēr viņš izteicās, ka deputātiem būtu jāveic citas izmaiņas likumos. «Pirmais signāls, kas ir viennozīmīgs: deputāti netic, ka tiek ievērots likums, kas liedz nepilngadīgajiem pārdot alkoholu. Ja jau reiz viņi tam netic, tad jādomā, kā nostiprināt tos likumus un to kārtību, lai ne tikai 1.septembrī, bet visa gada laikā nepilngadīgie nepirktu alkoholu un viņiem nebūtu iespējas nopirkt alkoholu, bet tie pieaugušie, kas dzīvo viesnīcās un apmeklē restorānus, baudītu to dzīvi, kas viņiem atļauta,» teica Valsts prezidents.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Cenu kāpums Latvijā šobrīd jau līdzinās 2007. un 2008. gadā pieredzētajam

Db.lv, 08.12.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patēriņa cenu pieaugums Latvijā pēdējos mēnešos ir bijis viens no straujākajiem pēdējo 20 gadu laikā, un inflācijas dinamika šobrīd jau līdzinās 2007. - 2008. gadā pieredzētajam, norāda banku analītiķi.

Kā liecina Centrālās statistikas pārvaldes publicētā informācija, novembrī patēriņa cenas Latvijā palielinājās par 7,5 % salīdzinājumā ar 2020. gada novembri, savukārt tikai kopš šī gada augusta patēriņa cenas Latvijā ir augušas par 3,7 %. Lai arī patēriņa cenu kāpums šobrīd līdzinās 2006. – 2008. gada periodam, inflācijas iemesli šoreiz ir citi. Šobrīd Latvijas ekonomikā nav vērojamas būtiskas ekonomikas nesabalansētības vai pārmērības, un inflāciju pamatā ir izraisījuši ārējie faktori.

Patēriņa cenas Latvijā šobrīd visvairāk ietekmē naftas cenu kāpums un enerģētikas krīze Eiropā, kas ir izveidojusies dažādu ekonomisku un politisku faktoru, kā arī laikapstākļu rezultātā, norāda bankas Citadele ekonomists Mārtiņš Āboliņš.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

"Visi galvenie makroekonomiskās darbības rādītāji liecina, ka valsts pēdējo ceturkšņu laikā turpinājusi virzīšanos pārkaršanas virzienā," šodien preses konferencē norādīja Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs. Vienlaikus Centrālās bankas prezidents atzinīgi vērtē valdības izveidoto pasākumu plānu valsts makroekonomiskās situācijas stabilizācijai.

I. Rimšēviča runa preses konferencē:

"Latvijas Bankas padome šodien kārtējā sēdē apsprieda jaunākos valsts makroekonomiskās attīstības indikatorus un lēma par turpmāko monetārās politikas virzību nākamajiem diviem mēnešiem. Galvenie secinājumi šodienas sēdē bija šādi.

Pirmkārt, runājot par inflācijas datiem. Gada inflācijas kāpums februārī par 7.3%, salīdzinot ar pagājušajā gada februāra 6.9% – lai arī sagaidāms, tomēr bija mazāks par prognozēto. To būtiski ietekmēja jau iepriekš pielemto administratīvi regulējamo cenu kāpums, tai skaitā sabiedriskajā transportā.

Ja līdz pagājušā gada rudens mēnešiem gan preču, gan pakalpojumu cenas pieauga salīdzinoši vienmērīgi, tad kopš 2006.gada septembra pakalpojumu cenu kāpums pastāvīgi ir augstāks nekā preču cenu kāpums. Šī gada februārī šī atšķirība kļuva jau sevišķi ievērojama – ja preču cenu gada kāpums veidoja 6%, tad pakalpojumu cenas gada laikā ir pieaugušas gandrīz divtik – proti, par 10.9%. Tas liecina, ka arvien mazāku lomu šī brīža augstajā inflācijā spēlē kādi ārēji faktori, kas ietekmē visas jomas vairāk vai mazāk vienmērīgi. Toties arvien pieaugoša nozīme ir pārāk straujā tempā augošajam iekšzemes pieprasījumam, kam netiek līdzi piedāvājums. Tā rezultātā cenu kāpums ir ne tikai noturīgs, bet uzrāda augšupejošu tendenci. Turklāt, ja inflācijas kāpumu, kas radies dažādu ārēju faktoru ietekmē, apturēt ir sarežģīti, tad cenu kāpumu, ko sekmē iekšēja pieprasījuma spiediens, var bremzēt noteikta ekonomiskās politikas veidotāju rīcība!

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pārtikas cenu piecenojumi veikalos ir pamatoti, vienlaikus iedzīvotājiem, vērtējot tā apmērus, būtu jāņem vērā visu pārtikas apritē iesaistīto pušu un aspektu loma cenas veidošanās procesā, atzina aptaujātie nozares pārstāvji.

Piemēram, SIA "Latvijas Tirgotāju savienības" ("LaTS") valdes priekšsēdētājs Raimonds Okmanis skaidroja, ka preču piecenojums ap 100% ir ļoti reti sastopams. Tas, kā norādīja Okmanis, var būt iespējams nepārtikas produktu segmentā, kur prece tiek iepirkta lielos iepakojumos, bet pārdota pa gabaliem, piemēram, skrūvēm.

LOSP: Dažiem vietējiem ražojumiem lielveikalos uzcenojums ir 70%, ir arī 150% 

Lielveikalu tīkos daudziem Latvijā ražotajiem produktiem uzcenojums ir nesamērīgi liels, intervijā...

Tāpat viņš uzsvēra, ka kompānijā pārtikas precēm visām preču grupām piecenojums tiek stingri kontrolēts, jo, lai pircējs pirktu preces un nāktu uz "LaTS" veikalu, preču cenai ir jābūt atbilstošai tirgus situācijai. Pretējā gadījumā veikals kļūst nekonkurētspējīgs.

"Vislabāk pērk akciju preces. Akciju precēm ir piecenojums no 5%," sacīja "LaTS" vadītājs, piebilstot, ka reizēm preces tiek tirgotas par pašizmaksu, tāpat ir reizes, kad cena tiek noteikta zem tās.

Tāpat viņš uzsvēra, ka "LaTS" piecenojums sabiedrībai aktuālajām preču grupām tiek uzraudzīts īpaši. Viņš atklāja, ka maizei tas ir ap 20%, pienam un piena produkcijai - 15 līdz 25%, svaigai gaļai - ap 30%. Gaļas piecenojuma veidošanos ietekmē svara zudumi, kas veidojas izpakojot gaļu no transporta iepakojuma - tā apžūst un paliek vieglāka, skaidroja Okmanis.

Vienlaikus augļiem un dārzeņiem veikala piecenojums ir ap 25-30%, nepārtikas preču piecenojums ir virs 30%. Nepārtikas preču piecenojuma apmēru Okmanis skaidroja ar to, ka "LaTS" primāri ir pārtikas veikals, kur nepārtikas produkti ir kā papildus sortiments.

Okmanis arī norādīja, ka atsevišķos lielveikalos akcijas preces tiek piedāvātas par ļoti labu cenu, taču, ja produkta attiecīgā veikala plauktā nav, pircējs mēdz izvēlēties līdzīgu preci, kurai nav piemērota akcijas cena un kura ir dārgāka. "Tāpēc es ļoti ieteiktu skatīt cenu piedāvājumus veikalos kopumā, nevis tikai sekot līdzi precēm, kuras ir akcijā," atzīmēja Okmanis.

Viņš arī pauda, ka veikals strādā ar tādām precēm, ko piegādā piegādātājs jeb vairumtirgotājs. Izņēmums ir tās preces, ko uzņēmums pats importē no ražotāja. Piecenojums tiek veidots pie tās cenas, kuru nosaka ražotājs.

"Mainās iepirkuma cena, mainās cena veikala plauktā," sacīja tirdzniecības ķēdes vadītājs, iestarpinot, ka, ja pircējs redz veikalā pēkšņi ļoti lielu cenu kāpumu, tad tas nozīmē to, ka vecais pievedums ir beidzies, un piegādātājs ir pacēlis iepirkuma cenu.

"Veikalnieks necels cenu ārpus tiem rāmjiem, kas ir noteikti tirgū. Piecenojumi "LaTS" tīklā nemainās," apliecināja Okmanis.

Vienlaikus viņš atzina, ka iespaids, kas rodas pircējiem, ka preces kļūst ļoti dārgas, varētu būt atsevišķu veikalu tīklu mārketinga triks - tiek sakāpināta preču grupas cena un pēc tam, akcijas laikā, šī cena tiek strauji pazemināta, piemēram, par 30-40%.

Kopumā Okmanis norādīja, ka veikalnieku noteiktie piecenojumi produkcijai ir pamatoti.

Tikmēr SIA "Rimi Latvia" mārketinga un sabiedrisko attiecību departamenta vadītāja Kristīne Ciemīte norādīja, ka diskusijās par pārtikas preču cenām vai uzcenojumiem būtu vēlreiz jāatgādina, ka pārtikas cenas veido un ietekmē visa piegādes ķēde - lauksaimnieks, kas izaudzē produkciju, ražotājs, kas to pārstrādā un nogādā tirgotājam, ka arī tirgotājs, kas to tālāk izplata veikaliem un nogādā pircējiem.

"Nereti visiem posmiem netiek pievērsta atbilstoša uzmanība, diskusijām dažkārt līdzinoties vienpusējai tirgotāju nomelnošanas kampaņai," uzsvēra Ciemīte.

Viņa arī sacīja, ka katram produktam un kategorijai ir atšķirīga loma un situācija, no kā arī atkarīga konkrētā produkta virzīšanas stratēģija tirgū un citi faktori. "Tāpēc nav saprotams, kāpēc publiskajā telpā tiek kultivēts mīts par pārtikas tirgotāju 300% uzcenojumu, kas ir ārpus konteksta izrauts apgalvojums un nav patiess," minēja kompānijas pārstāve.

Vienlaikus arī Ciemīte norādīja, ka lielāko daļu no preces cenas veido pašas preces izmaksas, jeb tas, par kādu cenu "Rimi" šo preci iepērk no ražotāja vai piegādātāja. Arī viņa uzsvēra, ka īpaša uzmanība tiek pievērsta cenu ziņā jutīgākajām svaigās pārtikas preču grupām, kas nozīmē, ka uzcenojums virknei preču ir pat negatīvs, tirgojot preces zem pašizmaksas.

"Tas attiecas arī uz vietējo produkciju," sacīja Ciemīte, uzskaitot, ka piemēram, cenu ziņā pieejamāko ikdienas produktu kategorijā, kas ir piens, skābpiena produkti, krējums un citi produkti, teju visi produkti "Rimi" tīklā ir vietēji ražoti un ar minimālu uzcenojumu. Cita starpā "Rimi" svarīgajā piena produktu grupā atrodams piens, kam tirgotāja peļņas marža ir mīnus 0,8%, kefīrs ar maržu 10%, šokolādes sieriņi kam marža ir mīnus 2%.

Arī maizes kategorijā peļņas marža pircējiem svarīgākajiem produktiem ir salīdzinoši zema, atzīmēja Ciemīte. Piemēram, "Rimi" plauktos varat atrast sagrieztu baltmaizi ar peļņas maržu mīnus 13%, veiklos nopērkama arī cāļa gaļa, kuras peļņas marža ir mīnus 5%, sviests, olas, siers ar peļņas maržu no 4% līdz 7%, bet dārzeņu un augļu kategorijā "Rimi" nopērkami tomāti, kuru peļņas marža kompānijai ir 4-7%.

Vienlaikus Ciemīte sacīja, ka līdzās ikdienas precēm, kur tirgotāja peļņas procents ir zems, ir arī tādas preču grupas, kas nav tik cenu jutīgas, piemēram, atsevišķi ekskluzīvie sieri, mandeļu piens vai nepārtikas preces. "Taču konkurence mazumtirdzniecībā ir tik sīva, ka mums ir rūpīgi jāizsver iespējamais uzcenojums katrai precei," atzīmēja kompānijas pārstāve.

Ciemīte uzsvēra, ka mazumtirdzniecība ir nozare, kurai ir raksturīgs liels apgrozījums, taču salīdzinoši neliels rentabilitātes procents, piemēram, "Rimi" neto peļņa pērn ir sarukusi un bija tikai 2,7%. Arī iepriekšējos trīs gados tā bijusi 3,2% - 3,6% apmērā. Citās nozarēs, tai skaitā ražotājiem, šis rentabilitātes rādītājs ir ievērojami augstāks, skaidroja pārstāve.

"Šajās diskusijās, meklējot risinājumus, būtu nepieciešams korekti izvērtēt visu iesaistīto pušu atbildību gan cenu pārskatīšanas un samazināšanas procesā, gan savos apgalvojumos par tirdzniecības nozari," pauda Ciemīte.

Tikmēr SIA "Elvi Latvija" komercdirektore Laila Vārtukapteine sacīja, ka tirgotāja noteiktais piecenojums produktiem publiskās diskusijās vienmēr ir "karstais kartupelis", ar ko sabiedrība mīl spekulēt dažādos veidos, un zināmā mērā apstākļi ir labvēlīgi šādām spekulācijām - piecenojuma apmērs ir komercnoslēpums un lielai daļai cilvēku trūkst izpratnes par to, kā veidojas veikala plaukta cena, visas tajā ietvertās izmaksas vienkāršoti norakstot uz tirgotāju mantrausību un peļņas kāri.

"Kvalitatīvas izpratnes veidošanai sabiedrībai atkal un atkal ir jāskaidro, kas veido plaukta cenu veikalā," uzsvēra Vārtukapteine, norādot, ka reti kurš aizdomājas, ka preču cena veikalā ietver, piemēram, valsts daļu, tas ir, pievienotās vērtības nodokli (PVN), kas vairumam preču ir 21%, daļai preču - arī akcīzes nodokli, kura apmērs atkarīgs no preces veida, izmaksas par produkta loģistiku, veikala komunālos maksājumus, darbinieku atalgojumu, kasu sistēmu uzturēšanas maksājumus, veikala vides iekārtošanas materiālus un citas ar tirdzniecību saistītas lietas.

Vārtukapteines ieskatā, produktu piecenojums ir ekonomiski pamatotas izmaksas un ir maldīgi uzskatīt, ka piecenojums ir veikala brīvās gribas izpausme un tādējādi identiska ar veikala peļņu, jo kompānijas peļņa veido tikai ļoti nelielu daļu no piecenojuma.

"Publiski izskanējušās spekulācijas ar nenormāliem piecenojuma procentiem mūsu veikalu tīklā neatbilst realitātei," uzsvēra Vārtukapteine.

Vienlaikus viņa pauda, ka, lai situāciju dramatizētu, ik pa laikam publiskajā telpā arī izskan informācija par ievērojamu cenu atšķirību starp ražotāju un veikala plauktu, kur sevišķi šī parādība novērota par piena nozari - kā ražotāja cena bieži tiek saukta pat svaigpiena tirgus cena bez PVN, izlaižot pārstrādes uzņēmumus, kas ir šo produktu patiesie piegādātāji veikaliem un pārstrādes produktus tirgo jau par citu cenu.

"Elvi" pārstāves ieskatā, pārliecināties par patieso peļņas guvēju šajā situācijā var salīdzinot gada pārskatos publiski pieejamos uzņēmumu peļņas rādītājus - tirgotāju peļņa ir būtiski zemāka nekā lielai daļai ražotāju. "Un tas ļoti labi matemātiski ilustrē šīs medaļas otru - patieso - pusi," piebilda Vārtukapteine.

Vaicāta par piecenojumu "Elvi" veikalos, Vārtukapteine norādīja, ka tā apmērs katrai preču grupai ir atšķirīgs, piemēram, pirmās nepieciešamības precēm, kam ir cenu akcija, bieži vien tie ir tikai daži procenti. Citām precēm piecenojums ir lielāks, tomēr lielāko daļu pirkuma groza veido tieši pirmās nepieciešamības preces.

Vienlaikus viņa minēja, ka piecenojums nav konstanti noteikts dažādām preču grupām un tas tiek piemērots individuāli katram produktam un "Elvi" piecenojuma veidošanas politika pēdējos gados nav būtiski mainījusies.

"Preču plaukta cenu jebkuram produktam veido dažādas komponentes un mūsu bilance jau šobrīd apstiprina, ka piecenojums ir ekonomiski pamatots un adekvāts," uzsvēra "Elvi" pārstāve, iestarpinot, ka vidējā pirkuma apjoms pēdējā gada laikā ir audzis, tomēr pieaugums nav tik straujš, kā inflācija.

Tāpat viņa piebilda, ka jāņem vērā, ka pēdējā gada laikā ir mainījušies cilvēku iepirkšanās paradumi, jo iepriekšējā periodā Latvijas iedzīvotāji dzīvoja pandēmijas apstākļos - cilvēki uz veikaliem gāja retāk un preču skaita ziņā veica lielākus pirkumus. "Šajā gadā atkal iepērkamies biežāk, līdz ar to kopējais apgrozījuma pieaugums tirdzniecības vietās ir samērā tuvu inflācijas apmēriem," sacīja Vārtukapteine.

Arī SIA "Maxima Latvija" korporatīvo attiecību direktors Jānis Beseris aģentūrai LETA uzsvēra, ka, vērtējot piecenojuma situāciju Latvijā ražotiem pirmās nepieciešamības pārtikas produktiem, publiskajā vidē minētie skaitļi "Maxima Latvija" gadījumā neatbilst patiesībai.

Viņš pauda, ka viena no kompānijas galvenajām prioritātēm ir nodrošināt iespējami zemāko cenu pircēju iecienītākajiem produktiem. "Šis ir svarīgi īpaši šobrīd, kad liela daļa iedzīvotāju saskaras ar inflācijas radītajām sekām un ikdienas tēriņu pieaugumu būtiskākajās ģimenes izdevumu pozīcijās," piebilda Beseris.

Arī viņš skaidroja, ka produktiem cenu veido ļoti daudzi faktori, no kuriem būtiskākais ir produkta iepirkuma cena, kas pērn piedzīvoja visstraujākās izmaiņas. Vienlaikus to ietekmē arī tādas mazumtirdzniecības izmaksu pozīcijas kā atalgojums darbiniekiem, energoresursu izmaksas, loģistikas izmaksas, veikalu tīkla uzturēšana, rekonstrukcijas un daudzas citas izmaksu pozīcijas.

Cita starpā Beseris atzīmēja, ka "Maxima Latvija" katru nedēļu nodrošina akcijas vairākiem tūkstošiem dažādu produktu, īpašu uzmanību pievēršot pamata kategorijām, iecienītākajām precēm un sezonas produktiem. Šobrīd lielu daļu no "Maxima Latvija" apgrozījuma veido akcijas piedāvājumi, kuros uzcenojums ir zems.

Tāpat Beseris piebilda, ka pirms katras cenu maiņas notiek sarunas ar ražotājiem un piegādātājiem, lai pārliecinātos, ka cenu maiņa patiešām ir neizbēgama un pamatota, cenšoties nodrošināt zemas cenas pēc iespējas ilgāk.

Taujāti par publiskajā telpā izskanējušo nepieciešamību pēc regulatora, kas nosaka pārtikas cenu apjomus, tirgotāji ir vienisprātis - šāda regulācija kropļotu konkurenci.

Cita starpā Okmanis minēja, ka tādējādi atsevišķus produktus var nākties pārdot dārgāk, jo izmaksas veikaliem tāpat ir jānosedz. "Drīzāk šeit var sākt diskusiju par valsts lomas palielināšanu mazturīgo iedzīvotāju atbalstīšanā, vai arī izstrādāt subsīdiju politiku atsevišķām pārtikas precēm, vai to ražotājiem," pieļāva "LaTS" vadītājs.

Viņš norādīja, ka šādas regulācijas ieviešana nav uzskatāma par nopietnu piedāvājumu, jo tādā gadījumā Latvijā vairs nebūtu brīvais tirgus, bet gan regulēta ekonomika.

Tikmēr Vārtukapteine atzīmēja, ka tas būtu plānveida ekonomikas instruments un būtībā nozīmētu ekonomikas sistēmas maiņu. Tā, kā ražotāji savas preces katram tirdzniecības uzņēmumam piegādā par citu cenu, šāds modelis novestu pie vēl lielākas tirgus polarizācijas par labu tiem uzņēmumiem, kam ir lētākās iepirkuma cenas, uzsvēra "Elvi" pārstāve.

Iepriekš intervijā aģentūrai LETA Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padomes (LOSP) valdes priekšsēdētājs Guntis Gūtmanis norādīja, ka lielveikalu tīkos daudziem Latvijā ražotajiem produktiem uzcenojums ir nesamērīgi liels.

Vienlaikus viņš pauda viedokli, ka veikaliem varētu ieviest regulatoru, kas kontrolētu preču uzcenojumu apmēru un gadījumos, kad uzcenojums ir pārlieku liels, piemērotu papildu nodokli.

"Mēs ļoti labi zinām, ka dažiem vietējiem ražojumiem uzcenojums ir 70%, ir arī 150%, pēdējais, ko [zemkopības] ministrs [Didzis Šmits] minēja, - līdz pat 300%. Man šķiet, ka tā nav pareizi. Saprotams, ka mēs dzīvojam tirgus ekonomikā, bet tas, ko ministrs minēja, ka 300% uzcenojums vienam pārtikas produktam ir divās lielās veikalu ķēdēs, tas ir ļoti jocīgi. Ja veikals uzliek produktam 100% uzcenojumu, tad tajā veikalā nevajadzētu pirkt neko, bet kāpēc abos veikalos ir 300% uzcenojums - tam īsti izskaidrojuma nevienam nav," teica Gūtmanis, konkrētus piemērus gan nesaucot, jo starp pārstrādātājiem un veikaliem ir noslēgti līgumi, kas ir komercnoslēpums.

Vienlaikus kā piemēru viņš minēja piena produktu tirdzniecību.

Tāpat ziņots, ka Konkurences padome (KP) sākusi vairākus uzraudzības procesus pārtikas cenu jomā, tā 21.jūnijā Saeimas Pieprasījumu komisijas sēdē sacīja padomes pārstāvji.

Vienā no lietām mērķis ir parādīt patieso cenu situāciju virknē pārtikas preču kategoriju - piens, olas, graudi, maize, gaļa un zivis. Uzraudzības procesi sākti pēc padomes iniciatīvas.

KP visos produkta piegādes ķēdes posmos iesaistītajām pusēm ir lūgusi sniegt informāciju par konkrētiem cenu veidojošiem aspektiem un komponentēm. Tāpat tiek vērtēts vai pārtikas tirdzniecībā novērojamas negodīgas tirdzniecības prakses vai aizliegtas vienošanās. Izpēte tiek veikta par laika posmu no 2022.gada janvāra līdz šī gada maijam.

Latvijas Pārtikas tirgotāju asociācijas (LPTA) vadītājs Noris Krūzītis komisijas sēdē skaidroja, ka līdz šim pārtikas preču cenu lielākoties veikalos ietekmēja elektrības cenu kāpums. Viņš skaidroja, ka, ja ražotāji par elektrības kāpumu samaksāja sākotnēji, tad tirgotāji par to maksā, izplatot attiecīgajā laika posmā saražoto preci.

Līdztekus Krūzītis pievienojās atziņai, ka pārtikas cenu turpmākam kāpumam pamata nav, tomēr piegādātāji vēl joprojām iesniedz cenu paaugstinājumu pieprasījumus. Piemēram, cenu paaugstinājums ir spēkā 91% piegādātāju un tikai 9% piegādātāju cenas samazinājuši.

Viņš skaidroja, ka iemesli šādai situācijai ir dažādi, taču galvenokārt tas saistīts ar produktu ražošanu un izejmateriālu cenu kāpumu iepriekš, kad viss ražošanai nepieciešamas iegādāts dārgāk.

Komisijas sēdē nozares pārstāvji prognozēja, ka pārtikas cenu samazinājums gaidāms rudenī.

Komisijas vadītājs Hosams Abu Meri (JV) uzsvēra, ka Pieprasījumu komisija turpinās sekot līdzi situācijas attīstībai un pie jautājuma izskatīšanas savā darbakārtībā atgriezīsies rudenī, lai pārliecinātos par iecerēto cenu samazināšanu vismaz atsevišķām pārtikas preču grupām.

Tikmēr Agroresursu un ekonomikas institūta (AREI) Lauksaimniecības tirgus veicināšanas daļas vadītāja, vadošā pētniece Ingūna Gulbe aģentūrai LETA iepriekš pauda, ka pārtikas cenu kritumam būtu jābūt lielākam, savukārt cenu kāpumam - mazākam.

Viņa apsvēra iespēju, ka tirgū varētu būt spekulācijas ar cenām, tirgotājiem cenu kāpumu pamatojot ar globāliem notikumiem, piemēram, sausumu Eiropā vai Kahovkas dambja sabrukšanu. Viņas ieskatā tādi notikumi tiek izmantoti kā aizsegs cenu kāpumam un to ietekme nav tik būtiska, kā veikalu cenas varētu likt noprast.

Vienlaikus Gulbe stāstīja, ka atsevišķiem produktiem ir novērots produktu kritums, bet tas nav tik liels, kā tam ir potenciāls būt. Jūnija dati liecina, ka saulespuķu eļļai novērots cenas kritums, tostarp Tallinā tā maksāja 0,99 eiro, bet Rīgā - aptuveni divi eiro. Tikmēr cenas ir būtiski kāpušas olīveļļai un paprikai.

Lai gan ir preces, kurām cenu kāpums ir pamatots, Gulbe stāstīja, ka, piemēram, paprikas cenai nav iemesla tik būtiski palielināties, jo paprika tiek audzēta siltumnīcās un sausums to neietekmē.

Vienlaikus viņa novērojusi, ka līdz no patērētāju puses rodas satraukums par pārtikas cenām, veikali pielieto dažādas mārketinga stratēģijas, lai pielāgotos patērētāju satraukumam.

Gulbes ieskatā, runas par pamatotu cenu kāpšanu un produktu sadārdzināšanos patlaban ir priekšlaicīgas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ekspertu viedokļi par gada inflāciju Latvijā

, 12.01.2009

No kreisās: Ieva Vēja, DnB NORD Bankas ekonomisko pētījumu grupas speciāliste, Dainis Stikuts, Swedbank vecākais ekonomists, Olga Ertuganova, Latvijas Krājbankas Investīciju pārvaldes galvenā analītiķe, un Dainis Gašpuitis, SEB bankas makroekonomikas eksperts.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

http://www.db.lv/images/article/2009/01/12/11382f8a-4e45-46d3-ae53-6d7b803b50df.jpg

Inflācija Latvijā decembrī turpināja pazemināties

Inflācija Latvijā decembrī turpināja pazemināties, gada inflācijai samazinoties līdz 10.5%, un tas bija jau otrais mēnesis pēc kārtas, kad, salīdzinājumā ar iepriekšējo mēnesi, piedzīvojām deflāciju. Kā jau prognozēts, galvenie inflācijas pazemināšanās avoti decembrī bija degvielas cenu kritums vidēji par 8.8%, kā arī apģērbu un apavu cenu samazināšanās sezonas atlaižu ietekmē. Vēl tālāku inflācijas pazemināšanos ierobežoja siltumenerģijas cenu pieaugums un atsevišķu pārtikas preču sadārdzināšanās.

Janvārī inflācijas kritums, kas vērojams jau kopš pagājušā gada vidus, uz brīdi var apstāties, kad pievienotās vērtības nodokļa standartlikmes paaugstināšana vien dod pamatu vispārējam cenu pieaugumam par 2.5%. Šāda inflācija gan ir mazāka par 2.8% cenu kāpumu, kāds tika piedzīvots pagājušā gada janvārī, tomēr jāņem vērā arī pazeminātās pievienotā nodokļa likmes pacelšanas ietekme.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pallādija fenomens: pirkt vai pārdot?

Leonīds Aļšanskis, Dr. Math., Renesource Capital Finanšu tirgus vecākais analītiķis, 19.11.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizvadīto gadu spēcīgā pallādija cenu kāpuma tendence ir kļuvusi par vēl vienu sensāciju dārgmetālu tirgū (iepriekšējā bija zelta un platīna cenu straujā diverģence, kas aizsākās 2015. gadā). Pallādija unces cenu kāpums kopš 2016.gada janvāra, kad pallādijs sasniedza savu zemāko atzīmi, veido 250% t.i. cenu kāpumu par 3.5 reizēm.

Turklāt 2018.gada decembrī pallādija unces cena pārsniedza zelta unces cenu (skat. attēlu nr. 1), un kopš tā laika pallādijs ir viens novērtīgākajiem starp četriem dārgmetāliem (zelts, sudrabs, platīns un pallādijs) pasaulē.

Attēls Nr. 1

Pallādija un zelta cenu dinamika pa mēnešiem

Neskatoties uz to, zelts savās īpašībās un daudzveidīgā pieprasījumā nepārprotami ir ievērojami “vērtīgāks” metāls, kas arī atspoguļojās gandrīz visu iepriekšējo periodu tā cenu dinamikā. Kā izņēmums tam bija tikai straujais pallādija cenu kāpums vairāku gadu garumā gadsimtu mijā (skat. attēlu nr.1), kam pieskarsimies gan nedaudz vēlāk.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2018. gada decembrī, salīdzinot ar 2017. gada decembri, vidējais patēriņa cenu līmenis palielinājās par 2,6 %, liecina jaunākie Centrālās statistikas pārvaldes (CSP) dati. Precēm cenas pieauga par 2,3 % un pakalpojumiem – par 3,1 %.

Salīdzinot ar 2015. gadu, patēriņa cenas 2018. gada decembrī bija par 6,4 % augstākas. Precēm cenas pieauga par 5,1 %, bet pakalpojumiem – par 9,8 %.

Galerijā augstāk - preču un pakalpojumu cenu izmaiņas gada laikā!

Lielākā ietekme uz vidējā patēriņa cenu līmeņa izmaiņām 2018. gada decembrī, salīdzinot ar 2017. gada decembri, bija cenu kāpumam ar mājokli saistītām precēm un pakalpojumiem, alkoholiskajiem dzērieniem un tabakas izstrādājumiem, ar transportu saistītām precēm un pakalpojumiem, restorānu un viesnīcu pakalpojumiem, veselības aprūpei, dažādu preču un pakalpojumu grupā.

Atšķirībā no 2017. gada, kas bija raksturīgs ar salīdzinoši strauju pārtikas cenu pieaugumu, it īpaši pienam un piena izcelsmes produktiem, olām, gaļai un gaļas izstrādājumiem, 2018. gada laikā pārtikas cenu pieaugums bija mērenāks. Pārtikas un bezalkoholisko dzērienu grupā cenas gada laikā palielinājās par 0,6 %. Būtiskākā ietekme uz vidējā cenu līmeņa pieaugumu grupā bija maizei (+7,9 %), miltiem un citiem graudaugiem (+7,3 %), kam cenu kāpumu ietekmēja arī 2018. gada sausā un karstā vasara, kas veicināja graudaugu ražas būtisku samazināšanos Eiropā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Eksperti par inflāciju jūlijā

, 10.08.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Swedbank vecākā ekonomiste Lija Strašuna:

Mēneša deflācija turpinājās paātrināties arī jūlijā un sasniedza -0.6%. Tas gan ir nedaudz mazāk, nekā mēs bijām gaidījuši, jo pārsteidzoši maz krita cenas apaviem un apģērbam (par 4% mēneša laikā pretstatā -6.5% pagājuša gada jūlijā). Arī akcīzes nodokļa pacelšana alkoholam ietekmēja cenas nedaudz vairāk nekā mēs gaidījām. Patēriņa cenu indeksu palielināja arī finanšu pakalpojumu sadārdzināšanās.

Savukārt turpinās pārtikas cenu kritums, ko vēl pastiprināja sezonālie faktori, kā arī mājokļa uzturēšanas izmaksu samazināšanās (piemēram, dabasgāzes un siltumenerģijas tarifi). Tas īpaši palīdz mazāk nodrošinātiem iedzīvotājiem, jo viņi šiem produktiem un pakalpojumiem patērē lielāku daļu no kopējiem ienākumiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pārtika

Brīvais vilnis: dažiem konservu ražotājiem maijā nāksies doties piespiedu dīkstāvē

LETA, 22.05.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Zivju konservu ražotājs a/s Brīvais vilnis daļēji atjaunojis šprotu un citu konservu piegādes Ukrainai, savukārt tirgus Krievijā atjaunots gandrīz iepriekšējā līmenī, pateicoties pieprasījumam un rubļa kursa stabilizācijai, atzina uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Arnolds Babris.

Vienlaikus viņš norādīja, ka dažiem zivju pārstrādes uzņēmumiem maijā tomēr nāksies doties piespiedu dīkstāvē, gaidot iepriekš saražotās produkcijas realizāciju no pārpildītajām noliktavām.

«Ukrainas tirgus pāris mēnešu laikā mums samazinājās četras reizes - no 10% līdz 2,5%. Tomēr pamazām tirdzniecību atjaunojam, lai gan joprojām ir problēmas ar norēķiniem. Sadarbojamies tikai ar tiem izplatītājiem, par kuriem ir pārliecība, ka tie spēs samaksāt. Pirktspēja Ukrainā joprojām zema, cilvēki pietur naudu. Tikmēr Krievijas tirgus, pateicoties rubļa kursa stabilizācijai, atgriezies ierastajā līmenī - 30% no kopējā realizācijas apjoma,» sacīja A. Babris. Tāpat viņš atzina, ka nav plānots sūtīt lielākus produkcijas apjomus ne uz Krieviju, ne Ukrainu.

Komentāri

Pievienot komentāru