Ražošana

Lietņus grib pārvērst detaļās

Māris Ķirsons [email protected], 17.10.2006

Jaunākais izdevums

Alumīnija lietņu un izstrādājumu ražotājs a/s Krāsainie lējumi vēlas tirgum piegādāt alumīnija detaļas, taču to noņēmēji — lielās autobūves kompānijas nevēlas mainīt piegādātājus. «Lai arī esam Latvijā lielākais alumīnija lietņu ražotājs un uzņēmuma rīcībā esošās tehnoloģiskās iekārtas ļauj ražot alumīnija detaļas un gatavus izstrādājumus, tomēr to industriālos pircējus neesam atraduši,» atzīst a/s Krāsainie lējumi valdes loceklis Ainārs Aizpurietis. To, ka uzņēmums spēj ražot kvalitatīvus izstrādājumus, pēc viņa teiktā pierāda sūkņu, rotoru korpusu, kā arī virtuves piederumu (ap 40 veidu) — pannas, katli, utt.— ražošana galvenokārt Latvijas tirgum. «Nenoliedzami, ka detaļu cena ir vairākas reizes augstāka salīdzinājumā ar alumīnija lietņiem,» skaidro A. Aizpurietis. Uzņēmuma ienākumu palielināšana situācijā, kad Latvijā nemitīgi pieaug ražošanas izmaksas un arī valsts institūcijas nevēlas izprast šī biznesa īpatnības, nemainot produkcijas sortimentu, esot teju vai neiespējama. Diemžēl, neraugoties uz to, ka alumīnija lietņus uzņēmums piegādā tādiem autobūves gigantiem kā BMW, Volkswagen, kā arī citām Eiropas, ASV kompānijām — industriālajiem patērētājiem, tomēr gatavas alumīnija detalas no Latvijas kompānijas tie neesot gatavi iegādāties. «Mēs varam ražot ne tikai vienkāršākās alumīnija detaļas, bet arī motoru alumīnija blokus, utt. par ievērojami zemākām cenām, nekā to spēj piedāvāt pašreizējie piegādātāji,» skaidro A. Aizpurietis. Viņš atzīst, ka izgatavotie alumīnija lietņu paraugi tiek atzīti par labiem, taču tas arī viss. Savukārt sadarbība ar Tālo Austrumu industriālajiem alumīnija detaļu patērētājiem neesot izdevusies, jo tie neesot gatavi iegādāties tos par krāsainajiem lējumiem pieņemamām cenām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Latvijā viltotu auto daļu kontroli neveic

R. Spakovska, E. Circene, [email protected], [email protected], 13.12.2006

Pagaidām zināms, ka Honda preces tiek viltotas tikai

dažās pozīcijās, piemēram, dažādi dizaina aksesuāri, stāsta Aldis Lediņš, Bensons auto (Honda) servisa vadītājs.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan Latvjas kontrolējošās institūcijas tam pastiprinātu vērību nevelta, Latvijā tiek izplatītas viltotas auto detaļas. Pasaulē viltoto auto detaļu tirgus ikgadējais apjoms tiek lēsts 12 mljrd. USD vērtībā, no kā 9 mljrd. USD tiek apgrozīti ārpus ASV. Turklāt globālā līmenī viltojumu tirgus vērtība pastāvīgi palielinās, jo aizvien vairāk viltotas tiek nevis luksuspreces, bet ikdienā vajadzīgas lietas.

Šādi secinājumi rodas, iepazīstoties ar dažādu organizāciju, kuru uzdevums ir cīņa ar preču viltojumiem, dokumentiem.

Neskatoties uz nozares darboņu novērojumiem, Valsts policijas Preses un sabiedrisko attiecību biroja pārstāve Sintija Virse norāda, ka Latvijā automašīnu detaļu viltojumi nav pārāk izplatīti. "Līdz šim tie ir pāris kriminālprocesi un daži administratīvo pārkāpumu protokoli, bet salīdzinoši ar citiem viltojumiem šo ir maz," viņa stāsta. "Bet viens ir tas, ko mēs paši noskaidrojam operatīvās darbības un pārbaužu laikā, taču pastāv arī iespēja, ka ir informācija un fakti, kas nenonāk policijas rīcībā," atzīst S. Virse.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VAS «Latvijas dzelzceļš» (LDz) meitassabiedrības SIA «LDZ Ritošā sastāva serviss» (RSS) un uzņēmuma «Baltic3D.eu» pērn uzsāktās sadarbības ietvaros ir izvēlētas un ar 3D printeri izgatavotas astoņu veidu lokomotīvju detaļas. Patlaban sākta to testēšana lokomotīvēs, pārbaudot detaļu piemērotību, izturību, stiprību un citus faktorus, informē LDz Sabiedrisko attiecību nodaļa.

Sākotnējie pilotprojekta secinājumi liecina, ka neliela apjoma nestandarta detaļu izgatavošana ar 3D printeri ir ekonomiski izdevīga un tam nepieciešams mazāk laika, nekā izmantojot citas tehnoloģijas vai detaļas pasūtot no ārvalstīm.

Sadarbība ar «Baltic3D.eu» tika uzsākta pagājušā gada augustā, RSS Daugavpils lokomotīvju remonta centra pārstāvjiem tiekoties ar uzņēmuma «Baltic3D.eu» pārstāvjiem un izraugoties lokomotīvju detaļas, ko būtu iespējams izgatavot ar 3D printeri. Rezultātā tika izvēlētas astoņas detaļas, tostarp ventilators, vējstikla slotiņas motora pārsegs, lampa-indikators un gaisvada difuzors. Kā norādīja RSS speciālisti, vairāku minēto detaļu izgatavošana ar ierastajām tehnoloģijām ir gan dārgs, gan laikietilpīgs process. Turklāt atsevišķas detaļas līdzšinējie partneri vispār vairs neražo, līdz ar to jāmeklē alternatīvas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau aptuveni gadu netālu no Liepājas tiek ražotas virsbūves detaļas autosportam - rallija, drifta, rallijkrosa, autokrosa un citām automašīnām, biznesa portālam Db.lv pastāstīja uzņēmuma īpašnieks Aivis Tints.

Viņš stāsta, ka kolēģim Oskaram Šmitam bija izveidojies savs klientu loks, jo viņš jau šajā jomā bija strādājis. «Savukārt, man patīk rallijs un varu sevi dēvēt par auto fanu. Bija ļoti vilinoši sākt biznesu šajā nišā. Sākām veidot detaļu formas. Viena, otra, trešā automašīna, un tā uzņēmums ir izaudzis. Šobrīd četriem auto modeļiem virsbūves detaļas mēs varam nokomplektēt gandrīz pilnībā,» stāsta A.Tints. Sākotnēji uzņēmējdarbības uzsākšanai tika piesaistīts Altum līdzfinansējums, kā arī konsultācijas sniedza Liepājas biznesa inkubators.

Uzņēmums ražo automašīnu virsbūves detaļas, piemēram, spārnus, bamperus, sliekšņus un durvis. Detaļas ir atšķirīgas, ņemot vērā autosporta veidu. Kā skaidro A.Tints, uzņēmuma galvenais uzdevums ir šīs detaļas saražot pēc iespējas izturīgākas, elastīgākas, vieglākas, kā arī, protams, par pieņemamu cenu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ražošana

Sāks ražot elektroautomobiļu zobratus

Kristīne Stepiņa, 03.09.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SIA Leax Rēzekne investē 12 miljonus eiro jaunā ražošanas līnijā un iekāpj vieglo automašīnu detaļu segmentā

Uzņēmums ir noslēdzis vērienīgu sadarbības līgumu ar autobūves kompāniju Volvo Cars Corporation par detaļu ražošanu elektromašīnām, kas tiks sākta šā gada beigās. Līdz šim SIA Leax Rēzekne izgatavoja detaļas galvenokārt kravas automašīnām. Ražošanas telpu paplašināšana un moderna aprīkojuma iegāde pacels uzņēmumu nākamajā attīstības līmenī un ļaus būtiski palielināt konkurētspēju un apgrozījumu, norāda Rēzeknes speciālās ekonomiskās zonas SIA Leax Rēzekne vadītājs Gints Jacuks.

Leax Rēzekne ir viens no diviem Zviedrijas koncerna Leax Group AB uzņēmumiem Latvijā. Otrs – Leax Baltix – darbojas Babītes novada Piņķos. Zviedrijas koncernam pieder arī metālapstrādes uzņēmumi Zviedrijā, Vācijā, Ungārijā, Brazīlijā un Ķīnā. Uzņēmums Rēzeknē nodarbojas ar sērijveida metālapstrādes pakalpojumu veikšanu. Tā galvenā tirgus niša ir vidēja izmēra rotējošu detaļu ražošana. «Mēs neražojam masveidā ļoti mazas detaļiņas, kā arī neesam ļoti lielu detaļu ražošanas segmentā, kur ir nepieciešami lieli darbagaldi. Esam kaut kur pa vidu un ražojam sērijveida produkciju, sākot no simts detaļām. Tas ir regulārs darbs, kas atkārtojas visu konkrēto līgumu darbības laiku, pat gadu desmitiem, gan mūsu, gan grupas uzņēmumu ietvaros,» klāsta G. Jacuks.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Valsts policija atklāj automašīnu zādzību tendences Latvijā

Lelde Petrāne, 21.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan dažos Latvijas reģionos ir samazinājies zagto automašīnu skaits, tomēr Valsts policijas apkopotā statistika liecina, ka automašīnu zādzības pieaug. Salīdzinot šā gada pirmo pusgadu ar šo pašu laika posmu pērn, Valsts policija kopumā fiksējusi par 72 automašīnu zādzību gadījumiem vairāk nekā pagājušogad. Garnadži īpaši iecienījuši Latvijā populārākos auto – BMW, Audi un VW markas spēkratus, kurus pēc tam pārdod vai realizē detaļās.

Kā liecina Valsts policijas Kriminālizmeklēšanas pārvaldes 2.nodaļas darbinieku apkopotā informācija, salīdzinot ar pērnā gada pirmo pusi, šā gada pirmajos sešos mēnešos automašīnu zādzību skaits ir nedaudz pieaudzis. Kopā šā gada sešos mēnešos reģistrētas 428 spēkratu zādzības, bet pērn šajā pat laika posmā – 356. Tiesa, lielāko pieaugumu automašīnu zādzību skaitā var novērot Rīgas reģionā – šogad sešos mēnešos fiksētas 315 automašīnu zādzības, kas ir par 91 vairāk nekā pērn – 224.

Iemesli automašīnu zādzībām ir vairāki, tomēr galvenokārt var izcelt divus – parasti automašīnas, kuras ir jaunākas par septiņiem gadiem, tiek zagtas, lai tās varētu pārdot tālāk, savukārt vecāka izlaiduma gada auto – tiek izjaukti un realizēti detaļās. Jāpiebilst, ka zagļi mēdz zagt auto arī ar mērķi veikt noziedzīgus nodarījumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Automatizācija ir joma, kas pēdējos gados strauji attīstās. Automātikas detaļas ir neatņemama sastāvdaļa daudzos ražošanas un tehnoloģiskajos procesos, kuros tiek izmantota automatizācija. Pareizas automatizācijas detaļu izvēle ir būtiska visas sistēmas pareizai darbībai, tāpēc ir vērts pievērst uzmanību to kvalitātei un savietojamībai.

Automātikas daļas - veidi

Automatikā detaļas var iedalīt daudzās kategorijās atkarībā no to pielietojuma. Viena no svarīgākajām kategorijām ir sensori. Sensori ir komponenti, kas reģistrē dažādas fizikālās vērtības, piemēram, temperatūru, mitrumu, spiedienu, gaismas intensitāti vai kustību. Atkarībā no pielietojuma sensorus var izmantot ražošanas procesu vadībai, kā drošības sensorus vai apkures un gaisa kondicionēšanas sistēmu vadībai.

Vēl viena svarīga kategorija ir kontrolieri. Kontrolieri ir komponenti, kas automatizācijas sistēmā darbojas kā vadības panelis. Kontrolieri apkopo informāciju no sensoriem un apstrādā to vadības signālos, kurus pēc tam pārraida uz sistēmas izpildmehānismiem, piemēram, motoriem, vārstiem vai solenoīda vārstiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Foto

Ieguldot 5 miljonus,Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīca cer mainīt biznesa virzienu

Signe Knipše, 11.06.2014

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ieguldot 5 miljonus eiro jaunās iekārtās, Daugavpils lokomotīvju remonta rūpnīcu (DLRR) cer pārvirzīt biznesu no dīzeļlokomotīvju remonta uz detaļu ražošanu.

Līdz ar produkcijas veida maiņu DLRR vēlas pārslēgties arī no bijušās Padomju savienības valstu tirgiem uz Eiropu. Pašlaik uzņēmuma galvenais bizness ir lokomotīvju remonts, tas veido ap 80 % ieņēmumu. Atlikušos 20% ieņēmumu aptuveni vienlīdzīgās daļās ienes lokomotīvju rezerves daļu ražošana un pakalpojumi. Akciju sabiedrības galvenais noieta tirgus ir Krievija – uz to vērsts aptuveni 80% biznesa. Uzņēmums sadarbojas arī ar citām NVS valstīm – Ukrainu, Kazahstānu, Uzbekistānu. «Vēlamies diversificēt uzņēmuma darbību – ražot produkciju, kas nav saistīta ar dīzeļlokomotīvēm, sniegt pakalpojumus, kas nav saistīti ar lokomotīvju remontu,» saka a/s Daugavpils Lokomotīvju remonta rūpnīca valdes priekšsēdētāja Natālija Petrova.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Šmidre: Bez valsts var, bet tas būtu stulbi...

Aigars Kauliņš; aigars.kaulain, 13.02.2007

«Pietiek, ka mums uz katra kalna katrs mobilais operators būvē savus torņus, tagad vēl televīzijas sabūvēs, un uz katra kalna mums būs pa trim torņiem un mēs tiešām būsim slaveni visā pasaulē ar torņiem,» tā P. Šmidre.

Foto: Vitālijs Stīpnieks, DB

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Digitālās televīzijas ētera apraides ieviešanā privātie varētu iztikt bez valsts atbalsta, tomēr atzīst, ka tas nebūtu loģiski un izmaksas būtu augstākas.

Satiksmes ministrijas koncepcija paredz trīs digitālās televīzijas ieviešanas iespējas, valsts un privātie, valsts Latvijas Radio un Televīzijas centra (LVRTC) personā vai privātie brīvā tirgus apstākļos. "Digitālās televīzijas ieviešana jāīsteno pēc valsts privātās partnerības principiem, apvienojot infrastruktūru, kas ir pieejama valstij un Baltcom. Turklāt, ja visas ieinteresētās puses vienojas par labāko risinājumu, digitālo televīziju var ieviest sešos mēnešos," sarunā ar Dienas biznesu atzīst Baltkom direktors Pēteris Šmidre.

Līdz šim nav izdevies ieviest digitālo televīzijas apraidi visā valstī, kā jūs to domājat izdarīt?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Baušķenieks Toms Smilškalns Bauskas novada Uzvarā iekārtojis kompozītmateriālu darbnīcu Auda Fiber, kur gatavo detaļas auto, moto tehnikai un remontē ātrumlaivas.

Uzņēmuma nosaukums radies klasiski – jaunajam uzņēmējam sēžot un meklējot idejas latīņu valodas vārdnīcā. Tur atrasts vārds Audax, kas apzīmē kaut ko kvalitatīvu un pamatīgu, stāsta Toms. Tā kā viņš pēc dabas ir pedants, šis nosaukums licies atbilstošs arī paša būtībai un attieksmei pret darbu.

No līstītēm līdz laivām

Toms sadarbojas ar vienu no profesionālākajām autosporta komandām Latvijā Neiksans Rallysport un citām. No Toma izgatavotajām detaļām tiek būvētas mašīnas, kas piedalās nozīmīgās sacensībās gan Eiropas, gan pasaules līmeņa sacensībās. Galvenokārt ar jaunā meistara rokām top detaļas izmantošanai tieši autosportā, taču Toms gatavo arī detaļas motocikliem. «Ziemā ir labi pastrādāts, un rallisti ir nodrošināti, tāpēc tagad ir laiks pieķerties estētikai, veidojot detaļas auto tjūningam – karbona līstītes un citas spožas lietiņas,» stāsta Toms.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

FOTO: TOP 10 pēc apjoma lielākie automobiļu ražošanas nozares uzņēmumi Latvijā

Db.lv, 11.10.2018

SIA Bucher Municipal

Neto apgrozījums, milj.eiro (2017): 47.9

Neto apgrozījuma pārmaiņas, milj.eiro (2017/2013): 30.4

Neto apgrozījuma pārmaiņas, % (2017/2013): 174

Produkcijas apraksts: Komunālo mašīnu ražošana.

Citas piezīmes: 2015.-2016.g. atklāja trīs jaunas montāžas līnijas, kuras tika pārceltas no Lielbritānijas un Šveices rūpnīcām.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apstrādes rūpniecība pēdējos gados demonstrējusi labu izaugsmi, un viena no nozarēm, kas to sekmējusi, ir automobiļu, piekabju un puspiekabju ražošana. Vēl vairāk - autobūves nozare šogad augusi visstraujāk, un līdzšinējie investīciju plāni liek cerēt uz strauju izaugsmi arī nākotnē, prognozē Latvijas Bankas ekonomiste Agnese Rutkovska.

Šī ziņa daudzos skeptiķos izraisa vismaz smīnu, ja ne skaļus smieklus, – kopš kura laika Latvija ražo automobiļus? Šķiet, vidējam latvietim pašmāju automobiļu ražošana asociējas tikai ar padomju laikā ražotajiem mikroautobusiem «Latvija» un pastāv uzskats, ka nedz pirms tam, nedz pēc nozare nav eksistējusi un vairs neeksistē. Tomēr tā nebūt nav, viņa uzsver.

Latvijai un latviešiem (dažu interesantu faktu dēļ paplašināšu stāstu arī izcelsmes virzienā) ir saistība ar automobiļu ražošanu teju kopš autobūves pirmsākumiem, tādēļ, pirms aplūkojam nozares sniegumu pēdējās desmitgadēs, nedaudz ielūkosimies vēsturē. To palīdzēs atklāt Rīgas Motormuzeja informācija, Edvīna Liepiņa un Andra Biedriņa grāmata «Rīgas auto» un citi avoti, saka eksperte.

Komentāri

Pievienot komentāru
Biznesa tehnoloģijas

Testē ar 3D printeri izgatavotas detaļas lokomotīvēm

Lelde Petrāne, 05.03.2018

Pa kreisi - līdzšinējā detaļa, pa labi - ar 3D printeri izgatavotā.

Foto: Ritvars Skuja, Dienas Bizness

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Novērtējot 3D printēšanas straujo attīstību, VAS «Latvijas dzelzceļš» meitasuzņēmums SIA «LDz Ritošā sastāva serviss» (RSS) uzsācis sadarbību ar SIA «Baltic3d.eu» par atsevišķu detaļu izgatavošanu lokomotīvēm ar 3D printeru palīdzību. Patlaban norisinās detaļu testēšana.

Sākotnējie secinājumi liecina, ka neliela apjoma nestandarta detaļu izgatavošana ar 3D printeri esot ekonomiski izdevīga gan no finanšu, gan laika viedokļa. Pagaidām gan grūti noteikt sadarbības nākotnes apmērus. Precīzi nav iespējams noteikt arī testēšanas ilgumu - tas atkarīgs no konkrētās detaļas.

Pamatā uz 3D printera tiek izgatavotas detaļas, kas bieži nolietojas vai salūzt, piemēram, lokomotīves kustības virziena pārslēgšanas rokturis, ALSN spoles slēdzis, dažādi konektori un citas salīdzinoši vienkāršas detaļas.

Sadarbības ietvaros RSS un «Baltic3D.eu» organizēja radošo darbnīcu «3D tehnoloģija transporta nozarē», kura norisinājās Rīgas Tehniskajā Universitātē no 1. līdz 2.martam. Tās ietvaros studenti, pasniedzēji un nozarē strādājošie tika iesaistīti jaunu, inovatīvu risinājumu radīšanā. Darbnīcas laikā gan atklājies, ka studenti nepietiekami pārzina 3D tehnoloģiju un augstskolām tas būtu jāņem vērā, sagatavojot konkurētspējīgus speciālistus darba tirgum nākotnē.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atdarinājumi uzņem apgriezienus, un atraduši savu vietu ne tikai skaistumindustrijā, bet pat farmācijas un armijas sektorā, raksta The Economist.

Tos var redzēt jebkur. Tā Bankokas ielās var redzēt Porsche un Ferrari kopijas. Vācijas banka savās rezervēs atklājusi viltotus zelta lietņus, kas darināts no volframa. Pat amerikāņu kosmosa aģentūrai NASA tikuši piegādāti materiāli, par kuru autentiskumu var šaubīties. Ja kādreiz atdarinājumi lielākoties bija skaistumlietu tirgus problēma, tad tagad tiek viltota farmācijas produkcija un datoru detaļas. Pakaļdarinājumi nonākuši pat armijas sektorā. Pēdējo gadu laikā «falšu» elektronikas detaļu apjoms pieaudzis pat divreiz, kas var atstāt postošu ietekmi uz ļoti precīzo armijas ieroču arsenālu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jums ir auto, tātad periodiski būs nepieciešamība pēc autodaļām. Var iet uz tuvāko veikalu

vai arī pašam atrast nepieciešamo auto rezerves daļu. Nevienā veikalā uz pasaules navpieejams pilnīgi viss. Tātad skatāmies interneta veikalā, kuru princips ir piedāvāt labākorisinājumu no dažādiem piegādātājiem un dažādām valstīm.

autoSKAN rekomendē sākt ar piedāvājumu izpēti.

Iegādājoties auto detaļas un arī motoreļļas, ielūkojieties vairākās interneta vietnēs.Atšķirīgs būs piedāvājums, cenas, atrašanās vieta (ja vēlaties izņemt preci pats) un vietnes darbības ātrums, rezerves daļu meklēšanas ērtums, sadaļu izkārtojums un vienkārši, vai interneta veikals šķiet simpātisks, vai ne pārāk.

Jums ir ne tikai jānopērk pareizās auto detaļas par iespējami pieņemamāko cenu, bet arījāpārliecinās, ka pastāv atgriešanas politika un garantijas nosacījumi. Ja auto rezerves daļasun piederumi kāda iemesla dēļ ir bojāti, Jums ir jābūt iespējai tos atdot atpakaļ vai nodot tosgarantijas remontā. Ja ir gadījusies kļūda un internetā ir nopirktas nepareizās rezerves daļas,Jums ir jābūt opcijai tās samainīt.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai veļas mazgājamā mašīna ilgāk kalpotu, un drēbes pēc mazgāšanas būtu tīras un svaigas, veļas mašīnu nepieciešams kopt un pareizi tīrīt. Gluži tāpat kā citu lielo un mazo sadzīves tehniku ik pa laikam tīram vai mazgājam, arī veļas mašīna jātīra, neskatoties uz to, ka tajā regulāri tiek izmantoti tīrīšanas līdzekļi.

Ja veļas mašīna kalpojusi jau ilgāku laiku, ar laiku kļūs labi pamanāmas netīras, brūnas vai pelēkas nogulsnes gumijotajās blīvēs un veļas mašīnas filtrā.

Taču notīrīt tikai šīs redzamās detaļas nebūs efektīvi, jo tik pat daudz un vēl vairāk nogulšņu un netīrumu uzkrājas veļas mašīnas iekšējās detaļās, kuras nav saredzamas, un tās iztīrīt ar rokām nav iespējams.

Tāpēc svarīgi savu veļas mašīnu pareizi kopt un ik pa laikam iztīrīt jau no tās iegādes brīža, lai mazinātu netīrumu uzkrāšanos, kā arī pēc iespējas novērstu kaļķaina vai dzelžaina ūdens izraisīto bojājumu riskus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Viesturs Celmiņš: Latvijas iedzīvotājs nedomā tālāk par pusotru gadu

Irbe Treile, Numurs, 11.07.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sociologs un Analītisko pētījumu un stratēģiju laboratorijas pētnieks Viesturs Celmiņš pirms dažiem gadiem atgriezās Rīgā no Ņujorkas, kur, izmantojot viņam piešķirto Fulbraita stipendiju, studēja socioloģijas maģistrantūrā The New School for Social Research.

picturegallery.1d4e04dc-e7f8-4984-b4b6-f11640251336

Analītisko pētījumu un stratēģiju laboratorijas ietvaros Viesturs Celmiņš veicis pētījumu par Latvijas pilsētu sociālekonomisko attīstību. «Tagad visa socioloģija ir kļuvusi par pilsētu socioloģiju, jo pilsētā notiek viss,» viņš secina.

Kā šobrīd Latvijā jūtas pilsētnieks?

Viens no pieņēmumiem ir, ka cilvēki pilsētās meklē dzīves kvalitāti – iespējas atpūsties, izklaidēties un strādāt. Rīgā salīdzinoši šādas iespējas ir vislabākās, bet cilvēki nav apmierināti – lai gan viņiem ir iespējas iet uz Jauno Rīgas teātri, citiem ir iespējas braukt uz teātri Sidnejā. Secinājums? Objektīvi labos apstākļos tu vari būt subjektīvi nelaimīgs. Sociologiem tas ir interesanti, bet Rīgas domei šādi secinājumi nepatīk, viņi saka – ko jūs tur māžojaties? Jūs teicāt, ja mēs radīsim objektīvi labus dzīves apstākļus, cilvēki būs apmierināti, bet viņi tādi nav! Bet tur neko nepadarīsi – jo cilvēkam vairāk ir, jo viņš vairāk grib. Tas ir dzīves paradokss, ne socioloģijas vaina. Jo nav tā, ka, palielinoties teātru, veloceliņu un parku skaitam, cilvēki kļūs apmierinātāki. Tas neiet cauri. Tomēr analīze liecina, ka pat tie, kuri subjektīvi ir neapmierināti ar savu dzīvi, atzīst, ka pilsētā ir iespējas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar iestāšanos eirozonā Latvijai piederošā zelta ģeogrāfiskā izkliede kļūs vēl plašāka, jo 4,4% no Latvijas Bankas kopējām ārējām rezervēm nāksies atdot Eiropas Centrālajai bankai Frankfurtē – gan ārvalstu valūtu, gan cēlmetāla lietņus, kas šobrīd tiek uzglabāti Lielbritānijā, raksta laikraksts Neatkarīgā.

Kā skaidrojuši finansisti, zelts uzskatāms par svarīgu psiholoģisku rezervi, tāpēc ziņa, ka eirozona ne vien simboliski atņems latu, bet arī praktiski pieķersies Latvijas zeltam, esot raisījusi zināmu nemieru.

Zelta investīciju kompānijas Goldinvest asset management vadītājs Pēteris Avotiņš Latvijas ekonomikas krīzes dziļākajā brīdī pus pa jokam, pus pa nopietnam teicis – mums nevajag eiro, mums vajag zelta latu. Valsts atteikšanos no savām cēlmetāla rezervēm viņš vērtējot kritiski: «Manā skatījumā īsta nauda ir zelts. Ja mēs atdodam īstu naudu, pretī saņemot Eiropas Centrālās bankas solījumus ne ar ko nesegtu eiro banknošu veidā, protams, tas vērtējams negatīvi!»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums SIA “EcoLead” piesaistījis bankas “BlueOrange” finansējumu 4,36 miljonu eiro apmērā, kas tiks izlietots nolietotu svina akumulatoru pārstrādes rūpnīcas izveidei Kalnciemā.

Projektam piesaistot Eiropas reģionālā attīstības fonda līdzekļus, kopējais investīciju apjoms pārsniedz 8 miljonus eiro. Lielākā daļa saņemtā finansējuma tiks izmantota pārstrādei paredzēto iekārtu iegādei un uzstādīšanai.

Rūpnīcas vajadzībām tiks pielāgota industriālā ēka Kalnciema rūpnieciskajā zonā, Jelgavas ielā 21. Teritorijā šobrīd jau īstenoti rekonstrukcijas, teritorijas sakārtošanas un nepieciešamās infrastruktūras izveides darbi, kā arī uzstādītas pirmās iekārtas. Tuvāko mēnešu laikā rūpnīca plāno saņemt un uzstādīt metalurģijas krāsni un dažādu pārstrādes procesu īstenošanai nepieciešamās iekārtas. Rūpnīcas nodošana ekspluatācijā plānota 2022.gada 3. ceturksnī, un 2023. gada sākumā plānots uzsākt pārstrādi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Eksperta viedoklis: sākumdeklarēšanas ieviešana Latvijā - kā rīkoties ar zeltu?

Pēteris Avotiņš, A/s Goldinvest Asset Management padomes priekšsēdētājs, 28.12.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Beidzot virzību guvis ilgi gaidītais un apspriestais likumprojekts par īpašumu sākumdeklarāciju, kas tautā vairāk pazīstama kā «nulles deklarācija».

Likumprojekts nosaka, ka jādeklarē savs mantiskais stāvoklis uz 2011. gada 31. decembra pulksten 24.00. Tomēr likumprojekts diezgan neskaidri traktē uzkrājumu deklarēšanu, kas veikti dārgmetālos. Proti, likuma 3. panta 10. apakšpunkts nosaka, ka: «...personai īpašumā Latvijā vai ārvalstīs ir šī panta pirmās daļas 1.- 9.punktā neminēts īpašums (piemēram, antikvāri, mākslas un kolekcijas priekšmeti, dārgmetālu suverēni, Latvijā vai ārvalstīs ieguvusi īpašumā transportlīdzekli, kas nav reģistrēts normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, u.c.), kura kopējā vērtība, pēc personas ieskatiem, pārsniedz 50 minimālās mēnešalgas Latvijā vai to ekvivalentu ārvalstu valūtā pēc Latvijas Bankas noteiktā valūtas kursa datumā, kad radies pienākums iesniegt deklarāciju». No šāda punkta traktējuma izriet, ka jādeklarē visi uzkrājumi, kas veikti zelta monētās un lietņos, kā arī jebkurā citā dārgmetālā, piemēram, sudrabā, platīnā un palādijā veiktie ieguldījumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Polijas prezidenta Leha Kačiņska un daudzu ietekmīgu amatpersonu traģiskā bojāeja aviokatastrofā nemainīs šīs valsts ekonomisko politiku, ziņo Dienas bizness.

«Neredzu nekādu pamatu tam, ka, mainoties prezidentam, radikāli kaut kas mainītos Polijas ekonomiskajā politikā,» norāda KMM Metāls, kas uz Poliju eksportē bronzas lietņus un izstrādājumus, valdes priekšsēdētājs Māris Niedra. Šāda secinājuma pamatā ir fakts, ka Polijas valsts ekonomiskās sviras ir premjera Donalda Tuska rokās, kurš arī šobrīd tiek vērtēts, ka viens no spēcīgākajiem pretendentiem uz L. Kačiņska vietu, ja vien viņš kandidēšot ārkārtas prezidenta vēlēšanās.

«Šobrīd ir grūti ko prognozēt, jo arī darījumu partneri Polijā ir satriekti par notikušo,» atzīst mēbeļu ražotāja un tirgotāja SIA Geko īpašnieks Marts Zaharovs. Viņš gan uzsver, ka daudziem Latvijā šobrīd ir būtiski, kas notiks Polijā — vai notiks kādas pārmaiņas. «Pat tie, kuri agrāk neinteresējās par notikumiem Polijā, tagad ir spiesti sekot līdzi. Svarīgi, kā politisko amatpersonu pārmaiņas ietekmēs Polijas nacionālās valūtas — zlota — kursu pret eiro (latu),» saka M. Zaharovs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šveices valdība trešdien paziņoja, ka aizliedz zelta importu no Krievijas.

Šveice pievienojusies Eiropas Savienības (ES) sankcijām, kas 21.jūlijā iekļāva Krievijas izcelsmes zelta importa aizliegumu.

Aizliegums stājas spēkā trešdien plkst.18.00, teikts Šveices Federālās padomes paziņojumā. Šveice ir viens no vadošajiem zelta pārstrādātājiem un zelta stieņu ražotājiem.

Saskaņā ar jaunajām sankcijām Šveice aizliedz "pirkt, importēt vai transportēt zeltu un zelta izstrādājumus no Krievijas", teikts paziņojumā, piebilstot, ka "aizliegti arī pakalpojumi saistībā ar šīm precēm".

Tradicionāli neitrālā Šveice pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā mainīja savu ierasto nostāju, pieskaņojoties ES noteiktajām ekonomiskajām sankcijām.

Maijā no Lielbritānijas tika importētas trīs tonnas zelta no Krievijas, taču nebija skaidrs, kura kompānija ir atbildīga par tā nogādāšanu Šveicē, vēstīja "Bloomberg News".

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Mašīnā slēpj 80 tūkstošus vērtus dārgmetālus

, 02.11.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests nosūtījis kriminālvajāšanai kriminālprocesu par 80 tūkstošu dolāru vērtu dārgmetālu kontrabandu, liecina dienesta sniegtā informācija medijiem.

Šā gada 24. oktobrī Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas kriminālpārvalde nosūtīja kriminālvajāšanai kriminālprocesu par vairāk nekā 15 kilogramu dažādu dārgmetālu lietņu kontrabandu. Kriminālprocess tika uzsākts 2007.gada 31.augustā pēc Krimināllikuma 190. panta otrās daļas par kontrabandu lielā apmērā.

Šā gada 31. augustā VID darbinieki muitas kontroles punktā Vientuļi veica padziļinātu pārbaudi kādai Lietuvas pilsoņa vadītajai automašīnai. Automašīnas priekšējā panelī aiz cimdu nodalījuma ierīkotā slēpnī tika atrasti divi ar līmlenti aplīmēti vīstokļi. Atverot šos vīstokļus, konstatēja, ka tajos atrodas septiņi neregulāras formas pelēkas krāsas metāla priekšmeti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Svētdien, 24.februārī, Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Muitas kriminālpārvaldes darbinieki lidostā Rīga aizturējuši kādu laulāto pāri, kurš nedeklarējot centās Latvijas Republikas muitas teritorijā ievest aptuveni četrus kilogramus zelta juvelierizstrādājumu, liecina sniegtā informācija medijiem.

Minētās personas šķērsoja lidostas zaļo koridoru, tādejādi apliecinot, ka to bagāžā nav deklarējamu preču. Taču, veicot personu bagāžas kontroli un pārbaudot viņu personīgās mantas, VID darbinieki atrada aptuveni četrus kilogramus zelta gredzenu, auskaru, ķēdīšu un citu juvelierizstrādājumu. Pārkāpēji juvelierizstrādājumus bija iegādājušies Turcijā, lai vēlāk tos tirgotu sievietei piederošajā uzņēmumā Latvijā. Saskaņā ar preču rēķinu juvelierizstrādājumu vērtība ir 73280 ASV dolāri.

Par konstatēto pārkāpumu 2008.gada 25.februārī VID uzsākts kriminālprocess pēc Krimināllikuma 190.panta 3.daļas par personu grupā veiktu kontrabandu lielā apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Konkursi un tāmes – kur robeža starp leģitīmu interesi un konkurentu cīņu?

Jānis Goldbergs, 17.11.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd Augstākās tiesas (AT) Senātā ir ierosināta kasācijas tiesvedība par Mežaparka estrādes pirmās kārtas tāmes publiskošanu, ko Administratīvā rajona tiesa bija apmierinājusi.

Stāsta pamatā ir pilnsabiedrības LNK, RERE kasācijas sūdzība, tomēr Dienas Biznesa interesi šajā tiesvedībā saista kopējās sekas, kas var iestāties, ja arī AT Senāts nospriež, ka tāmes jāpublisko, kas savukārt nozīmēs, ka, lai to nodrošinātu, ir jāmaina likumi.

Iepirkumos komercnoslēpums nav publisks

Patlaban iepirkuma dokumentu publiskošanu regulē Publisko iepirkumu likums (PIL), un vairākos pantos ir noteikts tas, kas nav pieejams visiem interesentiem Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) interneta vietnē jeb tā sauktajā Elektronisko iepirkumu sistēmā (EIS). Konkrēti jau runa ir par PIL 40. panta trešo daļu un 14. panta 2. daļu. Proti, PIL 40. pants runā par iepirkuma procedūras dokumentēšanu un iepirkuma procedūras dokumentu glabāšanu un 3. daļā pasaka: “Protokoli, kas atspoguļo iepirkuma norisi, ziņojums, iepirkuma procedūras dokumenti, izņemot piedāvājumus un pieteikumus, ir vispārpieejama informācija.” Savukārt PIL 14. pants vispārīgi pasaka, kāda informācija ir aizsargājama, 2. daļā norādot: “Paziņojot par iepirkuma līguma slēgšanu un informējot kandidātus un pretendentus, pasūtītājs nav tiesīgs atklāt informāciju, kuru tam kā komercnoslēpumu vai konfidenciālu informāciju nodevuši citi kandidāti un pretendenti.”

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pastāv viedoklis, ka vannai priekšroku dod galvenokārt sievietes, jo lielākajai daļai daiļā dzimuma pārstāvju patīk sevi palutināt ar ilgām ūdens procedūrām. Savukārt vīrieši vairāk novērtē dušu, jo nav nedz laika, nedz vēlmes tādiem niekiem. Jaunas ģimenes arī dod priekšroku vannai, jo tajā ļoti patīk plunčāties bērniem, bet dušā labprātāk iet seniori, kuriem iekāpšana un izkāpšana no vannas var sagādāt grūtības. Tiem, kuri nevar vannas istabai atvēlēt daudz vietas, vienkārši nav citas izejas, tāpēc viņi ir spiesti izvēlēties dušu.

Tomēr tie visi ir tikai mīti un stereotipi. Jauninājumi santehnikas jomā vannas istabu dažu desmitgažu laikā ir izmainījuši līdz nepazīšanai. Pat dušas sistēmas vannas istabu var pārvērst par īstu ērtības, komforta un atpūtas oāzi. Līderi santehnikas iekārtu inovāciju radīšanā viennozīmīgi ir Vācijas ražotāji. Tieši viņi nosaka dizaina modi un sērijveida ražošanā ievieš jaunākās tehnoloģijas, bet par saviem izstrādājumiem saņem visvairāk prestižu balvu. Šogad pat deviņu starptautisko dizaina konkursu komisijas locekļi Vācijas santehnikas kompānijas Grohe izstrādāto dušas sistēmu Smart Control vienprātīgi atzina par uzvarētāju, pateicoties tās dizainam un inovācijām.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Redakcijas komentārs: Drauds ir pašu stagnācija

Didzis Meļķis - DB starptautisko ziņu redaktors, 04.04.2018

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas ekonomikas sniegumam ļoti svarīgi ir ārējie apstākļi – lai būtu pieprasījuma vilkme mūsu eksportētājiem.

Ne velti ir formulējums, ka no pēdējās krīzes mēs sevi izeksportējām laukā. Tāpēc ir saprotama arī pašreizējā uzmanība, kas pievērsta ASV protekcionistiskajai politikai un Eiropas cīniņiem panākt sev izņēmuma stāvokli jaunajos metālu ievedmuitas tarifos, kas atsauktos uz ES ražotājiem, sākot ar Vāciju, un viļņveidīgi pa piegāžu ķēdēm nonāktu arī līdz Latvijas metālapstrādei un mašīnbūvei. Tomēr, uzmanoties no tā, ko mēs varētu zaudēt, vismaz tikpat lielā mērā ir jāpievērš uzmanība neapgūtajam potenciālam jeb tam, ko mēs vēl varam iegūt. Un šis potenciāls ir ļoti liels – tik liels, ka par galveno pašreizējo draudu Latvijas izaugsmei var saukt nevis ārējos faktorus, bet gan pašu neapgūtās rezerves.

Komentāri

Pievienot komentāru