Naudai gādā atkusni

Finanses
2015. gada 30. oktobris 12:01

Laikā, kad finansējuma pieejamība ir atzīta par Eiropas līmeņa problēmu, būtiska ir biznesa apritē jau esošā kapitāla aktīvāka darbināšana
, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness. 

Rēķinu pirkšana, faktorings un kredītapdrošināšana ir starp līdzekļiem, kas aizvien aktīvāk tiek likti lietā arī Latvijā, lai palielinātu biznesā ieguldītās naudas efektivitāti un apgrozāmā kapitāla apriti.


Lai visiem labi


Lielākā daļa Latvijas uzņēmumu, kuru apgrozījums gadā ir no 12 tūkstošiem līdz diviem miljoniem eiro, nav aizņemties spējīgi. Proti, to pašreizējās saistības jau pārsniedz uzņēmuma četru gadu naudas plūsmu, liecina Swedbank dati. Tas arī paskaidro faktu, ka dažāda līmeņa politikas veidotāju spiediens uz komercbankām dāsnākai kreditēšanai kā Latvijā, tā Eiropā vispār, kur uzņēmumu bilances mēdz būt līdzīgas, ir ar nosacītiem panākumiem.


To par vienu no galvenajiem uzņēmējdarbības finansējuma klupšanas akmeņiem sauc arī starptautiskā kredītrisku apdrošinātāja Coface Centrāleiropas reģiona vadītājs Lukašs Kilinskis. Arī viņa dzimtajā Polijā un Centrāleiropā kopumā banku likviditāte ir vairāk nekā pietiekama, lai gan Dienvideiropā un Rietumeiropā pēckrīzes situācijā bankas aizvien nopūlas ar Bāzeles III kapitāla pietiekamības prasībām. Attiecīgi Coface un citu piedāvātie kredītapdrošināšanas pakalpojumi ir risinājums, kurā ieinteresētas gan bankas, gan to klienti.


Banku ieguvums ir gan tas, ka apdrošinātājs ar kredītapdrošināšanu uzņemas klienta risku, gan specializēto sekuritizācijas jeb vērtspapīru produktu veidošana, kas ļauj pārnest lielas parādu portfeļu daļas ārpus bankām, kas savukārt palīdz uzturēt kredītiestādes atbilstību Bāzeles III prasībām. Cits instruments, kas tiek minēts blakus kredītapdrošināšanai, ir faktorings jeb kredīts uzņēmuma vai finanšu institūcijas darba kapitāla finansēšanai. Latvijā Coface, kas krīzes gados bija vienīgais kredītapdrošināšanas un faktoringa pakalpojumu sniedzējs, šo pakalpojumu vairs nepiedāvā, un L. Kilinskis to skaidro ar kompānijas fokusēšanos uz izcilības nodrošināšanu tieši kredītapdrošināšanā.


«Kompānijas, kas grib darīt visu, nekad nav izcilas kādā noteiktā jomā, tāpēc ir jāizšķiras, vai tur gribi būt pasaules līderis vienā jomā, vai arī vidējs plaša spektra pakalpojumu sniedzējs.» Viņš gan atzīst, ka Baltijā daudzus gadus faktorings bija viens no populārākajiem finanšu pakalpojumu produktiem un sevišķi noderīgs bija tieši kravu pārvadājumiem. Tomēr dažādos tirgos šī pakalpojuma panākumi bija visai atšķirīgi, un Coface faktoringu ir paturējusi tikai Polijā un Vācijā, kur tā sniegums ir visizcilākais.

Visu rakstu Naudai gādā atkusni lasiet 30. oktobra laikrakstā Dienas Bizness.

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra