Nodokļi

Par pievienotās vērtības nodokli un citiem nodokļiem

Ivars Brīvers, Banku augstskolas profesors, 04.06.2007

Jaunākais izdevums

Nevienam nepatīk maksāt nodokļus. Dažkārt šķiet, ka bez nodokļiem būtu labāk. Kāpēc gan ir vajadzīgs šis nepieciešamais ļaunums - nodokļi?

Nodokļi ekonomikā pilda divus vienlīdz svarīgus mērķus. Pirmkārt, nodokļi ir sabiedrisko preču finansēšanas avots. Sabiedriskās preces ir preces, kuras patērē un par kuru patēriņu maksā visa sabiedrība kopumā, pretstatā individuālajām precēm, kuras patērē un par kurām maksā atsevišķi indivīdi. Pie sabiedriskajām precēm ir attiecināmi ceļi, ielu apgaismojums, ugunsdzēsēju, policistu darbs, daļēji arī izglītība un veselības aizsardzība, u.t.t. Otrs, ne mazāk būtisks nodokļu mērķis ir - nodokļi kā ekonomiku regulējošs instruments gan mikrolīmenī (atsevišķu preču tirgos), gan jo īpaši makrolīmenī.

Valstīs, kurās ir augsts nodokļu slogs, ir liels sabiedrisko preču klāsts, kā, piemēram, Skandināvijas valstīs. Līdz ar to šajās valstīs ir arī zems sociālās nevienlīdzības līmenis. Taču šo valstu iedzīvotāji šķendējas par lielajiem nodokļiem, uzskatot, ka tas bremzē ekonomikas augsmi.

Kā pretēju piemēru parasti min ASV, kur nodokļu slogs ir zems, līdz ar to tur ir labvēlīga vide straujai ekonomikas augsmei. Tik tiešām, pasaules bagātākie cilvēki dzīvo ASV, un arī vidējais labklājības līmenis tur ir viens no visaugstākajiem pasaulē. Tomēr ASV ir daudz augstāks sociālās nevienlīdzības līmenis, jo sabiedrisko preču klāsts tur ir mazāks nekā Skandināvijā.

Līdz ar to atbilde uz jautājumu, kas labāk? - liels vai mazs nodokļu slogs, nav acīmredzama. Īsā laika posmā nodokļu politikas pamatā tiek likts otrs pieminētais nodokļu mērķis - nodokļi kā ekonomiku regulējošs instruments. Taču, raugoties no ilga laika interesēm, būtiski ir veidot nodokļu politikas stratēģiju, respektīvi, kuru modeli izvēlēties - Skandināvijas vai ASV.

Pašreizējā situācijā Latvijā maz tiek diskutēts par nodokļu politiku ilgā laika posmā, bet gan tiek spriests par nodokļu izmantošanu, lai atrisinātu aktuālās Latvijas tautsaimniecības problēmas, no kurām par galvenajām tiek uzskatītas inflācija un maksājumu bilances tekošā konta deficīts. Ir skaidrs, ka pašreizējā situācijā ir jāizmanto ierobežojoša fiskālā politika, jo Latvijā ļoti straujā ekonomikas augsme, atbilstoši ekonomikas teorijai iet roku rokā ar augstu inflāciju. Taču arī ierobežojošu nodokļu politiku var īstenot dažādi. Ļoti būtiski ir novērtēt, vai īsā laika kaišu (inflācijas) novēršana neradīs vēl smagākas kaites, kas izpaudīsies ilgā laika posmā, līdzīgi, kā slimnieks var izārstēt saaukstēšanos, lietojot zāles, kas var radīt negatīvu ietekmi uz viņa orgānu darbību, kā sekas izpaudīsies vēlāk. Taču tad jau var būt par vēlu.

Pašreizējās nodokļu politikas sakarībā izskanēja finanšu ministra O.Spurdziņa doma par pievienotās vērtības nodokļa paaugstināšanu. Ministra vēlmi darīt zināmu savu ātro ideju, lai rosinātu diskusiju sabiedrībā drīzāk var vērtēt pozitīvi. Lai novērtētu, cik lietderīga ir šī ideja, mēģināšu rast tās skaidrojumu.

Pievienotās vērtības nodokļa likmes paaugstināšana tiešā veidā nevar samazināt tirgus cenu ne īsā, ne ilgā laika posmā. Līdz ar to PVN likmju paaugstināšana būtu par iemeslu cenu kāpumam, lielākā mērā pirmās nepieciešamības precēm, ja arī uz tām tiktu attiecināta PVN likmes paaugstināšana, mazākā mērā precēm, kuras nav pirmās nepieciešamības preces. Iedzīvotāju izdevumu pieaugums būtu par iemeslu pieprasījuma samazinājumam lielākajā daļā no tirgiem, līdz ar to cenu samazinājumam, taču šīs netiešās sekas nespētu kompensēt cenu pieaugumu tiešās ietekmes rezultātā. Līdz ar to uzskatīt PVN likmju paaugstināšanu kā līdzekli cīņā pret inflāciju būtu aplami. Domājams, ka finanšu ministrs to labi saprot, līdz ar to viņa priekšlikumam ir jāmeklē dziļāks pamatojums.

Tāds varētu būt, ja PVN likmju samazinājums tiek skatīts kontekstā ar iedzīvotāju ienākumu nodokļa samazinājumu. Citiem vārdiem sakot, tiktu piedāvāts mainīt nodokļu ieņēmumu struktūru valsts budžetā, samazinot tiešo nodokļu īpatsvaru un palielinot netiešo nodokļu īpatsvaru. Šādu pieeju ekonomisti, piemēram, P.Semjuelsens, skaidro kā vēlmi samazināt iedzīvotāju izdevumus patēriņam, palielinot uzkrājumus. Tiešām sauklis "Netērējiet, bet uzkrājiet!" pašreizējā situācijā Latvijā ir ļoti aktuāls. Šāds ceļš būtu risinājums mazāk pieminētai Latvijas ekonomikas problēmai, taču no ilga laika posma viedokļa vērtējot, ne mazāk svarīgai kā inflācija - nacionālā kapitāla nepietiekamība. Aizvien vairāk cilvēku Latvijā sāk saprast, ka balstīt valsts ekonomiku uz ārvalstu kapitālu no ilga laika interesēm raugoties ir nepareizi un pat bīstami. Tātad, ja PVN likmju paaugstināšana tiktu īstenota kopā ar iedzīvotāju ienākumu nodokļa likmju samazinājumu, tas būtu apspriešanas vērts, kaut gan neapšaubāmi inflācija tā rezultātā tikai pieaugtu. Tomēr nodokļu sloga pārnešana no tiešajiem uz netiešajiem nodokļiem pati par sevi nenodrošinās uzkrājumu pieaugumu. Manuprāt, šeit lielu lomu spēlē tradīcijas un vēsturiskā pieredze. Piemēram, Dānijā, lielākā daļa iedzīvotāju aktīvi piedalās vērtspapīru tirgū. Viņi labi izprot šos procesus, turklāt Dānijas kreditēšanas sistēma lielā mērā ir veidota tā, lai sekmētu iedzīvotāju iesaistīšanos vērtspapīru tirgū. Latvijā šādu tradīciju nav, iedzīvotāju zināšanas par vērtspapīru tirgu ir ļoti minimālas, līdz ar to var apšaubīt to, ka iepriekšminētais solis būtiski palielinās uzkrājumus.

Līdz ar to uzskatu, ka ierosinājums palielināt PVN likmes šobrīd Latvijai būtu nevietā, gluži tāpat kā iedzīvotāju ienākumu nodokļa likmju samazinājums, kas tikai būtu par iemeslu tālākam inflācijas pieaugumam. Tāpēc no iedzīvotāju ienākumu nodokļa likmju samazinājuma iegūtu iedzīvotāji ar augstu ienākumu līmeni, bet zaudētu tie, kuru ienākumu līmenis ir zems. Ideja par progresīvajām likmēm pašlaik ir atspēkojama ar pamatotu argumentu par grūtībām nodokļa administrēšanā - kamēr iedzīvotāji nebūs pieraduši pie domas, ka nodokļa nemaksāšana ir noziegums, par ko viņi agrāk vai vēlāk saņems reālu sodu, šādas grūtības ir un būs. Iespējams, ka vispārējā ienākumu deklarācija būs pirmais solis, lai uzlabotu situāciju šajā virzienā. Taču šo pašu progresīvās likmes ideju var realizēt citādi - būtiski paaugstinot ar nodokļiem neapliekamo minimumu, iespējams, arī vienlaicīgi palielinot nodokļa likmi. Arī šis solis nesamazinās, drīzāk palielinās inflāciju. Taču šeit ir svarīgi noskaidrot - kāpēc būtu jāsamazina inflācija? Kas ir galvenais posts, ko rada inflācija? Manuprāt, šeit galvenā atbilde ir - inflācija palielina sociālo nevienlīdzību. Tāpēc, ja īstenojot pasākumus, kas samazina sociālo nevienlīdzību, arī notiks inflācijas pieaugums, tas nav uzskatāms par ļaunumu.

Biežāk gan par galveno iemeslu, kāpēc būtu jāsamazina inflācija, tiek minēta pievienošanās eirozonai. Samazināt inflāciju (pareizāk sakot, inflācijas rādītājus) ar šādu mērķi nav pārāk grūti, un izskatās, ka tas arī tiek darīts. Tas būtu tas pats, kas slimniekam nodzīt temperatūru, lai varētu viņu izrakstīt no slimnīcas, bet kas notiks ar viņu pēc tam, nav vairs mūsu problēma. Nez kāpēc tiek uzskatīts, ka pievienojoties eirozonai, Latvijas ekonomikas problēmas - inflācija, tekošā konta deficīts, atrisināsies pašas no sevis. Tas ir ļoti bīstams uzskats, jo tā rezultātā var notikt tas pats, kas ar no slimnīcas izrakstīto slimnieku iepriekš minētajā salīdzinājumā. Jā, pie unificētas valūtas ekonomika virzīs ārējo tirdzniecību uz līdzsvaru. Taču, kamēr šis līdzsvars iestāsies, Latvijas ekonomikā var parādīties tādas problēmas, kas liks vēl simtiem tūkstošiem iedzīvotāju atstāt valsti.

Arī īstenojot nodokļu politiku, ir svarīgi nejaukt mērķi ar līdzekļiem.

Tautsaimniecības mērķis ir tās ilgstpējīga attīstība - labklājības līmeņa pieaugums visiem valsts iedzīvotājiem tā, lai nemazinātu nākamo paaudžu iespējas celt savu labklājības līmeni.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Informācija par izmaiņām tiesību aktos, kas stāsies spēkā no 1.janvāra

, 27.12.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No 2008.gada 1.janvāra Latvijā stāsies spēkā virkne izmaiņu nodokļu likumos, kā arī citos normatīvajos aktos, kas ir Finanšu ministrijas atbildības sfērā, liecina ministrijas sniegtā informācija medijiem.

Nodokļu politikas jomā:

·grozījumi likumā ''Par iedzīvotāju ienākuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nekustamā īpašuma nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījums likumā ''Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 6.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par akcīzes nodokli'' (pieņemts Saeimā 2007.gada 8.novembrī);

·grozījumi likumā ''Par nodokļiem un nodevām'' (stājās spēkā 2007.gada 12.decembrī);

·grozījumi likumā ''Par pievienotās vērtības nodokli'' (varētu stāties spēkā 2008.gada janvārī vai februāra sākumā);

·Elektroenerģijas nodokļa likuma pārejas noteikumi;

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Centrālās vēlēšanu komisijas statistika liecina, ka starp Rīgas domes deputātu kandidātiem atrodams arī liels skaits dažādu uzņēmumu pārstāvju.

Tā vēlēšanās startē gan valdes priekšsēdētāji, gan valdes locekļi, gan direktori, gan citi augstākā līmeņa uzņēmumu darbinieki.

Lūdzām daļai no viņiem sniegt atbildes uz diviem jautājumiem:

1. Vai šis ir Jūsu pirmais starts politikā?

2. Kādēļ izlēmāt iet politikā? Kāda ir Jūsu motivācija un kādi ir plāni?

(Partijas sakārtotas secībā, kādā tās atrodamas cvk.lv)

Atbildes:

- Politisko partiju apvienība Saskaņas Centrs, Partija Gods kalpot Rīgai

Deņiss Jeļizarovs, dzimšanas gads: 1981, dzīves vieta: Rīga, tautība: nav norādīta

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Ārvalstu investori: Latvijas nodokļi jāpilnveido

, 12.10.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ārvalstu investoru padome Latvijā uzskata, ka viens no cēloņiem šobrīd Latvijas tautsaimniecībā vērojamajai izaugsmes nesabalansētībai un vairākiem nelabvēlīgiem ilgtermiņa procesiem ir deformēti ekonomiskie stimuli, kurus rada nodokļu sistēmas nepilnības.

Ārvalstu investoru padome Latvijā ir sagatavojusi viedokli par iespējamu Latvijas nodokļu sistēmas pilnveidošanu, informēja Ārvalstu investoru padomes Latvijā valdes priekšsēdētājs Andris Lauciņš.

"Vienlaicīgi vēlamies uzsvērt, ka sagatavotā priekšlikuma mērķis ir kļūt par darba dokumentu un kalpot par pamatu diskusijām šī brīža situācijā, kad aktīvi tiek meklēti risinājumi, lai novērstu Latvijas tautsaimniecībā vērojamās izaugsmes nesabalansētību, un radīt pareizus ekonomikas stimulus, kuri nodrošinātu atbilstošu vidi sabalansētai ilgtermiņa izaugsmei.

Ārvalstu investoru padome Latvijā ir atzinusi, ka viens no cēloņiem šobrīd Latvijas tautsaimniecībā vērojamajai izaugsmes nesabalansētībai un vairākiem nelabvēlīgiem ilgtermiņa procesiem ir deformēti ekonomiskie stimuli, kurus rada nodokļu sistēmas nepilnības. Sistēma ir atpalikusi no vispārējā ekonomikas attīstības procesa un pat to kavē, nenodrošinot atbalstošu vidi sabalansētai ilgtermiņa izaugsmei.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets šodien, 11.decembrī, apstiprināja Latvijas Republikas oficiālo nostāju par Eiropas Komisijas (EK) formālo paziņojumu pārkāpumu lietā, kas skar Finanšu ministrijas kompetences jomu – pievienotās vērtības nodokli. Latvija EK paskaidro, ka nepieciešamie grozījumi likumā par pievienotās vērtības nodokli tiks izstrādāti līdz nākamā gada beigām, informēja Finanšu ministrija.

EK 2007.gada 17.oktobra formālais paziņojums pārkāpuma lietā Nr. 2007/2264 norāda, ka Latvija likumā par pievienotās vērtības nodokli nav pienācīgi ieviesusi Padomes 2006.gada 28.novembra Direktīvas 2006/112/EK Par kopējo pievienotās vērtības nodokļa sistēmu prasības – apbūves zemes pārdošanu aplikt ar pievienotās vērtības nodokli.

Turklāt EK uzskata, ka gadījumā, ja tiek pārkāpta Direktīva un tā rezultātā samazinās Kopienas pašu resursi, Eiropas Savienība būs tiesīga saņemt attiecīgo pašu resursu kopējo summu, kā arī procentus.

Latvija atzīst, ka pašlaik likumā normas par apbūves zemes pārdošanas darījumu aplikšanu nav iekļautas un paskaidro, ka nepieciešamie likuma grozījumi tiks sagatavoti un iesniegts valdībā līdz 2008.gada 31.decembrim.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

VID septiņos mēnešos valsts budžetā iekasējis par 7,5% mazāk nekā plānots

LETA, 14.08.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) šogad septiņos mēnešos valsts budžetā iekasējis 5,555 miljardus eiro, kas ir par 453,635 miljoniem eiro jeb 7,5% mazāk nekā plānots, liecina dienesta publiskotā informācija.

Savukārt salīdzinājumā ar 2019.gada attiecīgo periodu VID administrētie kopbudžeta ieņēmumi samazinājušies par 67,951 miljonu eiro jeb 1,2%.

"VID administrētos kopbudžeta ieņēmumus ietekmēja valstī ieviestais ārkārtējais stāvoklis Covid-19 izplatības ierobežošanai, kā arī pēc ārkārtējā stāvokļa atcelšanas saglabātie ierobežojumi," norāda VID pārstāvji.

Dienestā norāda, ka lielākais ieņēmumu samazinājums 2020.gada septiņos mēnešos, salīdzinot ar 2019.gada attiecīgo periodu, bija pievienotās vērtības nodoklī. 2020.gada septiņos mēnešos pievienotās vērtības nodokļa ieņēmumi veidoja 1,347 miljardus eiro, kas ir par 109,119 miljoniem eiro jeb 7,5% mazāk nekā 2019.gada attiecīgajā periodā. Pievienotās vērtības nodoklī šogad septiņos mēnešos iekasēts par 234,4 miljoniem eiro jeb 14,8% mazāk, nekā plānots.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

VID dators cilvēku saskatīt nespēj

Jānis Goldbergs, speciāli Dienai, 12.07.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VID EDS vienotā konta datorsistēma spēj uzrēķināt kavējumus par samaksātiem nodokļiem.

Divu juristu, zvērināta advokāta un zvērināta advokāta palīga, labprātīgi veikti nodokļu avansa maksājumi Valsts ieņēmumu dienestam (VID) par 2020. gadu noveduši pie kavējumu naudas aprēķina, kā viņi apgalvo, par jau nomaksātiem nodokļiem. Abi iesnieguši prasības tiesā, un, iespējams, ka šīs prāvas kļūs par paraugprāvām un spēs mainīt VID līdzšinējo praksi nokavējuma naudas aprēķinā, jo faktiski juristi strīdas par datorsistēmas lēmumiem, kuru pareizību VID ierēdņi tagad centīsies pamatot tiesai.

Zvērināta advokāta stāsts

Visi zvērināti advokāti un zvērinātu advokātu palīgi ir pašnodarbinātas personas – šādu nodokļu maksātāja statusu advokātiem nosaka likums. Stāsta ievads ir pirmā pandēmijas gada izmaiņas nodokļu nomaksas kārtībā. Līdz 2020. gadam visiem pašnodarbinātajiem no VID puses tiek aprēķināts iedzīvotāju ienākuma nodokļa avansa maksājums, kas obligāti jāmaksā avansā par katru nākamo taksācijas gadu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima šodien galīgajā galīgajā lasījumā pieņēma Informācijas par ieņēmumiem un ienākuma nodokļiem atklāšanas likumu, kas nosaka plašāk publiskot komercsabiedrību ienākuma nodokļu informāciju.

Finanšu ministrijā iepriekš skaidroja, ka jaunā likuma mērķis ir palielināt korporatīvo pārredzamību un uzlabot publisko kontroli par komercsabiedrību ienākuma nodokļu informāciju, nodrošinot starptautisku koncernu (grupu) un atsevišķu komercsabiedrību publiskus pārskatus par ieņēmumiem, ienākuma nodokļiem un saimniecisko darbību rezidences valstī un sadalījumā pa nodokļu jurisdikcijām neatkarīgi no koncerna galvenās mātes sabiedrības reģistrācijas vietas.

Likumā ir iekļauts galvenās mātes sabiedrības pienākums sagatavot, iesniegt un publiskot pārskatu par ienākuma nodokļiem, ja saskaņā ar konsolidētā finanšu pārskata datiem attiecīgā koncerna (grupas) konsolidētie ieņēmumi divus pārskata gadus pēc kārtas (gan kārtējā, gan iepriekšējā pārskata gadā) galvenās mātes sabiedrības bilances datumā pārsniedz 750 miljonus eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd viena no sabiedrības aktualitātēm ir jautājums par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu dzīvojamām ēkām, kas Finanšu ministrijas (FM) piedāvātā risinājuma rezultātā jau ievērojami pārsniedz publiskajā telpā diskutētās nodokļa reformas robežas un akceptēšanas gadījumā var atstāt ļoti būtisku ietekmi ne tikai uz maksājumu lielumu, bet arī uz Latvijas nekustamā īpašuma īpašnieku kopumu.

1. Šajā gadījumā to plāno veikt pašu vēlētais parlaments un tā ieceltā valdība;

2. Ja plašsaziņas līdzekļos politiķu paustie mērķi ir patiesi, tad nav pārliecības par to, ka viņi paši ir pietiekami iedziļinājušies izskatāmajā jautājumā.

3. Šobrīd sabiedrībā ir kāda visai ietekmīga grupa, kuras interesēs ir panākt rosību nekustamā īpašuma tirgū. Viena no pārbaudītām metodēm ir nesamērīgi nodokļi.

Vispirms par dažiem mītiem:

Pirmais mīts: pēc māju kadastrālās vērtības (KV) var noteikt, cik bagāti ir īpašnieki.

Patiesībā ēku KV netiek atvasinātas no to greznuma, lepnuma, svaiguma, materiālu dārdzības, īpašnieku turīguma un tamlīdzīgiem parametriem, bet, galvenokārt, no zemes kadastrālās vērtības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Atklātas nepilnības Finanšu ministrijas un VID darbībā

, 29.01.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atklātas nepilnības Finanšu ministrijas darbībā, nodrošinot nodokļu politikas izstrādi un īstenošanu, un Valsts ieņēmumu dienesta darbībā, nodrošinot uzņēmumu ienākuma nodokļa atvieglojumu administrēšanu un pievienotās vērtības nodokļa samazinātās likmes administrēšanu, liecina Valsts kontroles sniegtā informācija medijiem.

Finanšu ministrija (FM), ieviešot uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) atvieglojumus un pievienotās vērtības nodokļa (PVN) samazināto likmi, nav izvērtējusi ne sabiedrības ieguvumu, ne sagaidāmo ekonomisko vai sociālo labumu, secinājusi Valsts kontrole.

Normatīvo aktu nepilnību dēļ FM neapkopo un neiesniedz Ministru kabinetam (MK) informāciju par valsts budžetā iespējami nesaņemtajām UIN un PVN summām, tādējādi pastāv iespēja, ka MK nesaņem pilnīgu informāciju par valsts budžetu.

Valsts kontrole (VK) konstatējusi neatbilstību starp Latvijas Republikas likumu Par pievienotās vērtības nodokli un Eiropas Padomes Direktīvu 77/388/EEK, jo Latvijas nodokļu maksātājiem noteiktās tiesības piemērot PVN samazinātās likmes ir plašākas, nekā to pieļauj konkrētā direktīva.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu sistēmā un arī vairāku nodokļu likmēs briest izmaiņas.

Līdz 2020. gada 31. maijam Finanšu ministrijai sadarbībā ar valdības sociālajiem un sadarbības partneriem ir jāizstrādā vidēja termiņa valsts nodokļu pamatnostādnes. Pašlaik par iespējamām nodokļu sistēmas pārmaiņam notiek diskusijas dažādos formātos, tai skaitā arī Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijā.

Pamatīgu ažiotāžu raisīja izskanējušās ziņas par iespējamiem piedāvājumiem būtiski palielināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmi strādājošiem (atceļot solidaritātes nodokli un diferencēto neapliekamo minimumu, taču līdz 310 eiro (otrā variantā līdz 500) nodokļa likme būtu 0%), kuru mēneša bruto ienākums būtu lielāks par 1000 (otrā variantā 1200) eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Mežsaimniecība

VID jau zaudējis tiesā par uzņēmuma darbības apturēšanu informācijas nesniegšanas dēļ

LETA, 07.08.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienests (VID) šovasar jau ir zaudējis tiesā par uzņēmuma saimnieciskās darbības apturēšanu, jo tas nesniedza pieprasīto informāciju par citām personām.

Šodien interneta nozares ekspertu sasauktajā preses konferencē par sludinājumu portāla ss.lv slēgšanu un ar to saistītā uzņēmuma SIA Internet darbības apturēšanu zvērināts advokāts Jānis Zelmenis norādīja uz šo tiesas precedentu un sacīja, ka tas ievērojami uzlabo ss.lv īpašnieku izredzes tiesvedībā ar VID.

Administratīvā apgabaltiesa šā gada 12.jūnijā izskatīja AS Pagastiņi pieteikumu par VID 2015.gada 7.augusta lēmumu apturēt Pagastiņi saimniecisko darbību, pamatojoties uz likuma Par nodokļiem un nodevām 34.1 panta pirmās daļas 2.punktu, jo Pagastiņi VID noteiktajā termiņā nebija iesniegusi pieprasīto informāciju par darījumiem ar SIA RTS Baltic. 2015.gada 13.augustā VID Pagastiņu saimniecisko darbību atjaunoja, jo uzņēmums iesniedza prasīto informāciju, taču Pagastiņu pārsūdzēto lēmumu par saimnieciskās darbības apturēšanu VID aizvien uzskatīja par tiesisku.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valdībai līdz šā gada 1. maijam ir jāsagatavo piedāvājums nekustamā īpašuma nodokļa liktenim attiecībā uz iespējamo vienīgā vai primārā mājokļa neaplikšanu ar to.

Tāds ir Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas lēmums, izskatot kolektīvo iesniegumu par nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) atcelšanu vienīgajam īpašumam, kas kalpo par dzīvesvietu tās īpašniekam.

Tieslietu ministrija ir sagatavojusi projektu par nekustamā īpašuma nodokļa atcelšanu vai samazinājumu primārajam mājoklim un to nodevusi sabiedriskajai apspriešanai. Tā ieviešanas gadījumā jautājums ir par prognozētajiem pašvaldību ieņēmumiem no šī nodokļa 2022. gadā.

Jāatgādina, ka jau iepriekš ir bijuši vairāki mēģinājumi "atbrīvot" vienīgo mitekli no NĪN maksāšanas, taču neviens no tiem nav beidzies ar uzvaru. Proti, 2019. gadā parlamentā bija pašlaik opozīcijā esošās ZZS deputātu iesniegtais grozījumu projekts Nekustamā īpašuma nodokļa likumā, kurš paredzēja no šī nodokļa maksāšanas ar 2020. gadu atbrīvot mitekli, kurā cilvēks ir deklarēts un dzīvo, un tam piekrītošo zemi pilsētās un ciemos līdz 1,5 ha, bet viensētās līdz 2 ha ar kopējo kadastrālo vērtību līdz 100 000 eiro. Taču attiecīgie grozījumi neguva parlamenta vairākuma atbalstu un nenonāca pat līdz izskatīšanai Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Ar akcīzi grib aplikt arī šokolādi, cukuru un sāli, cerot iekasēt papildu 30 miljonus eiro

LETA, 03.07.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Veselības ministrija (VM) ir sagatavojusi priekšlikumus nākamā gada budžeta ieņēmumu palielināšanai par teju 30 miljoniem eiro un šī mērķa sasniegšanai rosina noteikt akcīzes nodokli arī šokolādei, sālim, cukuram un citiem produktiem, pastāstīja VM pārstāvis Oskars Šneiders.

VM jau ir izstrādājusi priekšlikumus noteikt akcīzes nodokli vairākiem pārtikas produktiem un augu aizsardzības līdzekļiem, kā arī vairākām precēm. VM sākotnēji vēstīja, ka šādi budžetā varētu papildus rast 9,5 miljonus eiro. Taču tagad VM ir izstrādājusi priekšlikuma papildinājumus, kurus iesniegusi Finanšu ministrijai.

Jaunais piedāvājums paredz noteikt akcīzes nodokli cukura konditorejas izstrādājumiem jeb karamelēm, īrisiem un citām konfektēm, šokolādei un tās izstrādājumiem, kā arī miltu konditorejas izstrādājumiem. Šiem produktiem VM vēlētos noteikt akcīzes nodokli 41 eiro apmērā par 100 kilogramiem produkta.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Dienas tēma: Solidaritātes nodoklis atņems konkurētspēju

Māris Ķirsons, 27.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts vēlme, ar solidaritātes nodokļa ieviešanu iekasēt vairāk naudas nodokļos, cerēto rezultātu var arī nenest

Pašvaldību ienākumiem pastāv risks pat samazināties. Saruks arī to uzņēmumu konkurētspēja, kuri savu produktu radīšanai izmanto augstas kvalifikācijas speciālistus. Par to liecina Deloitte apaļā galda diskusija par solidaritātes nodokļa slēptajiem riskiem. Uzņēmēji uzskata, ka solidaritātes nodokļa ieviešana nevis veicinās investīciju pieplūdumu Latvijas ekonomikai, bet – tieši pretēji – slāpēs, turklāt netiek izslēgts, ka pat tie, kuri jau ir investējuši Latvijā, augstākā līmeņa speciālistu darba vietu pārcels uz kādu no kaimiņvalstīm.

Tiek pieļauts, ka daļa solidaritātes nodokļa maksātāju šāda nodokļa ieviešanu Latvijā apstrīdēs Satversmes tiesā. Valsts, daudz gribēdama, finālā varot dabūt ļoti maz – patiesībā konsolidētais efekts var būt arī negatīvs.Efektīvāk būtu bijis palielināt nodokļu iekasējamību, vēl jo vairāk, ja valsts budžeta parāds uz šā gada oktobri ir 1,47 miljardi eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir otrā konkurētspējīgākā nodokļu sistēma Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) dalībvalstu vidū, liecina jaunākais "Starptautiskais nodokļu konkurētspējas indekss", ko veidojusi ASV domnīca "Tax Foundation".

Kopējā nodokļu konkurētspējas reitingā Latvija ierindojas otrajā vietā, atpaliekot tikai no Igaunijas.

Vērtējot atsevišķas nodokļu grupas, Latvija uzņēmējdarbības nodokļu rādītājā ieņēmusi 1.vietu, patēriņa nodokļu konkurētspēja mūsu valstī ir 26.augstākā 36 OECD dalībvalstu vidū, īpašuma nodokļu rādītājā Latvija ieņem 6.vietu, personīgo nodokļu rādītājā 5.vietu, bet starptautisko nodokļu nosacījumu rādītājā Latvija ieņem 9.vietu.

Jau septīto gadu pēc kārtas par OECD dalībvalsti ar viskonkurētspējīgāko nodokļu sistēmu atzīta Igaunija. 1.vietu tā ieņem īpašuma nodokļu un personīgo nodokļu rādītājos, 2.vietā ierindojas uzņēmējdarbības nodokļu rādītājā, 9.vietā ierindojas patēriņa nodokļu izvērtējumā, bet sliktākais sniegums - 16.vieta - tai ir starptautisko nodokļu nosacījumu rādītājā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Kā atšķiras Latvijas nodokļu struktūra no citām ES dalībvalstīm?

Tatjana Verjē, finanšu eksperte, grāmatas Finanšu Fitness autore, 13.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Salīdzināsim situāciju Latvijā ar citām valstīm dažādos griezumos, piemēram, apskatot sadalījumu starp tiešajiem un netiešajiem nodokļiem, kā arī nodokļu ieņēmumus pēc ekonomiskās aktivitātes (nodokļus rēķinot procentuāli no valsts IKP). Netiešie nodokļi iekļauj sevī patēriņa nodokļus, tādus kā PVN un akcīzes nodokli. Tiešie nodokļi iekļauj sevī nodokļus no iedzīvotāju un uzņēmumu ienākumiem.

Netiešo nodokļu iekasējumi (t.sk., PVN un akcīzes nodoklis) Latvijā ir līdzīgi situācijai citās dalībvalstīs un ir ap 13% no IKP. Iespējams, ka PVN likmju pieauguma dēļ 2009. gadā nedaudz pieaugs arī netiešo nodokļu īpatsvars. Tomēr prognozējams, ka netiešo nodokļu īpatsvars paliks ap 13-14% no IKP.

Attiecībā uz tiešajiem nodokļiem salīdzināsim datus, kas iekļauj sevī arī sociālās iemaksas, kuras maksā gan darba devējs, gan darba ņēmējs. Dati iekļauj sevī gan ar algu saistītos nodokļus, gan uzņēmuma ienākumu nodokli. Latvijā ir viens no zemākajiem tiešo nodokļu ieņēmumu rādītājiem, tikai 16% no IKP. Citās jaunajās dalībvalstīs, piemēram, Polijā un Slovākijā, šis rādītājs ir lielāks un sastāda 19%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Latvija nav Kipra, tā ir vēl labāka

Tatjana Lutinska, juridiskā uzņēmuma Prime Consulting Starptautiskās nodokļu un korporatīvās plānošanas nodaļas vadītāja, 31.10.2012

Tatjana Lutinska, juridiskā uzņēmuma Prime Consulting Starptautiskās nodokļu un korporatīvās plānošanas nodaļas vadītāja.

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jau pēc dažiem mēnešiem stāsies spēkā grozījumi Latvijas likumdošanā, kas paredz starptautiskajiem holdingiem maksimāli labvēlīgu režīmu. Uz pozitīvo cerību fona parādās vairāku «ekspertu» viedokļi – no pesimistiskiem saistībā ar Latvijas perspektīvām pārvērsties par «jauno Kipru», līdz paniskiem – «valsts pārvērtīsies par ārzonu, kas pilna ar netīru kapitālu». Taču patiesībā ir citādi: Latvijai ir radusies pienācīga iespēja piesaistīt sev tūkstošus investoru, kā to jau ir izdarījusi Kipra, Malta, Luksemburga un citi kaimiņi Eiropā.

Grozījumi likumā «Par uzņēmumu ienākuma nodokli», kas stāsies spēkā 1. janvārī, paredz starptautiskajiem holdingiem ieviest labvēlīgāku nodokļu režīmu. Līdz ar to Latvijai, kas jau kopš deviņdesmito gadu sākuma ir iemantojusi visas postpadomju telpas reģionālā banku centra statusu, ir radušās visas iespējas vēl vienam izrāvienam finanšu pakalpojumu eksporta attīstīšanā.

Kā «bonuss» likuma grozījumiem ir kļuvusi arī beidzot ratificētā vienošanās ar Krieviju – nozīmīgāko ekonomisko partneri NVS valstīs – par dubulto neaplikšanu ar nodokļiem: oktobra sākumā prezidents Putins parakstīja Valsts domes pieņemto likumu. Šī vienošanās paredz samazināt vai atcelt nodokli, kas tiek ieturēts, izmaksājot no Krievijas uz Latviju dividendes, procentus, autortiesības un maksājumus par starptautisko pārvadājumu veikšanu. Ir iekļauta iespēja Krievijā ierēķināt Latvijā jau nomaksāto nodokli, kā arī daudz citu atvieglojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Premjers Krišjānis Kariņš (JV) Latvijas nodokļu sistēmas uzlabošanas gaitā vēlētos "neskart nevienu no lielajiem nodokļiem".

Kariņš intervijā telekanālam "TV3" stāstīja, ka līdzšinējās diskusijas par nodokļiem bijušas diezgan ilgas un spraigas. Tagad darbs ir apkopots un to iecerēts nodot sabiedrībai apspriešanai.

Taujāts, vai līdz ar pārmaiņām būtu iespējama darbaspēka nodokļu samazināšana, Kariņš noteica, ka tā "būtu laba lieta", tomēr esot jautājums, kādi šādām izmaiņām varētu būt kompensējoši mehānismi, lai nemazinās valsts budžeta ieņēmumi. Konkrētu redzējumu, kādas varētu būt šīs kompensējošās izmaiņas, Kariņš nesniedza.

Savukārt vaicāts, vai varētu tikt palielināts pievienotās vērtības nodoklis, Kariņš teica, ka viņa mērķis esot neskart nevienu no lielajiem nodokļiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz IKP pieaugumu, pievienotās vērtības nodokļa maksātāju skaits pēdējo divu gadu laikā sarūk, iespējams, šī tendence mainīsies no 2018. gada, ceturtdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Valsts ieņēmumu dienesta datubāze rāda, ka pievienotās vērtības nodokļu maksātāju reģistrā reģistrēto personu skaits sarūk – tas nozīmē, ka vairāk personu no šī reģistra tiek «izmestas» nekā tiek reģistrētas jaunas. Vairāki uzņēmēji DB vērsa uzmanību uz paradoksālo situāciju, ka oficiāli tautsaimniecība Latvijā «skrien augšup», bet PVN maksātāju rindas kļūst retākas. Lai arī procentuālā izteiksmē šis kritums ir tikai 8,3%, taču absolūtos skaitļos tie jau ir 7640 nodokļa maksātāji, kas nebūt nav mazs skaitlis. Šajā kontekstā uzņēmēji norāda, ka pat ekonomiskās recesijas laikā 2009.–2010. gadā netika novērots PVN maksātāju skaita sarukums.

Valsts ieņēmumu dienests skaidro, ka 2012. gada 26. jūlijā spēkā stājās grozījumi likumā «Par nodokļiem un nodevām», ar kuriem ir paplašinātas iespējas apturēt nodokļa maksātāja saimniecisko darbību par būtiskiem pārkāpumiem. Saskaņā ar normatīvajos aktos noteikto, vienlaicīgi ar saimnieciskās darbības apturēšanu nodokļa maksātājs tiek izslēgts no Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra. Tādējādi 2013. gada laikā vērojams pievienotās vērtības nodokļa maksātāju skaita samazinājums. Attiecībā uz 2016. gadu VID informē, ka 2015. gada vidū VID ir veicis virkni pasākumu, tai skaitā pastiprinātu nodokļa maksātāju pirms reģistrācijas kontroli, lai nepieļautu iespēju reģistrēties VID pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā nodokļa maksātājiem, kuri plāno iesaistīties darījumu shēmās, kā arī jau reģistrēto personu VID pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistrā kontroli un to operatīvu izslēgšanu no VID pievienotās vērtības nodokļa maksātāju reģistra.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Mazajiem uzņēmējiem atnākuši labāki laiki

Madara Fridrihsone [email protected] 7084402, 03.01.2008

Vilnis Kazāks, Latvijas amatniecības kameras vadītājs: «Pašnodarbināto vidū ir augsts nelegālās uzņēmējdarbības īpatsvars. Bet nodokļa samazināšana un iespēja izvēlēties fiksētu maksājumu to varētu samazināt.»

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Proti, no 1. janvāra iedzīvotāju ienākuma nodoklis, kas jāmaksā par saimnieciskās darbības ieņēmumiem, ir 15 %.

Turklāt tie saimnieciskā darba veicēji, kuru saimnieciskās darbības ienākumi gadā nepārsniedz 10 000 Ls, var izvēlēties - maksāt 15 % lielo iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) vai fiksētu maksājumu, kura apmērs ir atkarīgs no ienākumiem. Likumā «Par iedzīvotāju ienākuma nodokli» noteikts, kā persona var izvēlēties maksāt fiksēto maksājumu, kā arī fiksētā maksājuma apmērs atkarībā no taksācijas gada saimnieciskās darbības ieņēmumiem.

Vēl nav izlēmuši

Tiesa, kā aptaujājot vairākus individuālā darba veicējus pārliecinājās Db, pagaidām mazajiem uzņēmējiem trūkst informācijas par jaunajām likumu normām. Tā, piemēram, pastalu darinātājs Tālivaldis Andersons atzina, ka nav informēts par iespēju maksāt mazāku nodokli vai izvēlēties fiksētu maksājumu. «Šāda iespēja, protams, varētu būt laba. Pagaidām gan grūti pateikt, kā turpmāk maksāšu nodokļus, vēl jāparēķina, kas ir izdevīgāk,» sacīja T. Andersons. Fotogrāfs Andrejs Zavadskis sliecas domāt, ka turpmāk izvēlēsies maksāt fiksēto maksājumu. «Neesmu īpaši iedziļinājies šajā lietā. Domāju, ka konsultēšos ar juristiem, paskatīšos, kāds apgrozījums man sanācis šogad un tad izlemšu, kas izdevīgāk,» viņš teica. Arī laimīšu lējējs Uldis Ievenieks vēl neesot izlēmis, kā turpmāk maksās iedzīvotāju ienākuma nodokli. «Manuprāt, ir labi, ka nodoklis samazināts. 25 % iedzīvotāju ienākuma nodoklis bija par augstu, tagad visam cenas iet uz augšu, pozitīvi, ka vismaz nodokļa maksājumi varētu samazināties.» Latvijas Amatniecības kameras vadītājs Vilnis Kazāks Db atzina, ka pašnodarbināto personu vidū vēl joprojām ir augsts nelegālās uzņēmējdarbības īpatsvars, tādēļ nodokļa samazināšana un iespēja izvēlēties fiksētu iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksājumu to varētu samazināt. Tomēr pagaidām nav skaidrs, cik efektīvi Valsts ieņēmumu dienests spēs šos nodokļus administrēt - ņemot vērā, ka nodokļa summas ir nelielas, to administrēšanas izdevumi varētu būt visai augsti. Dažās Rietumeiropas valstīs, piemēram, Vācijā, šī problēma tiek risināta, uzticot ienākuma nodokļa administrēšanu uzņēmēju profesionālajām organizācijām.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

LTRK: grozot PVN un IIN likumus, skrienam vilcienam pa priekšu

Miks Lūsis, Db, 09.11.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

«Varam konstatēt kārtējo gadījumu, kad Latvijā cenšamies ieviest «maksimālās» prasības, nevis domāt par pašmāju uzņēmējiem izdevīgāku PVN apmaksu un izmantot visas ES direktīvās pieļaujamās atkāpes,» tā uzsver LTRK valdes priekšsēdētāja Žaneta Jaunzeme – Grende.

To Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras (LTRK) vadītāja pavēstījusi pēc 5.novembrī Saeimas 1.lasījumā apstiprināto grozījumu likumā Par pievienotās vērtības nodokli izvērtēšanas, norādot, ka arī paredzētās izmaiņas iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) nomaksā LTRK biedriem rada vairāk jautājumu nekā atbilžu.

Tādēļ LTRK 9.novembrī Saeimas frakcijām un Saeimas Tautsaimniecības un budžeta (nodokļu) komisijai nosūtīja vēstuli, kurā atbalstīti Latvijas nodokļu maksātāju tiesību asociācijas (NMTA) iesniegtie priekšlikumi grozījumiem likumos Par iedzīvotāju ienākuma nodokli un Par pievienotās vērtības nodokli. Vēstulē LTRK norādīja, ka nodokļu regulējums ir viena no likumdošanas jomām, kas ir īpaši būtiska Latvijas uzņēmējiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Ar dabas nodokļiem labāk pagaidīt

Zanda Zablovska, 31.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī Eiropas Komisija (EK) vērš uzmanību uz zemajiem dabas resursu nodokļiem Latvijā, ar to paaugstināšanu nevajadzētu steigties.

Dabas nodokļu paaugstināšana ietekmēs rūpniecību, daļēji arī pakalpojumu jomu – iepakojuma cenas, DB skaidro Rīgas Tehniskās universitātes profesors Kārlis Ketners. «Latvijā šie nodokļi nav tik zemi, lai tagad būtu jāpalielina,» norāda K. Ketners. EK publicētajos ieteikumos kopumā rosina Latviju veikt reformas septiņās jomās – budžeta veidošanā, nodokļu politikā, bezdarba mazināšanā, sociālajā sistēmā, enerģētikā, kā arī tiesu sistēmā un izglītībā un zinātnē. Vienlaikus EK publicējusi Konverģences ziņojumu, kurā atzīts, ka pagaidām Latvija neizpilda kritērijus eiro ieviešanai.

Nodokļu sistēmu Latvijā var uzskatīt par izaugsmei draudzīgu, tomēr uzmanība jāpievērš maz pelnošo iedzīvotāju lielajam nodokļu slogam, klāsta EK, piebilstot, ka valdība gan plāno pārvirzīt nodokļus no darbaspēka uz citiem avotiem. EK ieskatā nodokļu slogs būtu jāpārvirza uz patēriņu, īpašumu un dabas un citu resursu izmantošanu. Vides nodokļi ir salīdzinoši neattīstīti, turklāt dominē degvielas nodokļi, kamēr nodokļi citiem enerģijas veidiem, piesārņojumam un citu dabas resursu izmantošanu ir zem vidējā Eiropas Savienības (ES) līmeņa. Atsevišķos gadījumos izmaiņas ir pat ļoti ievērojamas, lai arī 2009. gadā nodokļi par vairāku atkritumu noglabāšanu ievērojami pieauga. «Tomēr turpmāka nodokļu bāzes paplašināšana ar citiem vides nodokļu avotiem, īpaši par piesārņojumu, savienojumā ar plašāka mēroga nodokļiem enerģijas avotiem palīdzētu sasniegt noteiktus mērķus vides jomā, vienlaikus nodrošinot telpu darbaspēka nodokļu samazināšanai,» teikts ieteikumos. K. Ketners gan informē, ka nodokļi par piesārņojumu un dabas resursu nodoklis Latvijā ir vidējā līmenī, vērtējot 2010. gada datus. «Zaļie nodokļi spēlē būtisku lomu ekonomikas regulējumā, tomēr Latvijai pašlaik nevajadzētu neko darīt, jo tad pieaugs cenas utt.», viņš skaidro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

VID iekasējis par 48,52 miljoniem eiro vairāk nekā plānots

Žanete Hāka, 07.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts ieņēmumu dienesta (VID) administrēto kopbudžeta ieņēmumu plāns 2016.gada deviņiem mēnešiem izpildīts par 100,8 % jeb par 48,52 miljoniem eiro vairāk nekā tika plānots, informē VID.

Salīdzinot ar 2015.gada deviņiem mēnešiem, ieņēmumi palielinājušies par 7,4 % (2015.gada attiecīgajā periodā ieņēmumu pieaugums bija 4,5 %, 2014.gada attiecīgajā periodā – 3,9 % un 2013.gada attiecīgajā periodā – 5,8 %).

Pēc apjoma lielākais ieņēmumu pieaugums ir akcīzes nodokļa ieņēmumiem. Salīdzinot ar 2015.gada deviņiem mēnešiem, akcīzes nodokļa ieņēmumi palielinājušies par 48,56 miljoniem eiro jeb 8,2 %. To galvenokārt nodrošināja akcīzes nodokļa ieņēmumi par naftas produktiem un tabakas izstrādājumiem. Akcīzes nodokļa ieņēmumu palielināšanās skaidrojama gan ar akcīzes nodokļa likmju palielināšanu, gan patēriņa palielināšanos.

Komentāri

Pievienot komentāru