Finanses

Pārdala līdzekļus Eiropas līdzfinansētajiem projektiem

, 13.03.2007

Jaunākais izdevums

Ministru kabinets (MK) apstiprinājis Finanšu ministrijas (FM) sagatavotu MK rīkojumu par FM budžeta apakšprogrammas Finansējums Eiropas Savienības (ES) politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai līdzekļu pārdali 2007.gadā, Db.lv informēja FM.

Likums par valsts budžetu 2007. gadam paredz MK tiesības pārdalīt attiecīgajai ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei FM apakšprogrammā paredzētos 60 300 000 latu ES politiku instrumentu un pārējās ārvalstu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai. Izskatīšanai MK jau iesniegts rīkojuma projekts, kurā jau prognozēta līdzekļu pārdale 3 967 008 latu apmērā. Līdz ar to vēl iespējams veikt līdzekļu pārdali 56 332 992 latu apmērā.

MK rīkojums sagatavots, lai varētu piešķirt finanšu līdzekļus Eiropas Ekonomikas zonas finanšu instrumenta un Norvēģijas valdības divpusējā finanšu instrumenta projekta "Tehniskās palīdzības fonds 2006. - 2011.gadam" finansēšanai. Granta līgumi projekta finansēšanai no donorvalstu puses ir parakstīti 2007.gada 16.janvārī un atbilstoši minētajos granta līgumos noteiktajiem īstenošanas nosacījumiem finansējums projekta īstenošanas uzsākšanai nepieciešams jau sākot ar 2007.gada martu.

Kopumā no Finanšu ministrijas budžeta projekta nodrošināšanai tiks pārdalīti līdzekļi 236 248 latu apmērā ministrijām: Finanšu ministrijai - 20 847 latu apmērā, Iekšlietu ministrijai - 8866 latu apmērā, Izglītības un zinātnes ministrijai - 30 020 latu apmērā, Tieslietu ministrijai - 19 839 latu apmērā, Vides ministrijai - 57 529 latu apmērā, Kultūras ministrijai - 29 809 latu apmērā, Veselības ministrijai - 25 139 latu apmērā, Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijai - 44 199 latu apmērā.

Rīkojums paredz arī palielināt pašvaldību aizņēmumu kopējo limitu par 18 000 000 latu ES līdzfinansēto pašvaldību projektu finansējuma nodrošināšanai, lai pašvaldības, kuras 2007.gadā realizēs ES līdzfinansētos projektus, būtu nodrošinātas ar finanšu resursiem, nepieciešamības gadījumā šim mērķim ņemot aizņēmumu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Pašvaldību budžetā pērn pārpalikums 56,9 miljoni eiro

Zane Atlāce - Bistere, 30.01.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pašvaldību budžeta pārpalikums 2016. gadā bija 56,9 miljoni eiro, salīdzinājumā ar 2015. gadu pašvaldību budžeta bilance ir uzlabojusies par 82,3 miljoniem eiro, liecina Valsts kases apkopotā informācija.

Salīdzinot ar 2015. gadu lielāko ietekmi uz pašvaldību budžeta pārpalikumu veidoja zemāki izdevumi ES fondu projektu realizācijai. Lielākie pašvaldību budžeta pārpalikumi konstatēti Rīgas pilsētas pašvaldības pamatbudžetā – 33,8 miljoni eiro, Daugavpils pilsētas pamatbudžetā – 7,6 miljoni eiro un Liepājas pilsētas pamatbudžetā – 6,8 miljoni eiro.

Kopējie pašvaldību budžeta ieņēmumi 2016. gadā bija 2205 miljoni eiro, kas salīdzinājumā ar 2015. gadu pieauguši par 62,4 miljoniem eiro, savukārt nodokļu ieņēmumi 2016. gadā pieauga par 106,1 miljonu eiro jeb par 7,8%. Pamatā nodokļu ieņēmumu pieaugumu nodrošināja iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) un nekustamā īpašuma nodokļa (NĪN) ieņēmumi. IIN ieņēmumi 2016. gadā bija 1233,2 miljoni eiro, kas ir par 85,1 miljonu eiro jeb 7,4% vairāk kā 2015. gadā, tostarp 47,6 miljonu eiro IIN ieņēmumu pieaugums novērots Rīgas pilsētas pašvaldības budžetā. Lai arī IIN ieņēmumi pieauguši pietiekoši strauji, tomēr 2016. gadā IIN ieņēmumi pašvaldībās bija zemāki kā valsts budžeta likumā 2016. gadam noteiktā gada IIN ieņēmumu prognoze, līdz ar to pašvaldībām 4. ceturksnī no valsts pamatbudžeta tika kompensēta IIN ieņēmumu prognozes neizpilde - 8,5 miljoni eiro. Galvenais iemesls tam, ka netika izpildīta likumā norādīta prognoze ir strauji pieaugušās IIN atmaksas, kas 2016. gadā pieauga par 18,1 miljonu eiro jeb par 24,4%.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Konsolidētajā budžetā palielinājies pārpalikums

Žanete Hāka, 26.10.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kases apkopotā informācija liecina, ka valsts konsolidētajā kopbudžetā šī gada pirmajos deviņos mēnešos ieņēmumi bija 6,76 miljardi eiro, izdevumi – 6,454 miljardi eiro, tādējādi konsolidētajā budžetā veidojās pārpalikums 303,6 miljonu eiro apmērā, kas ir par 127,6 miljoniem eiro vairāk nekā 2015. gada deviņos mēnešos, informē Finanšu ministrija.

Vairāk nekā trešdaļu no konsolidētā kopbudžeta pārpalikuma nodrošināja pārpalikums pašvaldību budžetā.

2016. gada deviņos mēnešos pašvaldību budžetā bija vērojams 106,8 miljonu eiro pārpalikums, kas salīdzinājumā ar 2015. gada pirmajiem deviņiem mēnešiem ir palielinājies par 71,3 miljoniem eiro. Salīdzinot ar 2015. gada attiecīgo periodu, lielāko ietekmi uz pašvaldību budžeta pārpalikumu veidoja zemāki izdevumi Eiropas Savienības (ES) fondu projektu realizācijai. Lielākie pašvaldību budžeta pārpalikumi konstatēti Rīgas pilsētas pašvaldības pamatbudžetā – 37 miljoni eiro, Daugavpils pilsētas pamatbudžetā – 8,9 miljoni eiro un Liepājas pilsētas pamatbudžetā – 7 miljoni eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Liepājas SEZ budžetā lauvas tiesu devusi Eiropas Savienība

Vēsma Lēvalde, 12.04.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

2009. gadā ES līdzfinansētajiem infrastruktūras projektiem Liepājas speciālajā ekonomiskajā zonā (SEZ) saņemti aptuveni 6,7 miljoni latu, kas ir vairāk nekā pašu ieņēmumi.

Budžeta lauvas tiesu Liepājas SEZ veido no Eiropas Savienības piesaistītais finansējums dažādiem attīstības projektiem, atzina Liepājas SEZ pārvaldnieka vietnieks Jānis Lapiņš. 2009. gadā ES līdzfinansētajiem infrastruktūras projektiem saņemti aptuveni 6,7 miljoni latu, piesaistīts trīs miljonus latu liels kredīts, no kura pērn izlietoti 1,4 miljoni latu. Atlikušo daļu Liepājas SEZ pārvalde plāno izmantot ostas padziļināšanas projekta naudas plūsmas nodrošināšanai.

Lai gan Liepājas ostā pērn nav sasniegts plānotais kravu apjoms, pašu ieņēmumi budžetā izpildīti par 100,6% jeb iekasēti 5,87 miljoni latu. Kravu apjoms Liepājas ostā pērn bija plānots piecu miljonu tonnu apjomā, taču faktiski pārkrauti vien 4,38 milj. t, liecina Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) valdes apstiprinātā 2009. gada budžeta izpilde. Tas tomēr ir vairāk nekā 2008. gadā, kad ostā pārkrāva 4,19 milj. t. Ostas maksas iekasētas par 17,7 tūkstošiem latu vairāk nekā plānots, savukārt, nomas maksas iekasētas vien par 75,7%, salīdzinot ar prognozēto. Pateicoties Valsts Ieņēmumu dienesta atmaksātajam pievienotās vērtības nodoklim (760 tūkstoši latu), kopā pašu ieņēmumi izpildīti par 100,6%. 4,89 miljoni latu budžetā palicis no 2008. gada.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

(Labots) Eksperta viedoklis: Enerģētika – politiķu jājamzirdziņš bez īpašas izpratnes par realitāti

Ivars Zariņš, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas vadītāja p.i., 08.12.2010

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētika kļuvusi par vienu no apspriestākajām tēmām sabiedrībā un arī par daudzu politiķu jājamzirdziņu. Tagad katram, kuram nav slinkums, ir tieksme par to izteikties, atrast ko īpašu - ar ko varētu izcelties, diemžēl, bieži bez īpašas izpratnes par to, kas tiek pateikts: izraujot no konteksta visdažādākos faktus bez spējas tos objektīvi izvērtēt, vai arī apzināti manipulējot ar tiem, lai to iebarotu sabiedrībai ar savtīgu interesi un tādejādi ievāktu sev dividendes - materiālā formā, vai vienkārši, vairojot atpazīstamību un popularitāti.

Tas viss ir radījis diezgan lielu jūkli,par kura ķīlniekiem aizvien vairāk un vairāk pamazām kļūstam mēs visi. Dārgi maksājot par to un riskējot savai tautsaimniecībai uzlikt tādu slogu, ko tā nespēs iznest nezaudējot savu konkurētspēju.

Ar nepārdomātu energopolitiku sabiedrība tiek dzīta tādā saistību jūgā, kas pamazām jau sāk līdzināties tam, ko esam uzņēmušies pret starptautiskiem aizdevējiem. Un tas ir nopietni.

Piemēram, esošajos MK noteikumos "Par elektroenerģijas ražošanu, izmantojot atjaunojamos energoresursus (AER)" paredzēto atbalsta apjomu izmantošana (ja visas noteikumos atvēlētās kvotas tiek izmantotas) nozīmētu valsts garantētu obligāto ikgadējo iepirkumu no realizētajiem AER projektiem aptuveni 180 miljonu latu apmērā, kas pie esošajām elektrības tirgus cenām mūsu tautsaimniecībai nozīmētu ikgadēju papildus maksājumu slogu par elektrību, vairāk kā 130 miljonu LVL apmērā!

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

Uzņēmumi – valsts asinsrite!

Iniciatīvas grupa: Edgars Kots, Kristīne Krūzmane, Andris Svaža, Jānis Goldbergs, Māris Ķirsons, 02.08.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lielas daļas pasaules valstu, arī Latvijas, labklājība balstīta uz tajā strādājošajiem uzņēmumiem, kas gan nodarbina cilvēkus, gan maksā nodokļus.

Politiķi nodokļu ieņēmumus nerada, bet tikai un vienīgi pārdala – veselībai, izglītībai, drošībai, kultūrai, ceļiem un daudz kam citam. Mazāk uzņēmumu, mazāk naudas, ko pārdalīt.

Prioritāte – lai nodokļi būtu

Sabiedrības uzmanība bieži vien tiek piekalta nodokļu pārdalītāju runām un secinājumiem, jo visiem vajag un visiem vienmēr nepietiek. Pārdales tirgus kņada bieži vien nomāc un novārtā atstāj tos, kuri ar savu darbu visus pēdējos 30 gadus un arī pašreizējos nemierīgajos laikos rada naudu, kas nodokļu veidā ieplūst valsts makā. Tieši uzņēmumi, kas ražo preces un pakalpojumus gan pašmāju, gan arī ārvalstu tirgiem, ir tā vieta, kur rodas «nauda» nodokļiem. Nereti iestādes lepojas ar samaksāto nodokļu apjomu, tomēr būtībā tās vispirms no uzņēmumu samaksātajiem nodokļiem saņem naudu, no kuras attiecīgu daļu samaksā nodokļos vēlreiz. Patēriņa – akcīzes un pievienotās vērtības – nodokļi rodas tāpēc, ka uzņēmumi maksā algas saviem darbiniekiem un nodokļus, kurus valsts pārdala. Tālāk, saņemot pensiju, iedzīvotāji var doties un iegādāties sev nepieciešamās preces un pakalpojumus, un atkal ir nodokļu ieņēmumi. Šo valsts labklājības algoritmu nedrīkst ignorēt, jo uzņēmumi ir valsts dzīvības asinsrite! Proti, prioritāte ir, lai nodokļu ieņēmumi vispār būtu un tikai pēc tam notiktu pārdale.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Vilcienu naudu ceļu infrastruktūras projektiem nevarēs izmantot

Zanda Zablovska, 31.10.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sadalot jauno vilcienu iegādei neizmantotos Eiropas Savienības (ES) līdzekļus citiem projektiem, Latvijai jāņem vērā, ka projektiem ir jābūt gataviem ieviešanai un saistītiem ar dzelzceļa infrastruktūru.

Tā Saeimas deputātiem norādījuši Finanšu ministrijas (FM) pārstāvji, informējot par vakar sāktajām sarunām ar Eiropas Komisijas (EK) pārstāvjiem par iespējamiem risinājumiem neizmantoto līdzekļu pārdalei.

EK ir noteikusi vēlamo proporciju starp līdzfinansētajiem ceļu un dzelzceļu infrastruktūras projektiem, un EK skatījumā Latvija ceļu infrastruktūras uzlabošanai pieejamo finansējumu šajā periodā jau ir izmantojusi, vēstīja Saeimas Preses dienestā. Abas puses esot vienisprātis, ka risinājumi vilcienu iepirkumam paredzētā finansējuma pārdalei jārod jau tuvākajā laikā, īstenojot mērķi veidot videi un cilvēkiem draudzīgu sabiedriskā transporta sistēmu. Konkrētu redzējumu šajā jautājumā EK plāno paust tuvākajā laikā, pauda FM pārstāvji, kā vienu no iespējamiem risinājumiem minot dzelzceļa infrastruktūras uzlabošanu, tostarp sliežu ceļu modernizāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Krišjāņa Kariņa (JV) topošā Ministru kabineta iecerēto darbību, par ko vienojušās koalīcijas partijas.

Saeima šodien lems, vai apstiprināt jauno valdību, kuru veidotu partiju apvienība "Jaunā Vienotība", partiju apvienība "Apvienotais saraksts" un Nacionālā apvienība.

Ievads

Krišjāņa Kariņa valdības mērķis: Latvijas ekonomikas transformācija labākai dzīvei Latvijā

Kopš Latvijas valsts neatkarības atgūšanas valsts un tās iedzīvotāji ir piedzīvojuši milzu pārmaiņas - pāreju no komandekonomikas uz tirgus ekonomiku, valsts un pašvaldību īpašuma privatizāciju, demokrātisko institūciju izveidošanu un nostiprināšanos, naudas un zemes reformas īstenošanu, pievienošanos Eiropas Savienībai (ES) un NATO militārajai aliansei.Šajā ceļā ir pārvarēti dažādi izaicinājumi, šobrīd sastopamies ar Krievijas agresīvo karadarbību Ukrainā, kura grauj likuma varā balstīto starptautisko kārtību un ir lielākais drošības apdraudējums Eiropai, radot milzīgas cilvēku ciešanas. Karadarbība ir izraisīju

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību - Nacionālajai izaugsmei un vienotībai

Mēs esam vienojušies strādāt Latvijas nacionālajai vienotībai un izaugsmei. Veidot Latviju, kuras sabiedrība ir izglītota, vesela, pārtikusi un droša par nākotni. Nostiprināt Latviju kā nacionālu, eiropeisku un demokrātisku valsti, kuru raksturo laba pārvaldība, cilvēktiesību un pamatbrīvību ievērošana, tiesiskums un sociālais atbildīgums, kas ietver arī rūpes par cilvēkresursu atjaunošanu un tautas ataudzi.

Mūsu pienākums ir nostiprināt latviešu valodu, latvisko kultūrtelpu un nacionālo identitāti, vienlaikus esot tolerantiem un rūpējoties par visu Latvijā dzīvojošo tautību kultūras pienesumu, jo daudzveidība ir bagātība.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Ar tiesību normu izmaiņām draud apturēt saules un vēja enerģijas parku projektu attīstību Latvijā

Gatis Lazda, Evecon valdes priekšsēdētājs, 08.11.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Plānotās izmaiņas nobremzēs lētākas zaļās enerģijas un energoneatkarības projektu īstenošanu Latvijā vēl vismaz par pusotru gadu

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir sagatavojusi grozījumu priekšlikumus “Sistēmas pieslēguma noteikumiem elektroenerģijas ražotājiem”.

Konsultāciju dokuments ir tapis, balstoties uz šī gada jūlijā pieņemtajiem grozījumiem Elektroenerģijas tirgus likumā un bez plašām konsultācijām ar nozares ekspertiem un uzņēmumiem. Tas paredz visiem enerģētikas projektiem ieviest jaunu maksājumu par sistēmas jaudas rezervēšanu.

Piemēram, projektiem, kuru jauda ir vismaz 50 MW, būs jārēķinās ar papildu 2,5 miljonu eiro izmaksām, bet 100 MW – ar 5 miljonu eiro papildu izmaksām. Neviens no Latvijas atjaunojamās enerģijas projektiem ar šādām pēkšņām papildu izmaksām nav rēķinājies, un tas visdrīzāk nozīmēs šo iesākto projektu apturēšanu. Pie tam, projektu attīstītāji riskē zaudēt iemaksāto rezervēšanas maksu, ja noteiktajā termiņā projekts netiek realizēts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējos gados būtiski ir pieaudzis pašvaldību aizņēmumu pieprasījumu skaits un aizņēmumu apjomi, informē Finanšu ministrija.

Tas skaidrojams gan ar aktīvu Eiropas Savienības (ES) fondu un citu ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētu projektu īstenošanu, gan ar pašvaldību vēlmi aktīvāk īstenot pārējos investīciju projektus. Finanšu ministrijai (FM) jau 2018. gadā nācās secināt, ka būtiski pieaug pašvaldību pieprasījums pēc aizņēmumiem, kas pārsniedz aizņēmuma limita iespējas. Līdz ar to jau 2018. gada oktobrī Ministru kabinets (MK) lēma par pašvaldību aizņēmumu izsniegšanas ierobežošanu 2018. gada ceturtajā ceturksnī.

FM jau vairākkārt ir vērsusi pašvaldību uzmanību, ka pašvaldību aizņemšanās iespējas ir ierobežotas. Pašvaldību aizņēmumu pieprasījumi tiek nodrošināti tikai gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktā pašvaldību aizņēmumu kopējā palielinājuma ietvaros, jo pašvaldību aizņēmumi ietekmē vispārējās valdības budžeta deficītu. Turklāt aizņēmuma limits un nosacījumi attiecas uz jebkuru pašvaldības aizņēmumu, neatkarīgi no izvēlētā aizdevēja (valsts budžets vai cits aizdevējs).

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Akcīzes ieņēmumi pārsniedz plānoto, PVN ieņēmumi nedaudz atpaliek

Zane Atlāce-Bistere, 31.07.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan konsolidētajā kopbudžetā šā gada jūnija mēnesī bija 19,3 milj. eiro deficīts, šā gada pirmais pusgads kopbudžetā kopumā noslēgts ar 230,7 milj. eiro pārpalikumu, informē Finanšu ministrijā (FM).

Šā gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar 2016.gada attiecīgo periodu, pārpalikums konsolidētajā kopbudžetā palielinājās par 44,6 milj. eiro, ko sekmēja straujāks nodokļu ieņēmumu pieaugums. Nodokļu ieņēmumu plāns kopbudžetā pirmajā pusgadā izpildīts 101,5% apmērā un virsplāna ieņēmumi veidoja 55,0 milj. eiro. Vienlaikus FM uzsver, ka ik gadu vēsturiski gada sākumā kopbudžetā veidojas pārpalikums, kas gada nogalē, izdevumiem pieaugot straujāk gan valsts budžetā, gan pašvaldību budžetos, veido finansiālo deficītu. Vispārējās valdības budžeta deficīts 2017.gadam, kas iekļauts Stabilitātes programmā 2017.-2020.gadam, tiek prognozēts 0,8% no IKP apmērā jeb 209,6 milj. eiro (pēc EKS 2010 metodoloģijas).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Valdība ar 2007.gada budžeta grozījumiem veido sabalansētu budžetu

, 21.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbalstot grozījumus likumā par valsts budžetu 2007.gadam Ministru kabinets otrdien, 21.augustā ir spēris nopietnu soli uz sabalansēta budžeta izveidi jau šogad. Budžeta grozījumi paredz nosegt valsts budžeta deficītu un sastādīt sabalansētu budžetu, kas apliecina valdības stingro fiskālo politiku un atbilst inflācijas samazināšanas pasākumu plāna izvirzītajiem mērķiem.

Finanšu ministrs Oskars Spurdziņš pēc budžeta grozījumu apstiprināšanas valdībā norādīja:

"Finanšu ministram ir grūti strādāt divos gadījumos - kad naudas nav un kad nauda ir. Pēdējos gados Latvijā ir bijusi strauja ekonomikas izaugsme, kas nodrošinājusi arī budžeta rīcībā esošo līdzekļu pieaugumu. Taču tagad ir pienācis laiks nopietni padomāt par nākotni un izveidot šā gada budžetu bez deficīta. Tas arī ar šiem grozījumiem ir izdarīts."

Paredzēts, ka pēc grozījumiem valsts budžeta ieņēmumi būs par 215,47 miljoniem latu lielāki - 4,434 miljardi latu, izdevumi būs par 37,64 miljoniem latu lielāki - kopumā arī 4,434 miljardi latu.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumi plānoti par 48,16 miljoniem latu lielāki - 3,203 miljardi latu, izdevumi par 26,21 miljonu latu lielāki - 3,508 miljardi latu. Valsts speciālā budžeta ieņēmumi plānoti par 167,31 miljonu latu lielāki - 1,23 miljardi latu, izdevumi par 11,43 miljoniem latu lielāki - 925,66 miljoni latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Valsts budžeta ienākumi atbildīs izdevumiem

, 21.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbalstot grozījumus likumā par valsts budžetu 2007.gadam Ministru kabinets otrdien, 21.augustā ir spēris nopietnu soli uz sabalansēta budžeta izveidi jau šogad. Budžeta grozījumi paredz nosegt valsts budžeta deficītu un sastādīt sabalansētu budžetu, kas atbilst inflācijas samazināšanas pasākumu plāna izvirzītajiem mērķiem, Db.lv informēja Finanšu ministrijas komunikācijas departamenta pārstāve Baiba Melnace..

Finanšu ministrs Oskars Spurdziņš pēc budžeta grozījumu apstiprināšanas valdībā norādīja: "Finanšu ministram ir grūti strādāt divos gadījumos - kad naudas nav un kad nauda ir. Pēdējos gados Latvijā ir bijusi strauja ekonomikas izaugsme, kas nodrošinājusi arī budžeta rīcībā esošo līdzekļu pieaugumu. Taču tagad ir pienācis laiks nopietni padomāt par nākotni un izveidot šā gada budžetu bez deficīta. Tas arī ar šiem grozījumiem ir izdarīts."

Paredzēts, ka pēc grozījumiem valsts budžeta ieņēmumi būs par 215,47 miljoniem latu lielāki - 4,434 miljardi latu, izdevumi būs par 37,64 miljoniem latu lielāki - kopumā arī 4,434 miljardi latu.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumi plānoti par 48,16 miljoniem latu lielāki - 3,203 miljardi latu, izdevumi par 26,21 miljonu latu lielāki - 3,508 miljardi latu. Valsts speciālā budžeta ieņēmumi plānoti par 167,31 miljonu latu lielāki - 1,23 miljardi latu, izdevumi par 11,43 miljoniem latu lielāki - 925,66 miljoni latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Noteiks kārtību budžeta līdzekļu pārdalei ES fondu projektu realizācijai no nākamā gada

, 14.12.2006

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien, 14.decembrī Valsts sekretāru sanāksmē izsludināti divi Finanšu ministrijas gatavoti tiesību aktu projekti, kas noteiks kārtību, kādā turpmāk no valsts budžeta tiks pārdalīti līdzekļi ES fondu un citas ārvalstu finanšu palīdzības projektu realizācijai:

1) Grozījumi Ministru kabineta 2005.gada 1.februāra noteikumos Nr.88 "Kārtība, kādā Finanšu ministrija sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par budžeta apakšprogrammas "Finansējums Eiropas Savienības fondu un Norvēģijas valdības finanšu instrumenta līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" līdzekļu pārdali";

2) Kārtība, kādā Finanšu ministrija sagatavo un iesniedz Ministru kabinetā priekšlikumus par budžeta apakšprogrammas "Finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai" līdzekļu pārdali".

Grozījumi noteikumos Nr.88 paredz precizēt šo noteikumu darbības laiku - šie noteikumi attiecas uz ES finanšu plānošanas ietvara 2004.- 2006.gadam ES politiku instrumentiem un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansētajiem projektiem un pasākumiem, kas uzsākti līdz 2006.gada 31.decembrim.

Komentāri

Pievienot komentāru
ES nauda

EK apstiprina Latvijas priekšlikumus ES fondu finansējuma pārdalēm

Db.lv, 23.07.2020

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Eiropas Komisija (EK) apstiprinājusi Latvijas iesniegtos priekšlikumus Eiropas Savienības (ES) fondu darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” grozījumiem, paredzot finansējuma pārdales COVID-19 krīzes seku mazināšanai veselības, uzņēmējdarbības un nodarbinātības jomā.

“Eiropas Komisijas lēmums ir pozitīvs starta signāls nekavējoties ieguldīt ES fondu līdzekļus krīzes seku mazināšanai, pēc iespējas efektīvāk stiprinot Latvijas ekonomiku pēckrīzes periodā. Gandrīz 386 miljoni eiro ES fondu finansējuma tiks novirzīti infrastruktūras attīstībai, veselības sistēmas uzlabošanai, uzņēmējdarbības un nodarbināto atbalstam un darbinieku pārkvalificēšanās iespējām”, skaidro finanšu ministrs Jānis Reirs.

EK apstiprināšanai tikai iesniegti grozījumi, kas atbilstoši valdības pieņemtajiem lēmumiem paredzēja atbalsta pasākumus COVID-19 seku mazināšanai gandrīz 500 miljonu eiro apmērā. EK apstiprinātie grozījumi paredz 386 miljonus eiro ES fondu finansējuma novirzīt darbam pie ekonomikas atveseļošanas pasākumiem – ātri ieviešamiem projektiem.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

#Kopējie pašvaldību budžeta ieņēmumi pērn sasniedza 2,46 miljardus eiro, kas ir straujākais ieņēmumu pieaugums kopš finanšu krīzes.

Ja 2016. gadā pašvaldību budžetā bija vērojams 59 miljonu eiro pārpalikums, tad 2017. gadā, ņemot vērā strauju izdevumu pieaugumu, tai skaitā ES fondu projektiem, pašvaldību budžetā ir izveidojies 14,4 miljonu eiro deficīts, informē Finanšu ministrijā.

Ja pirmajos trijos 2017. gada ceturkšņos pašvaldību budžetā bija pārpalikums 74,7 miljoni eiro, tad pēdējais ceturksnis tika noslēgts ar 89 miljonu eiro deficītu, tādējādi būtiski ietekmējot gada rezultātu.

Saskaņā ar Valsts kases operatīvo pārskatu kopējie pašvaldību budžeta ieņēmumi 2017. gadā pieauga par 257,7 miljoniem eiro jeb 11,7% un sasniedza 2,46 miljardus eiro, kas ir straujākais ieņēmumu pieaugums kopš finanšu krīzes. Lielāko ieņēmumu daļu nodrošināja nodokļu ieņēmumi – 1597,1 miljoni eiro, kas, salīdzinot ar 2016. gadu, ir pieauguši par 128,1 miljoniem eiro jeb 8,7%. Pamatā nodokļu ieņēmumu pieaugumu nodrošināja iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN) un nekustamā īpašuma nodoklis (NĪN).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Samazinās Ventspils budžeta ieņēmumi

Vēsma Lēvalde, Db, 21.10.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ventspils pilsētas pašvaldības 2009. gada pamatbudžeta un speciālā budžeta ieņēmumi samazināti par 4.3 milj.latu, izdevumi - par 5.9 milj.latu, un plānotais aizņēmums investīciju projektu realizācija - par 1.5 milj.latu.

Tā lēmusi Ventspils dome. Pēc veiktajiem grozījumiem precizētais pašvaldības budžeta ieņēmumu apjoms kopā ar iepriekšējā gada naudas līdzekļu atlikumu plānots 36.5 milj. latu apmērā. Pašvaldības izdevumi 2009.gadā noteikti 36.7 milj.latu apmērā, un daļu no šiem izdevumiem (ES fondu projektu īstenošanai) 2.8 milj.latu apmērā plānots finansēt no kredītlīdzekļiem.

Pašvaldības budžeta ieņēmumos lielākās izmaiņas saistītas ar iedzīvotāju ienākuma nodokļa ieņēmumu samazinājumu par 960 tūkst.latu jeb par 6.375% un valsts budžeta mērķdotācijas pašvaldības ielu fondam samazinājumu par 139.6 tūkst.latu. Pašvaldības budžetā iekļauts valsts finansējums pedagogu atlīdzībai no š.g. septembra 749 tūkst.latu apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets otrdien lēma pārdalīt Eiropas Savienības (ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda finansējumu 499 miljonu eiro apmērā, to novirzot Covid-19 pandēmijas radītās krīzes seku likvidēšanai.

Finanšu ministrija piedāvāja valdībai lemt par Eiropas Reģionālās attīstības fonda, Eiropas Sociālā fonda un Kohēzijas fonda finansējuma novirzīšanu Covid-19 krīzes seku mazināšanai veselības, uzņēmējdarbības un nodarbinātības jomā. Pārdalītie līdzekļi piešķirti darbam pie ekonomikas atveseļošanas pasākumiem - ātri ieviešamiem projektiem, kas tiks īstenoti 2020.gada otrajā pusē un 2021.gadā.

No pārdalītajiem 499 miljoniem eiro vairāk nekā puse jeb 283 miljoni eiro novirzīti transporta jomas projektiem.

Saistībā ar Satiksmes ministrijas lēmumu pārtraukt 346,64 miljonus eiro vērto dzelzceļa elektrifikācijas projektu, valdība lēma pārdalīt projektam paredzētos līdzekļus citiem transporta nozares projektiem.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Biežāk uzdotie jautājumi

Latvijas Banka / eiro.lv, 03.09.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kad Latvijā ieviesīs eiro?

Oficiālais eiro ieviešanas mērķa datums ir 2014. gada 1. janvāris. Šobrīd Latvijas valsts iestādes veic visus sagatavošanās darbus, kas nepieciešami eiro ieviešanas nodrošināšanai, un tā ieteicams rīkoties arī uzņēmējiem.

Kā naudas maiņu padarīt sev vieglāku un ērtāku?

Visērtākais veids - bezskaidras naudas maiņa. Tādēļ vēl pirms eiro ieviešanas ieteicams latu skaidrās naudas uzkrājumus pārskaitīt bankas kontā. Visa latu kontos noguldītā vai uzkrātā nauda eiro ieviešanas dienā automātiski un bez maksas tiks konvertēta eiro.

Vai saistībā ar latu nomaiņu pret eiro ir sagaidāma cenu celšanās?

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Nodokļu maksātāji rosina izmaiņas Publisko iepirkumu likumā

, 27.10.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nodokļu maksātāju biedrība (NMB) Saeimā un Ministru kabinetā iesniegusi virkni priekšlikumu publisko iepirkumu procedūras uzlabošanai ar mērķi samazināt vairākus iepirkumu sliekšņus, Db informēja biedrības pārstāvji.

Biedrības pārstāvji uzskata, ka līdz šim brīdim nav realizējies neviens no esošajā Publisko iepirkumu likuma uzdevumiem, tāpēc šādu grozījumu ieviešana esot jo sevišķi svarīga tagad.

Augstie publisko iepirkumu sliekšņi, kā arī neadekvātie izvērtējuma kritēriji esot īpaši jūtami piedaloties pašvaldību rīkotajos konkursos. NMB situāciju vērtē kā dramatisku, jo, pateicoties ES līdzfinansētajiem projektiem, Publisko iepirkumu skaits ir īpaši palielinājies tieši pašvaldībās.

NMB vadītājs Aigars Krīgalis ir pārliecināts, ka, lai ietaupītu gan valsts, gan pašvaldību iestāžu līdzekļus, ir būtiski jāsamazina vairāki likumā noteiktie iepirkumu sliekšņi. Pārspīlētās konkurences dēļ būvniecības izmaksas valstī ir samazinājušās līdz pat divām vai trīs reizēm un šobrīd atrodas aptuveni 2000. gada līmenī. Bet pie esošajām normām gan valsts, gan arī pašvaldības var nesludināt atklātu konkursu būvniecības iepirkumiem par summu, kas nepārsniedz 120 tūkstošus latus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Galvaspilsētas attīstība «uz krīta»

Lāsma Vaivare
, 09.06.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Piekoriģējusi projektu izmaksas, Rīgas dome turpina lemt par arvien jauniem aizņēmumiem izglītības projektu īstenošanai , otrdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Vairāk nekā 3,4 milj. eiro teritoriju labiekārtošanai pie 29 skolām un bērnudārziem – par šiem līdzekļiem plānots attīstīt un labiekārtot rotaļlaukumus, sporta laukumus, celiņus un žogus. Savukārt par 670 tūkst. eiro ieplānots veikt ēkas Katrīnas dambī vienkāršotu renovāciju, lai tur varētu izvietot bērnudārzu. Par projektu īstenošanai nepieciešamā aizņēmuma ņemšanu Rīgas dome gatavojas lemt šodien. Naudu pašvaldība aizņemsies no Valsts kases vai cita aizdevēja – skatoties, kas piedāvās izdevīgākus noteikumus. Iepriekš domes amatpersonas atzinušas – Valsts kases likmes šobrīd ir ļoti izdevīgas.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Liepājas brīvzona apstiprina 2009. gada budžetu

Vēsma Lēvalde, Db, 21.11.2008

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) valde apstiprinājusi 2009. gada budžetu 23 354 300 latu apmērā jeb par 4,95 miljoniem latu vairāk nekā šajā, 2008. gadā. 33 % jeb 7,6 milj. Ls no budžeta saistīti ar Eiropas Savienības līdzfinansētā Liepājas ostas pievedceļu rekonstrukcijas un būvniecības projekta realizāciju.

Pamatbudžets plānots 10 285 000 lati, ieņēmumu daļā paredzot pieaugumu ostas maksās par 13,5 %. "Prognoze saistīta ar to, ka daudziem SEZ uzņēmumiem līdz šim bija piešķirtas atlaides, saistītas ar veiktajiem ieguldījumiem," skaidroja SEZ pārvaldnieks Guntars Krieviņš.

Budžetu veidojot, akcentēta nepieciešamība turpināt darbu pie ES līdzfinansētajiem projektiem, piesardzīgāk izturoties pret pašu ieguldījumiem, norādīja G. Krieviņš.

Komentāri

Pievienot komentāru
Būvniecība un īpašums

Kaminskis: Šodienas situācija uzliek pašvaldībām ļoti lielu slogu

Guntars Gūte, Diena, speciāli Dienas Biznesam, 25.03.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pēdējo nedēļu laikā dažādas būvnieku organizācijas vērsušās pie ekonomikas, finanšu un satiksmes ministriem, kā arī dažādām publiskā sektora institūcijām, aicinot valsti nekavējoties tieši iesaistīties samilzušās problēmas risināšanā un rast mehānismu, lai pārvarētu krīzes situāciju kopīgi, vienlaikus novēršot gan industrijas spēlētāju bankrotus, gan darbu procesā esošo un tuvākajā nākotnē plānoto būvniecības projektu apturēšanu.

Līdzšinējās materiālu piegādes ķēdes ir pārtrauktas, kā arī, pietrūkstot ievērojamam daudzumam būvniecībā izmantojamo materiālu – metāla, koksnes, polimēru, siltumizolācijas materiālu –, būtiski palielinājušās to cenas.

Būvniecībā ārkārtas situācija 

Būvniecības nozare līdzīgu situāciju kā šobrīd ir pieredzējusi jau pirms 11 gadiem,...

Latvijas Pašvaldību savienības vadītājs Gints Kaminskis atzīst, ka šis ir brīdis, kad gan valstij, gan pašvaldībām, gan uzņēmēju organizācijām ir jāvienojas par veicamajiem pasākumiem, lai mēģinātu amortizēt milzīgā sadārdzinājuma sekas.

Vismaz 30% pieaugums būvniecības projektu izmaksās 

Latvijas Lielo pilsētu asociācija (LLPA) ārkārtas biedru sanāksmē 24.martā pārrunāja Ukrainas...

“Skaidrs, ka pašvaldībām būs jārisina iepirkumu problēmjautājumi, kas nebūs vienkāršs process. Katrā ziņā šodienas situācija uzliek pašvaldībām ļoti lielu slogu – iepirkuma līgumi ir noslēgti un ir jāturpina, un nedrīkstētu būt situācija, kā esam jau redzējuši citās valstīs, kur iesāktus projektus aptur un zināmā mērā pamet uz gadu vai diviem. Šeit jābūt nevis katras atsevišķas pašvaldības redzējumam, bet jau kopējam valsts redzējumam, kā šīs problēmas risinām, tajā skaitā ne tikai tos projektus, ko finansē no pašu līdzekļiem, bet arī attiecībā uz Eiropas Savienības struktūrfondu līdzfinansētajiem projektiem. Es pieļauju, ka arī šeit būs jāmeklē kaut kāds kopīgs risinājums palīdzībai no valsts puses,” pauž G. Kaminskis.

Visu rakstu "Būvniecībā ārkārtas situācija" lasiet 22.marta žurnālā Dienas Bizness!

ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!

Komentāri

Pievienot komentāru
Būve

Meklē būvnieku Rīgas ielām

Ingrīda Drazdovska, 07.04.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes Satiksmes departaments izsludinājis iepirkumu konkursu par sešu Rīgas ielu rekonstrukciju, kuras plānots rekonstruēt ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda (ERAF) līdzfinansējumu.

Pēc Iepirkumu uzraudzības biroja mājas lapas datiem, piedāvājumu iesniegšanas beigu datums šajā konkursā ir šā gada 30. maijs. Pēc Satiksmes departamenta iepriekš sniegtās informācijas, kopējās izmaksas prognozētas ap 3,85 milj. latu.

Paredzēts rekonstruēt Kalnciema ielu no Zolitūdes līdz Apuzes ielai, Remtes ielu no Kalnciema līdz Lielirbes ielām, Upesgrīvas ielu no Kalnciema līdz Kukšu ielai un Kukšu ielu no Remtes līdz Upesgrīvas ielai. Šajās ielās ir paredzēts izbūvēt gājēju ietves, lietus ūdens kanalizācijas sistēmas, rekonstruēt ielu apgaismojumu, uzstādīt gājēju drošības barjeras, izbūvēt luksoforus un uzklāt jaunu asfaltbetona segumu. Kukšu ielā un Upesgrīvas ielā tiks uzklāts asfaltbetona segums. Savukārt Kalnciema, Zolitūdes un Volguntes ielu krustojumā tiks uzlabota satiksmes organizācija, pilnveidojot rotācijas apli.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

SEB banka aizdevusi Jūrmalas siltumam 7,1 miljonu eiro siltumapgādes attīstības projektiem

Dienas Bizness, 12.10.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

SEB banka noslēgusi līgumu ar Jūrmalas pašvaldības uzņēmumu Jūrmalas siltums par 7,1 miljona eiro finansējuma piešķiršanu projektu Siltumtīklu jaunbūve un rekonstrukcija un Centralizētās Kauguru rajona katlu mājas ar biomasas (šķeldas) kurināmo jaunbūve īstenošanai Jūrmalas pilsētā, informē bankā.

Projektu mērķis ir siltumtrašu un jaunas ar šķeldu kurināmas katlumājas izbūve Kauguros, lai nodrošinātu Jūrmalas iedzīvotājus ar ekonomiski izdevīgākiem apkures un siltā ūdens apgādes pakalpojumiem. Veiksmīga projektu īstenošanas rezultātā nākamajās apkures sezonās siltumenerģijas tarifs Jūrmalas pilsētā varētu samazināties par 4-7%. Projektu līdzfinansē Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonds.

«Jūrmalas pilsētas apkures sistēmai steidzami bija nepieciešami uzlabojumi, lai samazinātu siltuma zudumus un piedāvātu iedzīvotājiem zemāku siltumenerģijas tarifu. Lai sasniegtu šos mērķus, ir nepieciešami lieli finanšu ieguldījumi, tādēļ tika nolemts izsludināt konkursu aizdevuma saņemšanai ES līdzfinansētajiem investīciju projektiem, kā rezultātā tika noslēgts kredīta līgums ar SEB banku par 7,1 miljona eiro finansējuma piešķiršanu. Šobrīd projekti tiek veiksmīgi īstenoti un tos pabeigt plānots šā gada decembrī. Kohēzija fonda atbalsts projektam Siltumtīklu jaunbūve un rekonstrukcija veido 32% no kopējām projekta izmaksām savukārt projektam Centralizētās Kauguru rajona katlu mājas ar biomasas (šķeldas) kurināmo jaunbūve atbalsts ir 40% no kopējām projekta izmaksām. Projektu izmaksas, kurās netiek saņemts Kohēzija fonda atbalsts uzņēmums plāno segt ar saviem naudas līdzekļiem, atmaksājot SEB bankas izsniegto kredītu nākamajos gados,» stāsta Jūrmalas siltums valdes priekšsēdētājs Zigurds Starks.

Komentāri

Pievienot komentāru