48% aptaujāto respondentu domā, ka sabiedrība uzņēmējus, kuri ir veiksmīgi, uzskata par saistītiem ar valsts varu vai politiku, bet 45% aptaujāto uzskata, ka sabiedrība šos uzņēmējus vērtē kā visdrīzāk ne vienmēr godprātīgus cilvēkus, liecina EY nesen veiktā Snapshots iedzīvotāju aptauja, kas noskaidroja Latvijas iedzīvotāju viedokli par sabiedrībā valdošo attieksmi pret uzņēmējiem.

30% respondentu domā, ka sabiedrībā šos uzņēmējus uztver kā cilvēkus, kuriem vienkārši paveicies.

«Sabiedrības attieksme ir viens no svarīgiem faktoriem uzņēmējdarbības un tās kultūras attīstībā, kas atstāj jūtamu ieteikmi uz jaunu uzņēmumu izaugsmi un cilvēku vēlēšanos iesaistīties uzņēmējdarbībā vai atbalstīt to. Aptauja diemžēl parāda ļoti satraucošas atziņas, proti, izteiktākais viedoklis atspoguļo uzskatu, ka nopelnīt bagātību Latvijā var galvenokārt ar politiskiem sakariem, negodīgumu vai veiksmi, nevis radošu garu, apņēmību vai gudrību. Ilgtspējīgai Latvijas ekonomikas izaugsmei ir vajadzīga šī uzskata vismaz pakāpeniska maiņa, ko var veidot vienīgi viedokļu līderu parādīta attieksme un patiesi labi uzņēmēju pašu piemēri,» saka Renāte Strazdiņa, EY Konsultāciju departamenta direktore.

Tikai 22% aptaujas respondentu domā, ka sabiedrība uzņēmējus, kuri ir veiksmīgi, uzskata par gudriem un drosmīgiem cilvēkiem, bet par labu piemēru citiem tos uzskata vēl mazāk – 17% aptaujāto. Tikai aptuveni katrs desmitais jeb 12% respondentu domā, ka sabiedrība šos uzņēmējus uzskata par cilvēkiem ar idejām un radošu domāšanu.

EY pētījums parāda, ka attieksme pret uzņēmējiem kopumā ir labāka krieviski runājošo cilvēku lokā, lai arī joprojām negatīva, – tikai 42% krieviski runājošo aptaujas dalībnieku domā, ka sabiedrība veiksmīgus uzņēmējus uzskata par saistītiem ar valsts varu vai politiku, pretēji 52% latviešu respondentu, kā arī samērā mazāk krieviski runājošo domā, ka sabiedrība vieksmīgus uzņēmējus uzskata par visdrīzāk negodprātīgiem – 39% pret 50% latviešu respondentu vidū.

Uzņēmējus, kas cietuši neveiksmi, daudz vairāk uzskata par neveiksminiekiem, nevis uzņēmīgiem cilvēkiem.

EY aptauja noskaidroja arī iedzīvotāju viedokli par to, kā sabiedrība attiecas pret uzņēmējiem, kuri cietuši neveiksmi (bankrotējuši, ir maksātnespējīgi vai cieš zaudējumus). 40% responentu domā, ka sabiedrībā pret šiem uzņēmējiem nav īpašas attieksmes, bet katrs trešais domā, ka sabiedrībā tos uzskata par neveiksminiekiem. Tikai 6% aptaujas dalībnieku domā, ka sabiedrība šos uzņēmējus uzskata par uzņēmīgiem cilvēkiem.

«Ja vēlamies, lai Latvijā cilvēki vairāk uzņemtos iniciatīvu, jāveidojas pozitīvākai attieksmei pret neveiksmēm. Protams, ka uzņēmējiem ir svarīgi pieņemt pareizos lēmumus, taču realitātē noteiktas neveiksmes ir gandrīz neizbēgamas. Šī ir viena no lietām, ko būtu vērts iekļaut mācību procesā gan skolās, gan augstskolās, proti, uzsvērt un ar projektu palīdzību mācīt, ka labāk ir mēģināt, bet nesasniegt vēlamo, nekā nesasniegt, pat nemēģinot. Šī pieeja ir neatņemama jebkuras inovatīvas vides sastāvdaļa,» saka R. Strazdiņa.
 

Ekonomika

Finanses

Mazais bizness

Tehnoloģijas

Dzīvesstils

Foto galerijas

Karikatūra