Jau tuvākajā laikā Saeimai būs jāpieņem grozījumi vairākos likumos - tas nepieciešams, lai laikā līdz 2011. gadam inflācijas līmenis samazinātos līdz 2.25% gadā.
Ministru kabinets otrdien akceptēja ne tikai finanšu ministra Oskara Spurdziņa vadībā tapušo ziņojumu par patēriņa cenu inflācijas attīstību un samazināšanas priekšlikumiem, bet arī grozījumus vairākos likumos. Proti, lai samazinātu spekulācijas nekustamo īpašumu tirgū, plānoti grozījumi likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" un Ministru kabineta noteikumos "Par valsts nodevu par notariālo darbību izpildi un īpašuma tiesību un ķīlas tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā", bet, lai kontrolētu kreditēšanas tempu pieaugumu - grozījumi Kredītiestāžu likumā. Iecerēts palielināt arī nodokli par jaudīgu vieglo automašīnu reģistrāciju.
Kopumā eksperti pretinflācijas plānu vērtē pozitīvi. Piemēram, Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs norādīja: "Plāns ir ekselents, tas ir jāakceptē un jāiedarbina."
Ierobežot tēriņus
Finanšu ministrs O. Spurdziņš skaidro, ka inflācijas samazināšanas plānā iekļautie pasākumi sadalāmi sešās grupās. Viņaprāt, kompleksi īstenojot šajā plānā iekļautos īstermiņa un ilgtermiņa pasākumus, patēriņa cenu pieauguma tempus izdosies samazināt. Plānam pievienotā likumprojektu pakete ļauj secināt, ka īstermiņa pasākumi galvenokārt vērsti pret spekulācijām nekustamo īpašumu tirgū, luksusa automašīnu skaita pieaugumu un pārlieku liberālu kredītpolitiku.
O. Spurdziņš uzsvēra, ka, lai samazinātu valsts tēriņu ietekmi uz patēriņa cenām, darba grupa ierosina šogad atteikties no valsts budžeta grozījumiem, papildu ieņēmumus novirzot budžeta deficīta segšanai. Vienlaikus visām ministrijām būs jāpārskata savi bāzes izdevumi, iespēju robežās tos samazinot par 1% līdz 3%, lai 2008. gadā valsts budžetu varētu izveidot bez deficīta, bet 2009. un 2010. gadā veidotu budžetu ar pārpalikumu. Piedāvāts ieviest arī vidēja termiņa valsts budžeta plānošanu, vienlaikus ierobežojot strauju algu pieaugumu sabiedriskajā sektorā un pārtraucot ierēdņu skaita pieaugumu.
Lai samazinātu valsts sektora pasūtījumu ietekmi uz būvniecības tirgu un cenām, ministrijām būs reizi gadā jāiesniedz Ekonomikas ministrijai informācija par esošajiem un perspektīvajiem būvniecības pasūtījumiem virs 3.5 milj. Ls.
Pret īpašumu bumu
Nodokļu politikas jomā darba grupa piedāvā pagaidām atteikties no nodokļu likmju samazināšanas. Tomēr Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības priekšsēdētāja vietnieks Egils Baldzēns ir pārliecināts, ka daļēji pie augstās inflācijas ir vainojama arī ēnu ekonomika, kuru varētu samazināt, tikai straujāk palielinot ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo minimumu un minimālo mēnešalgu valstī.
Lai mazinātu nekustamo īpašumu spekulācijas, ir izstrādāti likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" grozījumi, kas paredz no viena līdz trim gadiem palielināt periodu, kurā gūtos ieņēmumus no īpašuma pārdošanas apliek ar iedzīvotāju ienākuma nodokli. Ar šo nodokli tiktu aplikti arī uzņēmuma kapitāldaļu pārdošanas ienākumi, ja uzņēmumā ieguldīts nekustamais īpašums. Tiek plānots palielināt nodevas par nekustamā īpašuma reģistrāciju un ķīlas tiesību nostiprināšanu Zemesgrāmatā - to apmērs būs atkarīgs attiecīgi no īpašumu skaita un kredītņēmēja hipotēku skaita, un kredītlīguma summas. Personām, kas Zemesgrāmatā reģistrēs vairāk par vienu nekustamo īpašumu vai hipotēku, nodevas summa būs ievērojami lielāka nekā personām, kam ir tikai viens īpašums.
Kreditēs tikai legālos
Pretinflācijas pasākumu plāns ietver arī Kredītiestāžu likuma grozījumus, kas uzliks komercbankām pienākumu kredītus fiziskām personām izsniegt tikai pēc tam, kad saņemta Valsts ieņēmumu dienesta izziņa par konkrētā kredītņēmēja legālajiem ienākumiem.
Paredzēts izsniedzamajiem kredītiem noteikt obligātu pirmo iemaksu vismaz 10% līdz 15% apmērā no kredīta lieluma, vienlaikus nosakot maksimālo kredīta apjomu pret ķīlas vērtību. Hansabankas valdes priekšsēdētājs Māris Avotiņš norāda: "Bankām nebūtu jāveic VID funkcijas, jo ir virkne ienākumu, par kuriem atbilstoši normatīvajiem aktiem netiek maksāti nodokļi (piemēram, procentu ienākumi no depozītiem) un tas nozīmē - kamēr nav vispārējas ienākumu deklarēšanas, VID visus cilvēka ienākumus neuzskaita. Turklāt ļoti svarīgi ir, cik laicīgi cilvēks varēs iegūt informāciju par ienākumiem - ja to nevar nodrošināt, tas piebremzēs iekšzemes patēriņu, izraisīs strauju optimisma samazināšanos un radīs draudus ekonomikas stabilitātei."
Savukārt SEB Unibankas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Agnese Gribuste uzsver, ka Unibanka jau tagad, izsniedzot kredītus, vadās no kredītņēmēja legāli pierādāmiem ieņēmumiem. Viņasprāt, būtisks ir ierosinājums veidot vienotu vispārēju kredītņēmēju reģistru, jo pašlaik patēriņa kreditēšana ārpus banku sektora ir maz regulēta. A. Gribuste arī atzīmē, ka Unibanka jau tagad īsteno piesardzīgu hipotekārās kreditēšanas politiku: "Kreditējot jaunos projektus, bankas līdzdalība standartā ir 90%, savukārt sērijveida dzīvokļiem šis līdzfinansējums ir vidēji 75-80%."
Pret dārgajām mašīnām
Inflācijas ierobežošanas plāns paredz arī nodokļu palielināšanu jaudīgām vieglajām automašīnām, kuru dzinēja tilpums pārsniedz 2000 cm3. Nodokļa lielums būtu atkarīgs no dzinēja tilpuma - jo tas lielāks, jo augstāks nodoklis. Piemēram, 2006. gadā ražotām automašīnām ar 2000 cm3 dzinēju nodoklis pieaugs no pašreizējiem 250 Ls līdz 550 Ls, automašīnām ar 3200 cm3 motoru - līdz 1210 Ls, bet automašīnām ar 4200 cm3 motoru - pat līdz 2350 Ls. Līdzīgā apmērā pieaugs arī nodoklis par vecāku, bet jaudīgu automašīnu reģistrāciju. Ekonomiste Raita Karnīte gan apšauba, vai nodokļa palielināšana automašīnām kaut kā palīdzēs apkarot inflāciju. Turpretī premjers Aigars Kalvītis domā, ka pret luksusautomašīnu iegādi uz juridisko personu vārda valstij vajadzētu vērsties vēl radikālāk, liedzot komersantiem iespēju attiecināt pievienotās vērtības nodokļa priekšnodokli uz šādiem pirkumiem.