Citas ziņas

Uzņēmēja viedoklis: Spekulēja visi no taksometra šofera līdz premjeram

Vadims Markovs, SIA Nira fonds valdes loceklis, 21.01.2009

Jaunākais izdevums

Tas, kas šobrīd notiek mūsu valsts tautsaimniecībā, ir tikai loģiski, ņemot vērā norises pasaulē un Eiropā. Var teikt, ka augusta mēnesī Eiropa aizgāja atvaļinājumā, bet pēc tā atgriezās pilnīgi citā ekonomiskajā un finanšu vidē. Tur notiekošās negatīvās norises, protams, atspoguļojas arī pie mums.

Šodien visi redz, ka ienākumu līmenis samazinās gan valsts, gan privātajā sektorā, kā arī pieaug bezdarbs un bezdarbības risks, un krasi samazinās cilvēku vēlme patērēt. Bet mūsu ekonomika ir patērētāju ekonomika, ražošanas sektors aizņem tikai 8% no tās. Nekustamā īpašuma nozare un celtniecība pirms gada aizņēma 25%, un līdz ar tās sarukumu neviens sektors nevar šo tukšo vietu aizpildīt. Runāt par to, ka mēs šeit tagad attīstīsim kaut kādu ražošanu un jaunas tehnoloģijas — tas ir bezcerīgi, jo prasa ļoti lielu ieguldījumu: infrastruktūru, izglītību un vēl ļoti daudz citu faktoru. Tāpēc ir jāārstē arī nekustamo īpašumu segments. To nedarot, mēs nonāksim vēl dziļākā krīzē.

Iepriekš pieņemtā pretinflācijas programma bija kā šāviens ar lielgabalu pa visiem kredītņēmējiem — gan tiem, kas pirka dzīvokli savām vajadzībām, gan spekulantiem. Nu nevar būt tāda situācija, ka šī programma attiecas uz tiem cilvēkiem, kas ņem kredītu savām vajadzībām, ir jādod iespēja iegādāties mājokli. Savukārt spekulantiem, kam ir trīs, pieci vai desmit dzīvokļi, var pacelt nodokļus. Šīs lietas ir jānošķir, un to pilnīgi mierīgi varētu darīt, ja vien būtu politiskā griba. Tādējādi tiktu novērsta situācija, ka gala patērētājs konkurē ar investoriem un spekulantiem. Iepriekš spekulantiem tika dota iespēja sapirkties, un gala patērētājiem pēc tam bija visas iespējas par šo maksāt neproporcionālu daļu no saviem ienākumiem. Pilnīgs absurds. Nebija nekādu regulējumu, celtnieki varēja pārdot vēl neuzbūvētus projektus, taču vajadzētu būt tā, ka dzīvokļus var tirgot tikai konkrētā celtniecības stadijā un par reālo tirgus cenu. Šādi regulējot, varētu nodrošināties, lai nav tās uzpūstās cenas. Formula, ko izmanto visā pasaulē, ir tāda, ka mājsaimniecībai vajadzētu par mājokli maksāt ne vairāk kā trešdaļu, vai, teiksim, 40%, no sava budžeta, kredītu ņemot uz 20 gadiem un pirmai iemaksai esot 10%. Pirms gada mēs, par pamatu ņemot tipveida kredītņēmēja ienākumus, izrēķinājām, ka otrreizējā tirgū atbilstīgā mājokļu cena varētu būt 1000-1200 eiro un pirmatnējā tirgū 1500-1800 eiro par kvadrātmetru. Tas tātad izejot no ienākumiem, kas cilvēkiem bija pirms gada.

Tāpat, regulējot nekustamā īpašuma tirgu, mums būtu daudz ko mācīties no citu valstu pieredzes. Vidējam un dārgajam segmentam ļauj attīstīties brīvi, bet lētajā segmentā visās attīstītajās Eiropas valstīs noteik kaut kāda regulēšana. Piemēram, Liellbritānijā pieņemama mājokļa cena ir ne vairāk kā 100 000 eiro (protams, ne Londonā). Ja attīstītājs būvē objektus, kas būs pieejami par šādu cenu, tad viņam piemērotā PVN likme 0%. Savukārt Francijā attīstītāji šādus objektus var būvēt uz municipālās vai valsts zemes, un arī PVN likme ir 0%–6%. Tas, pirmkārt, risina ne tik turīgo ģimeņu problēmas ar mājokļa ieguvi un, otrkārt, ļauj sekot līdzi īres segmentam. Jāpiebilst, ka šajās valstīs pastāv arī speciāli nodokļu instrumenti, lai sniegtu atvieglojumus tiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri iznomā par zemāku cenu. Tāpat tiek stimulēta arī būvniecība.

Atskatoties pagātnē, nez vai var vainot nekustamā īpašuma tirgus dalībniekus par to, ka bija iespējas viegli saņemt naudu — nu kāpēc lai to nesaņemtu? To izmantoja jebkurš cilvēks — pie mums spekulēja visi, no taksometra šoferim līdz premjerministram, visi gribēja izmantot lētu naudu, un tā notiek visur pasaulē. Spēles noteikumi tomēr bija banku rokās, un valdība nebija nekāda regulēšanas mehānisma, lai šos noteikumus ietekmētu. Un spēlēja visi. Cilvēkiem pēkšņi radās iespēja nopirkt, kopprodukts auga, bezdarbnieku līmenis bija minimāls. Prakse rāda, ka optimistiskais noskaņojums cilvēkos saglabājas līdz pēdējam. Kompānijas Latio vadītājs E. Šīns jau kad sāka kliegt, ka gaidāma krīze. Neviens jau neticēja, ka tā patiešām būs. Negribēja ticēt.

Ar tiem, kas šobrīd palikuši ar dzīvokļiem rokās un nespēj nokārtot savas saistības, jautājums ir ļoti smags. No vienas puses, var visu atņemt — bet ko tālāk? Prakse parādīja, ka izsoles ir pilnīgi nepiemērotas krīzes apstākļiem. Šodien nav iespējams mēneša laikā paspēt tikt pie kredīta, nevar samaksāt garantijas naudu, lai piedalītos. Vienīgais ceļš ir pārnest šos sliktos kredītus uz kaut kādiem fondiem, lai bankas var atbrīvot savu bilanci, un šajos fondos lēnām veidot politiku, kā šo pārdošanu organizēt. Protams, ir jāiet pretī visiem cilvēkiem, kas vismaz kaut ko var maksāt — vismaz procentus. Un ir jānošķir tie cilvēki, kas mājokļus pirkuši savām vajadzībām, varbūt jāizveido atsevišķs fonds ar valsts garantijām, ļaujot maksāt tikai procentus.

Un tam vajadzētu izmantot no starptautiskajiem kredītdevējiem iegūtos resursus. Tā būtu kaut kāda izeja, kā pareizi izmantot šo naudu, jo šobrīd es neredzu nekādu saprašanu par to, kā izmantot iegūto aizdevumu; šī saprašana sniedzas tikai tik tālu, kā — dabūjām naudu, samaksājām algu. Taču tā nedod nekādus mehānismus, kā stabilizēt šo situāciju. Tāpēc es saprotu, ka arī no SVF ir tāda kā neizpratne — it kā nauda vajadzīga, bet kam?

Vēl šos līdzekļus varētu izmantot, lai neceltu PVN likmi, vismaz celtniecībā, jo šī nozare ir vislielākā darbavietu radītāja. Varētu taču būvēt sociālās mājas un attīstiet īres segmentu, kas pie mums ir ļoti minimāls. Tas radītu darbavietas, dotu kaut kādu attīstību nākotnei, kaut kādu bonusu. Bet tikai iztērēt — tā ir vēl viena bedre.

Žēl, ka mūsu valdība nav pieņēmusi nekādu savu programmu, lai izmantotu tās iespējas, kas mums vēl saglabājušās. Esam pārāk atkarīgi no Briseles. Skaidrs, ka šodien — krīzes laikā — katra valsts cīnās pati par sevi, un gaidīt kaut kādas programmas no Briseles ir absurds. Neviens cits mūsu vietā to nedarīs — ne Brisele, ne Vācija, ne SVF, viņiem ir pavisam cits skatījums.

Mūsu krīze sakrīt ar pasaules ekonomisko krahu, un mums nav tādu naudas avotu, lai kompensētu notikušo naudas aizplūdumu. Laiks līdz tam brīdim, kad pasaulē kaut kas sakārtosies, būs diezgan sāpīgs. Šī te krīze rāda, ka pēc brīva tirgus likumiem pasaules ekonomika tālāk attīstīties nevar, un arī mēs nevaram.

Prognozēt, kas notiks pie mums, neņemot vērā to, kas notiek pasaulē, ir ļoti grūti. Varbūt kaut kāda nauda būs pieejama gada beigās, tad tirgus varētu sākt kaut kādā veidā atdzīvoties. Cik ātri, cik veiksmīgi — to ir ļoti grūti spriest.

Protams, tiem, kam ir nauda un kam ir vajadzība pirkt, šodien ir visas priekšrocības. Var izvēlēties un atrast to, ko gribas, ir laiks izskatīt dažādus variantus, ir laiks patirgoties. Ir iespēja atrast to, ko cilvēki meklē, un par ļoti pieņemamu cenu, tas ir fakts.

Un kaut kādi darījumi tirgū notiek. Pirmkārt, tie ir pircēji, kas pērk mājokli savām vajadzībām, pārsvarā lētais gals. Ir iespēja pārņemt kredītus ar normāliem noteikumiem, kamēr jaunus kredītus dabūt ir ļoti grūti vai ar sliktiem nosacījumiem. Ir arī pircēji, kas pērk investīciju vajadzībām, taču darījumi notiek tikai tad, ja ir ļoti, ļoti zemas cenas. Tie ir gan vietējie, gan ārzemnieki. Ir atsevišķi investori no Krievijas, bet arī Krievijā situācija pasliktinās, un cilvēki risina savas problēmas. Gaidīt, ka no turienes būs liela investoru plūsma, šobrīd nav īsti pamata.

Tāpat notiek ļoti liela cenu diferenciācija. Piemēram, ir nereāli nopirkt lielus un izremontētus dzīvokļus pilsētas centrā par pieņemamām cenām, jo īpašnieki tos nepārdos par 1500—2000 eiro/m2. Savukārt neremontēti dzīvokļi un neremontētas mājas piedzīvo ļoti lielu cenu kritumu, un pat vēsturiskajā centrā šobrīd ir iespējams nopirkt šādus īpašumus par 1000-1200 eiro/m2. Savukārt, teiksim, Latgales priekšpilsētā, kur pirms diviem gadiem cena bija 2000 eiro/m2, šodien tā ir 700-600 eiro/m2, un nevienam šie īpašumi nav vajadzīgi, tie ir ļoti sliktā stāvoklī. Tātad mēs redzam normālu cenas diferenciāciju: kvalitāte vēl aizvien ir pieprasīta, vai vismaz nenotiek tāds kritums.

Attiecībā uz dzīvokļiem mikrorajonos var jau runāt par 600 eiro/m2, teiksim, pirmajos stāvos; par 800-900 eiro/m2 var nopirkt mājokli ar diezgan normālu remontu. Tās ir diezgan pievilcīgas cenas.

Ja runājam par mājām, tad situācija ir slikta, jo pieprasījuma nav. Pat Mārupes tālākajos rajonos mājokļus pārdod par 800-900 eiro/m2 ar pilnu apdari, rindu mājas — pat par 750 eiro/m2, bet pirkumi vienalga nenotiek, jo kopējā summa par māju ir pārāk liela. Šīm mājām ir ļoti liels cenu kritums un minimāls apgrozījums. Vēl pērn pavasarī notika darījumi ar zemi privātapbūvei, kur ir infrastruktūra. Šobrīd mēs redzam, ka kopš rudens pieprasījums krasi samazinājies.

Par Jūrmalu stāsts ir atsevišķs — piekrastē, labos rajonos notiek īpašumu «turēšana» un atklāta piedāvājuma par piespiedu pārdošanas cenu nav; ja šādi darījumi notiek, tad «zem galda». Taču milzīgs kritums vērojams mazāk labvēlīgos rajonos — pie šosejas, pie dzelzceļa, un, pat ja cena sarūk divas reizes, tāpat nav pieprasījuma. Cilvēki, kam ir nauda, nav ieinteresēti šādus īpašumus pirkt. Diezgan liels cenu kritums novērojams Mežaparkā.

Ļoti slikta situācija šobrīd ir ar birojiem. Ja kādreiz cena bija 12 eiro/m2, tad tagad ir gatavi iznomāt par 7 eiro/m2. Tas raksturo biznesa aktivitāti, jo sakarā ar ekonomikas sabrukumu — nevis krīzi, bet krahu — neviens šodien negrib paplašināties, visi meklē, kur lētāk, kur mazāk. Skaidrs, ka šobrīd valsts pieņemtā programma ietekmē arī psiholoģiski. Tā nedod nekādus optimistiskus signālus, kā ko risināt. Tāpēc arī privātais sektors, neredzot perspektīvu un paredzot grūtības, samazina štatus, samazina aktivitātes. Ar birojiem iet diezgan grūti un diez vai ies labāk vismaz nākamo pusgadu, tas ir fakts.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Daļa no taksometru nozares secinājusi, ka nevar turpināties tāda situācija, kā šobrīd, jo ir vairākas lielas problēmas, intervijā Dienai saka Latvijas Darba devēju konfederācijas padomes loceklis, taksometru biznesa konsultants Jānis Naglis.

Patlaban aktualizēta nepieciešamība sakārtot taksometru nozari, ieviešot tā dēvēto taksometru sociālo nodokli. Tieši kā šis nodoklis darbotos?

Taksometru nozare vai, precīzāk, daļa no nozares nonākusi pie slēdziena, ka tā, kā ir šobrīd, turpināties nevar, jo ir vairākas lielas problēmas. Pirmā no tām ir negodīgā konkurence, ņemot vērā, ka visi nozares dalībnieki nenomaksā nodokļus, un ir ārkārtīgi lielas taksometru tarifu atšķirības. Otrā problēma ir tāda, ka nozarē strādājošajiem nav sociālā nodrošinājuma. Trešā problēma ir, ka pašreizējā regulācija ir ārkārtīgi dārga Valsts ieņēmumu dienestam (VID), tāpēc jādomā, kā procedūras atvieglot. Turklāt atbilstoši patlaban pastāvošajiem normatīvajiem aktiem ļoti birokrātiska ir grāmatvedība, to paredz gan likums, kas attiecas uz pasažieru pārvadāšanu, gan attiecīgie Ministru kabineta noteikumi, gan pašvaldību saistošie noteikumi, kas jāņem vērā taksometru kompānijām.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

80 eiro alga taksometru nozarē liecina par to, ka tā ir tīri acīmredzama šmaukšana. Un lai no šīs šmaukšanas izietu ārā ir viens darbīgs līdzeklis, kas atvieglotu arī nodokļu iekasēšanu un mazinātu birokrātiju - tā ir patentmaksa jeb taksometru nodeva, saka SIA Baltijas taksometrs valdes loceklis Jānis Naglis.

Kādreiz taksometra vadītājs bija auto vadīšanas paraugs. Tagad, nesauksim vārdā taksometru kompāniju, bet tās mašīnu ieraugot, esmu uzmanīgs, pēc pieredzes zinu, ka to var vadīt arī tāds šoferis, kura vadīšanas iemaņas ir iesācēja līmenī. Dzīvē gadās sastapt taksometru vadītājus, kuri nezina pat Rīgas centra ielu nosaukumus. Vai nav notikusi taksometru nozares degradācija?

Vaina ir tajā, ka taksometru kompānijas ļoti bieži pieņem vadītājus bez pienācīgas kvalifikācijas pārbaudes un apmācībām. Ir pāris kompānijas, kurām tas ir pašsaprotami, ka pirms cilvēks uzsāk taksometra vadītāja darbu, notiek apmācības. Ja runājam par tādiem zīmoliem kā RedCab un Baltic Taxi tad šādas apmācības ir vismaz nedēļu garas. Tajās ne tikai tiek dotas iespējas vēlreiz apgūt satiksmes noteikumus, bet arī tiek mācīta apkalpošanas kultūra, dotas konfliktsituāciju risināšanas iemaņas, mācīta Rīgas kartes atšifrēšana, un apmācības beigās ir prakstiskais eksāmens.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas nacionālā valūta lats pēdējo mēnešu laikā ir stipri «tracināta», tomēr to izdevies noturēt, kā rezultātā daudzi investori, kas spekulēja uz lata devalvāciju, zaudējuši naudu, raksta rus.db.lv.

«Visticamāk, lielākoties šie spekulanti bija privātie investori, kas operēja ar nelieliem vai vidēji lieliem naudas līdzekļiem. Situācijas līdzība Latvijā ar to, kāda tā bija Argentīnā, viņiem šķita pietiekami, lai riskētu. Gaidot drīzu lata devalvāciju, šie investori bija gatavi riskēt un atvērt īsās lata pozīcijas (pārdod valūtu, gaidot tās kritumu),» viņš uzsver. Starptautisko banku brokeru nodaļas, visticamāk, esot radušas iespējas atvērt pozīcijas ar kredītlīdzekļu palīdzību (spekulanti iemaksāja tikai drošības depozītu). Ļoti augstās latu procentu likmes kredītlīdzekļu izmantošanu ļoti sadārdzināja. Ap 8. jūniju latu tirgū vairs nebija palicis, bet devalvācija tā arī nebija pienākusi. Tā rezultātā liela daļa investoru, kas bija uzradušies pēdējā momentā, sāka slēgt savas pozīcijas, kas noveda pie lata kursa augšanas attiecībā pret eiro un eiro apmaiņu pret latu par zemāko intervences kursu ar zaudējumu fiksēšanu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Populārākajam šofera dēlam Latvijā pienākas 10 tūkstoši lati par darba zaudēšanu, ziņo Diena.

Db.lv jau ziņoja, ka pēc tikšanās starp Pasažieru vilciens vadību un jauno Satiksmes ministru Kasparu Gerhardu no darba aizgājis bēdīgi slavenais Aināra Šlesera šofera dēls Kaspars Upenieks.

Saskaņā ar darba līgumu K. Upeniekam ir tiesības uz kompensāciju līdz trim mēnešalgām (10.2 tūkstoši latu).

K. Upenieka mēnešalga pēc 15% samazinājuma bija 3 400 lati. Līdztekus kompensācijai viņš varēs pretendēt uz apjomīgu bezdarbnieka pabalstu.

"Es varu galvot, ka mēs vienosimies par mierizlīgumu un trīs mēneši tie nebūs. Maksimums — viens," teica Pasažieru vilciens padomes priekšsēdētājs Ģirts Dripe.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šodien pēc tikšanās starp Pasažieru vilciens vadību un jauno Satiksmes ministru Kasparu Gerhardu no darba aizgājis bēdīgi slavenais Aināra Šlesera šofera dēls Kaspars Upenieks.

K. Upenieks bija PV valdes loceklis un darbā tika pieņemts kā uzņēmuma mārketinga speciālists. Viņam tika maksāta vairāku tūkstošu latu alga, kas izraisīja skandālu mediju telpā un sabiedrībā. Šlesera šofera dēls iepriekš bija strādājis par kārtībnieku pašvaldības policijā un referentu Valsts probācijas dienestā.

Tikšanās starp jauno Satiksmes ministru un PV vadību esot notikusi, lai iepazītos ar aktualitātēm pasažieru pārvadājumu pa dzelzceļu jomā un pārrunātu esošo situāciju PV.

Iepazinies ar situāciju uzņēmumā, K.Gerhards norādīja, ka, ņemot vērā izdevumu samazinājumu visās budžeta pozīcijās, mārketinga projektu realizācija uzņēmuma valdes līmenī nav atbalstāma.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mūsu valsts premjeram Krišjānim Kariņam nekādā gadījumā nevajadzētu atsacīties no ASV pilsonības. Latvija ir vienīgā valsts Eiropā, kuras premjers ir ASV pilsonis. Tāpēc izmantosim to, ka mūsu premjeram ir Amerikas pase, lai nostiprinātu attiecības ar ASV!

Kariņa pase var būt Latvijas iespēja. Turklāt ne tikai, lai jaunā līmenī paceltu attiecības ar ASV. Latvijas premjers Kariņš var izveidot tiešas attiecības ne tikai ar ASV valdības pārstāvjiem, bet arī pašu ASV prezidentu Donaldu Trampu. Īpaši ņemot vērā to, ka arī kā Eiropas Parlamenta deputāts Kariņš vienmēr ir aktīvi stāvējis ASV interešu sardzē. Nevajag kautrēties no acīmredzamā fakta, ka, vienlaikus būdams Latvijas un ASV pilsonis, Kariņš darbosies gan Latvijas, gan ASV interesēs.

Kariņa ASV pilsonība ļauj veidot citādākas un Latvijai izdevīgākas attiecības ar visām pasaules valstīm. Neskatoties uz to, ka formāli viņš ir tikai Latvijas valdības galva, jebkurš citas valsts vadītājs saprot, ka Kariņš pirmkārt ir ASV pilsonis, kas pārstāv ne tikai Latvijas, bet arī Amerikas intereses. Tas ļauj Latvijas ārpolitiku pacelt pasaules līmenī, ja vien mēs atsakāmies no līdzšinējās provinciālās ārpolitikas, kurā mēs esam uzvedušies kā lauku dukši. Šādu stulbu uzvedību mums uzspieda mazvērtības kompleksi un gļēvums. Premjeram ar ASV pasi jārīkojas tikpat mērķtiecīgi un drosmīgi, kā to vienmēr ir darījuši ASV līderi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Kariņš: Līdz ar valdības lēmumiem taksometru jomā tiks ieviesta lielāka kārtība

LETA, 27.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Līdz ar valdībā pieņemtajiem Satiksmes ministrijas (SM) izstrādātajiem noteikumiem par pasažieru komercpārvadājumiem ar vieglo automobili un par pasažieru komercpārvadājumiem ar taksometru taksometru jomā tiks ieviesta lielāka kārtība, otrdien pēc valdības sēdes žurnālistiem sacīja Ministru prezidents Krišjānis Kariņš (JV).

Premjera vērtējumā, noteikumi ieviesīs kārtību ne tikai taksometru biznesā kopumā, bet arī risinās problēmas, kas saistītas ar taksometru pakalpojumu nodrošināšanu lidostā «Rīga».

«Lidostā pāris gadus valdīja haoss, norādot klientiem nesaprotams tarifus. Ar jaunajiem noteikumiem tiks ieviesta lielāka kārtība,» uzsvēra Kariņš.

Savukārt satiksmes ministrs Tālis Linkaits (JKP) informēja, ka noteikumu mērķi ir vairāki - mazināt izvairīšanos no nodokļu nomaksas, aizsargāt patērētājus, lai tiem nebūtu jāpārmaksā un viņus neapšmauktu, kā arī uzlabotu taksometru sniegšanas pakalpojumus lidostā «Rīga».

«Turpmāk lidostas «Rīga» klientiem būs skaidra samaksa par braucienu taksometrā - viņi varēs izvēlēties vai nu fiksētu samaksu, vai arī tiks norādīta skaidra informācija par tarifiem,» sacīja Linkaits.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Taksometriem pie lidostas būs striktākas prasības, sāks darboties vaučeru sistēma

Zane Atlāce - Bistere, 27.08.2019

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai sakārtotu taksometru nozari, Ministru Kabinets (MK) otrdien, 27. augustā, atbalstīja Satiksmes ministrijas (SM) virzītos noteikumus, ar mērķi izskaust negodīgu attieksmi pret pasažieriem un ieviest skaidrus brauciena maksas noteikšanas principus, informē ministrijā.

Jaunie noteikumi, kas stāsies spēkā šī gada 1. septembrī, paredz, ka taksometra pakalpojumus ar ierobežotu piekļuvi publiski pieejamā teritorijā (autoostā, dzelzceļa stacijā, lidostā un ostā) varēs sniegt pārvadātājs, kas nodrošinās pakalpojuma piedāvājumu visā objekta darba (diennakts) laikā, apkalpojot personas ar invaliditāti, kā arī spējot nodrošināt taksometrus arī ar 6-9 sēdvietām, to skaitā bērnu sēdeklīšiem. Noteikts ierobežojums autotransporta līdzekļa vecumam – tas nedrīkst pārsniegt 5 gadus.

Noteikumi striktāk regulēs prasības taksometru tarifu norādē un pakalpojumu sniegšanas kārtību pie starptautiskās lidostas «Rīga», kā arī speciālās licences kartītes saņemšanas nosacījumus pārvadātājiem. Speciālās licences kartītes izsniegs Rīgas plānošanas reģions, un tās būs derīgas komercdarbībai arī visā pārējā plānošanas reģiona teritorijā. Rīgas plānošanas reģions pārbaudīs pārvadātāja un tā autotransporta līdzekļu atbilstību likumā noteiktajām prasībām. Šīs speciālās licences kartītes varēs anulēt, ja pārvadātājs nepildīs «Autopārvadājumu likumā» noteiktās prasības, kas ir jāpilda lidostas «Rīga» teritorijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Satiksmes departaments aicina sertificēt taksometru šoferus

, 03.04.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas domes Satiksmes departaments iesniedz priekšlikumus taksometru pārvadājumu kvalitātes uzlabošanai valstī, kuri cita starpā paredz taksometru šoferu sertifikāciju.

Rīgas domes Satiksmes departaments iesniedzis vēstuli Satiksmes ministram Kasparam Gerhardam, Finanšu ministram Eināram Repšem un LR Ekonomikas ministram Artim Kamparam. Tajā ir lūgums jaunajiem ministriem atbalstīt departamenta izstrādātos priekšlikumus par nepieciešamajiem grozījumiem valsts normatīvajos aktos, lai uzlabotu taksometru pakalpojumu kvalitāti.

Satiksmes departaments vēstulē norāda, ka šobrīd Latvijā spēkā esošie valsts normatīvie akti, kas regulē vieglo taksometru pārvadājumu jomu, pietiekami nenovērš krāpniecisku darbību iespējamību un neaizsargā pasažieri kā pakalpojuma ņēmēju.

Tāpēc Satiksmes departaments rosina ieviest taksometra vadītāju sertifikāciju, noteikt sertifikāta saņemšanas kārtību un konkrētas prasības taksometru vadītāju profesionālajai kvalifikācijai. Taksometru vadītāju sertifikācijas palīdzēšot pārvadātājam, pieņemot darbā jaunu darbinieku, gūt informāciju par viņa līdzšinējo profesionālo darbību un tā veicinātu arī katra taksometra vadītāja personisku godprātību un ieinteresētību sniegt klientam kvalitatīvu pakalpojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai gan Valsts ieņēmumu dienests (VID) šobrīd veic aktīvas darbības, lai sakārtotu taksometru pakalpojumu nozari un sekmētu ātrāku jaunajām prasībām atbilstošu taksometru skaitītāju nomaiņu, joprojām lielākā daļa taksometru skaitītāju nav nomainīti pret jaunajām prasībām atbilstošiem.

VID datu bāzē ir kopumā reģistrēti aptuveni 2,3 tūkst. taksometru skaitītāji, no kuriem uz šā gada decembra beigām atbilstoši jaunajām prasībām reģistrēts - 561 taksometru skaitītājs, DB uzzināja VID. Tā pārstāve Evita Teice-Mamaja norāda, ka VID 10 dienu laikā taksometru pakalpojumu sniedzējiem ir nosūtījis 212 vēstules par informācijas sniegšanu saistībā ar uzstādītā taksometra skaitītāja lietošanu un nomaiņu. Ja taksometra skaitītāja lietotājs neatsaucās VID uzaicinājumam un neveic skaitītāja nomaiņu, VID uzsāk administratīvo lietvedību.

«No saņemtajām atbildēm ir secināms, ka vairāki komersanti jau savu darbību ir pārtraukuši, bet taksometra skaitītājs nav noņemts no uzskaites. Lai sakārtotu taksometru pakalpojumu sniedzēju nozari un lietotāji taksometros uzstādītu un lietotu tikai skaitītājus, kuri ir saņēmuši atbilstības apliecinājumu un ir reģistrēti, VID ir uzsācis sadarbību ar Rīgas domes Satiksmes departamentu un vairākām pašvaldībām,» norāda E. Teice-Mamaja.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pasažieru vilciena valdē iekārtotajam Aināra Šlesera šofera dēlam Kasparam Upeniekam pēc aiziešanas no amata tiks izmaksāta kompensācija vienas mēnešalgas apjomā 3 400 LVL, raksta Diena.

K. Upenieka kompensācija varēja sasniegt trīs mēnešu atalgojumu, taču uzņēmuma padomes priekšsēdētājs Ģirts Dripe laikrakstam paziņojis, ka esot panākts izlīgums par mazāku summu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru pārvadātāju nozares darba devēju organizācijas rīkotajā piketā, iebilstot pret Satiksmes ministrijas (SM) sagatavotajiem grozījumiem Autopārvadājumu likumā, trešdienas rītā pie Saeimas pulcējušies apmēram 30 cilvēku.

Četriem piketētājiem rokās ir plakāti ar uzrakstiem - «Linkaits - taksometru nozares bojāeja», «Tautsaimniecības komisija - palīdziet!», «Nē, satiksmes ministra patvaļai» un «Gribam maksāt nodokļu, nevis atdot pēdējo kreklu!».

Organizācijas ieskatā, lai sakārtotu taksometru pārvadājumu nozari, jāveic izmaiņas vairākos likumos, tādēļ tā aicina Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisiju neskatīt sagatavotos likuma grozījumus un deputātus izveidot darba grupu, kas strādātu pie visām pusēm - taksometru vadītājiem, pārvadātājiem, valstij un tās budžetam - izdevīga nozares regulējuma.

Saeimas Tautsaimniecības, agrāro un vides jautājumu komisija trešdien pirms otrā lasījuma skata grozījumus Autopārvadājumu likumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd Latvijā ir pieejami divu veidu pakalpojumu sniedzēji, kas nodrošina pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili, – taksometru un tā saucamie «balto numuru» pārvadājumi.

Lai arī pasažieris saņem šķietami vienādu pakalpojumu – braucienu līdz izvēlētajam galamērķim, veids, kā pakalpojumu pieteikt un apmaksāt, ir dažāds. Tāpat atšķiras abu pakalpojumu sniedzēju atpazīšanas zīmes. Arī institūcijas, kas izsniedz dokumentus, lai komersants varētu nodrošināt šo pakalpojumu, ir dažādas. Tomēr Taksometru vadītāju reģistrā ir jābūt reģistrētiem pilnīgi visiem automobiļu vadītājiem, kuri veic pasažieru komercpārvadājumus ar vieglo automobili, skaidro Autotransporta direkcijā.

Izsaukšana un norēķini

Taksometra pakalpojumus pasažieris var pieteikt telefoniski, zvanot pa izvēlētā pakalpojuma sniedzēja norādīto tālruņa numuru, caur aplikāciju / tīmekļvietni vai nolīgstot uz ielas. Norēķināties par braucienu var, maksājot skaidrā vai bezskaidrā naudā. Apmaksa tiek veikta pēc brauciena, pamatojoties uz taksometra skaitītāja rādījumu. Pēc apmaksas veikšana pasažierim ir jāsaņem čeks. Tāpat taksometriem ir tiesības braukt pa sabiedriskā transporta joslu, kas ir priekšrocība sastrēgumu laikā. Savukārt, tā saucamo, «balto numuru» pakalpojuma sniedzējus var pieteikt tikai caur aplikāciju / tīmekļvietni. Arī norēķināties par braucienu var tikai caur konkrēto aplikāciju / tīmekļvietni. Nodrošinot šādu komercpārvadājumu, automobilim nav jābūt aprīkotam ar taksometra skaitītāju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Taksometri sastrēgumstundās rīkos «brīdinājuma braucienu» ap Ministru Kabinetu

Lelde Petrāne, 07.09.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ceturtdien, 8.septembrī plkst 08:30 Latvijas taksometru arodbiedrība organizēs taksometru vadītāju “brīdinājuma braucienu” ap Ministru Kabineta ēku, lai «pievērstu valdības uzmanību taksometru nozarē esošajām problēmām, un protestētu pret nepārdomātu likumu un normatīvo aktu pieņemšanu».

8.septembrī Ministru Kabineta ēkā notiks Valsts sekretāru sanāksme. Tuvākajā laikā paredzēts tālāk virzīt izmaiņas likumos, kas būtiski ietekmēs taksometru nozari Latvijā.

Latvijas taksometru arodbiedrības valdes loceklis Genādijs Aksjonovs norāda, ka iepriekš taksometru vadītāji «ar lielu nepacietību un ieinteresētību bija gaidījuši novārtā atstātās taksometru pārvadājumu nozares sakārtošanu, taču, iepazīstoties ar ministriju iniciatīvām, ir skaidrs, ka jaunie priekšlikumi radīs vēl lielāku haosu nozarē, un daudzos gadījumos vēl vairāk sarežģīs situāciju».

«“Ar savu “brīdinājuma braucienu” mēs nevēlamies radīt satiksmes sastrēgumus un problēmas rīdziniekiem, ne arī taksometru klientiem rīta agrumā. Mēs vēlamies, lai mūs sadzird un pamana. Izskatās, ka ierēdņi, lemjot par taksometru nozari, neuzskata par vajadzīgu uzklausīt un ņemt vērā nozarē strādājošo viedokli,»” stāsta Genādijs Aksjonovs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Latvietim Īrijā neapmaksāts brauciens ar taksometru izmaksās 620 eiro

Dienas Bizness, 07.04.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pilsonis nonācis Īrijas tiesas priekšā par to, ka izmantojis taksometra pakalpojumus, zinot, ka nespēs par to samaksāt, atsaucoties uz The Irish Times, vēsta Īrijas latviešu portāls Baltic Ireland.

29 gadus vecais Imants Mickans 2009.gada novembrī Tralee pilsētā apturējis taksometru un lūdzis aizvest viņu uz kādu adresi.

Nonākot galamērķī, taksometra skaitītājs rādīja 19,65 €, bet pasažieris atteicās šo summu maksāt, jo viņam nebija naudas. Mickans tonakt bija ļoti piedzēries un jau pirms iekāpšanas taksometrā zināja, ka nespēs par braucienu samaksāt.

Tiesā vīrietis atzina savu vainu divos pārkāpumos – negodīgā taksometra pakalpojumu izmantošanā, zinot, ka viņam nav naudas, lai par to samaksātu, kā arī tajā, ka atradies uz ielas smagā alkohola reibumā, radot briesmas gan sev, gan citiem.

Apsūdzētā brālis ieradās tiesā un samaksāja taksometra vadītājam gan brauciena maksu, gan papildu 100 eiro kompensāciju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

80% taksometru firmu pašlaik darbojas pelēkajā zonā, sarunā ar DB uzsver Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas priekšsēdētājs Kārlis Šadurskis

Fragments no intervijas

Vai 2016. gada valsts budžets ir ēnu ekonomiku veicinošs vai apkarojošs?

Budžets ir ēnu ekonomiku apkarojošs. Pats budžets gan atspoguļo tikai ieņēmumu un izdevumu sarakstu. Jautājums ir par budžetu pavadošo likumprojektu paketi, kurā, nenoliedzami, ir ēnu ekonomikas apkarošanas elementi. Finanšu ministrija ir nospraudusi sev mērķi vismaz par 1% gadā samazināt ēnu ekonomiku. Tas ir gan reālistiski, gan ambiciozi. Mēs ēnu ekonomikas apjoma ziņā par 6% atpaliekam no tām valstīm, ar kurām gribētu līdzināties.

Kuras iniciatīvas nākamā gada budžetā ietekmēs ēnu ekonomikas apkarošanu?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sīvā konkurence taksometru vidū braucienu izmaksas padara arvien zemākas. Atšķirība starp to, ko spēj piedāvāt sabiedriskais transports un taksometrs, laikam ejot, kļūst arvien lielāka, trešdien raksta laikraksts Diena.

Diena, izvēloties taksometru Panda, no tirdzniecības centra Alfa līdz Brīvības piemineklim aizbrauca par 5,49 eiro. Ja četras personas izvēlētos sabiedrisko transportu un pirktu biļetes, piemēram, autobusā, kopā būtu jāmaksā astoņi eiro. Turklāt atšķirībā no sabiedriskā transporta braukt ar taksometru pārsvarā ir daudz komfortablāk – nav jādala telpa ar svešiem cilvēkiem, un brauciens ir bez apstāšanās pieturās.

Atsevišķiem nozares spēlētājiem šāda konkurence nav pa prātam, un viņi nesaprot, kā legālā veidā vispār ir iespējams nodrošināt tik zemas cenas. Iespējams, tāpēc jautājumam arvien lielāku uzmanību sāk pievērst arī Valsts ieņēmumu dienests (VID). Tiek lēsts, ka taksometru pakalpojumu sfērā ēnu ekonomikas īpatsvars veido pat 80%. Straujais ēnu ekonomikas pieaugums degradē un kropļo nozari. Paši uzņēmēji aprēķinājuši, ka četri no pieciem taksometriem nemaksā nodokļus pilnā apmērā, turklāt, ja nozare tiktu sakārtota, jau 2016. gadā budžeta ieņēmumi pieaugtu par četriem miljoniem eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

IK Sandotax taksometra pakalpojumus Aizputes novadā pagaidām vairs nesniegs. Uzņēmums varētu atgriezties, ja tiks mazināta kriminogēnā situācija novadā, vēsta reģionālais medijs Kursas Laiks.

Jau otro nedēļu novada iedzīvotājiem vairs neesot pieejami taksometra pakalpojumi. Līdz šim tos sniedza uzņēmums Sandotax, kas reģistrēts Kuldīgā.

«Šādu lēmumu pieņēmām samilzušās kriminogēnās situācijas dēļ Aizputes novadā, jo īpaši pēdējā laikā. Bija aizgājis jau pat tik tālu, ka saņēmām viltus izsaukumu uz Dzērvi un darbiniekiem tika draudēts. Jauniešu bandas meta ar pudeli pa taksometru, tika izsisti logi. Tāpat tika apzagts dzīvoklis, kuru īrējām. Baidījāmies par saviem darbiniekiem un īpašumiem, jo kārtības nav. Žēl, jo Aizputes novada iedzīvotāji taksometra pakalpojumus izmantoja,» Kursas Laikam skaidrojusi IK Sandotax īpašniece Kristīne Zapacka.

Komentāri

Pievienot komentāru
Transports un loģistika

Taksometru pakalpojumu jomai izstrādā vienotu regulējumu

Elīna Pankovska, 25.08.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Patlaban spēkā esošie normatīvie akti taksometru pakalpojumu jomā ir sadrumstaloti, tāpēc plānots apvienot spēkā esošos normatīvos aktus. Piemēram, viena un tā paša jēdziena apzīmēšanai dažādos noteikumos tiek lietoti atšķirīgi termini.

Lai to novērstu, Satiksmes ministrija izstrādājusi noteikumu projektu par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem, kas 25. augustā tika izskatīts Valsts sekretāru sanāksmē, DB informēja Satiksmes ministrija.

Jaunais regulējums paredzēs taksometru noformējuma un aprīkojuma prasības, pārvadājuma līguma būtiskās sastāvdaļas, norēķinu kārtību par braucienu taksometrā, bagāžas pārvadāšanas nosacījumus, kā arī pasažieru un vadītāja tiesības un pienākumus.

Šobrīd taksometru pakalpojumu jomu regulē vairāki normatīvie akti – «Noteikumi par pasažieru pārvadāšanu ar vieglajiem taksometriem», «Noteikumi par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu tehniskajām prasībām», «Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība», «Noteikumi par metroloģiskajām prasībām taksometra skaitītājiem» un citi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Atpūta

Godīgs taksometra vadītājs pasludināts par varoni

Lelde Petrāne, 22.11.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāds godīgs taksometra vadītājs pasludināts par varoni, jo atdevis 426 tūkstošus latu pārim, kas nejauši šādu naudas summu atstājis viņa automašīnā, vēsta metro.co.uk.

70 gadus vecais Sia Ka Tians neesot spējis noticēt savām acīm, atrodot milzīgo naudas apjomu. Tā piederējusi pārim, kas atpūtās Singapūrā.

Pēc pāra izlaišanas pie iepirkšanās centra, taksometra vadītājs devies uz stāvlaukumu, kur konstatējis, ka uz aizmugurējā sēdekļa melnā papīra maisiņā atrodas nauda. Vēlāk, pirms vēl pāris ziņojis par naudas pazušanu, viņš to nodevis uzņēmuma pazaudēto lietu nodaļai

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Latvijā uzņēmumu nodibinājis viens no pasaulē ietekmīgākajiem IT nozares prātiem

NOZARE.LV, 16.10.2013

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

ASV uzņēmējs Treviss Kaleniks, kuru žurnāls Time ierindojis starp 25 pasaulē ietekmīgākajiem informācijas tehnoloģiju nozares prātiem, Latvijā nodibinājis uzņēmumu SIA Uber Latvia, liecina firmas.lv informācija.

Taksometru kompānija Uber, kas piedāvā inovatīvu mobilo aplikāciju ekskluzīvu taksometru izsaukšanai, savu darbību uzsāka 2009.gadā kā Silīcija ielejas jaunuzņēmums un kopš tā laika ir izpletusies gan ASV, gan citviet pasaulē.

Taksometru izsaukšanas aplikāciju Uber 2010.gadā pirmoreiz iedarbināja Sanfrancisko, bet kompānijas ienākšana jaunos tirgos bieži ir izsaukusi asu reakciju no vietējiem taksometru pārvadātājiem. Patlaban Uber ir iesaistīts arī tā sauktajos Ņujorkas takšu karos.

Latvijā 10.oktobrī dibinātās kompānijas valdes priekšsēdētājs ir pats Kaleniks, bet valdes loceklis - Raiens Alans Greivs. Uzņēmuma apmaksātais pamatkapitāls ir 2846 eiro, un tas pilnībā pieder Nīderlandes galvaspilsētā Amsterdamā reģistrētajai kompānijai Uber International Hoding B.V..

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Taksometru asociācija uzskata, ka ikdienas taksometru šoferu sodīšanu būtiski neuzlabos situāciju taksometru nozarē, bet ir nepieciešama stingrāki kritēriji taksometru biznesam.

Latvijas vieglo taksometru nozares darba devēju organizācija (LVTNDDO) priekšsēdētāja vietnieks Aleksejs Ignatjevs uzsver, ka taksometrus katru dienu kontrolē ne mazums institūciju - gan RD Kontroldienests, gan Ceļu policija, gan VID, gan Darba inspekcija. «Es zinu, ka katru dienu tiek uzlikti sodi un izsaukti šoferi un firmas vadītāji uz attiecīgo organizāciju komisijām. Bet šāda rīcība esošo situāciju praktiski neuzlabo,» viņš uzsver.

«Nenoliedzot to faktu, ka taksometru nozarē ir problēmas un dažkārt notiek krāpšana attiecībā pret klientiem, lūdzu ņemt vērā faktu, ka taksometru pārvadājumu nozarē tikai Rīgā vien ir 78 licencētas firmas un 1692 taksometri. Pie šādiem skaitļiem ir utopiski cerēt, ka būs 100% kārtība,» paziņojumā uzsver Latvijas vieglo taksometru nozares darba devēju organizācija (LVTNDDO).

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

VK rekomendācija armijā saprasta kā pavēle, uzsākot reiderismam līdzīgas darbības pret uzņēmēju

Jānis Goldbergs, 18.10.2021

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“...lai Aizsardzības ministrijai jebkurā brīdī būtu operatīvi pieejama informācija, kas varētu kalpot par pamatu iespējai atgūt nomas objektu Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, aizsardzības resora vajadzībām, izbeidzot nomas līgumus bez būtiskiem papildu izdevumiem no valsts budžeta”.

Tā skan Valsts kontroles revīzijas ziņojuma Vai īpašumu Rīgā, Krustabaznīcas ielā 11, aizsardzības resors pārvaldījis valsts interesēs? būtiskākā rekomendācija Aizsardzības ministrijai un Nacionālajiem bruņotajiem spēkiem.

SIA Arsan, kas noslēdzis neapdzīvoto telpu nomas līgumu uz 40 gadiem ar NBS pirms vairāk nekā 20 gadiem, lielākā ķeza ir, ka VK rekomendācija armijā ir uztverta kā nepārprotama pavēle. Uzņēmuma valdes loceklis Endo Lapsa pēc ilgstošas komunikācijas ar Aizsardzības ministriju un NBS sapratis, ka jāvēršas pie civilām amatpersonām pēc taisnības, un uzrakstījis vēstuli premjeram un aizsardzības ministram ar situācijas skaidrojumu, tomēr atbildi turpat divu mēnešu laikā tā arī nav saņēmis. Tikmēr objektā notiek kaut kas, ko var pielīdzināt reiderismam uzņēmējdarbības vidē ar to atšķirību, ka šajā gadījumā to realizē NBS un Aizsardzības ministrija. Dienas Bizness lūdza Endo Lapsu skaidrot situāciju īsāk un tiešāk, nekā tas darīts četru A4 formāta lapaspušu garajā vēstulē premjeram, kuru gan pilnā apmērā pievienojam intervijas noslēgumā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Pieaug pieprasījums pēc statuetes, ko izmantoja, uzbrūkot Berluskoni

, 15.12.2009

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Milānā suvenīru tirgotāju bizness uzņēmis jaunus apgriezienus. Strauji audis pieprasījums pēc statuetēm, ar kādu nedēļas nogalē uzbruka Itālijas premjerministram Silvio Berluskoni, ziņo Reuters.

«Pārdošanas apjomi pavisam noteikti ir uzlabojušies. Cilvēki to [statueti] pērk kā šī notikuma suvenīru. Šķiet tā ir kļuvusi par vienu no populārākajām Ziemassvētku dāvanām,» norādījis kāds tirgotājs katedrāles laukumā, kur notika uzbrukums Itālijas premjeram.

Db.lv arī ziņoja, ka laikā, kad notika uzbrukums, Itālijas premjers uzrunājis savus atbalstītājus, bet novēroti arī protestētāji. Tikšanās laikā viņš atbalstītājiem sacījis: «Viņi krāso mani kā briesmoni, bet es nedomāju, ka es tāds esmu - pirmkārt, tāpēc, ka es labi izskatos, otrkārt, tāpēc, ka es esmu diezgan labs zellis.»

Komentāri

Pievienot komentāru