Latvijā ir vairāki vietējo ražotāju zīmoli, kuri patērētājiem pazīstami kopš padomju laikiem un vēl senāk. Lielākā daļa no tiem nav piedzīvojuši būtiskas pārmaiņas produkta piedāvājuma ziņā, bet, ejot laikam līdzi, ir mainījusies zīmolu komunikācija.
«Vēsturiskos zīmolus no citiem atšķir emocijas un vērtības, ar kurām mērķauditorija vēlas asociēties un identificēties. Tā var būt gan kvalitātes garantija, gan tradīcijas, gan bērnības atmiņas,» norāda Rīgas Biznesa skolas mārketinga pasniedzēja, a/s Rīgas piena kombināts mārketinga direktore Inese Eglīte.
Lai zīmols ar senām tradīcijām būtu pievilcīgs arī jaunajai paaudzei, ir nepieciešami vairāki priekšnoteikumi. «Pirmkārt, tā ir zīmola unikalitāte un nemainīgās vērtības. Otrkārt, ar zīmolu saistītā noturīgā kvalitāte. Treškārt, zīmola spēja mainīties līdzi laikam un patērētājam,» uzskaita AS Latvijas balzams zīmolu direktors Valters Kaže.
Pielāgojoties mūsdienām, izmaiņas ir neizbēgamas. Tie ir gan papildinājumi zīmola produktu klāstā, gan iepakojuma dažādošana. Bez racionālajām vērtībām, jauniem produktiem, zīmolam ir jāsniedz arī emocionālās. «Galvenais faktors, kā nodrošināt, lai zīmols ar senām tradīcijām būtu pievilcīgs arī jaunajai paaudzei, ir veids (kā?) un stāsta saturs (ko?), ar ko tiek uzrunāta mērķauditorija. Pats zīmols var būt simtiem gadu vecs, bet, izvēloties laikam atbilstošu mārketinga komunikāciju, iespējams ļoti veiksmīgi uzrunāt arī paaudzi, kura ir daudzkārt jaunāka par paša zīmola pirmsākumiem,» pauž AS Aldaris komunikāciju direktore Laura Krastiņa.
Emocijas un vērtības pārdzīvo laiku pārbaudi, taču mainās uzrunāšanas veids dažādām auditorijām, piekrīt I. Eglīte. «Piemēram, gados jaunāka auditorija ir vairāk atvērta interaktīvai saziņai ar zīmolu un labprātāk iesaistās tā veidošanā nekā gados vecāka auditorija.»
#1/7
Arī Dzintars sistemātiski paplašina savas produkcijas klāstu. Analizējot jauno produktu pārdošanas apjomus un veidus, var secināt, ka Dzintars ir spējis ne tikai saglabāt, bet arī piesaistīt jaunus maksātspējīgus klientus, starp kuriem ir arī jaunā paaudze. Pirms dažiem gadiem Dzintara klienta vidējais vecums bija 55 gadi, šobrīd tas jau ir ap 40.
#2/7
Lai zīmolam piesaistītu jauno paaudzi, OT Ogres trikotāža sadarbojas gan ar atzītām Latvijas modes māksliniecēm, piemēram, Natāliju Jansoni un Irīnu Košakovu, gan rīko jauno dizaineru konkursu.
#3/7
Zīmola konumikācijai jābūt divvirzienu. Rīgas melnā balzama jubilejas etiķetes tapšana aktīvi norisinājās sociālajos tīklos, stāsta etiķetes dizaina konkursa uzvarētāja Madara Matisone.
#4/7
Zīmola dzīves ilgumu lielā mērā nosaka tā spēja dzīvot līdzi laikam un piepildīt savu patērētāju vēlmes, nozīmīgas ir arī investīcijas un prasme uzrunāt savu auditoriju, uzskata NP Foods mārketinga direktore Ilze Priedīte.
#5/7
Rīgas Piena kombināta (RPK) ražotais saldējums Pols, kas ir viens no senākajiem saldējuma zīmoliem Latvijā, daudziem Latvijas iedzīvotājiem asociējas ar bērnību. «Mēs vēlamies, lai šī asociācija saglabājas. Līdz šim Pols izmantoja klasiskos komunikāciju kanālus, taču šogad, kad pilnībā atjaunojām Pola zīmolu, izvēlējāmies radošākas komunikācijas formas saziņā ar gados jaunāko auditoriju. Viena no tām - aktivitātes sociālajos medijos. Iesaistījām auditoriju arī Pola vides reklāmas izveidē - aicinājām iesūtīt pašu uzņemtās fotogrāfijas ar saldējumu Pols un kļūt par Pola reklāmas sejām,» pieredzē dalās RPK mārketinga direktore.