Nesakritības konta īpašnieka vārdā, uzvārdā un konta numurā var nebūt šķērslis naudas pārskaitījuma veikšanai, jo daļā kredītiestāžu nav nepieciešams ievadīt pareizu personas vārdu un uzvārdu, pietiek tikai ar konta numuru.
Tādējādi, ja ievadīts pareizs saņēmēja vārds un uzvārds, bet konta numurs pieder citai personai, pārskaitījumu saņems cilvēks, kurš ir konta numura īpašnieks. Ja pārskaitītājs konstatējis, ka nauda nav nonākusi līdz īstajai personai, viņš var vērsties bankā, lai anulētu maksājumu.
Vairāk – galerijā augstāk!
#1/4
Luminor Komunikācijas projektu vadītāja Lita Juberte-Krūmiņa
Klientu pārskaitījumi pamatā tiek veikti pēc starptautiski atzīta saņēmēja IBAN konta numura, kas nodrošina ātrāku maksājumu apstrādi un samazina kļūdas iespējas, jo tas sastāv no noteiktas ciparu kombinācijas. Drošības nolūkos arī internetbankā ir iestrādātas īpašas IBAN ciparu kontrolsummas pārbaudes.
Ja tomēr, ievadot IBAN konta numuru, ir radusies kļūda, maksājums var tikt izpildīts, neņemot vērā saņēmēja vārdu. Šādā gadījumā maksājuma veicējam jāvēršas savā bankā, lūdzot maksājumu atgriezt. Pēc pieprasījuma maksātāja banka sazinās ar saņēmēja banku, kas, savukārt, lūdz apstiprinājumu maksājuma atgriešanai no klienta, kura kontā nauda nepareizi ieskaitīta.
Pērn Eiropas Parlaments izdeva saistošu regulu, kurā noteikts bankām ieviest papildu pareizības pārbaudes maksājumiem virs 1000 EUR. Regulā minētie mehānismi un kārtība ir noteikti šā gada septembrī izdotās Eiropas uzraudzības iestādes vadlīnijās un, lai bankas šīs vadlīnijas ieviestu, ir dots pārejas posms.
Lai maksājumu izpilde noritētu bez aizķeršanās, aicinām klientus vienmēr precīzi norādīt informāciju par saņēmēju (vārds, uzvārds, nosaukums, adrese/valsts, dzimšanas gads/personas kods). Tāpat maksājuma mērķī jānorāda skaidra un nepārprotama informācija, par ko ir veikts maksājums. Ja pievienotā informācija ir neskaidra vai rada šaubas, bankām ir tiesības informāciju precizēt.
#2/4
Swedbank mediju attiecību vadītāja Kristīne Jakubovska
Ja maksājums tiek veikts no viena Swedbank konta uz citu, bankas sistēma automātiski pārbauda, vai klienta norādītais saņēmēja IBAN konts atbilst norādītajam saņēmēja vārdam, uzvārdam vai uzņēmuma nosaukumam. Ja dati nesakrīt, internetbanka paziņo par kļūdu. Veicot maksājumu uz citas bankas kontu, šādu pārbaudi nevar nodrošināt. Līdz ar to, ja maksājums tiek veikts uz kontu citā bankā, tas tiek izpildīts, pamatojoties uz maksājuma rīkojumā norādīto saņēmēja konta numuru - saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likumu. Tāpēc svarīgi, veicot maksājumu, pārbaudīt arī ievadīto datu pareizību. Lai klienti būtu uzmanīgi, aizpildot maksājuma formu, mūsu internetbankā ir arī brīdinājums, ka maksājums var tikt izpildīts, pamatojoties tikai uz klienta norādīto saņēmēja konta numuru.
Jāatzīmē, ka nejauši izveidot kļūdainu jeb neeksistējošu IBAN konta numuru EEZ ietvaros nav iespējams - tiklīdz mainās kāds cipars kontā, tad IBAN paliek pēc struktūras nepareizs un maksājums netiek akceptēts. Taču pastāv iespēja, ka klients kļūdaini norāda citas personas eksistējošu konta numuru. Ja notikusi šāda kļūda un klientam ir naudas saņēmēja konta īpašnieka dati, klienti var atrisināt situāciju arī savā starpā. Ja saņēmēja (IBAN konta īpašnieka) dati nav pieejami, sūtītājs var maksājumu atsaukt ar bankas palīdzību. Banka sazinās ar saņēmēju vai saņēmējbanku un koordinē naudas atgriešanas pieprasījumu, izpildīta maksājuma naudas atgriešana ir iespējama ar saņēmēja piekrišanu. Praksē pieteikumu no klientiem par to, ka kāds maksājums kļūdaini veikts uz nepareizi ierakstīto kontu, ir diezgan maz.
#3/4
Banka Citadele Ārējās komunikācijas vadītāja Baiba Ābelniece
Aicinām klientus vienmēr drošības pēc divreiz pārbaudīt konta numuru, uz kuru vēlas nosūtīt maksājumu. Konta numurs ir galvenā informācija par adresātu, kam tiek sūtīts maksājums. Tādiem maksājumiem, kas tiek pārskaitīti uz Citadeles kontiem par summu virs 15 000 eiro, pārbaudām saņēmēja vārdu, uzvārdu vai nosaukumu, vai tas sakrīt ar konta numuru. Ja nesakrīt, tad šo naudu atgriežam pārskaitītaja kontā.
Ja ir gadījies kļūdīties un veikt pārskaitījumu uz nepareizu kontu, tad klients var atsaukt maksājumu. Šādi gadījumi ir ļoti reti, un kopumā klienti ļoti atbildīgi un akurāti izturās pret saviem naudas pārskaitījumiem. Ja maksājumi kādam adresātam tiek sūtīti regulāri, tad būtu noderīgi izveidot šablonu, ko izmantot gan internetbankā, gan mobilajā aplikācijā, un katru reizi no jauna nevajadzēs ievadīt konta numuru un vēl pārliecināties, vai tas ir pareizi ievadīts.
#4/4
AS SEB banka Korporatīvās komunikācijas pārvaldes Komunikācijas projektu vadītāja Jeļena Riļejeva
SEB banka izpilda maksājumus atbilstoši Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma prasībām, t.i. banka izpilda maksājumus atbilstoši norādītajam saņēmēja konta numuram (IBAN). Un par to, vai konta numurs ir ievadīts pareizi, jāpārliecinās maksātājam.
Protams, bankā ir procedūras maksājumu atsaukšanai, taču jāņem vērā, ka naudas atgriešana ir iespējama vien ar maksājuma saņēmēja piekrišanu. Jāsaka gan, ka gadījumi, kad maksājums tiek atsaukts, jo bija nepareizi ievadīts konta numurs, nav bieži.