Jaunākais izdevums

Zivju faunas saglabāšanā patlaban visnozīmīgākā upe ir Gauja, bet tai seko Daugava, noskaidrots Valsts zinātniskā institūta "Bior" Latvijas upju pētījumā "Latvijas upju ierindošana prioritārā secībā pēc to esošās un potenciālās nozīmes zivju faunas saglabāšanā".

Kā informēja "Bior" pārstāve Ilze Dimante, institūta vadošie pētnieki sadarbībā ar Latvijas Vides, ģeoloģijas un meteoroloģijas centru šogad pētīja Latvijas upes 19 000 kilometru garumā.

Kā uzsvēra vadošais "Bior" pētnieks Didzis Ustups, pētījuma mērķis bija noteikt, kuras no upēm un tajās esošie šķēršļi zivju migrācijai ir visnozīmīgākās un kāds būtu ieguvums, ja šie šķēršļi tiktu likvidēti.

Pētījumā izmantota gan zinātnieku rīcībā esošā informācija par upēm un tajās esošajiem zivju migrācijas šķēršļiem, gan aplikācija "Dabasdati.lv", kurā iedzīvotāji ziņoja par upēs konstatētajiem šķēršļiem.

Kā liecina apkopotie dati, ja upēs tiktu veikti visi iespējamie to kvalitātes uzlabošanas pasākumi, proti, pilnībā nodrošināta zivju migrācija un novērsta meliorācijas, lauksaimniecības, hidroelektrostaciju (HES) ekspluatācijas un cita veida nelabvēlīgā ietekme, visnozīmīgākā upe joprojām būtu Gauja, bet tai cieši pietuvotos Daugava. Balstoties uz sagaidāmajām nozīmīguma izmaiņām, pētījumā upes iedalītas vairākās grupās.

Pēc "Bior" pārstāves paustā, viens no nozīmīgākajiem faktoriem, kas nelabvēlīgi ietekmē upju zivju faunu, ir migrācijas šķēršļi, turklāt upes var ietekmēt gan viens individuāls šķērslis, gan vairāku šķēršļu kaskāde.

Pētījumā identificēti pieci visnozīmīgākie zivju migrāciju ietekmējošie šķēršļi, kā arī 53 citi nozīmīgākie individuālie šķēršļi, kuru ietekmes samazināšana dotu vislielāko tūlītējo ieguvumu zivju faunas aizsardzībai. Zīmīgi, ka vairāk nekā puse no nozīmīgākajiem šķēršļiem ir HES.

Šķēršļu kaskādes ietekmi nosaka pati upe un kaskādē esošo šķēršļu skaits. Novācot pilnīgi visus sateces baseinā esošos šķēršļus, vislielākais ieguvums būtu Daugavā, taču ļoti lielu pienesumu sniegtu visu šķēršļu nojaukšana arī Gaujā, Dienvidsusējā, Bērzē un citās upēs.

Vairākos gadījumos sagaidāmais efekts pēc kāda šķēršļa nojaukšanas vairākkārtīgi palielinātos, ja tiktu nodrošināta zivju migrācija lejpus šī šķēršļa esošajās upēs. Vislielākais ieguvums sagaidāms virs Rīgas HES un citām Daugavas HES esošajās upēs, taču ļoti lieli uzlabojumi ir sagaidāmi, novācot šķēršļu kaskādes arī Tirzā, Amatā un citās upēs. Pētījuma rezultāti ļaus palielināt upju apsaimniekošanas pasākumu efektivitāti, uzsvēra Dimante.

Eiropas Jūrlietu, zivsaimniecības un akvakultūras fondā ir paredzēts speciāls finansējums upju stāvokļa uzlabošanai, un šī projekta rezultāti ļaus upju apsaimniekotājiem izdarīt informētu izvēli un šķēršļu izvākšanu vai citus apsaimniekošanas pasākumus īstenot upēs, kurās šo pasākumu īstenošana sniegs vislielāko pienesumu zivju faunas aizsardzībai.

Pārtikas drošības, dzīvnieku veselības un vides zinātniskais institūts "Bior" ir viens no lielākajiem zinātniskajiem institūtiem Latvijā. Tā Zivju resursu pētniecības departaments veic zivju krājuma novērtēšanu Latvijā un ir iesaistījies vairākos Latvijas un starptautiskajos upju zivju faunas izpētes un aizsardzības projektos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pie Strenčiem uz tilta pār Gauju turpinās būvdarbi (reģionālais autoceļš Smiltene-Strenči (P25) (28,34. km) - jūlijā izbūvēti divi jauni dzelzsbetona laidumi agrāko tērauda siju laidumu vietā, līdz ar to tagad visas tilta konstrukcijas ir no monolīta dzelzsbetona un 100 m garais tilts ir jau ieguvis vienotu arhitektonisko veidolu.

Būvdarbu laikā satiksme ir nodrošināta pa saliekamo metāla konstrukciju tiltu, informē VSIA Latvijas Valsts ceļi.

Kopš būvdarbu sākuma pērn rudenī tilta četriem betona laidumiem ir iebetonēta brauktuves daļa un jaunās ietvju konsoles, izbūvēta hidroizolācija un brauktuves daļā ieklāts tilta vēsturiskā bruģakmens segums, kas pēc pārbūves klās tilta brauktuvi visā garumā. Strenču pusē ir izbūvēts monolīts dzelzsbetona balsts uz pāļiem, kā arī veikti nepieciešami tilta balstu betonēšanas darbi.

Maija beigās, pēc divu mēnešu tehnoloģiskā pārtraukuma, kad ūdens līmenis Gaujā bija pietiekami nokrities, tika uzsākti jauno laidumu betonēšanas sagatavošanas darbi - uzstādīja turas, veidņus un tērauda stiegrojumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Sākas Vidzemes šosejas (A2) pārbūve posmā no Sēnītes līdz Siguldai (39,44.–46,30. km), kas turpināsies līdz nākamā gada rudenim.

Būvdarbu laikā vienu brauktuvi slēgs satiksmei un satiksmi organizēs pa otru brauktuvi, autovadītājiem jārēķinās, ka satiksme šajā posmā būs palēnināta.

Darbu ietvaros paredzēts pārbūvēt ceļa segas konstrukciju, vietām tā tiks pārbūvēta pilnībā, tai skaitā izbūvējot salturīgo kārtu, vietām tiks izbūvēta reciklētā kārta. To visu nosegs jauns asfaltbetons trijās kārtās. Pārbūvētās ceļa segas kalpošanas laiks būs 20 gadu.

Pārbūvēs arī Inčupītes un Egļupes caurtekas, kā arī gājēju un velosipēdistu tuneli zem Vidzemes šosejas Gaujas ciematā (42,77. km), savukārt pieturvietās “Indrāni” un “Gauja” atjaunos esošos paviljonus.

Pārbūvi sāks ar labās puses brauktuvi virzienā uz Siguldu. Augusta pirmajās nedēļās veiks nepieciešamos darbus, lai mēneša vidū satiksmi pārslēgtu uz kreisās puses brauktuvi. Šāda satiksmes organizācija saglabāsies līdz ziemas tehnoloģiskajam pārtraukumam, kas atkarībā no laikapstākļiem ir plānots no novembra. Lai posmu ziemā varētu atvērt satiksmei, līdz tehnoloģiskajam pārtraukumam tur paredzēts izbūvēt asfalta apakškārtu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uz Vidzemes šosejas (A2) turpinās remontdarbi posmā no "Sēnītes" līdz Siguldai, informē VSIA "Latvijas valsts ceļi" pārstāvji.

Darbi notiek labās puses brauktuvē virzienā uz Siguldu, to laikā satiksme organizēta par kreisās puses brauktuvi, kur noteikts ātruma ierobežojums 70 un 50 kilometri stundā.

Labās puses brauktuvē pašlaik darbi notiek no "Sēnītes" līdz Egļupei, bet atlikušā labās brauktuves posma izbūvi plānots uzsākt tuvākajā laikā. Posmā sakārto ūdens atvadi, rok grāvjus un ceļa nodalījuma joslu atbrīvo no krūmiem. Vietās, kur paredzēta ceļa segas pilnā pārbūve, izbūvē drenējošo slāni. Citur notiek reciklētās kārtas izbūve, un pie Egļupes iesākta asfalta apakškārtas izbūve.

Gaujas ciematā atjauno gājēju un velosipēdistu tuneli zem Vidzemes šosejas, kur paredzēts sākt tuneļa hidroizolācijas un jauno dzelzsbetona atbalstsienu izbūvi. Paralēli šiem darbiem pie tuneļa notiek lietus kanalizācijas izbūve.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ādažos, ceļoties ūdens līmenim Gaujas upē, applūdusi privātmāju teritorija, tāpēc sākta iedzīvotāju evakuācija, apstiprināja Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests (VUGD).

Šorīt ap plkst.8 glābēji saņēma izsaukumu uz Nūrnieku ielu, kur, ceļoties ūdens līmenim Gaujas upē, applūdusi privātmāju teritorija.

Notikuma vietā konstatēts, ka applūdusi ceļa braucamā daļa un teritorija pie vairākām dzīvojamām mājām, līdz ar to bija nepieciešams apsekot teritoriju.

Patlaban, izvērtējot iespējamo apdraudējumu, glābēji ar laivu no privātmājām evakuē cilvēkus un mājdzīvniekus. Darbi veikti sadarbībā ar Ādažu novada pašvaldību.

Ādažu novada pašvaldība sociālajos tīklos norādījusi, ka arī Strautkalnu ceļš ir daļēji applūdis un pašreiz tiek atbrīvots no ledus sanesuma. Pašvaldība lūdz iedzīvotājus izmantot citu ceļu.

Par 35 centimetriem Gaujā cēlies ūdens līmenis Carnikavā, sasniedzot 1,25 metrus. Pašvaldības policija turpina uzraudzīt situācijas attīstību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmums Soira šogad nosaukts starp labākajiem pārtikas un dzērienu ražotājiem pasaulē, iegūstot augsto, 2-zvaigžņu Great Taste balvu abiem vērtētajiem sieriem.

Pasaules vadošās pārtikas vērtēšanas sistēmas Great Taste eksperti 2023.gadā lēmuši piešķirt 2 zelta zvaigznes abiem pieteiktajiem sieriem: cietajam sieram Birznieku un mīkstajam sieram Gauja.

Konkursā, kuram tika pieteikti 14 195 produkti, stingrā, aklās vērtēšanas žūrija nodēvējusi Soira produktus par tādiem “no kuriem grūti atteikties”.

Katru gadu Great Taste piešķir trīs nominācijas:

1 zvaigzne – “ēdiens / dzērien, kas sniedz fantastisku garšu”

2 zvaigznes – “krietni pārsniedz vienkārši labu garšu”

3 zvaigznes – “nepārspēti garšīgs ēdiens / dzēriens”

Aprakstīts kā “brīnišķīgs meistardarbs, kura intensīvais laba piena aromāts apliecina piena devēju labturību, bet saldenā riekstainā garša burtiski dejo vienotā harmonijā. Siers ar pārsteidzošu dziļumu”, cietais siers “Birznieku” guva žūrijas atzinību.

Komentāri

Pievienot komentāru