Būve

Sodi energobūvniekiem par dalību kartelī varētu audzēt pakalpojuma cenas

Elīna Pankovska, 28.06.2013

Jaunākais izdevums

Ja stāsies spēkā sodi saistībā ar energobūvniecības uzņēmumu dalību varētu pieaugt šī pakalpojuma cenas . Šādu iespēju pieļauj DB aptaujātie nozares eksperti. Tas gan būtu pie nosacījuma, ja stātos spēkā ierobežojumi un uzņēmumiem vajadzētu ne tikai maksāt Konkurences padomes (KP) uzliktos naudas sodus, bet arī visi 26 iesaistītie uzņēmumi tiktu uz gadu izslēgti no dalības iepirkumos.

«Tās ir aptuveni 2/3 uzņēmumu, kas Latvijā darbojas energobūvniecības jomā, un tas, ka gadu tie, iespējams, nevarēs piedalīties iepirkumos, varētu izraisīt lielu cenu kāpumu šajā jomā,» pieļauj SIA Vidzemes energoceltnieks valdes priekšsēdētājs Jānis Bikiņš. To DB atzīst arī citi nozares pārstāvji, norādot, ka tad faktiski atliktu tikai mazie un jaunie uzņēmumi, kas varētu netikt galā ar apjomiem un pieprasītajām jaudām.

Jānorāda, ka KP pieņēmusi lēmumu par konkurences kropļošanu un cenu sadārdzināšanu kopumā vairāk nekā 300 iepirkumos sodīt 26 uzņēmumus, kas veic energobūvdarbus. Kopumā ir piemērots naudas sods vairāk nekā divu miljonu latu apmērā, kā arī izslēgšana no dalības iepirkumos uz vienu gadu. Jāmin gan, ka sodītie uzņēmumi varēs darboties kā apakšuzņēmumi, ja to veikto darbu apjoms nepārsniegs 20%. Sods aprēķināts procentos no uzņēmuma iepriekšējā gada apgrozījuma, ņemot vērā pārkāpuma ilgumu un smagumu. Attiecīgi lielāks sods piemērots uzņēmumiem, kas piedalījās vairākos «kartelizētajos» iepirkumos. Procentuāli šīs lietas ietvaros KP piemērojusi iestādes pastāvēšanas laikā bargākos sodus, atzīmēja padomes vadītāja Sarmīte Ābrama.

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Ceļā uz enerģētisko drošību Latvija atpaliek no kaimiņvalstīm

Jānis Goldbergs, 19.04.2022

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neskatoties uz to, ka jau pēc diviem gadiem plānots desinhronizēt Baltijas elektrotīklu no Krievijas un Baltkrievijas, sinhronizējoties ar pārējo Eiropu, Latvija ir iestigusi divus gadus ilgā iepirkumu procedūrā par sinhrono kompensatoru iegādi un uzstādīšanu.

Divi no trīs iepirkuma dalībniekiem SIA Reck un Grieķijas kompānija Mytilineos S.A., nupat iesniegušas sūdzību IUB par AS Augstsprieguma tīkls veikto iepirkumu, jo uzskata, ka iepirkuma veicējs nav organizējis atklātu un pārskatāmu procedūru, nodrošinot tajā vienlīdzīgu attieksmi un godīgu konkurenci.

Uz interviju par notiekošo Dienas Bizness aicināja RECK valdes priekšsēdētāju Viesturu Kaģi.

Sākšu no vispārīgā. Kāda šobrīd ir situācija energobūvniecībā?

Enerģētikas nozare nav atrauta no tautsaimniecībā aktuālajiem procesiem. Atzīšu, ka tik nedroša un neprognozējama situācija enerģētikas tirgū kā šobrīd nav bijusi. Ņemot vērā karu Ukrainā un ieviestās sankcijas pret Krieviju, protams, izjūtam lielu izmaksu sadārdzinājumu, jo daudzas izejvielas (piemēram, melnais un krāsainais metāls) ienāca no Krievijas un Baltkrievijas. Mums jāiepērk ne tikai kabeļi, bet arī jābūvē dažādas konstrukcijas no metāla un dzelzsbetona. Protams, mūsu nozarē primārās ir vara un alumīnija cenas. Un atkal – lielākā daļa ražotāju atradās tieši Krievijā, tāpēc jau šobrīd strādājam ar piegādātājiem no citām valstīm. Līdz ar cenu sadārdzinājumu nākamā problēma ir nespēja prognozēt cenas. Ja agrāk saņēmām cenu piedāvājumus produkcijai, kuriem derīguma termiņš ir mēnesis, tad tagad – nedēļa. Visā būvniecības nozarē šobrīd ir krīze, un mēs gaidām operatīvu rīcību valdības līmenī, pabeidzot un apstiprinot cenu indeksācijas modeli. Šī ir normāla prakse citās valstīs, ka, slēdzot līgumus, tiek iestrādāta indeksācijas formula gan cenu kāpuma, gan arī samazinājuma gadījumā. Tas ir ļoti labs veids, kā abām līgumslēdzējām pusēm izvairīties no riskiem, ar ko saskaramies šobrīd. Piekrītu arī Latvijas Būvuzņēmēju partnerības paustajam, ka nepieciešama reālistiska vismaz 12 mēnešu valsts pasūtījumu prognoze. Diemžēl līdz šim valsts pārvalde nav spējusi izveidot caurspīdīgu un centralizētu publiskā pasūtījuma prognozi. Vēlos uzsvērt, ka gan ierēdniecībai, gan valdībai ir jāapzinās, ka mēs visi esam vienā laivā. Ja valsts sektors nespēs operatīvi un pragmatiski pieņemt lēmumus, roku rokā sadarbojoties ar visu nozaru (ne tikai būvniecības) pārstāvjiem, valsts ekonomika jeb mūsu kopējā laiva sāks grimt.

Komentāri

Pievienot komentāru