Citas ziņas

Nodoklis izģērbs plikus

D. Preisa [email protected], M. Fridrihsone [email protected], 23.04.2007

Jaunākais izdevums

Līdz 15. maijam valdī-bai jāapstiprina jau-nās bāzes vērtības, joprojām nav skaidrs, vai nākamgad mainīsies nekustamā īpašuma nodok-ļa (NĪN) likme. Valsts zemes dienesta (VZD) ziņojumā par kadastrālo vērtību bāzes izstrādi VZD brīdina, ka, apstiprinot izstrādāto kadastrālo vērtību bāzi un nemainot nekustamā īpašuma nodokļa politiku, jau no 2008. gada 1. janvāra būtiski pieaugs NĪN slogs.

Pieaugs visiem

Tā, piemēram, lauku zemju kadastrālās vērtības pieaugs no 1.5 līdz 3.4 reizēm, bet vidēji valstī - 2 reizes, taču lauku īpašumiem, kuros ir dzīvojamā māja un kuri atrodas piepilsētu vai piejūras dārgajās zonās, šis pieaugums būs ievērojami lielāks. Vēl dramatiskāk - līdz pat 22 reizēm pieaugs individuālo dzīvojamo māju zemes bāzes vērtības. Vidēji valstī tās augs 5.6 reizes, taču Rīgā raksturīgākā šīs īpašumu grupas bāzes vērtība augs 7.55 reizes, Jūrmalā - 6.9 reizes, bet Alūksnes rajonā - 5 reizes. Individuālo dzīvojamo māju bāzes vērtības varētu pieaugt 1.2 līdz 3.9 reizes, bet daudzstāvu māju bāzes vērtības augs līdz 3.5 reizēm. Jāatzīmē arī, ka daudzstāvu māju bāzes vērtību diapazons Latvijā ir un arī būs ļoti plašs - no 17 Ls par kvadrātmetru Krāslavas, Balvu un Daugavpils rajona pašvaldībās līdz 690 Ls par kvadrātmetru Vecrīgā.

Pieaugs arī dažādu komercdarbībā izmantojamo nekustamo īpašumu kadastrālās vērtības bāzes, jo īpaši teritorijās, kurās līdz šim bija salīdzinoši zemas bāzes vērtības. Tā, piemēram, ņemot vērā Raiskuma un Veselavas pagastiem noteikto nekustamā īpašuma tirgus izmaiņu korekcijas koeficientu 3.1, 150 m2 liela veikala kadastrālā vērtība pieaugs no aptuveni 5000 Ls līdz 15 000 Ls. Attiecīgi var pieaugt arī NĪN maksājums, kas ir 1.5 % no īpašuma kadastrālās vērtības.

Jaunā piedāvājuma nav

Db jau vairākkārt (piem. 08.02.2006.) vēstījis, ka zemes kadastrālās vērtības Rīgā un Jūrmalā bija iecerēts palielināt jau no 2007. gada 1. janvāra, taču, ņemot vērā draudošo NĪN pieaugumu, valdība pērn atlika kadastrālo bāzu vērtību aktualizāciju līdz 2008. gada 1. janvārim, vienlaikus uzdodot Finanšu ministrijai kopīgi ar citām ieinteresētajām pusēm izstrādāt risinājumus nodokļa sloga dramatiska pieauguma novēršanai. Pērnā gada augustā darba grupa sagatavoja piedāvājumu, kas paredzēja Latvijā ieviest diferencētu NĪN likmi no 0.1 % līdz 1. 5 %, vienlaikus piešķirot pašvaldībām tiesības lemt par konkrētas nodokļa likmes piemērošanu. ·o risinājumu atzinīgi novērtēja arī nekustamā īpašuma tirgus speciālisti, norādot, ka šādi pašvaldības iegūtu intrumentu ekonomiskās aktivitātes stimulēšanai, taču pēc 9. Saeimas vēlēšanām koalīcijas partiju iebildumu dēļ ilgi tapušais NĪN politikas izmaiņu piedāvājums valdībā izskatīts netika.

Finanšu ministrijas pārstāve Daiga Reihmane Db atzina, ka darbs pie jaunā likuma "Par nekustamā īpašuma nodokli" vēl turpinās, tādēļ pagaidām nav zināms, vai NĪN likme tiks pārskatīta.

Latvijas Pašvaldību savienības (LPS) priekšsēdētājs Andris Jaunsleinis apstiprināja, ka pēdējo mēnešu laikā no Finanšu ministrijas nav sekojusi nekāda rīcība saistībā ar NĪN izmaiņām, tādēļ LPS jau drīzumā gatavojas tikties ar atbildīgajām amatpersonām.

Piemēram, Jrmalas dome ierosinājusi līdz jaunu NĪN likmju apstiprināšanai atlikt VZD sagatavoto Ministru kabineta noteikumu apstiprināšanu, kas noteiks jaunās kadastrālo bāzes vērtību.

Pašvaldības negrib kļūt par ķīlniekiem

Pašvaldības mudina Finanšu ministriju (FM) beidzot publiskot spēles noteikumus, jo nevēlas glābt iedzīvotājus, piešķirot nodokļu atlaides uz sava rēķina.

Jūrmalas pašvaldība pieņēmusi lēmumu vērsties Ministru kabinetā, FM, Latvijas pašvaldību asociācija (LPS) un Lielo pilsētu asociācijā ar ieteikumiem, kā novērst būtisku nekustamā īpašuma nodokļa sloga palielināšanos iedzīvotājiem. Jūrmalas dome, iepazīstoties ar VZD iesniegto projektu, secinājusi, ka ēku bāzes vērtības ir noteiktas nesamērīgi augstas un tās attālinātas no reālajām tirgus vērtībām. Tāpēc Jūrmalas dome ierosina atbalstīt nekustamā īpašuma aplikšanu ar pazeminātu nodokļa likmi (0.1 - 0.2 %) Jūrmalas pilsētas pašvaldībā kā arī pārskatīt kadastrālo, bāzes vērtību aprēķināšanas metodiku un līdz jaunu NĪN likmju apstiprināšanai atlikt VZD sagatavoto MK noteikumu projekta apstiprināšanu. Jūrmalas dome ierosina ar likumu dot pašvaldībām plašākas iespējas piemērot atvieglojumus dažādām iedzīvotāju kategorijām un pilsētā strādājošiem uzņēmumiem, kas nodrošina darba vietas - spektrā no 5 % līdz 95 % un pakāpeniski samazināt pašvaldību iemaksu likmi pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā no šiem maksājumiem.

Negrib šķērdēties

Ventspils pašvaldība iesūtījusi LPS aicinājumu ieviest diferencētas likmes. A. Jaunsleinis uzsver, ka diferencēšana ir instruments, ar kuru var mēģināt risināt šo problēmu, taču jāmēģina rast kompromisu, kas izdevīgs gan iedzīvotājiem, gan municipalitātei. Proti, NĪN pieaugumam jābūt tādam, lai nodokli var samaksāt pašvaldbas iedzīvotāji, taču, no otras puses, pašvaldībai jārūpējas arī par spēju nodrošināt iemaksas pašvaldību izlīdzināšanas fondā. Rīgas mēra padomniece ekonomiskos jautājumos Sanita Šķiltere uzsvēra, ka pašvaldību iespējas operēt ar atlaižu piemērošanu ir ierobežotas, jo jau šobrīd tas notiekot uz sava rēķina. Rīgas pašvaldība gan nav noformulējusi savu galīgo viedokli par bāzes vērtību izmaiņām, ar kurām iepazīstinājis VZD. Arī valdība savu lēmumu nav pieņēmusi, tāpēc S. Šķiltere no komentāriem atturas.

Atliek uz pēdējo brīdi

Tā kā VZD izstrādātais noteikumu projekts, atbilstoši Kadastra likumam, ir jāpieņem līdz šī gada 15 maijam, tad teorētiski līdz šim datumam būtu jābūt skaidram arī FM NĪN likmju piedāvājumam. Jūrmalas domes finanšu pārvaldes vadītāja Andra Tukāne bažījās, ka FM novēloto aktivitāšu dēļ laika līdz maija vidum atlicis nedaudz. Pēc A. Tukānes teiktā, jaunās, VZD izstrādātās bāzes vērtības krasi palielinās tieši Jūrmalai, Rīgai un Rīgas rajonam - mazāk. Turklāt pērn izstrādātais priekšlikums paredzēja 85 zonas, kurām piemērota atšķirīga bāzes vērtība, savukārt jaunais VZD piedāvājums paredz vairs tikai 45 zonas, tādējādi nodokļa maksājums atšķirsies vēl krasāk. Jūrmalas domes deputāts Dainis Urbanovičs nākamgad iedzīvotājiem un biznesam draudošo situāciju vērtē kā "genocīdu ekonomiskā veidā". Pēc A.Tukānes aprēķiniem Jūrmalas zemes īpašniekiem nodoklis nākamgad celsies 5 līdz 11 reizes.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No nākamā gada 1. janvāra mazākais automašīnu nodoklis, kas būs jāmaksā jaunu mazlitrāžas automašīnu īpašniekiem, būs tikai 36 Ls, savukārt lielu limuzīnu pircējiem automašīnu nodoklī nāksies samaksāt pat 1750 Ls.

Proti, no 2010. gada 1. janvāra vieglo automašīnu un motociklu nodoklis jaunām automašīnām, kas tiek reģistrētas Latvijā, tiks aprēķināts, par pamatu ņemot oglekļa dioksīda jeb CO 2 izmešu daudzumu.

Vieglo automašīnu un motociklu nodokļa likuma grozījumi, kuri šodien izsludināti Valsts sekretāru sanāksmē paredz, ka, jo lielāks ir konkrētās automašīnas apstiprinājuma sertifikātā norādītais CO 2 izmešu daudzums uz 1 km, jo lielāks nodoklis būs jāmaksā šo automašīnu reģistrējot.

Automobiļiem ar CO 2 izmešu daudzumu līdz 120 gramiem uz vienu kilometru nodoklis būs 0.3 Ls par katru gramu, bet automobiļiem ar CO 2 izmešu daudzumu virs 350 gramiem uz vienu kilometru – 5 Ls par katru gramu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Cigarešu paciņa sadārdzināsies par desmit santīmiem, degvielas cena - par 2,44 santīmiem litrā

Lelde Petrāne, 24.02.2011

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Pieaugot nodokļiem, Finanšu ministrija aprēķinājusi, ar cik lielu cenu kāpumu jārēķinās Latvijas iedzīvotājiem, kuri iegādājas benzīnu un cigaretes.

Kā norāda ministrija, ja pieņem, ka visi pārējie cigarešu cenu ietekmējošie faktori paliek nemainīgi, paaugstinot akcīzes nodokli cigaretēm, vienas cigarešu paciņas (20 cigaretes) cena varētu palielināties aptuveni par 10 santīmiem, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli (bez PVN palielinājums ir par 8 santīmiem). Vienas cigaretes cena varētu palielināties par 0,5 santīmiem, ieskaitot PVN.

Savukārt, ja pieņem, ka visi pārējie cenu ietekmējošie faktori paliek nemainīgi, paaugstinot akcīzes nodokli benzīnam par 2 santīmiem litrā, degvielas cena varētu palielināties par 2,44 santīmiem litrā, ieskaitot PVN.

Gan attiecībā uz benzīnu, gan cigaretēm ministrija norāda, ka «nodokļu paaugstināšana ne vienmēr nozīmē arī attiecīgu ietekmi uz cenu izmaiņām. Ja visi citi faktori samazina cenu, tad, paaugstinot nodokli, cena var palikt nemainīga vai pat samazināties. Pastāv arī iespēja, ka, paaugstinoties nodoklim, lai cena paliktu nemainīga, respektīvi, izmaiņas negatīvi neietekmētu patēriņa pieprasījumu, par nodokļa paaugstinājumu vai tā daļu uzņēmēji var arī attiecīgi samazināt savu peļņas daļu.»

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Samazinātā PVN likme mākslīgi ierobežos inflāciju

Pēteris Avotiņš, a/s Goldinvest Asset Management padomes priekšsēdētājs, 09.05.2012

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kas ir pievienotās vērtības nodoklis? Ja atbild no ekonomisko teoriju viedokļa – tas ir patēriņa nodoklis. Ja no uzņēmēju viedokļa – nodoklis, kas sagādā visvairāk galvassāpes.

Iespējams, ka, no nodokļu administratoru jeb Valsts Ieņēmumu dienesta puses, tas ir visvairāk krāpšanās riskam pakļautais nodoklis. Nav nevienam noslēpums par PVN «shēmotāju» darbības apjomiem – vismaz reizi mēnesī vai divos masu saziņas līdzekļos tiek ziņots par kārtējā grupējuma aizturēšanu, kas ilgāku vai īsāku laika periodu ir izkrāpuši no valsts naudu pārmaksātā PVN veidā.

Kontekstā ar valdības paziņojumiem par PVN likmes samazināšanu, rodas pārdomas gan par to, kādēļ jāsamazina PVN un ko tas dos tautsaimniecībai, gan par to, kādēļ vispār vajadzīgs tāds nodoklis.

Riskēšu izpelnīties pārmetumus no ekonomikas korifeju un ekspertu puses, taču, manuprāt, pievienotās vērtības nodoklis ir viens no nejēdzīgākajiem nodokļiem, kas var būt. Šis ir tas nodoklis, kura nepieciešamību un noderīgumu izskaidrot uzņēmējiem un vienkāršiem cilvēkiem ir visgrūtāk. Saprotams ir darbaspēka nodoklis – no tā jāsedz sociālā budžeta vajadzības.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas Finanšu ministrija ierosina no nākamā gada 1.jūlija ieviest automašīnu nodokli.

Ministrijas plānā piedāvāti divi nodokļa aprēķina modeļi. Šaurā aprēķina modelis paredz nodokli, kurā tiek ņemta vērā nodokļa bāzes daļa, ogļskābās gāzes izmeši un automobiļa vecums, savukārt paplašinātajā aprēķina modelī vēl tiek ņemta vērā arī dzinēja jauda un transportlīdzekļa masa.

Galīgo nodokļa aprēķina modeli ministrija sagatavos pēc situācijas izpētes un viedokļu noskaidrošanas. Izraudzīto nodokļa aprēķina modeli plānots publiskot rudenī un likumu par jauno nodokli pieņemt līdz gada beigām, lai tas stātos spēkā 2024.gada 1.jūlijā un augustā pirmo reizi nodoklis būtu jāmaksā par pusgadu.

Nodoklis būs saistīts ar automašīnu, tādējādi tas būs jāmaksā par katru īpašumā vai līzingā esošu automobili. Kopējo nodokli veido automašīnas reģistrācijas maksa un ikgadējs nodoklis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Papildināta - Par neatbilstošu Satversmei atzīst tikai Solidaritātes nodokļa likuma normu par likmēm

LETA, 19.10.2017

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Satversmes tiesa (ST) šodien par neatbilstošu Satversmei atzina tikai vienu no piecām apstrīdētajām Solidaritātes nodokļa likuma normām - 6.pantu, kas nosaka nodokļa likmes, savukārt paša nodokļa ieviešana atsevišķai personu grupai neesot vienlīdzības principa pārkāpums, jo likumdevēja pienākums ir veidot solidāru un taisnīgu nodokļu sistēmu, kas būtu vērsta uz sociālekonomisko atšķirību izlīdzināšanu un valsts ilgtspējīgu attīstību.

Papildināta visa ziņa

ST atzina, ka Solidaritātes nodokļa likuma 6.pants, kas nosaka nodokļa likmes, neatbilst vienlīdzības principam, tādējādi tas pārkāpj Satversmes 91.pantu. Pants atzīts par spēkā neesošo no 2019.gada 1.janvāra, lai dotu valdībai laiku izstrādāt alternatīvu risinājumu, neradot problēmas valsts budžetam. ST norādīja, ka normas tūlītēja atcelšana, kamēr nav stājies spēkā jauns normatīvais regulējums, nav iespējama, jo plānoto nodokļu ieņēmumu izpilde ir tieši saistīta ar valsts iespējām veikt savas funkcijas, tādējādi tiktu apdraudēta sabiedrības labklājība un drošība.

Solidaritātes nodokļa likuma 6.pants nosaka, ka nodokļa likme atbilst obligāto iemaksu likmei, kas noteikta saskaņā ar likuma «Par valsts sociālo apdrošināšanu» 18.pantu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Dienas tēma: Latvijas «bagātnieks» Eiropā nekotējas

Māris Ķirsons, Sanita Igaune, 09.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai arī turīgo iedzīvotāju ienākumi ne vienā vien Eiropas valstī tiek aplikti ar papildu nodokli, tomēr tā apmērs procentuālā izteiksmē ir neliels, bet apliekamās summas ievērojami lielākas par tām, kuras plāno aplikt Latvijā

To rāda a/s BDO Latvia pētījums. «Eiropā ir divu veidu īpašie ienākuma – solidaritātes un bagātības – nodokļi,» pētījuma rezultātu rāda nodokļu eksperte un a/s BDO Latvia valdes priekšsēdētāja Marina Bičkovska. Viņa atzīst, ka solidaritātes un bagātības nodokļiem būtiski atšķiras apliekamā bāze, tajā pašā laikā šo nodokļu būtība neatšķiras, proti, tas ir nodoklis uz bagātību, izņemot atsevišķas valstis, kur solidaritātes nodoklis ir ieviests uz noteikto termiņu un speciāliem mērķiem, piemēramm, dabas stihiju radīto zaudējumu kompensācijai. «Solidaritātes nodoklis ir ieviests Vācijā, Itālijā, Portugālē, Čehijā, kā arī Bosnijā un Hercegovinā, savukārt bagātības nodoklis ir Francijā, Lihtenšteinā, Šveicē, Norvēģijā, Spānijā, tomēr neviena no šiem nodokļiem nav nedz Igaunijā, nedz arī Lietuvā,» skaidro M. Bičkovska. Viņa gan norāda, ka vairākumā no Eiropas valstīm solidaritātes un bagātības nodoklis ir līdzās jau šo valstu ienākuma nodokļa diferenciācijai, kur jau tāpat augstākās likmes ir 40- 45% apmērā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

1500 Ls par dzīvi privātmājā

Valdis Vikmanis, Db, 19.08.2009

Viens no darba variantiem paredz, ka par katru virsnormas m2 vajadzētu maksāt 10 – 20 Ls gadā, tātad Rīgā 70 m2 trīsistabu dzīvoklim nekustamā īpašuma nodoklis varētu būt 200 —400 Ls. Savukārt privātmājām šis slieksnis var būt pat vēl augstāks — pat līdz 30 Ls/m2. Tātad privātmājai 150 m2 platībā nodoklis jau varētu sasniegt 500 — 1500 Ls gadā. Turklāt kopējā platībā ieskaitīs gan pagrabu, gan kurtuvi, gan malkas glabātuvi un garāžu zem mājas.

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nekustamā īpašuma nodoklis mājokļiem, ko paredzēts ieviest jau ar 2010. gadu ir bumba ar laika degli, kura no cilvēku maciņiem mēģinās izvilkt labākajā gadījumā pāris simtus Ls, bet sliktākajā gadījumā pat vairākus tūkstošus Ls.

(papildināta pēdējā rindkopa)

Kā ziņots, plānotajā nodoklī valdība cer savākt ap 70 milj. Ls. Tādējādi ikkatram Latvijas iedzīvotājam vidēji šajā nodoklī vajadzētu maksāt ap 33 Ls gadā, bet, piemērojot atlaides pensionāriem, bērniem un maznodrošinātiem vai arī neapliekamo minimumu (40 m2 dzīvokļiem un 80 m2 mājām) vienam maksātājam jau vajadzētu maksāt vismaz 70 — 80 Ls— 100 Ls, tātad ģimenei - vismaz 150 — 200 Ls. Ministru prezidents Valdis Dombrovskis LNT raidījumā 900 sekundes norādīja, ka neapliekamais minimums tomēr tiek plānots lielāks, attiecīgi 50 un 100 m2.

Truklāt mājokļa nodokļa aprēķinā netiks ņemts vērā, cik konkrētajā mājvietā ir iedzīvotāju.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa pārstāvji pauž gatavību veidot arī nefinanšu pārskatus, tostarp sniedzot informāciju par darbinieku dzimumu un vecumu, piektdien vēsta laikraksts Dienas Bizness.

Pēc diviem gadiem arī Latvijā tiks ieviesta Eiropas Savienības regula, kas paredz, ka noteiktai daļai lielu uzņēmumu un grupu jāiesniedz ikgadējs nefinanšu un daudzveidības informācijas ziņojums. Eiropas Parlaments norāda – ir būtiski, lai uzņēmumi publiskotu, piemēram, sociālos un vides faktorus, jo tā būs iespējams apzināt ilgtspējības riskus un palielināt ieguldītāju un patērētāju uzticību. Nefinanšu informācijas sniegšana palīdz noteikt, uzraudzīt un pārvaldīt uzņēmumu darbību un ietekmi uz sabiedrību. Tomēr daļa aptaujāto uzņēmumu norāda, ka pagaidām vēl īsti neizprot, vai nefinanšu ziņojums būs tikai formāls ķeksītis vai arī veicinās uzticību un atklātību. Prasības tiks piemērotas pārskata periodam, kas sāksies 2017. gada 1. janvārī.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Aizbraucot, piemēram, uz Londonu, pirms tam ir jāzina konkrētas vietas, kur tu paēst pusdienas, bet kur – vakariņas. Neko iepriekš nenoskaidrojot, dienas gaitā var ieskriet veikalā un nopirkt vafeli vai čipšu paku, bet ne vairāk, tā intervijā pauž pavārs un uzņēmējs Mārtiņš Sirmais, norādot – lai dabūtu normālu cenas un kvalitātes attiecību, pirms tam internetā viss ir jāizpēta un jāizvēlas konkrētas vietas.

«Ir daudz labas vietas, kur viss ir pa lēto, bet par kurām cilvēki neko nezina. Nevar vienkārši iet pa ielu, nospriest, ka esi badā un iet iekšā pirmajā vietā. Loģiski, ka tādā veidā tu trāpīsi pirmajā vietā, kur tevi izģērbs pliku. Rīgā taču arī ir Kaļķu iela un citas galvenās tūristu gatves, kur cilvēki pārsvarā tiek izģērbti pliki,» tā Sirmais, kurš kopā ar pavāru Ēriku Dreibantu un citiem kolēģiem ir nolēmis mainīt koncepru savulaik Rīgā izvedotajam restorānam Trīs zivis, mainot arī tā nosukumu uz Trīs naži.

Savukārt, runājot par zivīm, Mārtiņš saka: «Runājot par marginālijām starp lasi un reņģi, jāteic, ka tur pa vidu mūsu gadījumā jau nekā nav. Upju un ezeru zivis – tas tomēr ir kaut kas cits. Cilvēks, kurš ir audzis pie okeāna vai jūras, ieskaitot visus Latvijas zvejnieku ciematus, neēdīs saldūdens zivi, jo tai ir saldūdens, nevis sāļūdens garša, un tās ir pilnīgi dažādas lietas.»

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Karst diskusijas par nodokļu sloga palielinājumu kā vienu no risinājumiem veselības aprūpes sistēmas finansēšanas modeļa īstenošanai, otrdien raksta laikraksts Dienas Bizness.

Ministru kabinetā (MK) šodien skata, kurš no iespējamajiem veselības aprūpes finansēšanas modeļiem Latvijā būtu optimālākais. Veselības ministrijai (VM) ir savs piedāvājums, kur viens no galvenajiem parametriem ir veselības aprūpes sistēmai atvēlēt vismaz 12% no kopējā valsts budžeta pašreizējo 9,8% vietā. Tātad vajadzīga krietna papildu naudas summa, kā arī, pēc premjera Māra Kučinska vārdiem, jārēķinās ar smagu izvēli, ideoloģiskiem strīdiem un partiju konkurenci.

Lai gan diskusijām par finansēšanas avotiem ir atvēlēts laiks līdz nākamā gada 1. aprīlim, jau tagad no VM sūtītās prezentācijas secināms, ka nav iespējams iztikt bez papildu maksājumu sloga. Pamatā izvēle ir esošo nodokļu paaugstināšana. Prezentācijā atainots, ka, piemēram, iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmes izmaiņas par vienu procentpunktu 2018. gadā valsts maciņu varētu papildināt par 70,3 milj. eiro, pievienotās vērtības nodokļa likmes izmaiņas par vienu procentpunktu ieripinātu 85 milj. eiro, bet no valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu (VSAOI) izmaiņām darba devēja un darba ņēmēja likmei katrai pa 0,5 procentpunktiem papildus ienāktu 74 milj. eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

VID šogad iekasējis 990 miljonus

, 12.04.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada martā Valsts ieņēmumu dienests (VID) kopā nodrošinājis 323,9 milj. latu iekasēšanu, kas, salīdzinot ar 2006.gada martu, ir par 80,9 milj. latu jeb 33,3 % vairāk, Db.lv informēja VID Komunikācijas daļa.

Valsts pamatbudžetā šī gada martā kopā iekasēti 150,52 milj. latu, kas ir par 34 milj. latu jeb 29,2 % vairāk nekā pagājušā gada marta mēnesī, sociālās apdrošināšanas iemaksas - 106,1 milj. latu (+ 29,5 milj. latu jeb 38,5 % attiecībā pret 2006.gada martu), iedzīvotāju ienākuma nodoklis - 66,7 milj. latu (+ 16,9 milj. latu jeb 34 %), bet dabas resursu nodoklis - 0,58 milj. latu (+ 0,53 tūkst. latu).

Pieaudzis ir iekasētā uzņēmumu ienākuma nodokļa apjoms - martā iekasēti 23,6 milj. latu, kas ir par 8,1 milj. latu jeb par 52,3 % vairāk nekā pērn. Iekasētā pievienotās vērtības nodokļa apjoms bija 79,6 milj. latu (+18,05 milj. latu jeb 29,3 %).

Pieauguši arī akcīzes nodokļa ieņēmumi - šī gada martā iekasēti 27,5 milj. latu (+ 3,7 milj. latu jeb 15,5 %), ko galvenokārt ietekmēja akcīzes nodokļa par naftas produktiem un akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem pieaugums. No 2007.gada 1.janvāra tika palielinātas akcīzes nodokļa likmes naftas produktiem. Benzīnam, dīzeļdegvielai, degvieleļļai un marķētajiem naftas produktiem akcīzes nodokļa likmes ir palielinājušās vidēji par 9%, sašķīdinātajai naftas gāzei, ko izmanto kā degvielu, par 5% augstākas kā 2005. un 2006.gadā. Akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem pieaugums skaidrojams ar patēriņa pieaugumu. Akcīzes nodoklis par alkoholiskajiem dzērieniem martā iekasēts 7,2 milj. latu apmērā, par alu 0,53 milj. latu, par naftas produktiem 18,6 milj. latu, par tabakas izstrādājumiem 0,70 milj. latu, savukārt akcīzes nodoklis par pārējām akcīzes precēm valsts kasē ienesis 0,40 milj. latu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Augustā nodokļos iekasēti 406,85 miljoni latu

, 07.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada augustā Valsts ieņēmumu dienests (VID) kopā nodrošinājis 406,85 milj. latu iekasēšanu, kas, salīdzinot ar 2006.gada augustu, ir par 105,40 milj. latu jeb 35,0% vairāk.

Valsts pamatbudžetā šī gada augustā kopā iekasēti 213,46 milj. latu, kas ir par 54,63 milj. latu jeb 34,4% vairāk nekā pagājušā gada augusta mēnesī, sociālās apdrošināšanas iemaksas - 118,53 milj. latu (+ 31,76 milj. latu jeb 36,6% attiecībā pret 2006.gada augustu), bet iedzīvotāju ienākuma nodoklis - 74,48 milj. latu (+ 19,03 milj. latu jeb 34,3%).

Ievērojami pieaudzis iekasētā uzņēmumu ienākuma nodokļa apjoms - augustā iekasēti 36,40 milj. latu, kas ir par 13,23 milj. latu jeb par 57,1% vairāk nekā pērn. Iekasētā pievienotās vērtības nodokļa apjoms bija 111, 36 milj. latu (+32,11 milj. latu jeb 40,5%).

Pieauguši arī akcīzes nodokļa ieņēmumi - šī gada augustā iekasēti 39,05 milj. latu (+ 8,47 milj. latu jeb 27,7%), tai skaitā 7,68 milj. latu par alkoholiskajiem dzērieniem, par tabakas izstrādājumiem 4,76 milj. latu, 25,38 milj. latu par naftas produktiem. Vienīgais produkts, kuram piemērojams akcīzes nodoklis, par kuru ieņēmumi salīdzinoši ar pagājušā gada augustu ir kritušies ir alus (- 0,43 milj. latu jeb - 36,5%). Sakarā ar avansā iemaksātu akcīzes nodokli augusta mēnesī ir vērojums kritums (- 0,43 milj. latu jeb - 36,5%) ieņēmumos no alus.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Saeima maina vairākas transportlīdzekļu ekspluatācijas nodokļa likmes

Dienas Bizness, 30.11.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima pirmdien, 30.novembrī, galīgajā lasījumā pieņēma grozījumus Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā, lai risinātu vairākas praksē konstatētās problēmas nodokļu nomaksā, informē Saeimas Preses dienests.

Saskaņā ar grozījumiem no nākamā gada lielāks transportlīdzekļu ekspluatācijas nodoklis noteikts par kravas automobiļiem ar pilnu masu līdz 12 000 kilogramiem. Nodoklis par automobili līdz 1500 kg no līdzšinējiem 17,07 eiro palielināts līdz 36 eiro, par automobili ar masu no 1501 kg līdz 1800 kg – 72 eiro līdzšinējo 34,15 vietā, bet par kravas auto ar masu no 1801 kg līdz 2100 kg nodoklis būs 138 eiro līdzšinējo 64,03 eiro vietā. Savukārt automašīnām ar pilnu masu no 2101 līdz 2600 kg nodoklis no līdzšinējiem 76,84 eiro palielināts līdz 165 eiro, bet par auto no 2601 līdz 3500 kg – būs jāmaksā 219 eiro iepriekšējo 102,45 vietā. Ceļa nodoklis par kravas auto no 3501 līdz 12 000 kg turpmāk būs 156 eiro līdzšinējo 145,13 eiro vietā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Iznāk grāmata Nodokļi Latvijā 2007

, 21.11.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa augstskolas Turība Izdevniecība sērijā Uzņēmējdarbības bibliotēka laidusi klajā I. Kodoliņas-Miglānes grāmatu Nodokļi Latvijā 2007. Grāmatā iekļautas nodokļu likumdošanas izmaiņas, kas stājās spēkā 2007. gada 1. janvārī, informē biznesa augstskola Turība.

Grāmata domāta augstskolu studentiem, bet noteikti būs noderīga arī dažādu profesiju pārstāvjiem, it īpaši grāmatvežiem. Grāmata galvenajos vilcienos iepazīstina ar Latvijas budžeta struktūru, spēkā esošajiem nodokļu likumiem un nodokļu konvencijām, kā arī nodokļu administrācijas pamatfunkcijām un pienākumiem. Katru gadu grāmata tiek rediģēta un papildināta, lai tā atbilstu jaunumiem nodokļu likumdošanā.

Grāmatā apskatītie galvenie temati:

1. Valsts budžets (ieņēmumi, izdevumi)

2. Latvijas Republikas nodokļu sistēma (efektīvas nodokļu sistēmas izveides pamatprincipi; nodokļu klasifikācija jeb struktūra)

3. Ienākuma nodokļi (iedzīvotāju ienākuma nodoklis; uzņēmumu ienākuma nodoklis; tonnāžas nodoklis)

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

VID administrētos kopbudžeta ieņēmumos 2020.gada aprīlī atspoguļojas līdz ar Covid-19 izplatīšanos ieviestie ierobežojumi.

Valsts ieņēmumu dienesta informācija liecina, ka 2020. gada četros mēnešos nodokļos iekasēti 3,09 miljardi eiro, kas ir par 0,11 miljardiem eiro vairāk nekā analogā laikā pērn, taču salīdzinājumā ar 2020. gada plānu tas ir samazinājums par 0,06 miljardiem eiro.

Pāragri vērtēt

"Cāļus skaitīsim rudenī, kad varēs realitātē apjaust koronavīrusa visas - gan tiešās, gan netiešas - ietekmes apmērus ne tikai uz tautsaimniecību, bet arī uz nodarbinātību un, protams, arī nodokļu ieņēmumiem," ar vērtējumiem ieteic nesteigties Latvijas Nodokļu konsultantu asociācijas valdes loceklis Ainis Dābols.

Jāatgādina, ka IKP krituma apmērs Latvijai tiek lēsts starp 5 līdz 8% un līdz ar to arī nodokļu ieņēmumu robs var sasniegt nevis tikai dažus desmitus vai simtus miljonus eiro, bet pat miljarda eiro robežu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

VID maijā iekasējis 426 miljonus

, 06.06.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šī gada maijā Valsts ieņēmumu dienests (VID) kopā nodrošinājis 426,07 milj. latu iekasēšanu, kas, salīdzinot ar 2006.gada maiju, ir par 101,78 milj. latu jeb 31,4 % vairāk, liecina VID sniegtā informācija.

Valsts pamatbudžetā šī gada maijā kopā iekasēti 239,53 milj. latu, kas ir par 47,9 milj. latu jeb 25% vairāk nekā pagājušā gada maija mēnesī, sociālās apdrošināšanas iemaksas - 113,9 milj. latu (+ 33,8 milj. latu jeb 42,2 % attiecībā pret 2006.gada maiju), bet iedzīvotāju ienākuma nodoklis - 72,2 milj. latu (+ 20,5 milj. latu jeb 39,6%).

Pieaudzis ir iekasētā uzņēmumu ienākuma nodokļa apjoms - maijā iekasēti 67,55 milj. latu, kas ir par 19,6 milj. latu jeb par 40,8 % vairāk nekā pērn. Iekasētā pievienotās vērtības nodokļa apjoms bija 95,28 milj. latu (+19,86 milj. latu jeb 26,3 %).

Pieauguši arī akcīzes nodokļa ieņēmumi - šī gada maijā iekasēti 35,8 milj. latu (+ 8,54 milj. latu jeb 31,4 %), ko ietekmēja gan akcīzes nodokļa par tabakas izstrādājumiem, gan akcīzes nodokļa par naftas produktiem, gan arī akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem pieaugums. No 2007.gada 1.janvāra tika palielinātas akcīzes nodokļa likmes tabakas izstrādājumiem un naftas produktiem. Akcīzes nodoklim par tabakas izstrādājumiem kombinētā likme palielinājusies līdz 8,4 latiem par 1000 cigaretēm + 19,2% no maksimālās mazumtirdzniecības cenas (2006.gadā nodokļa likme bija 7,6 lati par 1000 cigaretēm + 14,8% no maksimālās mazumtirdzniecības cenas). Savukārt benzīnam, dīzeļdegvielai, degvieleļļai un marķētajiem naftas produktiem akcīzes nodokļa likmes ir palielinājušās vidēji par 9%, sašķīdinātajai naftas gāzei, ko izmanto kā degvielu, par 5% augstākas kā 2005. un 2006.gadā. Akcīzes nodokļa par alkoholiskajiem dzērieniem pieaugums skaidrojams ar patēriņa pieaugumu. Akcīzes nodoklis par alkoholiskajiem dzērieniem maijā iekasēts 8,33 milj. latu apmērā, par alu 1,03 milj. latu, par naftas produktiem 23,5 milj. latu, par tabakas izstrādājumiem 2,4 milj. latu, savukārt akcīzes nodoklis par pārējām akcīzes precēm valsts kasē ienesis 0,47 milj. latu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

No šodienas paaugstinās akcīzes nodokļa likmi alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām, tabakas aizstājējproduktiem.

Kā aģentūra LETA informēja Finanšu ministrijā, no 1.marta par cigarešu paciņu (20 cigaretēm) cena varētu pieaugt par 0,49 eiro, par 40 gramiem smēķējamās tabakas cena varētu pieaugt par 0,67 eiro un par cigāriem/cigarillām (10 gabali) cena varētu pieaugt par 0,46 eiro.

Tāpat par karsējamās tabakas paciņu (20 gabaliem) cena varētu pieaugt par 0,21 eiro, par e-šķidruma iepakojuma vienību divi mililitri ("Salt") cena varētu pieaugt par 0,10 eiro, savukārt par iepakojuma vienību 10 mililitri cena varētu pieaugt par 0,48 eiro. Par nikotīna spilventiņiem iepakojuma 14 gramu vienību cena varētu pieaugt par 0,30 eiro.

Savukārt par alkoholiskajiem dzērieniem par vien litru stiprā alkoholiskā dzēriena (degvīns, brendijs u.tml. ar spirta saturu 40%) cena varētu pieaugt par 0,67 eiro, sidra ar alkohola saturu līdz 6% cena varētu pieaugt par 0,07 eiro, vīna vai raudzētā dzēriena virs 6% cena varētu pieaugt par 0,13 eiro un starpproduktu (vermuti) līdz 15% cena varētu pieaugt par 0,13 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Valdība ar 2007.gada budžeta grozījumiem veido sabalansētu budžetu

, 21.08.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Atbalstot grozījumus likumā par valsts budžetu 2007.gadam Ministru kabinets otrdien, 21.augustā ir spēris nopietnu soli uz sabalansēta budžeta izveidi jau šogad. Budžeta grozījumi paredz nosegt valsts budžeta deficītu un sastādīt sabalansētu budžetu, kas apliecina valdības stingro fiskālo politiku un atbilst inflācijas samazināšanas pasākumu plāna izvirzītajiem mērķiem.

Finanšu ministrs Oskars Spurdziņš pēc budžeta grozījumu apstiprināšanas valdībā norādīja:

"Finanšu ministram ir grūti strādāt divos gadījumos - kad naudas nav un kad nauda ir. Pēdējos gados Latvijā ir bijusi strauja ekonomikas izaugsme, kas nodrošinājusi arī budžeta rīcībā esošo līdzekļu pieaugumu. Taču tagad ir pienācis laiks nopietni padomāt par nākotni un izveidot šā gada budžetu bez deficīta. Tas arī ar šiem grozījumiem ir izdarīts."

Paredzēts, ka pēc grozījumiem valsts budžeta ieņēmumi būs par 215,47 miljoniem latu lielāki - 4,434 miljardi latu, izdevumi būs par 37,64 miljoniem latu lielāki - kopumā arī 4,434 miljardi latu.

Valsts pamatbudžeta ieņēmumi plānoti par 48,16 miljoniem latu lielāki - 3,203 miljardi latu, izdevumi par 26,21 miljonu latu lielāki - 3,508 miljardi latu. Valsts speciālā budžeta ieņēmumi plānoti par 167,31 miljonu latu lielāki - 1,23 miljardi latu, izdevumi par 11,43 miljoniem latu lielāki - 925,66 miljoni latu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šogad pakāpeniski paaugstinās akcīzes nodokļa likmi alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamam šķidrumam, elektroniskajās smēķēšanas ierīcēs izmantojamā šķidruma sagatavošanas sastāvdaļām, tabakas aizstājējproduktiem, kā arī atsevišķiem naftas produktiem, kurus izmanto speciālajās ekonomiskajās zonās (SEZ) un brīvostās.

To paredz grozījumi likumā "Par akcīzes nodokli", kas iekļauti 2024.gada budžeta likumprojektu pakotnē.

Kā aģentūra LETA informēja Finanšu ministrijā, no 2024.gada 1.marta par cigarešu paciņu (20 cigaretēm) cena varētu pieaugt par 0,49 eiro, par 40 gramiem smēķējamās tabakas cena varētu pieaugt par 0,67 eiro un par cigāriem/cigarillām (10 gabali) cena varētu pieaugt par 0,46 eiro.

Tāpat par karsējamās tabakas paciņu (20 gabaliem) cena varētu pieaugt par 0,21 eiro, par e-šķidruma iepakojuma vienību divi mililitri ("Salt") cena varētu pieaugt par 0,10 eiro, savukārt par iepakojuma vienību 10 mililitri cena varētu pieaugt par 0,48 eiro. Par nikotīna spilventiņiem iepakojuma 14 gramu vienību cena varētu pieaugt par 0,30 eiro.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Augustā nodokļos iekasēti 406,85 miljoni

, 07.09.2007

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šā gada augustā Valsts ieņēmumu dienests (VID) kopā nodrošinājis 406,85 milj. latu iekasēšanu, kas, salīdzinot ar 2006.gada augustu, ir par 105,40 milj. latu jeb 35,0% vairāk.

Valsts pamatbudžetā šā gada augustā kopā iekasēti 213,46 milj. latu, kas ir par 54,63 milj. latu jeb 34,4% vairāk nekā pagājušā gada augusta mēnesī, sociālās apdrošināšanas iemaksas - 118,53 milj. latu (+ 31,76 milj. latu jeb 36,6% attiecībā pret 2006.gada augustu), bet iedzīvotāju ienākuma nodoklis - 74,48 milj. latu (+ 19,03 milj. latu jeb 34,3%).

Ievērojami pieaudzis iekasētā uzņēmumu ienākuma nodokļa apjoms - augustā iekasēti 36,40 milj. latu, kas ir par 13,23 milj. latu jeb par 57,1% vairāk nekā pērn. Iekasētā pievienotās vērtības nodokļa apjoms bija 111, 36 milj. latu (+32,11 milj. latu jeb 40,5%).

Pieauguši arī akcīzes nodokļa ieņēmumi - šā gada augustā iekasēti 39,05 milj. latu (+ 8,47 milj. latu jeb 27,7%), tai skaitā 7,68 milj. latu par alkoholiskajiem dzērieniem, par tabakas izstrādājumiem 4,76 milj. latu, 25,38 milj. latu par naftas produktiem. Vienīgais produkts, kuram piemērojams akcīzes nodoklis, par kuru ieņēmumi salīdzinoši ar pagājušā gada augustu ir kritušies ir alus (- 0,43 milj. latu jeb - 36,5%). Sakarā ar avansā iemaksātu akcīzes nodokli augusta mēnesī ir vērojums kritums (- 0,43 milj. latu jeb - 36,5%) ieņēmumos no alus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šobrīd viena no sabiedrības aktualitātēm ir jautājums par nekustamā īpašuma nodokļa piemērošanu dzīvojamām ēkām, kas Finanšu ministrijas (FM) piedāvātā risinājuma rezultātā jau ievērojami pārsniedz publiskajā telpā diskutētās nodokļa reformas robežas un akceptēšanas gadījumā var atstāt ļoti būtisku ietekmi ne tikai uz maksājumu lielumu, bet arī uz Latvijas nekustamā īpašuma īpašnieku kopumu.

1. Šajā gadījumā to plāno veikt pašu vēlētais parlaments un tā ieceltā valdība;

2. Ja plašsaziņas līdzekļos politiķu paustie mērķi ir patiesi, tad nav pārliecības par to, ka viņi paši ir pietiekami iedziļinājušies izskatāmajā jautājumā.

3. Šobrīd sabiedrībā ir kāda visai ietekmīga grupa, kuras interesēs ir panākt rosību nekustamā īpašuma tirgū. Viena no pārbaudītām metodēm ir nesamērīgi nodokļi.

Vispirms par dažiem mītiem:

Pirmais mīts: pēc māju kadastrālās vērtības (KV) var noteikt, cik bagāti ir īpašnieki.

Patiesībā ēku KV netiek atvasinātas no to greznuma, lepnuma, svaiguma, materiālu dārdzības, īpašnieku turīguma un tamlīdzīgiem parametriem, bet, galvenokārt, no zemes kadastrālās vērtības.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

PB: Latvijai ir iespēja palielināt nodokļu ieņēmumus, taču jāpieņem grūti lēmumi

LETA, 21.06.2016

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijai ir iespēja palielināt nodokļu ieņēmumus, taču tādā gadījumā ir jāpieņem grūti lēmumi un nepieciešamas būtiskas izmaiņas nodokļu sistēmā, secinājuši Pasaules Bankas (PB) eksperti.

Nodokļu ieņēmumus Latvijā var paaugstināt, īstenojot vairākus soļus, proti, paplašinot nodokļu bāzi, paaugstinot nodokļu likmes un samazinot izvairīšanos no nodokļu maksāšanas, teikts aģentūras LETA rīcībā esošajā PB ekonomistu prezentācijā, ar ko pagājušajā nedēļā Rīgā tika iepazīstināti politiķi un eksperti.

Prezentācijā teikts, ka uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) ieņēmumi Latvijā ir zemi salīdzinājumā ar Eiropas Savienības (ES) un Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valstīm. Tas ir tāpēc, ka UIN likme ir zema, kā arī šī nodokļa piemērošanas bāze ir šaura. Latvijā pastāv dažādi UIN atvieglojumi, piemēram, par investīcijām, par ziedojumiem. PB ekonomisti vērtē, ka Latvijā nodokļu piemērošana uzņēmumu ienākumiem ir sarežģīta, kas deformē sistēmu un rada nevienlīdzību.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vairāk nekā 580 000 iedzīvotāju jau ir iesnieguši ienākumu deklarācijas par 2019. gadu, no viņiem 54 102 personām bija jāveic iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemaksa 15,9 milj. eiro apmērā, bet teju 497 095 personām pienācās šī nodokļa atmaksa 123,3 milj. eiro apmērā.

Taču šie cipari mainīsies jo līdz 1. jūnijam vēl daudziem cilvēkiem šāda deklarācija ir obligāti jāiesniedz.

Valsts ieņēmumu dienesta informācija liecina, ka gada ienākumu deklarācija par 2019. gadā gūtajiem ienākumiem līdz 2020.gada 1.jūnijam, bet, ja taksācijas gada ienākumi pārsniedz 62 800 eiro - līdz 1.jūlijam obligāti ir jāiesniedz tiem Latvijas iedzīvotājiem, kuri:

— ir veikuši saimniecisko darbību (piemēram, ir individuālā uzņēmuma īpašnieki, izīrē vai iznomā savu īpašumu, ir zemnieku saimniecības īpašnieki, ir guvuši ienākumus no profesionālās darbības u.c.);

— ir guvuši ienākumus ārvalstīs, tajā skaitā jūrnieki, kuri bijuši nodarbināti uz starptautiskos pārvadājumos izmantojama kuģa, izņemot gadījumu, ja nodokļa maksātājs ir saņēmis algota darba ienākumus, kas kādā no Eiropas Savienības dalībvalstīm ir pakļauti aplikšanai ar iedzīvotāju ienākuma nodoklim analoģisku nodokli;

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ja kapitāla pieauguma nodoklis tiks piemērots īpašumiem, kuri tiek pārdoti personas maksātnespējas procesā uzreiz pēc šo īpašumu izsoles, tad kredītdevējiem nāksies paaugstināt pirmās iemaksas apmēru no 20% līdz 40% nekustamo īpašumu pircējiem, kuri tos iecerējuši renovēt.

Tāda situācija atklājās Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas Nodokļu politikas apakškomisijas sēdē, skatot kapitāla pieauguma nodokļa problemātiku.

"Fundamentālu problēmu nav, izņemot vienu jomu par topošajiem normatīvu grozījumiem attiecībā uz kapitāla pieauguma nodokļa piemērošanu īpašumiem, kuri tiek pārdoti personas maksātnespējas procesā," skaidroja Finanšu nozares asociācijas juridiskais padomnieks Edgars Pastars.

Viņš norādīja, ka pienākums maksāt kapitāla pieauguma nodokli iestājas cilvēkam, kurš ir maksātnespējīgs un viņam, piemēram, ir divi īpašumi, turklāt tas jāmaksā nevis rezultāta, kāds rodas pēc maksātnespējas procesa, kad ir notikusi norēķināšanās ar pārējiem kreditoriem, bet gan uzreiz pēc šo nekustamo īpašumu pārdošanas. "Tādējādi veidojas situācija, ka personai jāmaksā kapitāla pieauguma nodoklis tur, kur nekāda pieauguma nav un tas notiek no kreditoriem izmaksājamās summas rēķina," skaidroja E. Pastars.

Komentāri

Pievienot komentāru
Nodokļi

Ekonomiste: Solidaritātes nodoklis ir solis lielākas darbaspēka nodokļu progresivitātes virzienā

LETA, 04.09.2015

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tā sauktais solidaritātes nodoklis ir solis lielākas darbaspēka nodokļu progresivitātes virzienā, vērtē Swedbank vecākā ekonomiste Lija Strašuna.

Viņa atzīmē, ka solidaritātes nodokļa ieviešanai ir arī ievērojama fiskāla ietekme, Finanšu ministrija lēš ap 40 miljoniem eiro lielākus nodokļu ieņēmumus.

Tomēr ekonomiste atzīst, ka tajā pat laikā rodas jautājums, vai tiešām solidaritātes nodoklis ir labākais un efektīvākais veids, kā mazināt ienākumu nevienlīdzību un palielināt nodokļu ieņēmumus. «Kāpēc netiek diskutētas citas alternatīvas? Kāpēc jāizdomā jauns nodoklis? Kāpēc kārtējo reizi piespiežam vairāk maksāt tos, kas to jau pašlaik dara? Ir skaidrs, ka turīgajiem iedzīvotājiem alga nav galvenais ienākumu avots, bet ienākumiem no dividendēm un no kapitāla pieauguma nodokļu likmes ir mazākas un diferencētākas. Nemaz nerunājot par nekustāmā īpašuma nodokli un bieži neadekvātām kadastrālām vērtībām dārgiem īpašumiem,» norāda ekonomiste.

Komentāri

Pievienot komentāru