Bezreklāmas taktikas piemērošana mārketingā 

Vai reklāma vienmēr ir piemērojama kā brīnumlīdzeklis, lai palielinātu uzņēmuma apgrozījumu un iegūtu stabilus klientus? Neraugoties uz to, ka reklāma ir atzīts kā viens no spēcīgākajiem instrumentiem, uzņēmuma popularitātes un pakalpojuma/produkta pieprasītības vairošanā advokātu biroji, dārgi restorāni, biznesa konsultantu firmas ir tie, kuri nereti izvēlas vientuļo cīnītāju ceļu, konsekventi atsakoties no reklāmas. Valda uzskats, ka plaša reklāma mazinās ekskluzivitātes statusu, kas ir neiztrūkstošs sabiedrotais šo uzņēmumu sniegtajiem pakalpojumiem. Šie uzņēmumi imidžu vertē augstāk par plašu pazīstamību. Viens no piemēriem Krievijas tirgū ir kompānija Magram MR, kura astoņu darbības gadu laikā reklāmai nav iztērējusi nevienu rubli, raksta Vedomosti. «Sākumā bija ļoti grūti. Mūs neviens nezināja, tas konsultāciju firmai ir vissliktākais, kas var būt,» stāsta kompānijas ģenerāldirektore Marina Malihina, piebilstot, ka šādai kompānijai galvenais ir iegūt uzticamību, lai tās publiskotajai statistikai un pētījumiem ticētu. Izvēloties pētījumu kompāniju, uzņēmumu vadītāji diezgan reti izdara balstās uz reklāmu, visbiežāk vērā tiek nemtas kolēģu rekomendācijas. «Ideālajā gadījumā konsultantam, tāpat kā labam zobārstam, nav nepieciešama reklāma,» uzskata mārketinga kompānijas Rusaudit Dornhof, Esejevs un partneri vadītājs Oļegs Mosjažs. Ziņas par kvalitatīvajiem pakalpojumiem izplata galvenokārt tie, kas jau izmantojuši šos pakalpojumus un atzinīgi novērtējuši. Tādējādi lielākā daļa Rusaudit jauno klientu uz kompāniju atnākuši pēc veco klientu ieteikuma. Gandrīz simtprocentīgi droši, ka kompānijas vadītāji, kas izraugās konsultantus un tirgus pētītājus, izvēlēsies ietekmīga finansu tirgus pārstāvja ieteikto firmu, nevis laikraksta sludinājumā redzēto. Ir dzirdēts viedoklis, ka reklāmas pakalpojumus izmanto tikai tie uzņēmumi, kuri jūt pamatīgu klientu trūkumu. Ir arī viedoklis, ka advokātu birojs izdarīs kļūdu, ievietojot reklāmu presē. «Reklamēties šādā veidā ir tas pats, kas šaut ar lielgabalu uz zvirbuļiem,» ironizē M. Malihina, skaidrojot, ka šādiem uzņēmumiem sava mērķauditorija jāmeklē daudz precīzāk. Tomēr nevienmēr krievijas biznesa kosultācijas nenovērtē reklāmas spēku. Piemēram, kompānija TopC biznes integrator, kas nodarbojas ar biznesa sistēmu integrācijas praksēm, Krievijas tirgū darbojas kopš 1991. gada. Šajā laikā kompānijas vadība uzskatus par reklāmas nepieciešamību mainījusi diegan radikāli. Deviņdesmito gadu pirmajā pusē tika izmantota tiešā reklāma, kas kompānijai deva jūtamus rezultātus, jo toreiz klientiem, kuriem bija nepieciešami šie pakalpojumi, nebija stabilu kontaktu un partneru. Toreizējā tirgus situācijā reklāma ļāva gūt panākumus, tai veltot divus līdz četrus procentus no apgrozījuma. Kompānijas prezidents atzīsta, ka šobrīd reklāma ar šādām investīcijām būtu absolūti neefektīva. «Kompāniju topmenedžeri, kas izvēlas mūsu pakalpojumus, uz reklāmu nereaģē vispār,» saka kompānijas prezidents, piebilstot, ka bez ievērības tiek atstāta pat reklāma biznesa avīzēs, kas parasti ir visefektīvākā, mērķējot uz biznesa cilvēku auditoriju. Tāpēc šobrīd TopC minimalizējusi savus reklāmai veltītos tēriņus līdz 0.4 % no apgrozījuma. Bezreklāmas reklāmas taktiku izmanto arī dārgie restorāni. «No auss ausī, — tā ir labākā reklāma,» saka restorāna Caree Blanc līdzīpašnieks Ēriks Le Pravo. Pēc viņa domām reklamēšanās būtu pretrunā ar restorāna koncepciju: klients ir mūsu labākais draugs. Viņš norāda, ka Caree Blanc nav tādu apmeklētāju, kas atnāk, paēd, samaksā un aiziet. Uzņēmuma vienīgās mārketinga aktivitātes ir e-pasta vēstules ar jaunāko piedāvājumu, kas tiek sūtītas pastāvīgajiem klientiem. Arī BedCafe īpašnieks uzskata, ka reklāma var tikai kaitēt restorāna reputācijai. «Ja uzņēmums ir elitārs, tad reklamēšanās nav pieļaujama, jo luksusa pakalpojumus cienoša klientūra nenāks uz vietu, kur iegriežas dažādu sociālo slāņu pārstāvji.»

Jaunākie komentāri