Ceļojumu cenas kāpušas minimāli 

Lai arī valūtas kursa svārstības ceļojumu cenas kāpinājušas tikai vidēji par 5 %, tūrisma firmas šīs svārstības, apkopojot gada rezultātus, jutīs pamatīgi. Martā, sākoties pirmajām būtiskajām eiro kursa svārstībām, vienota rīcība no tūrisma aģentūru puses nesekoja: daži pieņēma nepopulāru lēmumu un paaugstināja ceļojumu cenas, citi izvēlējās apelēt pie klientu uzticības un svārstību radīto ietekmi norakstīja uz savas peļņas rēķina. Eiropā šobrīd visi norēķini tiek veikti eiro, arī tajās valstīs, kas vēl nav Eiropas Savienībā, tādēļ eiro radītās svārstības ir ļoti būtiskas ceļojumu biznesā. Tūrisma aģentūras Relaks tūre direktors Hardijs Madzulis saka, ka, neraugoties uz to, ka katalogi ar šīs sezonas cenām tika sagatavoti jau pagājušā gada beigās, pie pirmā eiro vērtības kāpuma tika pieņemts lēmums paaugstināt ceļojumu cenas no trim līdz sešiem procentiem. Jau nodrukātajos bukletos ieliktas papildus lapas ar jaunajām cenām, savukārt jaunie bukleti drukāti pēc jaunās cenu struktūras. H. Madzulis norāda, ka, eiro vērtībai vēlāk paaugstinoties vēl vairāk, korekcijas cenu lapās vairs netika izdarītas, jo divreiz šādus nepopulārus lēmumus izdarīt nevarot. Relaks tūre direktors uzskata, ka to firmu, kas ignorēja valūtas kursa svārstības, izredzes gadu beigt ar peļņu ir niecīgas, dažas no tām varētu pat bankrotēt. H. Madzulis lēš, ja Relaks tūre nebūtu paaugstinājusi ceļojumu cenas, tad tas nestu ap 40 tūkst. zaudējumus. Savukārt tūrisma aģentūra Impro izlēma tomēr nepaaugstināt ceļojumu cenas. Impro direktors Vilnis Klinovičs stāsta, ka šāds lēmums pieņemts, lai nezaudētu klientu uzticamību. Viņš gan atzīst, ka šāds lēmums nesīs uzņēmumam zaudējumus. «Es domāju, ka gadu izdosies beigt plusā, taču tas būtu daudz lielāks, ja cenas būtu paaugstinājuši par 5 %,» saka V. Klinovičs. Viņš gan izsaka cerības, ka Impro lētākās cenas uz citu piedāvātā fona ļaus palielināt apgrozījumu un iegūt jaunus klientus. Savukārt ceļojumu skaits uz Āziju vai citām tālām zemēm, kur norēķini notiek dolāros, ir proporcionāli neliels, tāpēc ar tiem nevar kompensēt kopējos zaudējumus, turklāt kopējo ceļojumu paketi sadārdzina arī degvielas cena. Turcijas kūrortu tūroperatora Tez Tour direktors Konstantīns Paļgovs saka, ka, sākoties jaunajai sezonai un vienlaicīgi norisot Irākas karam, firma izlēmusi nemaz nedrukāt katalogus, jo cenu izmaiņas bija paredzamas. Viņš norāda, ka, lai arī valūtas kursa izraisītās svārstības kopsummā nav būtisksas, tūroperators tomēr koriģē ceļojuma pakešu cenas, ievērojot svārstības. «Valūtas kursa izmaiņas mēs nenorakstām uz sava apgrozījuma rēķina, tāpēc vairākas reizes pārskatījām cenu struktūru,» saka K. Paļgovs. Pagājušā gadā Turcijas kūrorti sāka piedāvāt savus pakalpojumus, cenas saucot eiro. «Tāpēc mums bija pat doma ceļojumu paketes arī šeit piedāvāt eiro, jo likums to neaizliedz,» stāsta Tez Tour direktors, taču, lai nesarežģītu maksājumus, ar valūtas konvertēšanu Tez Tour no šīs domas atteicās. Taču izmaiņas kopumā ir nebūtiskas, cenas esot tādas pašas kā pērn. Jāpiebilst, ka neraugoties uz valūtas kursa svārstībām jau maijā, čārterlidojumi uz Turciju sezonas sākumā tika piedāvāti par ārkārtīgi zemām cenām. Tūroperatori bija nobažījušies, ka kara iespaidā cilvēki atteiksies no šiem kūrortiem. Taču šobrīd pieprasījums esot augsts. «Lai arī cenas ir cēlušās, brīvu vietu šobrīd nav,» klāsta K. Paļgovs. FTB Latvija direktore Anta Jokste stāsta, ka cenas vidēji cēlušās par pieciem līdz sešiem procentiem, galvenokārt tiem ceļojumiem, kas saistīti ar Igauniju un Somiju. Taču izmaiņas ir tikai to produktu cenā, kas nav iekļauti katalgos, savukārt kruīziem, kuru cenas nodrukātas jau gada sākumā, cena saglabājas nemainīga. A. Jokste norāda, ka eiro svārstību nestos zaudējumus kompensē ienākošais tūrisms, jo augsta eiro vērtība ir izdevīga, pārdodot vietējos tūrisma pakalpojumus.

Jaunākie komentāri