ES vēlas lidsabiedrību "pārlidošanas" nodokļa atcelšanu Krievijā 

Eiropas Savienība pieprasa, lai Krievijā tiktu atcelts tā saucamais “royalties” jeb nodoklis, ko lidsabiedrības maksā par atļauju pārlidot Krievijas teritorijai. Šis nodoklis gadā sasniedz 200 miljonus ASV dolāru. ES apgalvo, ka tā ir atradusi abām pusēm piemērotu risinājumu, taču Krievijas Satiksmes ministrija atsakās to pieņemt. “royalties” vēsture aizsākās 1970. gadā, kas Padomju Savienība atļāva ārvalstu lidsabiedrībām lidot pāri Sibīrijai ar degvielas uzpildes iespēju Maskavā. Par to lidsabiedrībām bija jāmaksā nodeva krievu nacionālajai lidsabiedrībai Aeroflot. Ārvalstu lidsabiedrības piekrita šādam lēmumam, jo vienīgā alternatīva Sibīrijai bija lidojums pāri Ziemeļpolam, kas ir par astoņām stundām ilgāks. Taču lidsabiedrībām sākot izmantot tālo lidojumu lidmašīnas, kas varēja veikt pārlidojumu bez degvielas uzpildes Maskavā (non-stop lidojumi), radās zaudējumi Krievijai. Rezultātā Maskava astoņdesmito gadu vidū ieviesa jaunus noteikumus, proti, ārvalstu lidsabiedrībām ir jāmaksā pārlidošanas nodoklis, neatkarīgi no tā vai tiek veikta nolaišanās Krievijā vai nē. Tagad ES norāda, ka šim pārlidošanas nodoklim varētu aizkavēt Krievijas pievienošanos Pasaules Tūrisma organizācijai (PTO). Krievijas puse ir izteikusi paskaidrojusi ES, ka tā vēlas šo nodokli paturēt vēl līdz 2013. gadam, jo no šīs naudas, ko iekasē tikai Aeroflot, tiek finansēta Krievijas lidojumu drošības sistēmas modernizācija. Aeroflot viceprezidents Levs Košhļakovs ES piedāvājumu pielīdzina “politiskai izspiešanai”. Pēc viņa atzinuma ES piedāvājums ir tikai par labu vienai pusei un līdz ar to šī jautājuma izskatīšana vēl varētu palikt neskarta līdz pat 2013. gadam. Arī Krievijas Gaisa satiksmes federālā aģentūra uzskata, ka “royalties” atcelšanas noteikumi nedrīkstētu ietekmēt Krievijas pievienošanos PTO, bet tie ir vairāk orientēti uz Krievijas gaisa telpas atvēršanu ārvalstu lidsabiedrībām.

Jaunākie komentāri