Februārī darbu sāks Apdrošinātāju asociācijas ombuds 

Latvijas Apdrošinātāju asociācija (LAA), pamatojoties uz Eiropas Savienības rekomendācijām un Komisijas 2003. gada 19. decembra lēmumu Nr. 298 Klientu strīdu ar apdrošinātāju par apdrošināšanas atlīdzību izmaksu efektīvas ārpus tiesu izskatīšanas procedūras izstrādes ieteikumi, ir izveidojusi Ombuda institūciju. Ombuda izveidošanas galvenais mērķis — lai apdrošināšanas sabiedrību klientu sūdzības par apdrošināšanas atlīdzību izmaksām tiktu efektīvi izskatītas ārpus tiesas procedūrā. Tā rezultātā klientiem būs iespēja uzreiz nevērsties tiesā, kas ir dārgi un ilgstoši, bet iesniegt sūdzību ombudam — pieredzējušai un kompetentai personai apdrošinātāju darbības jautājumos. Jāatzīmē, ka ombuds izskatīs tikai fizisku personu sūdzības. Analogas ārpus tiesas strīdu izskatīšanas institūcijas apdrošināšanas jomā darbojas daudzās Eiropas Savienības un tās kandidātvalstīs. Ombuda kompetencē būs strīdu izskatīšana par klientu sūdzībām, kas iesniegtas par apdrošināšanas atlīdzību nelaimes gadījumu, palīdzības un dzīvības apdrošināšanā. Ombuda reglaments nosaka, ka apdrošināšanas atlīdzības apmērs, par ko iesniegta sūdzība, nedrīkst pārsniegt 2000 latus. Sākot jau ar 2005. gadu, ombuds skatīs sūdzības arī par īpašuma apdrošināšanu, transportlīdzekļu brīvprātīgo apdrošināšanu u.c. apdrošināšanas veidiem. Ombuds savā darbībā ir neatkarīgs. Tā piemēram, pieņemot lēmumus, ombuds ir pakļauts tikai likumam un tam jāievēro objektivitāte un taisnīgums. Ombuda neatkarību nodrošina arī nosacījums, ka to ievēl uz termiņu, kas nedrīkst būt mazāks par trim gadiem, un to nedrīkst atstādināt no amata atkarībā no tā, kam par labu ir izšķirts strīds. Ombudam jāievēro atklātības princips, proti, tas ne vēlāk kā līdz katra gada 1. martam sagatavo un iesniedz Komisijai (apdrošinātāju uzraudzības institūcija), Patērētāju tiesību aizsardzības centram un visiem apdrošinātājiem publisku gada pārskatu par izskatītajiem strīdiem, norādot iesniegto sūdzību skaitu un panākto rezultātu. Ombudam jāievēro pretējās puses obligātās uzklausīšanas princips.†Izskatot sūdzību, ombudam jāuzklausa un jāizvērtē visu strīdā iesaistīto personu, to interešu pārstāvju un aizstāvju, kā arī ekspertu, ja tādi tiek pieaicināti, viedokļi. Efektivitātes princips nosaka apdrošinātāja klienta tiesības brīvi un nepastarpināti vērsties pie ombuda bez tiesību aizstāvja vai pārstāvja starpniecības. Ar strīdu izskatīšanu saistītos izdevumus segs no LAA budžeta līdzekļiem. Sūdzības iesniedzējam tikai būs jāiemaksā LAA kontā drošības nauda, kas uzskatāma par simbolisku, un tā nedrīkstēs pārsniegt 20 latus par viena strīda izskatīšanu. Ja ombuds sūdzību pilnīgi vai daļēji apmierinās, drošības nauda būs jāatmaksā sūdzības iesniedzējam. Ombudam lēmums jāpieņem ne vēlāk kā 60 dienu laikā no sūdzības iesniegšanas dienas. Ja izskatāmais strīds ir sevišķi sarežģīts un nepieciešams ilgstošs laiks vispusīgai faktu un apstākļu noskaidrošanai, strīda izskatīšanas termiņu ar ombuda motivētu lēmumu var pagarināt līdz gadam, par to rakstveidā paziņojot visām strīdā iesaistītājām personām. Izskatot strīdu, ombuds vadās no tiesiskuma, taisnīguma un godīguma principa. Katrai strīdā iesaistītajai personai ir tiesības brīvi iesniegt jebkādus paskaidrojumus un pierādījumus, kā arī izteikt savus argumentus par pastāvošo strīda priekšmetu. Ombuda lēmumi vai rīcība nedrīkst jebkādā veidā ierobežot apdrošinātāja klienta patērētāja tiesības un to aizsardzību. Brīvas izvēles princips. Pabeidzot strīda izskatīšanu pēc būtības, ombuds taisa lēmumu, kuram ir rekomendējošs raksturs un kurā obligāti jānorāda, ka lēmums neierobežo jebkuras strīdā iesaistītās personas tiesības vērsties tiesā vispārējā kārtībā. Vēl vairāk – apdrošinātāja klients jebkurā strīda izskatīšanas posmā ir tiesīgs atteikties no ombuda izmantošanas. Apdrošinātājs nav tiesīgs uzlikt par pienākumu šo strīdu izskatīt tikai ombudā, ierobežojot klienta tiesības vērsties valsts institūcijās vai tiesā. Pārstāvības princips. Sūdzības iesniedzējam ir tiesības izmantot trešās personas kā savus pārstāvjus vai aizstāvjus jebkurā strīda izskatīšanas

Jaunākie komentāri