Indija vēlas stiprināt valsts lidsabiedrības 

Air India un Indian Airlines flotes tikšot modernizētas, izmantojot valsts naudas līdzekļus. Aviācija ir pirmā nozare, kurā jaunās Indijas valdības ekonomikas politika iegūst pirmās aprises. Jaunais aviācijas ministrs Prafuls Patels (Praful Patel) sola ātrā laikā īstenot vairākas reformas un jau šogad izstrādāt jaunu, ilglaicīgu reglamentācijas sistēmu. Vienlaikus arī valstij tiek iedalīta lielāka loma un tiek samazinātas ārzemju uzņēmumu iespējas Indijas tirgū. Vēl šogad ir plānots privatizēt lidostas Bombejā un Deli. Saskaņā ar koalīcijas līgumu, kas valsts koncernu pārdošanas vietā paredz to stiprināšanu, Air India (AI) un Indian Airlines (IA) vēl papildus var cerēt uz jauna kapitāla ieplūšanu no valsts kases, kā arī uz jaunām lidmašīnām. Tam vajadzētu sagatavot nolaistās firmas pastāvēšanai liberalizētā tirgū. Turklāt AI nākošā gada sākumā uzsāks arī zemo izmaksu lidsabiedrības darbību, lai tādā veidā aizsteigtos priekšā privātās konkurences daudzsološi augošajā segmentā. Kā arī ātrāk nekā plānots tiks, visā pasaulē izplatītā zemo izmaksu lidsabiedrību tendence aizsniegs Dienvidaustrumāzijas, Ķīnas un arī Indijas un Golfa reģionu. Atbalsts AI un IA ir nepieciešams. Abām ir sliktas bilances, darbaspēju ierobežojumi, novecojusi flote, slikts apkalpošanas līmenis un pārāk liels darbinieku skaits. Iekšējā tirgū no tā tikai iegūst vietējie konkurenti Jet un Air Sahara. Ienesīgajos starptautiskajos maršrutos šī biznesa lauvas tiesu ir ieguvusi lidsabiedrība Lufthansa. Lai samazinātu pastāvīgo biļešu trūkumu no/uz Indiju, valdība ļoti devīgi piešķīra ārzemju lidsabiedrībām nolaišanās tiesības. Tagad šī situācija varētu mainīties, jo Patels vēlas palīdzēt valsts aviolīnijām atkal iegūt zaudēto tirgus vadību valstī. Kā stūrakmenim vajadzētu kalpot ātrai piekrišanai, uzsākt aizkavēto flotes modernizāciju. Vislielākā nepieciešamība pēc tās ir Indian Airlines. Uzņēmums jau 15 gadus nav nopircis nevienu jaunu lidmašīnu. Protams, Patels vēl pārbaudīs, jau IA akceptēto piedāvājumu par A320 tipa 43 aerobusu-mašīnu pasūtījumu 2,2 ASV miljardu dolāru apmērā. Tas ir licis saausīties Airbus konkurentam Boeing, kurš nāca klajā ar jaunu piedāvājumu, kas ir par 155 miljoniem ASV dolāru lētāks nekā eiropiešu piedāvātais, bet arī Airbus signalizē, ka par cenu vēl ir iespējams runāt. Air India plānotajai maršrutu paplašināšanai ir nepieciešamas arī jaunas lidmašīnas. Uzņēmums gaida akceptu iegādāties 18 Boeing 737 un 10 aerobusus A340. Arī šo darījumu valdība varētu vēl pārskatīt. Uz 2005. gada aprīlī plānoto zemo izmaksu meitas uzņēmuma lidsabiedrības Air India Express atvēršanu uzņēmums plāno nomāt 14 jaunas Boeing 737-800. Tīkotajos spēcīgajos satiksmes maršrutos uz Vidējiem Austrumiem un Dienvidaustrumāziju, biļetes maksāšot par ceturto daļu lētāk nekā AI reisos. Nozares pārzinātāji apliecina Indijas gaisa satiksmes lielo potenciālu. Pēdējos gados vidēji satiksme ir pieaugusi par 10 līdz 12 %. Avots: Eiropa.lv

Jaunākie komentāri